Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
b0lle

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av b0lle »

nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 10:25 pm
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.
Dette var helt vanlig på begge sider under deler av den kalde krigen. Noen steder skal sprengstoff ha ligget på plass, men som regel var slike kamre bare en del av konstruksjonen.
Om tilfellet var at den var rigget lenge nå så er det jo en mulighet for at vi har med en sigarett å gjøre igjen? Isåfall, trolig en ulykke.

Ellers så kan jo ukrainske falskjermjegere har firret seg ned fra helikopter eller sneket seg inn med ubåt for å detonere..

En tredje mulighet er at HIMARS kan ha antent TNT. Dette er fult mulig på Minecraft, som ikke tilfeldig er eid av Microsoft så mulig at de har bistått CIA med planleggingen her.

Deila

Legg inn av Deila »

Hyll hyll👏


Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 10:28 pm
missChance skrev: ons jun 07, 2023 8:35 pm "Bombes mens de flykter fra vannet: − Helt ubegripelig
Og hvorfor er jeg ikke overrasket? :o

Tror jeg aldri kommer til å se på Russland og russere med samme øyne som før.
Ønsker ikke å se -eller høre dem noen steder i fremtiden.
Avskyelige folk.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Neptun skrev: ons jun 07, 2023 11:14 pm
nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 10:28 pm
missChance skrev: ons jun 07, 2023 8:35 pm "Bombes mens de flykter fra vannet: − Helt ubegripelig
Og hvorfor er jeg ikke overrasket? :o

Tror jeg aldri kommer til å se på Russland og russere med samme øyne som før.
Ønsker ikke å se -eller høre dem noen steder i fremtiden.
Avskyelige folk.
De går fortsatt rundt i Kirkenes med hodet hevet høyt. Tro om de klarer det i lengden, disse som støtter rotta.
Fatter ikke at den vanlige russer ikke vender seg mot Putin og hans stab, jeg blir skikkelig kvalm

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Deila skrev: ons jun 07, 2023 11:09 pm Hyll hyll👏

Det er så deilig å se diplomater som sier ting som de er.

Jeg kan gjøre det samme. Her er hva jeg mener om Russland:

En nasjon av løgnaktig, ondskapsfullt og selvforherligende pakk. Et narsissistisk søppelland uten moral.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Den første og mest umiddelbare endringen de bør gjøre i Forsvaret er å gi faen i å plassere jenter og gutter på samme rom.

Sprengkåte jævler med konstant bennern og topp produlsjon av hormoner av alle slag.

Er det rart at 45% av jentene sier de er blitt utsatt for seksuell trakassering?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Oppfordrer til Freia-boikott – her er sjokoladehyllene ryddet
https://www.nettavisen.no/nyheter/oppfo ... 95-1141118

En butikk i Sverige, men flere burde gjøre det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

missChance skrev: ons jun 07, 2023 11:33 pm Oppfordrer til Freia-boikott – her er sjokoladehyllene ryddet
https://www.nettavisen.no/nyheter/oppfo ... 95-1141118

En butikk i Sverige, men flere burde gjøre det.
Det visste jeg ikke.

Da er det full boikott av Freia.

Jeg håper alle norske kjøpmenn gjør det samme som denne svenske helten.

Det er bare å legge press på kjedene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 11:34 pm
missChance skrev: ons jun 07, 2023 11:33 pm Oppfordrer til Freia-boikott – her er sjokoladehyllene ryddet
https://www.nettavisen.no/nyheter/oppfo ... 95-1141118

En butikk i Sverige, men flere burde gjøre det.
Det visste jeg ikke.

Da er det full boikott av Freia.

Jeg håper alle norske kjøpmenn gjør det samme som denne svenske helten.
Det er ikke lenge siden det kom fram - i forrige uke, kanskje? Leste en artikkel om det.

Edit:
Ukraina svartelister Freias eierselskap
Ukraina svartelister matvarekonsernet Mondelez som blant annet Freia, Marabou og Daim, og anklager selskapet for å bidra til Russlands krigskasse.

