Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Varulv2468

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Varulv2468 »

Varulv2468 skrev: tor jun 08, 2023 10:06 pm Ut fra hva som hittil er sett, har russisk motstand vært mye tøffere enn ventet, og trolig er minst ett hundre panserkjøretøyer skadet, ødelagt eller forlatt og hundrevis av ukrainske soldater har blitt drept og skadet. Mesteparten av tapene hendt i ingenmannslandet mellom stillingene hvor ukrainerne ble utsatt for morderisk artilleriild styrt av spotterdroner.
Katastrofale tap for ukrainerne i Søndre Donbass-fronten. Det vist seg at ukrainerne ikke hadde kartlagt minefeltene, hadde ikke sikret luftherredømme og enda verre, ikke sørget for artilleristøtte for de angripende kolonnene som bli stygt desimert av russerne. 47. brigade har lidd uerstattelig tap, 3 Leo2A6 er gått tapt, den ene ødelagt, og så mye som 13 Bradley stormpanservogner skal ha blitt tatt ut. Russerne var forberedt og bedre ledet enn ventet, samtidig som de ukrainske offiserene rotet det til ved å bruke sovjettaktikk. Hele 10 % av alle Bradley kjøretøyer er gått tapt. Dessuten ser det ut at fullstendig rådvillhet blant de angripende styrkene var den største hovedårsaken, de klarte ikke å navigere seg, klarte ikke å samordne seg og klarte ikke å koordinere de ulike våpengrenene.

Dette har jeg sett før, i august 2022. Da hadde ukrainerne lansert et større angrep mot Kherson by fra sørvest - det kollapset med enorme tap. Det vist seg at russerne hadde klarte å kamuflere mye av sitt artilleri, sendt opp mange spotterdroner og deretter tok i bruk EW som jamme i senk ukrainerne bokstavelig talt, stridsvognbesetninger kunne ikke kommunisere med hverandre, offiserene kunne ikke få svar på eteren, og soldatene bli rådvilt da de mistet all evne for å orientere seg. Det bli enda verre når offiserene ikke spredt ut styrkene, men holdt dem samlet fordi uten kommunikasjon må de være på kloss hold med hverandre.

Dette må utvilsomt være et voldsomt sjokk for NATO-offiserer som omsider innså hva slags følgene taktisk jamming kan ha. Dessuten er det også nå blitt meget åpenbart at det ukrainske militæret har nå et meget alvorlig forklaringsproblem, fra Bakhmut-kampene var det oppdaget en rekke taktiske feil og dette lot til å ha forverret seg med tiden. Men det må sies at selv NATO ville ha hatt store problemer i liknende omstendigheter når man skulle gjennom et minelagt område rett for ansiktet på tung artilleri.

I det minst er de ukrainske styrkene i avansement, for de har tatt betydelige områder og skal ha nådd den sekundære forsvarslinjen, spesielt ved Robotyne, selv om de har voksende tap og sliter mer enn forventet. Alle Leo2A4 som var tatt ut (2), er berget mens alle Leo2A6 er i hender på ukrainerne, som har presset russerne langt fra disse kamptapene. 1 Leo2 er permanent ødelagt. Men nå er ukrainerne i sannheten nødt til å ta ut russisk artilleri, og dette har vist seg vanskeligere enn ventet, for russerne som sagt bryr seg ikke om tapene.

Spotterdronene av ZALA-type, disse som er viktig for Lancet-selvmordsdroner, har vist seg meget forbausende effektiv. Disse må elimineres.

Deila

Legg inn av Deila »

Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:25 pm
Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:23 pm
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:20 pm

Ja, jeg skriver at ønsketenking har skapt en slik forestilling. Men at noen har sagt eller skrevet at ukrainerne nærmest kunne rykke fram og valse over russerne, har jeg ikke påstått.

Hvordan oppfatter du at « russerne har gjort uventet sterk motstand»? Hvorfor er det så uventet?
Hvem er det som har ønsketenkt og skapt forestillinger om at «ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer»? Du skriver jo det i innlegget ditt, og da må du nesten sikte til at noen har ønsketenkt og skapt disse forestillingene også. Eller er det bare luft?

