Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
LANISTA

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av LANISTA »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:44 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Russerne har hatt et hellig forhold til vodka, og historisk så ble vodkaleveransene høyere verdsatt enn mat under stalingradslaget hos den røde hær. De døyvet nervene husker jeg at leste en gang. Tyskerne brukte et amfetaminlignende stoff som kanskje var smartere rent effektivitetsmessig. Mulig russerne bruker alt de kommer over nå, for narkotika er rapportert. Her er vodka funnet som sikkert er en del av deres GRU😁
Amfetamin fungerer så annerledes. Det skjerper sansene. Ja, Vodka kan dempe nervene, men det gjør deg sløv. Amfetamin fikser alt. Sansene, synet, hørsel og troen på deg selv, Troen på deg selv. Troen på at du kan noe. Det betyr alt i krig.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

DennisB skrev: tor mar 23, 2023 2:56 pm
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:30 pm Enklere å skyte folk som ikke kan skyte tilbake er nok medvirkende til at wagnersjefen sier dette. Synes dog kommentaren er interessant, fordi det kan legge ytterligere press på den regulære russiske hæren. Det er flere og flere tegn på at de frykter en Ukrainsk motoffensiv rundt Bakhmut, og han har nok ikke lyst til å være den som taper den.
Prigozjin selv avviser det, så jeg vet ikke helt jeg..

"- Jeg vet ikke hva Bloomberg rapporterer, men tilsynelatende vet de bedre enn meg hva vi skal gjøre videre. Så lenge landet vårt trenger oss, kjemper vi på Ukrainas territorium", skriver han.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-tr ... a/78833524

Virker jo fornuftig da, for de bombes og skytes jo sønder og sammen i Bakhmut. Man kan jo håpe.
Ut fra det jeg uthevet, så vet han at det han bedriver meg er erobringskrig. Han sier selv han kriger på Ukrainas territorium. Hvis sitert rett så er det bevis som kan brukes mot ham.
Ellers får vi se hva de gjør. Tror ikke Wagner er fornøyd med situasjonen nå.

Hmm

Legg inn av Hmm »

LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 3:02 pm
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:44 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Russerne har hatt et hellig forhold til vodka, og historisk så ble vodkaleveransene høyere verdsatt enn mat under stalingradslaget hos den røde hær. De døyvet nervene husker jeg at leste en gang. Tyskerne brukte et amfetaminlignende stoff som kanskje var smartere rent effektivitetsmessig. Mulig russerne bruker alt de kommer over nå, for narkotika er rapportert. Her er vodka funnet som sikkert er en del av deres GRU😁
Amfetamin fungerer så annerledes. Det skjerper sansene. Ja, Vodka kan dempe nervene, men det gjør deg sløv. Amfetamin fikser alt. Sansene, synet, hørsel og troen på deg selv, Troen på deg selv. Troen på at du kan noe. Det betyr alt i krig.
I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:

Edit: det var ingen som spurte om den noe uklare differansen mellom 1-4 timer vs 4-7 dager :)
Sist redigert av Hmm den tor mar 23, 2023 3:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ellers har Ukraina fått 4 nye fly i dag. Flere er på vei. Fantastisk at Europa står så sammen.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 3:15 pm

I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:
Woot. Ble aldri nevnt år jeg var inne i 1990. Tror knapt noen i mitt kompani visste hva det var. Hvor var du?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 3:15 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 3:02 pm
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:44 pm

Russerne har hatt et hellig forhold til vodka, og historisk så ble vodkaleveransene høyere verdsatt enn mat under stalingradslaget hos den røde hær. De døyvet nervene husker jeg at leste en gang. Tyskerne brukte et amfetaminlignende stoff som kanskje var smartere rent effektivitetsmessig. Mulig russerne bruker alt de kommer over nå, for narkotika er rapportert. Her er vodka funnet som sikkert er en del av deres GRU😁
Amfetamin fungerer så annerledes. Det skjerper sansene. Ja, Vodka kan dempe nervene, men det gjør deg sløv. Amfetamin fikser alt. Sansene, synet, hørsel og troen på deg selv, Troen på deg selv. Troen på at du kan noe. Det betyr alt i krig.
I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:

Edit: det var ingen som spurte om den noe uklare differansen mellom 1-4 timer vs 4-7 dager :)
Fikk jeg aldri beskjed om. Jeg fikk vite hvor jeg skulle møte. Thats it. Jeg hadde ikke inntatt narkotika uansett hvor mye jeg hadde fått utdelt. Jeg er skjerpet nok.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 3:18 pm
Hmm skrev: tor mar 23, 2023 3:15 pm

I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:
Woot. Ble aldri nevnt år jeg var inne i 1990. Tror knapt noen i mitt kompani visste hva det var. Hvor var du?
På grensa til Russland, men ikke som infanterist.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 3:15 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 3:02 pm
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:44 pm

Russerne har hatt et hellig forhold til vodka, og historisk så ble vodkaleveransene høyere verdsatt enn mat under stalingradslaget hos den røde hær. De døyvet nervene husker jeg at leste en gang. Tyskerne brukte et amfetaminlignende stoff som kanskje var smartere rent effektivitetsmessig. Mulig russerne bruker alt de kommer over nå, for narkotika er rapportert. Her er vodka funnet som sikkert er en del av deres GRU😁
Amfetamin fungerer så annerledes. Det skjerper sansene. Ja, Vodka kan dempe nervene, men det gjør deg sløv. Amfetamin fikser alt. Sansene, synet, hørsel og troen på deg selv, Troen på deg selv. Troen på at du kan noe. Det betyr alt i krig.
I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:

Edit: det var ingen som spurte om den noe uklare differansen mellom 1-4 timer vs 4-7 dager :)
Javel:)
For min del endte det opp slik.
viewtopic.php?t=3750
Noen gikk det sikkert bedre med. De andre fikk rapport om. Må man ha det inn med teskje, så døde de.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Russersvina vet at Storbritannia er deres største utfrodrer i Europa. Frankrike og Tyskland er små valper som hadde adlydet alt Putin hadde kommet med. Norge må styrke sin tilknytning til Storbritannia veldig fort.



Til info så ville Storbritannia gjort kort prosess med Russland både til sjøs- og luft.
Sist redigert av Albania den tor mar 23, 2023 3:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 11:29 am
BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
► Show Spoiler
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.
Her er en revolusjonerende og pro russisk vinkling: Videoen er fake. Granaten som droppes er "photoshoppet" inn etterpå, sammen med eksplosjonen, derfor ses ingen effekt på disse mennene på bakken. Det samme med alle de andre lignende videoer som viser granater bli droppet loddrett ned i åpne stridsvognluker og skyttergraver etc. Hvis denne videoen hadde blitt postet av pro russere som angrep på ukrainske styrker, så hadde dere vært der med en gang og sagt at den er fake.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Kakerlakkene


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

DennisB skrev: tor mar 23, 2023 11:41 am
PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 11:29 am
BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am

Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.
Ja, dette så litt pinglete ut. Men jeg tror nok virkningen på bakken er litt større enn det ser ut til på disse bildene. Direkte treff er vel og bra, men de skadene som oppstår på de som er nærmest, kan også sende dem ut av krigen. Og det er jo hensikten vil jeg tro.

Men ja, det ser litt pinglete ut på bildene. Dette er billige droner, med relativt liten sprengkraft. Er jo sjelden de treffer direkte, så det blir mer skremsel, og at russerne ikke skal få nok hvile. Det kan være effektivt nok. Jeg reagerte på samme måte av noen av videoene tidligere i krigen også.

