Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Hmm

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Hmm »

OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 9:14 am
b0lle skrev: tir jun 06, 2023 8:55 am
BBQsaus skrev: tir jun 06, 2023 8:29 am Hvis russerne har gjort dette bør det vel ikke komme som noen overraskelse på ukrainerne
Det gjorde det neppe. Var nok noe de så for seg at de ville gjøre i desperasjon for å bremse offensiven.
Kan man lese dette som et tegn på at offensiven er i gang?

Det hadde vært interessant å høre fra noen som skjønner dette hva som er de taktiske fordelene med å ødelegge demningen. Jeg antar store landområder blir oversvømt og gjør det vanskelig å krysse elva, men jeg antar dette vil være rimelig kortvarig..?
Offensiven har vært i gang i flere uker allerede.

Og kan aldri tro at dette er noe som Ukraina ikke hadde forutsett. Elva er vel uansett så brei at om den blir 500 m breiere så har det trolig liten betydning, hvis det er slik at de faktisk skal over elva. Og som du skriver, den verste flommen er over i løpet en noen dager. Jeg antar likevel at russerne gjennomførte dette på verst tenkelige tidspunkt for å gjøre mest mulig skade, eller hindre de ukrainske styrkene mest mulig. Var de på vei over?

Jack

Legg inn av Jack »

Seymour Hersch sitter sikkert i et eller annet skur og skriver en artikkel om at en yacht tilhørende en Ukrainsk milliardær i går kveld ble sett seilende opp Dnipro i retning demningen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hmm skrev: tir jun 06, 2023 10:43 am
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 9:14 am
b0lle skrev: tir jun 06, 2023 8:55 am

Det gjorde det neppe. Var nok noe de så for seg at de ville gjøre i desperasjon for å bremse offensiven.
Kan man lese dette som et tegn på at offensiven er i gang?

Det hadde vært interessant å høre fra noen som skjønner dette hva som er de taktiske fordelene med å ødelegge demningen. Jeg antar store landområder blir oversvømt og gjør det vanskelig å krysse elva, men jeg antar dette vil være rimelig kortvarig..?
Offensiven har vært i gang i flere uker allerede.

Og kan aldri tro at dette er noe som Ukraina ikke hadde forutsett. Elva er vel uansett så brei at om den blir 500 m breiere så har det trolig liten betydning, hvis det er slik at de faktisk skal over elva. Og som du skriver, den verste flommen er over i løpet en noen dager. Jeg antar likevel at russerne gjennomførte dette på verst tenkelige tidspunkt for å gjøre mest mulig skade, eller hindre de ukrainske styrkene mest mulig. Var de på vei over?
Bare deler av den, slik Zelensky har uttalt seg i hvertfall. Bits and pieces. Følere. Det største trykket startet vel i går, eller hovedoffensiven om man vil. Med foreløpig litt spredte og relativt lette støt, men mer trykk enkelte steder. Før det trolig kommer et mer konsentrert og hardere trykk der man ser ut til å kunne trenge igjennom.

Demningen har bestått fram til nå, fordi den har vært best for begge parter å opprettholde. Vannforsyning til Krim, og for å unngå evakuering i oversvømte strøk for Ukraina. Jeg vil anta at russerne her følte seg så presset og desperate allikevel, og siden dette var på deres kontrollerte side, gjorde de dette selv, for å sinke en offensiv akkurat her. De kjenner nok pusten av ukrainske styrker nå.
Sist redigert av DennisB den tir jun 06, 2023 11:05 am, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »


DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 11:04 am
Fy f... Håper de rakk å evakuere mann og mus, men det er alltid noen som blir igjen.

Jack

Legg inn av Jack »

Ellers husker jeg flere av to-siderne argumenterte for at russland hadde annektert disse områdene blant annet for å sikre god vanntilgang til Krim og at UkRaInA vAr Så FæLe MoT rUsSeRnE når det gjaldt å strupe vannet som rant mot Krim.

