Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Fernandovonarb

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Fernandovonarb »

Smeller flere plasser på krim as we speak. Mopeddroner høres, og jeg lurer på om det er kopiversjonen av de iranske varulv nevnte som er årsaken. Interessant.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

izzet2015 skrev: man mar 20, 2023 9:25 pm Jeg har angst for verdenskrig.
Ikke ha det. Vi har vel alle kjent denne frykten i forskjellig grad, men for min del har den ikke vedvart. Og det er jo det de spiller på. Europeeres redsel for krig og atomvåpen. Prøv å senk skuldrene. Det vil bli mange år med uro, men noen verdenskrig har jeg fått mindre tro på etter hvert.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Et uvanlig stort angrep med selvmorddronefly har rammet minst et par lokaliteter i Krim-halvøya. Det kunne høres at det var dronefly i et stort antall, som hvis det var et angrep med Shahed-selvmordsdroneflyer. Har tyrkerne allerede levert flere dusin Azad-droneflyer til Ukraina? En øyevitne hevdet å ha sett tre dronefly, det ene skal ha eksplodert. Et opptak avslørt et dronefly som ikke har samme profil som Shahed/Azad.

Flybaseområdet er rammet likesom jernbanefasilitetene. Over 10 eksplosjoner var registrert, det er interessant at russisk luftvern virker å være tatt på senga av dette angrepet.

Larrek

Legg inn av Larrek »

Ungarn blokkerer for felles EU støtte til den internasjonale domstolen i Haag: https://www.eurointegration.com.ua/eng/ ... 0/7158337/

På overtid at dette geopolitisk betydingsløse møkkalandet hives ut av både EU og Nato!
Deretter innføre streng visumplikt for å reise til andre europeiske land.

Vedder en million på at den breikjefta halvfascisten Orban hadde fått en annen låt ganske kvikt da.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »


Hvis dette stemmer, har ukrainerne funnet ut hvordan å narre det russiske luftvernsforsvaret på Krim-halvøya. Og ved en stor ironi er disse Mugin-5 droneflyene kinesiskbygd. De angripe ikke på samme måte som Shahed/Azad, de simpelt falt ned på sitt mål. Og de ser ut til å være treffsikkert.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Interessant video om russisk økonomi:

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Det skal være en forsyning av kalibr-missiler som ble tatt ut, ifølge ukrainisk militær etterretning.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Crynix skrev: søn mar 19, 2023 1:35 pm
Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm

At Ukraina ikke er medlem av NATO betyr ikke at vi ikke kan stille opp for å bekjempe ekstrem urett. Det betyr at vi ikke har noen bindende plikt til å stille opp, men velger å gjøre det likevel. Medmenneskelighet kalles dette. Det virker som et konsept enkelte kanskje bør prøve å ta inn over seg.
----
Problemet for NATO er at det er en forsvarsallianse. Med det menes at de ikke skal angripe noen, med mindre et av deres medlem blir angrepet. De står ikke fritt til å angripe der de ønsker. De kan bidra med hjelp ja, og det gjør de. Sammen med stort sett resten av vesten.
-------------------
Det er demonstrasjoner rundt om i ganske store deler av verden, men du glemmer å nyansere hvorfor disse demonstrasjonene oppstår. Demonstrerer de mot krigen i seg selv, eller er det andre faktorer som ligger til grunn?
-----
Der er store demonstrasjoner mot å gi Ukraina støtte til å krige. Fordi det går så hardt ut over deres egen økonomi og de mener de ikke er en del av konflikten. Dette er ikke min mening, her bare formidler jeg.
---------------------
La oss ta dette som utgangspunkt; Russland vinner krigen i morgen, Ukraina overgir seg betingelsesløst og blir underlagt russiske styresmakter
----
Dette har jeg aldri foreslått som en løsning eller støttet. Det anser jeg og som noe usannsynlig. Nå skal jeg ikke begi meg ut på hva Putin ønsker. Men han har hele tiden sagt han er åpen for forhandlinger. Noe verken Ukriana og spesielt ikke USA ønsker. Jeg mener man kan i det minste sette seg ned og starte samtaler. Så kan Ukraina kreve full retrett med hele vestens støtte. Jeg vet ikke hva Putin vil kreve, men jeg er i hvert fall åpen for at Putin og Zelenzky kan snakke sammen. Hvem vet, kanskje Putin nøyer seg med smuler.
------------------
'Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.'
-
Og hva skjer når russerne finner ut at de ikke lenger vil anerkjenne disse forhandlingene retroaktivt? Vi kjenner lusa på gangen her.
----
Her ville vel Ukraina fått NATO medlemskap rimelig fort etter en eventuell fredsavtale. Så da ville de vært sikret via det medlemskapet i fremtiden.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

