Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Falcon
Innlegg: 2482

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Falcon »



Kraken på jobb på Popasnafronten.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

sertono skrev: man mar 27, 2023 9:46 pm
Bildet som lå litt lengre ned på twitterkontoen du linket var bra. :D


Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Deila skrev: man mar 27, 2023 8:42 pm
Varulv2468 skrev: man mar 27, 2023 8:26 pm Liker ikke mangel på droneopptak fra Ukraina.

Ny og interessant artikkel som avslørt at Putin ikke bare var etter Ukraina.

https://www.ft.com/content/80002564-33e ... 810afb7a49

He tells people close to him, ‘It turns out we were completely unprepared. The army is a mess. Our industry is a mess. But it’s good that we found out about it this way, rather than when Nato invades us,’” the former official adds.

“He really believes all the stuff he says about sacrality and Peter the Great. He thinks he will be remembered like Peter,”

Det vist seg at selv Patrusjev som beskytter Putin, var mot ideen om å starte krig mot Ukraina.
Putin vil bli husket som trappedriteren.
Jeg vil nok ikke kunne glemme bildet av putin på kne foran Xi….
Det håper jeg det er mange som ikke gjør.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: man mar 27, 2023 10:28 pm
Deila skrev: man mar 27, 2023 8:42 pm
Varulv2468 skrev: man mar 27, 2023 8:26 pm Liker ikke mangel på droneopptak fra Ukraina.

Ny og interessant artikkel som avslørt at Putin ikke bare var etter Ukraina.

https://www.ft.com/content/80002564-33e ... 810afb7a49

He tells people close to him, ‘It turns out we were completely unprepared. The army is a mess. Our industry is a mess. But it’s good that we found out about it this way, rather than when Nato invades us,’” the former official adds.

“He really believes all the stuff he says about sacrality and Peter the Great. He thinks he will be remembered like Peter,”

Det vist seg at selv Patrusjev som beskytter Putin, var mot ideen om å starte krig mot Ukraina.
Putin vil bli husket som trappedriteren.
Jeg vil nok ikke kunne glemme bildet av putin på kne foran Xi….
Det håper jeg det er mange som ikke gjør.
Jeg vet ikke om du tror på dette bildet eller ikke, jeg er i alle fall svært skeptisk. Jeg mener det er helt usannsynlig at Putin skulle legge seg på kne foran Xi. Jeg tviler på at det finnes en statsleder som ville legge seg på kne foran en annen statsleder.

"However, one photo shared online as the pair met this week, appeared to show a more servile relationship, with Putin bent on both knees in front of Xi."

"Smart told Newsweek that he had flagged that the image was fake."

"A Deepl translation of the Telegram post—published on March 20, 2023, and viewed 307,000 times—indicated that the image was photoshopped. Indeed, it appears the photo was AI-generated.

Firstly, there are several odd artifacts in the photo. For one, Putin's bent foot appears distorted and distended in an unusual shape.

As some have pointed out on social media, the hands of a figure in the background also appear blurry and melted into one another. Hands are typically difficult for even modern AI to replicate accurately.

On the left side of the photo, a table leg is bent oddly out of proportion which, although could be part of its design, appears to be a quirk of AI processing.

Of what photos were taken of Xi and Putin's talks, none appear to be in the room shown in the picture."

https://www.newsweek.com/fact-check-pho ... xi-1789498

Mest sannsynlig er dette bildet en forfalskning for å latterliggjøre Putin.
Sist redigert av Karatel den man mar 27, 2023 10:49 pm, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

sertono skrev: man mar 27, 2023 9:46 pm
Du store all verden. Trenger ikke ukrainere for å drepe eller lemleste russere. Det klarer de fint selv. Flydropp med vodka i stedet for ammunisjon.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:48 pm
sertono skrev: man mar 27, 2023 9:46 pm
Du store all verden. Trenger ikke ukrainere for å drepe eller lemleste russere. Det klarer de fint selv. Flydropp med vodka i stedet for ammunisjon.
Jeg tror det er Anthony Beevor som i sin bok Berlin skriver at svært mange av de sovjetiske soldatene som mistet livet i Berlin i april/mai 1945, døde etter inntak av metanol og annen teknisk sprit de fant i den tyske hovedstaden.

startelver

Legg inn av startelver »

nometalhorse skrev: man mar 27, 2023 9:31 pm Mr Desperado alias Putin tar nye grep, og lokker med bonus for de som lar seg lokke til å gå i krigen. Han synes åpenbart at russiske menn ikke er så mye verd.

