Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Albania »

Presidentkandidat Nikki Haley med støtte til Ukraina og sier direkte at hun ikke er enig med Trump og De Satnis. Hun vil knuse Russland.


EverLast

Legg inn av EverLast »

NRK kliner til med programmet «Jorda rundt på seks steg» hvor Robert Stoltenberg og Thorstvedt blant annet er i Moskva og besøker Karjakin, som passer på å snakke ned Ukraina.

Dette er filmet i 2018. Fire år etter at russerne ulovlig tok over Krim og arrangerte fotball VM som store kjendiser og profiler ankom og profilerte.

De roser byen og landet i episoden.

Flott, NRK!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

EverLast skrev: søn mar 19, 2023 1:17 pm NRK kliner til med programmet «Jorda rundt på seks steg» hvor Robert Stoltenberg og Thorstvedt blant annet er i Moskva og besøker Karjakin, som passer på å snakke ned Ukraina.

Dette er filmet i 2018. Fire år etter at russerne ulovlig tok over Krim og arrangerte fotball VM som store kjendiser og profiler ankom og profilerte.

De roser byen og landet i episoden.

Flott, NRK!
NRK har gjennomgående i denne krigen vært ubetenksomme med hvilke programmer de sender.

Men nordmenn finner seg i slikt. Vi er for snille. Vi blir litt forarget og så blir det med det.

NRK hadde fortjent en flodbølge av agg.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Jhinx skrev: fre mar 17, 2023 5:16 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 17, 2023 5:04 pm
pava skrev: fre mar 17, 2023 5:00 pm

Snu på spørsmålet: Hvor "sveitsiske" (herregud) øyne hadde du hatt om det ikke var Ukraina men Norge?
Jeg forventer at andre Europeiske land hjelper oss om vi blir utsatt for et uhyrlig angrep. Og heldigvis viser denne krigen at man gjør det som er rett. Ikke det som er behagelig, men det som er rett.
Selvfølgelig hadde andre land hjulpet oss. Vi er medlem av Nato alliansen.

Det at ukraina ikke er det er jo det som gjør dette så vanskelig. Men slik det er nå så støtter jo vesten ukraina med både penger, våpen, utstyr og mye mer. Så de får mye mer enn de har krav på.
Kan jo og nevne at der er massive demonstrasjoner rundt om i europa mot krigen. Poenget mitt er at man må få lov å ha en mening uten å bli angrepet.
Jeg respekterer andre sine meninger uten å angripe de selv om jeg har en annen mening.
At Ukraina ikke er medlem av NATO betyr ikke at vi ikke kan stille opp for å bekjempe ekstrem urett. Det betyr at vi ikke har noen bindende plikt til å stille opp, men velger å gjøre det likevel. Medmenneskelighet kalles dette. Det virker som et konsept enkelte kanskje bør prøve å ta inn over seg.

Det er demonstrasjoner rundt om i ganske store deler av verden, men du glemmer å nyansere hvorfor disse demonstrasjonene oppstår. Demonstrerer de mot krigen i seg selv, eller er det andre faktorer som ligger til grunn? For krigen får ringvirkninger langt utover de ukrainske og russiske grensene. Verden får seg noen økonomiske skrubbsår, enkelte land må kanskje inn på legevakta for litt større skader. For Ukrainas del er det snakk om å få både bein og armer kappet av med kjøttøks, og liket lemlestet av forbryterske og skruppelløse naboer. Deres eksistens som selvstendig stat vil være fullstendig pulverisert.

La oss ta dette som utgangspunkt; Russland vinner krigen i morgen, Ukraina overgir seg betingelsesløst og blir underlagt russiske styresmakter, alt i krigsmotstandernes og de nøytrales ånd. Implisitt at all fred er bedre enn noe krig. Kan vi tenke oss til hvordan verdensbildet vil utvikle seg til å bli fremover? For dette er jo ikke første gangen Russland invaderer andre (nabo-)land. Det pågår en kontinuerlig land grab i Georgia, der russiske grensevakter flytter piggtrådgjerdet som skiller de to landene noen meter innover på georgisk territorium om nettene. Tsjetsjenia-krigen(e). Abkhazia. Transnistria. De shady interessene de har i Syria. Sudan. Den Sentral-Afrikanske Republikk. Mali. Lista er så lang at jeg ikke behøver å nevne flere, for poenget bør være klinkende klart. Og med dette i bakhodet, og en tiltenkt russisk storseier i Ukraina - hva tilsier at russerne ikke vil fortsette med dette i 2024 og lenger inn i fremtiden? Hvor går grensa di? Når skal nok få være nok, i krigsmotstandens navn? Skal Russland få lov til å invadere samtlige land som ikke er del av en militær forsvarsallianse?
Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.
Og hva skjer når russerne finner ut at de ikke lenger vil anerkjenne disse forhandlingene retroaktivt? Vi kjenner lusa på gangen her.