2 saker jeg synes var interessante:

Sverige og Storbritannia går sammen om å styrke Ukrainas forsvarsevne

Sverige har inngått avtale om salg av artillerisystemet Archer til Storbritannia, noe som gjør at Storbritannia donerer sitt eldre AS90-system til Ukraina."
https://forsvaretsforum.no/artilleri-st ... vne/316407

Israel sender drone-missiler til Ukraina
Tel Aviv (Forsvarets forum): Etter lang tids nøling har Israel vedtatt å forsyne Ukraina med anti-drone missiler. Dette som en motvekt til iransk produserte missiler som Russland har tatt i bruk i angrepskrigen mot Ukraina."
https://forsvaretsforum.no/israel-mater ... ina/316808

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Kinesiske aksjer:


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: man mar 20, 2023 10:18 pm
Fint om du rekker å endre siteringen. Dette ble uforståelig.

(Denne er også uforståelig, men det blir en følgefeil som er vanskelig å unngå)

Forøvrig kan jeg legge til dette:

Fra Kremls talsmann Peskov tidlig i mars:

Kreml stiller betingelser for fredssamtaler og krever at Ukraina anerkjenner de fire regionene Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja og Kherson som en del av Russland før man setter seg ned ved bordet.
– Dette er en svært viktig realitet, sier Peskov.
Sist redigert av PapaSmurf den man mar 20, 2023 10:43 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

JauKaninen skrev: man mar 20, 2023 10:30 pm Kinesiske aksjer:

Jeg rømte China idag med mine investeringer. Trolig er det ikke bare min skyld at det er blodrødt der borte😎

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

izzet2015 skrev: man mar 20, 2023 9:25 pm Er du sikker på det? Jeg har angst for verdenskrig..Når det er tøft, så blir det verre når det er krig i Europa.
Er du usikker på det? Strengt tatt er vi heller ikke avhengig av USA eller NATO. Norge er en kritisk viktig energileverandør til Europa og det er helt uaktuelt for de store Europeiske landene at norsk olje og gass kommer på russiske hender. En russisk invasjon av Norge ville gjort at UK, Tyskland, Frankrike m.fl. ville erklært krig mot Russland av egeninteresse og den krigen ville Russland tapt klart.

Realistisk sett ville de gjort dette som en del av NATO, men de ville gjort det uansett fordi det er strategisk nødvendig. Tilsvarende tror jeg de nordiske landene ville stilt opp for hverandre uansett. Jeg ville sett på et russisk angrep på Sverige som et angrep på Norge og jeg tror et flertall i norden ser det slik. Et samlet norden med moderne våpen ville alene gitt Russland store problemer og med Europa i ryggen ville det blitt feige lag.

Jeg vet at en del her inne er skeptiske til Tyskland, men det er gode grunner til at to verdenskriger har gjort de mer passive. De ville imidlertid aldri funnet seg i at de først mister energien fra Russland og så fra Norge. Og hvis de først setter fabrikkene sine til å lage våpen er de forbausende slagkraftige. Det har noen tidligere kriger lært oss og det har ikke Russland glemt.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 10:33 am
izzet2015 skrev: man mar 20, 2023 10:07 am Russland vil aldri trekke seg ut. Og China vil forsyne Russland med våpen..Det blir en langvarig krig. Hvis ikke USA går inn på Ukrainsk side. Da kan krigen vinnes. Russland må ikke vinne. Da er vi ille ute alle sammen..
Hvem sier Kina vil forsyne Russland med våpen?

