Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av LD-Johnson »

Garindan skrev: fre des 02, 2022 4:50 am
Foucault skrev: fre des 02, 2022 1:06 am
Solvgutt1 skrev: fre des 02, 2022 12:39 am
Europa må ikke neglisjere sitt forsvar. De må øke produksjonen kraftig så de kan fylle lagrene samtidig som de hjelper Ukraina med å drepe russere.

Et europeisk forsvar som ikke har kapasitet til å kjempe mot Russland er ikke et oppegående forsvar. Så å ikke skulle hjelpe Ukraina med å drepe russere for å opprettholde et oppegående forsvar gir ingen mening. At man hjelper ukrainerne med å drepe russere begrenser også trusselen mot Europa.

Med mindre du tror Kina skal invadere oss da.
Jeg tror ikke at Kina skal invadere oss, men jeg mener vi må ta høyde for at USA kan skifte fokus (f.eks. årsaket av en Taiwan-konflikt) og at vi plutselig kan befinne oss i situasjon hvor vi står mer eller mindre alene og avvæpnet mot Russland.
Kan vi i et slikt scenario ha tillit til at Kina vil forsyne oss med de komponentene vår ammunisjon er avhengig av?

Det er forøvrig facinerende at du skriver «drepe russere» hele tre ganger i et så kort innlegg.
Gjør du det bevisst, eller blir det slik helt automatisk?
Folk burde ikke lure på hvor sterk propagandaens kraft er, og hvordan tyske soldater kunne drepe fiendens sivile når man leser slikt på et nettforum hvor folk aldri har sett krig.
"If you stare long into the abyss..."
Eller at Butcha var en innside jobb :lol:

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Foucault skrev: fre des 02, 2022 1:06 am
Solvgutt1 skrev: fre des 02, 2022 12:39 am
Foucault skrev: fre des 02, 2022 12:34 am

Det er du som påstår at Russland er den eneste trusselen, jeg spør om du er så sikker på det at du mener europeiske land trygt kan neglisjere sin egen forsvarsevne?

Om du har lest linkene jeg la ut så ser du at blant annet EUs industrikommissær Thierry Brenton uttrykker bekymring over situasjonen.

Jeg mener det burde være en selvfølge å opprettholde en viss forsvarskapasitet fordi man aldri vet hvordan ting kan endre seg. Derfor skrev jeg «hodeløs giverglede» tidligere.

Russland og Kina handler med hverandre og har felles militærøvelser. I tillegg er forholdet mellom EU og USA kjøligere enn tidligere pga uenighet om energipiser og følgene av Inflation Reduction Act som presser europeisk industri til å flagge ut til USA.
Kina har også, etter alt å dømme ambisjoner mht Taiwan.

Kort sagt, mye kan skje og jeg håper derfor du har rett i dine spådommer.
Europa må ikke neglisjere sitt forsvar. De må øke produksjonen kraftig så de kan fylle lagrene samtidig som de hjelper Ukraina med å drepe russere.

Et europeisk forsvar som ikke har kapasitet til å kjempe mot Russland er ikke et oppegående forsvar. Så å ikke skulle hjelpe Ukraina med å drepe russere for å opprettholde et oppegående forsvar gir ingen mening. At man hjelper ukrainerne med å drepe russere begrenser også trusselen mot Europa.

Med mindre du tror Kina skal invadere oss da.
Jeg tror ikke at Kina skal invadere oss, men jeg mener vi må ta høyde for at USA kan skifte fokus (f.eks. årsaket av en Taiwan-konflikt) og at vi plutselig kan befinne oss i situasjon hvor vi står mer eller mindre alene og avvæpnet mot Russland.
Kan vi i et slikt scenario ha tillit til at Kina vil forsyne oss med de komponentene vår ammunisjon er avhengig av?

Det er forøvrig facinerende at du skriver «drepe russere» hele tre ganger i et så kort innlegg.
Gjør du det bevisst, eller blir det slik helt automatisk?
Slakte russere er riktigere sagt.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Garindan skrev: fre des 02, 2022 4:50 am Folk burde ikke lure på hvor sterk propagandaens kraft er, og hvordan tyske soldater kunne drepe fiendens sivile når man leser slikt på et nettforum hvor folk aldri har sett krig.
"If you stare long into the abyss..."
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat - det er likegyldighet. Siden vi likevel er inne på floskler.

De som i mine øyne viser bekymringsverdige holdninger er ikke de som er så sinte på Russland at de ikke helt klarer å formulere modererte og lettfordøyelige setningssekvenser. Nei, det er de som av ulike årsaker er likegyldige til Ukrainas frihetskamp. De som synes det er mer bekvemmelig å la Russland vinne frem. De som synes det er helt greit at Russland herjer villmann i Europa fordi USA... Denne likegyldigheten overfor en fiende som ønsker å kaste alt vi står for som samfunn på bålet er forkastelig.

