Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Garindan »

Varulv2468 skrev: tor feb 02, 2023 7:39 am
missChance skrev: tor feb 02, 2023 2:24 am
Crazy Horse skrev: tor feb 02, 2023 2:02 am

For eller fra ? Forskjell ? Jeg stilte spørsmålet til en som synes å mene at russerne vil vinne krigen, og snart ta over hele Donbas. Russerne har hatt visse militære fremskritt, men med enorme tap. De russiske hærstyrker fremstår for meg som fullstendig inkompetente, herunder sjø og luft. At disse er i stand til å vinne noe som helst i takt med at vesten pøser på med våpen tror jeg ikke det minste på. Det som nå skjer minner meg om stillingskrigen og ukrainske begrensede tap - som med tvillingbyene i Donbas - sommeren 2022, før det sa pang i Kharkiv oblast m.v. i september. Ukrainere trener personell i NATO land, venter på nye store våpenpakker og vil angripe på nytt. Siste døgn ble det meldt om 920 døde russere på Ukraine Defence tråden på twitter. Det er all time high siden jeg begynte å følge med på denne statistikken. Mens vi venter på et firesifret antall falne.

Jeg vil uansett ha kilden for at 60 000 ukrainere er forsvunnet fra eller for eller what ever NATO-trening eller opplæring i Ukraina.
En stor betydningsforskjell. Fra vil tilsi at de har blitt borte fra treningen, mens for betyr at de er borte fra kampene fordi de er under opplæring.

Varulv mener ikke nødvendigvis det du tolker det til, han diskuterer situasjonen ut fra sine opplysninger.
Korrekt. Det har oppstått et sterkt behov for grundig opplæring i de ukrainske styrkene i forbindelse med våpenleveranser og adoptering av NATO-doktriner, mange nye offiserer må læres opp, erfarne som nye nøkkelpersonell må ha opplæring og dette er strengt nødvendig ettersom det hadde vist seg i senhøsten at manglende bred kompetanse på håndtering av vestlige militærsmateriell utløst problemer, over en tredjedel av det leverte utstyret var satt ut - man hadde endog ikke logistisk kapasitet som å frakte tunge SP som PzH2000. Nå er dette under utbedring, men da innbar det at mange kan ikke delta i kampene eller forberedelsene med det første.

Dette vil rette seg ut i mars-april. Hvilken kan forklarer hvorfor russerne lot til å ha hastverk i det siste. Det meldes nå at russerne skjøt ut mer ammunisjon enn tidlig, som etter min mening er for tidlig, selv om dette hendt sterkt begrenset til bestemte deler av fronten sammen med fornyet bruk av TBM våpen som Iskander mot mål dypt i Ukrainas forsvar med enorme bomtreff som resultat. Dette tyder da på at Gerasimov har blitt tvunget til å reagere nå fremfor å vente til våren - i et dårlig tidspunkt; i februar vil vinteren i Ukraina avløses av vårløsning og det meldes om varmere vær for februarmåneden. Det kan forklare hvorfor så mange ukrainske soldater er tatt ut for opplæring.

Om storoffensiven starter i februar-mars perioden fra 1. februar til 30. mars, er det simpelt for tidlig, når konvensjonell erfaring tilsier man burde ha mer tid på seg for mai-juli perioden. Og saken med ammunisjonsleveranse fra Nord-Korea må straffes, samtidig som det er oppdaget til manges forskrekking at Putin hadde bokstavelig talt vist fingeren mot FN som hjalp til med å oppheve noen av sanksjonene mot russiske banker i forbindelse med mateksport, ved å koble sammen russiske og iranske banktjenester. Da ment det at hele det russiske bankvesenet må utsettes for voldsomme sanksjoner. Ved å få ammunisjon fra Nord-Korea har Putin forbrutt seg mot FN i et av de groveste bruddene helt siden Irak-invasjonen.