Jeg tror ikke de gjør det. Vi må huske at Kina før krigen begynte var farlig nær økonomisk kollaps. De har vokst fort og er veldig sårbare. Dette vet de godt sjøl, og selv om Kina er politisk avhengige av Russland som et felles autokrati på verdensscenen er de også avhengige av handel med Vesten for ikke å gå inn i en resesjon.

Så jeg tror Kina vil fortsette å spille en rolle som nøytrale i denne krigen. De ser helst at den tar slutt raskest mulig for at risikoen for at de trekkes inn ikke skal bli overhengende.

Folk kritiserer Kongen og Statsministeren for å gratulere Xi med valget, men dette er selvsagt strategisk riktig fra norsk hold. Hvis Vesten presser Kina for hardt politisk vil de ikke se noen annen mulighet enn å velge side og da er verdenskrigen så godt som i gang. Så selv om man ikke liker Kinas styreform må man tenke smart nå som situasjonen er som den er.
Jeg husker ikke helt hvem som var gjesten, men det var en fyr på JRE-podcasten (er sikkert noen glupe hoder her inne som klarer å leite frem vedkommende, og eventuelt finne klippet jeg refererer til) som lanserte en teori som jeg har vanskelig for å tro helt og holdent på, men som jeg uansett ikke klarer å slå fra meg. Kall det kognitiv bias, ønsketenkning eller blåøyd naivitet fra min side, men uansett;

Teorien gikk ut på at folketallet i Kina lyver.

Kineserne skulle etter sigende ha dysset ned egne folketall i flere tiår for å maskere en potensiell sårbarhet, og for å kunne pushe på for å fortsette den helt ekstreme økonomiske veksten i landet. Det ble hevdet at Kina også har et velferds- og generasjonsproblem. Den litt eldre garden i Kina er i uproporsjonalt flertall som følge av tiår med ettbarnspolitikk. Samtidig har velstanden for median-kineseren økt eksponensielt de siste 50 årene. For 30-40 år siden lå drømmene om å en dag kunne ha råd til å kjøpe seg en moped. I dag drømmes det om å bli milliardær.
Pensjonssystemene vil kollapse fullstendig når en stor andel av den tidligere nevnte eldre garde går ut av arbeidsstyrken, og kineserne skal erstatte disse. Og med ettbarnspolitikken i bakhodet, hvem skulle de erstattet dem med? Det skal sies at automasjon kan kutte en del her, men det vil ikke være i nærheten av nok. Vi ser hvordan mange av de samme mekanismene gjorde at Frankrike måtte tvinge gjennom en pensjonsreform før hele systemet begynte å knele - forsøk å få til dette i et land med 1,4 milliarder mennesker. Det ble spådd at Kinas befolkning kunne minke med så mye som 500 millioner mennesker innen 2050, og at Xi i lys av dette forsøkte å smi som bare juling mens jernet er varmt. Det skulle være en av grunnene til at kinesisk geopolitisk aggresjon har økt markant de siste årene, og var en forklaring for hvorfor Kina har investert summer vi ikke en gang klarer å forestille oss i infrastruktur i en rekke afrikanske land - slik at Kina har mange skyldnere den dagen det virkelig smeller i Kina.

