Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Hmm

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Hmm »

Centrist skrev: tor mar 23, 2023 9:07 am
PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 11:28 pm Hva gjelder krigshissere så syns jeg det er en dårlig benevnelse. At mange inkludert meg er hissige og ønsker den russiske hæren alt annet enn godt er ikke til å stikke under en stol. Men krigshissere er jo de som vil ha krig. De som nører oppunder og vil ønsker konflikt. Det stemmer dårlig. Det er heller det motsatte av det jeg og mange står for. Vi vil ha en rask slutt på krigen med det resultat at Russland taper. Så kan du få lov til å være uenig i metodene andre ønsker for å oppnå dette, men krigshissende er det altså ikke.
Jeg er enig i at begrepet krigshissere, eller krigshissing er et dårlig og lite presist begrep. I baktankene kan man ha hva som vil føre til en eskalering av konflikten, både internt i Ukraina, men også mellom Vesten og Russland.

Hvilke metoder du støtter utøver Norges linje per nå, har jeg ikke kjennskap til så dette uttales på generelt grunnlag. Hvis man velger å involvere stadig mer militært materiell, så kan dette føre til en eskalering. Allikevel har man ikke sett sterke grunnlag for dette. Derimot vil en involvering av norske soldater sannsynligvis medføre en tydelig eskalering.

Det er forøvrig godt mulig en slik løsning kan føre til at Ukraina (herunder Vesten) vinner krigen fortere, men det vet man ikke med aldeles sikkerhet. Uavhengig er det tale om en avveining, noe også andre land er helt tydelig på, selv om f.eks. Raymond Johansen ikke tror noe slikt eksisterer.

Han er i mine øyne den riksdekkende politikeren med mest bind for øyene nå, og kan nærmest kategoriseres krigshisser. Ikke fordi han vil ha krig, men fordi hans synspunkter vil medføre en betydelig eskalering i konflikten og dessuten ødelegge ett relativt godt og demokratisk debattklima i Norge.

Forøvrig bemerkes det at krigshissing-begrepet må også sees i perspektiv. NATO-Summiten 2008 har blitt argumentert for å bli oppfattet som krigshissende for Russland, mens for Ukraina var det utelukkende tale om en ren sikkerhetspolitisk vurdering.
Tar man ting ut av sammenhengen vil begrep som krigshissing være uten innhold. Maner man til kamp for sin overlevese kan man godt kalle det krigshissing, men i positiv forstand. Churchill eller Kong Haakon var eksempler på hvor viktig krigshissing var for moral og for mulig fremtidig seier. Og så kan man helt sikkert diskutere ordbruk og retorikk. Presidenten i Ukraina virker på meg som en lignede stor leder, han går foran og maner folket til kamp for sin frihet.

Bakteppert og konteksten for denne krigen er østeuropas ønske om lengst mulig avstand fra Sovjetregimet. Et brutalt regime der Russland, med rette, kan kalles den store stygge ulven. Det andre biten i puslespillet er dagens Russland som (fortsatt) vil ha Lebensraum og krever en buffersone mot det demokratiske Europa. Frie demokratiske stater, som grenser til Russland) og som velger allianser mot vest er uakseptabelt for Russland. (les den siste setningen en gang til for de som er "nøytrale" i denne krigen)

Denne krigen handler om overlevelse av disse statene, som i ettervirkingene av Sovjet fortsatt er skjøre demokratier. Ukraina, Georgia, Moldova og trolig etter hvert de baltiske stater. Polen er også et torn i øyet for Kreml. (og trolig flere land i Asia?)

Oppfordring til å forsvare seg med alle midler er ikke krigshissing i negativ forstand, det er selvforsvar. Også for oss i Norge. At flest mulig land er frie demokratier har stor betydning for oss.

Eskaleringen av krigen kan bli nødvendig. Og vil det bli nødvendig å sende norske soldater til fronten, så mener jeg det må sendes norske soldater til fronten. Må mine barn i krigen, så må de i krigen og kjempe for det som er rett!

Men, viktig å ikke glemme at det er folket og lederskapet i Ukraina som selv må bestemme hvos mye de vil ofre.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Prøver å holde meg unna det suget twitter er, så setter pris på alt av oppdateringer fra front her inne :)

Hmm

Legg inn av Hmm »

Pushback skrev: tor mar 23, 2023 9:59 am Prøver å holde meg unna det suget twitter er, så setter pris på alt av oppdateringer fra front her inne :)
Litt mindre tap av personell det siste døgnet, men tanks, artilleri og annet utstyr blir tatt ut i stort tempo.

Spesielt artilleri er viktig å ta ut, men her har Russland mye å ta av, så usikker på om det monner.


OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 9:57 am Eskaleringen av krigen kan bli nødvendig. Og vil det bli nødvendig å sende norske soldater til fronten, så mener jeg det må sendes norske soldater til fronten. Må mine barn i krigen, så må de i krigen og kjempe for det som er rett!

Men, viktig å ikke glemme at det er folket og lederskapet i Ukraina som selv må bestemme hvos mye de vil ofre.
Alle må bestemme hvor mye de vil ofre, Norge inkludert. Å eskalere er et valg vi kan ta, men vi må forstå at det er gambling. For så vidt kan man vel argumentere for at det å ikke eskalere er gambling også (jfr alle som hevder at Russland vil ture fram videre vestover dersom de ikke stoppes i Ukraina).

Centrist

Legg inn av Centrist »

Hmm skrev: tor mar 23, 2023 9:57 am Tar man ting ut av sammenhengen vil begrep som krigshissing være uten innhold. Maner man til kamp for sin overlevese kan man godt kalle det krigshissing, men i positiv forstand. Churchill eller Kong Haakon var eksempler på hvor viktig krigshissing var for moral og for mulig fremtidig seier. Og så kan man helt sikkert diskutere ordbruk og retorikk. Presidenten i Ukraina virker på meg som en lignede stor leder, han går foran og maner folket til kamp for sin frihet.

Bakteppert og konteksten for denne krigen er østeuropas ønske om lengst mulig avstand fra Sovjetregimet. Et brutalt regime der Russland, med rette, kan kalles den store stygge ulven. Det andre biten i puslespillet er dagens Russland som (fortsatt) vil ha Lebensraum og krever en buffersone mot det demokratiske Europa. Frie demokratiske stater, som grenser til Russland) og som velger allianser mot vest er uakseptabelt for Russland. (les den siste setningen en gang til for de som er "nøytrale" i denne krigen)

Denne krigen handler om overlevelse av disse statene, som i ettervirkingene av Sovjet fortsatt er skjøre demokratier. Ukraina, Georgia, Moldova og trolig etter hvert de baltiske stater. Polen er også et torn i øyet for Kreml. (og trolig flere land i Asia?)

Oppfordring til å forsvare seg med alle midler er ikke krigshissing i negativ forstand, det er selvforsvar. Også for oss i Norge. At flest mulig land er frie demokratier har stor betydning for oss.

Eskaleringen av krigen kan bli nødvendig. Og vil det bli nødvendig å sende norske soldater til fronten, så mener jeg det må sendes norske soldater til fronten. Må mine barn i krigen, så må de i krigen og kjempe for det som er rett!

Men, viktig å ikke glemme at det er folket og lederskapet i Ukraina som selv må bestemme hvos mye de vil ofre.
Meget godt innlegg. Bakteppet til konflikten er naturligvis sammensatt, men det du påpeker i form av lebensraum er en av viktige kriterier. Derav kan man potensielt kritisere NATO-Summiten fra 2008. Ellers så er andre viktige elementer behovet for energi, vanntilførsel og simple tanker om den gamle storhetstid.

Som sagt var mitt tidligere innlegg et forsøk på å fremheve perspektivene på hva som er kigshissing og hva som er eskalering av en konflikt. Det OrmenLange påpeker om hva som er "gambling" ifb. eskalering og de-eskalering er for øvrig et svært godt poeng.

Når det kommer til Asia, kan ikke dette helt sammenlignes med Øst-Europa ettersom de øst-europiske statene har etter Sovjets fall ihvertfall forsøkt å utvikle et demokratisk styresett. Slik kan ikke sies om Stan-landene fra tidligere Sovjet, selv om man ser antydninger til protester i befolkningen i tide og utide.
Allikevel har Russland fortsatt store interesser der, spesielt ettersom Kina jobber iherdig med Belte-vei-initiativet i områdene. Kirgisistan-Tajikistan konflikten nøres sannsynligvis opp under nettopp pga. interessen Russland og Kina har i området.

Denne "kjempe for det som er rett", er jeg bare forholdsvis enig i. Prinsipielt bør ikke Russland sin stilling i konflikten, altså hvorvidt de går seirende ut av den, endre noe på hva som er rett og derav hva Norge / Vesten bør gjøre. Hvis det riktige er at Russland taper krigen (nå enn hva det betyr), burde man isolert sett allerede ha sendt soldater.
(U)-Heldigvis er internasjonal politikk mer sammensatt enn som så. Vi kan dessverre ikke tømme lagrene våre her i Norge, eller for den saks skyld andre vestlige land. Nå er vel en slik retorikk noe skadende, for det vil aldri være alternativet. Men poenget er å illustrere at denne "kjempe for hva som er rett", er en veldig enkel retorikk som dessverre ikke fungerer i internasjonal politikk. Selv om utgangspunktet er at "alle" er enige om at det riktige er at Ukraina beholder sin suverenitet som egen stat innenfor egne ønsker.