Russland har startet en landsomfattende reklamekampanje hvor de lokker med penger til de som velger å reise til Ukraina, melder nyhetsbyrået AP.

Rekrutteringskontorer skal ha innledet samarbeid med universiteter og sosiale tjenester for å tiltrekke fattige studenter og arbeidsledige. Det reklameres også for kampanjen på nettet og i sosiale medier.

I Jaroslavl-regionen er det ifølge AP hengt opp plakater hvor det står hvor mye penger russerne kan tjene hvis de drar til Ukraina.

Først mottar man en rekrutteringsbonus på om lag 40.000 kroner. Deretter får man en lønn på rundt 26.000 kroner i måneden. Deltar man i «aktive offensive operasjoner» får man en bonus 1050 kroner ekstra per dag.

For hver kilometer som soldater i angrepsgrupper klarer å rykke frem, loves det også bonus på omkring 6850 kroner fra russiske myndigheter.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... l-soldater
Det er jo nesten en norsk månedslønn i bytte mot sitt eget liv. De har vel ikke så mye bruk for de pengene som døde.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Fin tråd om Krym



Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:42 pm
Gorgi skrev: man mar 27, 2023 10:28 pm
Deila skrev: man mar 27, 2023 8:42 pm

Putin vil bli husket som trappedriteren.
Jeg vil nok ikke kunne glemme bildet av putin på kne foran Xi….
Det håper jeg det er mange som ikke gjør.
Jeg vet ikke om du tror på dette bildet eller ikke, jeg er i alle fall svært skeptisk. Jeg mener det er helt usannsynlig at Putin skulle legge seg på kne foran Xi. Jeg tviler på at det finnes en statsleder som ville legge seg på kne foran en annen statsleder.

"However, one photo shared online as the pair met this week, appeared to show a more servile relationship, with Putin bent on both knees in front of Xi."

"Smart told Newsweek that he had flagged that the image was fake."

"A Deepl translation of the Telegram post—published on March 20, 2023, and viewed 307,000 times—indicated that the image was photoshopped. Indeed, it appears the photo was AI-generated.

Firstly, there are several odd artifacts in the photo. For one, Putin's bent foot appears distorted and distended in an unusual shape.

As some have pointed out on social media, the hands of a figure in the background also appear blurry and melted into one another. Hands are typically difficult for even modern AI to replicate accurately.

On the left side of the photo, a table leg is bent oddly out of proportion which, although could be part of its design, appears to be a quirk of AI processing.

Of what photos were taken of Xi and Putin's talks, none appear to be in the room shown in the picture."

https://www.newsweek.com/fact-check-pho ... xi-1789498

Mest sannsynlig er dette bildet en forfalskning for å latterliggjøre Putin.
Om jeg tror det er ekte eller ikke betyr ikke så mye. Jeg fikk en god latter okke som.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Forsvarets høgskole Tom Røseth til VG.

Han tror kunngjøringen om utplassering av atomvåpen i Belarus kan være en markering av at Putin ikke vil la Kina diktere, når det kommer til russiske nasjonale interesser.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: tir mar 28, 2023 12:05 am
Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:42 pm
Gorgi skrev: man mar 27, 2023 10:28 pm

Jeg vil nok ikke kunne glemme bildet av putin på kne foran Xi….
Det håper jeg det er mange som ikke gjør.
Jeg vet ikke om du tror på dette bildet eller ikke, jeg er i alle fall svært skeptisk. Jeg mener det er helt usannsynlig at Putin skulle legge seg på kne foran Xi. Jeg tviler på at det finnes en statsleder som ville legge seg på kne foran en annen statsleder.

"However, one photo shared online as the pair met this week, appeared to show a more servile relationship, with Putin bent on both knees in front of Xi."

"Smart told Newsweek that he had flagged that the image was fake."

"A Deepl translation of the Telegram post—published on March 20, 2023, and viewed 307,000 times—indicated that the image was photoshopped. Indeed, it appears the photo was AI-generated.

Firstly, there are several odd artifacts in the photo. For one, Putin's bent foot appears distorted and distended in an unusual shape.

