Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
DennisB

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av DennisB »

Albania skrev: søn mai 28, 2023 4:48 pm
Åpenbare krigsforbrytelser. Man blir bare opprørt og sint. Russland kan aldri tilgis dette her.

Genial

Legg inn av Genial »

Har ikke sett denne blitt postet her før. Nixon rimelig spot on angående utviklingen til både Russland og Kina.


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Leker med livet de åpenbare pro-russiske fascistene som lever i vesten. Vet ikke om de skjønner hvor provoserende deres aktivitet er. Flere vil merke det i tiden som kommer. For all del det kan være interne uenigheter, men jeg har mine tvil om det.

Genial

Legg inn av Genial »

Fernandovonarb skrev: søn mai 28, 2023 6:22 pm Leker med livet de åpenbare pro-russiske fascistene som lever i vesten. Vet ikke om de skjønner hvor provoserende deres aktivitet er. Flere vil merke det i tiden som kommer. For all del det kan være interne uenigheter, men jeg har mine tvil om det.
Mener du at han ble drept av pro-ukrainere? Det er vel større sannsynlighet for at han ble drept på grunn av annen kriminell virksomhet eller som tweeten sier, interne stridigheter.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Fernandovonarb skrev: søn mai 28, 2023 6:22 pm Leker med livet de åpenbare pro-russiske fascistene som lever i vesten. Vet ikke om de skjønner hvor provoserende deres aktivitet er. Flere vil merke det i tiden som kommer. For all del det kan være interne uenigheter, men jeg har mine tvil om det.
Jeg kan godt forstå ukrainernes enorme frustasjon overfor disse tullingene. Vi har jo noen her på forumet også, noe vi fikk til de grader demonstrert i går. Man ønsker såklart ikke livet av disse drittsekkene, men det er nesten uhyggelig å se at noen kan være så til de grader uintellitgente.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Genial skrev: søn mai 28, 2023 5:38 pm Har ikke sett denne blitt postet her før. Nixon rimelig spot on angående utviklingen til både Russland og Kina.

Han døde 22. april samme året (1994) ser bra ut til å være dødende.

Genial

Legg inn av Genial »

kytec skrev: søn mai 28, 2023 7:04 pm
Genial skrev: søn mai 28, 2023 5:38 pm Har ikke sett denne blitt postet her før. Nixon rimelig spot on angående utviklingen til både Russland og Kina.
Han døde 22. april samme året (1994) ser bra ut til å være dødende.
Tenkte det samme selv. Måtte sjekke når han døde og ble overrasket over at det var så tidlig som det var.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pushback skrev: lør mai 27, 2023 3:07 pm
Karatel skrev: fre mai 26, 2023 6:26 pm
Pushback skrev: fre mai 26, 2023 6:08 pm
Samtlige av de tre nevnte presenterer budskapet om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der
For ordens skyld:

RUSSLANDS PÅSTAND OM EGEN INTERESSESFÆRE ER ILLEGITIM OG VI SKAL SELVFØLGELIG IKKE GODTA DET BARE FORDI DET VAR SLIK FØR.
Da kan du sikkert finne et innlegg av meg der jeg skriver noe om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der. Hvor har jeg skrevet noe slikt?

Kan du også finne et innlegg der jeg skriver noe om at Russland har en legitim sikkerhetssfære som vi skal godta?
Jeg gidder ikke å grave i gamle poster. Jeg skal la deg få tvilen til gode og ikke påstå noe jeg ikke kan stå for. Det jeg derimot står for 100% er at det kommer ofte vinklinger fra din kant som støtter oppunder russernes syn på saken, og det er flere her inne som påpeker det samme. I dette tilfellet var det faktisk en annen debattant sitt innlegg vi diskuterte, og jeg beklager hvis du føler deg trukket inn i noe du ikke fortjener. Derimot står jeg helt fast på at også du bidrar med enkelte ting som man ikke helt forstår motivasjonen bak.
[/quote]

Nei, jeg har aldri skrevet noe som har en vinkling som støtter oppunder russernes syn på saken. Det er noe du tror og dikter sammen fordi du ikke greier å skille budbringer fra budskap.

Det er som å gjøre postbudet ansvarlig for innholdet i de brevene han legger i din postkasse, som å gjøre nyhetsoppleserne i TV og radio ansvarlige for de nyhetene de leser opp, som å gjøre avisene ansvarlige for de nyhetene de publiserer, som å gjøre meteorologen ansvarlig for at det regværet han har meldt ødelegger ferien din.