Jeg synes ikke at russerne har gjort uventet sterk motstand. At det vil bli tøft var da alle forberedt og klar over. Vet ikke om noen som har tenkt at dette ville bli lett.
Du må selvfølgelig, som alle andre, fritt få synes hva du vil.
Synes ingenting jeg, bare lurte på hvem du siktet til som hadde ønsketenkt og skapt forestillinger.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:43 pm
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:25 pm
Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:23 pm

Hvem er det som har ønsketenkt og skapt forestillinger om at «ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer»? Du skriver jo det i innlegget ditt, og da må du nesten sikte til at noen har ønsketenkt og skapt disse forestillingene også. Eller er det bare luft?

Jeg synes ikke at russerne har gjort uventet sterk motstand. At det vil bli tøft var da alle forberedt og klar over. Vet ikke om noen som har tenkt at dette ville bli lett.
Du må selvfølgelig, som alle andre, fritt få synes hva du vil.
Synes ingenting jeg, bare lurte på hvem du siktet til som hadde ønsketenkt og skapt forestillinger.
Det jeg siktet til, er alle fantasier om den store ukrainske offensiven som skal gjenerobre og frigjøre de russiskokkuperte områdene. Jeg _synes_ , og_synes_ bare, at dette er ønsketenkning.

Det er mulig at den ukrainske offensiven vil bli vellykket og påføre russerne et stort nederlag. Det er også mulig at offensiven vil vise seg å være musa som brølte.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Amerikanerne kunngjort nok en våpenpakke til Ukraina, men da vist det seg at "203mm ammunisjon" vil leveres. Det finnes ikke egnet artillerivåpen for amerikanskproduserte 203mm ammunisjon, 2S7 Pion er beregnet på sovjetiskproduserte ammunisjon. Det må være 203mm M110 Haubitser, men den siste NATO-operatør er Hellas, som ikke kan unnvære et eneste eksempel pga. den tyrkiske trusselen. Det foregår produksjon av 203mm ammunisjon i USA for flere utenlandske militærmakter som Taiwan, men USA retirerte sine egne haubitsene i 1990-årene. En mulighet er at Angola har solgt sine 2S7 Pion medregnet ammunisjon til USA, de har ikke bruk for disse våpnene som bare var kjøpt som statushevding. Derfra kommer det videre til Ukraina.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 9:00 pm Amerikanerne kunngjort nok en våpenpakke til Ukraina, men da vist det seg at "203mm ammunisjon" vil leveres. Det finnes ikke egnet artillerivåpen for amerikanskproduserte 203mm ammunisjon, 2S7 Pion er beregnet på sovjetiskproduserte ammunisjon. Det må være 203mm M110 Haubitser, men den siste NATO-operatør er Hellas, som ikke kan unnvære et eneste eksempel pga. den tyrkiske trusselen. Det foregår produksjon av 203mm ammunisjon i USA for flere utenlandske militærmakter som Taiwan, men USA retirerte sine egne haubitsene i 1990-årene. En mulighet er at Angola har solgt sine 2S7 Pion medregnet ammunisjon til USA, de har ikke bruk for disse våpnene som bare var kjøpt som statushevding. Derfra kommer det videre til Ukraina.
Dette virker jo som en temmelig pussig og/eller desperat handling..? Er det en logikk her som jeg ikke ser?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Karatel skrev: fre jun 09, 2023 5:42 pm
Varulv2468 skrev: tor jun 08, 2023 10:06 pm
Her er det ønsketenkning som har skapt forestillinger om at ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer.
Er det noen som skriver at de tror det?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Koffer skrev: tor jun 08, 2023 10:53 pm
Varulv2468 skrev: tor jun 08, 2023 10:06 pm
Genialt å flytte konflikten over på russisk jord av ukrainerne. Håper på mer uro der.
Mer av det please!

Det er det eneste som kan få det russiske folket imot krigen.

12dd

Legg inn av 12dd »

Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:20 pm
Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:14 pm
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:12 pm

Hvor har jeg sagt eller skrevet at noen har sagt eller skrevet at «ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer»?
Du skriver jo "her er det ønsketenking som har skapt forestillinger" Hvem er det du sikter til som har ønsketenkt?
Ja, jeg skriver at ønsketenking har skapt en slik forestilling. Men at noen har sagt eller skrevet at ukrainerne nærmest kunne rykke fram og valse over russerne, har jeg ikke påstått.