Det grenser til det absurde å se hvor korttenkt og sneversynt enkelte virker å oppfatte denne krigen. Det finnes ikke fnugg av tvil om hva det riktige er å gjøre her. Det finnes ikke fnugg av tvil om hva den eneste løsningen på konflikten er. Det er å kjeppjage russerne ut av Ukraina, desimere de så knallhardt at de rett og slett ikke tør å forsøke på den samme faenskapen de har bedrevet i tiår mot sine egne naboer og ekstremt sårbare grupper som ligger langt unna sine egne grenser. For historien har vist oss at de kommer til å forsøke igjen og igjen og igjen, nettopp fordi historien ikke har tatt et tilstrekkelig oppgjør med Russland.

Det oppgjøret heter Ukraina.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Karatel skrev: søn mar 19, 2023 11:39 am
PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 11:22 am
Karatel skrev: søn mar 19, 2023 10:14 am

Nei, det husker jeg ikke. Å gå og samtidig holde armene stille må kreve lang trening og sterk konsentrasjon, det lyder svært slitsom.
https://metro.co.uk/2015/12/16/someone- ... k-5569708/
Alt er mulig. Noen mener at Putin kan lide av Parkinson, det er jo for at ingen skal finne ut noe om hans helsetilstand at hans avføring angivelig blir lagt i en koffert og tatt med tilbake til Russland når han er på besøk i utlandet.

"Putin’s bodyguards ‘collect his excrement on trips abroad and take it back to Russia with them’
Practice allegedly carried out in bid to stop foreign powers gathering information about Russian leader’s health"

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 98791.html

Det lyder noe paranoid å tro at hemmelige agenter kryper ned i kloakken for å samle Putins skitt, men er i denne verden er som sagt alt mulig.
Du trenger ikke krype ned i kloakken, bare spenn en pose til toalettsetet.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Ifølge BBC har de data om 17,375 navngitte døde og 47,000 angitte døde i selve Russland. Dette var gjennom åpne kanaler i et land med sterk sensur, så det betyr at det kan bli dobbelt så mange som 80,000 til 100,000. Fra de siste to uker var det hele 1,304 døde.

https://www.bbc.com/russian/features-64984414

En gruppe på 1,581 mobiliserte var kartlagt og oppfulgt digitalt, siden 1. januar skal hele 46 % ha blitt drept. Det har dukket opp nye gravlund i Russland som ikke var offisielt kjent, 67 gravlagte var funnet i et forlatt sted i Sverdlovsk-området. Det er mulig at det kan være mange flere ukjente gravlunder rundt om i hele Russland. Det verste som hittil er funnet, er gravlunden i Baku, Krasnodar-regionen - 422 døde, mesteparten etter 1. desember 2022.

Det betyr at det totale tallet over russiske døde, savnede, skadede og desertører fra Russland og Donbass kan være mellom 250,000 og 300,000, og det er ikke lenge utenkelig med 100,000 døde. Majoriteten av de døde er etniske russerne, interessant nok kom mesteparten av disse etniske russerne fra de vesturalske regionene. De mobiliserte har blitt brukt opp i løpet av vinteren.

De uidentifisere dronene fortsetter; det registreres nå at mange panserkjøretøyer, transportkjøretøyer og SAM kjøretøyer elimineres med et usedvanlig presist våpen av liten størrelse. Og FPV-droneoperatører tar nå ut stridsvogner uten stans nå som de vet presist hvor å sikte på, et opptak vist en FPV krasjet rett ned i kommandoluken!

