Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av JauKaninen »

BrannLFC skrev: ons sep 27, 2023 9:45 pm Å ja, fransk ja. Da er det garantert ikke NATO-propaganda. Lolz
Alt innen NATO-land, selv uavhengig media, må åpenbart være NATO-propaganda og vi bør heller lytte til regimer som styrer media. Kreml, Nord-Korea og Kina. Eller i det minste konspirasjonstullinger på youtube som hopper på alt av "anti-mainstream" narrativ som Trump2024, ikke vaksine, Russland bør vinne over Ukraina osv osv osv

Selvsagt er det slik det fungerer.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

JauKaninen skrev: ons sep 27, 2023 10:31 pm
BrannLFC skrev: ons sep 27, 2023 9:45 pm Å ja, fransk ja. Da er det garantert ikke NATO-propaganda. Lolz
Alt innen NATO-land, selv uavhengig media, må åpenbart være NATO-propaganda og vi bør heller lytte til regimer som styrer media. Kreml, Nord-Korea og Kina.

Selvsagt er det slik det fungerer.
Han er besatt av at alt er propoganda så lenge det er innenfor vesten eller US. Er ikke vits en gang å si noe, han har bestemt seg.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

MRSA skrev: ons sep 27, 2023 9:52 pm
BrannLFC skrev: ons sep 27, 2023 5:50 pm
MRSA skrev: ons sep 27, 2023 5:36 pm

Nei, du har rett i at Putin ikkje vakna opp ein dag og skulle ta Ukraina. Putin har hatt planar om å ta Ukraina i mange år. Putin har i alle år gitt uttrykk for at han vil utvide Russland til å omfatte heile tidlegare Sovjetunionen.
Det er helt feil. Putin støttet oppløsningen av Sovjet. Det han ikke likte var at NATO grabbet til seg flere av disse statene, der avtalen var at de skulle holdes utenfor vestlig innflytelsessfære. Til og med Russland ble fullstendig rævkjørt av USA innen Putin brakte dem tilbake til storhetstiden.

Nå betaler USA Armenia mye for å få dem over på sin side. Biden ønsker også å utvide NATO til Russlands naboland i Asia. Kan like gjerne kalle alliansen for MAKE WAR ON RUSSIA ALLIANCE. De har også tilbudt Ukraina om å angripe Iran og Syria.
Så du meinar Putin lyg? Putin har fleire gangar uttalt at han var i mot oppløysinga av Sovjetunionen. Han har til ogmed kalla det den værste hendinga i Russland si historie. Russland har hatt naboland som har vore ein del av NATO sidan NATO sin start. Hadde Russland vore redd NATO ville dei ikkje tømt grensa mot Norge for soldatar.
Putin ser i ettertid at oppløsningen av Sovjet var den største geopolitiske katastrofen i vår tid. Ikke nødvendigvis oppløsningen i seg selv som han støttet på den tiden, men måten det skjedde på , hvor lett Jeltsin og Gorbatsjov gav fra seg landet til Vesten uten å sikre suvereniteten og de legitime interessene . i nærområdene.

Måten Putin brakte Russland tilbake til seg selv igjen er grunnen til at han er så populær og vinner valg etter valg. Han ville egentlig ikke bli president, men var lojal og gjorde det for landet sitt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: ons sep 27, 2023 3:06 pm
Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:49 am
Hattori_Hanzo skrev: ons sep 27, 2023 6:36 am Justin som kalte konvoien under pandemien for nazister. De forkynte at "honk honk" egentlig var kode for "heil hitler" og de veivet detta tullet foran seg og brukte det som rettferdigjøring for å sperre kontoer og banke dritten ut av helt vanlige folk som ikke ville la seg stenge ned over en "pandemi" som bare var bullshit.

For så å hanke inn en genuin SS soldat som brant menn , kvinner og barn levende i hans heltemodige kamp mot russisk okkupasjon i ww2 og gi han stående ovasjon i nasjonalforsamlingen ikke èn men to ganger.

Wow.
Hvis du har noen informasjon om at Hunka var delaktig i å brenne menn, kvinner og barn levende, bør og må du omgående gi denne informasjonen til de rette myndigheter slik at Hunka kan få sin velfortjente straff.

Canadas ambassade har adresse Wergelandsveien 7 Oslo 0244. Tlf. (+47) 22 99 53 00 E-post oslo@international.gc.ca

Hvis du vil oppsøke ambassaden personlig, er åpningstiden 08.30-16.00
Jeg svarer deg her fordi vår «samtale» begynner å bli veldig lang og plasskrevende. Jeg har prøvd, men får ikke til dette med spoiler.

Ja, mange tusen ukrainere kjempet for tyskland, men hvor mange av disse lever fortsatt?
Jeg tror ikke det er så urimelig å anta at Zelenskyj kjenner til flere av disse, særlig om man ser det i lys av heltestatusen disse har i Ukraina.
Igjen; jeg kan ta feil

Minnesmerket i Janova Dolyna og bakgrunnen rundt dette var nytt for meg. Dette var stygt å lese og styrker bare mitt inntrykk av hvilket tankegods som ulmer under overflaten i store deler av Ukraina.

Du skriver:
«Det er skammelig og helt utrolig, dette skulle Zelenskyj vite og det er meget mulig at han vet det, men å gjøre noe med det er umulig for ham. Det kan bety politisk selvmord»

Om du mener at et oppgjør med dette ville bety politisk selvmord for Zelensky, sier du ikke da implisitt at Ukrainas befolkning har et kjempeproblem mht. Nasjonalistiske og nazistiske holdninger?
Hvis ikke ville det jo vært velkomment og fullt forståelig med et «oppgjør» med gamle synder?
Et politisk selvmord forutsetter jo en sterk motstand i befolkningen, eller i det minste en veldig begrenset evne, hos folk flest, til å kunne skille mellom motstandskamp og renspikket nazisme?

Hvorfor vil ikke folk tenke « ja, det var en god ting at de kjempet for landet vårt, men det nazistiske tankegodset er stygge greier».
Litt forenklet og klossete, men jeg antar du forstår hva jeg mener.

Ang. «Det minste av to onder». Tar du da med i ligningen lidelsene krigen forårsaker nå, samt lidelsene krigen vil fortsette å forårsake i fremtiden dersom man tar sikte på et medlemskap i alliansen?
Tror du ikke at Putin vil sørge for å holde krigen og drepingen gående, nettopp for å hindre et medlemskap når han vet at NATO ikke tar opp medlemmer som er i krig?

Et Ukraina som mister sin selvstendighet og blir en del av Russland er også et onde, men jeg er usikker på hvilket onde som er minst.
Ukraina har tatt en mer demokratisk kurs de siste år, men de er i bunn og grunn mye likere Russland enn de er Vesten, med sin omfattende korrupsjon og (som nevnt over) noe tvilsomme forhold til ekstrem nasjonalisme, for å nevne noe.

Det er neppe mange som fortsatt lever av dem som var soldater i andre verdenskrig, Hunka må være blant de siste.