Det minner om Sovjetunionen der skjønnlitterære forfattere kunne bli pågrepet, stilt for retten og dømt for de meningene de la i munnen på sine oppdiktede romanfigurer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:13 pm
Pushback skrev: lør mai 27, 2023 3:07 pm


Jeg gidder ikke å grave i gamle poster. Jeg skal la deg få tvilen til gode og ikke påstå noe jeg ikke kan stå for. Det jeg derimot står for 100% er at det kommer ofte vinklinger fra din kant som støtter oppunder russernes syn på saken, og det er flere her inne som påpeker det samme. I dette tilfellet var det faktisk en annen debattant sitt innlegg vi diskuterte, og jeg beklager hvis du føler deg trukket inn i noe du ikke fortjener. Derimot står jeg helt fast på at også du bidrar med enkelte ting som man ikke helt forstår motivasjonen bak.
Karatel gjengir hva han oppfatter russerne mener og hvorfor de mener det, men han mener ikke det selv.
Han kan feks skrive hvorfor russeren betrakter Ukraina som nazistiske, men det betyr ikke at Karatel mener det.
Hvis en leser det han skriver i sammenheng så er det lett å se.
Du har naturligvis helt rett. Jeg skriver hva russerne mener, jeg ser saken fra deres ståsted for å prøve å forstå og forklare hvorfor de gjør det de gjør.

Eller rettere, jeg skriver hva jeg selv mener og tror at russerne mener, tror og tenker.

Det samme kan jeg gjøre med nesten hvem som helst andre. Jeg kan skrive om hvordan nazistene tenkte, om hvorfor det fra deres ståsted var riktig å utrydde jøder. Jeg kan skive om hvordan islamister tenker og ser på verden og hvorfor de mener terror mot vantro er riktig. Jeg kan skrive om hvordan rasister, antirasister, kommunister, sionister. trumpister osv. tenker og oppfatter verden ut fra sitt stådsted.

Det er mine meninger og mine antagelser om hva andre tenker, mener og hvorfor de oppfører seg som de gjør.

Den som tror at det er mine egne meninger jeg skriver om, mangler de mest elementære leseferdigheter.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: søn mai 28, 2023 8:36 pm
Gaute65 skrev: lør mai 27, 2023 3:13 pm
Pushback skrev: lør mai 27, 2023 3:07 pm


Jeg gidder ikke å grave i gamle poster. Jeg skal la deg få tvilen til gode og ikke påstå noe jeg ikke kan stå for. Det jeg derimot står for 100% er at det kommer ofte vinklinger fra din kant som støtter oppunder russernes syn på saken, og det er flere her inne som påpeker det samme. I dette tilfellet var det faktisk en annen debattant sitt innlegg vi diskuterte, og jeg beklager hvis du føler deg trukket inn i noe du ikke fortjener. Derimot står jeg helt fast på at også du bidrar med enkelte ting som man ikke helt forstår motivasjonen bak.
Karatel gjengir hva han oppfatter russerne mener og hvorfor de mener det, men han mener ikke det selv.
Han kan feks skrive hvorfor russeren betrakter Ukraina som nazistiske, men det betyr ikke at Karatel mener det.
Hvis en leser det han skriver i sammenheng så er det lett å se.
Du har naturligvis helt rett. Jeg skriver hva russerne mener, jeg ser saken fra deres ståsted for å prøve å forstå og forklare hvorfor de gjør det de gjør.

Eller rettere, jeg skriver hva jeg selv mener og tror at russerne mener, tror og tenker.

Det samme kan jeg gjøre med nesten hvem som helst andre. Jeg kan skrive om hvordan nazistene tenkte, om hvorfor det fra deres ståsted var riktig å utrydde jøder. Jeg kan skive om hvordan islamister tenker og ser på verden og hvorfor de mener terror mot vantro er riktig. Jeg kan skrive om hvordan rasister, antirasister, kommunister, sionister. trumpister osv. tenker og oppfatter verden ut fra sitt stådsted.

Det er mine meninger og mine antagelser om hva andre tenker, mener og hvorfor de oppfører seg som de gjør.

Den som tror at det er mine egne meninger jeg skriver om, mangler de mest elementære leseferdigheter.
Burde vært opprettet en egen tråd med tittel : «Hva mente Karatel”, eller «Hva mener Karatel?» «Hvem støtter Karatel ?».

