Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
olek1970

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av olek1970 »

Karatel skrev: tor mai 25, 2023 9:19 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 7:44 pm
► Show Spoiler

Å la hvert enkelt land bestemme selv er ikke en mulighet, men en rett. Men mulig det ikke er et alternativ i din verden?
Ja, alle land har rett til selv å bestemme sin politikk og sitt forhold til andre land. Men i virkelighetens verden har de store og mektige land gitt seg selv en "rett" til å bestemme hva mindre og svakere land skal gjøre og hvordan de skal oppføre seg.

Hvis det ikke var slik, kunne land som Cuba og Venezuela fritt føre den politikken de selv ønsket og et land som Iran kunne fritt ha sitt atomprogram uten at større og sterkere land hadde plaget dem med sanksjoner, boikott og andre forsøk på å hindre deres rett til selv å bestemme.

Slik er det bare.
Men noen «stormakter» har kanskje overvurdert sin rett til å herse med sine nabo-land og har feilbedømt hvordan nabo-landene ville reagere(både de som ble herset med og andre) stygt?. .

Det er jo ett hovedpoeng blant realistene som forfekter ett sånn syn som du beskriver(nå vet ikke jeg om du er realist da, vil ut ifra hva du har skrevet, tro du ikke er det) at «de store gjør som de vil, de små gjør som de må». Men er det virkelig alltid slik eller er dette en tankegang som passet bedre under den kalde krigen?. Tja: godt spørsmål. Svaret er vel kanskje at det både er riktig at store nasjoner gjør som de vil og en sånn tenkning er noe som passet bedre under den kalde krigen fordi det gjør små land også?.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: tor mai 25, 2023 10:13 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 10:00 pm
Karatel skrev: tor mai 25, 2023 9:19 pm

Ja, alle land har rett til selv å bestemme sin politikk og sitt forhold til andre land. Men i virkelighetens verden har de store og mektige land gitt seg selv en "rett" til å bestemme hva mindre og svakere land skal gjøre og hvordan de skal oppføre seg.

Hvis det ikke var slik, kunne land som Cuba og Venezuela fritt føre den politikken de selv ønsket og et land som Iran kunne fritt ha sitt atomprogram uten at større og sterkere land hadde plaget dem med sanksjoner, boikott og andre forsøk på å hindre deres rett til selv å bestemme.

Slik er det bare.
Ja, men du sammenligner ulike størrelser. Det er jo en grunn til at Iran ikke bør ha atomvåpen. Og sanksjoner er noe helt annet enn invasjonen og folkemord. Og demokratier er noe annet enn brutale diktatur, eller autokratier.

Styrer man på likene til egen befolkning mister man sikkerheten og kan ikke forvente å ikke bli sanksjonert eller boikottet. Eller at noen tar affære hvis det blir for ille.
Men din påstand er:

"Å la hvert enkelt land bestemme selv er ikke en mulighet, men en rett."

Dette er riktig og jeg er enig med deg. Men i virkelighetens verden er det ikke slik, i virkelighetens verden forbeholder de store og mektige seg en rett til å tråkke på de små og svake for å sikre sine egne interesser, selv om de må tråkke over lik for å få det som de vil.
Russland har ikke bare tråkket på Ukraina. Hensikten fra dag 1 var å overta styringen, ref. angrepet på Kyiv, for å sette inn enn marionett- eller lydregjering styrt fra Moskva. Lik den vi har i Minsk. Hensikten var å kaste det sittende regimet og deretter permanent overta styringen av Ukraina, underlagt Moskva som i Sovjet-epoken. I dette lå også å nekte Kyiv å vende seg vestover mot EU og NATO. Vi har ikke sett dette i Europa siden Adolf Hitler. Ukraina er en ren imperialistisk og ond angrepskrig, og den bør aldri tilgis. De ansvarlige bør på en eller annen måte stilles til ansvar.

Når du skriver de store og mektige i flertall antar jeg at du sikter til USA, og f.eks. spørsmål som hva ville USA gjort dersom naboer av USA som Cuba m.fl. vendte seg mot kommunismen. Cubakrisen skyldes ikke at Cuba var allierte med Sovjet. Det var og forble de under hele den kalde krigen. Cubakrisen skyldes at Sovjet ville utplassere atomvåpen på Cuba. I USA sin bakgård. Om man ser bort fra den mislykkede Grisebukta, hvor CIA var involvert, men ikke regulære amerikanske styrker, så angrep ikke USA Cuba. Selv om Cuba som nevnt var alliert med Sovjet. Ukraina har ikke hatt atomvåpen på egen grunn siden Budapest memorandumet i 1994. Et memorandum russerne har brutt i kjent stil. USA har ikke utplassert atomvåpen i noe land som grenser til eller ligger nært Russland som Norge, Litauen, Latvia, Estland, Polen, Romania eller Bulgaria. Dette for ikke å provosere russerne. Russerne på sin side vil nå utplassere atomvåpen i Belarus, nærmere Europa. Mitt anliggende er at Russland er en bandittstat som bryter avtaler og som truer i øst og vest, selv land (vesten) som hjelper et land med å forsvare seg med våpen. Russland er en bananrepublikk og en kynisk røverstat.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pushback skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm Alle de fjollete innleggene til Foucalt, Ormen, Karatel osv. rundt "interessesfære" faller uansett på sin egne klinkende klare urimelighet:

Russland er ikke og har ikke vært en stormakt på over 30 år. Hvilken interessesfære er det å snakke om egentlig?

