Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Big George »

Ud af de mindst 40.000, er der meldinger om, at omkring 30.000 enten blevet dræbt i kamp eller flygtet fra Wagner.

Det efterlader en pulje på mindst 10.000 tidligere fængslede, som potentielt kan vende tilbage til Rusland med en benådning. To hold er allerede blevet sendt hjem, fortæller Niklas Rendboe.

Og selvom det er et fåtal af de kriminelle, der er kommet hjem, er det er noget, der skaber utryghed i dele af det russiske samfund og utilfredshed blandt pårørende til de dræbte.

- De indikationer, vi har, viser, at den russiske befolkning tager skarpt afstand fra det og ikke føler sig trygge over det, siger han med henvisning til reaktioner på sociale medier og kommentarspor under russiske medier.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

EverLast skrev: fre feb 03, 2023 6:44 pm Vondt å se skadene til den norske sanitetssoldaten på TV2 nyhetene. Vi får håpe det går bra. Han fortjener opperksomhet den dagen han kommer tilbake.

Vanskelig å forstå at enkelte er ute og går i gatene i en relativt liten by som Bakhmut hvor der foregår et blodig slag mellom Ukraina og Russland.

Ser mange her i denne tråden ønsker at Nato skal gå inn i Ukraina. Mange er sinte.

Mitt spørsmål er: Har dere vurdert å reise til Ukraina og hjelpe til? Både med og uten våpen i hendene.
Jeg har faktisk en venninne fra Canada, som jobber som grafisk designer( hun har tatt ubetalt fri fra jobben ).. Hun har den siste måneden hvert i Bakhmut som frivillig og levert mat, medisiner og hjulpet til og evakuere lokale.

Hun har lagt opp nesten daglige updates på hennes Instagram.

Grunnen til at hun dro var hun var dritt lei av og sitte og lese på Reddit fra internett tøffinger som ikke hadde jobb ikke kunne de og hjelpe til.

https://instagram.com/tufftravels?igshid=YmMyMTA2M2Y= Instagramen hennes.

Hun er tilbake i Kiev nå..

Har reist sammen hun i Saudia Arabia tidligere i 3 uker . Så kjenner hun godt

DennisB

Legg inn av DennisB »

toyfoll skrev: lør feb 04, 2023 6:38 am
EverLast skrev: fre feb 03, 2023 6:44 pm Vondt å se skadene til den norske sanitetssoldaten på TV2 nyhetene. Vi får håpe det går bra. Han fortjener opperksomhet den dagen han kommer tilbake.

Vanskelig å forstå at enkelte er ute og går i gatene i en relativt liten by som Bakhmut hvor der foregår et blodig slag mellom Ukraina og Russland.

Ser mange her i denne tråden ønsker at Nato skal gå inn i Ukraina. Mange er sinte.

Mitt spørsmål er: Har dere vurdert å reise til Ukraina og hjelpe til? Både med og uten våpen i hendene.
Jeg har faktisk en venninne fra Canada, som jobber som grafisk designer( hun har tatt ubetalt fri fra jobben ).. Hun har den siste måneden hvert i Bakhmut som frivillig og levert mat, medisiner og hjulpet til og evakuere lokale.

Hun har lagt opp nesten daglige updates på hennes Instagram.

Grunnen til at hun dro var hun var dritt lei av og sitte og lese på Reddit fra internett tøffinger som ikke hadde jobb ikke kunne de og hjelpe til.

https://instagram.com/tufftravels?igshid=YmMyMTA2M2Y= Instagramen hennes.

Hun er tilbake i Kiev nå..

Har reist sammen hun i Saudia Arabia tidligere i 3 uker . Så kjenner hun godt
Respekt!

Dog skal man visst være forsiktig med å legge ut for mye info i sosiale media for tiden. Det er en gruppe prorussere som nå kartlegger hvilke utlendinger som hjelper Ukraina, og de, samt familiemedlemmene deres henges ut på nett, med fullt navn og mye info. Det har også nordmenn fått erfare, og disse går utrygge tider i møte.

Syke, forstyrrede mennesker.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Første norskproduserte NASAMS hevdes å ha blitt ødelagt av Russland. Om man skal tro på dette da. De har jo tidligere hevdet å ha ødelagt våpen som ennå ikke var blitt levert..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -i-ukraina

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 10:43 am
toyfoll skrev: lør feb 04, 2023 6:38 am
EverLast skrev: fre feb 03, 2023 6:44 pm Vondt å se skadene til den norske sanitetssoldaten på TV2 nyhetene. Vi får håpe det går bra. Han fortjener opperksomhet den dagen han kommer tilbake.

Vanskelig å forstå at enkelte er ute og går i gatene i en relativt liten by som Bakhmut hvor der foregår et blodig slag mellom Ukraina og Russland.

