Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Caputo

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Caputo »

Er ikke rart voksne folk sliter med å skille sant fra usant når Norges største avis helt ukritisk gjengir den alternative virkeligheten til Putin.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B ... megaviktig

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hater russere med våpen i Ukraina bare sånn at det er klart, men disse stakkars unge jævlene som fryser så mye at ikke de orker å flytte seg selv om det sprenges en drone-bombe (?vet ikke hva det heter?).

Hvorfor kan dere ikke bare dra hjem?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Vennligst slutt med denne skyttergravkrigen som har oppstått, hvor enkelte debattanter virker å ha delt seg opp i forskjellige grupperinger, og hvor meningsmotstanderne skal "tas" konstant. Det er altfor mye personfokus og "baksnakking" i tråden, med stadige stikk.

Hvis dere synes at det er avsporinger som på INGEN SOM HELST MÅTE kan knyttes opp til situasjonen mellom Ukraina og Russland så rapporter det. Kortere digresjoner som drar inn paralleller til andre kriger, og forhistorien til nasjonene involvert er ikke avsporinger.
Falske beskyldninger om hva andre debattanter har sagt, og stråmenn som blir lagd av meningsmotstandere hvor dere finner på hva som er i hodet på, eller hva som er intensjonen til de dere diskuterer med kommer til å bli slått hardere ned på i tiden fremover - men vi i moderatorteamet trenger hjelp fra dere til å få med oss når både slikt skjer og når det er større avsporinger, så rapporter gjerne, og så vil vi vurdere hva som er verdt å slette.

Vi setter stor pris på all hjelp som vi kan få. Vi setter også stor pris på det når dere diskuterer på en saklig og respektfull måte, selv om dette er et hett tema med mye følelser.

Med hilsen,
Jolla og resten av Mod-teamet.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?
Nei jeg tror du er ganske så oppdatert. De hardeste kampene foregår vel rundt Bakhmut nå.
Resten av fronten virker ganske stille.
Og 300 tatt ut av krigen pr. dag er vel omtrent på gjennomsnittet av estimatene siden krigen brøt ut.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Ny oppdatering fra Denys.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm
Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.
1000 dager igjen av krigen da, forhåpentligvis med færrest mulig ukrainske liv tapt.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 11:51 pm
Gorgi skrev: fre nov 25, 2022 3:10 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Ja. Noenlunde stille når 300 soldater tas ut på en dag….
Tapstallene har vært langt høyere enn 300 per døgn. Russerne har mobilisert 300 000 soldater. Hvor mange som er i Ukraina vet jeg ikke. 300 falne langs en svært lang front er relativt sett få. Se på de daglige russiske tapstallene under WW2. De materielle tapstallene - tanks, APV’er, artilleri mv - er nesten nede i null per døgn. Jeg har nesten daglig fulgt statistikkene til det ukrainske FD, og det er ja noenlunde stille. Eller er det offensiver jeg ikke har fått med meg ?

300 er bedre enn ingen. Yr.no melder betydelig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. La oss håpe på enda mer hjelp fra kuldegradene. Dronefilmen over de russiske skyttergravene lagt ut her i dag viser soldater som i all sin elendighet nærmest gir fan eller opp i sin destruktive fatalisme. Skremmende film. Føler nesten med de som er tvunget inn i dette marerittet, og det blir ikke bedre med vinteren fra desember til februar/mars.
UAF har gitt medier og andre munnkurv mht offensive operasjoner som eventuelt måtte foregå nå, som f.eks i Nova Kakhovka. De gjorde det samme med Kherson.

The AFU has slapped a blanket ban on news reports from the region, citing a need to protect the security of ongoing operations. A Nov. 15 statement from the AFU’s Joint Forces South (JFS) confirmed strikes were in progress and that the AFU’s main objectives at present are the destruction of RF troops and ammunition depots. There was no mention of river crossings or ground fighting around Nova Kakhovka.

https://www.kyivpost.com/russias-war/ne ... hovka.html

Det ukrainske forsvarsdepartementet opererer med 430 drepte russere fra 24.-25. november.

https://www.mil.gov.ua/en/news/2022/11/ ... -to-25-11/

Ellers legger UAF ut detaljerte rapporter hver dag over hva russerne har gjort det siste døgnet, og mer generelt hva de selv har gjort.

https://www.kmu.gov.ua/en/news/operativ ... torgnennya

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Jeg har sikkert sett opp mot 10 videoer som denne hver eneste dag på Telegram den siste uka. Det må være en kombinasjon av utrente, dårlig utrustede mobiliserte, kulde og altfor lite mat som gjør at man får se så mange døde.