Så er spørsmålet om Norge bør gjøre noe annet enn f.eks. England, som ikke grenser til Russland? Dette tok Mimir & Marsdal delvis opp i sin podcast.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Drømmen ville vært å se Leopard tanks rulle inn mot Krim-halvøya.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Albania skrev: tor mar 23, 2023 10:22 am Drømmen ville vært å se Leopard tanks rulle inn mot Krim-halvøya.
Min drøm er å se Russiske tanks og soldater bevege seg ut av Ukraina og inn i Russland.

Det må bli steg 1.
Steg 2 er gjenoppbygging av Ukraina, og steg 3 er Russlands vei tilbake til verdenssamfunnet.

Og så må man vurdere om Ukraina skal inn i NATO for å hindre en reprise. Russland har bragt NATO til egne grenser med handlingene sine. Finland ville aldri meldt seg inn om Russland ikke hadde oppført seg truende.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.

Hmm

Legg inn av Hmm »

OrmenLange skrev: tor mar 23, 2023 10:08 am
Hmm skrev: tor mar 23, 2023 9:57 am Eskaleringen av krigen kan bli nødvendig. Og vil det bli nødvendig å sende norske soldater til fronten, så mener jeg det må sendes norske soldater til fronten. Må mine barn i krigen, så må de i krigen og kjempe for det som er rett!

Men, viktig å ikke glemme at det er folket og lederskapet i Ukraina som selv må bestemme hvos mye de vil ofre.
Alle må bestemme hvor mye de vil ofre, Norge inkludert. Å eskalere er et valg vi kan ta, men vi må forstå at det er gambling. For så vidt kan man vel argumentere for at det å ikke eskalere er gambling også (jfr alle som hevder at Russland vil ture fram videre vestover dersom de ikke stoppes i Ukraina).
Litt pirk, men ekskalering er noe som også kan bli påtvunget, men her i Norge er vi så heldige at vi velge å se vekk ifra det. I alle fall på kort sikt.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Centrist skrev: tor mar 23, 2023 10:20 am
Denne "kjempe for det som er rett", er jeg bare forholdsvis enig i. Prinsipielt bør ikke Russland sin stilling i konflikten, altså hvorvidt de går seirende ut av den, endre noe på hva som er rett og derav hva Norge / Vesten bør gjøre. Hvis det riktige er at Russland taper krigen (nå enn hva det betyr), burde man isolert sett allerede ha sendt soldater.
(U)-Heldigvis er internasjonal politikk mer sammensatt enn som så. Vi kan dessverre ikke tømme lagrene våre her i Norge, eller for den saks skyld andre vestlige land. Nå er vel en slik retorikk noe skadende, for det vil aldri være alternativet. Men poenget er å illustrere at denne "kjempe for hva som er rett", er en veldig enkel retorikk som dessverre ikke fungerer i internasjonal politikk. Selv om utgangspunktet er at "alle" er enige om at det riktige er at Ukraina beholder sin suverenitet som egen stat innenfor egne ønsker.
Enig i at "å kjempe for det som er rett" trolig ikke fenger rundt de høye herrers bord. Dessverre og heldigvis.

Mitt perspektiv på å bruke disse setningen er at selv om det er mange ulikheter så har jeg siden dag 1 av denne krigen sammenlignet Russland med nazi-Tyskland og invasjonen med ww2. Det er så ekstremt tydelig hvem som er offer og hvem som er overgriper. I en slik setting vil "rett og galt" være udiskutable. Og i den vestlige verden er vi ganske enige om dette.

Men det betyr ikke at denne enigheten vil fortsette i all tid. Folk blir krigslei, og kanskje det viktigste er hvis det blir lite penger. Vil vi ha billigere lege, eller sende enda 10 tanks til Ukraina? I Norge kan vi ta av pensjonsfondet. Vi kan lett gi 200 millarder uten store protester. (ca det vi tjente mer på økte energipriser....) Men slik er det ikke alle andre land.

Må vi sende soldater, vil det selvfølgelig bli en mye større uenighet.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: tor mar 23, 2023 8:35 am
Crazy Horse skrev: ons mar 22, 2023 11:04 pm
de aller fleste kilder forteller at Russland sliter voldsomt med mangel på kvalifisert utstyr. At de slett ikke har uendelig med alt du Personer fra autoritære systemer mangler ofte fantasi, kreativitet og selvstendighet. Jeg har selv studert med kinesiske studenter i et 1/2 årig utvekslingsopphold i USA. Når det kom til pugg var de raskt oppe med hånden. Ved frie diskusjoner hvor de måtte tenke fritt sa de ikke et ord. Den russiske hær er en skandale, fra fadesene rundt Kiev og frem til nå. De hadde eller burde ha et vanvittig overtak i februar og mars 2022. I luften, til sjøs og på bakken. De kom ikke av flekken i mangel av en plan B, som med den magiske kolonnen på 7 mil nord for Kiev. Når generalene ble tatt ut var ikke lavere offiserer kapabel til å tenke selv, gi ordrer og få fremdrift. Alt stoppet opp fordi russerne fremstår som idioter. De kan være så mange de vil der de ligger og venter på at billige håndgranater droppes fra simple droner. Sykt å se på.
At den russiske hæren er styrt fra toppen og at alle er handlingslammet av frykt for å gjøre noe galt og derfor ikke våger å ta eget initiativ, har vært diskutert her ført. Du har også vært med da.