Ser mange her i denne tråden ønsker at Nato skal gå inn i Ukraina. Mange er sinte.

Mitt spørsmål er: Har dere vurdert å reise til Ukraina og hjelpe til? Både med og uten våpen i hendene.
Jeg har faktisk en venninne fra Canada, som jobber som grafisk designer( hun har tatt ubetalt fri fra jobben ).. Hun har den siste måneden hvert i Bakhmut som frivillig og levert mat, medisiner og hjulpet til og evakuere lokale.

Hun har lagt opp nesten daglige updates på hennes Instagram.

Grunnen til at hun dro var hun var dritt lei av og sitte og lese på Reddit fra internett tøffinger som ikke hadde jobb ikke kunne de og hjelpe til.

https://instagram.com/tufftravels?igshid=YmMyMTA2M2Y= Instagramen hennes.

Hun er tilbake i Kiev nå..

Har reist sammen hun i Saudia Arabia tidligere i 3 uker . Så kjenner hun godt
Respekt!

Dog skal man visst være forsiktig med å legge ut for mye info i sosiale media for tiden. Det er en gruppe prorussere som nå kartlegger hvilke utlendinger som hjelper Ukraina, og de, samt familiemedlemmene deres henges ut på nett, med fullt navn og mye info. Det har også nordmenn fått erfare, og disse går utrygge tider i møte.

Syke, forstyrrede mennesker.
Dette skal straffeforfølges med alle midler av både norske og internasjonale rettsorganer. Det eneste disse prorussiske idiotene gjør er å bare forverre opinionen mot det russiske folket og skaper senvirkninger som vil ramme dem og prege dem for resten av disses liv.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

"Pro-russere" i Pentagon gjør det verste man kan gjøre; problematisere om Zelensky kan / bør få alt han ber om:

"Pentagon tviler på om Ukraina kan gjenerobre Krim
Ukrainske styrker vil i den nærmeste framtid ikke være i stand til å gjenerobre Krim-halvøya fra Russland, mener Pentagon.

Dette kom fram da fire Pentagon-topper bak lukkede dører denne uka orienterte forsvarskomiteen i Representantenes hus, skriver Politico , som viser til flere kilder som var til stede under møtet.

Russland annekterte Krim-halvøya i 2014, og gjenerobring av området er et uttalt mål fra Ukrainas side. Pentagons analyse blir derfor neppe godt mottatt i Kyiev.

Blant Pentagon-toppene som deltok under orienteringen, var viseforsvarsminister Laura Cooper, som har ansvar for Russland, samt general Douglas Sims som er operativ leder i USAs generalstab.

Pentagon vil ikke kommentere det som ble sagt i Kongressen.

– Vi kommer ikke til å kommentere hva som ble sagt under en gradert orientering bak lukkede dører, og vi kommer heller ikke til å snakke om hypoteser eller spekulere når det gjelder mulige framtidige operasjoner, sier Pentagons talsperson Sabrina Singh til Politico.

Reiser tvil

USAs forsvarssjef, general Mark Milley, har gjentatte ganger reist tvil om hvorvidt Ukraina er i stand til å gjenerobre områdene Russland har okkupert og annektert.

– Sannsynligheten for en ukrainsk militær seier i nær framtid, der russerne kastes ut av hele Ukraina, inkludert Krim, er militært sett ikke høy, sa Milley i november.

I midten av januar var han like skeptisk.

– Jeg fastholder at det i år vil være svært, svært vanskelig å drive russiske styrker helt ut av områdene de okkuperer i Ukraina, sa han under et møte i Tyskland.

– Dette betyr ikke at det ikke kan skje, at det ikke vil skje, men det vil bli svært, svært vanskelig, sa Milley.

Rasende

Den amerikanske forsvarssjefens uttalelse ble ikke godt mottatt i Kyiv, der president Volodymyr Zelenskyjs regjering ifølge kilder var rasende.

Ukraina har lenge bedt om og fikk nylig løfte om stridsvogner og flere langtrekkende våpen fra allierte i Vesten. Ledelsen i Kyiv fastholder at slike våpensystemer vil gjøre dem i stand til å drive russiske styrkene helt ut av landet.

En ukrainsk seier uten at også Krim-halvøya blir gjenerobret, er helt utenkelig, ifølge Zelenskyjs stabssjef Andrij Jermak.

– Det vil være helt uakseptabelt, slo han fast under Verdens økonomiske forum i Davos nylig.

Må presses

Lederen i forsvarskomiteen i Representantenes hus, republikaneren Mike Rogers, mener krigen i Ukraina må avsluttes i løpet av sommeren.

– Russland kommer aldri til å gi slipp på Krim, sa han nylig i et intervju der han etterlyste en klarere realitetsorientering fra ledelsen i Kyiv.

