Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Troygirl

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Troygirl »

Foreløpig informasjon som har kommet ut om dagens angrep:
  • 38 Kh-101/Kh-555 kryssermissiler ble skutt ut fra åtte Tu-95 strategiske luftfartsmissilbærende fly fra det Kaspiske hav og Volgodonsk i Rostov-regionen
  • 22 Kalibr-kryssermissiler fra Svartehavsflåtens skip
  • Tu-22m3 bombefly angrep med tre Kh-22 kryssermissiler fra Svartehavet, samt Su-35 jagerfly med seks Kh-59 guidede luftmissiler og en Kh-31P
Luftvernmissilenheter, luftfart, mobile branngrupper fra Luftforsvaret og andre deler av de ukrainske forsvarsstyrkene var involvert i å slå tilbake angrepet.

Ukrainerne er utrolig glade og lettet over at dette ser ut til å ha gått så bra som det kunne. Dette er resultatet av flere ukers omhyggelig planlegging.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Caputo skrev: man des 05, 2022 6:33 pm Det begynner å bli bra, bare litt til nå.

Håper dette stemmer, eller i hvert fall er veldig nærmt sannheten. Om Ukraina faktisk får nok luftvern, sånn at Russland ikke effektivt kan bedrive terrorisme mer, da har de virkelig ingenting.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 6:01 pm
Hmm skrev: man des 05, 2022 5:57 pm
Syrlig skrev: man des 05, 2022 4:43 pm

EU har hele veien forsøkt å integrere Russland men har blitt motarbeidet at USA som har andre strategiske interesser.

Hvis Tyskland og Frankrike hadde fått bestemme hadde vi ikke fått energikrise, det hadde ikke vært krig, Ukraina hadde vært nøytralt og verden hadde ikke vært pissed på USA misbruk av dollarhegemoniet.

I stedet insisterte USA på at Ukraine måtte få velge selv.
Kan Zimbabwe også velge selv?
Og vi fikk dermed krig.

Det eneste positive med denne krigen for Europa er at vi har fått bevist at vi ikke trenger å være så redde for Russland
For Russland og Ukraina er det bare sorg.
USA kommer derimot styrket ut av dette.


Dette vet Macron og det tenkes nok i Tyskland også.
Tyskland og Frankrike har også diverse interesser å ta vare på. Og da Russland gikk til krig i Donbas og annekterte Krim i 2014 så var det tydelig hvilken side de var på og hvem de brydde seg om.
Tja.
Jeg er redd for at dette er å betrakte som en avsporing.
Du kommer med en rekke påstander, jeg kommenter en av de. Det kalles diskusjon.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: man des 05, 2022 6:30 pm
AxelRudi skrev: man des 05, 2022 6:12 pm
Fordomsfull skrev: man des 05, 2022 5:57 pm
Tråden er stengt til vi får det slik vi vil ha det. Da vil den gjenåpnes. Ja det er samma hvem som flyttet hva. Ettersom det kom ti klager var vi nødt til å ta et valg om hvordan dette skal løses fremover. Nå kan man diskutere dagens situasjon i ukraina her og starten av konfliten i 2014 frem til nå. Så tar man historiske sammenligninger med midtøsten, serbia, Syria, Irak og what not i den andre. Er ikke det fryktelig greit da? /mod
Herlig om dere klarer det, jeg er så jæ..... dritlei av å høre at USA og Israel egentlig er slemmest og foredrag fra WWII
Hva liker du å høre da, kytec? Vil du heller høre enda flere ganger hvor mange som er drept i dag og med hvilke våpen? Og det sånn hundre ganger om dagen, hver bidige dag - til krigen en gang er over? Og de/oss/meg som trekker noen paralleller med andre kriger, vi avsporer tråden? Partene her skal inngå en fredsavtale, bli naboer og forhåpentligvis kunne samarbeide med hverandre igjen. Om ikke du også tror at russere generelt er klin idioter, så sies det at den 1. krigen russerne førte mot Tsjetsjenia ble stoppet fordi russere flest var så imot krigen mot det tsjetsjenske folket. Sånn kan det være en ide og ikke skyve alle russere fra seg ved å omtale dem som noe laverestående enn mennesker. Og heller støtte dem i deres motstand mot krigen.
Jeg har tidligere trukket paralleller med andre kriger, som den nevnte her og synes selvsagt det er relevant. Nå er jeg nok over antall linjer du klarer å absorbere, så jeg stopper her.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: man des 05, 2022 6:58 pm
kytec skrev: man des 05, 2022 6:30 pm
AxelRudi skrev: man des 05, 2022 6:12 pm
Hva liker du å høre da, kytec?
Sånn for eksempel.