De som åpent støtter Russland og ønsker Russland skal vinne viser ikke bekymringsverdige holdninger. De viser avskyelige og farlige holdninger.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Crazy Horse skrev: fre des 02, 2022 12:45 am
Koffer skrev: fre des 02, 2022 12:03 am
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:42 pm
Ja de har brukt mye ammo de månedene krigen har vart.
Men hvor mye har de igjen? Og hvor mye klarer de å produsere?
Jeg har lest at de graver dypt i depotene sine. At de er ute i «markedet» for å kjøpe missiler og ammo.
Jeg har ingen aning om hvordan den reelle situasjonen er. Har du?

Det har de. Skutt artilleri 24/7 i snart åtte måneder. Missilangrep hver uke, i hundretalls.

Nei, ikke eksakt, men Kreml gir seg ikke, og ifølge flere eksperter, altså folk som har litt mer tyngde enn deg og meg, skriver at Russland har store kapasiteter og er selvforsynt, stort sett.

De møter den nest største hæren i Europa som blir forsynt med store mengder våpen og økonomisk støtte fra nesten samtlige NATO-land.

Så svaret sier seg selv. De har ENORMT med våpen og ressurser, noe også Stoltenberg sa i går.
Du har vel skrevet dette en stund nå. Hvor sterke russerne er. Det Stoltenberg sier kan skyldes taktikk og et politisk ønske om at Europa må øke, ikke redusere forsvarsbudsjettene.

Det er ingenting som skulle tilsi at russerne vil vinne denne krigen. De har lidt enorme tap av militært utstyr. Særlig APV, tanks og artilleri. De sliter med logistikk og det å få ammo frem til frontene. Ansamlinger av ammo bak fronten tar HIMARS mv seg av, herunder store samlinger av tropper. Russerne har ikke hatt militær fremgang på noen front siden tvillingbyene i Luhansk oblast ble erobret tidlig i juli rett før HIMARS kom inn som en Gamechanger. De ukrainske offensivene de siste månedene har vært betydelige. Ukrainerne lar nå vinteren mørne russerne, kombinert med missil- og artilleriild med en nøyaktighet russerne kan drømme om. Russerne har for lengst tapt kampen om luftrommet over Ukraina. Russerne tør ikke fly inn her. De blir skutt ned.

Krigens videre gang er at det vil komme nye ukrainske offensiver når bakken er frosset tilstrekkelig. Det er stille før stormen. Tiden bruker Ukraina til å omgruppere, gi styrker hvile, sikre vinterbekledning, bedre opplæring på NATO våpen osv, og så slå til. Russerne får ikke våpen utenfra. De er gått tomme for iranske droner. For Ukraina er situasjonen motsatt. Våpenstrømmen inn avtar ikke. Merker på meg Ukraine Defence siden på Twitter at tall over falne russiske soldater er på vei opp, samtidig som oppgitte tap av russiske tanks mv går ned og ned. Tror årsaken er at krybben med 1960 talls tanks er tom. Det lille de har igjen tas ikke til fronten. Det gjemmes. Virker nesten som at ukrainerne nå sloss mot rene infanteri tropper.
Det er utvilsomt på vei inn mye våpen til Ukraina, både av våpen som har vært lovet og våpen som Ukraina selv har kjøpt det siste året. Likevel så skrives det både i SM og i vanlige medier at Ukraina har begrensent med ammo til blant annet artilleri. Det skytes ikke mer enn mellom 2000-3000 runder arilleri hver dag, med 2000 som mest vanlig. Det påpekes at Ukraina sparer til neste offensiv, men selv om det evt. stemmer så ville nok de fått en større fordel hvis tilgangen var større. Utfordringen til Ukraina er at de mangler tanks til offensive operasjoner. Ser de får hundrevis av Humvees, men det duger neppe.

Det er vanskelig å vite hvor mye russerne har igjen, og evt. produksjonskapasistet. Men de har helt sikkert mulighet til å produsere en del av enklere utstyr og ammo. Det som i alle fall er helt sikkert er at begge partene ikke har utømmelige ressuser, men Ukraina har fordelen av å få hjelp av 30 NATO-land, og det er ikke "lite". Det er lite som tyder på at russerne produserer avansert materiell, i alle fall så er mendgen svært liten relativt sett.

Når det gjelder russisk fremgang så er det begrensent til noen få landsbyer rundt Bakhmut, dette er rent konkret noen km her og et par km der. Akkurat nå ser det ut som om byen kan falle, men som mange har skrevet så er tapet av byen av symbolsk betydning. Å komme seg videre er minst like vanskelig som å ta byen. Men kampene er veldig tøffe og det snakkes om store ukrainske tap på over 200 per dag. Men hvis russerne mister mellom 300-600 så er kanskje det akseptabelt i et strategisk perspektiv.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Mens land i Europa har stengt grensene, har mer enn 55.000 russiske turister ankommet øya Phuket i Thailand, kun i november. Med det utgjør Russland den klart største turistnasjonen der denne måneden (India nr.2 med 26.000). Og dette er altså kun denne øya alene.

Kan forstå at det flyktes fra terrorlandet og fra krigen, men skuffende at Thailand nå flommes over av russere. Kan være greit å vite, for folk som planlegger vinterferien. Jeg hadde vurdert å reise til andre destinasjoner. Av erfaring snakker de fleste ikke engelsk, men oppfører seg allikevel som et brautende folkeslag, og forventer å få førsteklasses behandling.