As some have pointed out on social media, the hands of a figure in the background also appear blurry and melted into one another. Hands are typically difficult for even modern AI to replicate accurately.

On the left side of the photo, a table leg is bent oddly out of proportion which, although could be part of its design, appears to be a quirk of AI processing.

Of what photos were taken of Xi and Putin's talks, none appear to be in the room shown in the picture."

https://www.newsweek.com/fact-check-pho ... xi-1789498

Mest sannsynlig er dette bildet en forfalskning for å latterliggjøre Putin.
Om jeg tror det er ekte eller ikke betyr ikke så mye. Jeg fikk en god latter okke som.
Da har bildet tjent sin hensikt, det har forlenget ditt, og sikkert andres, liv.

Mia

Legg inn av Mia »

Merkelig om Putin blir sett på som en "frelser" i Belarus. I Russland, så er det den andre veien. Ikke akkurat frelser, men dem har mye mer respekt for presidenten i Belarus.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Big George skrev: tir mar 28, 2023 1:46 am Forsvarets høgskole Tom Røseth til VG.

Han tror kunngjøringen om utplassering av atomvåpen i Belarus kan være en markering av at Putin ikke vil la Kina diktere, når det kommer til russiske nasjonale interesser.
Akkurat dette er jeg veldig usikker på. Å ha et møte med den eneste støttespilleren som virkelig har makt til å hjelpe deg mer enn med symbolsk støtte og der du uttrykker din beundring og kjærlighet for så å vende han ryggen når han drar fremstår irrasjonelt.

Men når man ser på alt det andre dumme Putin har gjort de siste 18 månedene så kan det jo alltids være tilfelle.

Uttrykket "Bit ikke hånden som mater deg" har i såfall aldri passet bedre.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:54 am
Big George skrev: tir mar 28, 2023 1:46 am Forsvarets høgskole Tom Røseth til VG.

Han tror kunngjøringen om utplassering av atomvåpen i Belarus kan være en markering av at Putin ikke vil la Kina diktere, når det kommer til russiske nasjonale interesser.
Akkurat dette er jeg veldig usikker på. Å ha et møte med den eneste støttespilleren som virkelig har makt til å hjelpe deg mer enn med symbolsk støtte og der du uttrykker din beundring og kjærlighet for så å vende han ryggen når han drar fremstår irrasjonelt.

Men når man ser på alt det andre dumme Putin har gjort de siste 18 månedene så kan det jo alltids være tilfelle.

Uttrykket "Bit ikke hånden som mater deg" har i såfall aldri passet bedre.
Dette må Putin ha fått Kinas godkjennelse for.

Uansett en eksalering med tanke på at dette er en konkret handling med disse våpnene, og ikke "bare" en trussel om å bombe London og Berlin.

Kan det tenkes at dette er det siste trinnet på å (tvangs)innlemme Belarus til Russland? For nå er de i samme båt, hvis det skulle smelle ordentlig.......

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tir mar 28, 2023 11:09 am
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:54 am
Big George skrev: tir mar 28, 2023 1:46 am Forsvarets høgskole Tom Røseth til VG.

Han tror kunngjøringen om utplassering av atomvåpen i Belarus kan være en markering av at Putin ikke vil la Kina diktere, når det kommer til russiske nasjonale interesser.
Akkurat dette er jeg veldig usikker på. Å ha et møte med den eneste støttespilleren som virkelig har makt til å hjelpe deg mer enn med symbolsk støtte og der du uttrykker din beundring og kjærlighet for så å vende han ryggen når han drar fremstår irrasjonelt.

Men når man ser på alt det andre dumme Putin har gjort de siste 18 månedene så kan det jo alltids være tilfelle.

Uttrykket "Bit ikke hånden som mater deg" har i såfall aldri passet bedre.
Dette må Putin ha fått Kinas godkjennelse for.

Uansett en eksalering med tanke på at dette er en konkret handling med disse våpnene, og ikke "bare" en trussel om å bombe London og Berlin.

Kan det tenkes at dette er det siste trinnet på å (tvangs)innlemme Belarus til Russland? For nå er de i samme båt, hvis det skulle smelle ordentlig.......
Målet Putin har med Belarus er det samme som han har med Ukraina. Men Belarus har tydeligvis ikke samme nasjonalfølelse og heller ikke en ledelse som tenker på andre enn seg sjøl. Dermed annekterer man dem gjennom politiske virkemidler.