Putins vanvidd er nå helt brutt ut.
Ifølge det jeg har fått med meg er det meldt kuldegrader ned til rundt -9 fra fredag og i rundt ti dager, så da fryser bakken igjen.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 7:53 am Terroristene fornekter seg ikke.
► Show Spoiler
Dette har blitt postet tidligere på tråden, og fortsatt ingen bilder som kan bekrefte at det faktisk var en Iskander-rakett. Man skulle tro at ukrainerne ser propagandaverdien i å vise bilder av det hvis det faktisk var en russisk rakett. Siden de ikke frembringer disse bildene, så regner jeg med at det nok en gang var en antiluftrakett som bommet på målet sitt og landet på et "dumt" sted.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Må i så fall være en jævlig kraftig SAM-rakett.

Vet jo at amerikanerne testet atom-stridshoder i SAM-rollen på 50-tallet, men det var mens man fryktet store formasjoner med bombefly...

DennisB

Legg inn av DennisB »

Interessant fra en avhoppet russisk offiser. Her skildrer han krigsforbrytelser og tortur i Ukraina.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russis ... e/78383924

startelver

Legg inn av startelver »

Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 7:53 am Terroristene fornekter seg ikke.

Bare 3 drepte når dette er et direkte hit mot en boligblokk høres merkelig ut. Regner med dødstallene her vil stige, med mindre dette var en delvis tom boligblokk.

Jack

Legg inn av Jack »


Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

Crazy Horse skrev: tor feb 02, 2023 9:13 am
Gjellsimle skrev: tor feb 02, 2023 7:42 am
Crazy Horse skrev: tor feb 02, 2023 2:02 am

De russiske hærstyrker fremstår for meg som fullstendig inkompetente, herunder sjø og luft. At disse er i stand til å vinne noe som helst i takt med at vesten pøser på med våpen tror jeg ikke det minste på.
Hehe, døren som skal sparkes inn igjen. De fremsto vel enda mer inkompetent i 1939/40. Da ble de året etter invadert av tidenes største invasjonsstyrke på 3,5 millioner mann. Sovjeterne hadde under 3 millioner, og kanskje så mye som 1 million ble tapt i starten av krigen i omringninger osv. Likevel hadde de flere enn tyskerne fra november av, og deretter bare økte forskjellen resten av krigen. Så kan en si at moderne krigføring ikke er det samme, og at spesialsoldater og avanserte våpen osv veier opp for antall. Til en viss grad gjør det det, men så har det jo ikke vært en fullstendig krig mellom teknologisk førende land siden 2.vk og ingen vestlige demokrati ville godtatt en mobilisering i en krig med enorme tap av soldater i dag. Aldri offensivt ihvertfall. Skremmende nok ser det ut til at Russland ikke har slike kvaler. Spesialsoldater egner seg godt til operasjoner mot stammefolk i muslimske land, antiterrorisme etc. men hadde det blitt en virkelig krig der vi for eksempel ble invadert av Russland måtte vi mobilisert i divisjonsvis for å stå imot. Bare for å sette i perspektiv: Da Norge gikk til innkjøp av 4 panserskip før 1. vk, kostet de 20 millioner kroner, noe som var 25% av et helt statsbudsjett. Og det var da bare disse 4 skipene som tilhørte marinen. Nå bruker vi vel rundt 1,5 % av BNP på forsvaret. Ingen ville godtatt at vi brukte så mye penger på forsvaret som vi gjorde før i tiden, selv om trenden sakte snur pga. Russland. Jeg mener det var en tysk(?) general i Afghanistan, som for en god del år siden sa at droner og andre avanserte systemer er vel og bra det, men det slår aldri soldater på bakken. Grunnen til at det fokuseres så mye på det, er nettopp at vi i vesten aldri ville godtatt massive hærstyrker i Afghanistan med store tap, og store kostnader (heldigvis, da vi har ingenting der å gjøre i utgangspunktet). Selv om vi da enkelt kunne hærtatt hele landet og utradert Taliban.
Om noen slår inn åpne dører er det andre igjen som skriver uklare innlegg. Mye av det du skriver er korrekt, men hvor vil du etter den offensive starten ? Vesten kunne enkelt hærta hele Afghanistan og utradert hele Afghanistan med luftstyrke om de hadde opptrådt litt som med russerne i Ukraina. Gitt blaffen i sivile og i sivil eiendom. De kunne teppebombet byer som Kandahar med sine simple bygg- og boligkonstruksjoner, uten å ofret for mange soldaters liv. Observasjonen din om mobilisering i en offensiv operasjon og aksept av enorme tap av soldater i et dels europeisk land i 2023 har forundret meg stort. Jeg har sett filmer fra Vestfronten og sett et befal blåse i en fløyte - angrepsignal - og sett tusenvis av menn i sin beste alder storme rett mot den sikre død i "ingenmannsland", vel vitende om at dette aldri ville gått idag. Jeg tror endringene dels kom på 60-tallet med nye helter som rockeband som Beatles og Stones, hasj, annen rus og helter som ga blaffen i autoriteter, fredsbevegelsen (Vietnam) og skolering ?