Vi må nesten anta at en god del av disse drar dit for å unngå mobilisering. I Vietnam bodde det i min nærhet nylig mange unge russiske menn i mobiliseringsalder. Det meldes også om en del overstay av russere i Thailand nå, som ikke vil (eller kan?) reise hjem igjen.
Det går direktefly fra bl.a. Moskva til Phuket nå, forresten. Relativt rimelige billetter. Så dette legger Russland opp til selv.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

missChance skrev: fre des 02, 2022 1:23 am Det lyser opp noen prikker her i landet også.

Stolt over hvor Kosovo og Albania står. Ukrainerne legger nok merke til dette.

Jack

Legg inn av Jack »


Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Garindan skrev: fre des 02, 2022 4:55 am
Crazy Horse skrev: fre des 02, 2022 1:26 am
Foucault skrev: fre des 02, 2022 1:06 am

Jeg tror ikke at Kina skal invadere oss, men jeg mener vi må ta høyde for at USA kan skifte fokus (f.eks. årsaket av en Taiwan-konflikt) og at vi plutselig kan befinne oss i situasjon hvor vi står mer eller mindre alene og avvæpnet mot Russland.
Kan vi i et slikt scenario ha tillit til at Kina vil forsyne oss med de komponentene vår ammunisjon er avhengig av?

Det er forøvrig facinerende at du skriver «drepe russere» hele tre ganger i et så kort innlegg.
Gjør du det bevisst, eller blir det slik helt automatisk?
Jeg skriver drepe russere helt bevist, eventuelt lemleste de slik at de mister stridsevne. Når man ser at russerne igjen bruker seksualisert vold som våpen, som i Berlin 1945, massegraver med sivile henrettet med armene stripset bak på ryggen, terrorbombing osv, har jeg ikke et snev av sympati med russerne. Har du ? Det hele blir ikke akkurat bedre av at russerne er angripere. Del av en imperialistisk angrepshær som tyskerne var det i disse områdene i 1941 og utover. Skal ukrainerne vinne denne krigen må så mange russere som mulig tas ut. Tas ut er vel bedre ord enn å drepe ? Det er det den norske bonderegjeringen sier når de åpner for ulvejakt. 100 ulver skal tas ut, ikke drepes. Alternativet til å drepe russerne er at russerne drar hjem. Det er den beste løsning mot fred, men der er vi dessverre ikke.
Du så det på Twitter ja. Ja, da er det vel sant da.

Jeg skjønner at du ikke tror på alle de kvinnene som har vitnet om voldtekter, overgrep og misshandlinnger.
Det er jo ditt valg å tro mere på russiske soldater og putin.

Er du like opptatt av behandlingen tyske soldater fikk av sovjet etter krigen? Eller er sovjetiske overgrep greit for deg?

Prinsipielt skal man jo behandle alle likt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: fre des 02, 2022 9:29 am Mens land i Europa har stengt grensene, har mer enn 55.000 russiske turister ankommet øya Phuket i Thailand, kun i november. Med det utgjør Russland den klart største turistnasjonen der denne måneden (India nr.2 med 26.000). Og dette er altså kun denne øya alene.

Kan forstå at det flyktes fra terrorlandet og fra krigen, men skuffende at Thailand nå flommes over av russere. Kan være greit å vite, for folk som planlegger vinterferien. Jeg hadde vurdert å reise til andre destinasjoner. Av erfaring snakker de fleste ikke engelsk, men oppfører seg allikevel som et brautende folkeslag, og forventer å få førsteklasses behandling.

Vi må nesten anta at en god del av disse drar dit for å unngå mobilisering. I Vietnam bodde det i min nærhet nylig mange unge russiske menn i mobiliseringsalder. Det meldes også om en del overstay av russere i Thailand nå, som ikke vil (eller kan?) reise hjem igjen.
Det går direktefly fra bl.a. Moskva til Phuket nå, forresten. Relativt rimelige billetter. Så dette legger Russland opp til selv.
Thailand skriker etter å få tilbake turister som legger igjen penger, vettu. De russerne som kommer dit har penger.
Dog er Thailand et stort land, og det er fullt mulig å ligge unna russernes favorittsteder.
Det er ikke lett å erklære seg som et nøytralt land, så betent som verdenssituasjonen er blitt.
Vi må en tur til for å ordne ting og tang, det er seks år siden vi var der.
Kona har unfinished business som skal ryddes unna.
Etter det kommer vi antagelig aldri mer til å reise til Thailand.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dagens nyhet:

Regjeringen vil at alt du skriver og foretar deg på offentlige plattformer på internett skal kunne lagres av PST i 5 år. Dette skal gi politiets overvåkningstjeneste bedre mulighet til å avsløre trusler mot samfunnet.