Ukrainerne viser stolthet og ære. Det er mer en man kan si om belarusere.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:13 am
Hmm skrev: tir mar 28, 2023 11:09 am
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 9:54 am

Akkurat dette er jeg veldig usikker på. Å ha et møte med den eneste støttespilleren som virkelig har makt til å hjelpe deg mer enn med symbolsk støtte og der du uttrykker din beundring og kjærlighet for så å vende han ryggen når han drar fremstår irrasjonelt.

Men når man ser på alt det andre dumme Putin har gjort de siste 18 månedene så kan det jo alltids være tilfelle.

Uttrykket "Bit ikke hånden som mater deg" har i såfall aldri passet bedre.
Dette må Putin ha fått Kinas godkjennelse for.

Uansett en eksalering med tanke på at dette er en konkret handling med disse våpnene, og ikke "bare" en trussel om å bombe London og Berlin.

Kan det tenkes at dette er det siste trinnet på å (tvangs)innlemme Belarus til Russland? For nå er de i samme båt, hvis det skulle smelle ordentlig.......
Målet Putin har med Belarus er det samme som han har med Ukraina. Men Belarus har tydeligvis ikke samme nasjonalfølelse og heller ikke en ledelse som tenker på andre enn seg sjøl. Dermed annekterer man dem gjennom politiske virkemidler.

Ukrainerne viser stolthet og ære. Det er mer en man kan si om belarusere.
Joda, men har man russiske a-våpen utplassert i landet så vet man hva som skjer hvis noe går galt. Det kan selvfølgelig slå begge veier, men man blir på en måte tvunget til å delta...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tir mar 28, 2023 11:15 am
PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:13 am
Hmm skrev: tir mar 28, 2023 11:09 am

Dette må Putin ha fått Kinas godkjennelse for.

Uansett en eksalering med tanke på at dette er en konkret handling med disse våpnene, og ikke "bare" en trussel om å bombe London og Berlin.

Kan det tenkes at dette er det siste trinnet på å (tvangs)innlemme Belarus til Russland? For nå er de i samme båt, hvis det skulle smelle ordentlig.......
Målet Putin har med Belarus er det samme som han har med Ukraina. Men Belarus har tydeligvis ikke samme nasjonalfølelse og heller ikke en ledelse som tenker på andre enn seg sjøl. Dermed annekterer man dem gjennom politiske virkemidler.

Ukrainerne viser stolthet og ære. Det er mer en man kan si om belarusere.
Joda, men har man russiske a-våpen utplassert i landet så vet man hva som skjer hvis noe går galt. Det kan selvfølgelig slå begge veier, men man blir på en måte tvunget til å delta...
Det som er helt tydelig er jo at Russland må få vite med all tydelighet at en atomrakett sendt fra Belarus vil føre til represalier mot både Belarus og Russland.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: tir mar 28, 2023 7:57 am
Gorgi skrev: tir mar 28, 2023 12:05 am
Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:42 pm

Jeg vet ikke om du tror på dette bildet eller ikke, jeg er i alle fall svært skeptisk. Jeg mener det er helt usannsynlig at Putin skulle legge seg på kne foran Xi. Jeg tviler på at det finnes en statsleder som ville legge seg på kne foran en annen statsleder.

"However, one photo shared online as the pair met this week, appeared to show a more servile relationship, with Putin bent on both knees in front of Xi."

"Smart told Newsweek that he had flagged that the image was fake."

"A Deepl translation of the Telegram post—published on March 20, 2023, and viewed 307,000 times—indicated that the image was photoshopped. Indeed, it appears the photo was AI-generated.

Firstly, there are several odd artifacts in the photo. For one, Putin's bent foot appears distorted and distended in an unusual shape.

As some have pointed out on social media, the hands of a figure in the background also appear blurry and melted into one another. Hands are typically difficult for even modern AI to replicate accurately.

On the left side of the photo, a table leg is bent oddly out of proportion which, although could be part of its design, appears to be a quirk of AI processing.