Dette er jo et annet aspekt til dere som er så opptatt av stormaktspolitikk, realpolitikk og interessesfærer - Russland har ikke lenger noen naturlig slik sfære. Russland tapte den kalde krigen. Et gammelt selvbilde er ikke nok.

USA er nå tross alt fortsatt til de grader en stormakt i verden og ut fra disse vinklingene bør dere innse at de også har "rett" på en større rolle i verden enn Russerne.

La oss slutt å snakke om russisk sfære i Europa. Den vestslaviske sivilisasjon er i ferd med å tas opp i den vestlige tradisjon og igjen står Russland der alene hvor de må velge å stå alene eller å vende seg østover.

Ja de har atomvåpen men det har Pakistan også.
Mener du dette alvorlig? Har du virkelig så dårlig leseforståelse at du ikke greier å skille mellom budskap og budbringer? Du gjør jo budbringeren ansvarlig for det budskap han bringer. Det er som å gjøre postbudet ansvarlig for de brevene han legger i din postkasse. Hvis postbudet legger et brev med et uønsket og ubehagelig innhold i din postkasse, lar du da din vrede gå ut over postbudet? Er det hans skyld og ansvar at du får brev du ikke liker?

Jeg kan ikke snakke for Foucalt og Ormen Lange, jeg kan bare snakke for meg selv. Du har rett i at Russland ikke er en stormakt, Russland har ikke større rett på interessesfærer enn hvilket som helst annet land. Ingen land har rett til å påtvinge andre land sin vilje.

Men det er et faktum at Russland selv mener at det har en interessesfære, Russland mener selv at det har en rett til å bestemme hvilken politikk nabolandet Ukraina skal føre.

Jeg påpeker dette faktum og dermed trekker du den helt absurde feilkonklusjon at jeg støtter og forsvarer Russlands krav på å ha interessesfærer.

Ser du ikke selv det meningsløse i dette?

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Karatel skrev: fre mai 26, 2023 5:19 pm
Pushback skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm Alle de fjollete innleggene til Foucalt, Ormen, Karatel osv. rundt "interessesfære" faller uansett på sin egne klinkende klare urimelighet:

Russland er ikke og har ikke vært en stormakt på over 30 år. Hvilken interessesfære er det å snakke om egentlig?

Dette er jo et annet aspekt til dere som er så opptatt av stormaktspolitikk, realpolitikk og interessesfærer - Russland har ikke lenger noen naturlig slik sfære. Russland tapte den kalde krigen. Et gammelt selvbilde er ikke nok.

USA er nå tross alt fortsatt til de grader en stormakt i verden og ut fra disse vinklingene bør dere innse at de også har "rett" på en større rolle i verden enn Russerne.

La oss slutt å snakke om russisk sfære i Europa. Den vestslaviske sivilisasjon er i ferd med å tas opp i den vestlige tradisjon og igjen står Russland der alene hvor de må velge å stå alene eller å vende seg østover.

Ja de har atomvåpen men det har Pakistan også.
Mener du dette alvorlig? Har du virkelig så dårlig leseforståelse at du ikke greier å skille mellom budskap og budbringer? Du gjør jo budbringeren ansvarlig for det budskap han bringer. Det er som å gjøre postbudet ansvarlig for de brevene han legger i din postkasse. Hvis postbudet legger et brev med et uønsket og ubehagelig innhold i din postkasse, lar du da din vrede gå ut over postbudet? Er det hans skyld og ansvar at du får brev du ikke liker?
Når du først tar opp temaet må jeg innrømme at jeg noen ganger har forståelse for at ikke alle klarer å skille mellom budskap og budbringer i alle innleggene dine (ikke spesifikt ment mot denne posten). Det har noe med hvordan du formuleringene dine. I stede for å skrive «etter Russlands syn har de…» kan du skrive «Russland har…».

Det kan da lett oppfattes som din mening og ikke at du beskriver deres ståsted.

Dette er bare ment som et vennlig tips du kan tenke over hvis du ønsker å bli misforstått i minst mulig grad. Jeg har egentlig ingen problemer med måten du ordlegger deg på selv.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: fre mai 26, 2023 5:17 pm
Karatel skrev: tor mai 25, 2023 10:13 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 10:00 pm

Ja, men du sammenligner ulike størrelser. Det er jo en grunn til at Iran ikke bør ha atomvåpen. Og sanksjoner er noe helt annet enn invasjonen og folkemord. Og demokratier er noe annet enn brutale diktatur, eller autokratier.

Styrer man på likene til egen befolkning mister man sikkerheten og kan ikke forvente å ikke bli sanksjonert eller boikottet. Eller at noen tar affære hvis det blir for ille.
Men din påstand er:

"Å la hvert enkelt land bestemme selv er ikke en mulighet, men en rett."