– Jeg tror ikke at det hersker enighet ennå om hva som faktisk er oppnåelig. Jeg mener derfor at det må rettes et visst press på Zelenskyj fra vår egen regjering og Nato, for å få ham til å forklare hvordan en seier kan se ut, sa Rogers.

– Mer enn noe annet tror jeg også at det vil hjelpe oss dersom vi kan tvinge Putin og Zelenskyj til forhandlingsbordet for å få en slutt på dette i løpet av sommeren, sa han."


Det har vært flere "drypp" nå fra USA, EU, Tyskland m.fl. som muligens avslører at de internt er mer pessimistiske enn man kan få inntrykk av i offentlig debatt. Jeg forstår at de av strategiske grunner må være mer optimistiske offentlig enn internt, men jeg savner noe mer rettledning om hva som er vestens mål. Er vi villig til å støtte Ukrainia med å få Russland 100 % ut (inkludert Krim) eller er målet egentlig bare å gjøre krigen fryktelig dyr for Russland? Er våpenstøtte til Russland kun en kostnadseffektiv måte til å svekke Russland på kort og lang sikt?

Jeg frykter at det er sistnevnte vi driver med og det gir meg en vond smak i munnen. Dette er storpolitikk og kynisme har alltid vært en del av det, men jeg lurer på om kostnaden blir for høy. Med "kostnaden" mener jeg da de hundretusener som vil dø i 2023 og som vil dø meningsløst hvis det egentlig er en erkjennelse av at grensene vil forbli omtrent slik de er.

Har jeg et bedre alternativ? Nei, det er ikke et alternativ å gi seg heller, men denne Rogers har et poeng når han sier dette:

– Russland kommer aldri til å gi slipp på Krim, sa han nylig i et intervju der han etterlyste en klarere realitetsorientering fra ledelsen i Kyiv.

– Jeg tror ikke at det hersker enighet ennå om hva som faktisk er oppnåelig. Jeg mener derfor at det må rettes et visst press på Zelenskyj fra vår egen regjering og Nato, for å få ham til å forklare hvordan en seier kan se ut, sa Rogers.


Hvis Vesten sier at de vil støtte Ukrainia 100 % frem til Russland er helt ute vil krigen vare til Russland gir seg (flere år til). Hvis Vestens støtte egentlig ikke er så langvarig bør det være ærlige samtaler med Zelensky om det slik at han ikke feilvurderer "egen" styrke og går på større smeller.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Befriende at infrastruktur og utstyr på russisk side blir truffet. Slike angrep vil kanskje få noen under klovnen til å reagere etterhvert, for dette blir dyrt. Kostnadene stiger for hver eneste dag, og folk på landsbygda i russland har faen ikke innlagt vann eller porselen på do en gang. Helt vanvittig prioritering. Nå kommer de til å få det enda trangere mens de sitter å heier på den zombiehæren sin på 70 talls klossetv'er.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

I mellomtiden er situasjonen ikke god i Popasnafronten; Bakhmut henger nå i en tynn tråd bokstavelig talt mens russerne prøver å ta seg fram til Siversk i nord. Hele området øst for Slovjansk-Kramatorsk linjen vil bli tatt av russerne ved vårens ankomsten.

Og det må likevel sies at hvis tingene er dårlig i nord, er det helt motsatt i sør. Der har det vist seg at russerne ikke engangs kunne holde noe som helst mellom Vuhledar og Mykliske, bare fylle opp tomrommet med forlatt feltutstyr, vrak og etterlatte våpen. Selv om russerne i teori tok Pavlivka, er de uten av stand til å sikre denne byen.

Forskjellen lå i de topografiske forholdene. I sør er det helt flatt, med lite skogvekst og langt mellom bebygde områder. I nord er det mer varierte, flere bygninger og flere veger - og mange ukrainske soldater for***** skogene ved Bakhmut som aktuelt er kunstig skapt, de var plantet der i de siste tiårene for plantasjevirksomhet og trevaremarkedet.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Orakelet skrev: lør feb 04, 2023 11:27 am – Russland kommer aldri til å gi slipp på Krim, sa han nylig i et intervju der han etterlyste en klarere realitetsorientering fra ledelsen i Kyiv.

– Jeg tror ikke at det hersker enighet ennå om hva som faktisk er oppnåelig. Jeg mener derfor at det må rettes et visst press på Zelenskyj fra vår egen regjering og Nato, for å få ham til å forklare hvordan en seier kan se ut, sa Rogers.


Hvis Vesten sier at de vil støtte Ukrainia 100 % frem til Russland er helt ute vil krigen vare til Russland gir seg (flere år til). Hvis Vestens støtte egentlig ikke er så langvarig bør det være ærlige samtaler med Zelensky om det slik at han ikke feilvurderer "egen" styrke og går på større smeller.
Disse "pro-russerne" har et generelt problem med at de må vekte faren for en spredning av krigen mot støtten til Ukraina, samtidig som de må unngå at støtten ikke svekke den amerikanske militærsevnen. Men de har også et irriterende overlegenhetskompleks som er svært typisk for Pentagon-offiserer som er dypt upopulært i nesten alle allierte nasjoner fra Japan til Norge, og som mang en presidenter helt siden Kennedy slitt med helt fram til nå.