Of what photos were taken of Xi and Putin's talks, none appear to be in the room shown in the picture."

https://www.newsweek.com/fact-check-pho ... xi-1789498

Mest sannsynlig er dette bildet en forfalskning for å latterliggjøre Putin.
Om jeg tror det er ekte eller ikke betyr ikke så mye. Jeg fikk en god latter okke som.
Da har bildet tjent sin hensikt, det har forlenget ditt, og sikkert andres, liv.
Det får vi håpe ;)

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: man mar 27, 2023 10:58 pm
Crazy Horse skrev: man mar 27, 2023 10:48 pm
sertono skrev: man mar 27, 2023 9:46 pm
Du store all verden. Trenger ikke ukrainere for å drepe eller lemleste russere. Det klarer de fint selv. Flydropp med vodka i stedet for ammunisjon.
Jeg tror det er Anthony Beevor som i sin bok Berlin skriver at svært mange av de sovjetiske soldatene som mistet livet i Berlin i april/mai 1945, døde etter inntak av metanol og annen teknisk sprit de fant i den tyske hovedstaden.
Jeg har lest Berlin. Noe av det mest skremmende ved siden av massevoldtektene av tyske kvinner var at de russiske generalene presset sine soldater inn i den visse død med eneste formål å skyve seiersfesten noen dager frem i tid. Berlin sin skjebne var beseglet lenge før russerne stod i Berlin sine forsteder. Respekten for menneskeliv, herunder for egne soldater, er ikke gått et skritt frem siden 1945 når man ser på hva som skjer i Ukraina. Med din kunnskap om det russiske språk, russisk kultur og historie osv, hvordan er det mulig i 2023 ? Skjer det ingen humane fremskritt i Russland ? Det er absolutt ingenting som tyder på det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Putin gir f...i andre han tenker kun på sine militære mål. Det russiske folk eller Kina....han utnytter hva han kan for å oppnå sine mål og kineserne får bekreftet at Putin er en gal mann de ikke kan stole på

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

PapaSmurf skrev: tir mar 28, 2023 11:13 am
Målet Putin har med Belarus er det samme som han har med Ukraina. Men Belarus har tydeligvis ikke samme nasjonalfølelse og heller ikke en ledelse som tenker på andre enn seg sjøl. Dermed annekterer man dem gjennom politiske virkemidler.

Ukrainerne viser stolthet og ære. Det er mer en man kan si om belarusere.
Det jeg har uthevet er nok ganske vesentlig. Ukraina har i mye større grad enn Belarus fungert som et demokrati siden Sovjet ble oppløst. I Belarus har det vært et diktatur, og etter hvert med en diktator som er avhengig av Putins støtte for å klamre seg til makten.
For ukrainere med Zelenskij i spissen har det vært enklere å holde moralen og faktisk gjøre motstand. Jeg tipper belarussere også vi kaste russerne ut og bygge opp sin egen stat dersom de får muligheten.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Donald Trump sa her om dagen at bare han kan få slutt på krigen i Ukraina
"remember ,we got the money"
Han tenker trolig å tvinge Ukraina inn i krokodillens gap.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Denne videoen er promotert av pro-russiske kilder samt offisielle kanaler som her. Ble stilt store spørsmålstegn ved ektheten når den kom, og er nå geolokalisert godt inne på russiskkontrollert side. Altså som normalt en løgn fra deres side. Viser nok en gang hvilket uhyre vi har med å gjøre.

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Ja, jeg var litt overrasket over at ingen av våre gjengangere her kom med denne videoen, men selv de gikk vel ikke på denne fadesen.
De eneste som fremdeles deler og later som det er ekte vare, er russiske myndigheter. Selv russisk utenriksdep. delte videoen som "bevis" på nazisme i Ukraina. De har slettet innlegget nå, men ikke dementert eller beklaget noe som helst.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Slik har de russiske angrepsplaner forandret seg i løpet av det siste året :-)

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hva er det med Dagbladet og Russland?

I dag har de hatt en sak det de tok for seg en russisk avisartikkel om Haaland og nå er det en sak om en russisk freestylehopper fra OL i 2018 som er død av hjerneblødning.

Trist at folk dør av sykdom. Men det er jo fullstendig uinteressant for folk flest at de lager en sak om det.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hmm... det er nå bare i selve byen Bakhmut hvor russerne fortsetter med å avansere. Annetsteds er det sett at de har skapt større avstand mellom seg og ukrainerne, fremskutte holdepunkter blir oppgitt under de ukrainske motangrepene til fordel for sekundære stillinger, og det er sett at de som kom lengst, også trakk seg raskest ut. Jeg tror de er ned til sine siste reservestyrkene, som de vil gjerne ha i bakhånda i møte med en ukrainsk storoffensiv og må dermed stoppe opp, selv om Putins folk maser på at de skulle fortsette. Et opptak fra skyttergravene skal ha vakte ramaskrik i Russland hvor det skildres at soldatene massakreres ikke bare av ukrainerne, men også sine egne. Putin får større og større vansker med å hente inn menn.