Dette er riktig og jeg er enig med deg. Men i virkelighetens verden er det ikke slik, i virkelighetens verden forbeholder de store og mektige seg en rett til å tråkke på de små og svake for å sikre sine egne interesser, selv om de må tråkke over lik for å få det som de vil.
Russland har ikke bare tråkket på Ukraina. Hensikten fra dag 1 var å overta styringen, ref. angrepet på Kyiv, for å sette inn enn marionett- eller lydregjering styrt fra Moskva. Lik den vi har i Minsk. Hensikten var å kaste det sittende regimet og deretter permanent overta styringen av Ukraina, underlagt Moskva som i Sovjet-epoken. I dette lå også å nekte Kyiv å vende seg vestover mot EU og NATO. Vi har ikke sett dette i Europa siden Adolf Hitler. Ukraina er en ren imperialistisk og ond angrepskrig, og den bør aldri tilgis. De ansvarlige bør på en eller annen måte stilles til ansvar.

Når du skriver de store og mektige i flertall antar jeg at du sikter til USA, og f.eks. spørsmål som hva ville USA gjort dersom naboer av USA som Cuba m.fl. vendte seg mot kommunismen. Cubakrisen skyldes ikke at Cuba var allierte med Sovjet. Det var og forble de under hele den kalde krigen. Cubakrisen skyldes at Sovjet ville utplassere atomvåpen på Cuba. I USA sin bakgård. Om man ser bort fra den mislykkede Grisebukta, hvor CIA var involvert, men ikke regulære amerikanske styrker, så angrep ikke USA Cuba. Selv om Cuba som nevnt var alliert med Sovjet. Ukraina har ikke hatt atomvåpen på egen grunn siden Budapest memorandumet i 1994. Et memorandum russerne har brutt i kjent stil. USA har ikke utplassert atomvåpen i noe land som grenser til eller ligger nært Russland som Norge, Litauen, Latvia, Estland, Polen, Romania eller Bulgaria. Dette for ikke å provosere russerne. Russerne på sin side vil nå utplassere atomvåpen i Belarus, nærmere Europa. Mitt anliggende er at Russland er en bandittstat som bryter avtaler og som truer i øst og vest, selv land (vesten) som hjelper et land med å forsvare seg med våpen. Russland er en bananrepublikk og en kynisk røverstat.
Årsaken til Cuba-krisen var at USA utplasserte raketter som kunne bære atomvåpen i Italia og Tyrkia, de amerikanske rakettene i Tyrkia var helt klart i Sovjetunionens bakgård, for ikke å si på dørstokken deres. Sovjetunionen svarte med å ville plassere sine egne raketter på Cuba. Krisen endte med at Sovjetunionen fjernet sine raketter fra Cuba mens USA fjernet sine raketter fra Italia og Tyrkia.

Hvis du ikke har sett Doctor Strangelove, se den! Selv om det er en absurd svart komedie, viser den det helt korrekte historiske faktum at USA til enhver tid, 24 timer i døgnet, hadde omringet Sovjetunionen med bombefly som var klare til hvert øyeblikk å la atombombene regne over russerne.

At russerne har brutt alle avtaler og at Russland er en bandittstat og en kynisk røverstat, er jeg helt enig med deg i. En bananrepublikk er jeg mer skeptisk til.

Men faktum er at alle store og mektige land mener at de har en selvskreven rett til å ha lydlige og føyelige naboer, og at de mener de har rett til å ta affære dersom naboene ikke er lydige og føyelige.

Genial

Legg inn av Genial »

Pushback skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm Alle de fjollete innleggene til Foucalt, Ormen, Karatel osv. rundt "interessesfære" faller uansett på sin egne klinkende klare urimelighet:

Russland er ikke og har ikke vært en stormakt på over 30 år. Hvilken interessesfære er det å snakke om egentlig?

Dette er jo et annet aspekt til dere som er så opptatt av stormaktspolitikk, realpolitikk og interessesfærer - Russland har ikke lenger noen naturlig slik sfære. Russland tapte den kalde krigen. Et gammelt selvbilde er ikke nok.

USA er nå tross alt fortsatt til de grader en stormakt i verden og ut fra disse vinklingene bør dere innse at de også har "rett" på en større rolle i verden enn Russerne.

La oss slutt å snakke om russisk sfære i Europa. Den vestslaviske sivilisasjon er i ferd med å tas opp i den vestlige tradisjon og igjen står Russland der alene hvor de må velge å stå alene eller å vende seg østover.

Ja de har atomvåpen men det har Pakistan også.
Når du klarer og legge Karatel i samme gruppe som Foucalt, Ormen etc. så får du øke leseforståelsen din litt.

Hen bidrar med mye interessant i denne tråden.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Bilder fra terrororganisasjonen Russland sine herjinger. En psykiatrisk klinikk er truffet. En dyreklinikk også, i tillegg til flere bolighus. Flere døde, alvorlig skadet og savnet. Når skal vi sette en stopper for disse grusomme angrepene?





Bilde
Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Russland kommer bare til å si det var nedfall fra en rakett som var siktet mot et militært mål.

Genial

Legg inn av Genial »

Troygirl skrev: fre mai 26, 2023 5:51 pm Bilder fra terrororganisasjonen Russland sine herjinger. En psykiatrisk klinikk er truffet. En dyreklinikk også, i tillegg til flere bolighus. Flere døde, alvorlig skadet og savnet. Når skal vi sette en stopper for disse grusomme angrepene?
Sykt at vi tillater at dette skjer.