Ukrainas antikorrupsjonsmyndighet satte denne uka opp en svarteliste over selskap som bidrar til inntekter i den russiske statskassen. Freia-eier Mondelez er ett av dem. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .oT59mrUxU

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

seriemester2013 skrev: ons jun 07, 2023 11:28 pm
Neptun skrev: ons jun 07, 2023 11:14 pm
nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 10:28 pm
Og hvorfor er jeg ikke overrasket? :o

Tror jeg aldri kommer til å se på Russland og russere med samme øyne som før.
Ønsker ikke å se -eller høre dem noen steder i fremtiden.
Avskyelige folk.
De går fortsatt rundt i Kirkenes med hodet hevet høyt. Tro om de klarer det i lengden, disse som støtter rotta.
Fatter ikke at den vanlige russer ikke vender seg mot Putin og hans stab, jeg blir skikkelig kvalm
Nettopp derfor jeg ikke ønsker å se dem (som støtter Putin)
De aller fleste støtter Putin.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Jeg håper Ukrainerne fortsetter angrepet på de russiske okkupasjonsstyrkene. Putlern brukte et gammelt Stalin-tricks med å sprenge en dam.Han prøver å holde ut et og et halvt år til Trump kommer og hjelper Putlern.
Sist redigert av Big George den ons jun 07, 2023 11:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

https://www.nettavisen.no/nyheter/oppfo ... 95-1141118
Dette viste jeg ikke, håper nordmenn støtter opp og viser Mondelez ved d Freia fingeren. Ledelsen skjønner kun penger, moral er visst noe man kan gjøre som man vil med så lenge man tjener Mamon

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: ons jun 07, 2023 11:33 pm Oppfordrer til Freia-boikott – her er sjokoladehyllene ryddet
https://www.nettavisen.no/nyheter/oppfo ... 95-1141118

En butikk i Sverige, men flere burde gjøre det.
Egentlig en vinn vinn situasjon, tenker jeg boikotter alle snop-fabrikanter i samme slengen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.
Dette var ikke «bare» en demning. Det var også en kraftstasjon her. For å drive en slik trenger man en turbin, og slike bygges stort sett alltid innomhus av ulike grunner. Det er videre opplyst at det var et noenlunde komplekst flomsluse/luke opplegg her med hele 26 sluser. Disse ligger vel ikke oppe i dagen ? Vil sterkt anta at de er etablert noen høydemeter under høyeste reguleringsnivå. Disse må inspiseres og vedlikeholdes, og da normalt uten bruk av dykkere. Denne dammen var enorm stor. Vannmengden ved maksimal fyllingsgrad var 3 ganger større enn Norges største vannmagasin. Storglomvannet i Nordland fylke. Storglomvannet er enormt. Har gått forbi denne dammen etter den såkalte «sabotørruten» fra Glomfjord, Gråttådalen via Beiarn til Saltdal og svenskegrensen i min ungdom i grønt.

De innvendige arealenes opprinnelige hensikt var neppe å være sprengkammer. Hvem har påstått det ? E-tjenesten, ikke bare ukrainsk, har hevdet at demningen ble underminert allerede i fjor høst. En slik underminering skjer selvfølgelig ikke på anleggets utvendige flater. Hvilken type eksplosiver som er benyttet vet jeg ikke, men vil anta at TNT er involvert. Den eventuelle underminering får det ikke til å smelle. Om det var russere - noe jeg er overbevist om mens vi venter på CIA fasiten - må de ha brukt en eller annen type detonator. Hva vet ikke jeg. Men det kan være så enkelt som fyrstikk og lunte. Selve detonasjon er i alle tilfelle enkel om de innvendige rom allerede i fjor høst var underminert.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Vi har hatt mye med dritten å gjøre


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 10:31 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Det var sannsynlig flere hundre tonn sedimenter som presset på demningen som kan ha blitt utsatt for kontrollert detonasjon fra innsiden for å svekke den strukturelle styrken slik at den brøt opp under presset av seg selv. Mye tyder på at det russiske militæret ikke var involvert, da må det være FSB i samarbeid med organet som hadde ansvaret for demningen.

Forresten signaliseres det at NATO-medlemmer kan på egen hånd sender militærstyrker til Ukraina, Polen kan ha seriøse planer om en militærintervensjon i Ukraina i fremtiden.