Her ser det ut at man hadde fått et dypt sjokk av russernes utholdenhetsevne og det russiske folkets apatiske fanatismen som fikk dem til å konkludere med at det ikke er mulig for ukrainerne å vinne, og vil da ha "skadebegrensning" selv om dette er Afghanistan om igjen; å gi seg uten noe tanke på de skadelige konsekvenser. Det altfor milde vinterværet ødela alt for ukrainerne mens Putin hadde vært veldig heldig med at russerne flest villige dytte hverandre inn i dødens gap fremfor gå sammen, for å berge seg i ekstrem selvopptatthet.

Kyiv må ha stor realitetsorientering i sine strategiske valg, de har oppdaget i januar at de hadde vært for optimistisk og at de sliter sterkere enn ventet med å tvinge ut russerne. MEN, amerikanerne må også ha realitetsorientering. Det kommer ikke på tale å gi Putin en seier på slagfeltet eller ved forhandlingsbordet. Her er smålige interesser og selvgode tanker av minimal betydning i forholdet til verdensordningen som settes i meget sterk risiko av Putin. En ukrainsk seier - Krim-halvøya kan man forhandle om - er av størst viktighet.

Alt annet vil være et nederlag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Orakelet skrev: lør feb 04, 2023 11:27 am "Pro-russere" i Pentagon gjør det verste man kan gjøre; problematisere om Zelensky kan / bør få alt han ber om:

"Pentagon tviler på om Ukraina kan gjenerobre Krim[/b]
Ukrainske styrker vil i den nærmeste framtid ikke være i stand til å gjenerobre Krim-halvøya fra Russland, mener Pentagon.

Dette kom fram da fire Pentagon-topper bak lukkede dører denne uka orienterte forsvarskomiteen i Representantenes hus, skriver Politico , som viser til flere kilder som var til stede under møtet.

Russland annekterte Krim-halvøya i 2014, og gjenerobring av området er et uttalt mål fra Ukrainas side. Pentagons analyse blir derfor neppe godt mottatt i Kyiev.

Blant Pentagon-toppene som deltok under orienteringen, var viseforsvarsminister Laura Cooper, som har ansvar for Russland, samt general Douglas Sims som er operativ leder i USAs generalstab.
Hvorfor skriver du "pro-russere"? Et unødvendig stikk, synes jeg. Dette er jo bare en realitetsorientering, slik de selv mener realitetene er per nå. Det har ingenting med pro-russiske meninger å gjøre. Du kan bedre enn dette.

Men et interessant innlegg. Jeg tror at det er svært farlig om man går ut offentlig og sier at støtten fra USA vil bli svekket, eller helt borte i framtiden. Selv valget i 2024 er ingen garanti for noe som helst.
Det vil i såfall bli en russisk boost, bare de holder ut en stund til, kan (og jeg er helt sikker på VIL) de utnytte dette til fulle. Dersom Zelensky blir overtalt og realitetsorientert nok til å starte forhandlinger om å avslutte krigen, vil Russland se på det som en svakhet, og kan utmerket godt tvinge fram enda større innrømmelser, eller kort og godt avvise forhandlinger til de har okkupert, stjålet og annektert enda mer land.

Inneforstått at gir man Russland lillefingeren, så frykter jeg at de tar hele hånda. Spesielt når de vet at bakgrunnen er bortfall av USAs støtte.

Dette må ikke skje, og noe vesten ikke kan eller bør leve med. Europa bør trappe opp, ruste opp, og stå bedre på egne bein, for disse kampene berører amerikanerne på langt nær i samme grad som oss i Europa. NATO må fortsette sin massive støtte, uavhengig av hva som vil skje i USA.

En stor opinion i USA vil bare ha slutt på å kaste penger inn i Europas krigføring, de har nok med problemene i eget land.