Dette skjer i Europa i 2022. Fy fader for et fedreland disse soldatene kjemper for. Og så ryktes det om at de i januar skal mobilisere ytterligere 500-700 000 soldater. Ren og skjær galskap.


Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Troygirl skrev: lør nov 26, 2022 1:58 am Jeg har sikkert sett opp mot 10 videoer som denne hver eneste dag på Telegram den siste uka. Det må være en kombinasjon av utrente, dårlig utrustede mobiliserte, kulde og altfor lite mat som gjør at man får se så mange døde.

Dette skjer i Europa i 2022. Fy fader for et fedreland disse soldatene kjemper for. Og så ryktes det om at de i januar skal mobilisere ytterligere 500-700 000 soldater. Ren og skjær galskap.

De bildene og den filmen du la ut link til er helt absurd. Hvor mange soldater som lå døde her vet jeg ikke. Ga opp og telle. Ser ut som alle er drept av granatild, og at dette er rene infanteristyrker uten så mye som enkel mekanisk støtte. Russerne kan ikke ha veldig mange operative tanks og armerte kjøretøy igjen om statistikken til ukrainerne er sånn passe korrekt. Det som synes å ha skjedd er at russerne er drept i og rundt provisoriske skyttergraver som knapt er til vern mot ild fra håndvåpen.

Mobilisering av 500 til 700 000 nye russere i januar uten at disse som tidlig i krigen settes opp i lette mekaniske brigader (disse er utradert), vel det tror jeg ikke på. Det er 9 millioner russiske menn mellom 20 og 30 år. Selv om russerne også har mobilisert ikke-russere og menn over 30 år, går ikke tallene helt opp. Med stabskompanier er det grunn til å anta at 300 000 russere var involvert 24 02 2022. Siden er visstnok 300 000 nye mobilisert. Legger man på ytterligere nye 700 000 får man 1.300.000 soldater. Fjerner man 300 000 - ikke russere og menn over 30 år - er ca 12-13 % av den russiske mannlige befokningen mellom 20 og 30 år mobilisert, og sendt til en kjøttkvern. Om den klare majoritet av de 1 300 000 er russere vil det omregnet til norske forhold innebære at ca 50 000 nordmenn er sendt ut i en angrepskrig. Tallet er så høyt at det ville rammet svært mange nordmenn direkte eller indirekte. Om 200 000 russere er drept, lemlestet eller savnet utgjør det ca 8000 nordmenn, Jeg tror tallet på russere som av ulike grunner ikke kan sloss mer er høyere. En dag må dette rakne internt der borte, av mange grunner, eller er den jevne russer kun viljeløse redskaper uten evne til å tenke selv ?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

@Crazy Horse De har telt 35 stk i den videoen. Dette er stort sett Wagners og kriminelle, og for russerne er det nok vinn vinn å bli kvitt disse. Slipper å fø på dem i fengsel. Har to eksempel på selvmord som er dokumentert blant disse. Totalt håpløs situasjon for dem nå, og snart er de døde av kulde. Tipper de ikke hadde anelse om hva som foregikk når de hoppet på muligheten i fengslet.

Null trening, blir dirigert av droner helt til de blir drept av Ukrainere, kan ikke dra tilbake for da blir de drept av egne for feighet. Resultatet er klynger som fryser ihjel eller blir bombet av droner i små skyttergraver.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Etter sist nytt virker det som at en tredjedel av all våpen måtte tas ut for utbedring som sett med vestlig våpen i Ukraina, så det betyr da at begge parter kan bare ha halvparten til to tredjedeler av det ledige stridsmateriellet tilbake. Det er blitt latt merke til at det russiske artillerivåpenet som er altfor spredt og oftest brukt på mål i terrorformål, har blitt underlegent i møte med det ukrainske artillerivåpenet som avfyrer 2,000 til 4,000 granater og raketter per dag, med 2,000-tallet som normal estimat. Dette kan tyder på at russerne har langt flere skyts som måtte tas ut av feltet enn ukrainerne som så ut til å være flinkere og mer fleksibelt. Færre russiske granater falt på ukrainske soldater.

Det er presist hvorfor ildpåsettelsesgranater tars i bruk på ukrainske stillinger, de trenger områdedekkende våpen uansett hvor ineffektivt det er, fordi det ikke er mange nok granater. Disse avfyres med 122mm flerrørs rakettbatteri og 152mm rørartilleri, men noen av opptak viser større kalibre som 227mm og 300mm raketter. Men måten disses brukes på, er lite gjennomtenkt; de er best for å holde fienden ned under egne fremrykking og på åpen lend mot fienden som ikke graver seg ned eller beskytte sine kjøretøyene. Disse brukes på befestede stillinger og tilfluktssteder uten bakkeangrep, de ukrainske soldatene lærer raskt hvordan å beskytte seg og sine kjøretøyene. Selv om hundrevis drepes og skades. Dette tyder på at russerne har mangel på nok granater og forsøk på å gjøre mer skade på ukrainerne med det de har til rådighet. Selv om massevis av ammunisjon finns annetsteds der de ikke forbrukes!