Vel... Nå renner vannet motsatt vei, ut av Krim. Ingen panikk å spore hos russerne.


Hmm

Legg inn av Hmm »

DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:04 am
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 10:43 am
OrmenLange skrev: tir jun 06, 2023 9:14 am
Kan man lese dette som et tegn på at offensiven er i gang?

Det hadde vært interessant å høre fra noen som skjønner dette hva som er de taktiske fordelene med å ødelegge demningen. Jeg antar store landområder blir oversvømt og gjør det vanskelig å krysse elva, men jeg antar dette vil være rimelig kortvarig..?
Offensiven har vært i gang i flere uker allerede.

Og kan aldri tro at dette er noe som Ukraina ikke hadde forutsett. Elva er vel uansett så brei at om den blir 500 m breiere så har det trolig liten betydning, hvis det er slik at de faktisk skal over elva. Og som du skriver, den verste flommen er over i løpet en noen dager. Jeg antar likevel at russerne gjennomførte dette på verst tenkelige tidspunkt for å gjøre mest mulig skade, eller hindre de ukrainske styrkene mest mulig. Var de på vei over?
Bare deler av den, slik Zelensky har uttalt seg i hvertfall. Bits and pieces. Følere. Det største trykket startet vel i går, eller hovedoffensiven om man vil. Med foreløpig litt spredte og relativt lette støt, men mer trykk enkelte steder. Før det trolig kommer et mer konsentrert og hardere trykk der man ser ut til å kunne trenge igjennom.

Demningen har bestått fram til nå, fordi den har vært best for begge parter å opprettholde. Vannforsyning til Krim, og for å unngå evakuering i oversvømte strøk for Ukraina. Jeg vil anta at russerne her følte seg så presset og desperate allikevel, og siden dette var på deres kontrollerte side, gjorde de dette selv, for å sinke en offensiv akkurat her. De kjenner nok pusten av ukrainske styrker nå.
Den ble offisiell proklamert i går, men det er ikke sikkert de større angrepene kommer enda. Det er verst å vente for de som skal forsvare seg imot Leopard 1/2, Challenger, Bradley, CV90 og mengder med smartammo fra SPG. Pluss HIMARS/M270, Storm Shadow og divese større (vestlige)bomber fra MIG/SU flyene.

Russerne er ikke så dumme at den ble sprengt i panikk. Det ble garantert gjort på et tidspunkt som gir størst mulig effekt. Kan selvfølgelig være at Ukraina greide å fremprovosere sprengingen slik at skadeeffekten ikke er så stor når de større angrepene begynner om f.eks et par uker.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Hmm skrev: tir jun 06, 2023 7:52 am Mye som foregår nå. Ekstreme russiske tap, noe som må på en eller annen må påvirke stridsevnen. Det som erstattes skal hentes frem fra lager, settes i stand, lastes, flyttes (kanskje flere hundre mil, lastes av og så flyttes frem til fronten. En front som trolig er rundt 100km fra avlastninga. Ikke at jeg har utdanning i logistikk, men dette høres ikke ut som en enkel og lett oppgave. På toppen så er det kanskje nyere utstyr som byttes ut med eldre.

Om disse tallene bare er tilnærmet korrekte så er de elleville. Russerne skal altså ha mistet 7500 armerte kjøretøy og snart 4000 tanks. Hvor mye våpen har eller hadde russerne ? Skal russerne erstatte dette vil det koste landet flesk. At Trump ble amerikansk president er meg en gåte, men han hadde rett i noe. Han ville trekke USA ut av krig og konflikter, fordi det kostet for mye. «Koffer» skriver mye om den «sterke» russiske økonomien og alle naturressursene. Ja godt mulig, men det å føre denne type kostbare kriger vil åpenbart ramme russere og velferdstilbud.