For meg høres det ut som deler av dette kan ha en viss form for sannhet, men at det er massive mengder hyperbole ute og går. Påstanden om 500 millioner tror jeg må tas med en ekstrem klype salt. Men i mine ører høres en teori om at Kina lyver om folketallet sitt plausibelt ut. Ja, kineserne har dratt massive fordeler av helt hinsides fordelaktige handelsavtaler som rett og slett ikke er forsvarlige i dagens samfunn. Handelsavtaler som ble utarbeidet mens Kina var et u-land på 60-, 70- og 80-tallet, men som definitivt ikke ville fått gjennomslag med dagens hyperkapitalistiske og høyteknologiske Kina og deres blandingsøkonomi. Likevel, jeg klarer bare ikke forstå hvordan Kinas økonomi har 13-doblet seg i størrelse de siste 20 årene. Jeg er helt blank på slike markedskrefter og har ingen økonomisk bakgrunn eller utdannelse whatsoever, men den utviklingen er altså så hinsides at den kan oppsummeres med ett eneste ord… "Hvordan?"

Jeg vil understreke at Joe Rogan Experience ikke troner øverst på lista over de beste og mest kredible kildene. Gudene veit at han prater med mange nutjobs. Men, dersom det ligger noe i denne teorien kan jeg virkelig ikke fatte hvorfor Kina frivillig vil binde seg fast i masta på det synkende skipet Russland åpenbart er. I så fall det jo være en gunstigere løsning å bite i det sure eplet og bevege seg nærmere Vesten? Kineserne er jo ikke dumme, tvert imot. Det er åpenbart at Kina befinner seg mellom barken og veden, men jeg er usikker på om de i det hele tatt har råd til å velge feil side. Dersom det er noe hold i teorien er det ikke bare snakk om økonomiske årsaker, men det kan faktisk være snakk om eksistensielle årsaker for Kina som land. Det vil bli en nasjonal implodering verden aldri har sett maken til.

Sånn sett kan det være forsvarlig for Kongen og Støre å klø kineserne litt på ryggen nå, selv om det tilsynelatende kan virke hyklersk. Dess flere som gjør det, dess nærmere kan Kinas blikk flyttes mot Vesten. Og da begynner vi å nærme oss en sammenlignbar situasjon som Ukraina befant seg i i tilløpet til Maidan-revolusjonen i 2014. For likhetene er kanskje flere enn mange tror.

Jeg har i grunn hatt denne teorien i tankene helt siden jeg hørte podcasten. Og da stiller den kinesiske 12-punktsplanen for en fredsavtale seg i et annet lys.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Volyamedia rapporterte i helgen at ukrainerne den siste måneden har hatt en storstilt jakt på russisk artilleri og MLRS. Svært mange systemer har blitt tatt ut langs hele frontlinjen, og særlig i Zaporizhzhia og Kherson. De skriver at russerne forventer en ukrainsk offensiv i disse regionene, og har dermed fraktet mye utstyr hit. Ukrainerne lar seg ikke be to ganger. 🔥

Hunting for guns

According to the Russian and Ukrainian military, since mid-February, along the entire line of contact, the Armed Forces of Ukraine began a real hunt for Russian artillery and MLRS.

We are talking about howitzers, anti-tank guns, self-propelled guns, MLRS of various types and heavy flamethrower systems. They are destroyed both in positions and in the rear and in artillery parks.

According to Russian officers, from February 10 to March 18, the Armed Forces of Ukraine destroyed or disabled about 150 guns and multiple launch rocket systems. According to Ukrainian officers, about 180 units were destroyed.

The Russian artillery suffered the most in the occupied territory of the Zaporizhzhia region and in the Kherson region. More than 100 guns, MLRS and self-propelled guns were knocked out there (according to the military on both sides).

Back in early February, the RF Armed Forces began to form a large artillery reserve north of Crimea, which was planned to be used to repel the Ukrainian offensive on the peninsula. Not only heavy artillery was brought to the Zaporizhzhia region, but also MT-12 Rapira anti-tank guns, which were not only taken from military units, but also removed from storage.

According to one of the Russian staff sources, more than 130 guns were transferred to the Zaporizhzhia region.