På tide at Nato stiller ultimatum at hvis krigen ikke avsluttes og troppene trekkes ut av hele Ukraina, Krim inkludert, så blir det erklært krig mot Russland.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Genial skrev: fre mai 26, 2023 5:37 pm
Pushback skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm Alle de fjollete innleggene til Foucalt, Ormen, Karatel osv. rundt "interessesfære" faller uansett på sin egne klinkende klare urimelighet:

Russland er ikke og har ikke vært en stormakt på over 30 år. Hvilken interessesfære er det å snakke om egentlig?

Dette er jo et annet aspekt til dere som er så opptatt av stormaktspolitikk, realpolitikk og interessesfærer - Russland har ikke lenger noen naturlig slik sfære. Russland tapte den kalde krigen. Et gammelt selvbilde er ikke nok.

USA er nå tross alt fortsatt til de grader en stormakt i verden og ut fra disse vinklingene bør dere innse at de også har "rett" på en større rolle i verden enn Russerne.

La oss slutt å snakke om russisk sfære i Europa. Den vestslaviske sivilisasjon er i ferd med å tas opp i den vestlige tradisjon og igjen står Russland der alene hvor de må velge å stå alene eller å vende seg østover.

Ja de har atomvåpen men det har Pakistan også.
Når du klarer og legge Karatel i samme gruppe som Foucalt, Ormen etc. så får du øke leseforståelsen din litt.

Hen bidrar med mye interessant i denne tråden.
For det første så skal det sies at de to sistnevnte debattanter er "verre". Utvilsomt. Hva gjelder de to så kommer det fortellinger om vestens maktmisbruk med ujevne mellomrom, som på bestilling.

Men nei, det er ingenting i veien med min leseforståelse. Det er riktig at det er stor forskjell på budbringer og budskap, noe jeg gir tydelig til kjenne i min tidligere post om repetitive innlegg av samme tema uten tilstrekkelig med nyanser. Poenget er at en budbringer vil nøye seg å overlevere budskapet, mens en troende vil repetere det.
Samtlige av de tre nevnte presenterer budskapet om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der og strengt tatt så er jeg ikke ute etter noen av de. Det jeg vil ha er debatt. I innleggene om Russlands eget selvbilde er det for lite om hvor misforstått dette selvbildet faktisk er.
Menneskelig psykologi er såpass lettmanipulerbar at mange mennesker vil rett og slett akseptere premisset, fordi Russland EN GANG var en stormakt, uten å stille spørsmålet: "vent nå litt?". Derfor er det uheldig at budskapet blir repetert som det er en sannhet.

For ordens skyld:

RUSSLANDS PÅSTAND OM EGEN INTERESSESFÆRE ER ILLEGITIM OG VI SKAL SELVFØLGELIG IKKE GODTA DET BARE FORDI DET VAR SLIK FØR.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Pushback skrev: fre mai 26, 2023 6:06 pm
Genial skrev: fre mai 26, 2023 5:37 pm
Pushback skrev: fre mai 26, 2023 1:36 pm Alle de fjollete innleggene til Foucalt, Ormen, Karatel osv. rundt "interessesfære" faller uansett på sin egne klinkende klare urimelighet:

Russland er ikke og har ikke vært en stormakt på over 30 år. Hvilken interessesfære er det å snakke om egentlig?

Dette er jo et annet aspekt til dere som er så opptatt av stormaktspolitikk, realpolitikk og interessesfærer - Russland har ikke lenger noen naturlig slik sfære. Russland tapte den kalde krigen. Et gammelt selvbilde er ikke nok.

USA er nå tross alt fortsatt til de grader en stormakt i verden og ut fra disse vinklingene bør dere innse at de også har "rett" på en større rolle i verden enn Russerne.

La oss slutt å snakke om russisk sfære i Europa. Den vestslaviske sivilisasjon er i ferd med å tas opp i den vestlige tradisjon og igjen står Russland der alene hvor de må velge å stå alene eller å vende seg østover.

Ja de har atomvåpen men det har Pakistan også.
Når du klarer og legge Karatel i samme gruppe som Foucalt, Ormen etc. så får du øke leseforståelsen din litt.

Hen bidrar med mye interessant i denne tråden.
For det første så skal det sies at de to sistnevnte debattanter er "verre". Utvilsomt. Hva gjelder de to så kommer det fortellinger om vestens maktmisbruk med ujevne mellomrom, som på bestilling.

Men nei, det er ingenting i veien med min leseforståelse. Det er riktig at det er stor forskjell på budbringer og budskap, noe jeg gir tydelig til kjenne i min tidligere post om repetitive innlegg av samme tema uten tilstrekkelig med nyanser. Poenget er at en budbringer vil nøye seg å overlevere budskapet, mens en troende vil repetere det.
Samtlige av de tre nevnte presenterer budskapet om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der og strengt tatt så er jeg ikke ute etter noen av de. Det jeg vil ha er debatt. I innleggene om Russlands eget selvbilde er det for lite om hvor misforstått dette selvbildet faktisk er.
Menneskelig psykologi er såpass lettmanipulerbar at mange mennesker vil rett og slett akseptere premisset, fordi Russland EN GANG var en stormakt, uten å stille spørsmålet: "vent nå litt?". Derfor er det uheldig at budskapet blir repetert som det er en sannhet fordi det bidrar til at noe som egentlig bare er løgn får satt seg i befolkningen. Debattanter som fremmer Russlands syn bør reflektere over det også i debatten.