Denne artikkelen av Palle Ydstebø er fra august 2022, men saken er like aktuell.

"En tidlig observasjon var at russerne ble uvanlig passive når framrykningen stanset opp. En fikk inntrykk av at avdelinger, vogner og soldater bare stod og ventet på nye ordrer når forutsetningene for planen kollapset som følge av ukrainsk motstand. Ukrainerne var veldig flinke til å legge ut dronevideoer om hvordan russiske vogner skytes opp en etter en, eller hvordan russiske kolonner eller grupperinger utsettes for ødeleggende artilleriangrep."

"Russerne var passive nettopp fordi de ventet på nye ordrer. De ledes direkte med detaljerte ordre og det ordrene som skal følges. Initiativ og å løse oppdrag i sjefens intensjon er både fullstendig fremmed og forbudt. Oppdrag løses ved å følge gitte ordre. Punktum. Oppdragsløsning handler igjen om å utføre standard driller og prosedyrer, noe som er svært effektivt når forutsetningene for ordren holder. Når så forutsetningen ikke lenger holder, så skal man vente på ny ordre. Det er også viktig at sjefen din ikke blir sint, enhver offiser og soldat frykter sjefen sinn. Derfor skal sjefen gi deg ny ordre som du skal utføre uten å mukke. Dette er kommandoledelse av ypperste merke. Problemet til russerne var at den ukrainske motstanden sparket beina under både planer, ordrer og forutsetninger ganske kjapt."

https://www.stratagem.no/kommando-og-ko ... g-ledelse/

Denne detaljstyringen fra toppen har alltid preget både det russiske/sovjetiske militæret og det sivile samfunn, og det var dette som førte til tsardømmets sammenbrudd og Sovjetunionens sammenbrudd. Nå vil det kanskje føre til at også Putins Russland bryter sammen.

Forøvrig er det gledelig å se deg her igjen.
Ja vi har vært inne på dette tidligere. Dette med topp- eller detaljstyring, og mangel på underoffiserer som gis noenlunde frie fullmakter. Dette med mangel på kreativitet, evne til selvstendig tenkning, frihet under ansvar osv rammer ikke bare det russiske forsvaret, men hele det russiske sivile samfunnet, f.eks. i forhold til forskning, produktutvikling m.v.. Årsaken er alt fra en svært autoritær barneoppdragelse og videre inn i et voksen liv med en autoritær samfunnsstruktur. Det samme gjelder land som Kina. Hemmelige tjenester og industrispionasje er nesten viktigere enn innovasjon og kreativ nytenkning.

I det norske forsvaret startet friheten og selvstendigheten med spesialoperatørører i f.eks. Kompani Linge. Tungtvannsabotørene på Vemork fikk en oppgave. De skulle ødelegge den tyske muligheten for å produsere tungtvann. Hvordan sabotørene løste oppdraget var helt og fult opp til disse. Denne friheten under ansvar forplantet seg til etterkommerne - fallskjermjegerne på Trandum - og senere Hærens jeger kommando (HJK) og FSK og MJK, og derfra mer eller mindre til mange avdelinger i det norske forsvaret. Spesialsoldater i vesten blir gitt et oppdrag. Hvordan de løser dette som med valg av våpen, planlegging, antall operatører osv er helt opp til disse.