Hva gjelder demningen vil jeg anta at dette er russernes kyniske verk igjen. Det har skjedd før ser jeg. I 1941, og tiden står stille i Russland. Om dette magasinet var viktig for vannforsyningen til Krim har russerne virkelig gjort noe lite gjennomtenkt. Trolig i panikk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:15 am
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:04 am
Bare deler av den, slik Zelensky har uttalt seg i hvertfall. Bits and pieces. Følere. Det største trykket startet vel i går, eller hovedoffensiven om man vil. Med foreløpig litt spredte og relativt lette støt, men mer trykk enkelte steder. Før det trolig kommer et mer konsentrert og hardere trykk der man ser ut til å kunne trenge igjennom.

Demningen har bestått fram til nå, fordi den har vært best for begge parter å opprettholde. Vannforsyning til Krim, og for å unngå evakuering i oversvømte strøk for Ukraina. Jeg vil anta at russerne her følte seg så presset og desperate allikevel, og siden dette var på deres kontrollerte side, gjorde de dette selv, for å sinke en offensiv akkurat her. De kjenner nok pusten av ukrainske styrker nå.
Den ble offisiell proklamert i går, men det er ikke sikkert de større angrepene kommer enda. Det er verst å vente for de som skal forsvare seg imot Leopard 1/2, Challenger, Bradley, CV90 og mengder med smartammo fra SPG. Pluss HIMARS/M270, Storm Shadow og divese større (vestlige)bomber fra MIG/SU flyene.

Russerne er ikke så dumme at den ble sprengt i panikk. Det ble garantert gjort på et tidspunkt som gir størst mulig effekt. Kan selvfølgelig være at Ukraina greide å fremprovosere sprengingen slik at skadeeffekten ikke er så stor når de større angrepene begynner om f.eks et par uker.
Nettopp. Offensiven vil nok vare lenge, og her skal det bli både større og små offensiver i en fryktet blanding. Det er bl.a. en mengde kraftfulle tanks som er klare til noe verden kanskje ikke har sett på en lang, lang stund.

Hva demningen angår, så berøres jo vannforsyningen til Krim kraftig. Så det må man i såfall ha tatt høyde for, men kanskje effekten blir verre enn de forutså. Jeg håper det.
Kanskje russerne på sikt frykter å miste Krim også? Denne demningen hadde vært smart å ta ut om det skjer, men neppe ennå..

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Russerne benytter muligheten og skyter med artilleri mot ukrainske hjelpemannskaper som bistår med å evakuere sivilbefolkningen fra vannmassene. De fornekter seg ikke. Jeg har alltid tenkt at i større grupper med mennesker så er det en liten prosentandel med psykopater. Sikkert også i det norske forsvaret. Folk uten empati for noe eller noen. Blant russerne må dette være hovedregelen blant offiserer og soldater, og ikke unntaket. Det har vært registrert så mange krigsforbrytelser begått av russere, som idag hvor de skyter mot hjelpemannskaper, at jeg mer og mer undrer meg på hvilken moralsk standard den jevne eller alminnelige russer har ?
Sist redigert av Crazy Horse den tir jun 06, 2023 11:40 am, redigert 2 ganger totalt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Panisk og tilbakestående avgjørelse som også rammer dem selv i Krim..

Typisk russisk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:15 am
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:04 am
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 10:43 am

Offensiven har vært i gang i flere uker allerede.

Og kan aldri tro at dette er noe som Ukraina ikke hadde forutsett. Elva er vel uansett så brei at om den blir 500 m breiere så har det trolig liten betydning, hvis det er slik at de faktisk skal over elva. Og som du skriver, den verste flommen er over i løpet en noen dager. Jeg antar likevel at russerne gjennomførte dette på verst tenkelige tidspunkt for å gjøre mest mulig skade, eller hindre de ukrainske styrkene mest mulig. Var de på vei over?
Bare deler av den, slik Zelensky har uttalt seg i hvertfall. Bits and pieces. Følere. Det største trykket startet vel i går, eller hovedoffensiven om man vil. Med foreløpig litt spredte og relativt lette støt, men mer trykk enkelte steder. Før det trolig kommer et mer konsentrert og hardere trykk der man ser ut til å kunne trenge igjennom.