Jack

Legg inn av Jack »

PapaSmurf skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Dagens nyhet:

Regjeringen vil at alt du skriver og foretar deg på offentlige plattformer på internett skal kunne lagres av PST i 5 år. Dette skal gi politiets overvåkningstjeneste bedre mulighet til å avsløre trusler mot samfunnet.
Når man ser de ekstreme og farlige holdningene som blomstrer blant enkelte "brukerklikker" skjønner jeg godt at de ønsker det.

https://www.nrk.no/norge/pst-far-overva ... 1.16204390

Hedning

Legg inn av Hedning »

Garindan skrev: fre des 02, 2022 4:50 am
Foucault skrev: fre des 02, 2022 1:06 am
Solvgutt1 skrev: fre des 02, 2022 12:39 am
Europa må ikke neglisjere sitt forsvar. De må øke produksjonen kraftig så de kan fylle lagrene samtidig som de hjelper Ukraina med å drepe russere.

Et europeisk forsvar som ikke har kapasitet til å kjempe mot Russland er ikke et oppegående forsvar. Så å ikke skulle hjelpe Ukraina med å drepe russere for å opprettholde et oppegående forsvar gir ingen mening. At man hjelper ukrainerne med å drepe russere begrenser også trusselen mot Europa.

Med mindre du tror Kina skal invadere oss da.
Jeg tror ikke at Kina skal invadere oss, men jeg mener vi må ta høyde for at USA kan skifte fokus (f.eks. årsaket av en Taiwan-konflikt) og at vi plutselig kan befinne oss i situasjon hvor vi står mer eller mindre alene og avvæpnet mot Russland.
Kan vi i et slikt scenario ha tillit til at Kina vil forsyne oss med de komponentene vår ammunisjon er avhengig av?

Det er forøvrig facinerende at du skriver «drepe russere» hele tre ganger i et så kort innlegg.
Gjør du det bevisst, eller blir det slik helt automatisk?
Folk burde ikke lure på hvor sterk propagandaens kraft er, og hvordan tyske soldater kunne drepe fiendens sivile når man leser slikt på et nettforum hvor folk aldri har sett krig.
"If you stare long into the abyss..."
Du av alle bør vel holde munn om å bite på propaganda. Du har blitt konstant lurt av russisk propaganda gjennom hele krigen. Løpt hit for å fortelle oss hvor lettlurte vi er.
Er det lenge til 8 november i din verden. Du snakket om noe som skulle skje. Kan du utdype? Noe om våpenleveranser som ville tørke inn
Stolt over din egen innsikt i konflikten?
Noen refleksjoner over hvorfor det meste av det du påstår skal skje aldri skjer?
Butcha,og HIMARS solgt til Russland,Amnestyrapporten som var designet for å få vesten til å snu,valget i USA som skulle snu alt,osv,osv,osv
Hvordan syntes du det går med spådommene dine?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

PapaSmurf skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Dagens nyhet:

Regjeringen vil at alt du skriver og foretar deg på offentlige plattformer på internett skal kunne lagres av PST i 5 år. Dette skal gi politiets overvåkningstjeneste bedre mulighet til å avsløre trusler mot samfunnet.
Fantastisk. Jeg håper MOD er våkne her.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Økning i drepte russere igjen, mens russisk materielltap er nedadgående. Har selvfølgelig en teori om det, men den jevne bruker forstår tegningen. Så en Krab lage hakkemat av russerne i Donbas, med hauger av drepte, så tallene er nok ikke fri fantasi. Også en milepæl med over 90.000 for første gang. De vil nå 100.000 i rundt juletider. Flott gave fra putin det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: fre des 02, 2022 1:12 pm Økning i drepte russere igjen, mens russisk materielltap er nedadgående. Har selvfølgelig en teori om det, men den jevne bruker forstår tegningen. Så en Krab lage hakkemat av russerne i Donbas, med hauger av drepte, så tallene er nok ikke fri fantasi. Også en milepæl med over 90.000 for første gang. De vil nå 100.000 i rundt juletider. Flott gave fra putin det.
Jeg liker hvordan du bevisst skriver putin med liten p. Den lille, ynkelige mannen fortjener selvsagt ikke noe annet. Han har nok etter all sannsynlighet også en liten p.. selv.

Ja, de russiske tallene på bakken blir naturligvis høye, med hva russerne setter inn av utrent, udisplinert, umotivert og ikke minst dårlig utrustede nye mannskaper. Det vil bare fortsette helt til krigen er over.

Det er ikke dermed sagt at Ukraina ikke går på store tap. Selvsagt koster dette enormt, men ukrainerne har en betydelig bedre motivasjon som ligger i å forsvare sitt eget folk, land og levesett. De vil aldri gi seg på tørre møkka. Dette er de villige til å dø for.

"Ukraina kan ikke vinne", leser jeg i denne tråden. Hehe, jeg vet ikke hva noen her har inntatt, men det synes å være noen sterke saker.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det 12 kampflyet mistet for russerne i år i ren ulykke skjedde i dag. Ikke utenkelig at vedlikehold nå er et ekstremt presset område for dem. Mulig dette er normale tall, hva vet jeg. Flott uansett, og nok en spiker i den russiske kisten. Å tape fly til hundrevis av millioner pr stykk er ikke bærekraftig.