“Our generals are very afraid of a tank breakthrough, so they tried to collect as many anti-tank weapons as possible. They dragged these guns, and the calculations for them were attached from motorized riflemen, who were hastily retrained. Some of the guns were placed in positions that had been dug since autumn, some were in warehouses and storage bases in place. It looks impressive, but without normal air cover, these batteries will be demolished even before the tanks come. The Armed Forces of Ukraine are not advancing yet, and our warehouses are burning almost daily, ”says a Russian staff officer.

In the last 24 hours, the Ukrainian army has become more active in the Melitopol direction, small detachments are attacking Russian advanced positions and strongholds, calling for artillery fire and identifying it, immediately after that Russian batteries are hit, which destroy guns and servants.

The success of hunting for guns is due to the high-quality aerial reconnaissance of the Armed Forces of Ukraine and the actions of the DRG and local residents who transmit information about Russian batteries and warehouses and correct the fire of Ukrainian troops.

The methodical knocking out of Russian artillery in the Zaporizhzhia region and in other areas confirms that in the coming months the Armed Forces of Ukraine will move from containing the RF Armed Forces to more active actions.

Kilde:
► Show Spoiler

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Gorgi skrev: man mar 20, 2023 10:37 pm
Jeg rømte China idag med mine investeringer. Trolig er det ikke bare min skyld at det er blodrødt der borte😎
Bra, godt investert å selge seg ut der også tror jeg :) Har min egen lille private boikott av kinesisk jeg også.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Crynix skrev: man mar 20, 2023 11:07 pm
PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 10:33 am
izzet2015 skrev: man mar 20, 2023 10:07 am Russland vil aldri trekke seg ut. Og China vil forsyne Russland med våpen..Det blir en langvarig krig. Hvis ikke USA går inn på Ukrainsk side. Da kan krigen vinnes. Russland må ikke vinne. Da er vi ille ute alle sammen..
Hvem sier Kina vil forsyne Russland med våpen?

Jeg tror ikke de gjør det. Vi må huske at Kina før krigen begynte var farlig nær økonomisk kollaps. De har vokst fort og er veldig sårbare. Dette vet de godt sjøl, og selv om Kina er politisk avhengige av Russland som et felles autokrati på verdensscenen er de også avhengige av handel med Vesten for ikke å gå inn i en resesjon.

Så jeg tror Kina vil fortsette å spille en rolle som nøytrale i denne krigen. De ser helst at den tar slutt raskest mulig for at risikoen for at de trekkes inn ikke skal bli overhengende.

Folk kritiserer Kongen og Statsministeren for å gratulere Xi med valget, men dette er selvsagt strategisk riktig fra norsk hold. Hvis Vesten presser Kina for hardt politisk vil de ikke se noen annen mulighet enn å velge side og da er verdenskrigen så godt som i gang. Så selv om man ikke liker Kinas styreform må man tenke smart nå som situasjonen er som den er.
Jeg husker ikke helt hvem som var gjesten, men det var en fyr på JRE-podcasten (er sikkert noen glupe hoder her inne som klarer å leite frem vedkommende, og eventuelt finne klippet jeg refererer til) som lanserte en teori som jeg har vanskelig for å tro helt og holdent på, men som jeg uansett ikke klarer å slå fra meg. Kall det kognitiv bias, ønsketenkning eller blåøyd naivitet fra min side, men uansett;

Teorien gikk ut på at folketallet i Kina lyver.