Spotterdronene dominere nå feltet; de er i stand til å sette russerne under konstant overvåkning slik at droneoperatører og artillerister kan være i stand til å ta ut mål "på sekundet", noe som egentlig var svært sjeldent sett hittil under krigen.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 2:50 pm Ifølge BBC har de data om 17,375 navngitte døde og 47,000 angitte døde i selve Russland. Dette var gjennom åpne kanaler i et land med sterk sensur, så det betyr at det kan bli dobbelt så mange som 80,000 til 100,000. Fra de siste to uker var det hele 1,304 døde.

https://www.bbc.com/russian/features-64984414

En gruppe på 1,581 mobiliserte var kartlagt og oppfulgt digitalt, siden 1. januar skal hele 46 % ha blitt drept. Det har dukket opp nye gravlund i Russland som ikke var offisielt kjent, 67 gravlagte var funnet i et forlatt sted i Sverdlovsk-området. Det er mulig at det kan være mange flere ukjente gravlunder rundt om i hele Russland. Det verste som hittil er funnet, er gravlunden i Baku, Krasnodar-regionen - 422 døde, mesteparten etter 1. desember 2022.

Det betyr at det totale tallet over russiske døde, savnede, skadede og desertører fra Russland og Donbass kan være mellom 250,000 og 300,000, og det er ikke lenge utenkelig med 100,000 døde. Majoriteten av de døde er etniske russerne, interessant nok kom mesteparten av disse etniske russerne fra de vesturalske regionene. De mobiliserte har blitt brukt opp i løpet av vinteren.

De uidentifisere dronene fortsetter; det registreres nå at mange panserkjøretøyer, transportkjøretøyer og SAM kjøretøyer elimineres med et usedvanlig presist våpen av liten størrelse. Og FPV-droneoperatører tar nå ut stridsvogner uten stans nå som de vet presist hvor å sikte på, et opptak vist en FPV krasjet rett ned i kommandoluken!

Spotterdronene dominere nå feltet; de er i stand til å sette russerne under konstant overvåkning slik at droneoperatører og artillerister kan være i stand til å ta ut mål "på sekundet", noe som egentlig var svært sjeldent sett hittil under krigen.
Når det gjelder tapstall så er det så mange ulike varianter som blir presentert at det nesten ikke er mulig å fastsette noe for sikkert.

Men, ødelagt utstyr er lettere å følge med på. Og tallene de siste ukene er ekstremt store. (også om vi ta de med en klype salt) Tror det er over nærmere 70 tanks bare den siste UKA. (over 100 de siste 14 dagene) Men mye artilleri og "annet" går også opp i røyk.

Det snakkes om at Russland kan bygge rundt 20 tanks per måned, fortsetter dette må russerne trekke bakover med utstyret. (hvor langt kan de ukjente dronene fly?)
Å tape 200-400 tanks per måned er 100% uforenelig med å noe som ligner seier på slagmarken. Taper de de også 50% av mannskapet på tanksene(og på det andre som blir tatt ut), vil de få enda større utfordringer med få nok soldater/opplæring etc.

Og enda har ikke Ukraina tatt i bruk de vestlige tanksene og IFV-ene......Men hva skal man gjøre med ATGM-forsvaret til russerne? Det har jo vist seg å være effektivt den andre veien.
Sist redigert av Hmm den søn mar 19, 2023 3:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

Nærmer det seg en liten motoffensiv i Bakhmut nå?


LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Det var en annen krig, ja jeg vet.
Vi hoppet ut om natten og gjorde merkelige oppdrag. Oppdrag som for meg i dag ikke gir mening. Noen gjorde, andre ikke.
Midt i det så møtte jeg en som var for god for meg.
Flere ganger dro jeg hjem. Jeg var der i 15 år.
En gang jeg dro hjem, ble hun voldtatt og drept. Jeg visste ikke det da jeg drakk med kompiser.
Hun hadde et utseendet jeg ikke var verdig. Og personen var så fantastisk at jeg ble nervøs.
Innerst inne visste jeg at hun ikke kunne bli min. Jeg hadde henne for lån.
Jeg tenkte på henne alltid og ga hun det hun trengte fra fra meg.
Alle kriger består av en råskap ingen vil fortelle om hjemme.
Og hun var ikke min. Så fantastisk er ikke livet. Jeg hadde henne et øyeblikk. Jeg hadde henne for lån. Ikke noe mer.
Sist redigert av LANISTA den søn mar 19, 2023 4:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Deila skrev: søn mar 19, 2023 3:19 pm Nærmer det seg en liten motoffensiv i Bakhmut nå?

Det er litt frem og litt tilbake hele tiden (mest tilbake for Ukrainas del). Tipper dette "bare" er for å sikre veien inn i byen og ikke en større offensiv. Får håpe nå at Russerne lokkes frem så de nye "tanksdronene" kan ta ut mye panser.