En ukrainsk kilde ment "300,000 russiske soldater har falt, blitt skadet og demoralisert", dette kan ha blitt oversatt til engelsk med en feil, at dette er om de mobiliserte, ikke samtidige russiske soldater siden februar 2022. Det er nå bred enighet at Russland har mistet 100,000 drepte og alvorlige skadede i dag, og dette inkludere ikke donbassrussiske militante som kan ha mistet 50,000 til 70,000 mann - Luhansk mistet opptil 30,000 i egne dokumenterte kilder - og de russiske militsene som regionalmilitser og Wagner-styrkene. Medregnet lette skadede som returneres til styrkene, savnede, desertører og demobiliserte soldater eller soldater som avbrøt sine kontraktene med militæret, er det mulig å komme opp til 300,000-tallet, som kan være under halvparten av alle væpnede russerne.

150,000 mobiliserte har kommet til Ukraina. Og de dør som fluer i Nordøstfronten, Bakhmut og Donetskfronten. De russiske offiserene bare sender dem fram mot ukrainske forsvarerne som har mistet meget liten terreng i november, selv om de så ut til å ha hatt 100 til 200 døde, skadede og savnede per dag - mot russerne som mister mer enn tre ganger så mange. Det eneste dette produsere, er å styrke ukrainernes moral ettersom terrorbombingene fulgt til hevntørst, så masseslakteriet passer dem godt.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

RvsB skrev: fre nov 25, 2022 4:09 pm
Troygirl skrev: fre nov 25, 2022 3:33 pm
Crazy Horse skrev: fre nov 25, 2022 2:42 pm Ser på den daglige oppdateringen over russiske tap på Ukraine Defence tråden på Twitter. Få russiske tanks etc tas ut nå. Rundt 300 soldater. Det er noenlunde stille. Stille før stormen, eller forberedelser på en stillings- eller skyttergravskrig utover vinteren ?

Min tanke er at ukrainerne i nært samarbeid med vestlig etterretning og rådgivere vil la vinteren gjøre jobben. Et kjent russisk våpen som bet på Grande Arme 1812 og tyskerne. Stadige angrep fra langtrekkende våpen som HIMARS om russerne samler seg, og små stikk fra spesialsoldater og partisaner. La ikke russerne føle seg trygge. La de fryse og sulte og la vinteren gjøre jobben. Samtidig vil jeg anta at ukrainerne er i full gang med å krysse Dnipro sydvest for Kherson. Etablere brohoder, få over forsyninger og mannskap. Alt for å berede grunnen for et nytt angrep eller en ny front i løpet av vinteren. Målet er ikke Krim i første omgang. men kystlinja i retning Mariupol. Alternativt nye angrep i Luhansk oblast eller nord i Donbas.
Dette er hva som skjer om dagen.

Tydelig at de sliter. De burde heller prøve å angripe Bakhmut mens de angriper Bakhmut, det venter ikke Ukrainerne.
General Melchett: «Doing precisely what we´ve done 18 times before is exactly the last thing they´ll expect us to do this time».

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Her har vi Merkels militærrådgiver. Har vært utrolig defaitisk i synet på russerne hele veien, og det er bare å tippe hvor mye Merkel ble påvirket av fyren. Ikke evner han å ta læring heller. Heldigvis virker Sholz å ha endret seg ut fra starten. Det tok tid, men bedre sent enn aldri.

DennisB

Legg inn av DennisB »

olek1970 skrev: lør nov 26, 2022 12:56 pm
RvsB skrev: fre nov 25, 2022 4:09 pm
Troygirl skrev: fre nov 25, 2022 3:33 pm

Dette er hva som skjer om dagen.