Lite med droneopptak så langt, men et par er veldig interessant; ukrainerne har kopierte Lancet-selvmordsdronene som hadde vært en sann plage for dem, og utviklet RAM II selvmordsdronen som opererer på akkurat samme måte; med Shark spotterdroner til assistanse. Det var sett at disse spotterdronene kunne spore ned EW-aktivitet og unngå direkte SAM-trusler, et Tor-M2 SAM system var tatt ut. Enten var spotterdronen på meget lang avstand i horisontal flygning, eller var verdens beste mobile SAM-system uten av stand til å oppdage droneflyet. Og fra Moskva var rester etter et dronefly funnet bare 50 km fra Kreml; den var med vilje malt i blått og hvitt og var så ubevæpnet som mulig, for å oppdages. Den besto av skumgummi og lettvektet tre med en ultralett propellmotor. Ukrainerne trenger ikke Starlink for å komme dypt inn i Russland. Dronen var sannsynlig en maktdemonstrasjon - og for å håne russerne med en så lett synlig drone så dypt inn i deres land.

NATO-utstyret er på plass i Ukraina, som ikke trenger å sette inn de nyoppstilte mekaniske bataljonene med det første, det vil ta flere uker for å tilvenne dem, dessuten vil ukrainerne ikke ta sjanser, for selv om det blir varmere og tørrere, er det ennå ustabil vær og man må ha mer fast grunn for de vestlige stridsvognene som har ikke mindre marktrykk enn T-serien. Challenger fra Storbritannia vil synke ned i sammenligning med en T-72. De er nå av størst viktighet for soldatenes moral. Jeg vil helst vente til alle vestlige SAM-systemer er på plass, for å kunne overføre eldre SAM rett til feltet. Det som hendt i Donetskfronten har avslørt hvor viktig SAM egentlig er.

Det ryktes om at 40 Mirage 2000-9 i Emiratene vil sendes til Ukraina etter et fransk oppkjøp. Emiratene hadde lenge denne flytypen, men disse skal erstattes med Rafale fly. Det er mulig at leveransen av Rafale-F4 flyene vil se retur av Mirage 2000-9 flyene til Frankrike. Markedet for Mirage 2000-9 har krympet veldig drastisk, spesielt ettersom varianten i Emiratene er krevende i drift. Disse kan dukke opp i Ukraina, men sannsynligheten for at det kan skje i dette året er veldig liten. Spesielt fordi Emiratene, som ikke lenge er en pålitelig partner, vil ha de avanserte Rafale-F4 først, og vet ikke om leveransen har hendt; det er bare litt over ett år siden kontrakten var undertegnet i desember 2021.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Varulv2468 skrev: tir mar 28, 2023 5:20 pm Hmm... det er nå bare i selve byen Bakhmut hvor russerne fortsetter med å avansere. Annetsteds er det sett at de har skapt større avstand mellom seg og ukrainerne, fremskutte holdepunkter blir oppgitt under de ukrainske motangrepene til fordel for sekundære stillinger, og det er sett at de som kom lengst, også trakk seg raskest ut. Jeg tror de er ned til sine siste reservestyrkene, som de vil gjerne ha i bakhånda i møte med en ukrainsk storoffensiv og må dermed stoppe opp, selv om Putins folk maser på at de skulle fortsette. Et opptak fra skyttergravene skal ha vakte ramaskrik i Russland hvor det skildres at soldatene massakreres ikke bare av ukrainerne, men også sine egne. Putin får større og større vansker med å hente inn menn.