Hvordan oppfatter du at « russerne har gjort uventet sterk motstand»? Hvorfor er det så uventet?
Så du er tankeleser altså :roll:

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »


nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 9:18 pm
Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 9:00 pm Amerikanerne kunngjort nok en våpenpakke til Ukraina, men da vist det seg at "203mm ammunisjon" vil leveres. Det finnes ikke egnet artillerivåpen for amerikanskproduserte 203mm ammunisjon, 2S7 Pion er beregnet på sovjetiskproduserte ammunisjon. Det må være 203mm M110 Haubitser, men den siste NATO-operatør er Hellas, som ikke kan unnvære et eneste eksempel pga. den tyrkiske trusselen. Det foregår produksjon av 203mm ammunisjon i USA for flere utenlandske militærmakter som Taiwan, men USA retirerte sine egne haubitsene i 1990-årene. En mulighet er at Angola har solgt sine 2S7 Pion medregnet ammunisjon til USA, de har ikke bruk for disse våpnene som bare var kjøpt som statushevding. Derfra kommer det videre til Ukraina.
Dette virker jo som en temmelig pussig og/eller desperat handling..? Er det en logikk her som jeg ikke ser?
Hva er pussig med at USA skaffer ammo til våpen som Ukraina bruker?
"Er det en logikk her som jeg ikke ser?" Helt sikkert.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

12dd skrev: fre jun 09, 2023 9:42 pm
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:20 pm
Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:14 pm

Du skriver jo "her er det ønsketenking som har skapt forestillinger" Hvem er det du sikter til som har ønsketenkt?
Ja, jeg skriver at ønsketenking har skapt en slik forestilling. Men at noen har sagt eller skrevet at ukrainerne nærmest kunne rykke fram og valse over russerne, har jeg ikke påstått.

Hvordan oppfatter du at « russerne har gjort uventet sterk motstand»? Hvorfor er det så uventet?
Så du er tankeleser altså :roll:
Jeg er, i likhet med alle andre her, en synser.

Her synser, mener og tror vi alle om ting vi vet lite og ingenting om.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Nok en russer faller ut av vinduet. Denne gangen en dommer på 42 år.
Det må være noe ruskende galt med russiske vinduer...... ;-)

Skal ha falt ut av vinduet og ned tolv etasjer, skriver lokale medier.
Lokale medier betegner det hele som en ulykke, og hevder Bartenev skal ha falt ut av vinduet av leiligheten sin, ned tolv etasjer og omkommet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... eiligheten

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:25 pm
Deila skrev: fre jun 09, 2023 8:23 pm
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:20 pm

Ja, jeg skriver at ønsketenking har skapt en slik forestilling. Men at noen har sagt eller skrevet at ukrainerne nærmest kunne rykke fram og valse over russerne, har jeg ikke påstått.

Hvordan oppfatter du at « russerne har gjort uventet sterk motstand»? Hvorfor er det så uventet?
Hvem er det som har ønsketenkt og skapt forestillinger om at «ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer»? Du skriver jo det i innlegget ditt, og da må du nesten sikte til at noen har ønsketenkt og skapt disse forestillingene også. Eller er det bare luft?