"Foreløpig informasjon som har kommet ut om dagens angrep:
38 Kh-101/Kh-555 kryssermissiler ble skutt ut fra åtte Tu-95 strategiske luftfartsmissilbærende fly fra det Kaspiske hav og Volgodonsk i Rostov-regionen
22 Kalibr-kryssermissiler fra Svartehavsflåtens skip
Tu-22m3 bombefly angrep med tre Kh-22 kryssermissiler fra Svartehavet, samt Su-35 jagerfly med seks Kh-59 guidede luftmissiler og en Kh-31P
Luftvernmissilenheter, luftfart, mobile branngrupper fra Luftforsvaret og andre deler av de ukrainske forsvarsstyrkene var involvert i å slå tilbake angrepet.

Ukrainerne er utrolig glade og lettet over at dette ser ut til å ha gått så bra som det kunne. Dette er resultatet av flere ukers omhyggelig planlegging".

-Kan bekrefte at den infernalske og irrelevante gnålingen din er nok til å gi hvem som helst hjerneblødning.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 4:17 pm Slik sett var kanskje krigen uunngåelig, men jeg må innrømme at jeg var, og fortsatt er, noe ukomfortabel med at det var USA og Biden som i praksis definerte forskjellen på hva som er "urimelig" og hva som er "rimelig". Et element i dette er at vi vet at Russiske våpen i Cuba var "no-go" for USA og hvis kravet var at Russland ikke ville ha amerikanske våpen i Ukrainia så mener jeg at det ville vært bedre å finne en løsning på det enn å ofre hundretusen av menneskeliv. Et kompromiss kunne f.eks. vært null våpen i Ukraina, men at Ukraina til gjengjeld fikk en sikkerhetsgaranti fra NATO.
Det er ingenting som tyder på at det er dette denne krigen handler om. Imidlertid er det grunn til å frykte at resultatet av det du foreslår her, ville vært at Russland utsatte sin invasjon til Ukraina var tømt for våpen. Og mens de ventet ville du - og andre med samme tanker - feiret hvor flinke en var til å finne fredelige løsninger.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 4:43 pm I stedet insisterte USA på at Ukraine måtte få velge selv.
Kan Zimbabwe også velge selv?
Det virker rimelig.
Syrlig skrev: man des 05, 2022 4:43 pm Og vi fikk dermed krig.
Den slutningen medfører neppe riktighet. Man fikk krig fordi en viss parodi på et land ikke evner å oppføre seg som noe annet enn nettopp en parodi. Dårlig parodi.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 4:17 pm
bobjim41 skrev: man des 05, 2022 1:29 pm
bobjim41 skrev: man des 05, 2022 1:26 pm
Er jeg pro-russisk? Nei, jeg har ingen interesse for Russland utover at jeg er "anti-krig". Prinsipalt vil jeg at krig ikke startes. Subsidiært vil jeg at den tar slutt så fort som mulig.
Det er bare en måte å nå ditt subsidiære mål, russerne må dra hjem.

Hmm

Legg inn av Hmm »

slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 7:17 pm
Orakelet skrev: man des 05, 2022 4:17 pm Slik sett var kanskje krigen uunngåelig, men jeg må innrømme at jeg var, og fortsatt er, noe ukomfortabel med at det var USA og Biden som i praksis definerte forskjellen på hva som er "urimelig" og hva som er "rimelig". Et element i dette er at vi vet at Russiske våpen i Cuba var "no-go" for USA og hvis kravet var at Russland ikke ville ha amerikanske våpen i Ukrainia så mener jeg at det ville vært bedre å finne en løsning på det enn å ofre hundretusen av menneskeliv. Et kompromiss kunne f.eks. vært null våpen i Ukraina, men at Ukraina til gjengjeld fikk en sikkerhetsgaranti fra NATO.
Det er ingenting som tyder på at det er dette denne krigen handler om. Imidlertid er det grunn til å frykte at resultatet av det du foreslår her, ville vært at Russland utsatte sin invasjon til Ukraina var tømt for våpen. Og mens de ventet ville du - og andre med samme tanker - feiret hvor flinke en var til å finne fredelige løsninger.
Hovedårsaken til krigen er at Putin og lederskapet skal beholde makten og de enorme verdiene de har stjålet fra det russiske folk. Dette er også hva Steinfeld nevnte i intervjuet med NRK.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Det siste kullet i 2022 av ukrainske rekrutter på trening i Storbritannia var ferdig denne uken. De har fått opplæring av britiske og kanadiske soldater.





Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde

Tsjekkia vedtok 6. november at de også skulle ta i mot ukrainske rekrutter, og de første var på plass i slutten av november allerede.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Interessant tråd om den siste SU-34 nedskytingen. Flyet brukte å komme hver kveld til gutta i skyttergravenes store skrekk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Veldig bra, håper ukrainerne klarer å holde seg varm på beina mens russerpakket kan fryse.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

kytec skrev: man des 05, 2022 11:57 pm Veldig bra, håper ukrainerne klarer å holde seg varm på beina mens russerpakket kan fryse.
Koldbrann og neglsprett, måtte de få det, russerne som burde holdt seg hjemme.
Så lenge de er på drapstokt i fremmed land under jeg dem det værste i vinter.
Få smittsom hjernebetennelse i alle leir i tillegg så begynner det å monne.
Influensa blir for mildt å ønske satans utsendte


William_S

Legg inn av William_S »

Helt greit at russerpakket også får føle litt på det på hjemmebane og

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

kytec skrev: tir des 06, 2022 12:10 am Nydelig!

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrain ... d/77957389
Ja, de fikk tilbake som forventet for dem, men deilig å vise russerne at de faen ikke skal få lov å føle seg trygg på sin side av grensen de heller.
Flott om man får tatt ut noen fly, og at baser ikke lenger er trygge å operere fra

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hadde de bare pepret Russland med hundrevis av raketter. Gang på gang på gang. Men de kan la være å oppføre seg som russerpakket. Holder lenge om de går etter militære mål, sivile bør skånes.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Hmm skrev: man des 05, 2022 6:54 pm
Syrlig skrev: man des 05, 2022 6:01 pm
Hmm skrev: man des 05, 2022 5:57 pm

Tyskland og Frankrike har også diverse interesser å ta vare på. Og da Russland gikk til krig i Donbas og annekterte Krim i 2014 så var det tydelig hvilken side de var på og hvem de brydde seg om.
Tja.
Jeg er redd for at dette er å betrakte som en avsporing.
Du kommer med en rekke påstander, jeg kommenter en av de. Det kalles diskusjon.
Nå tenkte jeg på Moss intervensjon og hva man må ta i andre tråder.
Roten finnes i NATO-møtet i 2008 som fikk Russland til å endre kurs
Der ga Tyskland og Frankrike etter for amerikansk press om å åpne opp for Ukraina og Georgia.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Ljot skrev: man des 05, 2022 6:26 pm

Om man skal pirke på noe i det europeiske samarbeidet så er kanskje den smule vestlig arroganse du peker på her noe å ta tak i. Hvis vi for argumentets skyld kjøper poenget ditt om at Tyskland og Frankrike gjerne så et nøytralt Ukraina i bytte for fred og generell bekvemmelighet mens USA ville la Ukraina bestemme selv er vi rett i kjernen på kolonimaktsarrogansen. Frankrike og Tyskland har strengt tatt ikke noe med å forsøke å styre over hvordan Ukraina skal orientere seg. Dersom USA har vært pådriveren for at Ukraina selv skulle velge hvordan å håndtere situasjonen så er det i tilfelle USA som står for de rette holdningene her. Som en fotnote kan bemerkes at Zimbabwe ser ut til å styre seg selv relativt fritt og uhemmet. Foreløpig ingen stor suksess, men de styrer da seg selv i aller høyeste grad.
NATO en eksklusiv klubb man bli medlem av ved invitasjon.
At land skal "velge selv" er like dårlig beskrivelse som at islamistisk terror kom "fordi de hater vår frihet".
Begge deler er er noe selvrettferdige amerikanerne fant på.

Russland stilte ikke krav til Ukraina eller NATO.
Russland henvendte seg direkte til USA med krav om at invitasjonen måtte trekkes tilbake.
Man kan mene hva man vil om dette, men det er det som skjedde.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Å hoi hvor det smeller, fra loft og til kjeller, for nå er det Russland det gjelder.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wA ... i-russland

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Knaberaps skrev: tir des 06, 2022 8:34 am Å hoi hvor det smeller, fra loft og til kjeller, for nå er det Russland det gjelder.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wA ... i-russland
Deilig. Keep ‘em coming.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Syrlig skrev: tir des 06, 2022 6:28 am
Ljot skrev: man des 05, 2022 6:26 pm

Om man skal pirke på noe i det europeiske samarbeidet så er kanskje den smule vestlig arroganse du peker på her noe å ta tak i. Hvis vi for argumentets skyld kjøper poenget ditt om at Tyskland og Frankrike gjerne så et nøytralt Ukraina i bytte for fred og generell bekvemmelighet mens USA ville la Ukraina bestemme selv er vi rett i kjernen på kolonimaktsarrogansen. Frankrike og Tyskland har strengt tatt ikke noe med å forsøke å styre over hvordan Ukraina skal orientere seg. Dersom USA har vært pådriveren for at Ukraina selv skulle velge hvordan å håndtere situasjonen så er det i tilfelle USA som står for de rette holdningene her. Som en fotnote kan bemerkes at Zimbabwe ser ut til å styre seg selv relativt fritt og uhemmet. Foreløpig ingen stor suksess, men de styrer da seg selv i aller høyeste grad.
NATO en eksklusiv klubb man bli medlem av ved invitasjon.
At land skal "velge selv" er like dårlig beskrivelse som at islamistisk terror kom "fordi de hater vår frihet".
Begge deler er er noe selvrettferdige amerikanerne fant på.