Deila

Legg inn av Deila »

Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:37 pm
Deila skrev: søn mar 19, 2023 3:19 pm Nærmer det seg en liten motoffensiv i Bakhmut nå?
► Show Spoiler
Det er litt frem og litt tilbake hele tiden (mest tilbake for Ukrainas del). Tipper dette "bare" er for å sikre veien inn i byen og ikke en større offensiv. Får håpe nå at Russerne lokkes frem så de nye "tanksdronene" kan ta ut mye panser.
Synes det virker som om russerne er litt på defensiven.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:37 pm
Deila skrev: søn mar 19, 2023 3:19 pm Nærmer det seg en liten motoffensiv i Bakhmut nå?

Det er litt frem og litt tilbake hele tiden (mest tilbake for Ukrainas del). Tipper dette "bare" er for å sikre veien inn i byen og ikke en større offensiv. Får håpe nå at Russerne lokkes frem så de nye "tanksdronene" kan ta ut mye panser.
Det er ganske utrolig dette med Bakhmut. Folk har dømt Ukraina nord og ned i flere måneder. Det har innimellom grenset til hysteri. Men de holder stand. Og russerne fortsetter å dø.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:15 pm
Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 2:50 pm Ifølge BBC har de data om 17,375 navngitte døde og 47,000 angitte døde i selve Russland. Dette var gjennom åpne kanaler i et land med sterk sensur, så det betyr at det kan bli dobbelt så mange som 80,000 til 100,000. Fra de siste to uker var det hele 1,304 døde.

https://www.bbc.com/russian/features-64984414

En gruppe på 1,581 mobiliserte var kartlagt og oppfulgt digitalt, siden 1. januar skal hele 46 % ha blitt drept. Det har dukket opp nye gravlund i Russland som ikke var offisielt kjent, 67 gravlagte var funnet i et forlatt sted i Sverdlovsk-området. Det er mulig at det kan være mange flere ukjente gravlunder rundt om i hele Russland. Det verste som hittil er funnet, er gravlunden i Baku, Krasnodar-regionen - 422 døde, mesteparten etter 1. desember 2022.

Det betyr at det totale tallet over russiske døde, savnede, skadede og desertører fra Russland og Donbass kan være mellom 250,000 og 300,000, og det er ikke lenge utenkelig med 100,000 døde. Majoriteten av de døde er etniske russerne, interessant nok kom mesteparten av disse etniske russerne fra de vesturalske regionene. De mobiliserte har blitt brukt opp i løpet av vinteren.

De uidentifisere dronene fortsetter; det registreres nå at mange panserkjøretøyer, transportkjøretøyer og SAM kjøretøyer elimineres med et usedvanlig presist våpen av liten størrelse. Og FPV-droneoperatører tar nå ut stridsvogner uten stans nå som de vet presist hvor å sikte på, et opptak vist en FPV krasjet rett ned i kommandoluken!

Spotterdronene dominere nå feltet; de er i stand til å sette russerne under konstant overvåkning slik at droneoperatører og artillerister kan være i stand til å ta ut mål "på sekundet", noe som egentlig var svært sjeldent sett hittil under krigen.
Når det gjelder tapstall så er det så mange ulike varianter som blir presentert at det nesten ikke er mulig å fastsette noe for sikkert.

Men, ødelagt utstyr er lettere å følge med på. Og tallene de siste ukene er ekstremt store. (også om vi ta de med en klype salt) Tror det er over nærmere 70 tanks bare den siste UKA. (over 100 de siste 14 dagene) Men mye artilleri og "annet" går også opp i røyk.

Det snakkes om at Russland kan bygge rundt 20 tanks per måned, fortsetter dette må russerne trekke bakover med utstyret. (hvor langt kan de ukjente dronene fly?)
Å tape 200-400 tanks per måned er 100% uforenelig med å noe som ligner seier på slagmarken. Taper de de også 50% av mannskapet på tanksene(og på det andre som blir tatt ut), vil de få enda større utfordringer med få nok soldater/opplæring etc.

Og enda har ikke Ukraina tatt i bruk de vestlige tanksene og IFV-ene......Men hva skal man gjøre med ATGM-forsvaret til russerne? Det har jo vist seg å være effektivt den andre veien.
Kanskje FPV-droneoperatørene vil ta ut ATGM-lagene. Dessuten hadde russerne brukt så mye ATGM, at det ryktes om at feltstroppene må bruke eldre ATGM med mindre rekkevidde. Med meget få unntak er alle ATGM våpen i Russland ikke "fire-and-forget", og disse bare finnes på kamphelikoptre. Ukrainerne hadde lenge observert at ATGM-lagene ikke var så treffsikkert som ventet.