Men russerne fant og angrepet et (tysklevert) IRIS-T SAM batteri med Lancet droner. Det er visuelt dokumentert at søkeradarutstyret har blitt truffet og slått ut, deretter ble området bombardert med raketter. Av en eller andre grunn ser det ut at selv om EW virker, er det sett at spotterdroner kan unngå det verste og lede inn droner og artilleri. Trolig er resten av batteriet kommet i sikkerheten, men nå er det definitivt veldig viktig at Lancet-enhetene må finnes og uskadeliggjøres med alle midler.

Russerne slåss så brutalt og hensynsløst at ukrainerne led merkbare tap, men ikke så meget som russerne selv hevdet, bekreftet av deres egne opptak som vist at det ikke er så ille som meldt. Men uansett er det klart at russerne slåss som gærninger bokstavelig talt.
Forstår ikke helt hva du innledningsvis her mener ? Flere hundre tonn sedimenter som presser på fra utsiden er vel naturens verk som en solid bygd demning med metertykk betong, stål og jernarmering skal tåle ? Sedimenter vil uansett neppe presse mot demningen men søke bunnen i områder med lite strøm. Russerne skal altså ha kombinert naturkreftene med en kontrollert detonasjon fra innsiden ? Tror du overvurderer russerne. Er rimelig sikker på at de indre gemakker i denne demningen med tilgang fra østlige side som russerne kontrollerte og bevoktet godt , ble underminert for måneder siden. Det lille russerne da trengte å utføre var bruk av detonator rundt kl 0300 tirsdag morgen. Lokalbefolkningen ble vekket av en kraftig eksplosjon i den tiden, mens det fortsatt var mørkt, og da gikk demningen. Tiden og etterforskningen vil vise.

Om dette er russernes verk eller en ugjerning, noe jeg er rimelig sikker på, tror jeg at det bereder grunnen for NATO soldater i Ukraina. Kanskje under «falsk flagg», humanitært arbeid. Verdenssamfunnet kan ikke lengre sitte stille å se på at fascistene i Kreml begår stadig nye krigsforbrytelser mot mennesker og miljø.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Rapportene sier at russerne har tatt beslag i alle båter på den russiske siden og at det fører til at mange dør i flommen.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 10:31 pm Forresten signaliseres det at NATO-medlemmer kan på egen hånd sender militærstyrker til Ukraina, Polen kan ha seriøse planer om en militærintervensjon i Ukraina i fremtiden.
Jeg noterte meg at det samme ble nevnt i Guardian-artikkelen delt lenger oppe i tråden. Veldig bekymringsverdig dersom dette stemmer. Det vil innebære en voldsom eskalering av krigen, med ufattelig mye større sannsynlighet for at Nato trekkes inn.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Hvorfor er ordet "eskalering" alltid benyttet av pro-russiske debattanter ?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

OrmenLange skrev: tor jun 08, 2023 12:39 am
Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 10:31 pm Forresten signaliseres det at NATO-medlemmer kan på egen hånd sender militærstyrker til Ukraina, Polen kan ha seriøse planer om en militærintervensjon i Ukraina i fremtiden.
Jeg noterte meg at det samme ble nevnt i Guardian-artikkelen delt lenger oppe i tråden. Veldig bekymringsverdig dersom dette stemmer. Det vil innebære en voldsom eskalering av krigen, med ufattelig mye større sannsynlighet for at Nato trekkes inn.
Det er lov å håpe.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Deila skrev: ons jun 07, 2023 9:15 pm
Selvsagt vurderer en del land dette.

Verden kan ikke lenger stå og se på at dette løgnaktige terrorregimet får herje fritt.

Man må gå inn i Ukraina og jage russerne over grensen til møkkalandet sitt.

Eller man burde gjort det for 1,5 år siden, men bedre sent enn aldri.

Folk som frykter verdenskrig om man går inn forstår ikke at faren for verdenskrig er langt større om man lar være.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Mulig våroffensiven startet nå i natt. I den grad det vil bli noen klar start på den.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Blir det NATO soldater i Ukraina skal jeg disco-danse en hel kveld !!!!!!!!!

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Vladimir Putins «propagandasjef», mediedronningen Margarita Simonjan (43), foreslår å stoppe krigen. Kritikere beskylder henne for å drive «nederlagspropaganda».