For ordens skyld:

RUSSLANDS PÅSTAND OM EGEN INTERESSESFÆRE ER ILLEGITIM OG VI SKAL SELVFØLGELIG IKKE GODTA DET BARE FORDI DET VAR SLIK FØR.

kirumo

Legg inn av kirumo »

Genial skrev: fre mai 26, 2023 5:57 pm
Troygirl skrev: fre mai 26, 2023 5:51 pm Bilder fra terrororganisasjonen Russland sine herjinger. En psykiatrisk klinikk er truffet. En dyreklinikk også, i tillegg til flere bolighus. Flere døde, alvorlig skadet og savnet. Når skal vi sette en stopper for disse grusomme angrepene?
Sykt at vi tillater at dette skjer.

På tide at Nato stiller ultimatum at hvis krigen ikke avsluttes og troppene trekkes ut av hele Ukraina, Krim inkludert, så blir det erklært krig mot Russland.
Russland satser vel på at vesten etterhvert skal bli nummen ift handlingene deres.. Dessverre er vel akkurat det på vei til å skje, med mindre og mindre mediadekning, og jeg hører ikke så mange folk i gata prate om dette lenger heller.

Det er en stor skam at vi ikke makter å virkelig sette hard mot hardt mot dette skadedyret av et land de kaller Russland.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pushback skrev: fre mai 26, 2023 6:08 pm
Samtlige av de tre nevnte presenterer budskapet om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der
For ordens skyld:

RUSSLANDS PÅSTAND OM EGEN INTERESSESFÆRE ER ILLEGITIM OG VI SKAL SELVFØLGELIG IKKE GODTA DET BARE FORDI DET VAR SLIK FØR.
[/quote]

Da kan du sikkert finne et innlegg av meg der jeg skriver noe om at Russland er en stor nasjon man må hensynta her og der. Hvor har jeg skrevet noe slikt?

Kan du også finne et innlegg der jeg skriver noe om at Russland har en legitim sikkerhetssfære som vi skal godta?

Genial

Legg inn av Genial »

kirumo skrev: fre mai 26, 2023 6:25 pm
Genial skrev: fre mai 26, 2023 5:57 pm
Troygirl skrev: fre mai 26, 2023 5:51 pm Bilder fra terrororganisasjonen Russland sine herjinger. En psykiatrisk klinikk er truffet. En dyreklinikk også, i tillegg til flere bolighus. Flere døde, alvorlig skadet og savnet. Når skal vi sette en stopper for disse grusomme angrepene?
Sykt at vi tillater at dette skjer.

På tide at Nato stiller ultimatum at hvis krigen ikke avsluttes og troppene trekkes ut av hele Ukraina, Krim inkludert, så blir det erklært krig mot Russland.
Russland satser vel på at vesten etterhvert skal bli nummen ift handlingene deres.. Dessverre er vel akkurat det på vei til å skje, med mindre og mindre mediadekning, og jeg hører ikke så mange folk i gata prate om dette lenger heller.

Det er en stor skam at vi ikke makter å virkelig sette hard mot hardt mot dette skadedyret av et land de kaller Russland.
Helt klart det som er taktikken. Har sett flere brukere her inne tro krigen er over innen året, men i fjor høst sa man at den skulle være over i sommer. Uten mer direkte innblanding fra Nato frykter jeg Putin & co kan holde på lenge.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Koffer skrev: fre mai 26, 2023 3:39 pm Leste en artikkel i Businessinsider, også gjengitt i ABCnyheter, at de ukrainske dronene blir skutt ned i tusentall. Skal ta tallene med en klype salt, men..

Vi har hørt om den russiske jammingen før. Denne teknologien har vel Vesten også, eller?

Denne terrorbombingen og destabiliseringen av Ukraina vil ikke slutte, og droner blir brukt i store deler av angrepene, så disse kraftige jammingvåpnene må Ukraina få fort som svint.

Også er det vel på tide å svare med samme mynt snart. Flere droneangrep mot russiske mål over HELE terrorstaten.

https://www.businessinsider.com/ukraine ... &r=US&IR=T
Russerne sliter med sin egen jamming også, mens ukrainerne visstnok er blitt flinkere til å omgå den.


Genial

Legg inn av Genial »

Noen ofrer mer enn andre. Stor respekt for frivillige som kjemper for Ukraina.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/nek ... /15758557/

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Koffer skrev: fre mai 26, 2023 3:39 pm Leste en artikkel i Businessinsider, også gjengitt i ABCnyheter, at de ukrainske dronene blir skutt ned i tusentall. Skal ta tallene med en klype salt, men..

Vi har hørt om den russiske jammingen før. Denne teknologien har vel Vesten også, eller?