De materielle tapene er mildt sagt enormt; det er 1,900 visuelt dokumenterte stridsvogner som er gått tapt, og dette er bare 70 til 75 % av alle som hadde hendt. Det kan være til sammen et tap på 2,500 stridsvogner. Mye tyder på at de har nå mindre enn 2,500 tilgjengelige stridsvogner tilbake, ikke medregnet museumskjøretøyer og utrangerte stridsvogner som skulle opphugges (T-62).

Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Sist redigert av Varulv2468 den søn mar 19, 2023 3:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Uff, så akkurat en dronefilm om en gjenlevende russer i skyttergraven som tok livet av seg.
Krig er grusomt.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 3:41 pm
Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:37 pm
Deila skrev: søn mar 19, 2023 3:19 pm Nærmer det seg en liten motoffensiv i Bakhmut nå?

Det er litt frem og litt tilbake hele tiden (mest tilbake for Ukrainas del). Tipper dette "bare" er for å sikre veien inn i byen og ikke en større offensiv. Får håpe nå at Russerne lokkes frem så de nye "tanksdronene" kan ta ut mye panser.
Det er ganske utrolig dette med Bakhmut. Folk har dømt Ukraina nord og ned i flere måneder. Det har innimellom grenset til hysteri. Men de holder stand. Og russerne fortsetter å dø.
Bakhmut har ulik verdi for partene. Symbolsk for Russland. Enkelt å påføre fienden tap og å vinne tid for Ukraina.

Jeg tror krigen koster mye. Mer enn de aller fleste så for seg.
Når man nå har blitt mer negativer så tenker jeg at for mange trodde at krigen skulle gå fort over etter Kharkivoffensiven. Men sånn gikk det ikke, og nå snakkes det ikke bare om ett år, men flere.

Jeg har skrevet det mange ganger det siste året, krigens gang endrer seg fortløpende. Nye våpen, taktikker eller flaks og tilfeldigheter kan være med å snu krigslykken, for begge parter. Men trenden er at når russerne prøver noe nytt så svarer Ukraina, og vesten. Russerne lærer også, men har ikke vestens verktøykasse å ta av.

Det Ukraina ikke matcher er flyvåpen og å ta kunne ut infanteri effektivt. Hadde Ukraina fått klasevåpen til HIMARS/M270 og til 155mm artilleri så tror jeg Bakhmut var gitt opp for lengst av russerne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

VG:

Hovedfunn
Dette er noen av hovedfunnene som legges fram for FNs Menneskerettsråd mandag:

Angrep mot sivile: Det er avdekket drap, tortur og frihetsberøvelse av sivile. I tillegg foreligger det krenkelser av humanitærretten, noe som har ført til store sivile skader og lidelser.

Tortur: Kommisjonen har avdekket omfattende og systematisk tortur. De viser bl.a. til metoder som bruk av strøm mot fangers kjønnsorganer og kveling med plastposer over hodet. I tillegg til å være krigsforbrytelser, kan det være forbrytelser mot menneskeheten, men her kreves mer etterforskning.

Voldtekter: Kommisjonen har funnet bevis for mange voldtekter av ukrainske kvinner som var i forvaring eller i forbindelse med husundersøkelse.
Infrastruktur: Etterforskerne peker på en rekke angrep mot ukrainsk energiinfrastruktur. Dette kan utgjøre forbrytelser mot menneskeheten, men foreløpig er det ikke slått fast.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... -mot-putin

Det er godt å se at Russlands grusomheter får oppmerksomhet. Så kan de nasjonene som stemmer til fordel for Russland vurdere om de faktisk støtter slik umenneskelig oppførsel eller om de må ta til vettet og stå opp mot Russisk ondskap.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 3:50 pm
Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:15 pm
Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 2:50 pm Ifølge BBC har de data om 17,375 navngitte døde og 47,000 angitte døde i selve Russland. Dette var gjennom åpne kanaler i et land med sterk sensur, så det betyr at det kan bli dobbelt så mange som 80,000 til 100,000. Fra de siste to uker var det hele 1,304 døde.

https://www.bbc.com/russian/features-64984414

En gruppe på 1,581 mobiliserte var kartlagt og oppfulgt digitalt, siden 1. januar skal hele 46 % ha blitt drept. Det har dukket opp nye gravlund i Russland som ikke var offisielt kjent, 67 gravlagte var funnet i et forlatt sted i Sverdlovsk-området. Det er mulig at det kan være mange flere ukjente gravlunder rundt om i hele Russland. Det verste som hittil er funnet, er gravlunden i Baku, Krasnodar-regionen - 422 døde, mesteparten etter 1. desember 2022.