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: tor jun 08, 2023 12:01 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.
Dette var ikke «bare» en demning. Det var også en kraftstasjon her. For å drive en slik trenger man en turbin, og slike bygges stort sett alltid innomhus av ulike grunner. Det er videre opplyst at det var et noenlunde komplekst flomsluse/luke opplegg her med hele 26 sluser. Disse ligger vel ikke oppe i dagen ? Vil sterkt anta at de er etablert noen høydemeter under høyeste reguleringsnivå. Disse må inspiseres og vedlikeholdes, og da normalt uten bruk av dykkere. Denne dammen var enorm stor. Vannmengden ved maksimal fyllingsgrad var 3 ganger større enn Norges største vannmagasin. Storglomvannet i Nordland fylke. Storglomvannet er enormt. Har gått forbi denne dammen etter den såkalte «sabotørruten» fra Glomfjord, Gråttådalen via Beiarn til Saltdal og svenskegrensen i min ungdom i grønt.

De innvendige arealenes opprinnelige hensikt var neppe å være sprengkammer. Hvem har påstått det ? E-tjenesten, ikke bare ukrainsk, har hevdet at demningen ble underminert allerede i fjor høst. En slik underminering skjer selvfølgelig ikke på anleggets utvendige flater. Hvilken type eksplosiver som er benyttet vet jeg ikke, men vil anta at TNT er involvert. Den eventuelle underminering får det ikke til å smelle. Om det var russere - noe jeg er overbevist om mens vi venter på CIA fasiten - må de ha brukt en eller annen type detonator. Hva vet ikke jeg. Men det kan være så enkelt som fyrstikk og lunte. Selve detonasjon er i alle tilfelle enkel om de innvendige rom allerede i fjor høst var underminert.
Om demninger og ingeniørkunst vet du helt utvilsomt uendelig mye mer enn jeg, på det feltet er jeg helt blank. Men at Kakhovka-demningen er stor, vet jeg. Jeg har reist over den i båt og selv sett den.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Den brente jords taktikk er vel enkel nok å gjenkjenne, først tok man rotta på selveste Napoleon. Så Hitler og nå forsøker dem seg på Zelinsky.

Mer hyggelig:

White House: Offensive Going Better Than Expected
Administration officials were encouraged by better-than-expected progress Monday, as Ukrainian units pushed through heavily mined areas to advance between five and 10 kilometers in some areas of the long front. That raised hopes that Ukrainian forces can keep thrusting toward Mariupol, Melitopol and other Russian-held places along the coast — severing the land bridge.

“Biden administration officials believe the offensive began on Monday with a Ukrainian thrust south along multiple axes. A major goal is to cut the land bridge across southeastern Ukraine that connects Russia with its occupation forces in Crimea, U.S. officials believe”.

https://www.washingtonpost.com/opinions ... -sabotage/

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

"'They are destroying us.' People plea to escape flooded Russian-occupied areas

The Kyiv Independent spoke with family members of people living under Russian occupation in Oleshky and collected accounts that residents posted on social media from the affected occupied areas.

They spoke of being trapped, either lacking the vehicles or fuel to escape or being blocked from leaving by the Russian occupying forces.

Russian news service TASS at 9:10 a.m. on June 7 claimed that 1,300 people were evacuated. Russia's top collaborator in Kherson Oblast, Volodymyr Saldo, stated that people who endured material losses will get financial aid and that children are being transported to occupied Kherson Oblast and Crimea to "good holiday camps."

But people in the area or their relatives said there was no evacuation to speak of whatsoever.

"Right now, many people are sitting on the roofs in Oleshky," said Oleh – he has an aunt and a disabled nephew in the town. He described what they had been doing until their eventual rescue.

"They have neither food nor water. People helped to carry the son upstairs, and they did not take anything with them," he said. "They're sitting there waving some red rag. Boats are passing by, but no one has picked them up yet."

Serhiy, whose parents are trapped in Oleshky, shared a voice message from one of his acquaintances with the Kyiv Independent. This woman, who did not reveal her name, said the situation in the town is critical, with many children, elderly and disabled people stuck on their roofs for many hours.

She said Russian troops set up checkpoints in the less-flooded areas to "prevent" locals from escaping the disaster area or saving others, and she heard of people drowning.

"They are destroying (us)," she cried.

The water rose in a matter of hours, said Serhiy. Many people are sitting on the upper floors, while some residents are trying to rescue their loved ones.