RvsB

Legg inn av RvsB »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Darth er selvfølgelig på ballen når klovnene kommer ut. Nesten forbauset over hva som kommer til overflaten i skrivende stund. Av alle lag i det dysfunksjonelle landet.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Crazy Horse skrev: fre des 02, 2022 12:45 am
Koffer skrev: fre des 02, 2022 12:03 am
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:42 pm
Ja de har brukt mye ammo de månedene krigen har vart.
Men hvor mye har de igjen? Og hvor mye klarer de å produsere?
Jeg har lest at de graver dypt i depotene sine. At de er ute i «markedet» for å kjøpe missiler og ammo.
Jeg har ingen aning om hvordan den reelle situasjonen er. Har du?

Det har de. Skutt artilleri 24/7 i snart åtte måneder. Missilangrep hver uke, i hundretalls.

Nei, ikke eksakt, men Kreml gir seg ikke, og ifølge flere eksperter, altså folk som har litt mer tyngde enn deg og meg, skriver at Russland har store kapasiteter og er selvforsynt, stort sett.

De møter den nest største hæren i Europa som blir forsynt med store mengder våpen og økonomisk støtte fra nesten samtlige NATO-land.

Så svaret sier seg selv. De har ENORMT med våpen og ressurser, noe også Stoltenberg sa i går.
Du har vel skrevet dette en stund nå. Hvor sterke russerne er. Det Stoltenberg sier kan skyldes taktikk og et politisk ønske om at Europa må øke, ikke redusere forsvarsbudsjettene.

Det er ingenting som skulle tilsi at russerne vil vinne denne krigen. De har lidt enorme tap av militært utstyr. Særlig APV, tanks og artilleri. De sliter med logistikk og det å få ammo frem til frontene. Ansamlinger av ammo bak fronten tar HIMARS mv seg av, herunder store samlinger av tropper. Russerne har ikke hatt militær fremgang på noen front siden tvillingbyene i Luhansk oblast ble erobret tidlig i juli rett før HIMARS kom inn som en Gamechanger. De ukrainske offensivene de siste månedene har vært betydelige. Ukrainerne lar nå vinteren mørne russerne, kombinert med missil- og artilleriild med en nøyaktighet russerne kan drømme om. Russerne har for lengst tapt kampen om luftrommet over Ukraina. Russerne tør ikke fly inn her. De blir skutt ned.

Krigens videre gang er at det vil komme nye ukrainske offensiver når bakken er frosset tilstrekkelig. Det er stille før stormen. Tiden bruker Ukraina til å omgruppere, gi styrker hvile, sikre vinterbekledning, bedre opplæring på NATO våpen osv, og så slå til. Russerne får ikke våpen utenfra. De er gått tomme for iranske droner. For Ukraina er situasjonen motsatt. Våpenstrømmen inn avtar ikke. Merker på meg Ukraine Defence siden på Twitter at tall over falne russiske soldater er på vei opp, samtidig som oppgitte tap av russiske tanks mv går ned og ned. Tror årsaken er at krybben med 1960 talls tanks er tom. Det lille de har igjen tas ikke til fronten. Det gjemmes. Virker nesten som at ukrainerne nå sloss mot rene infanteri tropper.

Crazyhorse, du får det til å høres ut som at jeg er helt uenig med deg. Det stemmer ikke. Jeg er enig i det du skriver.

Det jeg nevner er at Russland har et enormt arsenal med våpen. De har tydeligvis stor kapasitet siden de smeller av tusenvis av artillerigranater døgnet rundt i snart åtte måneder, samt missilangrep ukentlig med flere hundre i antall per gang.

Men det er forskjell på kvalitet og kvantitet. De har gjort mange feil, tabber og mistet enormt med utstyr og soldater.

Dessverre er jeg redd tanks, kanoner og antall soldater relativt "raskt" bygges opp igjen. Russerne har millioner av menn å ta av. Mye surr og dårlige våpen, men at de har mye befal, godkjente våpen og utstyr skal vi heller ikke kimse av.

Uansett skal og bør NATO/Vesten fortsette å pumpe inn våpen og etterretning.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Koffer skrev: fre des 02, 2022 5:58 pm
Crazy Horse skrev: fre des 02, 2022 12:45 am
Koffer skrev: fre des 02, 2022 12:03 am


Det har de. Skutt artilleri 24/7 i snart åtte måneder. Missilangrep hver uke, i hundretalls.

Nei, ikke eksakt, men Kreml gir seg ikke, og ifølge flere eksperter, altså folk som har litt mer tyngde enn deg og meg, skriver at Russland har store kapasiteter og er selvforsynt, stort sett.

De møter den nest største hæren i Europa som blir forsynt med store mengder våpen og økonomisk støtte fra nesten samtlige NATO-land.

Så svaret sier seg selv. De har ENORMT med våpen og ressurser, noe også Stoltenberg sa i går.
Du har vel skrevet dette en stund nå. Hvor sterke russerne er. Det Stoltenberg sier kan skyldes taktikk og et politisk ønske om at Europa må øke, ikke redusere forsvarsbudsjettene.