Denne terrorbombingen og destabiliseringen av Ukraina vil ikke slutte, og droner blir brukt i store deler av angrepene, så disse kraftige jammingvåpnene må Ukraina få fort som svint.

Også er det vel på tide å svare med samme mynt snart. Flere droneangrep mot russiske mål over HELE terrorstaten.

https://www.businessinsider.com/ukraine ... &r=US&IR=T
Dette er knapt overraskende, russisk jammingsteknologi har avansert meget langt, og det er aktuelt den statiske naturen av krigen som hjalp ut russerne som dermed kan ha EW-stasjoner værende i lang tid. Vesten har mer avansert teknologi - men; alt dette i virkeligheten er snakk om prioriteter og bare Israel har dette på det rette. NATO må ta tilbake russernes forspranget ikke fordi motparten er mer avansert, men fordi man hadde sterkt underprioritert EW-krigføring som stort sett var konsentrert på luftkrig og etterretningsinnsats. Disse i Vesten finnes; det er bare med å bla opp med massevis av penger. Ukraina siden desember-januar har fått EW-systemer, og tidlig i mai ble Lancet-trusselen stoppet etter israelskutviklede radarutstyr og ukjent EW-utstyr deployeres; dessverre ikke nok for å hindre samtidige angrep langs fronten.

SATCOM og AI-kontroll er blitt fremtidens kommunikasjonsmetode for videre bruk av droner. USA har helt sikkert nå utviklet sanne morderroboter - de er i full gang med å bygge AI-kontrollerte jagerfly. Og disse vil ikke påvirkes av jamming basert på elektromagnetiske strålingstøy. Sivildronene virker godt når disse ikke utsettes for kraftig EW, og for ukrainerne som NATO er det klart at sanne anti-EW våpen som ARM må utvikles for å ta ut slike EW-systemer. HARM brukes mest mot artilleriradar og EW-systemer. Ennå må det mer. Mye mer.

Ukrainerne er i full gang med å bombe byer og militærbaser inn i Russland, de har Shahed-kloner som nå kan sendes i store mengder. Dette kommer til å øke med tiden så lenge krigen fortsetter. En dag vil befolkningen i Moskva måtte oppleve samme terror som i Kyiv når det kommer ukrainske droner om nettene. Det er dette ukrainerne nå legger opp til, de vil ta det så langt om det skulle bli nødvendig.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Nok et sykehus er bombet av russerne. Dette er krigsforbrytelser av verste sort. De angriper sivile og helseinstitusjoner. Det er en råskap uten sidestykke og det sprer frykt. Og det er det russerne vil oppnå. Så hvordan skal Ukraina svare?

Thomas
Innlegg: 633

Legg inn av Thomas »

seriemester2013 skrev: tir mai 23, 2023 2:15 pm
izzet2015 skrev: tir mai 23, 2023 2:09 pm
LD-Johnson skrev: tir mai 23, 2023 2:01 pm

Tviler på at du finner noe National sosialister der, sikkert noen ny-naZZer.
Langt verre på siden til Nazi-ruZZland.
Er du sikker på det? Putin sier noe annet! Ukraina er full av nazister.
Er du hans løpegutt? Flere merkelige innlegg for å så frykt, så dette, gir ingen mening.
Selvfølgelig er denne brukeren pro Kremlin. Trollfabrikkene går på jetfuel og høygir når det går dårlig på slagmarken.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

En russisk brancheorganisation foreslår at indføre en seksdages arbejdsuge for at kompensere for økonomiske tab. Det handler om at kontrollere befolkningen, vurderer ekspert.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Karatel skrev: fre mai 26, 2023 5:35 pm
Årsaken til Cuba-krisen var at USA utplasserte raketter som kunne bære atomvåpen i Italia og Tyrkia, de amerikanske rakettene i Tyrkia var helt klart i Sovjetunionens bakgård, for ikke å si på dørstokken deres. Sovjetunionen svarte med å ville plassere sine egne raketter på Cuba. Krisen endte med at Sovjetunionen fjernet sine raketter fra Cuba mens USA fjernet sine raketter fra Italia og Tyrkia.
Men at Sovjetunionen hadde atomvåpen som pekte mot Europa var greit? Jeg ville ikke ha vært komfortabel med det og vesten måtte ha atomvåpen som pekte tilbake for å kunne svare på eventuelt angrep. Hvis Sovjetunionen ikke hadde vært en fare så hadde ikke USA hatt behov for å plassere ut atomvåpen i Italia og i Tyrkia.

Denne type selektiv historiefortelling finner jeg noe merkelig, man skal altså isolere EN faktor og så konkludere og vurdere situasjonen utifra denne ene faktoren eller opplysningen uten å ta hensyn til alt det andre som pågår/pågikk på den tiden. Sånn kan man da ikke holde på.