Med all mulig respekt for mye av det Varulv skriver, da han har mye rett og mye kunnskap, så tar han også feil. Som når han nærmest skrøt opp wagner og regulære russiske styrker utenfor Bakhmut med at de var oppfinnsomme og kreative. Det er nettopp det de ikke er. Hele det russiske forsvaret er som det sivile samfunnet bygd opp rundt en autoritær fryktkultur. For meg har disse russiske operasjonene nesten uten unntak vært en katastrofe. Luft, sjø og land. Mangel på kommunikasjon. Mangel på planlegging. Mangel på en plan B og mangel på delegering av makt nedover i systemene. De er tross mengden våpen og mannskap henimot hjelpeløse, og de vil tape denne krigen. Det heter at det er lettere å drepe russere enn å vinne over de. Ja, men det går en smertegrense fordi tilgangen til nye (museale) våpen går mot slutten. Jeg er overbevist om at Bahkmut var og er en felle hvor poenget til ukrainerne var og er å drepe og ødelegge. Offensivene fra Ukraina kommer med våren og sommeren. Finne svake ledd i den mer enn 100 mil lange fronten. Flytte stridsvogner og infanterister m.v. raskt, slå seg gjennom i en eller flere kiler i svake ledd som etterretningen bidrar til info om, spre store styrker og tyngre våpen i en vifteform - herunder mobilt luftvern - bak de russiske stillingene og angripe bakfra. Det ukrainske poenget med vinterens stillingskrig har vært å desimere. Ukrainerne har - angivelig med store tap dessverre - snart knust-to russiske invasjonsstyrker. Kyiv m.v. vinteren 2022, og Bakhmut m.v. vinteren 2023. Det siste for å berede grunnen for en større motoffensiv, og den kommer.

Koffer

Legg inn av Koffer »

DennisB skrev: tor mar 23, 2023 12:11 am
Koffer skrev: tor mar 23, 2023 12:04 am
DennisB skrev: ons mar 22, 2023 11:55 pm
Seriøst, du må tåle å møte svarinnlegg (som slett ikke var over kanten, ei heller vondt ment), når du gjentatte ganger legger ut de innleggene du har gjort i denne tråden. Det var et konkret kontradiktorisk innlegg som jeg tok fram som et svar til dine innlegg. Jeg ser ikke noe galt med det.

Det må du saktens tåle, uten å snurt rive deg i håret over dårlig debattskikk fra min side. Move on, mister.
Det er måneder siden jeg har skrevet her, og for nye debattanter og en oppfriskning av mitt syn tåler de fleste, hvis ikke er det bare å ignorere/blokkere.

Du får heller svare på punktene mine på en ordentlig måte, og komme med motargumenter og ditt syn, i stede for å hoppe over, eller fly over, 80% av disse.
Det eneste du spurte meg om, var dette:

Så da spør jeg deg. Når tror du ukrainerne når dette målet? Russerne sin økonomi skal jo falle sakte men sikkert sammen, slik som militæret som kjemper i Ukraina. Dette vil da være et spørsmål om tid, vil det ikke?

Og det har jeg svart deg på.

Alt det andre du har gjentatt så mange ganger nå, er diskutert og besvart opp og i mente, så hva er det egentlig du vil?

Nei, Russland er ikke så sterke og uovervinnelige som du gir uttrykk for. Langt i fra. De er veldig svekket, det har jeg og vi fortalt deg i utallige innlegg. Det er ikke noe for meg å diskutere ytterligere. Det er ferdigdiskutert fra min side, fordi du i det neste øyeblikket bare kommer med den samme regla igjen. Det er mao meningsløst.

Og nei, det er heller ikke måneder siden du har skrevet her. 21/3, 19/3, 9/3, 28/2, 2/2, 31/1, 26/1, etc.
Du sletter,- og redigerer opptil fire ganger, på enkelte innlegg - så vanskelig å få med seg alt.

Du har kommet med en kommentar, at du ikke er noen spåmann som kan se inn i fremtiden. Veldig bra!

Du gikk faktisk inn og sjekket datoer, og tok ikke ironien :lol: Men ok.

Når russerne setter i gang en så stor offensiv med hundretusener involverte, vil det skje store og små komiske episoder. Spesielt med russere.

Denne krigen/konflikten vil vare i mange år, og mange her inne undervurderer kapasiteten og kraften, selv om jeg er helt enig i at mye er dårlig på russisk side, heldigvis.

Tenk på det norske patetiske forsvaret og alt som hadde gått galt i en eventuell konflikt. Tenker spesielt på 80-tallet og 90-tallet, men også i nåtid. Enkelte av disse toppene/krigerne profilerer seg med C-bøker kopiert av amerikanske forfattere, eller skryter på seg oppdrag som ikke kan bevises og mest sannsynlig er oppdiktet.

Ryktene sier, på noen, masse alkohol, og kjøp av prostituerte, på øvelser rundt om i verden. Spesielt spesialavdelingene og LUFTforsvaret. Heldigvis er de fleste glemt av disse lite imponerende menneskene. Men det er en annen debatt.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her

DennisB

Legg inn av DennisB »

Koffer skrev: tor mar 23, 2023 11:07 am
DennisB skrev: tor mar 23, 2023 12:11 am
Koffer skrev: tor mar 23, 2023 12:04 am

Det er måneder siden jeg har skrevet her, og for nye debattanter og en oppfriskning av mitt syn tåler de fleste, hvis ikke er det bare å ignorere/blokkere.