Det er ingenting som skulle tilsi at russerne vil vinne denne krigen. De har lidt enorme tap av militært utstyr. Særlig APV, tanks og artilleri. De sliter med logistikk og det å få ammo frem til frontene. Ansamlinger av ammo bak fronten tar HIMARS mv seg av, herunder store samlinger av tropper. Russerne har ikke hatt militær fremgang på noen front siden tvillingbyene i Luhansk oblast ble erobret tidlig i juli rett før HIMARS kom inn som en Gamechanger. De ukrainske offensivene de siste månedene har vært betydelige. Ukrainerne lar nå vinteren mørne russerne, kombinert med missil- og artilleriild med en nøyaktighet russerne kan drømme om. Russerne har for lengst tapt kampen om luftrommet over Ukraina. Russerne tør ikke fly inn her. De blir skutt ned.

Krigens videre gang er at det vil komme nye ukrainske offensiver når bakken er frosset tilstrekkelig. Det er stille før stormen. Tiden bruker Ukraina til å omgruppere, gi styrker hvile, sikre vinterbekledning, bedre opplæring på NATO våpen osv, og så slå til. Russerne får ikke våpen utenfra. De er gått tomme for iranske droner. For Ukraina er situasjonen motsatt. Våpenstrømmen inn avtar ikke. Merker på meg Ukraine Defence siden på Twitter at tall over falne russiske soldater er på vei opp, samtidig som oppgitte tap av russiske tanks mv går ned og ned. Tror årsaken er at krybben med 1960 talls tanks er tom. Det lille de har igjen tas ikke til fronten. Det gjemmes. Virker nesten som at ukrainerne nå sloss mot rene infanteri tropper.

Crazyhorse, du får det til å høres ut som at jeg er helt uenig med deg. Det stemmer ikke. Jeg er enig i det du skriver.

Det jeg nevner er at Russland har et enormt arsenal med våpen. De har tydeligvis stor kapasitet siden de smeller av tusenvis av artillerigranater døgnet rundt i snart åtte måneder, samt missilangrep ukentlig med flere hundre i antall per gang.

Men det er forskjell på kvalitet og kvantitet. De har gjort mange feil, tabber og mistet enormt med utstyr og soldater.

Dessverre er jeg redd tanks, kanoner og antall soldater relativt "raskt" bygges opp igjen. Russerne har millioner av menn å ta av. Mye surr og dårlige våpen, men at de har mye befal, godkjente våpen og utstyr skal vi heller ikke kimse av.

Uansett skal og bør NATO/Vesten fortsette å pumpe inn våpen og etterretning.
Er det noe de IKKE har mye av så er det befal. Det russiske militæret er særdeles topptungt og har hatt astronomiske tap av offiserer. Mye av det jeg leser her og andre steder tyder på en nær total mangel av alt fra sersjanter til løytnanter og kapteiner, og at de mobiliserte nærmest bare jages fram. Og hva legger du i "godkjente" våpen og utstyr?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Albania skrev: fre des 02, 2022 1:02 pm
PapaSmurf skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Dagens nyhet:

Regjeringen vil at alt du skriver og foretar deg på offentlige plattformer på internett skal kunne lagres av PST i 5 år. Dette skal gi politiets overvåkningstjeneste bedre mulighet til å avsløre trusler mot samfunnet.
Fantastisk. Jeg håper MOD er våkne her.
Som forventet, dette var etterspurt helt siden Breivik.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Albania skrev: fre des 02, 2022 1:02 pm
PapaSmurf skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Dagens nyhet:

Regjeringen vil at alt du skriver og foretar deg på offentlige plattformer på internett skal kunne lagres av PST i 5 år. Dette skal gi politiets overvåkningstjeneste bedre mulighet til å avsløre trusler mot samfunnet.
Fantastisk. Jeg håper MOD er våkne her.
Er MOD ansatt i PST? Eller ønsker du bare et angiversamfunn?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

fargerik skrev: fre des 02, 2022 11:34 am
DennisB skrev: fre des 02, 2022 9:29 am Mens land i Europa har stengt grensene, har mer enn 55.000 russiske turister ankommet øya Phuket i Thailand, kun i november. Med det utgjør Russland den klart største turistnasjonen der denne måneden (India nr.2 med 26.000). Og dette er altså kun denne øya alene.

Kan forstå at det flyktes fra terrorlandet og fra krigen, men skuffende at Thailand nå flommes over av russere. Kan være greit å vite, for folk som planlegger vinterferien. Jeg hadde vurdert å reise til andre destinasjoner. Av erfaring snakker de fleste ikke engelsk, men oppfører seg allikevel som et brautende folkeslag, og forventer å få førsteklasses behandling.