Men nå synes jeg det ser ut som om du anstrenger deg for å skape en kobling mellom Zelenskyj og Hunka, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg. Hunka var tjue år da krigen sluttet, han flyttet først til Storbritannia, så til Kanada der han ikke har begått noen forbrytelser. Han har vært aktiv i en forening for SS-veteraner, så hans fortid i SS har vært kjent. Siden han ikke er blitt dømt og straffet, må vi anta at det ikke finnes beviser for at han har gjort noe ulovlig og straffbart. Han var etter alt å dømme en ubetydelighet, et null og niks som ingen har ofret oppmerksomhet. Nå synes jeg du tillegger Hunka en viktighet og en rolle han aldri har hatt, nærmest som en nazileder og edderkoppen i et nazinettverk, som en person Zelenskyj nødvendigvis måtte vite om. Zelenskyj må da ha hatt langt viktigere ting å bruke sin tid og sin hverdag på enn en olding i Kanada.

At det finnes mange nasjonalister med fascistoide, rasistiske og svært uspiselige holdninger i Ukraina tviler jeg ikke på, jeg mener at disse kreftene er sterkt nærværende i Ukraina. Jeg jeg vil ikke kalle dem nazister, jeg vil heller ikke kalle russiske nasjonalister nazister. Jeg mener at de ikke finnes nazister hverken i Ukraina eller i Russland, det må i så tilfelle være ytterst få.

Jeg er svært restriktiv med bruken av ordet nazist, jeg bruker det bare om tilhengere av Hitler og Nazi-Tyskland for snart åtti år side, og da helst bare om tyskere. Jeg mener at nazismen er så uløselig knyttet til Tyskland og til forholdene der i årene mellom 1919 og 1945 at det nå i dag er meningsløst å snakke om nazister.

Nå i dag er nazist blitt et innholdsløst skjellsord som helt ukritisk blir slengt ut mot alle som har kontroversielle og ikke-stuerene meninger. Denne damen som er blitt "nazi-frisøren" på Bryne, det er så dumt at det er direkte latterlig.

Jeg tror ikke ukrainske nasjonalister for åtti år siden, UPA, Bandera osv. var nazister.Jeg ser på dem fascistoide, antidemokratiske, rasistiske nasjonalistiske ekstremister som uten å nøle allierte seg med hvem som helst i kampen mot Sovjetunionen for Ukrainas frihet og selvstendighet. De kriget både med tyskerne og mot tyskerne.

Hvis du ser på denne UPA-propagandaen fra krigens tid, ser du en ukrainsk soldat som tråkker både på det sovjetiske og det tyske hakekorsflagget. Da er det vanskelig å kalle UPA nazister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slava_Ukraini#/media/File:Ukrayins'ka_Povstans'ka_Armiya_(poster).jpg

UPA fortsatte forøvrig sin motstandskamp i Ukraina til ut i 1950-årene, de siste ga ikke opp før i 1956. Hvis jeg ikke tar helt feil ble disse i amerikansk antisovjetisk propaganda omtalt og hyllet som ukrainske frihetskjempere mot sovjetdiktaturet. Det minner om da president Reagan kalte de afghanske mujahedid "frihetsforkjempere... som forsvarer prinsippene om uavhengighet og frihet som danner grunnlaget for global sikkerhet og stabilitet." Det var så lenge de forsvarte seg mot Sovjetunionen, da de begynte å forsvare seg mot USA, fikk pipa straks en annen låt.

Det som nå er helt livsnødvendig for at Ukraina skal greie seg og overleve som selvstendig stat, er at ukrainerne står samlet i kampen, ukrainsk samhold og enighet er det viktigste av alt. Splittelse og intern uenighet, splid og krangel er det siste ukrainerne kan ta seg råd til. Alle interne konflikter må vente til krigen er slutt.

Da kan ikke Zelenskyj nå begynne å kritisere, irettesette og moralisere for ukrainske nasjonalister, SS-veteraner, UPA-tilhengere osv. Det vil skape interne konflikter, strid og splid som vil være ødeleggende for det samholdet som Ukraina er helt avhengig av. Realpolitikken går foran alle moralske idealer og foran alle krav om moralsk renhet.

Når man kjemper for livet, når selve ens eksistens og overlevelse står på spill, er man villig til å alliere seg med hvem som helt uten å stille spørsmål om alliansepartnerens moral.

Hvis jeg blir innesperret i et brennende hus og en brannmann kommer for å redde meg, er hans politiske meninger det siste jeg vil bry meg om. Om brannmannen er nazist, rasist, Ku Klux Klan, kommunist, maoist etc, spiller ingen rolle for meg så lenge han redder livet mitt.

Hva ville du gjøre i en slik situasjon, dersom du visste at brannmannen var nazist? Ville du avvise ham og nekte å ta imot hans hjelp fordi du heller vil brenne inne enn å ta imot hjelp fra en nazist?

Hvis barna dine er livstruende syke og trenger øyeblikkelig legehjelp, vil du sende vekk en lege du vet er nazist og heller la barna dine dø enn å la en nazist hjelpe dem? Jeg for min del ville i en slik situasjon ikke protestert om så legen kom i naziunifom og behengt med hakekors.

I en krig på liv og død kan de helt utrolige allianser inngår. Se på alliansen mellom Stalin, Churchill og Roosevelt. Churchill, som slett ikke var noen forkjemper for demokrati og menneskerettigheter, men en klassisk imperialist, rasist og som beundret Mussolini og fascismen, hatet og avskydde kommunismen og alt dens vesen, men han sa at dersom Hitler gjorde invasjon i helvete, ville han, Churchill, i Underhuset legge inn et godt ord for djevelen.

Og Churchill allierte jeg virkelig med Stalin, en mann han anså som djevelen selv. Kampen mot nazismen gikk foran alt annet, alle moralske hensyn ble kastet overbord, at Stalin var en despotisk massemorder med utallige menneskers liv på den samvittigehten han ikke hadde, spilte ingen rolle.

Da tyskerne i april 1943 fant massegravene med polske offiserer i skogen ved Katyn, skjønte Churchill, Roosevelt og hele Vesten at det var russerne som hadde myrdet disse polakkene. Men Churchill og Roosevelt protesterte ikke, de lot som om de trodde på de russiske løgnene om at det var tyskerne som hadde drept polakkene. Alliansen og samholdet med Stalin var mye viktigere enn noen tusen myrdede polakker. Kynisk og amoralsk realpolitikk. Da vil jeg ikke kritisere Zelenskyj fordi han ikke setter hele det ukrainske samholdet på spill ved å uttale seg om ukrainske SS- soldater og nasjonalister, jeg mener det er noe av det farligste han kan gjøre.

Om Ukraina vil fortsette krigen eller kapitulere, må være helt opp til ukrainerne selv, det er ikke noe andre kan bestemme for dem. Hvis det virkelig er slik at USA bruker Ukraina i en proxykrig mot Russland, er det likevel ukrainerne selv som bestemmer om de vil være med i denne krigen, USA har ingen mulighet til å tvinge ukrainerne til å føre en krig som ukrainerne selv ikke ønsker å føre.

pølsa
Innlegg: 877

Legg inn av pølsa »

Kanada gjorde fint lite eller ingenting selv om de viste de hadde gjort krigsforbrytelser, fra ett program 60 minutes i 1997


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Hattori_Hanzo skrev: ons sep 27, 2023 7:29 pm Man kan spekulere på om dette stuntet med SS veteranen er et ledd i å hive Zelensky under bussen. Angivelig visste Trudeau godt hvem denne mannen var.
Var da et evinnelig mas om denne gamle SS veteranen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

BrannLFC skrev: ons sep 27, 2023 3:56 pm USA og UK har assistert Ukraina i angrep på Krim.
Hvis dette stemmer er det bare en ting å si: Well done!