Du får heller svare på punktene mine på en ordentlig måte, og komme med motargumenter og ditt syn, i stede for å hoppe over, eller fly over, 80% av disse.
Det eneste du spurte meg om, var dette:

Så da spør jeg deg. Når tror du ukrainerne når dette målet? Russerne sin økonomi skal jo falle sakte men sikkert sammen, slik som militæret som kjemper i Ukraina. Dette vil da være et spørsmål om tid, vil det ikke?

Og det har jeg svart deg på.

Alt det andre du har gjentatt så mange ganger nå, er diskutert og besvart opp og i mente, så hva er det egentlig du vil?

Nei, Russland er ikke så sterke og uovervinnelige som du gir uttrykk for. Langt i fra. De er veldig svekket, det har jeg og vi fortalt deg i utallige innlegg. Det er ikke noe for meg å diskutere ytterligere. Det er ferdigdiskutert fra min side, fordi du i det neste øyeblikket bare kommer med den samme regla igjen. Det er mao meningsløst.

Og nei, det er heller ikke måneder siden du har skrevet her. 21/3, 19/3, 9/3, 28/2, 2/2, 31/1, 26/1, etc.
Du sletter,- og redigerer opptil fire ganger, på enkelte innlegg - så vanskelig å få med seg alt.

Du har kommet med en kommentar, at du ikke er noen spåmann som kan se inn i fremtiden. Veldig bra!

Du gikk faktisk inn og sjekket datoer, og tok ikke ironien :lol: Men ok.

Når russerne setter i gang en så stor offensiv med hundretusener involverte, vil det skje store og små komiske episoder. Spesielt med russere.

Denne krigen/konflikten vil vare i mange år, og mange her inne undervurderer kapasiteten og kraften, selv om jeg er helt enig i at mye er dårlig på russisk side, heldigvis.

Tenk på det norske patetiske forsvaret og alt som hadde gått galt i en eventuell konflikt. Tenker spesielt på 80-tallet og 90-tallet, men også i nåtid. Enkelte av disse toppene/krigerne profilerer seg med C-bøker kopiert av amerikanske forfattere, eller skryter på seg oppdrag som ikke kan bevises og mest sannsynlig er oppdiktet.

Ryktene sier, på noen, masse alkohol, og kjøp av prostituerte, på øvelser rundt om i verden. Spesielt spesialavdelingene og LUFTforsvaret. Heldigvis er de fleste glemt av disse lite imponerende menneskene. Men det er en annen debatt.
Hehe, jeg redigerer aldri fordi jeg retter meg etter andre innlegg, men fordi jeg dessverre har fått merke covid-19 på kroppen, og derfor ikke fungerer som jeg har gjort før. Det dreier seg om to ting. Jeg blander ofte bokstaver, setter dem i feil rekkefølge. Og jeg glemmer ofte, noe som gjør at jeg kan komme inn og redigere egne innlegg, fordi de består av skriveleifer, og klønete eller halvveise formuleringer. Jeg har fått påvist ettervirkninger av covid, men tenker egentlig selv at det også kan bero på begynnende demens.

Synes jeg fungerer noenlunde greit allikevel, dersom jeg leser igjennom innleggene mine. Noe jeg sjelden gjør, før jeg poster (men mer og mer i det siste).

Redigeringene har ikke hatt innvirkning på mine svar til deg da. Når det gjelder datoene, overså jeg ironien. Det kan være vanskelig å lese ironi på nettet ;)

Ellers er jeg svært uenig i ditt utsagn om at krigen vil vare i mange år, og din vurdering av de russiske styrkene. Det går en grense for hvor mye juling man kan få, og hvor mye utstyr man kan miste, før man ikke har noe annet valg enn å retirere, mener jeg. De kan jo ikke krige med spader heller..
Den klassiske russiske bjørnen, har blitt desimert til en ond liten pusekatt med rabies, i mine øyne :D

Men vi kan selvsagt ikke alle være enige, så jeg respekterer at du mener noe annet enn flertallet her inne. Du har all rett til å diskutere her som alle andre, hvis du skulle tro at jeg mener noe annet.
Sist redigert av DennisB den tor mar 23, 2023 11:30 am, redigert 4 ganger totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 9:38 pm
sertono skrev: ons mar 22, 2023 9:31 pm Russland og Hviterussland utestenges fra ishockey også neste sesong. Det melder Det internasjonale ishockeyforbundet (IIHF).

Flott! Så det er bare for andre forbund å gjøre det samme.
Fekteforbundet slipper dem inn igjen. Tyskland og Finland reagerer tvert med å avlyse sine verdenscupstevner. Norge skal vuuuurdeeeeeere det. Faens treige nordmenn. Slike avgjørelser må bli møtt med et smell. Ikke vurderinger. Kudos til de som ikke sitter og tenker seg om, men nekter å ha noe med beslutningen å gjøre.