The victims' attempts to escape by boat or otherwise were thwarted by Russian forces, who wouldn't let anyone leave if they didn't have a Russian passport. Numerous people even reported being fired upon when they tried to escape the flooded areas.

Politico reported that Russian forces blocked people who tried to flee immediately after the dam's destruction, forcing them to wait at home for an official list of evacuees that would be bussed out of the area." https://kyivindependent.com/they-are-de ... ied-areas/

"Russian news service TASS at 9:10 a.m. on June 7 claimed that 1,300 people were evacuated. Russia's top collaborator in Kherson Oblast, Volodymyr Saldo, stated that people who endured material losses will get financial aid and that children are being transported to occupied Kherson Oblast and Crimea to "good holiday camps."" - kidnapping av flere barn?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Selvfølgelig er den offisielle versjonen fra russiske myndigheter at de gjør alt for å hjelpe.
Mens realitetene som vanlig er det stikk motsatte. Dette har de selv satt i gang.
Pure evil.

Russerne og Russland er verdens skam. Ubegripelig at det er mulig.

Man må altså ha russisk pass for å få hjelp? Ondskapen vil ingen ende ta.
Det kan ikke være noen som helst tvil lenger om at Russland må knuses, strupes, ydmykes og sendes hjem. Ellers vil dette folkeslaget aldri endre seg.
Sist redigert av DennisB den tor jun 08, 2023 10:26 am, redigert 1 gang totalt.

mito

Legg inn av mito »

Det trekkes stadig sammenligninger her mellom nazi-Tysklands krigføring 1940-45 og Russlands brutalitet i Ukraina. Da har jeg en historie som har gjort sterkt inntrykk på meg tidligere, og som har kommet tilbake igjen når jeg leser om hvordan russerne går fram mot sivilbefolkningen.

Kilden er det jeg har blitt fortalt av min familie pluss min oldefars notater fra da tyskerne kom opp Gudbransdalen 1940. Min farmor dro med sivilbefolkningen fra Lillehammer opp til Mesnalia med sine to barn, min far på 3 år og min nyfødte tante for å unngå kampene de regnet med ville komme. Men det spredde seg opp til der de var, og plutselig var de midt i skuddlinjen for trefningene. De måtte løpe i sikkerhet, min farmor tok det nyfødte barnet, og så ble det til at en tysk soldat bar faren min. Antagelig skjermet han guttungen så godt at andre ikke så hva han bar på, og han ble skutt og falt, mener også å ha hørt at han døde.

Plutselig løp en 3 år gammel gutt helt alene for harde livet midt på slagmarken. Da opphørte all ild på både tysk og norsk side til han var trygg.

Denne tyske soldaten, og min oldefars notater om at de tyske soldatene oppførte seg ryddig overfor sivilbefolkningen under de konkrete trefningene, har gjort inntrykk på meg når jeg ser på dagens krig. Jeg forakter selvsagt alt nasistene sto for, jødeforfølgelsen, okkupasjonen og at de dro Europa inn i en grusom krig som kostet millioner av menneskeliv. Og jeg forstår selvsagt at de med god grunn var hatet av sivilbefolkningen som også ble hardt rammet. Men jeg kommer ikke over at det er en viss kontrast mellom hvordan tyskerne gikk fram i Norge, og hvordan russerne tilsynelatende målrettet går på de sivile ukrainerne, der menneskeliv er verdiløse, og der systematiske massedrap blir avdekket der russerne har fått herje i et omfang og volum jeg ikke finner motstykker til i norsk krigshistorie. Kall meg gjerne "to-sider" når jeg skjønner at den tyske soldaten som reddet min far også var et menneske, antagelig en elsket og umistelig sønn som ønsket å leve et fredelig liv. Men hadde det vært dagens russiske mentalitet som hadde gjennomsyret de tyske styrkene den gang, så hadde neppe min far blitt mer enn tre år gammel, jeg hadde ikke levd, og det eneste positive ville vært at dere hadde sluppet å kaste bort et minutt av livene deres på å lese denne anekdoten.

Jack

Legg inn av Jack »

Russerne blir hamret ganske hardt av Storm Shadows, HIMARS og JDAMs nå.



Sist redigert av Jack den tor jun 08, 2023 10:33 am, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»