Vi må nesten anta at en god del av disse drar dit for å unngå mobilisering. I Vietnam bodde det i min nærhet nylig mange unge russiske menn i mobiliseringsalder. Det meldes også om en del overstay av russere i Thailand nå, som ikke vil (eller kan?) reise hjem igjen.
Det går direktefly fra bl.a. Moskva til Phuket nå, forresten. Relativt rimelige billetter. Så dette legger Russland opp til selv.
Thailand skriker etter å få tilbake turister som legger igjen penger, vettu. De russerne som kommer dit har penger.
Dog er Thailand et stort land, og det er fullt mulig å ligge unna russernes favorittsteder.
Det er ikke lett å erklære seg som et nøytralt land, så betent som verdenssituasjonen er blitt.
Vi må en tur til for å ordne ting og tang, det er seks år siden vi var der.
Kona har unfinished business som skal ryddes unna.
Etter det kommer vi antagelig aldri mer til å reise til Thailand.
Tja, ICAO har nemlig lagt ned et forbud mot russisk flytransport - så bare utenlandske flyselskaper kan frakte russerne ut til Thailand og tilbake; russiske flyselskaper kan ikke sende sine flyene ut av frykt for at de vil bli beslaglagt som stjålne fly - 90 % er stjålet - og den tekniske tilstanden har forverret seg, at selv ikke Kina tillat overflygning av russiske Airbus og Boeing fly uten spesialklarering.

startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: fre des 02, 2022 9:29 am Mens land i Europa har stengt grensene, har mer enn 55.000 russiske turister ankommet øya Phuket i Thailand, kun i november. Med det utgjør Russland den klart største turistnasjonen der denne måneden (India nr.2 med 26.000). Og dette er altså kun denne øya alene.

Kan forstå at det flyktes fra terrorlandet og fra krigen, men skuffende at Thailand nå flommes over av russere. Kan være greit å vite, for folk som planlegger vinterferien. Jeg hadde vurdert å reise til andre destinasjoner. Av erfaring snakker de fleste ikke engelsk, men oppfører seg allikevel som et brautende folkeslag, og forventer å få førsteklasses behandling.

Vi må nesten anta at en god del av disse drar dit for å unngå mobilisering. I Vietnam bodde det i min nærhet nylig mange unge russiske menn i mobiliseringsalder. Det meldes også om en del overstay av russere i Thailand nå, som ikke vil (eller kan?) reise hjem igjen.
Det går direktefly fra bl.a. Moskva til Phuket nå, forresten. Relativt rimelige billetter. Så dette legger Russland opp til selv.
Thailand har alltid vært populært blant russere siden tidlig 2000-tall, spesielt de som kommer fra Østlige delene av Russland, med kort reisevei og billig charterfly. Mange har også kjøpt seg ferieleiligheter der.

Når jeg bodde i Thailand kom jeg stadig i kontakt med russere, de aller fleste hyggelige selv om mange ikke kan engelsk. Nå er det vel mest unge menn som stikker avgårde fra Putins regime og de er sikkert hyggelige folk mange av dem, noen av de blogger på Youtube og snakker godt engelsk.
Så ikke rart de velger Thailand som fortsatt er et lavkostland.

Merkelig at ingen velger Indonesia der du holder til? Er vel ikke noe dyrere der. Men er lenger unna Russland med fly.

ablegøye

Legg inn av ablegøye »

Jeg synes det skjer lite i disse dager på krigsfronten i Ukraina? Har fascistene blitt drevet tilbake noen steder? Hvor lenge vil det russiske folk tolerere at de er canonfodder for putin og hans korrupte bøller?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Albania skrev: fre des 02, 2022 8:11 am
Foucault skrev: fre des 02, 2022 1:06 am
Solvgutt1 skrev: fre des 02, 2022 12:39 am
Europa må ikke neglisjere sitt forsvar. De må øke produksjonen kraftig så de kan fylle lagrene samtidig som de hjelper Ukraina med å drepe russere.

Et europeisk forsvar som ikke har kapasitet til å kjempe mot Russland er ikke et oppegående forsvar. Så å ikke skulle hjelpe Ukraina med å drepe russere for å opprettholde et oppegående forsvar gir ingen mening. At man hjelper ukrainerne med å drepe russere begrenser også trusselen mot Europa.

Med mindre du tror Kina skal invadere oss da.
Jeg tror ikke at Kina skal invadere oss, men jeg mener vi må ta høyde for at USA kan skifte fokus (f.eks. årsaket av en Taiwan-konflikt) og at vi plutselig kan befinne oss i situasjon hvor vi står mer eller mindre alene og avvæpnet mot Russland.
Kan vi i et slikt scenario ha tillit til at Kina vil forsyne oss med de komponentene vår ammunisjon er avhengig av?

Det er forøvrig facinerende at du skriver «drepe russere» hele tre ganger i et så kort innlegg.
Gjør du det bevisst, eller blir det slik helt automatisk?
Slakte russere er riktigere sagt.
Jeg forstår ikke hva du vil frem til her. Hvorfor er det mer riktig?

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: fre des 02, 2022 7:25 pm
DennisB skrev: fre des 02, 2022 9:29 am Mens land i Europa har stengt grensene, har mer enn 55.000 russiske turister ankommet øya Phuket i Thailand, kun i november. Med det utgjør Russland den klart største turistnasjonen der denne måneden (India nr.2 med 26.000). Og dette er altså kun denne øya alene.