Det betyr at det totale tallet over russiske døde, savnede, skadede og desertører fra Russland og Donbass kan være mellom 250,000 og 300,000, og det er ikke lenge utenkelig med 100,000 døde. Majoriteten av de døde er etniske russerne, interessant nok kom mesteparten av disse etniske russerne fra de vesturalske regionene. De mobiliserte har blitt brukt opp i løpet av vinteren.

De uidentifisere dronene fortsetter; det registreres nå at mange panserkjøretøyer, transportkjøretøyer og SAM kjøretøyer elimineres med et usedvanlig presist våpen av liten størrelse. Og FPV-droneoperatører tar nå ut stridsvogner uten stans nå som de vet presist hvor å sikte på, et opptak vist en FPV krasjet rett ned i kommandoluken!

Spotterdronene dominere nå feltet; de er i stand til å sette russerne under konstant overvåkning slik at droneoperatører og artillerister kan være i stand til å ta ut mål "på sekundet", noe som egentlig var svært sjeldent sett hittil under krigen.
Når det gjelder tapstall så er det så mange ulike varianter som blir presentert at det nesten ikke er mulig å fastsette noe for sikkert.

Men, ødelagt utstyr er lettere å følge med på. Og tallene de siste ukene er ekstremt store. (også om vi ta de med en klype salt) Tror det er over nærmere 70 tanks bare den siste UKA. (over 100 de siste 14 dagene) Men mye artilleri og "annet" går også opp i røyk.

Det snakkes om at Russland kan bygge rundt 20 tanks per måned, fortsetter dette må russerne trekke bakover med utstyret. (hvor langt kan de ukjente dronene fly?)
Å tape 200-400 tanks per måned er 100% uforenelig med å noe som ligner seier på slagmarken. Taper de de også 50% av mannskapet på tanksene(og på det andre som blir tatt ut), vil de få enda større utfordringer med få nok soldater/opplæring etc.

Og enda har ikke Ukraina tatt i bruk de vestlige tanksene og IFV-ene......Men hva skal man gjøre med ATGM-forsvaret til russerne? Det har jo vist seg å være effektivt den andre veien.
Kanskje FPV-droneoperatørene vil ta ut ATGM-lagene. Dessuten hadde russerne brukt så mye ATGM, at det ryktes om at feltstroppene må bruke eldre ATGM med mindre rekkevidde. Med meget få unntak er alle ATGM våpen i Russland ikke "fire-and-forget", og disse bare finnes på kamphelikoptre. Ukrainerne hadde lenge observert at ATGM-lagene ikke var så treffsikkert som ventet.

De materielle tapene er mildt sagt enormt; det er 1,900 visuelt dokumenterte stridsvogner som er gått tapt, og dette er bare 70 til 75 % av alle som hadde hendt. Det kan være til sammen et tap på 2,500 stridsvogner. Mye tyder på at de har nå mindre enn 2,500 tilgjengelige stridsvogner tilbake, ikke medregnet museumskjøretøyer og utrangerte stridsvogner som skulle opphugges (T-62).

Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Forskjellen fra 1941 vs 2023 er noe av tapene til Sovjet i 1941 ble erstattet av USA og UK. Tok et raskt søk og bare fra USA fikk de:

400,000 jeeps and trucks
14,000 airplanes
8,000 tractors
13,000 tanks (pluss 7000 fra UK)

Så nå gjelder det å holde Kina unna for at krigen kan avsluttes så fort som mulig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Hva ...

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 4:18 pm VG:

Hovedfunn
Dette er noen av hovedfunnene som legges fram for FNs Menneskerettsråd mandag:

Angrep mot sivile: Det er avdekket drap, tortur og frihetsberøvelse av sivile. I tillegg foreligger det krenkelser av humanitærretten, noe som har ført til store sivile skader og lidelser.

Tortur: Kommisjonen har avdekket omfattende og systematisk tortur. De viser bl.a. til metoder som bruk av strøm mot fangers kjønnsorganer og kveling med plastposer over hodet. I tillegg til å være krigsforbrytelser, kan det være forbrytelser mot menneskeheten, men her kreves mer etterforskning.