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

missChance skrev: lør mai 27, 2023 6:00 pm Dette er en tråd om situasjonen i Ukraina, ikke om hvordan folk tolker eller feiltolker Karatel. Dropp dette personfokuset og diskuter sak. /mod
Vel talt, Miss Chance. Jeg så at du satte sluttstrek, men siden jeg ble gjenstand for så mye oppmerksomhet og omtale, tillot jeg meg å svare likevel.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Stormshadow o'clock nå. Okkupantene blir smadret over en lav sko på mange plasser samtidig. Disse Cruisemissilene virker å være ustoppelige. Vertfall fra russisk luftvern. Ligger noen bilder fra et angrep på noe som ligner på en base, hvor jeg stoppet å telle lik. Usikker på om den er fersk, men det bygningen var helt smadret og jeg mistenker et Stormshadow angrep. Eventuelt HIMARS.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Genial skrev: søn mai 28, 2023 7:05 pm
kytec skrev: søn mai 28, 2023 7:04 pm
Genial skrev: søn mai 28, 2023 5:38 pm Har ikke sett denne blitt postet her før. Nixon rimelig spot on angående utviklingen til både Russland og Kina.
Han døde 22. april samme året (1994) ser bra ut til å være dødende.
Tenkte det samme selv. Måtte sjekke når han døde og ble overrasket over at det var så tidlig som det var.
Han fikk vel slag og døde kort tid etter. Men for en briljant fyr. Vanvittig nivåforskjell i forhold til Trump for eksempel.

KingKong5

Legg inn av KingKong5 »

HarryH skrev: søn mai 28, 2023 8:50 pm Han fikk vel slag og døde kort tid etter. Men for en briljant fyr. Vanvittig nivåforskjell i forhold til Trump for eksempel.
Nok et eksempel på at ytre fiender kan bringe frem det beste, mens mangel på kan bringe frem det verste. Når man ikke vet hvem fienden er kan han plutselig være midt i blant oss.

Den tids politikere visst hva som var truer og ville forsvare det. Men i realiteten var vel forrige amerikanske president nærmere enn noen andre har vært i å gjøre USA til en totalitær stat med et mislykket kuppforsøk for å hindre godkjennelse av et livlig valg.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Virker ikke som Putin har kontroll lenger


Pushback

Legg inn av Pushback »

Karatel skrev: søn mai 28, 2023 8:24 pm
Pushback skrev: lør mai 27, 2023 3:07 pm
Karatel skrev: fre mai 26, 2023 6:26 pm
Da kan du sikkert finne et innlegg av meg der jeg skriver noe om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der. Hvor har jeg skrevet noe slikt?

Kan du også finne et innlegg der jeg skriver noe om at Russland har en legitim sikkerhetssfære som vi skal godta?
Jeg gidder ikke å grave i gamle poster. Jeg skal la deg få tvilen til gode og ikke påstå noe jeg ikke kan stå for. Det jeg derimot står for 100% er at det kommer ofte vinklinger fra din kant som støtter oppunder russernes syn på saken, og det er flere her inne som påpeker det samme. I dette tilfellet var det faktisk en annen debattant sitt innlegg vi diskuterte, og jeg beklager hvis du føler deg trukket inn i noe du ikke fortjener. Derimot står jeg helt fast på at også du bidrar med enkelte ting som man ikke helt forstår motivasjonen bak.
Nei, jeg har aldri skrevet noe som har en vinkling som støtter oppunder russernes syn på saken. Det er noe du tror og dikter sammen fordi du ikke greier å skille budbringer fra budskap.

Det er som å gjøre postbudet ansvarlig for innholdet i de brevene han legger i din postkasse, som å gjøre nyhetsoppleserne i TV og radio ansvarlige for de nyhetene de leser opp, som å gjøre avisene ansvarlige for de nyhetene de publiserer, som å gjøre meteorologen ansvarlig for at det regværet han har meldt ødelegger ferien din.

Det minner om Sovjetunionen der skjønnlitterære forfattere kunne bli pågrepet, stilt for retten og dømt for de meningene de la i munnen på sine oppdiktede romanfigurer.
[/quote]

Hei, når jeg åpenbart avslutter denne avsporingen så kan du i det minste holde deg unna dette her med "dikting" og at jeg ikke klarer å skille ting. Dette er bare dårlig oppførsel, og også feil. Det er klart at du har uttalt deg gjentatte ganger med et budskap som ikke nødvendigvis er så enkelt å forstå, hvorfor du blander deg opp i tema russland gang på gang. I alle disse innleggene så er sikkert dine formuleringer 100% tette så man forstår hvem du er. Bevares. Jeg må jo være idiot. Du og hvertfall en debattant lenger oppe her kan ta dere en bolle med disse person-"angrepene". Nå er det slutt, men jeg måtte svare siden jeg blir kalt ditt og datt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Willem Dafoe synger om et aktuelt tema.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Blir alltid trist når jeg leser sånn, men så ser jeg at det er skrevet av en komplett uten troverdighet og da blir jeg glad igjen.