Lite med droneopptak så langt, men et par er veldig interessant; ukrainerne har kopierte Lancet-selvmordsdronene som hadde vært en sann plage for dem, og utviklet RAM II selvmordsdronen som opererer på akkurat samme måte; med Shark spotterdroner til assistanse. Det var sett at disse spotterdronene kunne spore ned EW-aktivitet og unngå direkte SAM-trusler, et Tor-M2 SAM system var tatt ut. Enten var spotterdronen på meget lang avstand i horisontal flygning, eller var verdens beste mobile SAM-system uten av stand til å oppdage droneflyet. Og fra Moskva var rester etter et dronefly funnet bare 50 km fra Kreml; den var med vilje malt i blått og hvitt og var så ubevæpnet som mulig, for å oppdages. Den besto av skumgummi og lettvektet tre med en ultralett propellmotor. Ukrainerne trenger ikke Starlink for å komme dypt inn i Russland. Dronen var sannsynlig en maktdemonstrasjon - og for å håne russerne med en så lett synlig drone så dypt inn i deres land.

NATO-utstyret er på plass i Ukraina, som ikke trenger å sette inn de nyoppstilte mekaniske bataljonene med det første, det vil ta flere uker for å tilvenne dem, dessuten vil ukrainerne ikke ta sjanser, for selv om det blir varmere og tørrere, er det ennå ustabil vær og man må ha mer fast grunn for de vestlige stridsvognene som har ikke mindre marktrykk enn T-serien. Challenger fra Storbritannia vil synke ned i sammenligning med en T-72. De er nå av størst viktighet for soldatenes moral. Jeg vil helst vente til alle vestlige SAM-systemer er på plass, for å kunne overføre eldre SAM rett til feltet. Det som hendt i Donetskfronten har avslørt hvor viktig SAM egentlig er.

Det ryktes om at 40 Mirage 2000-9 i Emiratene vil sendes til Ukraina etter et fransk oppkjøp. Emiratene hadde lenge denne flytypen, men disse skal erstattes med Rafale fly. Det er mulig at leveransen av Rafale-F4 flyene vil se retur av Mirage 2000-9 flyene til Frankrike. Markedet for Mirage 2000-9 har krympet veldig drastisk, spesielt ettersom varianten i Emiratene er krevende i drift. Disse kan dukke opp i Ukraina, men sannsynligheten for at det kan skje i dette året er veldig liten. Spesielt fordi Emiratene, som ikke lenge er en pålitelig partner, vil ha de avanserte Rafale-F4 først, og vet ikke om leveransen har hendt; det er bare litt over ett år siden kontrakten var undertegnet i desember 2021.
Kanskje du kan utbrodere litt om hva som skjedde i Donetskfronten som avslørte viktigheten av SAM?

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Rexwiller skrev: man mar 27, 2023 9:49 pm
nometalhorse skrev: man mar 27, 2023 9:31 pm Mr Desperado alias Putin tar nye grep, og lokker med bonus for de som lar seg lokke til å gå i krigen. Han synes åpenbart at russiske menn ikke er så mye verd.

Russland har startet en landsomfattende reklamekampanje hvor de lokker med penger til de som velger å reise til Ukraina, melder nyhetsbyrået AP.

Rekrutteringskontorer skal ha innledet samarbeid med universiteter og sosiale tjenester for å tiltrekke fattige studenter og arbeidsledige. Det reklameres også for kampanjen på nettet og i sosiale medier.

I Jaroslavl-regionen er det ifølge AP hengt opp plakater hvor det står hvor mye penger russerne kan tjene hvis de drar til Ukraina.

Først mottar man en rekrutteringsbonus på om lag 40.000 kroner. Deretter får man en lønn på rundt 26.000 kroner i måneden. Deltar man i «aktive offensive operasjoner» får man en bonus 1050 kroner ekstra per dag.

For hver kilometer som soldater i angrepsgrupper klarer å rykke frem, loves det også bonus på omkring 6850 kroner fra russiske myndigheter.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... l-soldater
Putten satser vel på at de dauer før de kan kreve bonusen.
At det går så dårlig for russerne som dere hevder kan ikke stemme:


Skal vi se hva som har slått til av spådommene pervo-Ritter kom med 27.3.2022: Det er absolutt ingen det gitt.
Ikke en jævla en av dem.

Virker som om pervo-Ritter er flink til å komme i trøbbel pga av sin dragning til «smårips» og lite annet. Så kanskje dere har rett🤔🤣

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Dead man walking. Vil for alltid måtte se seg bak skulderen, uten at det vil hjelpe ham. Vil bli sporet opp og likvidert på linje med andre kriminelle fra regimet/angrepsstyrkene.


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»