Andy

Legg inn av Andy »

Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De to profilerte Rødtmedlemene som var så voldsomt mot Ukrainsk våpenhjelp, blir satt skikkelig på plass av VG her. Nesten kostelig hvor de rører rundt i sin egen konspirasjon og ekko i hodet når de blir sitatsjekket. Viser i all sin prakt fordelen med fri presse når de blir konfrontert med sine påstander. Jeg er spent på hva Mimir klarer å få ut av deres landsmøte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... in-apologi

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fernandovonarb skrev: lør feb 04, 2023 12:27 pm De to profilerte Rødtmedlemene som var så voldsomt mot Ukrainsk våpenhjelp, blir satt skikkelig på plass av VG her. Nesten kostelig hvor de rører rundt i sin egen konspirasjon og ekko i hodet når de blir sitatsjekket. Viser i all sin prakt fordelen med fri presse når de blir konfrontert med sine påstander. Jeg er spent på hva Mimir klarer å få ut av deres landsmøte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... in-apologi
Ja, helt merkelig hvordan de sitter fast i sin egen alternative virkelighet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Orakelet skrev: lør feb 04, 2023 11:27 am "Pro-russere" i Pentagon gjør det verste man kan gjøre; problematisere om Zelensky kan / bør få alt han ber om:

"Pentagon tviler på om Ukraina kan gjenerobre Krim
Ukrainske styrker vil i den nærmeste framtid ikke være i stand til å gjenerobre Krim-halvøya fra Russland, mener Pentagon.

(....)

Hvis Vesten sier at de vil støtte Ukrainia 100 % frem til Russland er helt ute vil krigen vare til Russland gir seg (flere år til). Hvis Vestens støtte egentlig ikke er så langvarig bør det være ærlige samtaler med Zelensky om det slik at han ikke feilvurderer "egen" styrke og går på større smeller.


Vesten har da vært klar hele veien på at de støtter Ukrainas forsvar av områdene som Russland angrep for ett år siden, og ikke ambisjoner om å ta tilbake Krim, angripe mål i Russland eller kaste det russiske terrorregimet. Dette vet Ukraina veldig godt. At de likevel forsøker å benytte anledningen til å ta tilbake Krim er fult forståelig, men de vet nok godt at den dagen de kan få til en fred som innebærer at Russland forlater alle områdene de har okkupert det siste året, og kutter støtten til seperatistene i Donbas, så kan de ikke forventer med vestlig støtte hvis de sier nei.

Men den situasjonen er fortsatt ganske langt unna. Russland har ikke vist noen vilje for en rimelig diplomatisk løsning, og det har også Pentagon(i motsetning til pro-russerne blant oss) vært veldig klare på.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Andy skrev: lør feb 04, 2023 12:12 pm Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.
Det er derfor disse uttalelsene fra USA kommer. Verken de eller NATO er interessert i å hjelpe Ukraina med å ta tilbake Krim. Det har de vært rimelig tydelig på hele veien. Hvis Ukraina da velger å utnytte situasjonen og ta Krim tilbake med vestlig våpenhjelp før de tar Donbas, så kan de medføre en klart svekket vilje til å hjelpe Ukraina videre. Det handler nok ikke bare, eller i det hele tatt først og fremst, om USA, men om europeiske land som også lider på grunn av krigen, som Tyskland.

Deila

Legg inn av Deila »

Litt mer om vår norske venn:

Sander Sørsveen Trelvik og Simon Johnsen, som ble skadet i et russisk angrep i Bakhmut i Ukraina torsdag, ble lørdag flyttet fra sykehuset i Dnipro.

De er nå på vei ut av Ukraina.

Et internasjonalt team med leger transporterte de to frivillige ambulansearbeiderne til et annet sykehus, der spesialister vil kunne undersøke dem og gi dem bedre behandling for skadene de fikk i angrepet.

Samtidig arbeides det med å få de to evakuert fra Ukraina og hjem til Norge.

Simon Johnson unnslapp med lettere skadeomfang, mens Sørsveen Trelvik fikk tredjegradsforbrenning på 30-40 prosent av kroppen.

Til TV 2 sier Sørsveen Trelvik følgende i det han blir trillet ut på båre:

– Det blir godt å komme hjem. Jeg har nesten ikke sovet i natt. Jeg har kun vridd meg rundt i smerte.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fernandovonarb skrev: lør feb 04, 2023 12:27 pm De to profilerte Rødtmedlemene som var så voldsomt mot Ukrainsk våpenhjelp, blir satt skikkelig på plass av VG her. Nesten kostelig hvor de rører rundt i sin egen konspirasjon og ekko i hodet når de blir sitatsjekket. Viser i all sin prakt fordelen med fri presse når de blir konfrontert med sine påstander. Jeg er spent på hva Mimir klarer å få ut av deres landsmøte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... in-apologi
Man blir rett uggen av å lese påstandene deres.

Møllersen har jo ikke gjort annet enn å tillegge andre utspill som han har vridd, vrengt og hengt opp ned. Minner meg om kona mi når hun er sur. Da gjør hun akkurat det samme.

Og Leraand… gud bedre for et naut det der er. USA og NATO kunne forhindret krigen sier hun. Og så følger hun opp med følgende:

Leraand mener USA og NATO burde vært åpne for kravene Russland stilte i desember 2021, mens store styrker samlet seg på grensen til Ukraina og forberedte en fullskala invasjon.

Ser hun ikke selv hva hun sier? Russland stabler 150.000 soldater opp på grensen til Ukraina og forlanger at USA og NATO skal fjerne sitt militære nærvær i Øst-Europa.