Årsaken til Cuba-krisen var Sovjetunionen og Cuba.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

izzet2015 skrev: fre mai 26, 2023 9:07 pm Nok et sykehus er bombet av russerne. Dette er krigsforbrytelser av verste sort. De angriper sivile og helseinstitusjoner. Det er en råskap uten sidestykke og det sprer frykt. Og det er det russerne vil oppnå. Så hvordan skal Ukraina svare?
Jeg har fått nok nå, disse krigsforbrytelsene mot sivilbefolkningen er så langt over streken det er mulig å komme.
Jeg vil nå at NATO går inn med styrker og sender rottene tilbake der de kom fra.
Forbanna umennesker

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

olek1970 skrev: fre mai 26, 2023 4:42 pm
Karatel skrev: tor mai 25, 2023 9:19 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 7:44 pm
► Show Spoiler

Å la hvert enkelt land bestemme selv er ikke en mulighet, men en rett. Men mulig det ikke er et alternativ i din verden?
Ja, alle land har rett til selv å bestemme sin politikk og sitt forhold til andre land. Men i virkelighetens verden har de store og mektige land gitt seg selv en "rett" til å bestemme hva mindre og svakere land skal gjøre og hvordan de skal oppføre seg.

Hvis det ikke var slik, kunne land som Cuba og Venezuela fritt føre den politikken de selv ønsket og et land som Iran kunne fritt ha sitt atomprogram uten at større og sterkere land hadde plaget dem med sanksjoner, boikott og andre forsøk på å hindre deres rett til selv å bestemme.

Slik er det bare.
Men noen «stormakter» har kanskje overvurdert sin rett til å herse med sine nabo-land og har feilbedømt hvordan nabo-landene ville reagere(både de som ble herset med og andre) stygt?. .

Det er jo ett hovedpoeng blant realistene som forfekter ett sånn syn som du beskriver(nå vet ikke jeg om du er realist da, vil ut ifra hva du har skrevet, tro du ikke er det) at «de store gjør som de vil, de små gjør som de må». Men er det virkelig alltid slik eller er dette en tankegang som passet bedre under den kalde krigen?. Tja: godt spørsmål. Svaret er vel kanskje at det både er riktig at store nasjoner gjør som de vil og en sånn tenkning er noe som passet bedre under den kalde krigen fordi det gjør små land også?.
Russland har helt åpenbart overvurdert sin evne til å herse med mindre naboland, eller de har heller feilvurdert hvordan både naboland og nabolandets naboer og venner ville reagere.

At stormakter har villet bestemme hvordan små land skal oppføre seg, er noe gammelt, slik var det også lenge før den kalde krigen og slik er det nå i dag også. Se bare på Kina og Norge, etter at Liu Xiaobo fikk Nobels fredspris i 2010, holdt Kina Norge i fryseboksen i seks år. Mange mener at Erna Solberg lot seg presse av Kina til å legge seg på ryggen i denne normaliseringsavtalen.

Så er det Støres ynkelige oppførsel i karikaturstriden. I disse to sakene var jo ikke Norge truet av en militær invasjon og krig, men regjeringen lot seg presse av de bøllene som var større og sterkere og mente de hadde rett til å bestemme norsk politikk.

Så har vi den amerikanske "Hague Invasion Act" fra 2002 som gir USA rett til å gå til en militær invasjon i Nederland for å befri enhver amerikaner som blir stilt for den internasjonale domstolen.

Så jo, også nå i dag er det de som mener at fordi de er store, sterke og mektige, er de hevet over de reglene som gjelder for andre og mener de kan gjøre som de passer dem.

Men de er få som er så frekke som Russland.

Jack

Legg inn av Jack »

Gøy når fienden hjelper deg med å korrigere ildgivningen.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Grøsser når jeg tenker på hvordan russerne hadde behandlet Ukraina og ukrainere om det hadde hærtatt hele landet og vesten hadde tillat det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: fre mai 26, 2023 12:33 pm
Karatel skrev: fre mai 26, 2023 8:43 am
Crazy Horse skrev: tor mai 25, 2023 11:28 pm

Du kaster deg som vanlig med glød over perifere temaer i en tråd om Situasjonen I Ukraina. Hva tror du om offensiven ? Ser på Twitter at det kommer stadig ikke verifiserte meldinger om at det smeller mange steder langs og bak den lange fronten. Hva tror du vil skje i Russland om ukrainerne lykkes ? Kaster meg forsåvidt inn i periferien jeg også, men med utgangspunkt i situasjonen i Ukraina. Det het at et sted mellom 200 000 og 300 000 russiske soldater stod klare 24 02 2022. I september samme år ble ca 300 000 tvangsmobilisert. Om 200 000 er drept og samme antall skadd, savnet eller tilfangetatt så minker det. I tillegg har de russiske soldatene en 6 måneders syklus. Deretter permisjon eller dimmitering. De trenger også hvile. Noen sier meg at russerne må mobilisere nye 2 til 300 000 soldater. Vil de være kapable til dette ? Det andre er våpen - som ifølge deg selv ikke er din sterke side - vil de ha våpen til de nye soldatene, herunder tyngre våpen som tanks ?

Om russerne blir kastet ut av de fire okkuperte oblastene, noe jeg tror og håper, og eventuelt Krim, vil Putin innenrikspolitisk overleve dette ? Mange hundre tusen russere drept eller lemlestet til ingen nytte. I Afghanistan mistet russerne (Sovjet) 15 000 soldater på 10 år. Dette er mye verre.
Jeg synes ikke det er perifert å forsøke å sette seg inn i andres tankegang for å forsøke å forstå og forklare hvorfor de gjør det de gjør. Som tidligere militær vet du vel at enhver god general prøver å sette seg i fiendens sted for å finne ut hvordan fienden tenker for å forutse og møte hans neste trekk.