Jeg synes ikke at russerne har gjort uventet sterk motstand. At det vil bli tøft var da alle forberedt og klar over. Vet ikke om noen som har tenkt at dette ville bli lett.
Du må selvfølgelig, som alle andre, fritt få synes hva du vil.
Denne debatten tapte du så det sang Jølsrud.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 9:53 pm
OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 9:18 pm
Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 9:00 pm Amerikanerne kunngjort nok en våpenpakke til Ukraina, men da vist det seg at "203mm ammunisjon" vil leveres. Det finnes ikke egnet artillerivåpen for amerikanskproduserte 203mm ammunisjon, 2S7 Pion er beregnet på sovjetiskproduserte ammunisjon. Det må være 203mm M110 Haubitser, men den siste NATO-operatør er Hellas, som ikke kan unnvære et eneste eksempel pga. den tyrkiske trusselen. Det foregår produksjon av 203mm ammunisjon i USA for flere utenlandske militærmakter som Taiwan, men USA retirerte sine egne haubitsene i 1990-årene. En mulighet er at Angola har solgt sine 2S7 Pion medregnet ammunisjon til USA, de har ikke bruk for disse våpnene som bare var kjøpt som statushevding. Derfra kommer det videre til Ukraina.
Dette virker jo som en temmelig pussig og/eller desperat handling..? Er det en logikk her som jeg ikke ser?
Hva er pussig med at USA skaffer ammo til våpen som Ukraina bruker?
"Er det en logikk her som jeg ikke ser?" Helt sikkert.
Mulig jeg misforstår, men jeg tolker Varulvs innlegg som at USA donerer ammunisjon som Ukraina ikke har egnede våpen til å bruke.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 10:01 pm
nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 9:53 pm
OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 9:18 pm
Dette virker jo som en temmelig pussig og/eller desperat handling..? Er det en logikk her som jeg ikke ser?
Hva er pussig med at USA skaffer ammo til våpen som Ukraina bruker?
"Er det en logikk her som jeg ikke ser?" Helt sikkert.
Mulig jeg misforstår, men jeg tolker Varulvs innlegg som at USA donerer ammunisjon som Ukraina ikke har egnede våpen til å bruke.
De hadde 90 stk 2S7 Pion når krigen startet, og de har helt sikkert igjen slike fortsatt.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 10:04 pm
OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 10:01 pm
nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 9:53 pm
Hva er pussig med at USA skaffer ammo til våpen som Ukraina bruker?
"Er det en logikk her som jeg ikke ser?" Helt sikkert.
Mulig jeg misforstår, men jeg tolker Varulvs innlegg som at USA donerer ammunisjon som Ukraina ikke har egnede våpen til å bruke.
De hadde 90 stk 2S7 Pion når krigen startet, og de har helt sikkert igjen slike fortsatt.
Varulv skriver at 2S7 Pion ikke kan bruke amerikansk 203mm ammo..?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 10:11 pm
nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 10:04 pm
OrmenLange skrev: fre jun 09, 2023 10:01 pm
Mulig jeg misforstår, men jeg tolker Varulvs innlegg som at USA donerer ammunisjon som Ukraina ikke har egnede våpen til å bruke.
De hadde 90 stk 2S7 Pion når krigen startet, og de har helt sikkert igjen slike fortsatt.
Varulv skriver at 2S7 Pion ikke kan bruke amerikansk 203mm ammo..?
Det vet jeg ingenting om, men jeg er helt sikker på at de som setter opp disse våpenpakkene har full kontroll.
Ingen av oss vet hvor denne ammo kommer fra. Men både du og Varulv kan slappe helt av. Ukraina får hva de selv ønsker seg i den grad giverlandene kan levere. Noe tar USA fra sine store lagre, andre ting kjøper de fra andre land og så kjøper de fra produsenter i USA eller i andre land.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 9:00 pm Amerikanerne kunngjort nok en våpenpakke til Ukraina, men da vist det seg at "203mm ammunisjon" vil leveres. Det finnes ikke egnet artillerivåpen for amerikanskproduserte 203mm ammunisjon, 2S7 Pion er beregnet på sovjetiskproduserte ammunisjon. Det må være 203mm M110 Haubitser, men den siste NATO-operatør er Hellas, som ikke kan unnvære et eneste eksempel pga. den tyrkiske trusselen. Det foregår produksjon av 203mm ammunisjon i USA for flere utenlandske militærmakter som Taiwan, men USA retirerte sine egne haubitsene i 1990-årene. En mulighet er at Angola har solgt sine 2S7 Pion medregnet ammunisjon til USA, de har ikke bruk for disse våpnene som bare var kjøpt som statushevding. Derfra kommer det videre til Ukraina.
Er dette en vits ? Mener du at amerikanerne har lansert en våpenpakke som ukrainerne ikke kan bruke ? Hva er kilden nå da (som du stort sett aldri oppgir) ? Russia Today eller Pravda ? Hvor dumme tror du egentlig at amerikanerne er ? Om det noen som er og har vært idioter i denne krigen fra dag 1 så er det russerne.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



De har jammen meg elscootere i Ukraina også ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Leser i avisa her at Kadyrov er klar til å starte krig mot Polen, Frankrike og Tyskland.
Etter at han har nedkjempet Ukraina.
Skummelt!