Voldtekter: Kommisjonen har funnet bevis for mange voldtekter av ukrainske kvinner som var i forvaring eller i forbindelse med husundersøkelse.
Infrastruktur: Etterforskerne peker på en rekke angrep mot ukrainsk energiinfrastruktur. Dette kan utgjøre forbrytelser mot menneskeheten, men foreløpig er det ikke slått fast.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... -mot-putin

Det er godt å se at Russlands grusomheter får oppmerksomhet. Så kan de nasjonene som stemmer til fordel for Russland vurdere om de faktisk støtter slik umenneskelig oppførsel eller om de må ta til vettet og stå opp mot Russisk ondskap.
De landene som støtter Russland er vel ikke stort mye bedre selv.

Deila

Legg inn av Deila »

Tehe


DennisB

Legg inn av DennisB »

Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 3:50 pm
Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Dette er musikk i mine ører. Dette er en utvikling jeg har drømt om, og håpet på.
Håper inderlig at du har rett, for blir dette en realitet, så skal jeg feire herfra til månen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Deila skrev: søn mar 19, 2023 11:24 am
Karatel skrev: søn mar 19, 2023 10:09 am
Troygirl skrev: søn mar 19, 2023 6:46 am Putin skal ha besøkt Mariupol. Det er vel snarere "Putin" som har besøkt byen. Akkurat som det var en dobbeltgjenger som var på Krim i går.

Man så det på måten han gikk på, at han bevegde begge armene da han gikk, og at han var fryktelig stram i maska.

Den ekte Putin sitter nok trygt i bunkersen sin.
Er det ikke helt normalt å bevege armene når man går?
Det er ikke Putin som driver og besøker disse stedene, det er dobbeltgjengere. I Mariupol var det en video hvor han liksom kjører bilen selv. Come on.







Fra 1:00 svinger han ekstremt mye med høyrearmen, om man skal legge ned så masse ressurser i en dobbeltgjenger så er det det enkleste å fikse

Deila

Legg inn av Deila »

DennisB skrev: søn mar 19, 2023 5:06 pm
Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 3:50 pm
Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Dette er musikk i mine ører. Dette er en utvikling jeg har drømt om, og håpet på.
Håper inderlig at du har rett, for blir dette en realitet, så skal jeg feire herfra til månen.
Russland har allerede tapt denne krigen. De kan sikkert holde det gående en stund til, men de kommer aldri til å vinne.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Deila skrev: søn mar 19, 2023 5:22 pm
DennisB skrev: søn mar 19, 2023 5:06 pm
Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 3:50 pm
Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Dette er musikk i mine ører. Dette er en utvikling jeg har drømt om, og håpet på.
Håper inderlig at du har rett, for blir dette en realitet, så skal jeg feire herfra til månen.
Russland har allerede tapt denne krigen. De kan sikkert holde det gående en stund til, men de kommer aldri til å vinne.
Nei, det vet alle som følger med, men mange har trodd at de kan holde dette gående i flere år til. Jeg sa i fjor høst at jeg trodde dette var over til sommeren. Senere rettet jeg det til ut året 2023. Litt optimistisk først, men jeg tror at innen 2023 er omme, er denne krigen over. Rett og slett fordi både militæranalytikere i Russland, og Kreml selv, innser at dette lenger ikke er mulig, og at jo lenger dette går, jo lenger tilbake settes Russland i tid og framtidig stridsdyktighet. Når lagrene er nær tomme, og man faktisk ikke har flere menn å sette inn som kan gjøre en forskjell, så er det jo slutt. Tapene blir for mange.
Sist redigert av DennisB den søn mar 19, 2023 5:37 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

greyserpent skrev: søn mar 19, 2023 4:41 pm
PapaSmurf skrev: søn mar 19, 2023 4:18 pm VG:

Hovedfunn
Dette er noen av hovedfunnene som legges fram for FNs Menneskerettsråd mandag:

Angrep mot sivile: Det er avdekket drap, tortur og frihetsberøvelse av sivile. I tillegg foreligger det krenkelser av humanitærretten, noe som har ført til store sivile skader og lidelser.

Tortur: Kommisjonen har avdekket omfattende og systematisk tortur. De viser bl.a. til metoder som bruk av strøm mot fangers kjønnsorganer og kveling med plastposer over hodet. I tillegg til å være krigsforbrytelser, kan det være forbrytelser mot menneskeheten, men her kreves mer etterforskning.