Demningen har bestått fram til nå, fordi den har vært best for begge parter å opprettholde. Vannforsyning til Krim, og for å unngå evakuering i oversvømte strøk for Ukraina. Jeg vil anta at russerne her følte seg så presset og desperate allikevel, og siden dette var på deres kontrollerte side, gjorde de dette selv, for å sinke en offensiv akkurat her. De kjenner nok pusten av ukrainske styrker nå.
Den ble offisiell proklamert i går, men det er ikke sikkert de større angrepene kommer enda. Det er verst å vente for de som skal forsvare seg imot Leopard 1/2, Challenger, Bradley, CV90 og mengder med smartammo fra SPG. Pluss HIMARS/M270, Storm Shadow og divese større (vestlige)bomber fra MIG/SU flyene.

Russerne er ikke så dumme at den ble sprengt i panikk. Det ble garantert gjort på et tidspunkt som gir størst mulig effekt. Kan selvfølgelig være at Ukraina greide å fremprovosere sprengingen slik at skadeeffekten ikke er så stor når de større angrepene begynner om f.eks et par uker.
Jeg tror Russerne gjør dette fordi de innser at de vil tape disse områdene. De gir opp videre fremrykking.

Dette er også et klart tegn på at Krim er i spill.

Hmm

Legg inn av Hmm »

DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:30 am
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:15 am
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:04 am
Bare deler av den, slik Zelensky har uttalt seg i hvertfall. Bits and pieces. Følere. Det største trykket startet vel i går, eller hovedoffensiven om man vil. Med foreløpig litt spredte og relativt lette støt, men mer trykk enkelte steder. Før det trolig kommer et mer konsentrert og hardere trykk der man ser ut til å kunne trenge igjennom.

Demningen har bestått fram til nå, fordi den har vært best for begge parter å opprettholde. Vannforsyning til Krim, og for å unngå evakuering i oversvømte strøk for Ukraina. Jeg vil anta at russerne her følte seg så presset og desperate allikevel, og siden dette var på deres kontrollerte side, gjorde de dette selv, for å sinke en offensiv akkurat her. De kjenner nok pusten av ukrainske styrker nå.
Den ble offisiell proklamert i går, men det er ikke sikkert de større angrepene kommer enda. Det er verst å vente for de som skal forsvare seg imot Leopard 1/2, Challenger, Bradley, CV90 og mengder med smartammo fra SPG. Pluss HIMARS/M270, Storm Shadow og divese større (vestlige)bomber fra MIG/SU flyene.

Russerne er ikke så dumme at den ble sprengt i panikk. Det ble garantert gjort på et tidspunkt som gir størst mulig effekt. Kan selvfølgelig være at Ukraina greide å fremprovosere sprengingen slik at skadeeffekten ikke er så stor når de større angrepene begynner om f.eks et par uker.
Nettopp. Offensiven vil nok vare lenge, og her skal det bli både større og små offensiver i en fryktet blanding. Det er bl.a. en mengde kraftfulle tanks som er klare til noe verden kanskje ikke har sett på en lang, lang stund.

Hva demningen angår, så berøres jo vannforsyningen til Krim kraftig. Så det må man i såfall ha tatt høyde for, men kanskje effekten blir verre enn de forutså. Jeg håper det.
Kanskje russerne på sikt frykter å miste Krim også? Denne demningen hadde vært smart å ta ut om det skjer, men neppe ennå..
I utgangspunktet er det bare en eneste grunn til å blåse demningen, å stoppe/hindre ukrainske styrker å komme over elva. Sekundært å få ukrainsk artilleri presset bakover pga vann, så de ikke kan ramme russerne. Mulig det er andre grunner, men jeg tviler. Uansett så vil vannet synke igjen og jorda etter hvert tørke opp. En katastrofe for sivilbefolkningen, militært er det et forbigående problem.