Falcon

Legg inn av Falcon »

Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:50 pm Det er neppe mange som fortsatt lever av dem som var soldater i andre verdenskrig, Hunka må være blant de siste.

Men nå synes jeg det ser ut som om du anstrenger deg for å skape en kobling mellom Zelenskyj og Hunka, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg. Hunka var tjue år da krigen sluttet, han flyttet først til Storbritannia, så til Kanada der han ikke har begått noen forbrytelser. Han har vært aktiv i en forening for SS-veteraner, så hans fortid i SS har vært kjent. Siden han ikke er blitt dømt og straffet, må vi anta at det ikke finnes beviser for at han har gjort noe ulovlig og straffbart. Han var etter alt å dømme en ubetydelighet, et null og niks som ingen har ofret oppmerksomhet. Nå synes jeg du tillegger Hunka en viktighet og en rolle han aldri har hatt, nærmest som en nazileder og edderkoppen i et nazinettverk, som en person Zelenskyj nødvendigvis måtte vite om. Zelenskyj må da ha hatt langt viktigere ting å bruke sin tid og sin hverdag på enn en olding i Kanada.

At det finnes mange nasjonalister med fascistoide, rasistiske og svært uspiselige holdninger i Ukraina tviler jeg ikke på, jeg mener at disse kreftene er sterkt nærværende i Ukraina. Jeg jeg vil ikke kalle dem nazister, jeg vil heller ikke kalle russiske nasjonalister nazister. Jeg mener at de ikke finnes nazister hverken i Ukraina eller i Russland, det må i så tilfelle være ytterst få.

Jeg er svært restriktiv med bruken av ordet nazist, jeg bruker det bare om tilhengere av Hitler og Nazi-Tyskland for snart åtti år side, og da helst bare om tyskere. Jeg mener at nazismen er så uløselig knyttet til Tyskland og til forholdene der i årene mellom 1919 og 1945 at det nå i dag er meningsløst å snakke om nazister.

Nå i dag er nazist blitt et innholdsløst skjellsord som helt ukritisk blir slengt ut mot alle som har kontroversielle og ikke-stuerene meninger. Denne damen som er blitt "nazi-frisøren" på Bryne, det er så dumt at det er direkte latterlig.

Jeg tror ikke ukrainske nasjonalister for åtti år siden, UPA, Bandera osv. var nazister.Jeg ser på dem fascistoide, antidemokratiske, rasistiske nasjonalistiske ekstremister som uten å nøle allierte seg med hvem som helst i kampen mot Sovjetunionen for Ukrainas frihet og selvstendighet. De kriget både med tyskerne og mot tyskerne.

Hvis du ser på denne UPA-propagandaen fra krigens tid, ser du en ukrainsk soldat som tråkker både på det sovjetiske og det tyske hakekorsflagget. Da er det vanskelig å kalle UPA nazister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slava_Ukraini#/media/File:Ukrayins'ka_Povstans'ka_Armiya_(poster).jpg

UPA fortsatte forøvrig sin motstandskamp i Ukraina til ut i 1950-årene, de siste ga ikke opp før i 1956. Hvis jeg ikke tar helt feil ble disse i amerikansk antisovjetisk propaganda omtalt og hyllet som ukrainske frihetskjempere mot sovjetdiktaturet. Det minner om da president Reagan kalte de afghanske mujahedid "frihetsforkjempere... som forsvarer prinsippene om uavhengighet og frihet som danner grunnlaget for global sikkerhet og stabilitet." Det var så lenge de forsvarte seg mot Sovjetunionen, da de begynte å forsvare seg mot USA, fikk pipa straks en annen låt.

Det som nå er helt livsnødvendig for at Ukraina skal greie seg og overleve som selvstendig stat, er at ukrainerne står samlet i kampen, ukrainsk samhold og enighet er det viktigste av alt. Splittelse og intern uenighet, splid og krangel er det siste ukrainerne kan ta seg råd til. Alle interne konflikter må vente til krigen er slutt.

Da kan ikke Zelenskyj nå begynne å kritisere, irettesette og moralisere for ukrainske nasjonalister, SS-veteraner, UPA-tilhengere osv. Det vil skape interne konflikter, strid og splid som vil være ødeleggende for det samholdet som Ukraina er helt avhengig av. Realpolitikken går foran alle moralske idealer og foran alle krav om moralsk renhet.

Når man kjemper for livet, når selve ens eksistens og overlevelse står på spill, er man villig til å alliere seg med hvem som helt uten å stille spørsmål om alliansepartnerens moral.

Hvis jeg blir innesperret i et brennende hus og en brannmann kommer for å redde meg, er hans politiske meninger det siste jeg vil bry meg om. Om brannmannen er nazist, rasist, Ku Klux Klan, kommunist, maoist etc, spiller ingen rolle for meg så lenge han redder livet mitt.

Hva ville du gjøre i en slik situasjon, dersom du visste at brannmannen var nazist? Ville du avvise ham og nekte å ta imot hans hjelp fordi du heller vil brenne inne enn å ta imot hjelp fra en nazist?

Hvis barna dine er livstruende syke og trenger øyeblikkelig legehjelp, vil du sende vekk en lege du vet er nazist og heller la barna dine dø enn å la en nazist hjelpe dem? Jeg for min del ville i en slik situasjon ikke protestert om så legen kom i naziunifom og behengt med hakekors.

I en krig på liv og død kan de helt utrolige allianser inngår. Se på alliansen mellom Stalin, Churchill og Roosevelt. Churchill, som slett ikke var noen forkjemper for demokrati og menneskerettigheter, men en klassisk imperialist, rasist og som beundret Mussolini og fascismen, hatet og avskydde kommunismen og alt dens vesen, men han sa at dersom Hitler gjorde invasjon i helvete, ville han, Churchill, i Underhuset legge inn et godt ord for djevelen.

Og Churchill allierte jeg virkelig med Stalin, en mann han anså som djevelen selv. Kampen mot nazismen gikk foran alt annet, alle moralske hensyn ble kastet overbord, at Stalin var en despotisk massemorder med utallige menneskers liv på den samvittigehten han ikke hadde, spilte ingen rolle.

Da tyskerne i april 1943 fant massegravene med polske offiserer i skogen ved Katyn, skjønte Churchill, Roosevelt og hele Vesten at det var russerne som hadde myrdet disse polakkene. Men Churchill og Roosevelt protesterte ikke, de lot som om de trodde på de russiske løgnene om at det var tyskerne som hadde drept polakkene. Alliansen og samholdet med Stalin var mye viktigere enn noen tusen myrdede polakker. Kynisk og amoralsk realpolitikk. Da vil jeg ikke kritisere Zelenskyj fordi han ikke setter hele det ukrainske samholdet på spill ved å uttale seg om ukrainske SS- soldater og nasjonalister, jeg mener det er noe av det farligste han kan gjøre.

