Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Hmm

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 1:38 pm
Hedning skrev: tir nov 29, 2022 1:03 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 8:50 am

Det ene utelukker ikke det andre.
Det er en kampanje mot Russland i vesten.
Ja Irak ble angrepet av samme grunn som Ukraina
Er det en kampanje i Russland mot Vesten da?
Eller er alt fryd,og gammen,og dine helter i Russland er stort sett sannferdige?
Det er ingen som nekter for at det er propaganda i Russland men det virker som at folk ikke tror at vi også har propaganda
Alle skjønner at det er en viss propaganda i media. Men, vi har frie medier som kan skrive det de ønsker. Da vil man få en større balanse i mediebildet. Helt balansert blir det nok aldri, men det er mye mer balansert enn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, f.eks Russland.

Men du svarer egentlig ikke på mine tidligere innlegg. Hvordan skal vestlige media beskrive og forklare terroriseringen av 40 millioner menneskser i Ukraina, på en for deg balansert og god måte? Og hva er det det du konkret kan si er en kampanje? Er det selve begrepet terror du reagerer på? Hva ville du kalle det Russland gjør i mot 40 millioner sivile? Hva det juridisk vil kalles er selvfølgelig akkurat det, et juridisk spørsmål. Men i rettsoppgjøret etter krigen tenker jeg mange russere, soldater, offiserer og poltiske ledere vil bli dømt til både det ene og det andre.
Sist redigert av Hmm den tir nov 29, 2022 2:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm
Troygirl skrev: tir nov 29, 2022 12:58 pm
Ukrainerne tror det er for å terrorisere dem med "falske" alarmer.
Lol.

som å si at messi går til høyre i stedet for venstre det er for å terrorisere motstanderne.
Du må jo skjønne vår tåpelig dette er. falske alarmer svekker beredskapen og reaksjonsevnen.
Hvis du lurer på hvorfor det er dør få når Russland terroriserer Ukraina med å sende kryssermissiller hundrevis av mil bak fronten, så er det fordi de har et varslingssystem som gjør at folk går i bomberom. Falske alarmer endrer ikke lokasjonen til sivil infrastruktur, men den kan gjøre at noen tenker at det er falsk alarm og velger å ikke gå i skjul. Men dette er nok en kampanje....

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Hmm skrev: tir nov 29, 2022 2:17 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 1:38 pm
Hedning skrev: tir nov 29, 2022 1:03 pm

Er det en kampanje i Russland mot Vesten da?
Eller er alt fryd,og gammen,og dine helter i Russland er stort sett sannferdige?
Det er ingen som nekter for at det er propaganda i Russland men det virker som at folk ikke tror at vi også har propaganda
Alle skjønner at det er en viss propaganda i media. Men, vi har frie medier som kan skrive det de ønsker. Da vil man få en større balanse i mediebildet. Helt balansert blir det nok aldri, men det er mye mer balansert enn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, f.eks Russland.

Men du svarer egentlig ikke på mine tidligere innlegg. Hvordan skal vestlige media beskrive og forklare terroriseringen av 40 millioner menneskser i Ukraina, på en for deg balansert og god måte? Og hva er det det du konkret kan si er en kampanje? Er det selve begrepet terror du reagerer på? Hva ville du kalle det Russland gjør i mot 40 millioner sivile? Hva det juridisk vil kalles er selvfølgelig akkurat det, et juridisk spørsmål. Men i rettsoppgjøret etter krigen tenker jeg mange russere, soldater, offiserer og poltiske ledere vil bli dømt til både det ene og det andre.
Man må være troverdige reportere og ikke bare komme med påstander og propaganda.
Vi ser jo daglig at det slenges ut terrorpåstander som er helt uten grunnlag.
Der det har vært terror gjøres ingen ting får å finne ut hva som har skjedd i stedet kommer ren propaganda fra Ukraina og vestlig etterretning.
At alt dette skjer helt frivillig er nesten verre.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Hmm skrev: tir nov 29, 2022 2:21 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 2:04 pm
Troygirl skrev: tir nov 29, 2022 12:58 pm
Ukrainerne tror det er for å terrorisere dem med "falske" alarmer.
Lol.