Tydelig at de sliter. De burde heller prøve å angripe Bakhmut mens de angriper Bakhmut, det venter ikke Ukrainerne.
General Melchett: «Doing precisely what we´ve done 18 times before is exactly the last thing they´ll expect us to do this time».
En tanke også brukt i Black Adder-serien..

olek1970

Legg inn av olek1970 »

DennisB skrev: lør nov 26, 2022 1:12 pm
olek1970 skrev: lør nov 26, 2022 12:56 pm
RvsB skrev: fre nov 25, 2022 4:09 pm

Tydelig at de sliter. De burde heller prøve å angripe Bakhmut mens de angriper Bakhmut, det venter ikke Ukrainerne.
General Melchett: «Doing precisely what we´ve done 18 times before is exactly the last thing they´ll expect us to do this time».
En tanke også brukt i Black Adder-serien..
Det er fra Black Adder😊

https://www.google.no/search?q=black+ad ... blfKREj50o
Sist redigert av olek1970 den lør nov 26, 2022 1:19 pm, redigert 1 gang totalt.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


olek1970

Legg inn av olek1970 »

Fernandovonarb skrev: lør nov 26, 2022 1:03 pm Her har vi Merkels militærrådgiver. Har vært utrolig defaitisk i synet på russerne hele veien, og det er bare å tippe hvor mye Merkel ble påvirket av fyren. Ikke evner han å ta læring heller. Heldigvis virker Sholz å ha endret seg ut fra starten. Det tok tid, men bedre sent enn aldri.
Dette må være en av de som har tatt mest feil. Og ikke bare har vad tatt feil, han har tatt så utrolig feil:
https://de.wikipedia.org/wiki/Erich_Vad

Gå ned på uttaleser om Russland krig mot Ukraina og se på uttalelsene fyren har kommet med. Og som du påpeker: evnen til å lære er totalt fraværende hos denne fyren.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Utenriksminister Vladimir Makei i Belarus meldes død. La oss håpe på en naturlig død, og ikke et åpent vindu som ofte skjer i Russland.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Skyt atomvåpen mot USA, sier demonstrantene i Moskva nå.

Helt føkkings hjernevasket. Er det noen som fortsatt mener at vi skal la dem få kjøre på som de vil? La Russland "vinne" krigen? Og la dem få bygge seg opp til en stormakt igjen etter denne krigen er over?
De må åpenbart stanses en gang for alle. Folk i Russland mister jo helt bakkekontakten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russer ... a/77840229

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

DennisB skrev: lør nov 26, 2022 3:41 pm Skyt atomvåpen mot USA, sier demonstrantene i Moskva nå.

Helt føkkings hjernevasket. Er det noen som fortsatt mener at vi skal la dem få kjøre på som de vil? La Russland "vinne" krigen? Og la dem få bygge seg opp til en stormakt igjen etter denne krigen er over?
De må åpenbart stanses en gang for alle. Folk i Russland mister jo helt bakkekontakten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russer ... a/77840229
Dette kommer til å framprovosere allmenn opprør av den pengesterke eliten, militæroffiserer og fornuftige statsansatte om dette vanviddet ikke stoppes. Putin tillatt dette for å skremme Vesten, men som vanlig er han uten av stand til å se konsekvensene. Det var dette, sammen med terrorbombingen av Ukraina, som fikk kineserne til å begynne med å ta avstand fra ham. Spesielt ettersom de samme kreftene lot til å ønske å ta Kasakhstan som er under kinesisk beskyttelse, og internt er det oppdaget at disse er dypt mistroisk og hatsk mot kineserne også.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Gaute65 skrev: fre nov 25, 2022 6:23 pm 300 drepte om dagen er 27000 fram til slutten av februar. Legg til minst like mange sårede og det begynner å bli endel. Jeg har sett rapporter at Russland har like mange drepte som sårede, det betyr at det er mange sårede som burde ha overlevd dør. Vanlig regning er 1-3.
Evakuering og profesjonell behandling av sårede virker å ha særdeles lav prioritet innen det russiske krigsmaskineriet.

I NATO er det noe helt annet, der vet alle soldater at hvis de blir såret er medevac med kvalifisert personell på plass etter kort tid. Etter en kjapp helikoptertur får de topp medisinsk behandling på nærmeste feltsykehus.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

nometalhorse skrev: lør nov 26, 2022 3:15 pm Utenriksminister Vladimir Makei i Belarus meldes død. La oss håpe på en naturlig død, og ikke et åpent vindu som ofte skjer i Russland.
Det er vel to alternativer:

Bilde Bilde

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

Bilder tatt med over 100 års mellomrom. De tre øverste er fra Bakhmut, de fire nederste fra vestfronten under WW1.
En sier at verden har gått framover, men når en ser slike bilder kan en lure.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Varulv2468 skrev: lør nov 26, 2022 3:54 pm
DennisB skrev: lør nov 26, 2022 3:41 pm Skyt atomvåpen mot USA, sier demonstrantene i Moskva nå.