Om Ukraina vil fortsette krigen eller kapitulere, må være helt opp til ukrainerne selv, det er ikke noe andre kan bestemme for dem. Hvis det virkelig er slik at USA bruker Ukraina i en proxykrig mot Russland, er det likevel ukrainerne selv som bestemmer om de vil være med i denne krigen, USA har ingen mulighet til å tvinge ukrainerne til å føre en krig som ukrainerne selv ikke ønsker å føre.
godt innlegg, Karatel. De som kjempet utover 40-tallet og 50-tallet, som skogsbrødrene i Baltikum, er frihetskjempere i ordets rette forstand.

De som allierte seg med tyskerne på østfronten var forøvig en broket gjeng med mange forskjellige hensikter og formål. På mange måter kjempet mange mot Hitlers rasearroganse også; en av de største feiltrinnene til nazistene var det nedlatende synet på mange folkegrupper som virkelig ønsket tysk assistanse i sin egen frigjøringskamp, tyskerne hadde vært en nogenlunde stabiliserende maktfaktor i øst-Europa i hundrevis av år, men nazismens hybris har jeg alltid hatt litt vanskelig med å forstå...
Sist redigert av Falcon den ons sep 27, 2023 11:30 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

BrannLFC skrev: ons sep 27, 2023 3:56 pm UEFA har også tillatt russiske fotballag under 17 år å delta i internasjonale turneringer. Men uten bruk av flagg eller nasjonalsang. Dette er ren diskriminering, og viser at UEFA ikke er politisk nøytrale. Noe vi visste fra før. England nekter å spille mot Russland.
Da er det bare å håpe at flest mulig land følger Englands eksemplariske oppførsel.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Exclusive: Inside Ukraine’s offensive in the East
Eastern Ukraine
CNN sept 27

Two Ukrainian soldiers huddle around a drone controller in darkness, their faces illuminated only by its screen.

“Oh, something is burning,” one says. They’ve just dropped a bomb on a Russian target.

The night-time assault is part of a coordinated Ukrainian offensive push near the beleaguered eastern Ukrainian city of Bakhmut, to which CNN obtained exclusive access.

“We will be hitting their first line and our guys will be advancing on the enemy,” says one of the drone pilots, who goes by his call sign “Groove.”

Ukrainian ground troops are equipped with Western night-vision equipment and have an advantage in night-time operations, but Kyiv’s ground attack aircraft are not suited for the dark, so this drone unit nicknamed “Code 9.2” is stepping up.

“The drones see in the night like in daylight,” ‘Groove explains. “We see the infantry, we hit the vehicles, cannons, everything we need to destroy.”.
They are using Ukrainian-made ‘Vampire’ unmanned aerial vehicles, a hexacopter procured by the government in Kyiv, part of an initiative led by the Ministry for Digital Transformation to supply Ukrainian forces with technology on the battlefield.
“Each drone is equipped with a thermal imager, so it can operate effectively at night. They can carry up to 15 kilograms [33 pounds] of payload,” Ukraine’s Deputy Prime Minister and Minister of Digital Transformation, Mykhailo Fedorov said in a Telegram video last August, as he announced 270 of these machines would be sent to the front lines.

“The military will use them to destroy both armored cars and tanks, as well as enemy defense structures, fortifications, or ammunition depots.”

That’s what Groove and his unit have been doing.

Videos recorded using the night-vision cameras on their drones and given to CNN show the drones dropping bombs on several Russian armored vehicles, including a recent attack which destroyed a modern Russian T-90 tank – one of the newer and more advanced models Russia is fielding in Ukraine.

“Sometimes there are a lot of them,” Groove says, searching the area with his drone, trying to scope out Russian forces. They chase a few Russian vehicles, dropping bombs on them as they go.

“At the moment we don’t see many. There was some vehicle there but we didn’t hit it,” he adds

lemmen90

Legg inn av lemmen90 »

Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:38 am
At Zelenskyj og Trudeau skulle vite hvem Hunka var, er et helt urimelig krav. Mange tusen ukrainere kjempet på tysk side eller i UPA, ingen kan vente eller tro at Zelenskyj, eller noen som helst andre, skal kjenne identiteten til alle. Det er et fullstendg meningsløst krav.

(...)

Zelenskyj har ikke beklaget og bedt om unnskyldning, og jeg tror det er politisk umulig for ham. I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere, uansett om de var i SS, UPA eller noe annet antisovjetisk, var de helter som kjempet for Ukrainas frihet, de kriget mot den brutale sovjetiske okkupasjonen og undertrykkelsen. Da er det uvesentlig hva de ellers gjorde. Da tror jeg det er umulig for Zelenskyj å beklage og be om unnskyldning for å ha hyllet en av disse frihetskjemperne, jeg tro det ville vekke voldsomme negative reaksjoner i Ukraina.

(...)

Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.

(...)
Her er du ute på tynn is. Speaker Anthony Rota sa følgende: «We have here in the chamber today a ukrainian canadian war veteran from the second world war who fought for the ukrainian independence against the Russians.»

Her bør alarmbjellene gå! Dette er aldeles skandaløst! Canada hadde mange soldater som kjempet på alliert side under krigen. Dette har skapt stor harme.

Du skriver: «I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere …»

Her har du mistet bakkekontakt. Du går langt i å forsvare den galiciske nasjonalismen. Millioner av ukrainere kjempet og døde i den Røde hær under 2VK. Hvordan kommenterer du det i lys av ditt utsagn?

Videre, du skriver: «Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.»

Hvordan forklarer du haag invasion act? Det at USA setter seg over internasjonal lov. Reell makt har mye å si.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

As the drone attack picks up pace, other units join the battlefield: powerful artillery makes itself heard, showering the moonlit Russian positions with US-donated cluster munitions at a fast pace.

Grad multiple launch rocket systems fill the sky with their rapid hissing projectiles, mortar units join in, zeroing in on Moscow’s armies with the help of flares, and infantry fighting vehicles race to the front to storm Russian lines.

It’s a comprehensive assault and, at their headquarters, Code 9.2 commander call sign ‘Flint’ says this operation has been weeks in the making.

“We’ve been setting it up for more than a month” he says, as his men prepare the ammunition they will be dropping on Russian positions.

“It’s a combined assault,” he adds, explaining the push south of Bakhmut is designed to build up on recent gains in the area, where Ukraine was able to regain important territory from Russian control.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:50 pm
Foucault skrev: ons sep 27, 2023 3:06 pm
Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:49 am

Hvis du har noen informasjon om at Hunka var delaktig i å brenne menn, kvinner og barn levende, bør og må du omgående gi denne informasjonen til de rette myndigheter slik at Hunka kan få sin velfortjente straff.

Canadas ambassade har adresse Wergelandsveien 7 Oslo 0244. Tlf. (+47) 22 99 53 00 E-post oslo@international.gc.ca

Hvis du vil oppsøke ambassaden personlig, er åpningstiden 08.30-16.00
Jeg svarer deg her fordi vår «samtale» begynner å bli veldig lang og plasskrevende. Jeg har prøvd, men får ikke til dette med spoiler.