Smurfejonny  
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Russland er en fare mot alt vi står for, Russland er vår tids svar på Nazi Tyskland. De må stoppes for enhver pris.
De som tror Russland vinner denne krigen har sympatier med Russland, det finnes ikke noe som tilsier at de skal vinne.
Det kan ikke bli forhandlinger før Russland trekker seg ut, hvis Russland får beholde det de har tatt er det ett signal for at de kan ta hva de vil og så er det plutselig fred,. Så kan de bygge opp styrkene sine igjen før de tar neste offer.

Russland må knekkes, de kan ikke vinne. Hva hvis Russland vil ta Norge? Skal vi bare bøye oss frem og ta det som kommer? Alle som mener Ukraina må ta en avtale tenker ikke gjennom hva som eventuelt vil skje hvis de tar deler av Norge. Skal vi bare la de ta det og bli fornøyd med en avtale? Det skal vi ikke, det er derfor vi er med i NATO. Russland har vist gjennom de siste 20 årene at de ikke respekterer grenser eller folk. Putin er mer farlig enn HItler.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Du har messet om denne atombomben i det meste du har skrevet som jeg har lest. Du er i godt selskap. Med Medvedev som truer vesten, herunder Norge, med denne bomben annen hver uke i fylla. Russerne tør aldri å bruke atomvåpen. Hele verden vil vende ryggen til landet om de våger. Selv Kina har vært tindrende klar. Land som Pakistan og India har atomvåpen. De har i lang tid skutt litt frem og tilbake i Kashmir, men ingen av landene har truet med eller nevnt atomvåpen. Det er bare en stat i verden som truer med dette. Bandittstaten Russland. «Gjør som vi sier hvis ikke slipper vi bomben». Som den ufordragelige - men dessverre sterkeste gutten - i skolegården. «Gjør som jeg sier hvis ikke banker jeg deg». Om russerne bruker atomvåpen i Ukraina går NATO inn. Russiske soldater i Ukraina som ikke har vett til å stikke hjem, er da så godt som døde. Jeg er drittlei disse russiske truslene. Russland er ingen militær stormakt. Det har krigen i Ukraina bevist. Felttoget mot Kyiv var en russisk tragedie. Etter at svina trakk seg tilbake har de ytterligere tapt henimot 50 % av okkupert territorium i Ukraina i oblastene Kharkiv og Kherson.

Om ukrainerne/NATO angriper Russland vil atomvåpen kanskje bli tema. Det vil ikke skje, ergo …

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Expressen.se skriver:

Sir Mike Wigston kliver nästa månad av sitt uppdrag som chef för ett av de mest anrika luftvapnen i världen – brittiska Royal air force.

Men han gör det inte med någon positiv känsla. I en sista intervju med The Telegraph varnar han för Ryssland.

– När konflikten med Ukraina är över och Ukraina har fått tillbaka sina gränser, kommer vi ha ett skadat, hämndlystet och brutalt Ryssland som kan skada oss genom luften, via missiler och under vatten, säger han.

Farligt – även om Putin försvinner
Storbritannien är ett av de europeiska länder som hjälpt Ukraina, både ekonomiskt och militärt.

Wigston talar om att det överlägsna övertaget som flera länder haft via luften inte längre är möjligt, med de kraftigt utvecklade luftvärnssystemen som finns i dag.

– Men från Ukraina har vi lärt oss mer om drönarkrigföring, säger han.

Enligt honom kommer det största militära hotet i världen komma från Ryssland – oavsett om Putin sitter i Kreml eller inte. Andra, som skulle vara beredda att ta över, är ”lika brutala och farliga”, menar han.

– Kreml är mer än bara en person. Det finns otaliga personer som kan ersätta honom och som i sin tur kan vara lika brutala och onda mot deras eget folk och mot angränsande länder, säger Wigston.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Kl. 20.17 tok 10 Tu95ms bombefly av fra det Kaspiske hav. Ukrainerne venter derfor nå et nytt missilangrep om ca en til to timer. Flyalarmen har gått i Kyiv, og luftvernet er i beredskap. Sist russerne sendte 10 fly ble det fyrt av 20 missiler. Det er bekreftet at missiler er avfyrt, hvor mange vet de ikke ennå, de første har kurs mot Dnipro (ikke uventet, russerne har skjønt at luftvernet ikke er like sterkt der som andre steder).

Det er også sendt mopeder (iranske Shahed-droner) mot Kyiv, Chernihiv, Poltava, Zhytomyr, Cherkasy, Rivne, Mykolaiv, Odessa og Kirovohrad.