Det er jo som å peke en hagle mot noen og be dem legge ned det man holder opp for å dekke seg med.

Russland vil forsvare sitt territorium og det samme vil NATO. Så enkelt er det. Og Ukraina som verken er russisk eller NATO-medlem ble angrepet av Russland, noe som viser viktigheten for Øst-Europa av å ha NATO i ryggen. Hvis ikke kommer Russland og stjeler dine barn, voldtar dine kvinner og dreper dine menn. Men det er vel det Leraand mener Russland skal ha rett til å gjøre.

Deila

Legg inn av Deila »

Sander har visst tredjegradsforbrenning på 30/40% av kroppen. Den er tøff..


Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

ablegøye skrev: fre feb 03, 2023 9:12 pm Europa burde ikke være avhengig av USA for å håndtere disse primitive russerne. Europa må våge å stå på egne bein, utvikle egne våpensystem i volum og promotere sitt eget tankegods om ytringsfrihet og fri vilje. Vi burde kunne knuse russerpakket på egenhånd. Vi må tørre å stå på egne bein og utvikle en europaism.
Problemet er at i Europa så er det for få anti-russiske land. Frankrike, Tyskland er land som på det lengste har forsøkt å blidgjøre grisen Putin. Derimot UK, Polen, Baltiske landene, Skandinavia ville jeg satt i en mer anti-russisk akse.

Militært sett ville UK og Frankrike grust Russland fullstendig.

Deila

Legg inn av Deila »

Fin fyr å følge, frivillig britisk soldat som kjemper på Ukrainsk side:


Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Fernandovonarb skrev: lør feb 04, 2023 12:27 pm De to profilerte Rødtmedlemene som var så voldsomt mot Ukrainsk våpenhjelp, blir satt skikkelig på plass av VG her. Nesten kostelig hvor de rører rundt i sin egen konspirasjon og ekko i hodet når de blir sitatsjekket. Viser i all sin prakt fordelen med fri presse når de blir konfrontert med sine påstander. Jeg er spent på hva Mimir klarer å få ut av deres landsmøte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... in-apologi
Fyfaen for noen skapninger. Dette partiet må aldri få noen som helst innflytelse i norsk sikkerhetspolitikk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am Første norskproduserte NASAMS hevdes å ha blitt ødelagt av Russland. Om man skal tro på dette da. De har jo tidligere hevdet å ha ødelagt våpen som ennå ikke var blitt levert..

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -i-ukraina
Det er selvsagt mulig, men om det er russere som sier det så er det max 49% sjans for at det er sant.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 12:36 pm
Andy skrev: lør feb 04, 2023 12:12 pm Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.
Det er derfor disse uttalelsene fra USA kommer. Verken de eller NATO er interessert i å hjelpe Ukraina med å ta tilbake Krim. Det har de vært rimelig tydelig på hele veien. Hvis Ukraina da velger å utnytte situasjonen og ta Krim tilbake med vestlig våpenhjelp før de tar Donbas, så kan de medføre en klart svekket vilje til å hjelpe Ukraina videre. Det handler nok ikke bare, eller i det hele tatt først og fremst, om USA, men om europeiske land som også lider på grunn av krigen, som Tyskland.
De har da ikke vært det. I starten av krigen var det jo ingen som trodde at ukrainerne kunne ta tilbake alt som var okkupert, da snakket ingen om Krim. Etter høstoffensivene der 54% av okkupert territorium ble frigjort, har det vært mer og mer snakk om at Krim også skal tas tilbake. Og Zaluzhny og Yermak har ukentlige møter med Milley og Sullvian, der Zaluzhny etter nær sagt hvert møte skriver at de skal ta tilbake hver cm av ukrainsk territorium.

Det er jo mye mer logisk for ukrainerne å først kutte landbroen til Krim og isolere styrkene der, for å så ta Krim, enn å kjøre på i Donbas nå. Donbas er et helt annet beast.

Det er merkelig at disse amerikanerne (det bør imidlertid påpekes at dette gjelder langt fra alle amerikanere) heller ikke ser hvordan dette vil sette presedens for andre konflikter. Skal se det ikke er lenge til de selv får Taiwan rett i fleisen.