Ja, mange tusen ukrainere kjempet for tyskland, men hvor mange av disse lever fortsatt?
Jeg tror ikke det er så urimelig å anta at Zelenskyj kjenner til flere av disse, særlig om man ser det i lys av heltestatusen disse har i Ukraina.
Igjen; jeg kan ta feil

Minnesmerket i Janova Dolyna og bakgrunnen rundt dette var nytt for meg. Dette var stygt å lese og styrker bare mitt inntrykk av hvilket tankegods som ulmer under overflaten i store deler av Ukraina.

Du skriver:
«Det er skammelig og helt utrolig, dette skulle Zelenskyj vite og det er meget mulig at han vet det, men å gjøre noe med det er umulig for ham. Det kan bety politisk selvmord»

Om du mener at et oppgjør med dette ville bety politisk selvmord for Zelensky, sier du ikke da implisitt at Ukrainas befolkning har et kjempeproblem mht. Nasjonalistiske og nazistiske holdninger?
Hvis ikke ville det jo vært velkomment og fullt forståelig med et «oppgjør» med gamle synder?
Et politisk selvmord forutsetter jo en sterk motstand i befolkningen, eller i det minste en veldig begrenset evne, hos folk flest, til å kunne skille mellom motstandskamp og renspikket nazisme?

Hvorfor vil ikke folk tenke « ja, det var en god ting at de kjempet for landet vårt, men det nazistiske tankegodset er stygge greier».
Litt forenklet og klossete, men jeg antar du forstår hva jeg mener.

Ang. «Det minste av to onder». Tar du da med i ligningen lidelsene krigen forårsaker nå, samt lidelsene krigen vil fortsette å forårsake i fremtiden dersom man tar sikte på et medlemskap i alliansen?
Tror du ikke at Putin vil sørge for å holde krigen og drepingen gående, nettopp for å hindre et medlemskap når han vet at NATO ikke tar opp medlemmer som er i krig?

Et Ukraina som mister sin selvstendighet og blir en del av Russland er også et onde, men jeg er usikker på hvilket onde som er minst.
Ukraina har tatt en mer demokratisk kurs de siste år, men de er i bunn og grunn mye likere Russland enn de er Vesten, med sin omfattende korrupsjon og (som nevnt over) noe tvilsomme forhold til ekstrem nasjonalisme, for å nevne noe.

Det er neppe mange som fortsatt lever av dem som var soldater i andre verdenskrig, Hunka må være blant de siste.

Men nå synes jeg det ser ut som om du anstrenger deg for å skape en kobling mellom Zelenskyj og Hunka, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg. Hunka var tjue år da krigen sluttet, han flyttet først til Storbritannia, så til Kanada der han ikke har begått noen forbrytelser. Han har vært aktiv i en forening for SS-veteraner, så hans fortid i SS har vært kjent. Siden han ikke er blitt dømt og straffet, må vi anta at det ikke finnes beviser for at han har gjort noe ulovlig og straffbart. Han var etter alt å dømme en ubetydelighet, et null og niks som ingen har ofret oppmerksomhet. Nå synes jeg du tillegger Hunka en viktighet og en rolle han aldri har hatt, nærmest som en nazileder og edderkoppen i et nazinettverk, som en person Zelenskyj nødvendigvis måtte vite om. Zelenskyj må da ha hatt langt viktigere ting å bruke sin tid og sin hverdag på enn en olding i Kanada.

At det finnes mange nasjonalister med fascistoide, rasistiske og svært uspiselige holdninger i Ukraina tviler jeg ikke på, jeg mener at disse kreftene er sterkt nærværende i Ukraina. Jeg jeg vil ikke kalle dem nazister, jeg vil heller ikke kalle russiske nasjonalister nazister. Jeg mener at de ikke finnes nazister hverken i Ukraina eller i Russland, det må i så tilfelle være ytterst få.

Jeg er svært restriktiv med bruken av ordet nazist, jeg bruker det bare om tilhengere av Hitler og Nazi-Tyskland for snart åtti år side, og da helst bare om tyskere. Jeg mener at nazismen er så uløselig knyttet til Tyskland og til forholdene der i årene mellom 1919 og 1945 at det nå i dag er meningsløst å snakke om nazister.

Nå i dag er nazist blitt et innholdsløst skjellsord som helt ukritisk blir slengt ut mot alle som har kontroversielle og ikke-stuerene meninger. Denne damen som er blitt "nazi-frisøren" på Bryne, det er så dumt at det er direkte latterlig.

Jeg tror ikke ukrainske nasjonalister for åtti år siden, UPA, Bandera osv. var nazister.Jeg ser på dem fascistoide, antidemokratiske, rasistiske nasjonalistiske ekstremister som uten å nøle allierte seg med hvem som helst i kampen mot Sovjetunionen for Ukrainas frihet og selvstendighet. De kriget både med tyskerne og mot tyskerne.

Hvis du ser på denne UPA-propagandaen fra krigens tid, ser du en ukrainsk soldat som tråkker både på det sovjetiske og det tyske hakekorsflagget. Da er det vanskelig å kalle UPA nazister.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slava_Ukraini#/media/File:Ukrayins'ka_Povstans'ka_Armiya_(poster).jpg

UPA fortsatte forøvrig sin motstandskamp i Ukraina til ut i 1950-årene, de siste ga ikke opp før i 1956. Hvis jeg ikke tar helt feil ble disse i amerikansk antisovjetisk propaganda omtalt og hyllet som ukrainske frihetskjempere mot sovjetdiktaturet. Det minner om da president Reagan kalte de afghanske mujahedid "frihetsforkjempere... som forsvarer prinsippene om uavhengighet og frihet som danner grunnlaget for global sikkerhet og stabilitet." Det var så lenge de forsvarte seg mot Sovjetunionen, da de begynte å forsvare seg mot USA, fikk pipa straks en annen låt.

Det som nå er helt livsnødvendig for at Ukraina skal greie seg og overleve som selvstendig stat, er at ukrainerne står samlet i kampen, ukrainsk samhold og enighet er det viktigste av alt. Splittelse og intern uenighet, splid og krangel er det siste ukrainerne kan ta seg råd til. Alle interne konflikter må vente til krigen er slutt.

Da kan ikke Zelenskyj nå begynne å kritisere, irettesette og moralisere for ukrainske nasjonalister, SS-veteraner, UPA-tilhengere osv. Det vil skape interne konflikter, strid og splid som vil være ødeleggende for det samholdet som Ukraina er helt avhengig av. Realpolitikken går foran alle moralske idealer og foran alle krav om moralsk renhet.

Når man kjemper for livet, når selve ens eksistens og overlevelse står på spill, er man villig til å alliere seg med hvem som helt uten å stille spørsmål om alliansepartnerens moral.

Hvis jeg blir innesperret i et brennende hus og en brannmann kommer for å redde meg, er hans politiske meninger det siste jeg vil bry meg om. Om brannmannen er nazist, rasist, Ku Klux Klan, kommunist, maoist etc, spiller ingen rolle for meg så lenge han redder livet mitt.