Helt føkkings hjernevasket. Er det noen som fortsatt mener at vi skal la dem få kjøre på som de vil? La Russland "vinne" krigen? Og la dem få bygge seg opp til en stormakt igjen etter denne krigen er over?
De må åpenbart stanses en gang for alle. Folk i Russland mister jo helt bakkekontakten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russer ... a/77840229
Dette kommer til å framprovosere allmenn opprør av den pengesterke eliten, militæroffiserer og fornuftige statsansatte om dette vanviddet ikke stoppes. Putin tillatt dette for å skremme Vesten, men som vanlig er han uten av stand til å se konsekvensene. Det var dette, sammen med terrorbombingen av Ukraina, som fikk kineserne til å begynne med å ta avstand fra ham. Spesielt ettersom de samme kreftene lot til å ønske å ta Kasakhstan som er under kinesisk beskyttelse, og internt er det oppdaget at disse er dypt mistroisk og hatsk mot kineserne også.
Ja, Putin kan fort få dette midt i jyllet, om disse forvirrede sjelene får dominere nyhetsbildet. Men det bekymrer meg at motstanden fortsatt ikke er tydelig nok, at såpass mange russere tilsynelatende ikke bryr seg nevneverdig, og til og med støtter Putins krig.
Klart det er vanskelig å stå opp som enkeltindivider, og som små grupper, men som en mer samlet befolkningsopinion, så er de sterke nok til å stanse denne galskapen. Jeg tror rett og slett bare ikke det er nok støtte for det i befolkningen.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Gaute65 skrev: lør nov 26, 2022 4:00 pm Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

Bilder tatt med over 100 års mellomrom. De tre øverste er fra Bakhmut, de fire nederste fra vestfronten under WW1.
En sier at verden har gått framover, men når en ser slike bilder kan en lure.
De 2 nederste på høyre side er også nå fra Bakmut

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

toyfoll skrev: lør nov 26, 2022 4:17 pm
► Show Spoiler
De 2 nederste på høyre side er også nå fra Bakmut
Takk det har du helt rett i, gikk litt fort unna. :-)

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

I går ble dette rapportert, og i dag er utenriksministern rapportert død.


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

DennisB skrev: lør nov 26, 2022 4:15 pm
Varulv2468 skrev: lør nov 26, 2022 3:54 pm
DennisB skrev: lør nov 26, 2022 3:41 pm Skyt atomvåpen mot USA, sier demonstrantene i Moskva nå.

Helt føkkings hjernevasket. Er det noen som fortsatt mener at vi skal la dem få kjøre på som de vil? La Russland "vinne" krigen? Og la dem få bygge seg opp til en stormakt igjen etter denne krigen er over?
De må åpenbart stanses en gang for alle. Folk i Russland mister jo helt bakkekontakten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russer ... a/77840229
Dette kommer til å framprovosere allmenn opprør av den pengesterke eliten, militæroffiserer og fornuftige statsansatte om dette vanviddet ikke stoppes. Putin tillatt dette for å skremme Vesten, men som vanlig er han uten av stand til å se konsekvensene. Det var dette, sammen med terrorbombingen av Ukraina, som fikk kineserne til å begynne med å ta avstand fra ham. Spesielt ettersom de samme kreftene lot til å ønske å ta Kasakhstan som er under kinesisk beskyttelse, og internt er det oppdaget at disse er dypt mistroisk og hatsk mot kineserne også.
Ja, Putin kan fort få dette midt i jyllet, om disse forvirrede sjelene får dominere nyhetsbildet. Men det bekymrer meg at motstanden fortsatt ikke er tydelig nok, at såpass mange russere tilsynelatende ikke bryr seg nevneverdig, og til og med støtter Putins krig.
Klart det er vanskelig å stå opp som enkeltindivider, og som små grupper, men som en mer samlet befolkningsopinion, så er de sterke nok til å stanse denne galskapen. Jeg tror rett og slett bare ikke det er nok støtte for det i befolkningen.
Det er ikke snakk om det russiske folket mer. Det er nå snakk om selve maktapparatet og den pengesterke eliten, som har funnet seg underlagt ren tyranni som de på forveien ikke hadde forestilt seg. Rykter om CIA i kontakt med offiserer, nye lekkasjer fra Kreml og et angrep på Belarus hvor man vil rydde av vegen Lukasjenko - som vil framprovosere en krig i vest - tyder på at noe er i gjærene, gærningene mer og mer tar føringen mens det er voksende misnøye annetsteds.

Det er bare et spørsmål om tid, russerne ser nå bildene fra Bakhmut og Pavlivka, og de ser også at mange i deres midten lot til å ønske død over dem alle. Da er det ikke rart at mange nå forstå at deres fremtid som er helsvart, kan snart bli helt borte for dem.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»