Når gode sjakkspillere møtes til dyst, har de vel først studert og analysert motstanderens tidligere partier for å finne ut hvordan han spiller.

Du stiller mange spørsmål om ting som jeg ikke vet noe om og som jeg ikke har forutsetninger for å svare på. Om denne offensiven kan jeg ikke tro noe som helst, jeg vet ikke engang om det vil komme en ukrainsk offensiv. Jeg håper Ukraina vil vinne krigen, ta tilbake de annekterte områdene og bestå som egen stat, men jeg tar det ikke som gitt. Jeg vet ingenting om det som vil skje i fremtiden, da kan jeg ikke utelukke noe, jeg kan ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Når jeg ser den brutale hensynsløsheten i den russiske krigføringen og den totale likegyldigheten meg egne soldaters liv, forteller det meg at Putin aldri vil gi seg uansett hva det koster. Da tror jeg at bare medlemskap i Nato eller sikkerhetsgarantier fra Nato kan redde Ukraina. Hvis Trump eller De Santis blir USAs neste president, tror jeg det kan ble farlig for Ukraina. Og dette er noe jeg tror, det er ikke noe jeg vet.
Mitt viktigste spørsmål basert på at du åpenbart har god kunnskap om russisk historie og samfunn er om landet tåler en ny tvangsmobilisering av 300 000 mann. Russland er et stort og folkerikt land, men hvor går grensen før det oppstår sosial uro ? Omregnet til norske innbyggertall utgjør 300 000 ca 10-12 000 nordmenn. Når man vet - igjen omregnet til norske innbyggertall - at opp mot «20 000 nordmenn» er drept eller skadd, og enda flere stigmatisert og psykisk ødelagt, må det vel gå en smertegrense ett sted ?

Nye soldater må mobiliseres fra de store byene vest i Russland. I det minste vest for Ural (grensen mellom Europa og Asia vel ?). De vet at krigen ikke er enkel, og at sannsynligheten for død eller lemlestelse er høy. Intervjuet i går med Wagner bossen - som i det minste fremstår som delvis ærlig - er kringkastet til mange russere. Programlederen fikk da også sparken. Med de tapstallene det dreier seg om i kombinasjon med ny tvangsmobilisering må det vel en dag selv for hjernevaskede russere si stopp ? Sosial uro ? Ukrainerne er motiverte. De sloss for sin selvstendighet, men russerne skal dø fåfengt for hva ?
Jeg tror du har noe overdrevne forestillinger om hvor mye jeg vet om og forstår russisk mentalitet. I 1939 skal Winston Churchill ha beskrevet Russland slik: "a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma."

Det er nok en beskrivelse som er gyldig nå i dag også. Mangelen på åpenhet og den nærmest paranoide mistroen til verden utenfor gjør det vanskelig å forstå menneskene og samfunnet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Dammen Karlivka ligger vid staden med samma namn i Donetskregionen i östra Ukraina. I flera månader har ryska armén bombat och beskjutit vattenmassan. Och nu har man lyckats spränga den, rapporterar New York Times.

Resultatet: Översvämning.

Bland annat ska delar av den ukrainska arméns försörjningslinje ha spolats bort i vattenflödet. Dessutom har 26 personer – inklusive åtta barn – tvingats att evakuera från sina hem, enligt Pavlo Kyrlenko.

”Vattennivåerna i floden har ökat och det finns risk att privata hus översvämmas i sex samhällen i Pokrovsky-distriktet där totalt 981 personer bor”, skriver han på Telegram.

”Arbete för att minimera påverkan av beskjutning pågår på platsen. Just nu är situationen helt under kontroll”, fortsätter han.

Flera attacker mot dammar
Detta är inte första gången som Ukrainas många dammar och floder blivit måltavla under kriget. Både den ryska och ukrainska sidan har attackerat vattendrag som utgjort naturliga sköldar för fienden, eller som använts för att transportera utrustning och trupper, skriver NYT.

Redan under de första dagarna efter invasionen i februari 2022 sprängde Ukraina vallen till en damm vid Irpinfloden. Syftet då var att hindra framkomligheten för ryska arméns stridsvagnar.

Senare, i september i fjol, besköt Ryssland en damm nästa staden Kryvyj Rih i centrala Ukraina. Enligt den ukrainska sidan syftade attackerna till att förstöra de pontoner som Ukraina använde för att korsa floden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

ISW has not observed visual confirmation of regular Russian forces taking up Wagner positions in Bakhmut itself or that Wagner is leaving the city.

Bløffer Wagner-sjefen ?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Mulig noe er på gang nå, selv om det virker litt rart å anonsere det på denne måten, men det skrives at klippet er lagt ut av øverstkommanderende Valerij Zaluzjnyj.


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Smeller overalt i Ukraina nå hvor russerne befinner seg. Stormshadow missilene virker å være ustoppelige i motsetning til mange av dem klovnene sender. De har ikke startet for fullt enda, men nå er det like før Leopardene slippes løs. Det sitter nok noen mobiks nå og biter negler i en skyttergrav.


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»