Kamikazedronene har åpenbart betydelig mer sprengkraft, naturlig nok, som kan ta ut tanks etc. Men prisen på disse er noe helt annet selvsagt.
Det er også den sammenlagte effekten. jeg så en video, postet her på FD for noen uker siden, der en ukrainer påstod at han brukte opptil 50 håndgranater på slike angrep i løpet av en dag. han hevdet at han drepte flere hver dag, men la oss for enkeltheten skyld si at han dreper en om dagen og skader tre. Hvis det er hundre slike som han, så betyr det 100 drepte og 300 skadede hver dag. På en uke blir det 700 drepte og 2100 skadede.. Jeg er overbevist om at det finnes mer enn hundre som angriper skyttergraver på den måten.

Det er en enkel, billig og relativt ufarlig måte å drepe russere på.

Så har Ukraina også mer avanserte droner så som SB-300, men tror jeg de sparer på.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: tor mar 23, 2023 3:42 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 11:29 am
BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am

Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.
Her er en revolusjonerende og pro russisk vinkling: Videoen er fake. Granaten som droppes er "photoshoppet" inn etterpå, sammen med eksplosjonen, derfor ses ingen effekt på disse mennene på bakken. Det samme med alle de andre lignende videoer som viser granater bli droppet loddrett ned i åpne stridsvognluker og skyttergraver etc. Hvis denne videoen hadde blitt postet av pro russere som angrep på ukrainske styrker, så hadde dere vært der med en gang og sagt at den er fake.
Er videoen postet av Albania rett under den jeg svarer på også fake ? Ps 1: 18 års grense. PS 2; heller ikke en video for personer som setter russiske soldater høyt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 10:29 am
Albania skrev: tor mar 23, 2023 10:22 am Drømmen ville vært å se Leopard tanks rulle inn mot Krim-halvøya.
Min drøm er å se Russiske tanks og soldater bevege seg ut av Ukraina og inn i Russland.

Det må bli steg 1.
Steg 2 er gjenoppbygging av Ukraina, og steg 3 er Russlands vei tilbake til verdenssamfunnet.

Og så må man vurdere om Ukraina skal inn i NATO for å hindre en reprise. Russland har bragt NATO til egne grenser med handlingene sine. Finland ville aldri meldt seg inn om Russland ikke hadde oppført seg truende.
Siden jeg er over 50 år tror jeg ikke jeg kommer til å oppleve det.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Garindan skrev: tor mar 23, 2023 3:42 pm Det samme med alle de andre lignende videoer som viser granater bli droppet loddrett ned i åpne stridsvognluker og skyttergraver etc.
Hvorfor er de videoen som viser dropp ned stridsvognluker fake?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Det samme slo meg, virker nesten så granaten må treffe en direkte i hovet for at den skal forårsake særlig skade, skremte blir dem dog.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Crazy Horse skrev: tor mar 23, 2023 4:04 pm
► Show Spoiler
Er videoen postet av Albania rett under den jeg svarer på også fake ? Ps 1: 18 års grense. PS 2; heller ikke en video for personer som setter russiske soldater høyt.
Den videoen kjører jo ikke samme oppskriften som disse "fly rett over og dropp en granat redd ned"-videoene. Den virker jo ekte nok.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Big George skrev: tor mar 23, 2023 2:13 pm Et viktig poeng. Man ser aldri bra musikk og film komme fra autoritære land
Tja, vi har da Tro lo lo lo.

Jack

Legg inn av Jack »

Garindan skrev: tor mar 23, 2023 3:42 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 11:29 am
BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am

Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.
Her er en revolusjonerende og pro russisk vinkling: Videoen er fake. Granaten som droppes er "photoshoppet" inn etterpå, sammen med eksplosjonen, derfor ses ingen effekt på disse mennene på bakken. Det samme med alle de andre lignende videoer som viser granater bli droppet loddrett ned i åpne stridsvognluker og skyttergraver etc. Hvis denne videoen hadde blitt postet av pro russere som angrep på ukrainske styrker, så hadde dere vært der med en gang og sagt at den er fake.
Du bør rapporteres for løgn og forsøk på å spre misinformasjon. Alex Jones-nivå. Ko-ko.