Jack

Legg inn av Jack »


Jack

Legg inn av Jack »


Jack

Legg inn av Jack »

Sterke ord, men det er så sant, så sant.

Menneskehetens kreftsvulst = russland.


Jack

Legg inn av Jack »


Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1736

Legg inn av JauKaninen »

Stalin gjorde vel det samme, så det er kanskje han som er forbildet til Putin nå..

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Albania skrev: tir jun 06, 2023 12:21 pm
Jack skrev: tir jun 06, 2023 11:49 am Sterke ord, men det er så sant, så sant.

Menneskehetens kreftsvulst = russland.

Svin er de. Et virus for menneskeheten.
Det var close med atomkraft-verket, men nå har de virkelig driti seg ut..

Dette er en katastrofe!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:45 am
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:30 am
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:15 am
.

I utgangspunktet er det bare en eneste grunn til å blåse demningen, å stoppe/hindre ukrainske styrker å komme over elva. Sekundært å få ukrainsk artilleri presset bakover pga vann, så de ikke kan ramme russerne. Mulig det er andre grunner, men jeg tviler. Uansett så vil vannet synke igjen og jorda etter hvert tørke opp. En katastrofe for sivilbefolkningen, militært er det et forbigående problem.
Det kan vel også hende at de vil prøve å lokke ukrainske ressurser til evakueringsarbeidet i tillegg til det du nevner.
I tillegg har man terroraspektet vi har blitt alt for vant til å se fra russerne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:21 am
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 7:52 am Mye som foregår nå. Ekstreme russiske tap, noe som må på en eller annen må påvirke stridsevnen. Det som erstattes skal hentes frem fra lager, settes i stand, lastes, flyttes (kanskje flere hundre mil, lastes av og så flyttes frem til fronten. En front som trolig er rundt 100km fra avlastninga. Ikke at jeg har utdanning i logistikk, men dette høres ikke ut som en enkel og lett oppgave. På toppen så er det kanskje nyere utstyr som byttes ut med eldre.

Om disse tallene bare er tilnærmet korrekte så er de elleville. Russerne skal altså ha mistet 7500 armerte kjøretøy og snart 4000 tanks. Hvor mye våpen har eller hadde russerne ? Skal russerne erstatte dette vil det koste landet flesk. At Trump ble amerikansk president er meg en gåte, men han hadde rett i noe. Han ville trekke USA ut av krig og konflikter, fordi det kostet for mye. «Koffer» skriver mye om den «sterke» russiske økonomien og alle naturressursene. Ja godt mulig, men det å føre denne type kostbare kriger vil åpenbart ramme russere og velferdstilbud.

Hva gjelder demningen vil jeg anta at dette er russernes kyniske verk igjen. Det har skjedd før ser jeg. I 1941, og tiden står stille i Russland. Om dette magasinet var viktig for vannforsyningen til Krim har russerne virkelig gjort noe lite gjennomtenkt. Trolig i panikk.
Det er også mulig at orkene aner at Krim vil gå tapt, og at de derfor har startet jobben med å knuse all infrastruktur før de taper. Å ødelegge vannforsyningen vil jo gjøre det vanskelig for Ukraina å ta i bruk de frigjorte områdene.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Henningsen skrev: tir jun 06, 2023 1:13 pm
Hmm skrev: tir jun 06, 2023 11:45 am
DennisB skrev: tir jun 06, 2023 11:30 am