Vi vil ikke ha russere og belarusere inn i idretten igjen før Russland har kapitulert. Verre er det ikke.

Norge bør boikotte alle idrettsarrangement der noen som representerer Russland deltar. Og det bør vi gjøre høylydt.
Dette gjelder jo sjakkspillere også ? FIDE hadde visst vurdert å tillate russere inn igjen.
Mens Karjakin lar seg avbilde i Crimea okkupert område.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 11:29 am
BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Jeg tenkte det samme. Er det meningen å skremme dem til døde med knallskudd? Det må da være mulig å ha nok kraft i selv en slik dronegranat til at de som blir truffet blir liggende. Mulig de er fulle av splinter som sprer seg og som piner dem til døde heller enn å ta dem av dage tvert, dette vet kanskje andre mer om.
Ja, dette så litt pinglete ut. Men jeg tror nok virkningen på bakken er litt større enn det ser ut til på disse bildene. Direkte treff er vel og bra, men de skadene som oppstår på de som er nærmest, kan også sende dem ut av krigen. Og det er jo hensikten vil jeg tro.

Men ja, det ser litt pinglete ut på bildene. Dette er billige droner, med relativt liten sprengkraft. Er jo sjelden de treffer direkte, så det blir mer skremsel, og at russerne ikke skal få nok hvile. Det kan være effektivt nok. Jeg reagerte på samme måte av noen av videoene tidligere i krigen også.

Kamikazedronene har åpenbart betydelig mer sprengkraft, naturlig nok, som kan ta ut tanks etc. Men prisen på disse er noe helt annet selvsagt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Edit dobbel
Sist redigert av Fernandovonarb den tor mar 23, 2023 11:50 am, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Mange av disse "bombene" er små med splinter som slynges rundt. Ikke nok til å rive lemmer av, men mer med å skade soldater slik at de må vekk. Noen løper også på ren frykt/adrenalin selv om beina er fullt av splinter. Det skaper uansett voldsomt frykt ved at du aldri vet når noe sånt kan havne i hodet ditt.

Ser også at regulære håndgranater er populære for nedslipp, og de er kanskje en bedre referanse for hvor dødeliig de er. De dreper ved treff i nærheten, eller skader meget alvorlig. Har sett soldater mistet føtter av dette.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 11:48 am
► Show Spoiler
Mange av disse "bombene" er små med splinter som slynges rundt. Ikke nok til å rive lemmer av, men mer med å skade soldater slik at de må vekk. Noen løper også på ren frykt/adrenalin selv om beina er fullt av splinter. Det skaper uansett voldsomt frykt ved at du aldri vet når noe sånt kan havne i hodet ditt.

Ser også at regulære håndgranater er populære for nedslipp, og de er kanskje en bedre referanse for hvor dødeliig de er. De dreper ved treff i nærheten, eller skader meget alvorlig. Har sett soldater mistet føtter av dette.
Det er en velkjent og kynisk strategi å skade fiendene heller enn å drepe dem, fordi en skadd soldat vil kreve mye mer ressurser enn en død soldat og er i praksis en stor belastning for sine medsoldater.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

BBQsaus skrev: tor mar 23, 2023 11:20 am
Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 10:32 am Jeg husker første gang jeg fikk teste nattbriller på en rep.øvelse for mange år siden, og tenkte hvor meningsløst det var å drive å kamuflere telt og annet utstyr. Mørket gir en følelse av trygghet som er ekstremt falsk med teknologien i dag. Dronebilder som det florerer av nå viser hvor sårbare soldater i skyttergraver er, uten at de kanskje skjønner det selv. Det er mengder av slike bilder, og den ene verre enn den andre. For et mareritt å være soldat.
Når jeg ser denne videoen så ser jeg granater (?) som blir sluppet 1-2 meter unna soldater. Men så ser jeg også at soldatene i mange av tilfellene løper eller ruller seg bort fra eksplosjonen. Hvor kraftige er egentlig disse granatene og hvilke skader gjør de? Jeg får ikke inntrykk av at soldatene blir så veldig skadd annet enn hvis de blir direkte truffet? Nå har jeg ikke vært i noe forsvar og har null peiling som det sikkert allerede fremkommer, men jeg lurer genuint på hva som er effekten av slike angrep som vi ser på videoen her
Det er ulike type granater som slippes fra droner som på denne videoen. De største gjør åpenbart betydelig skade. De minste er vanlige defensive håndgranater. Ikke sjokk-, men splintgranater. De dreper nok kun ved direkte treff, men de skader russerne. De treffes av splinter i armer og ben, i underliv og mage/rygg, i hals og ansikt. Kun beskyttet av vest og hjelm. Ikke vitale og livstruende skader der og da, men uten kirurgi, morfin og antibiotika vil ikke disse kunne sloss mer på en stund. I verste fall dør de langsomt og smertefullt. Russerne har mindre sanitet enn britene hadde i Krim krigen i 1870 med sykepleier Florence N., krigssanitetens mor.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