Hvordan russiske soldater i sin fatalisme og nærmest dødsforakt i 2023 kan akseptere å storme mål uten luftstøtte, knapt uten mekanisk støtte, som man har sett på mange filmer er for meg helt ubegripelig. Dette i en fullstendig meningsløs krig, ikke i en forsvarskrig som i 1941-45. Dette selv om Kreml febrilsk ved propaganda forsøker og få dette til å bli en eksistensiell kamp mot NATO for å overleve som stat. At mange russere åpenbart går på dette er også urovekkende. At den russiske hær som den som opererte nord for Kyiv i februar og mars 2022 er fullstendig inkompetent står jeg ved. Russerne tror de kan vinne dette etter kjøttvekt taktikken som ved Somme i 1916, men der tar de feil. Våpen, type våpen, opplæring i bruk av våpen, samband og kommunikasjon, logistikk, etterretning, planlegging på kort og lang sikt, taktikk, motivasjon, kreativitet m.v. vil avgjøre krigen. Ikke antall soldater på bakken. Et HIMARS missil kan gjøre det av med 600 russiske soldater som 31 12 2022. Det eneste som bekymrer meg noe er at russerne mer og mer blander seg med gjenværende sivilbefolkning i Donbas som et militært virkemiddel, vel vitende om at våpenleverandørerene ikke tillater store sivile tap. Det kan bli en hemsko for ukrainske offensiver, men ble det ikke i Kherson by m.v., da dette er hensyn jeg håper ukrainerne tar. De kan ikke synke ned på det russiske barbariske steinaldernivå både mot sivilbefolkningen og det å ta manglende hensyn til egne soldaters liv og helse. Jeg undrer også på om det er forskjell i mentalitet mellom de fattige ungguttene fra provinser langt øst, eller ikke etniske russere, og de mobiliserte styrkene fra storbyene i vest. Noe sier meg at russere i vest via TV, internett og reiser de senere år verdsetter livene høyere enn Djengis Kahn sine etterkommere langt øst.
Var ikke ment å være offensiv, men det med å slå inn åpne dører er jo en referanse til hva Hitler sa om invasjonen av russland, slå inn døren så raser det råtne byggverket sammen

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Pushback skrev: tor feb 02, 2023 1:38 pm Jeg har i alle år lekt med mentale scenarier hvor jeg må flykte, tenkt på hvordan jeg skulle løst diverse utfordringer helt siden jeg så "Jaget" med Harrison Ford som ung gutt=)

Hvis man er en russer som tvinges til fronten og egentlig ønsker å overgi seg til Ukrainere nå, hvordan kan de i praksis gjøre dette? Ved noen fronter ser man klart at det er hundrevis av meter mellom frontlinjene, et ingenmannsland, hvis soldater som forsøker å krysse blir bombet av ukrainsk artilleri. Hvordan kan de overgi seg? Raske med seg et stort hvitt laken og løpe ut i "ingenmannsland" ? Satse på at det går bra?
De kan ringe disse to telefonnumrene: +38 066 580 34 98 eller +38 093 119 29 84. Tjenesten heter "Jeg vil leve".

Video i The Guardian om tjenesten. 6500 russiske soldater har overgitt seg siden krigen startet.



Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

DennisB skrev: tor feb 02, 2023 11:12 am
Hetfield skrev: tor feb 02, 2023 11:00 am 500 k russiske soldater i mobilisering....dette er en særs alvorlig eskalering av facistsvina.