som å si at messi går til høyre i stedet for venstre det er for å terrorisere motstanderne.
Du må jo skjønne vår tåpelig dette er. falske alarmer svekker beredskapen og reaksjonsevnen.
Hvis du lurer på hvorfor det er dør få når Russland terroriserer Ukraina med å sende kryssermissiller hundrevis av mil bak fronten, så er det fordi de har et varslingssystem som gjør at folk går i bomberom. Falske alarmer endrer ikke lokasjonen til sivil infrastruktur, men den kan gjøre at noen tenker at det er falsk alarm og velger å ikke gå i skjul. Men dette er nok en kampanje....
Akkurat poenget mitt. Uansett hva russland gjør så er det terror. Nå er det altså terror å ikke bombe også.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 2:27 pm
Hmm skrev: tir nov 29, 2022 2:17 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 1:38 pm

Det er ingen som nekter for at det er propaganda i Russland men det virker som at folk ikke tror at vi også har propaganda
Alle skjønner at det er en viss propaganda i media. Men, vi har frie medier som kan skrive det de ønsker. Da vil man få en større balanse i mediebildet. Helt balansert blir det nok aldri, men det er mye mer balansert enn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, f.eks Russland.

Men du svarer egentlig ikke på mine tidligere innlegg. Hvordan skal vestlige media beskrive og forklare terroriseringen av 40 millioner menneskser i Ukraina, på en for deg balansert og god måte? Og hva er det det du konkret kan si er en kampanje? Er det selve begrepet terror du reagerer på? Hva ville du kalle det Russland gjør i mot 40 millioner sivile? Hva det juridisk vil kalles er selvfølgelig akkurat det, et juridisk spørsmål. Men i rettsoppgjøret etter krigen tenker jeg mange russere, soldater, offiserer og poltiske ledere vil bli dømt til både det ene og det andre.
Man må være troverdige reportere og ikke bare komme med påstander og propaganda.
Vi ser jo daglig at det slenges ut terrorpåstander som er helt uten grunnlag.
Der det har vært terror gjøres ingen ting får å finne ut hva som har skjedd i stedet kommer ren propaganda fra Ukraina og vestlig etterretning.
At alt dette skjer helt frivillig er nesten verre.
CIA ass.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Hmm skrev: tir nov 29, 2022 2:17 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 1:38 pm
Hedning skrev: tir nov 29, 2022 1:03 pm

Er det en kampanje i Russland mot Vesten da?
Eller er alt fryd,og gammen,og dine helter i Russland er stort sett sannferdige?
Det er ingen som nekter for at det er propaganda i Russland men det virker som at folk ikke tror at vi også har propaganda
Alle skjønner at det er en viss propaganda i media. Men, vi har frie medier som kan skrive det de ønsker. Da vil man få en større balanse i mediebildet. Helt balansert blir det nok aldri, men det er mye mer balansert enn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, f.eks Russland.