Hva ville du gjøre i en slik situasjon, dersom du visste at brannmannen var nazist? Ville du avvise ham og nekte å ta imot hans hjelp fordi du heller vil brenne inne enn å ta imot hjelp fra en nazist?

Hvis barna dine er livstruende syke og trenger øyeblikkelig legehjelp, vil du sende vekk en lege du vet er nazist og heller la barna dine dø enn å la en nazist hjelpe dem? Jeg for min del ville i en slik situasjon ikke protestert om så legen kom i naziunifom og behengt med hakekors.

I en krig på liv og død kan de helt utrolige allianser inngår. Se på alliansen mellom Stalin, Churchill og Roosevelt. Churchill, som slett ikke var noen forkjemper for demokrati og menneskerettigheter, men en klassisk imperialist, rasist og som beundret Mussolini og fascismen, hatet og avskydde kommunismen og alt dens vesen, men han sa at dersom Hitler gjorde invasjon i helvete, ville han, Churchill, i Underhuset legge inn et godt ord for djevelen.

Og Churchill allierte jeg virkelig med Stalin, en mann han anså som djevelen selv. Kampen mot nazismen gikk foran alt annet, alle moralske hensyn ble kastet overbord, at Stalin var en despotisk massemorder med utallige menneskers liv på den samvittigehten han ikke hadde, spilte ingen rolle.

Da tyskerne i april 1943 fant massegravene med polske offiserer i skogen ved Katyn, skjønte Churchill, Roosevelt og hele Vesten at det var russerne som hadde myrdet disse polakkene. Men Churchill og Roosevelt protesterte ikke, de lot som om de trodde på de russiske løgnene om at det var tyskerne som hadde drept polakkene. Alliansen og samholdet med Stalin var mye viktigere enn noen tusen myrdede polakker. Kynisk og amoralsk realpolitikk. Da vil jeg ikke kritisere Zelenskyj fordi han ikke setter hele det ukrainske samholdet på spill ved å uttale seg om ukrainske SS- soldater og nasjonalister, jeg mener det er noe av det farligste han kan gjøre.

Om Ukraina vil fortsette krigen eller kapitulere, må være helt opp til ukrainerne selv, det er ikke noe andre kan bestemme for dem. Hvis det virkelig er slik at USA bruker Ukraina i en proxykrig mot Russland, er det likevel ukrainerne selv som bestemmer om de vil være med i denne krigen, USA har ingen mulighet til å tvinge ukrainerne til å føre en krig som ukrainerne selv ikke ønsker å føre.
Og jeg synes du nå anstrenger deg veldig for å bortforklare enhver mulighet for at Zelenskyj visste hvem Hunka var der han smilende hyllet denne SS-veteranen.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette er så viktig for deg.

At ordet nazist er noe upresist kan jeg forstå, eksempelet ditt med «nazi-frisøren» viser godt hvor malplassert dette ordet ofte brukes.
«fascistoide, antidemokratiske, rasistiske nasjonalistiske ekstremister» er mer presist, men i denne sammenhengen grenser dette til ren semantikk.

«Zelenskyj må da ha hatt langt viktigere ting å bruke sin tid og sin hverdag på enn en olding i Kanada».

Hvor har jeg påstått at Zelenskyj har brukt av sin tidog hverdag på denne «oldingen»?
Jeg har sagt at jeg tror han visste hvem han er, intet mer.
Det er forskjell på det å vite noe om en person og det å bruke en masse tid og krefter på det.

«Da kan ikke Zelenskyj nå begynne å kritisere, irettesette og moralisere for ukrainske nasjonalister, SS-veteraner, UPA-tilhengere osv. Det vil skape interne konflikter, strid og splid som vil være ødeleggende for det samholdet som Ukraina er helt avhengig av».

Dersom kritikk av ekstremt nasjonalistisk tankegods automatisk vil bety interne konflikter, dyp splid og strid som vil ødelegge selve grunnlaget for det du omtaler som «samhold» beviser jo bare hvor gjennomsyret Ukraina er når det kommer til disse uakseptable verdiene. Du beviser jo bare mitt poeng!

Sammenligningen din med brann i et hus eller syke barn synes jeg treffer dårlig fordi Ukraina når som helst kan legge ned våpnene og dermed sørge for at volden tar slutt. Det finnes altså alternativer i motsetning til et valg mellom å brenne inne eller la en med tvilsomme holdninger hjelpe seg.

«Om Ukraina vil fortsette krigen eller kapitulere, må være helt opp til ukrainerne selv, det er ikke noe andre kan bestemme for dem».

Jo, dersom USA/Vesten bestemmer seg for å slutte med å støtte til denne proxy-krigen med våpen og penger, vil krigen være slutt, omtrent på dagen. Det er derfor i høyeste grad noe andre kan bestemme for dem.

Når du skriver at ukrainere selv må få bestemme, vil jeg tro du sikter til den ukrainske befolkningen?
Hvordan er egentlig klimaet for opposisjon og kritikk av regjeringen i Ukraina for den jevne borger? Jeg tror det, på samme måte som i Russland, er forbundet med risiko å si hva man mener om krigen og måten den blir utkjempet på.
Politikere som kunne fungert som motstemmer er effektivt kneblet, partiene som har det Zelenskyj omtaler som en pro-russisk holdning er blitt forbudte partier. Det samme gjelder medier som aviser, radio og tv-stasjoner.
NRK skrev dette i Mars 2022:

«Ukrainas nasjonale sikkerhetsråd forbyr arbeidet til prorussiske politiske partier så lenge krigslovene er på plass i landet. President Volodymyr Zelenskyj kunngjorde dette i en videotale.
– Aktivitetene til politikere som er rettet mot splittelse eller sammensvergelse, vil ikke lykkes, men vil få en kraftig respons, sa Zelenskyj, ifølge avisen Ukrainska Pravda.
Blant de berørte partiene er Opposisjonsplattformen – For livet og Opposisjonsblokken, som er representert i nasjonalforsamlingen.
De i alt 11 forbudte partiene anses enten som euroskeptiske, antiliberale eller prorussiske. Zelensky sa at Ukrainas justisdepartement er beordret til å iverksette sikkerhetsrådets beslutning».
https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-forbyr-prorussiske-partier-1.15900455

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

MacanT skrev: ons sep 27, 2023 11:27 pm
Hvis dette stemmer er det bare en ting å si: Well done!
Burde vært gjort for lenge siden :) Kan godt assistere Ukraina med å sparka russerne ut av hele Ukraina også.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

lemmen90 skrev: ons sep 27, 2023 11:44 pm
Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:38 am
At Zelenskyj og Trudeau skulle vite hvem Hunka var, er et helt urimelig krav. Mange tusen ukrainere kjempet på tysk side eller i UPA, ingen kan vente eller tro at Zelenskyj, eller noen som helst andre, skal kjenne identiteten til alle. Det er et fullstendg meningsløst krav.

(...)

Zelenskyj har ikke beklaget og bedt om unnskyldning, og jeg tror det er politisk umulig for ham. I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere, uansett om de var i SS, UPA eller noe annet antisovjetisk, var de helter som kjempet for Ukrainas frihet, de kriget mot den brutale sovjetiske okkupasjonen og undertrykkelsen. Da er det uvesentlig hva de ellers gjorde. Da tror jeg det er umulig for Zelenskyj å beklage og be om unnskyldning for å ha hyllet en av disse frihetskjemperne, jeg tro det ville vekke voldsomme negative reaksjoner i Ukraina.