Ukrainerne kan ikke få tunge skyts raskt nok!
Ukraina har også en del reservestyrker. Jeg tror de må inn i krigen nå, eller ganske snart, om de skal vinne dette. De må ha flere bakkestyrker, ikke bare flere og mer moderne våpen.

Jeg kjenner at det koker i topplokket mitt når jeg tenker på jævlene fra Russland. De må rett og slett ikke komme unna med dette. Klovnen Lavrov melder jo at Moldova trolig er neste. De må stoppes, for enhver pris. Atomkrig skjer ikke. Ikke på bakgrunn av en angrepskrig på fremmed jord.
Hvis de nye våpene de har fått skal brukes effektivt må de øve.

Her er en video på hvordan en bryter gjennom fiendens stillinger. For å få det til må det øves. Skal Ukraina vinen krigen må de få dette til. De kan godt gi opp litt land så lenge de dreper mange russere.


Ambient

Legg inn av Ambient »

DennisB skrev: tor feb 02, 2023 4:12 pm Interessant fra en avhoppet russisk offiser. Her skildrer han krigsforbrytelser og tortur i Ukraina.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russis ... e/78383924
På ankomstmottakene på Gardermoen og Råde får de daglig høre historier som bare er helt forferdlige.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

JauKaninen skrev: tor feb 02, 2023 8:54 am Hva faen? Det hevdes at 67 nordmenn kjemper for Wagner. Hvis det er sannhet i det så er dem landssvikere!

https://www.dagbladet.no/video/skal-vis ... d/TgzstdtU
Åpenbart.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Deila skrev: tor feb 02, 2023 11:45 am
PapaSmurf skrev: tor feb 02, 2023 11:44 am
Koffer skrev: tor feb 02, 2023 11:23 am Russland kommer til å angripe fra tre fronter igjen, minst, og med nesten 350 000 soldater i 18 % av Ukraina befestet med miner, artilleri og anti-luft/tank utstyr - er det meget usannsynlig at Ukraina skal ta tilbake alt okkupert land.

Og med opptil 250 000 reserver rett over grensa, hjelper det heller ikke med 200-300 tanks og flere Himars. Russerne sprer seg, blir mer kyniske og bryr seg ikke om 100 000 mann (stort sett kanonføde) blir drept.

De kan fortsette å pumpe inn hundretusener av soldater, år etter år.

Ukraina kommer til å tape de fire regionene på sikt. Men, det må bygges forsvar så de ikke mister Kiev/Kharkiv og hele landet. Det blir viktigst nå.
Det var dråpen. Nå blokkerer jeg deg. Det er faen meg en evig flom med det samme rælet hele tiden.
Allerede gjort her. Det går på repeat med det samme gnålet.
Jeg teller hvor mange variasjoner det er av det samme innlegget, så langt har jeg kommet til 109.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: tor feb 02, 2023 4:15 pm
Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 7:53 am Terroristene fornekter seg ikke.
Bare 3 drepte når dette er et direkte hit mot en boligblokk høres merkelig ut. Regner med dødstallene her vil stige, med mindre dette var en delvis tom boligblokk.
Er dessverre fare for det. Sist gang ble det rapportert om 5 døde og jeg nevnte på at det er dyrt å sende 200 millionersraketter for å drepe 5. Dessverre ble det vel 30-40 drepte.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Mon tro om det kommer mange utlendinger og verver seg til Ukrainas side ?
Hvis russerne sender 300 000 eller flere utrente soldater må man ha solide våpen
på ukrainsk side. Skal vi gjette mange russere deserterer ?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DennisB skrev: tor feb 02, 2023 9:49 am
Karatel skrev: tor feb 02, 2023 9:31 am
DennisB skrev: tor feb 02, 2023 9:18 am

Jepp. Jeg skrev det for en ukes tid siden da nyheten var framme, at disse landssvikerne ikke er det grann bedre enn landssvikerne fra 1940-45.
Jeg håper de stryker med, sammen med resten av Wagner, for de er ikke velkommen tilbake til Norge.
For noen udugelige fjotter.
Norge er ikke i krig med Russland, da er ikke norske Wagner- soldater landssvikere.