Kineserne skulle etter sigende ha dysset ned egne folketall i flere tiår for å maskere en potensiell sårbarhet, og for å kunne pushe på for å fortsette den helt ekstreme økonomiske veksten i landet. Det ble hevdet at Kina også har et velferds- og generasjonsproblem. Den litt eldre garden i Kina er i uproporsjonalt flertall som følge av tiår med ettbarnspolitikk. Samtidig har velstanden for median-kineseren økt eksponensielt de siste 50 årene. For 30-40 år siden lå drømmene om å en dag kunne ha råd til å kjøpe seg en moped. I dag drømmes det om å bli milliardær.
Pensjonssystemene vil kollapse fullstendig når en stor andel av den tidligere nevnte eldre garde går ut av arbeidsstyrken, og kineserne skal erstatte disse. Og med ettbarnspolitikken i bakhodet, hvem skulle de erstattet dem med? Det skal sies at automasjon kan kutte en del her, men det vil ikke være i nærheten av nok. Vi ser hvordan mange av de samme mekanismene gjorde at Frankrike måtte tvinge gjennom en pensjonsreform før hele systemet begynte å knele - forsøk å få til dette i et land med 1,4 milliarder mennesker. Det ble spådd at Kinas befolkning kunne minke med så mye som 500 millioner mennesker innen 2050, og at Xi i lys av dette forsøkte å smi som bare juling mens jernet er varmt. Det skulle være en av grunnene til at kinesisk geopolitisk aggresjon har økt markant de siste årene, og var en forklaring for hvorfor Kina har investert summer vi ikke en gang klarer å forestille oss i infrastruktur i en rekke afrikanske land - slik at Kina har mange skyldnere den dagen det virkelig smeller i Kina.

For meg høres det ut som deler av dette kan ha en viss form for sannhet, men at det er massive mengder hyperbole ute og går. Påstanden om 500 millioner tror jeg må tas med en ekstrem klype salt. Men i mine ører høres en teori om at Kina lyver om folketallet sitt plausibelt ut. Ja, kineserne har dratt massive fordeler av helt hinsides fordelaktige handelsavtaler som rett og slett ikke er forsvarlige i dagens samfunn. Handelsavtaler som ble utarbeidet mens Kina var et u-land på 60-, 70- og 80-tallet, men som definitivt ikke ville fått gjennomslag med dagens hyperkapitalistiske og høyteknologiske Kina og deres blandingsøkonomi. Likevel, jeg klarer bare ikke forstå hvordan Kinas økonomi har 13-doblet seg i størrelse de siste 20 årene. Jeg er helt blank på slike markedskrefter og har ingen økonomisk bakgrunn eller utdannelse whatsoever, men den utviklingen er altså så hinsides at den kan oppsummeres med ett eneste ord… "Hvordan?"

Jeg vil understreke at Joe Rogan Experience ikke troner øverst på lista over de beste og mest kredible kildene. Gudene veit at han prater med mange nutjobs. Men, dersom det ligger noe i denne teorien kan jeg virkelig ikke fatte hvorfor Kina frivillig vil binde seg fast i masta på det synkende skipet Russland åpenbart er. I så fall det jo være en gunstigere løsning å bite i det sure eplet og bevege seg nærmere Vesten? Kineserne er jo ikke dumme, tvert imot. Det er åpenbart at Kina befinner seg mellom barken og veden, men jeg er usikker på om de i det hele tatt har råd til å velge feil side. Dersom det er noe hold i teorien er det ikke bare snakk om økonomiske årsaker, men det kan faktisk være snakk om eksistensielle årsaker for Kina som land. Det vil bli en nasjonal implodering verden aldri har sett maken til.

Sånn sett kan det være forsvarlig for Kongen og Støre å klø kineserne litt på ryggen nå, selv om det tilsynelatende kan virke hyklersk. Dess flere som gjør det, dess nærmere kan Kinas blikk flyttes mot Vesten. Og da begynner vi å nærme oss en sammenlignbar situasjon som Ukraina befant seg i i tilløpet til Maidan-revolusjonen i 2014. For likhetene er kanskje flere enn mange tror.

Jeg har i grunn hatt denne teorien i tankene helt siden jeg hørte podcasten. Og da stiller den kinesiske 12-punktsplanen for en fredsavtale seg i et annet lys.
Det høres ut som Peter Zeihan, en fyr som jeg mener alltid er overdrevet optimistisk på USAs vegne og tilsvarende pessimistisk på alle andres vegne.

startelver

Legg inn av startelver »

Ny interessant video fra 1420, noen Moskovitter tør å si mer enn andre.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Mange av de kineserne som sitter i høye posisjoner anser Putin som en gal mann har jeg lest.
Kineserne kjører veldig kontrollert og Putins krigsvilje bryter helt med Kinas filosofi.
Hva Kina vil gi til en garantert voldsomt tiggende Putin.... det er vanskelig å forutse.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Ryssland har förlorat många soldater i kriget i Ukraina.