(...)

Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.

(...)
Her er du ute på tynn is. Speaker Anthony Rota sa følgende: «We have here in the chamber today a ukrainian canadian war veteran from the second world war who fought for the ukrainian independence against the Russians.»

Her bør alarmbjellene gå! Dette er aldeles skandaløst! Canada hadde mange soldater som kjempet på alliert side under krigen. Dette har skapt stor harme.

Du skriver: «I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere …»

Her har du mistet bakkekontakt. Du går langt i å forsvare den galiciske nasjonalismen. Millioner av ukrainere kjempet og døde i den Røde hær under 2VK. Hvordan kommenterer du det i lys av ditt utsagn?

Videre, du skriver: «Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.»

Hvordan forklarer du haag invasion act? Det at USA setter seg over internasjonal lov. Reell makt har mye å si.
Godt skrevet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:

Ukrainian forces marginally advanced near Bakhmut and in western Zaporizhia Oblast on September 27. Geolocated footage published on September 26 indicates that Ukrainian forces advanced near Orikhovo-Vasylivka (10km northwest of Bakhmut). Additional geolocated footage published on September 26 indicates that Russian forces likely no longer control a roughly one-kilometer-long trench line west of Verbove (16km southeast of Orikhiv). The absence of Russian forces in this trench line could facilitate further Ukrainian advances in this area, as this trench line is no longer a significant obstacle for Ukrainian forces. Ukrainian Tavriisk Group of Forces Commander Brigadier General Oleksandr Tarnavskyi stated that “there will be good news” in the Zaporizhia operational direction and noted that Ukrainian forces are steadily advancing but did not provide additional information.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Big George skrev: tor sep 28, 2023 2:39 am ISW skriver i natt:

Ukrainian forces marginally advanced near Bakhmut and in western Zaporizhia Oblast on September 27. Geolocated footage published on September 26 indicates that Ukrainian forces advanced near Orikhovo-Vasylivka (10km northwest of Bakhmut). Additional geolocated footage published on September 26 indicates that Russian forces likely no longer control a roughly one-kilometer-long trench line west of Verbove (16km southeast of Orikhiv). The absence of Russian forces in this trench line could facilitate further Ukrainian advances in this area, as this trench line is no longer a significant obstacle for Ukrainian forces. Ukrainian Tavriisk Group of Forces Commander Brigadier General Oleksandr Tarnavskyi stated that “there will be good news” in the Zaporizhia operational direction and noted that Ukrainian forces are steadily advancing but did not provide additional information.
Det går flere rykter på russisk telegram om at de er villige til å trekke seg ut av Tokmak for å minske tapene. Vi får alle håpe at dette stemmer.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Ifølge Kyiv Independent har Russland mistet til sammen 276.670 soldater i Ukraina siden begynnelsen av den fullskala invasjonen 24. februar i fjor.

I følge den siste statusrapporten har Russland mistet 4672 stridsvogner, 8496 pansrede kampvogner, 8763 kjøretøyer og drivstofftanker, 6299 artillerisystemer, 792 rakettsystemer med flere utskytninger, 533 luftvernsystemer, 315 fly, 316 helikoptre og 4922 droner .

I tillegg er 20 båter, inkludert krysseren Moskva, landgangsfartøyet Minsk og ubåten Rostov-na-Donu, alle fartøy tilhørende Svartehavsflåten, ødelagt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Ifølge senioranalytiker i tenketanken Europa, og tidligere sjefanalytiker i det danske forsvarets etterretningstjeneste, Jacob Kaarsbo, er de russiske troppene under sterkt press.

– Krigen er nå inne i en avgjørende fase for Ukraina. Målet er å jobbe seg helt sørover og ende ved Azovhavet. Dermed kan de kutte av de russiske forsyningslinjene til den annekterte Krimhalvøya, sier Kaarsbo til dansk TV2.

Han sier det nå er avgjørende for ukrainske styrker å få mer artillerimateriell gjennom russernes forsvarslinjer og befeste sine posisjoner.

– Hvis de lykkes, kan det potensielt bety at Ukraina vil kunne bevege seg sørover raskere enn de gjør nå, sier analytikeren.

Han regner det som sannsynlig at de ukrainske bakkestyrkene i Ukraina i løpet av neste uke vil ha overtatt byen Novoprokopivka, som ligger cirka seks kilometer sør for Robotyne. Deretter vil den strategisk viktige byen Tokmak være innen rekkevidde og bli neste mål for offensiven. Tokmak ligger om lag 25 kilometer fra Robotyne.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

https://twitter.com/robinmonotti/status/1707036992448422227?t=dM4-XMGn86ld5lH8hleUNw&s=19

Nazister er godt likt i NATO.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Foucault skrev: tor sep 28, 2023 12:26 am
Sammenligningen din med brann i et hus eller syke barn synes jeg treffer dårlig fordi Ukraina når som helst kan legge ned våpnene og dermed sørge for at volden tar slutt. Det finnes altså alternativer i motsetning til et valg mellom å brenne inne eller la en med tvilsomme holdninger hjelpe seg.
Når ein ser korleis Russland behandlar ukrainske borgarar i okkupert område er sterkt tvilsomt at volden vil ta slutt. Heller tvert om. Stor sjanse for at Putin vil utslette den ukrainske nasjonaliteten heilt og haldent.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

MRSA skrev: tor sep 28, 2023 12:59 pm
Foucault skrev: tor sep 28, 2023 12:26 am
Sammenligningen din med brann i et hus eller syke barn synes jeg treffer dårlig fordi Ukraina når som helst kan legge ned våpnene og dermed sørge for at volden tar slutt. Det finnes altså alternativer i motsetning til et valg mellom å brenne inne eller la en med tvilsomme holdninger hjelpe seg.
Når ein ser korleis Russland behandlar ukrainske borgarar i okkupert område er sterkt tvilsomt at volden vil ta slutt. Heller tvert om. Stor sjanse for at Putin vil utslette den ukrainske nasjonaliteten heilt og haldent.
Tommel👍

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Når jeg ser videoer som denne blir jeg ekstra stolt over fedrelandet mitt.


Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: tor sep 28, 2023 12:06 pm https://twitter.com/robinmonotti/status/1707036992448422227?t=dM4-XMGn86ld5lH8hleUNw&s=19

Nazister er godt likt i NATO.
Ja, dette her var enorme beviser... Nå skal du være litt forsiktig med dette nazi pratet ditt ellers så er du rapport. Lut lei å høre at alle er nazister hver eneste dag. Du vil vel helst ikke minste den eneste plassen i norge av aktive forumer du kan skrive all denne galskapen din.
Sist redigert av Entenmann den tor sep 28, 2023 2:37 pm, redigert 2 ganger totalt.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

MRSA skrev: tor sep 28, 2023 12:59 pm
Foucault skrev: tor sep 28, 2023 12:26 am
Sammenligningen din med brann i et hus eller syke barn synes jeg treffer dårlig fordi Ukraina når som helst kan legge ned våpnene og dermed sørge for at volden tar slutt. Det finnes altså alternativer i motsetning til et valg mellom å brenne inne eller la en med tvilsomme holdninger hjelpe seg.
Når ein ser korleis Russland behandlar ukrainske borgarar i okkupert område er sterkt tvilsomt at volden vil ta slutt. Heller tvert om. Stor sjanse for at Putin vil utslette den ukrainske nasjonaliteten heilt og haldent.
Nei, de tror at så fort vesten ikke sender våpen så er alt helt perfekt i Ukraina og alle er glade og lever i fred. Noen er virkelig så dumme. Strengt tatt er det Russland som burde avslutte krigen men det sies aldri, det er alltid den parten som forsvare seg som skal gi opp. Da reddes det masse liv sies det. Det reddes ikke mange liv om Russland avslutter sin angrepskrig dog.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Godt å se at noen fornuftige innlegg her også

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Entenmann skrev: ons sep 27, 2023 10:37 pm
Han er besatt av at alt er propoganda så lenge det er innenfor vesten eller US. Er ikke vits en gang å si noe, han har bestemt seg.
Jeg vet, eneste jeg lurer på er om det er en reell debattant eller en bot.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Lurer du på om skjegget hans er ekte ?

Det neste blir vel at du sier at julenissen ikke finnes
som i Sindre Finnes.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

lemmen90 skrev: ons sep 27, 2023 11:44 pm
Karatel skrev: ons sep 27, 2023 10:38 am
At Zelenskyj og Trudeau skulle vite hvem Hunka var, er et helt urimelig krav. Mange tusen ukrainere kjempet på tysk side eller i UPA, ingen kan vente eller tro at Zelenskyj, eller noen som helst andre, skal kjenne identiteten til alle. Det er et fullstendg meningsløst krav.

(...)

Zelenskyj har ikke beklaget og bedt om unnskyldning, og jeg tror det er politisk umulig for ham. I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere, uansett om de var i SS, UPA eller noe annet antisovjetisk, var de helter som kjempet for Ukrainas frihet, de kriget mot den brutale sovjetiske okkupasjonen og undertrykkelsen. Da er det uvesentlig hva de ellers gjorde. Da tror jeg det er umulig for Zelenskyj å beklage og be om unnskyldning for å ha hyllet en av disse frihetskjemperne, jeg tro det ville vekke voldsomme negative reaksjoner i Ukraina.

(...)

Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.

(...)
Her er du ute på tynn is. Speaker Anthony Rota sa følgende: «We have here in the chamber today a ukrainian canadian war veteran from the second world war who fought for the ukrainian independence against the Russians.»

Her bør alarmbjellene gå! Dette er aldeles skandaløst! Canada hadde mange soldater som kjempet på alliert side under krigen. Dette har skapt stor harme.

Du skriver: «I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere …»

Her har du mistet bakkekontakt. Du går langt i å forsvare den galiciske nasjonalismen. Millioner av ukrainere kjempet og døde i den Røde hær under 2VK. Hvordan kommenterer du det i lys av ditt utsagn?

Videre, du skriver: «Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.»

Hvordan forklarer du haag invasion act? Det at USA setter seg over internasjonal lov. Reell makt har mye å si.
Dette innlegget ditt er så tøvete og forvirret at jeg må sette et spørsmålstegn ved din leseevne og leseforståelse.

"Her er du ute på tynn is. Speaker Anthony Rota sa følgende: «We have here in the chamber today a ukrainian canadian war veteran from the second world war who fought for the ukrainian independence against the Russians.»

Her bør alarmbjellene gå! Dette er aldeles skandaløst! "


Har jeg sagt noe annet? Mitt innlegg tir sep 26, 2023 7:45 am

"Men så er det dette:

"Mr Rota then hailed Hunka as “a Ukrainian Canadian war veteran from the Second World War who fought for Ukrainian independence against the Russians” and “a Ukrainian hero and a Canadian hero”. "

Her skulle det være en selvfølge at Hunka hadde kjempet på tysk side, siden han var veteran fra andre verdenskrig og hadde kjempet mot russerne. Dette har gått hus forbi Rota, Zelenskyj og parlamentet, de må ha tenkt bare på Ukrainas krig nå i dag."

"Canada hadde mange soldater som kjempet på alliert side under krigen."

Ja selvfølgelig, det er da noe som sier seg selv. Kanada er et Commonwealth-land, et konstitusjonelt monarki der kong George VI var statsoverhode under krigen, nå i dag er kong Charles Kanadas statsoverhode. Straks Storbritannia erklærte krig mot Tyskland, var også Kanada i krig med Tyskland og dermed en av de allierte.

"Du skriver: «I Ukraina er det et utbredt syn at alle ukrainere som kriget mot Sovjetunionen var frihetskjempere …»

Her har du mistet bakkekontakt. Du går langt i å forsvare den galiciske nasjonalismen. Millioner av ukrainere kjempet og døde i den Røde hær under 2VK. Hvordan kommenterer du det i lys av ditt utsagn? "


Med dette diskvalifiserer du deg selv fra enhver seriøs debatt. Det du skriver, er er helt absurd. En faktopplysning er hverken forsvar eller angrep på noe som helst, en faktaopplysning er en faktaopplysning og ingenting annet enn det.

Det er riktig at flere millioner ukrainere kjempet i Den røde hær, hver fjerde soldat i Den røde hær var ukrainer. Men hvilken relevans har det til ukrainske nasjonalister, ukrainske SS-soldater osv? Hvor er sammenhengen?

"Videre, du skriver: «Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk, jeg har heller ikke høye tanker om innenrikspolitikken. Men i USA kan man tross alt fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn.»

Hvordan forklarer du haag invasion act? Det at USA setter seg over internasjonal lov. Reell makt har mye å si."


Jeg gir meg ende over. Svaret på det du spør om, står jo i min første setning som du selv siterer. Du siterer jo mitt innlegg:

"Jeg synes USAS utenrikspolitikk er forbrytersk og skamløst hyklersk"

Og så presterer du å spørre meg om dette:

"Hvordan forklarer du haag invasion act? Det at USA setter seg over internasjonal lov."

Du ber meg forklare noe jeg har forklart i det du svarer på. Du har min forklaring rett foran øynene dine, og du er helt ute av stand til å se og forstå den.

Men hva i all verden har Hague Invasion Act å gjøre med det faktum at i USA kan alle fritt protestere mot myndighetene, man kan kritisere, håne og latterliggjøre alle politikere, man kan stille presidenten for riksrett, man kan straffeforfølge presidentens sønn?

Hvilken sammenheng har dette med Hague Invasion Act? Forøvrig kan alle fritt protestere mot Hague Invasion Act og kritisere den.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

av JauKaninen » tor sep 28, 2023 4:42 pm

Israel har tidligere hjulpet Ukraina i krigen ved å ta ut dronefabrikken til Iran. Som vi vet forsyner Iran Russland med massive mengder droner og andre våpen. Nå går ryktet om en ny israelsk sabotasjeaksjon mot regimet som forsyner Russland:

Denne er fra en annen tråd.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»