Russerne forsøker etter beste evne å tømme det ukrainske forsvaret for luftvernsmissiler. De ønsker også å slite ut det ukrainske folket ved å ta fra dem nattesøvnen. Dette vil bli den 17. natten med droner eller missiler i mai. Folk er slitne, men jeg ser at de er veldig flinke til å støtte og oppmuntre hverandre. Det er et utrolig samhold fortsatt i den ukrainske befolkningen. Nå sitter de oppe og venter på missiler og droner og holder hverandre informert og snakker sammen i chattegrupper på Telegram. 💗

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: søn mai 28, 2023 8:24 pm.

Det minner om Sovjetunionen der skjønnlitterære forfattere kunne bli pågrepet, stilt for retten og dømt for de meningene de la i munnen på sine oppdiktede romanfigurer.
Ellers som dagens Russland der foreldre kan fengsles for barnas tegninger på skolen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Troygirl skrev "Russerne forsøker etter beste evne å tømme det ukrainske forsvaret for luftvernsmissiler."

Vi får håpe vesten leverer nok og ikke minst hurtig nok.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Interessant intervju angående Ukraina og F-16, som klargjør en del ting som har blitt diskutert.


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: man mai 29, 2023 1:35 am
Karatel skrev: søn mai 28, 2023 8:24 pm.

Det minner om Sovjetunionen der skjønnlitterære forfattere kunne bli pågrepet, stilt for retten og dømt for de meningene de la i munnen på sine oppdiktede romanfigurer.
Ellers som dagens Russland der foreldre kan fengsles for barnas tegninger på skolen.
Det har du helt rett i, takk for at du minte meg på det. I dagens Russland kan man også fengsles dersom man kritiserer regjeringen, hæren, Den røde hærs fremferd for åtti år siden osv.

Det er til forveksling likt den sovjetiske straffeloven som hadde en egen paragraf som omfattet antisovjetisk virksomhet og propaganda, altså det som George Orwell kalte tankeforbrytelse.

Daværende formann i Norges Kommunistiske Parti, Martin Gunnar Knutsen, ble forøvrig engang intervjuet av Arbeiderbladet. Han rettet da sterk kritikk mot Arbeiderpartiet fordi de dengang de hadde rent flertall på Stortinget, ikke hadde sørget for å få inn i Grunnloven at Norge for all fremtid skulle være et land styrt av sosialister og at borgerskapet aldri mer skulle komme til makten.

Jeg har ikke noen lenke til dette, det er så lenge siden, jeg tar det bare etter hukommelsen hva nå den er verd.

Vi får bare være glade for at vi lever i et land der alle og enhver fritt kan kalle statsminister, statsråder, øvrige politikere, konge osv. idioter og treskaller.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ja visst, ja ...?


DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: man mai 29, 2023 9:05 am Interessant intervju angående Ukraina og F-16, som klargjør en del ting som har blitt diskutert.

Interessant intervju. Han er svært optimistisk med tanke på F-16s innvirkning på krigen, ikke minst pga. alle long range og effektive NATO-våpnene de kan bære.
3-4 skvadroner F-16 mener han vil holde russiske fly borte fra deres tokt, planer og posisjoner de har i dag, og tvinge dem lengre unna kampsonene.

Og så melder Lockheed Martin at minst 3 rullebaner (med taxebaner) og baser allerede er klare for F-16, etter deres inspeksjoner. I motsetning til hva som er hevdet tidligere.

Her var det mye positivt. Jeg holder fortsatt på at F-16 vil være i bruk rundt oktober/november.

Spørsmålet jeg stiller: Har Ukraina nok piloter til 3-4 skvadroner (48-64 F-16), eller opp mot 100 nye fly som har vært nevnt, når de i tillegg fortsatt flyr Migs, og SU? Man må nesten regne med noen tap også.
Kanskje noen tidligere NATO-piloter verver seg frivillig. Det er i såfall for en svært god sak.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

DennisB skrev: man mai 29, 2023 10:50 am Spørsmålet jeg stiller: Har Ukraina nok piloter til 3-4 skvadroner (48-64 F-16), når de i tillegg fortsatt flyr Migs, og SU? Man må nesten regne med noen tap også.
De vil ikke ha nok mannskap, hverken piloter eller bakkemannskap, på mange år. Men nå har de åpnet for utlendinger i luftforsvaret, så det vil løse seg på en eller annen måte. Det er en dårlig skjult hemmelighet at der det er vilje til å hente inn mannskap til slike jobber, så er det mulig. For eksempel Irak har havnet i knipe med sine F-16 fordi mannskapstilgangen har blitt strupet inn.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»