Men du svarer egentlig ikke på mine tidligere innlegg. Hvordan skal vestlige media beskrive og forklare terroriseringen av 40 millioner menneskser i Ukraina, på en for deg balansert og god måte? Og hva er det det du konkret kan si er en kampanje? Er det selve begrepet terror du reagerer på? Hva ville du kalle det Russland gjør i mot 40 millioner sivile? Hva det juridisk vil kalles er selvfølgelig akkurat det, et juridisk spørsmål. Men i rettsoppgjøret etter krigen tenker jeg mange russere, soldater, offiserer og poltiske ledere vil bli dømt til både det ene og det andre.
Virkelig? Jeg har ikke sett så mye til denne balansen egentlig. FD virker langt mer balansert enn "de frie vestlige medier". Dessuten er det garantert ikke 40 mill sivile i Ukraina siden mange har flyktet til både vesten og Russland. Også må du huske på at området som Ukraina kontrollerer er mye mindre enn Ukraina på kartet før krigen. Det er kanskje så lite som 25 millioner sivile i det området Ukraina kontrollerer nå. Ja, også er "de frie vestlige medier" veldig flinke til å prate om russiske angrep på sivile da, mens artilleriangrepene mot Donetsk by blir forbigått i stillhet. Ja, det er godt mulig de "skriver hva de vil" ja, og ikke nødvendigvis det fulle og hele bilde.
Sist redigert av Garindan den tir nov 29, 2022 3:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Det er diktator-vennene som holder liv i Putins drømmer. Nå er det raketter fra NordKorea og droner fra Iran.
Her om dagen møtte han soldatmødre som er en faktor i Russland og selv om de var håndplukket virket Putin veldig utilpass.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Big George skrev: tir nov 29, 2022 3:38 pm Det er diktator-vennene som holder liv i Putins drømmer. Nå er det raketter fra NordKorea og droner fra Iran.
Her om dagen møtte han soldatmødre som er en faktor i Russland og selv om de var håndplukket virket Putin veldig utilpass.
Dette er bare projisering av vestens egen mangel på våpen, der de etter å ha støvsugd gamle østblokkland for gammelt Sovjet-utstyr som Ukraina kan bruke, og sine egne lager, må kjøpe artillerigranater fra Sør-Korea. Russland produserer sitt eget stash.

startelver

Legg inn av startelver »

Jo mere Putin ønsker å ødelegge all infrastruktur i Ukraina, jo større sjanse er det for en direkte konfrontasjon mellom Vesten og Russland.

Det er en grense for alt, hvis strømmen ikke kommer på i vinter så vil plutselig Putin stå ansvarlig for millioner av tapte liv.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Burde ikke frosne ukrainere sendes til sydligere strøk ? Må da være en smart ide.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

startelver skrev: tir nov 29, 2022 3:52 pm Jo mere Putin ønsker å ødelegge all infrastruktur i Ukraina, jo større sjanse er det for en direkte konfrontasjon mellom Vesten og Russland.

Det er en grense for alt, hvis strømmen ikke kommer på i vinter så vil plutselig Putin stå ansvarlig for millioner av tapte liv.
De som nekter å gi seg og er rede til å ofre sivilbefolkningen for å beholde makten er ansvarlige for dette isåfall. Om millioner av sivile dør pga strømmangel i russiske territorier, så er det Kremls feil fordi det betyr at de har feilet sin oppgave. Når Kiev feiler sin oppgave så betyr det at de ikke kan vinne, og burde snarest legge ned våpnene for å redde sivilbefolkningen.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Søppellandet taper kampen mot Europa

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/rus ... d/77894446

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Garindan skrev: tir nov 29, 2022 3:58 pm
startelver skrev: tir nov 29, 2022 3:52 pm Jo mere Putin ønsker å ødelegge all infrastruktur i Ukraina, jo større sjanse er det for en direkte konfrontasjon mellom Vesten og Russland.

Det er en grense for alt, hvis strømmen ikke kommer på i vinter så vil plutselig Putin stå ansvarlig for millioner av tapte liv.
De som nekter å gi seg og er rede til å ofre sivilbefolkningen for å beholde makten er ansvarlige for dette isåfall. Om millioner av sivile dør pga strømmangel i russiske territorier, så er det Kremls feil fordi det betyr at de har feilet sin oppgave. Når Kiev feiler sin oppgave så betyr det at de ikke kan vinne, og burde snarest legge ned våpnene for å redde sivilbefolkningen.
Lykkes da greit med å knuse ruZZerne militært, sikkert derfor naZZene nå kun går etter sivile.

bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

Garindan skrev: tir nov 29, 2022 3:48 pm
Big George skrev: tir nov 29, 2022 3:38 pm Det er diktator-vennene som holder liv i Putins drømmer. Nå er det raketter fra NordKorea og droner fra Iran.
Her om dagen møtte han soldatmødre som er en faktor i Russland og selv om de var håndplukket virket Putin veldig utilpass.
Dette er bare projisering av vestens egen mangel på våpen, der de etter å ha støvsugd gamle østblokkland for gammelt Sovjet-utstyr som Ukraina kan bruke, og sine egne lager, må kjøpe artillerigranater fra Sør-Korea. Russland produserer sitt eget stash.

Det "vet" alle som hører på vestlig media, som bare lyver til oss om enhver konflikt. Dessuten er russerne i ferd med å vinne, men det hører du ikke fra vestlige medier. Vi får bare vente å se, så kan jeg si om en måneds tid "hva var det jeg sa?"


Hei Garindan! Dette skrev du 10 April! Det har nå gått langt mer enn 7 måneder og du skulle gi det en måneds tid før du kunne innkassere russisk seier og briske deg med "Hva var det jeg sa". Hvordan går dette da? Står vel litt mer i stampe enn du mente 10 April? Russerne kontrollerer vel også langt mindre nå enn de gjorde 10 April?

Du tok feil igjen? Er det et nytt eksempel (av rimelig mange) på at du faktisk ikke har noen ide om hva du prater om? Jeg mener, du som er såpass godt orientert og vet langt mer enn de som kun følger vestlig media, hvordan kunne du ta så feil, igjen???

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 2:32 pm Akkurat poenget mitt. Uansett hva russland gjør så er det terror. Nå er det altså terror å ikke bombe også.
Vittig.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

bobjim41 skrev: tir nov 29, 2022 4:03 pm
Garindan skrev: tir nov 29, 2022 3:48 pm
Big George skrev: tir nov 29, 2022 3:38 pm Det er diktator-vennene som holder liv i Putins drømmer. Nå er det raketter fra NordKorea og droner fra Iran.
Her om dagen møtte han soldatmødre som er en faktor i Russland og selv om de var håndplukket virket Putin veldig utilpass.
Dette er bare projisering av vestens egen mangel på våpen, der de etter å ha støvsugd gamle østblokkland for gammelt Sovjet-utstyr som Ukraina kan bruke, og sine egne lager, må kjøpe artillerigranater fra Sør-Korea. Russland produserer sitt eget stash.

Det "vet" alle som hører på vestlig media, som bare lyver til oss om enhver konflikt. Dessuten er russerne i ferd med å vinne, men det hører du ikke fra vestlige medier. Vi får bare vente å se, så kan jeg si om en måneds tid "hva var det jeg sa?"


Hei Garindan! Dette skrev du 10 April! Det har nå gått langt mer enn 7 måneder og du skulle gi det en måneds tid før du kunne innkassere russisk seier og briske deg med "Hva var det jeg sa". Hvordan går dette da? Står vel litt mer i stampe enn du mente 10 April? Russerne kontrollerer vel også langt mindre nå enn de gjorde 10 April?

Du tok feil igjen? Er det et nytt eksempel (av rimelig mange) på at du faktisk ikke har noen ide om hva du prater om? Jeg mener, du som er såpass godt orientert og vet langt mer enn de som kun følger vestlig media, hvordan kunne du ta så feil, igjen???
Det burde være mindre oppsiktsvekkende at jeg tar feil enn at et helt mediekorps tar feil. Skulle ikke Russland vært tomme for missiler for lenge siden? Tomme for penger til å føre krigen mer enn ti dager?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Garindan skrev: tir nov 29, 2022 4:20 pm
bobjim41 skrev: tir nov 29, 2022 4:03 pm
Garindan skrev: tir nov 29, 2022 3:48 pm

Dette er bare projisering av vestens egen mangel på våpen, der de etter å ha støvsugd gamle østblokkland for gammelt Sovjet-utstyr som Ukraina kan bruke, og sine egne lager, må kjøpe artillerigranater fra Sør-Korea. Russland produserer sitt eget stash.