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 12:02 am Leser i avisa her at Kadyrov er klar til å starte krig mot Polen, Frankrike og Tyskland.
Etter at han har nedkjempet Ukraina.
Skummelt!
Hadde jo vært genialt.
Da er det ingen unnskyldninger for å holde noe tilbake.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Slava Ukraina


Stjerten

Legg inn av Stjerten »

nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 8:29 am
Stjerten skrev: fre jun 09, 2023 7:20 am
missChance skrev: tor jun 08, 2023 2:06 pm

"Frølich sier ukrainerne har enkle og gode metoder for å teste og kvalitetssikre utstyret før det tas i bruk, og mener derfor at argumentasjonen ikke holder vann.

– Hvis man har sett noe av det utstyret som ukrainerne bruker og har tilgang til, så skjønner man veldig fort at det som norsk politi har brukt inntil nylig vil være mer enn godt nok, sier han.

– Jeg har snakket med soldater, og spurt dem hva de mener om at utstyret destrueres, og om de kunne brukt utgått utstyr. Han ene begravde ansiktet i hendene. Han sa bare: «Forstår de hvilket grenseløst behov som finnes her?» sier Frølich."

Men det er tydeligvis viktigere at de dør uten noe som helst beskyttelse.
Hva består slike vester av, som går ut på dato?
Vestene består av meget sterke ikke-vevet og vevet fibre. Det er faktisk avanserte produkter, og de leveres med en garanti fra produsent at de skal stoppe kuler fra de og de våpen.
Når tiden går, og vestene brukes så påvirkes de. At produsentene sier at garantien gjelder i 5 år eller 10 år er derfor ikke merkelig. Men sannsynligvis stopper en vest med 5 års garanti samme kulen like godt etter 10 år, men du kan ikke klage til produsenten hvis den ikke gjør det.
Takker og bukker.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt :
Ukrainian forces continued counteroffensive operations in least four areas of the front on June 9. The Russian Ministry of Defense (MoD) claimed that Russian forces repelled limited and localized Ukrainian ground attacks in the Kreminna area. Ukrainian officials stated on June 9 that Ukrainian forces advanced 1.2 kilometers in continued offensive operations near Bakhmut on June 8. Ukrainian forces continued limited counteroffensive operations in western Donetsk Oblast near the Donetsk-Zaporizhia Oblast border on June 9, and made tactical gains in the area. Ukrainian forces also continued ground attacks in western Zaporizhia Oblast overnight from June 8 to 9 and during the day on June 9, and a Russian source suggested that Ukrainian forces made incremental gains during the attacks.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 8:30 pm I det minst er de ukrainske styrkene i avansement, for de har tatt betydelige områder og skal ha nådd den sekundære forsvarslinjen, spesielt ved Robotyne, selv om de har voksende tap og sliter mer enn forventet. Alle Leo2A4 som var tatt ut (2), er berget mens alle Leo2A6 er i hender på ukrainerne, som har presset russerne langt fra disse kamptapene. 1 Leo2 er permanent ødelagt.
Det vist seg å ikke være tilfeldighet, et opptak tatt av en russer vist at russerne hadde tatt tilbake det tapte området hvor en Leo2A6 og flere Bradley har blitt etterlatt. Da må det betyr total fiasko. Men; området er sterkt omstridt og på russisk hold er det kommet innrømmelser om at de ikke er herre over situasjonen i møte med mer og mer kraftige angrep. Får da håper på at offiseren som var ansvarlig for kolonneangrepet som gikk fryktelig galt ved Mala Tokmacha, har blitt tatt i arrest. Det var opptak i forkanten av angrepet som vist optimistiske ukrainske soldater på nevnte kjøretøyer som var ved godt mot, de endt opp med å miste et dusin kjøretøyer til sammen selv om de berget alle som kunne berges, og dusinvis av drepte og skadede. Moralen må ha blitt dypt rystet fordi russisk artilleri ledeført av spotterdroner og under forstyrrende angrep av kamphelikoptre rammet dem midt i minefelter som de ikke hadde fullstendig oversikt på. De var nødt til å bevege seg i stramme veger skapt av stridsvogner med mineryddingsutstyr, og ved en feil var kjøretøyene ført for tett sammen.