I utgangspunktet er det bare en eneste grunn til å blåse demningen, å stoppe/hindre ukrainske styrker å komme over elva. Sekundært å få ukrainsk artilleri presset bakover pga vann, så de ikke kan ramme russerne. Mulig det er andre grunner, men jeg tviler. Uansett så vil vannet synke igjen og jorda etter hvert tørke opp. En katastrofe for sivilbefolkningen, militært er det et forbigående problem.
Det kan vel også hende at de vil prøve å lokke ukrainske ressurser til evakueringsarbeidet i tillegg til det du nevner.
I tillegg har man terroraspektet vi har blitt alt for vant til å se fra russerne.
Dette rammer igjen sivilbefolkningen hardt. Hva gjelder årsak bør det vel være mulig å få denne konstatert med sikkerhet. Enten er det vel russisk sprengstoff eller at dempningen pga tidligere skader og høy vannstand/trykk, ikke har tålt belastningen. Med alle spionsatellittene som svirrer over området mm, må det vel være mulig å finne ut av om det har vært eksplosiver i bruk ? For russerne spiller bevis uansett ingen som helst rolle, ref passasjerflyet i 2014 ++ mye annet. Om de har egeninteresse vil de nekte på at det er tirsdag i dag.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Litt mer om dam sprengingen.




Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Demningen later til å ha blitt sprengt i filler ved et uhell. Begge parter taper stort på sprengning. Men slik er krig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Russland = Pur ondskap.

Det er en nasjon som kun sprer sorg, smerte, død og uhygge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frode57 skrev: tir jun 06, 2023 1:51 pm Demningen later til å ha blitt sprengt i filler ved et uhell. Begge parter taper stort på sprengning. Men slik er krig.
Å ja, så når Russland ikke lenger kan unnskyldes så er de uheldige? Og da er det bare slikt som skjer i krig?

Spar oss for denne russerforherlignende galskapen.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 11:09 am Ellers husker jeg flere av to-siderne argumenterte for at russland hadde annektert disse områdene blant annet for å sikre god vanntilgang til Krim og at UkRaInA vAr Så FæLe MoT rUsSeRnE når det gjaldt å strupe vannet som rant mot Krim.

Vel... Nå renner vannet motsatt vei, ut av Krim. Ingen panikk å spore hos russerne.
► Show Spoiler
Men du vet, "russerne gjorde det". Helt i deres interesse å strupe vanntilførselen til Krim (igjen) ja. Hvis det er sant at demningen brast av seg selv pga for høy vannstand pga stengte sluser som russerne hadde kontroll over så kan man vel skylde på russisk udugelighet.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

BBQsaus skrev: tir jun 06, 2023 8:29 am Hvis russerne har gjort dette bør det vel ikke komme som noen overraskelse på ukrainerne
De har visst dette siden oktober, men de har vel håpet på at russerne hadde mer vett enn å sprenge demningen.

Dette er en fullstendig katastrofe for sivile og dyrelivet på begge sider av elva. Heldigvis melder de ansvarlige på kjernekraftverket at det foreløpig er stabilt der. Enn så lenge.

Bilde

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg håper inderlig at russerne hjemme generelt ser og forstår at dette er russisk terror og pur ondskap fra militæret og myndighetene. Det er på tide at folk flest reagerer hardt i Russland, på hva dette gudsforlatte, onde regimet er i stand til, og faktisk gjør og har gjort. Hvorfor godtar de bare denne ubegripelige onde terroren? På tide å våkne nå.

Håper mange nå joiner motstandsbevegelsen i og rundt Belgorod-området. Det er et sted å begynne. Putin må kastes.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 11:09 am Ellers husker jeg flere av to-siderne argumenterte for at russland hadde annektert disse områdene blant annet for å sikre god vanntilgang til Krim og at UkRaInA vAr Så FæLe MoT rUsSeRnE når det gjaldt å strupe vannet som rant mot Krim.

Vel... Nå renner vannet motsatt vei, ut av Krim. Ingen panikk å spore hos russerne.
Det med vanntilgangen på Krym, er vel mer at en ikke kan dusje som en vil og drive jordbruk der, uten vann fra demningen. Tviler på at russerne tørster ihjel. Det er en årsak til at russerne angrep Ukraina, men langt fra hovedårsaken.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»