Her er videoene til og med geolokalisert, men siden du ikke er på twitter (kanskje for kunne "benekte med troverdighet") får du muligens ikke lov til å se. Litt sånn som ellers når det gjelder dere russerpatrioter: Man blir vist men vil ikke se.



Rart at alle i skyttergraven reagerer i takt når eksplosjonen skjer, men de hørte sikkert bare på samme låt alle sammen og bestemte seg for å headbange til bassdroppet.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Gaute65 skrev: tor mar 23, 2023 4:14 pm
Garindan skrev: tor mar 23, 2023 3:42 pm Det samme med alle de andre lignende videoer som viser granater bli droppet loddrett ned i åpne stridsvognluker og skyttergraver etc.
Hvorfor er de videoen som viser dropp ned stridsvognluker fake?
Fordi det virket ikke som den gjorde noe skade. Det samme med den videoen som ble postet for flere måneder siden over russere i en skyttergrav hvor folk her på forumet bemerket at russerne ikke så veldig påvirket ut av det, nærmest apatiske. Den andre logiske forklaringen kan være at de slett ikke ble bombet, men at granatdroppet ble "lagt på" etterpå. Men jeg vet ikke. Jeg bare synes det ser merkelig ut, akkurat som andre har bemerket. Jeg bare har en annen forklaring enn mange her. Er ingen ekspert på å skille fake fra ekte. Min umiddelbare tanke er at det bare er fake propaganda. Hvis videoen hadde kommet fra "den andre siden" så hadde du sikkert tenkt det samme.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 3:18 pm
Hmm skrev: tor mar 23, 2023 3:15 pm

I min vernepliktstid fikk vi klar instruks på hva vi skulle gjøre under et eventuelt angrep.

Først møte opp på sted x med utstyr x, deretter få utdelt amfetamin. Så trekke oss kontrollert og etter planlagt rute bakover, med oppgaver som å sinke fienden sprenge diverse osvosv. Dette ville ta 4-7 dager, og vi kunne ikke påregne å få noe særlig søvn. Beregnet overlevelse, 1-4 timer eller noe sånt.....avhengig av hvor mange aktive oppgaver man fikk.
Greit at det ikke skjedde noe :roll:
Woot. Ble aldri nevnt år jeg var inne i 1990. Tror knapt noen i mitt kompani visste hva det var. Hvor var du?
Var også inne i 1990 hadde garantert husket det om en offiser fortalte at han ville dele ut narkotika til oss.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Suppe til ukrainske soldater. I tråden sier han at det er 175 ukrainske brigader. Hvis hver brigade består av 5000 menn, har Ukraina 875000 menn under våpen. Det høres litt mye ut.


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: tor mar 23, 2023 10:57 am Med all mulig respekt for mye av det Varulv skriver, da han har mye rett og mye kunnskap, så tar han også feil. Som når han nærmest skrøt opp wagner og regulære russiske styrker utenfor Bakhmut med at de var oppfinnsomme og kreative. Det er nettopp det de ikke er. Hele det russiske forsvaret er som det sivile samfunnet bygd opp rundt en autoritær fryktkultur.
Infiltreringstaktikk som har vært sett i Popasnafronten, ville ikke ha vært mulig uten en viss oppfinnsomhet og kreativitet, men det burde huskes at dette var den første av ganske mange forsøk på taktiske alternativer som lykkes under hele krigen. Dette gjør Wagner-troppene til unntaket som bekreftet regelen og den største trusselen mot Ukraina fordi disse som leder og overlever infiltreringsangrepene, kan lære bort det de hadde lært, til andre. Da må disse infiltreringslagene elimineres med alle midler, de var blitt meget giftig som ikke kunne tolereres. Det er hvorfor spesialsstyrker og NATO-trente kontingenter sendes til Bakhmut. Det er disse som er høyest prioritert for å tvinge om krigens gang inn på en mer komfortable sti. Wagner-militante besto av de meste kamperfarne, trente og motiverte mennene - mange av dem veteraner helt tilbake til 1994 - eliten av eliten, flere tiårs kompetanse, opplæring og erfaring har akkumulert inn i en enhet på flere tusen menn som kunne bruke titusener av dårlige trente og svake motiverte menn på en måte som rigide og autoritære offiserer ikke kunne.