Nu har Vladimir Putin hittat en lösning: att låta kvinnliga fångar kriga.

De är nu placerade omkring Donetsk för att strida för Ryssland, skriver Daily Mail.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Dobbel post.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Nettopp kommet inn

Ukraina hevder at russiske raketter er ødelagt i eksplosjon på Krim-halvøya
Rakettene skulle brukes av den russiske svartehavsflåten, ifølge påstandene fra Kyiv.

Angrepet mot rakettransporten i byen Dzjankoj bør føre til at prosessen med «Russlands demilitarisering» fortsetter og forberede Krim på frigjøring fra den russiske okkupasjonen, står det i en uttalelse fra departementet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Xi har invitert Putin til Kina, skriver VG. Ja jøss, kyss, klapp og klem, jeg spyr. Dere får fortsette disse "gode busser"-aktivitetene på Chatsnap.

Kom deg til Kyiv nå, Xi, og få servert bilder og synlige bevis på hva terroristen er ansvarlig for. Gruslegging av byer, torturkamre, voldtekter og alt annet som er bakgrunnen for hans arrestordre.
Dette er hva "vennen" din virkelig står for, hans sanne jeg. Ikke la deg suge inn i løgnene hans.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:45 am Xi har invitert Putin til Kina, skriver VG. Ja jøss, kyss, klapp og klem, jeg spyr. Dere får fortsette disse "gode busser"-aktivitetene på Chatsnap.

Kom deg til Kyiv nå, Xi, og få servert bilder og synlige bevis på hva terroristen er ansvarlig for. Gruslegging av byer, torturkamre, voldtekter og alt annet som er bakgrunnen for hans arrestordre.
Dette er hva "vennen" din virkelig står for, hans sanne jeg. Ikke la deg suge inn i løgnene hans.
Jeg tror ikke Xi reiser til Kyiv. Det meldes at han skal ha digitalt møte med Zelensky.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jepp! disse frem og tilbake turene med 2 diktatorer holder ikke
blir sikkert servert god mat,med horer og drikke for alt jeg vet
men noe avtale kommer det vel neppe ut av dette

The Kwames

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

OrmenLange skrev: tir mar 21, 2023 10:50 am
DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:45 am Xi har invitert Putin til Kina, skriver VG. Ja jøss, kyss, klapp og klem, jeg spyr. Dere får fortsette disse "gode busser"-aktivitetene på Chatsnap.

Kom deg til Kyiv nå, Xi, og få servert bilder og synlige bevis på hva terroristen er ansvarlig for. Gruslegging av byer, torturkamre, voldtekter og alt annet som er bakgrunnen for hans arrestordre.
Dette er hva "vennen" din virkelig står for, hans sanne jeg. Ikke la deg suge inn i løgnene hans.
Jeg tror ikke Xi reiser til Kyiv. Det meldes at han skal ha digitalt møte med Zelensky.
Han er såpass ynkelig ja, derfor Vladolf ikke engang tok seg bryet med å møte han på flyplassen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Big George skrev: tir mar 21, 2023 3:03 am Ryssland har förlorat många soldater i kriget i Ukraina.

Nu har Vladimir Putin hittat en lösning: att låta kvinnliga fångar kriga.

De är nu placerade omkring Donetsk för att strida för Ryssland, skriver Daily Mail.
Det er lite trolig at disse kvinnene skal delta i direkte krigshandlinger, de blir mest sannsynlig satt inn bak fronten i arbeid med logistikken, dvs. transport, forsyninger, mat, vedlikehold ol. De mennene som nå gjør dette arbeidet, kan da frigjøres til direkte deltagelse i kampene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Et lite sjokk 😢



Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»