Russerne må tape alt i denne krigen. Det er den eneste måten vi kan få en varig fred i Europa på. Og europeiske land må ruste opp. Man kan ikke regne med amerikanerne i fremtidige konflikter, og det bør heller ikke være slik at det er amerikanere som skal bestemme hvilke land som skal eie hvilket territorium i Europa.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Karma er så digg noen ganger. Elsker det.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Deila skrev: lør feb 04, 2023 1:16 pm Fin fyr å følge, frivillig britisk soldat som kjemper på Ukrainsk side:

Jeg blir alltid lettet når jeg ser at han er tilbake fra et oppdrag. Leste for noen dager siden på russiske telegramkanaler at de hadde tilintetgjort flere båter med ukrainske rekognoseringssoldater på den andre siden av Dnieper, og ble som vanlig litt bekymret, men i og med at russerne er verdensmestre i å skryte på seg ting som ikke har skjedd, så er sjansen alltid der for at det har gått bra med ukrainerne.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Troygirl skrev: lør feb 04, 2023 3:02 pm
Deila skrev: lør feb 04, 2023 1:16 pm Fin fyr å følge, frivillig britisk soldat som kjemper på Ukrainsk side:

Jeg blir alltid lettet når jeg ser at han er tilbake fra et oppdrag. Leste for noen dager siden på russiske telegramkanaler at de hadde tilintetgjort flere båter med ukrainske rekognoseringssoldater på den andre siden av Dnieper, og ble som vanlig litt bekymret, men i og med at russerne er verdensmestre i å skryte på seg ting som ikke har skjedd, så er sjansen alltid der for at det har gått bra med ukrainerne.
Jeg følger en ukrainer som er i Bakhmut-området og med russere på nesten alle kanter. Jeg er kvalm av frykt ... Det er en ting å lese om og se bilder fra krigen og synes det er fælt, men når en kommer ned på personnivå er det virkelig skremmende. En blir investert i disse menneskene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: lør feb 04, 2023 11:57 am
Orakelet skrev: lør feb 04, 2023 11:27 am "Pro-russere" i Pentagon gjør det verste man kan gjøre; problematisere om Zelensky kan / bør få alt han ber om:

"Pentagon tviler på om Ukraina kan gjenerobre Krim[/b]
Ukrainske styrker vil i den nærmeste framtid ikke være i stand til å gjenerobre Krim-halvøya fra Russland, mener Pentagon.

Dette kom fram da fire Pentagon-topper bak lukkede dører denne uka orienterte forsvarskomiteen i Representantenes hus, skriver Politico , som viser til flere kilder som var til stede under møtet.

Russland annekterte Krim-halvøya i 2014, og gjenerobring av området er et uttalt mål fra Ukrainas side. Pentagons analyse blir derfor neppe godt mottatt i Kyiev.

Blant Pentagon-toppene som deltok under orienteringen, var viseforsvarsminister Laura Cooper, som har ansvar for Russland, samt general Douglas Sims som er operativ leder i USAs generalstab.
Hvorfor skriver du "pro-russere"? Et unødvendig stikk, synes jeg. Dette er jo bare en realitetsorientering, slik de selv mener realitetene er per nå. Det har ingenting med pro-russiske meninger å gjøre. Du kan bedre enn dette.

Men et interessant innlegg. Jeg tror at det er svært farlig om man går ut offentlig og sier at støtten fra USA vil bli svekket, eller helt borte i framtiden. Selv valget i 2024 er ingen garanti for noe som helst.
Det vil i såfall bli en russisk boost, bare de holder ut en stund til, kan (og jeg er helt sikker på VIL) de utnytte dette til fulle. Dersom Zelensky blir overtalt og realitetsorientert nok til å starte forhandlinger om å avslutte krigen, vil Russland se på det som en svakhet, og kan utmerket godt tvinge fram enda større innrømmelser, eller kort og godt avvise forhandlinger til de har okkupert, stjålet og annektert enda mer land.

Inneforstått at gir man Russland lillefingeren, så frykter jeg at de tar hele hånda. Spesielt når de vet at bakgrunnen er bortfall av USAs støtte.

Dette må ikke skje, og noe vesten ikke kan eller bør leve med. Europa bør trappe opp, ruste opp, og stå bedre på egne bein, for disse kampene berører amerikanerne på langt nær i samme grad som oss i Europa. NATO må fortsette sin massive støtte, uavhengig av hva som vil skje i USA.

En stor opinion i USA vil bare ha slutt på å kaste penger inn i Europas krigføring, de har nok med problemene i eget land.
Krim har vært russisk i lang tider. Om ikke Nikita K. var ukrainsk, hadde han et nært forhold til Ukraina med sin oppvekst i Kharkiv. Handlingen med at han overdro Krim fra Russland til Ukraina i 1954 var ren symbolisme, ved at dette uansett var Sovjet. Det at russerne ikke fikk Krim i 1991 skyldes høyst sannsynlig en forglemmelse fra en vodkafull Jeltsin. Majoriteten av innbyggerne på Krim er etniske russere. Dette bakteppet var nok sentralt da omverdenen knapt hevet et øyebryn med annekteringen i 2014. Verden, og ukrainerne selv, reagerte mye mer på den skjulte russiske invasjonen av Donbas i 2014, som aldri var noen borgerkrig.