T90 vogner må kaskje produseres med strikkmotor fremover😁

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Siden jeg dro inn droner, så varierer det veldig hvilken ammo de slipper. Disse russiske vognene ble ødelagt av droner ved Vuhledar, etter at russerne forlot dem på slagmarken. Sikkert noen som kjørte på miner og de flyktet tilbake uten kjøretøyene. Sier seg selv at her var det større bomber/granater som ble sluppet enn knaillskudd. Ut fra teksten kom russerne tilbake og berget 2 av kjøretøyene, mens resten ble ødelagt av droner.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Jeg forstår at du har vært på oppdrag tidligere. Hvor systematisk er bruken av dop? Er det sånn at militæret skaffer og distribuerer? Har militæret ingen aktiv rolle, men velger å se mellom fingrene?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

OrmenLange skrev: tor mar 23, 2023 1:30 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Jeg forstår at du har vært på oppdrag tidligere. Hvor systematisk er bruken av dop? Er det sånn at militæret skaffer og distribuerer? Har militæret ingen aktiv rolle, men velger å se mellom fingrene?
Det omtrent som i det vanlige livet. Det skjer under bordet. Jeg kunne f.eks være full av selvtillit når jeg burde ha vært et nervevrak.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:43 pm
OrmenLange skrev: tor mar 23, 2023 1:30 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:09 pm Lurer på hvor mye speed som går med her. Det er vanlig men ingen snakker om det. Alkohol gjør deg sløv og snøvlete. Kokain gjør deg klar og våken, men bare for noen timer. Amfetamin holder deg krystallklar 24 timer. Det brukes. Vi brukte det. Det brukes i den rimelige brutale stillingskrigen som pågår nå.
Jeg forstår at du har vært på oppdrag tidligere. Hvor systematisk er bruken av dop? Er det sånn at militæret skaffer og distribuerer? Har militæret ingen aktiv rolle, men velger å se mellom fingrene?
Det omtrent som i det vanlige livet. Det skjer under bordet. Jeg kunne f.eks være full av selvtillit når jeg burde ha vært et nervevrak.
Rart det der. Min kompiser som har vært på utenlandsoppdrag forteller om at det var strengt forbudt og at de som ble ferska ble sendt rett hjem. Det var hyppige narkosjekker og det de fikk tilbud om var koffeintabletter.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Fernandovonarb skrev: tor mar 23, 2023 1:14 pm T90 vogner må kaskje produseres med strikkmotor fremover😁
Ryktene skal ha det til at de enten blir pedaldrevne, som en sykkel, eller barføtt etter 'flintstones'modellen 😁

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

PapaSmurf skrev: tor mar 23, 2023 1:49 pm
LANISTA skrev: tor mar 23, 2023 1:43 pm
OrmenLange skrev: tor mar 23, 2023 1:30 pm
Jeg forstår at du har vært på oppdrag tidligere. Hvor systematisk er bruken av dop? Er det sånn at militæret skaffer og distribuerer? Har militæret ingen aktiv rolle, men velger å se mellom fingrene?
Det omtrent som i det vanlige livet. Det skjer under bordet. Jeg kunne f.eks være full av selvtillit når jeg burde ha vært et nervevrak.
Rart det der. Min kompiser som har vært på utenlandsoppdrag forteller om at det var strengt forbudt og at de som ble ferska ble sendt rett hjem. Det var hyppige narkosjekker og det de fikk tilbud om var koffeintabletter.
Ja, det er mye i livet som er rart. Prøvde bare å være ærlig. Som sagt, så skjedde det under bordet. Jeg vil ikke på noen måte klandre det norske forsvaret. Jeg var født i USA. Og jeg sier ikke at det er smart. Bare at det hjelper. Så må du ha Ambien for å komme ned igjen. Så må du selvfølgelig lære å puste med magen. Men skjer det noe som raskt må håndteres? Ja, hvorfor ikke?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"de aller fleste kilder forteller at Russland sliter voldsomt med mangel på kvalifisert utstyr. At de slett ikke har uendelig med alt du Personer fra autoritære systemer mangler ofte fantasi, kreativitet og selvstendighet. Jeg har selv studert med kinesiske studenter i et 1/2 årig utvekslingsopphold i USA. Når det kom til pugg var de raskt oppe med hånden. Ved frie diskusjoner hvor de måtte tenke fritt sa de ikke et ord" skrev Crazy Horse

Et viktig poeng. Man ser aldri bra musikk og film komme fra autoritære land. Dette har de færreste reflektert over. Noen vil avfeie dette, men fri-tenking er et must om man vil skape noe nytt og det bryter totalt med autoritære styresett.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»