Dette opptaket vist hvordan artilleriet var den største fienden for ukrainerne, som var fanget i midten av et minefelt som de simpelt ikke hadde kartlagt på forveien.

Og det meldes på russisk hold om at liknende scener har hendt annetsteds. Alt tyder på at ukrainsk etterretning om minefeltene og artilleristyrkene i Søndre Donbass-fronten kan ha slått feil. Ukrainerne hadde simpelt ikke effektive kart over minefeltene, og de var fullstendig overrasket over at det er så mye tungt artilleri som ikke har blitt tatt ut. Her skulle de amerikanskbygde selvmordsdronene ha spilt en viktig rolle, men de har helt uteblitt, og ukrainsk kontraskytningsevnen er sterkt begrenset av Lancet-trusselen og russernes egne taktikk.

Slik jeg ser det; ukrainerne må skifte om offensivretningen. Ukrainerne må sannsynlig angripe selve Donbass fremfor Søndre Donbass om de ikke kan gjøre vesentlige vinninger i sør. Hvis massevis av Leo1 stridsvogner var kommet tidlig fram, er det mulig at disse tapene ville kunne tolereres, men de kom altfor sent fram og ukrainerne kunne ikke bare vente og vente.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Jeremiah skrev: fre jun 09, 2023 8:00 am Det er litt rart om hovedangrepet til ukrainerne konsentrerer seg om Bakhmut og rett mot Melitopol. Det finnes vel ikke sterkere russisk forsvar enn akkurat ved disse to stedene.
Jeg gjentar denne.

Droner gjør kombinasjonen av minefelt og artilleri ekstremt dominerende. Det blir som å spille "battleship" mens motstanderen kan se hvor du har plassert skipene dine. Ukrainerne må enten slå ut dronene eller artilleriet, eller finne et annet sted.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Jeremiah skrev: lør jun 10, 2023 7:42 am
Jeremiah skrev: fre jun 09, 2023 8:00 am Det er litt rart om hovedangrepet til ukrainerne konsentrerer seg om Bakhmut og rett mot Melitopol. Det finnes vel ikke sterkere russisk forsvar enn akkurat ved disse to stedene.
Jeg gjentar denne.

Droner gjør kombinasjonen av minefelt og artilleri ekstremt dominerende. Det blir som å spille "battleship" mens motstanderen kan se hvor du har plassert skipene dine. Ukrainerne må enten slå ut dronene eller artilleriet, eller finne et annet sted.
Tviler på at hobbygeneraler i Norge har grunnlag for å mene så mye om hva Ukraina bør eller ikke bør gjøre.

Vi har gått fra å være en nasjon av epidemologer til å bli 4-stjerners generaler på halvannet år.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Roedgata Det finnes fagmilitære kommentatorer på YouTube, som mener at den Ukrainske offensiven har dårlige muligheter. Men også fagmilitære som mener det motsatte.

De førstnevnte mener at offensiven i stor grad har kommet i stand, på grunn av politiske føringer fra land som støtter Ukraina.

@Jeremiah De russiske forsvarslinjene er selvsagt sterkest, der det er mest hensiktsmessig for Ukrainske styrker å angripe....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bantor skrev: lør jun 10, 2023 10:01 am @Roedgata Det finnes fagmilitære kommentatorer på YouTube, som mener at den Ukrainske offensiven har dårlige muligheter. Men også fagmilitære som mener det motsatte.

De førstnevnte mener at offensiven i stor grad har kommet i stand, på grunn av politiske føringer fra land som støtter Ukraina.

@Jeremiah De russiske forsvarslinjene er selvsagt sterkest, der det er mest hensiktsmessig for Ukrainske styrker å angripe....
Det de må bruke er store mengder klasevåpen og hvitt fosfor.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»