Folk her viser til folkeretten med Krim og Ukraina. Halvøya har vært styrt fra Kyiv i en kort perioden fra 1991 til 2014, og med store russiske marinebaser. Etter Maydan 2014 hvor ukrainerne vendte seg vestover, var russerne engstelig for at de mistet sine marinebaser, og annekterte Krim. Om man skal være opptatt av Krim og folkerett bør man i det minste være konsekvente å se hen til blant annet Israel. Få er opptatt av dette.

I likhet med Hans Vilhelm Steinfeldt - som ikke akkurat er en Putin tilhenger - så er jeg klar på at Krim er russisk, og at russerne får beholde området. Denne presidenten i Ukraina som maste og maser om en NATO flyforbudssone, og som ved det vil trekke NATO og Norge direkte inn i krigen, kan roe seg ned. Dette er ikke vår krig. Vi må selvfølgelig fortsette å støtte Ukraina massivt med våpen og økonomisk hjelp slik at russerne jages vekk fra hele Donbas, men den dagen Ukraina går til angrep på Krim bør våpenleveransene stanse. Et ukrainsk angrep på Krim har absolutt null støtte fra meg. Russerne vil være så militært og økonomisk svekket når denne krigen om de fire nylig annekterte oblastene, forhåpentligvis med et sviende russisk nederlag, at de ikke vil være noen fare for omverdenen på lenge. Et ukrainsk angrep på Krim vil bli et enda større blodbad enn det vi har sett til nå, og det vil virkelig sette verdensfreden i fare. Toppene i Pentagon ved hva de prater om.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Den amerikanske avisen The Wall Street Journal melder at Kina hjelper Russland med utrustning til krigen i Ukraina. Dette skal vises i data fra handel mellom landene, skriver avisen.

Det skal dreie seg om at Kina utruster Russlands jagerfly, ubåter og soldater.

Videre skriver The Wall Street Journal at dokumenter fra tollvesenet viser at statseide kinesiske forsvarsselskaper sender navigasjonssystemer, utstyr til å forstyrre radiosignaler, og deler til jagerfly til statseide russiske forsvarsselskaper.

Dette til tross for at det er rettet sanksjoner mot disse russiske selskapene.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Troygirl skrev: lør feb 04, 2023 2:30 pm
Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 12:36 pm
Andy skrev: lør feb 04, 2023 12:12 pm Godt mulig Ukraina burde kjøre en vår-offensiv sørover for å ta tilbake Krim, før de fokuserer på å ta Donbas tilbake til slutt. Dersom de får inn en kile ned til Melotipol, så vil jo Krim være avhengig av å få alle forsyninger via skip, gitt at Ukraina klarer å holde brua ute av spill. Med min meget begrensede militær- strategiske innsikt, så må det da være mye vanskeligere for Russland å holde Krim sammenlignet med Donbas i en slik situasjon.
Det er derfor disse uttalelsene fra USA kommer. Verken de eller NATO er interessert i å hjelpe Ukraina med å ta tilbake Krim. Det har de vært rimelig tydelig på hele veien. Hvis Ukraina da velger å utnytte situasjonen og ta Krim tilbake med vestlig våpenhjelp før de tar Donbas, så kan de medføre en klart svekket vilje til å hjelpe Ukraina videre. Det handler nok ikke bare, eller i det hele tatt først og fremst, om USA, men om europeiske land som også lider på grunn av krigen, som Tyskland.
De har da ikke vært det. I starten av krigen var det jo ingen som trodde at ukrainerne kunne ta tilbake alt som var okkupert, da snakket ingen om Krim. Etter høstoffensivene der 54% av okkupert territorium ble frigjort, har det vært mer og mer snakk om at Krim også skal tas tilbake. Og Zaluzhny og Yermak har ukentlige møter med Milley og Sullvian, der Zaluzhny etter nær sagt hvert møte skriver at de skal ta tilbake hver cm av ukrainsk territorium.

Det er jo mye mer logisk for ukrainerne å først kutte landbroen til Krim og isolere styrkene der, for å så ta Krim, enn å kjøre på i Donbas nå. Donbas er et helt annet beast.

Det er merkelig at disse amerikanerne (det bør imidlertid påpekes at dette gjelder langt fra alle amerikanere) heller ikke ser hvordan dette vil sette presedens for andre konflikter. Skal se det ikke er lenge til de selv får Taiwan rett i fleisen.

Russerne må tape alt i denne krigen. Det er den eneste måten vi kan få en varig fred i Europa på. Og europeiske land må ruste opp. Man kan ikke regne med amerikanerne i fremtidige konflikter, og det bør heller ikke være slik at det er amerikanere som skal bestemme hvilke land som skal eie hvilket territorium i Europa.
Skape presedens ? Følger du med på andre internasjonale konflikter enn denne i Ukraina ? Hvor var du, EU og NATO i 2014 ? Øst Jerusalem ? Bør Norge sende våpen til palestinerne ?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»