Men de kan kanskje tiltales og straffes etter denne paragrafen:

§ 5.Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt

a. av en norsk statsborger,
b. av en person med bosted i Norge, eller
c. på vegne av et foretak registrert i Norge,
når handlingene:

1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,
2. anses som krigsforbrytelse, folkemord eller forbrytelse mot menneskeheten,
3. anses som brudd på krigens folkerett,

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005 ... 28/*#*
Du skjønner forskjellen på å være "landssvikere" på folkemunne, og å være det juridisk sett, ikke sant?

Russland kan være på terskelen til å gå til krig mot Nato, inkludert Norge. Da ser det unektelig ut til at disse landssvikerne har valgt side.

Et meningsløst innlegg denne gangen, Karatel.
Joda, jeg skjønner forskjellen, men jeg er langt fra sikker på at alle debattanter her skjønner den.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Putin har under disse 11 månedene hele tiden gitt inntrykk av at ting gikk deres vei og vi har sett handshakes med andre diktatorer.
Det får meg til å tro at Putin ikke har alle disse soldatene som han sier. Det er også hans plan å senke moralen hos ukrainerne.

Jack

Legg inn av Jack »

... javel... Om dette stemmer vil det mildt sagt være et problem.


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Justice 97 skrev: tor feb 02, 2023 8:27 pm De norske frivillige ambulansearbeiderne Sander Sørsveen og Simon Johnsen ble torsdag truffet av et bombeangrep i Ukraina. – Vi er begge på vei ut i ambulanse for behandling. Vi ble truffet direkte i dag, rett på. De jævlene, skriver Simon til VG. Torsdag var de to i Bakhmut for å evakuere skadede etter russiske angrep da det smalt like ved dem.

Sanders mor Grethe Sørsveen skrev torsdag et innlegg om sønnen på Facebook: «Vil bare informere dere om at Sander blitt skada nede i Ukraina. Han blir fraktet til sykehuset i Dnipro nå for operasjoner. Han er brannskada og har splinter fra bombe i kroppen. Han har ikke skada indre organer», skriver hun.
Uff, ikke nyheter en vil høre.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack_Daniels skrev: tor feb 02, 2023 9:43 pm ... javel... Om dette stemmer vil det mildt sagt være et problem.

Da bør det være fritt fram å sende inn NATO-soldater for å trygge de ukrainske stillingene også.
Russland kan bare holde kjeft da, når de selv gjør det samme.

Egentlig ubegripelig at Nord-Korea går inn i et vepsebol som dette, med politi/militære/"security-folk". Det er ikke russisk territorium de forsvarer mot stygge, imperialistiske Vesten (som de sikkert har fått servert som løgn), men de går inn i stjålet land, og kjemper da mot en nasjon som bare vil ha landet sitt tilbake.
Selv om Nord-Korea framstår spik spenna gærne til tider, så bør de vite bedre.
Sist redigert av DennisB den tor feb 02, 2023 11:13 pm, redigert 3 ganger totalt.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Opposisjonspolitiker Ilya Yashin (som nylig ble dømt til 8.5 års fengsel for å ha fordømt Russlands krigsforbrytelser i Ukraina) skrev på Telegram tidligere denne uken at det går kraftige rykter om en ny mobilisering. Vi vet at menn fra Moskva og St. Petersburg i stor grad slapp billig unna mobiliseringen i september/oktober, noe han bekrefter her, og antyder at det er borgermesteren i Moskva, Sergey Sobyanin, sin "fortjeneste". Hvis unge menn fra disse "vestligvendte" byene mobiliseres kan korthuset til Putin raskt rase sammen.
Fear of a new wave of mobilization permeates Russia - even behind bars I feel it. Arguments are heard in the investigation rooms of the pre-trial detention center about whether lawyers will be sent to war. Jailers whisper about friends and classmates who died in battle.

Even before the stage in Udmurtia, I drew attention to one pattern. The more loyal and quieter the population of a certain region behaved in recent years, the more barbarically the mobilization took place there in the fall. Whole villages were taken to the war; grabbed in public transport, twisted hands; sent to the barracks literally in one day.