Fryktkulturen i de russiske styrkene er et stort problem for russerne selv, men det er sagt tidlig i et innlegg om det russiske folkets væremåte at kulturell tankegang er å unngå ansvar og sterk synlighet for disse over seg, og dette er innbakt inn i den russiske psyken. Bare langvarig tilpasning og frikobling fra de kulturelle normstenkningene kan frigjøre en sterk potensialitet, da er det ikke rart at Wagner skulle være først ut med å finne en taktikk som virker, selv om den er ekstremt kostbart og kynisk. Dermed må disse som utgjøre kjernen i slike tropper utryddes med ekstrem kraft - det russiske militæret kan lære av dem. Russerne er egentlig etteraperne. Når noen få suksess, vil de andre etterape dette. Det er hvordan de lærer og bli bedre i sin håndtering - de blir ikke smartere, men de blir farligere.

Jack

Legg inn av Jack »

Interessant. Men Sør-Afrikas regjering har dessverre bukket under for russisk innflytelse.



Ellers er det morsomt at Medvedev sier landet som eventuelt arresterer putin vil bli nuket sønder og sammen... Så de vil altså bruke atombomber på sin egen president?! Spenstig!
Sist redigert av Jack den tor mar 23, 2023 5:12 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Knaberaps skrev: tor mar 23, 2023 4:25 pm
Big George skrev: tor mar 23, 2023 2:13 pm Et viktig poeng. Man ser aldri bra musikk og film komme fra autoritære land
Tja, vi har da Tro lo lo lo.
Men selv der slet de med å komme på teksten siden regimet ikke hadde sagt hva sangen skulle handle om.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 10:03 am
► Show Spoiler
Det er ikke så lenge siden vi telte ned (opp?) til 100.000. Nå nærmer det seg allerede 200.000. Det er jo åpenbart at Ukraina kjemper mot dårligere og dårligere soldater nå.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 2:44 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Russerne har hatt et hellig forhold til vodka, og historisk så ble vodkaleveransene høyere verdsatt enn mat under stalingradslaget hos den røde hær. De døyvet nervene husker jeg at leste en gang. Tyskerne brukte et amfetaminlignende stoff som kanskje var smartere rent effektivitetsmessig. Mulig russerne bruker alt de kommer over nå, for narkotika er rapportert. Her er vodka funnet som sikkert er en del av deres GRU😁
Nå tapte jo tyskerne slaget om Stalingrad da...Så kanskke vodka er veien å gå.
Selv om det selvsagt nok er flere faktorer involvert.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

tror russerne kommer til å trekker seg enda mer tilbake fra Kherson, kanskje helt ned til flaskehalsen mot Krim.

Deila

Legg inn av Deila »


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Gaute65 skrev: tor mar 23, 2023 4:56 pm Suppe til ukrainske soldater. I tråden sier han at det er 175 ukrainske brigader. Hvis hver brigade består av 5000 menn, har Ukraina 875000 menn under våpen. Det høres litt mye ut.

Grunnen til at man ser så mye suppe på Ukraina-Twitter nå er Politico-artikkelen jeg linket til i går. Der stod det at de ukrainske soldatene hadde vært fornøyd med alt de ble servert i Oklahoma, bortsett fra at det ikke var nok suppe. Derfor hadde de introdusert mer suppe på menyen.
Fort Sill officials said they were impressed with the Ukrainians’ hard work and dedication. They live in the Fort Sill barracks, eat in the dining hall with U.S. soldiers, and are not authorized to leave the base.

After they arrived, they made a special request: to add more soup options to the menu.

“They like soup. They’re very, you know, soup-centric. So we added some soup to the meals that they received,” the senior Fort Sill official said.
https://www.politico.com/news/2023/03/2 ... a-00088166

Bilde

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»