Russland stilte ikke krav til Ukraina eller NATO.
Russland henvendte seg direkte til USA med krav om at invitasjonen måtte trekkes tilbake.
Man kan mene hva man vil om dette, men det er det som skjedde.
Det som skjedde var at Russland benyttet en rekke med vikarierende argumenter for å bygge opp en svært underlig kulisse. Klaging på NATO's påståtte imperialistiske ekspansjon var et av de. Denazifiserings-vitsen kjenner vi alle til. Flere andre underlige argumentkonstruksjoner ble også servert, sammen med svulstige russonostalgiske beskrivelser og et ønske om å endre Europa fra Vladivostok til Lisboa for å redde oss fra den homofile fare. Alt sammen skuebrød, potemkinkulisser for å skjule en notorisk kremlinsk imperialisme, landstjeling satt i system og som vi etterhvert kjenner det - utført gjennom grusomme overgrep og terror mot sivilbefolkning.

La oss skjære til beinet i din argumentasjon, hvor Frankrike og Tyskland fremstår som de fredsæle fordi de var villige til, med dette bakteppet, å ta valg på vegne av Ukraina. Og USA på den andre side fremstår som krigshissere ved å si at Ukraina kan ta egne valg. Da er det, uavhengig av NATO sin 'eksklusivitet' ikke USA som prøver å tvinge sin vilje og sin verdensforståelse på Ukraina. Selvsagt er det sannsynlig at USA sine interesser er sammenfallende med Ukrainas syn på egen handlefrihet men kjernen er nettopp den - Ukrainas frihet til å selv forme sin fremtid.

Forøvrig tror jeg i etterpåklokskapens lys at ihvertfall Frankrike ser at invasjonsforsøket ville skjedd uansett. Dersom man hadde solgt Ukrainas selvstendighet ut til Russland ville det bare være som å hive en kylling til minken for å holde den unna hønsehuset. Den ville kommet tilbake igjen neste gang den ble sulten.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km. Hvor mange de har så langt vites ikke, så jeg antar at det var noen av disse. Alle artikler jeg har sett om denne bombingen antyder droner, ikke noe annet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: tir des 06, 2022 10:47 am
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km.
Ja, det var disse:

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

sertono skrev: tir des 06, 2022 11:07 am
DennisB skrev: tir des 06, 2022 10:47 am
Orakelet skrev: tir des 06, 2022 10:11 am Ukrainia har vel ikke droner som kan fly 600-700 km? Mao. er dette noen inne i Russland som driver sabotasje / angrep?

Jeg syns det er overaskende at vi ikke ser mer av dette. Det er dyrt å sende 100 missiler. Lastebiler med sprengsstoff (tilsvarende angrepet på Krim-broen eller Breivik her i Norge) er langt billigere og jeg vil tro at begge land har folk som kan spille rollen som en lastebilsjåfør med samme nasjonalitet som fienden. Språket er vel ganske likt og falske pass ol. klarer etterretningstjenesten å fikse.
Det var en link for et par dager siden med påstand om at Ukraina faktisk har startet produksjon av slike droner, med rekkevidde på inntil 1000 km.
Ja, det var disse:
Hvis det er de så virker det som at testingen går over all forventning

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Fernandovonarb skrev: tir des 06, 2022 11:38 am De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Jeg får ikke dette til å "gå rundt". Det virker som at de traff målene presist.. Videre er det veldig lang rekkevidde og nok sprengkraft. Har man ikke da et våpen som fullt ut matcher de mest avanserte moderne rakettene som finnes? Droner fra Sovjet-tiden var vel ikke så bra?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: tir des 06, 2022 12:15 pm
Fernandovonarb skrev: tir des 06, 2022 11:38 am De dronene som smeller i russland nå er gamle Sovjetiske TU-141 mer eller mindre bekreftet. Tidligere også sendt ut men da ble de skutt ned. Nå vet vi at russerne bruker luftvernbatterier til terrorbombing på landjorden, og da er fokuset sikkert ikke på den primære oppgaven.

Jeg får ikke dette til å "gå rundt". Det virker som at de traff målene presist.. Videre er det veldig lang rekkevidde og nok sprengkraft. Har man ikke da et våpen som fullt ut matcher de mest avanserte moderne rakettene som finnes? Droner fra Sovjet-tiden var vel ikke så bra?
Her er jeg enig, men dette er ikke mitt felt. Ukraina har altfor mye å tape på å sende upresise og gamle droner, og kanskje treffe sivile bygg. Det vil jo være krise.
Om disse dronene da ikke er betydelig oppgradert, med godt koordinerte måldata.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»