Perhaps the fact is that the mayor of Moscow is a humanist and democrat? No matter how. It's just that Sobyanin knows well: if Muscovites are properly angered, they can take to the streets and cause problems. Therefore, since February 24, the city authorities have been trying to sit on two chairs - both to please Putin and not to annoy people too much. And in regions where citizens usually sit straight on their chairs, officials do not even think about delicacy. The men are kicked into the military registration and enlistment offices.

Do not misunderstand me. I'm not trying to say that somewhere people are better and somewhere worse. My thought is that one should not be afraid to rebuff arbitrariness. The more actively you resist, the more chances you have not only to protect your rights, but simply to survive in this meat grinder.

Resistance is helpful.
► Show Spoiler

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bilde av bidrag fra Norge 1 minutt inn i video:


Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Jeg blir pissed når jeg leser overskriftene til VG og Dagbladet. De bidrar jo til å spre frykt.

Putin og russere er klassiske luringer, de vil aldri ofre sin familie og land for noen områder i øst-Ukraina.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Judge Napolitano serverer en tirade mot Bidens utenrikspolitikk. Jeg vet ikke om dette synet bare representerer en liten minoritet i USA, eller om Biden begynner å miste vind i seilene...


DennisB

Legg inn av DennisB »

Vilnius i Litauen er i dag utsatt for bombetrusler mange steder i byen. Hvis dette er i russisk regi, så lever de farlig. Bombing av et NATO-medlem tas ikke godt i mot.

Selvsagt er det russere som står bak, men det bli vel aldri innrømmet offentlig, og heller aldri innrømmet koblet til Kreml.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=122587

I Kiev skal det i dag være et toppmøte i EU, hvor det diskuteres mer økonomisk støtte, og flere våpenleveranser. Naturligvis går det da flyalarmer i byen igjen, russerne kan ikke dy seg.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=122584

Støre meldte for øvrig nettopp at Forsvaret går til innkjøp av 54 nye Leopard 2 fra Tyskland, og ytterligere 18 senere, for å styrke Forsvaret.
Sist redigert av DennisB den fre feb 03, 2023 10:39 am, redigert 4 ganger totalt.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

OrmenLange skrev: fre feb 03, 2023 10:17 am Judge Napolitano serverer en tirade mot Bidens utenrikspolitikk. Jeg vet ikke om dette synet bare representerer en liten minoritet i USA, eller om Biden begynner å miste vind i seilene...

Kompisen til idioten Douglas MacGregor gidder jeg ikke engang forsøke å ta seriøst.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: fre feb 03, 2023 10:50 am
izzet2015 skrev: fre feb 03, 2023 10:43 am Hva skjer hvis Russland greier å ta over Ukraina, hva blir da det neste? Putin vil ikke gi seg med Ukraina, da står andre land i fare. Så nå må Ukraina få all den hjelp de kan få.
Hvis en spør Lavrov, er nok svaret Moldova.
Ja. Russland har bygget opp et vanvittig lager av våpen i vasallstaten Transnistria, ingen skal prøve å innbille meg noe annet enn at det er en forberedelse til å legge Moldova i ruiner.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Fernandovonarb skrev: fre feb 03, 2023 11:35 am Litt på siden er det nå at Norge har bestemt seg for Leopard A7, mot Hyundai's K1 i stridsvognkjøp. Selv er jeg litt overrasket for hadde Sørkoreanern som en liten favoritt. Polakkene har bestilt en drøss av dem og mange er allerede på vei. Noe som kan frigi Leopard til Ukraina.

Mulig at argumentet Europeisk sikkerhetspolitikk fikk oss til å velge tysk denne gangen. Nå får de et spark i å starte produksjonen tyskerne, og det er viktig slik situasjonen er nå. Finnes knapt produksjon igjen i vesten av dette, noe vi nå ser er litt dumt. USA mener jeg har stoppet Abrams produksjonen for lenge siden. Jeg tror det kun er flikking på gamle skrog de driver med nå. Forøvrig er Leopard A7 en ypperlig vogn, men noe tung. Har en bedre kanon enn Abrams og Leopard A4 som vi har i dag.
det må ha kommet indikasjoner på at tysk militærindustri er på rett vei, noe som jo er bra. Leo-kompetansen er stor her i norden, hvor alle landene bruker varianter av Leo 2.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»