Kan forstå at det flyktes fra terrorlandet og fra krigen, men skuffende at Thailand nå flommes over av russere. Kan være greit å vite, for folk som planlegger vinterferien. Jeg hadde vurdert å reise til andre destinasjoner. Av erfaring snakker de fleste ikke engelsk, men oppfører seg allikevel som et brautende folkeslag, og forventer å få førsteklasses behandling.

Vi må nesten anta at en god del av disse drar dit for å unngå mobilisering. I Vietnam bodde det i min nærhet nylig mange unge russiske menn i mobiliseringsalder. Det meldes også om en del overstay av russere i Thailand nå, som ikke vil (eller kan?) reise hjem igjen.
Det går direktefly fra bl.a. Moskva til Phuket nå, forresten. Relativt rimelige billetter. Så dette legger Russland opp til selv.
Thailand har alltid vært populært blant russere siden tidlig 2000-tall, spesielt de som kommer fra Østlige delene av Russland, med kort reisevei og billig charterfly. Mange har også kjøpt seg ferieleiligheter der.

Når jeg bodde i Thailand kom jeg stadig i kontakt med russere, de aller fleste hyggelige selv om mange ikke kan engelsk. Nå er det vel mest unge menn som stikker avgårde fra Putins regime og de er sikkert hyggelige folk mange av dem, noen av de blogger på Youtube og snakker godt engelsk.
Så ikke rart de velger Thailand som fortsatt er et lavkostland.

Merkelig at ingen velger Indonesia der du holder til? Er vel ikke noe dyrere der. Men er lenger unna Russland med fly.
Nå beveger vi oss off topic, men det har vært så mye off topic i tråden, så vi klarer vel ett innlegg til.
Siden du spør, så ja, Indonesia er litt lengre unna, og spesielt da øya Bali, som er et yndet feriemål. Det er en del russere der også, men langt i fra i samme horder. Det er faktisk billigere å bo i Indonesia, enn i Thailand og Malaysia.

At russere velger Thailand, beror først og fremst på at Thailand er veldig tilrettelagt for russere, med matmenyer og diverse skilt etc. skrevet på russisk. De føler seg nok mer hjemme der, spesielt i Pattaya og på Phuket. Ikke noe slikt på Bali, av hva jeg har sett.

Varulv har rett i at flyrutene er utenlandske. De arabiske flyselskapene flyr flittig vekk mellom Russland og Thailand, med smekkfulle fly. Satsningen går mest dit, som også forklarer hvorfor Thailand i hovedsak velges.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Ungarns statsminister stikker desverre kjepper i hjulene for den mye omtalte bistandspakken på 18 milliarder euro, til Ukraina.

– Et forslag sier at vi skal bruke budsjettene til EUs medlemsland til å ta opp nye lån sammen og bruke pengene til å gi til Ukraina. Vi er ikke for dette, fordi vi ikke ønsker at EU skal bli et fellesskap av gjeldsatte stater i stedet for et fellesskap av samarbeidende medlemsland, sier Orban på statlig radio fredag.

«Statsministeren er for å støtte Ukraina, men ikke gjennom planen EU har foreslått. Orban foreslår heller at 27 medlemsland tar fra egne budsjetter og gir bistand gjennom bilaterale avtaler».

« Vi vil ikke akseptere den andre planen, vi vil ikke samtykke til den, uten oss skjer det ikke, sier Orban».

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... 163fe577d4

Denne splittelsen blant EU-land har blitt advart mot lenge og den kan få store konsekvenser i et Europa hvor misnøyen over økte levekostnader sprer seg blant befolkningen.
Klare paralleller til de harde trettiåra, og opptakten til andre verdenskrig.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

ablegøye skrev: fre des 02, 2022 8:14 pm Jeg synes det skjer lite i disse dager på krigsfronten i Ukraina? Har fascistene blitt drevet tilbake noen steder? Hvor lenge vil det russiske folk tolerere at de er canonfodder for putin og hans korrupte bøller?
Det er gjørmesesong og vanskelig å foreta store raske fremrykninger. Russerne er dessverre veldig vant til at alle deres ledere fra før tsartiden og frem til nå ofrer vanlige russere uten å bry seg noe om det.

Det som kan tvinge frem et russisk opprør er antagelig om Putin mislykkes totalt i sine imperialistiske ambisjoner heller enn det at hundretusenvis av russere dør. Putin kan kanskje overleve selv et klart nederlag så lenge de russiske statsmediene kan spinne det på en positiv måte.

Tsunami

Legg inn av Tsunami »

Will.i.Nickersen skrev: tor des 01, 2022 4:48 pm Kan dere ikke bare gi faen i dette jævla tullet hver jævla dag. Hvis dere ikke klarer å overse pisset fra de samme nick'ene så får dere blokkere de så vi andre slipper dette her. Evige sirkler uten å komme noen vei.
Dere som alltid svarer de er like ille som trollene. Denne tråden blir jo håpløs å lese!


Det han sa! ⬆️

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»