Voldtekter: Kommisjonen har funnet bevis for mange voldtekter av ukrainske kvinner som var i forvaring eller i forbindelse med husundersøkelse.
Infrastruktur: Etterforskerne peker på en rekke angrep mot ukrainsk energiinfrastruktur. Dette kan utgjøre forbrytelser mot menneskeheten, men foreløpig er det ikke slått fast.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... -mot-putin

Det er godt å se at Russlands grusomheter får oppmerksomhet. Så kan de nasjonene som stemmer til fordel for Russland vurdere om de faktisk støtter slik umenneskelig oppførsel eller om de må ta til vettet og stå opp mot Russisk ondskap.
De landene som støtter Russland er vel ikke stort mye bedre selv.
Nei de er nok ikke stort bedre selv. Alle tenker først og fremst på seg selv og sine egne interesser.

"Statsminister Jonas Gahr Støre ønsker å knytte tettere bånd mellom Norge og Kina. I et brev til Kinas nye statsminister, Li Qiang, gratulerer Støre sin kollega med utnevnelsen.

– Kinas støtte og ledelse er helt nødvendig for å kunne møte globale utfordringer, skriver Støre i gratulasjonsbrevet."

"Nevner ikke Ukraina-krigen
I brevet nevner ikke Støre noe om Kinas masseinternering av uigurer eller andre menneskerettighetsbrudd. FNs høykommissær for menneskerettigheter omtaler behandlingen av uigurer som en mulig forbrytelse mot menneskeheten.

Støre skriver heller ikke noe om at Kinas ledere har nektet å fordømme Russlands angrepskrig i Ukraina."

"Støres brev til Li Qiang kommer i tillegg til kong Haralds gratulasjonsbrev til Kinas statsleder, Xi Jinping. Xi ble nylig utnevnt til en tredje femårsperiode som Kinas leder.

Han skal etter planen besøke Moskva mandag. Der skal han møte Russlands president, Vladimir Putin."

" Rent sikkerhetspolitisk er dette naivt fra Støre, fra et menneskerettsperspektiv er det usmakelig. Dette står i grell kontrast til Jens Stoltenberg, som har sagt at det er farlig å gjøre seg avhengig av autoritære regimer.

Hun tilføyer:

– Støre skryter av Kinas lederskap mens han ignorerer at kinesiske myndigheter sender uigurer i konsentrasjonsleirer, og at Xi Jinping har utradert demokratiet i Hongkong."

https://www.aftenposten.no/verden/i/695 ... as-ledelse

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tror NRK på ekte at dette er putin?

https://www.nrk.no/urix/putin-var-pa-ov ... 1.16343528

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 3:50 pm
Hmm skrev: søn mar 19, 2023 3:15 pm
Varulv2468 skrev: søn mar 19, 2023 2:50 pm
Det russiske militæret vil ikke overleve, det er nå tre utfall; seier ved å kaste seg på sverdet, tap med total kollaps og tilbaketrekning. Erfarne sovjetoffiserer vil realisere at en slik seier er umulig, og at et total tap må unngås, det sammen vil også tsargeneralene ha gjort. Tror ikke Russland har noensinne hatt så enorm materiell tap ut av sitt eksisterende arsenal i hele historien, til tross for de enorme tapene i året 1941. Putin vil at militæret skal vinne, og ser ikke ut til å ense at om han tvinge det til å kaste seg på sverdet, vil bli veldig ødeleggende for meget lang tid, kanskje for alltid.
Dine spådommer om krigsutfallet er ekstremt variabel for å si det mildt.

Denne er langt å foretrekke selvsagt, håper du har rett.

Er dog på vakt for å se om du neste gang mener det er håpløst for ukraina pga taktikken til russerne.
Sist redigert av kytec den søn mar 19, 2023 6:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Deila

Legg inn av Deila »

La oss håpe de kom trygt frem.


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: søn mar 19, 2023 6:12 pm Tror NRK på ekte at dette er putin?
Tror ikke man skal legge særlig vekt på om det er en uekte Putin eller ei. Klarer ikke se på bilder eller video som med stor overbevisning viser at det er en dobbeltgjenger. Vi må nok gå ut fra at det faktisk var Putin som stakk innom.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: søn mar 19, 2023 6:53 pm
kytec skrev: søn mar 19, 2023 6:12 pm Tror NRK på ekte at dette er putin?
Tror ikke man skal legge særlig vekt på om det er en uekte Putin eller ei. Klarer ikke se på bilder eller video som med stor overbevisning viser at det er en dobbeltgjenger. Vi må nok gå ut fra at det faktisk var Putin som stakk innom.
En ekte Putin som selv kjører en Merce gjennom en krigsherjet by er det vi skal tro på, ok.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»