Det "vet" alle som hører på vestlig media, som bare lyver til oss om enhver konflikt. Dessuten er russerne i ferd med å vinne, men det hører du ikke fra vestlige medier. Vi får bare vente å se, så kan jeg si om en måneds tid "hva var det jeg sa?"


Hei Garindan! Dette skrev du 10 April! Det har nå gått langt mer enn 7 måneder og du skulle gi det en måneds tid før du kunne innkassere russisk seier og briske deg med "Hva var det jeg sa". Hvordan går dette da? Står vel litt mer i stampe enn du mente 10 April? Russerne kontrollerer vel også langt mindre nå enn de gjorde 10 April?

Du tok feil igjen? Er det et nytt eksempel (av rimelig mange) på at du faktisk ikke har noen ide om hva du prater om? Jeg mener, du som er såpass godt orientert og vet langt mer enn de som kun følger vestlig media, hvordan kunne du ta så feil, igjen???
Det burde være mindre oppsiktsvekkende at jeg tar feil enn at et helt mediekorps tar feil. Skulle ikke Russland vært tomme for missiler for lenge siden? Tomme for penger til å føre krigen mer enn ti dager?
Aldri blitt sagt ruZZland er tomme for missiler nei, at de holder på å gå tom er jo tydelig når de må rasjonere til kun et par angrep i mnd :lol:
Men gøy at Mr Butcha var en innside jobb fortsatt har trua :lol: :lol:

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

På VM foraet har de en tråd kalt «støttetråd for de som boikotter VM». Dette er ment som en tråd for de som ikke ser VM fotball. Er man uenig - noe jeg er som ser kamper hver dag - bør man ikke bidra der, eventuelt med måte.

Denne tråden domineres mer og mer av innlegg jeg oppfatter som hinsides dumme og pro russiske. Vi har ytringsfrihet i Norge. Det er derfor fullt legitimt å støtte terrorregimet i Kreml så lenge Norge ikke havner i direkte konflikt eller krig med russerne. Angripes Norge vil jeg anta at Kreml støttespillere er (NS) Quislinger som kan puttes i fengsel eller i forvaring på vann og brød. Der er vi pt ikke. Mitt anliggende er at de har like mye rett til å støtte Kreml som jeg har til ikke å lese oppgulpet. Kanskje de prorussiske - helt eller bare delvis - kan lage sin egen tråd etter mønster fra fotball VM foraet, så man slipper å lese Steigan.no på FD ?

Bare dette med at russerne rammer strøm- og vannforsyning i byer som Lyiv og Kyiv. Rammer både sivile og militære mål skrives det. Hvilket militært mål ? At man ikke har lys til å sy vinteruniformer i Kyiv ? Det rammer i det alt vesentlig sivilbefolkningen hardt, særlig utsatte grupper som eldre, syke og små barn nå foran vinteren. Dette er terror fordi det rammer sivile langt mer enn militære mål etter forholdsmessighetsprindippet i krigens folkerett.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Crazy Horse skrev: tir nov 29, 2022 4:37 pm På VM foraet har de en tråd kalt «støttetråd for de som boikotter VM». Dette er ment som en tråd for de som ikke ser VM fotball. Er man uenig - noe jeg er som ser kamper hver dag - bør man ikke bidra der, eventuelt med måte.

Denne tråden domineres mer og mer av innlegg jeg oppfatter som hinsides dumme og pro russiske. Vi har ytringsfrihet i Norge. Det er derfor fullt legitimt å støtte terrorregimet i Kreml så lenge Norge ikke havner i direkte konflikt eller krig med russerne. Angripes Norge vil jeg anta at Kreml støttespillere er (NS) Quislinger som kan puttes i fengsel eller i forvaring på vann og brød. Der er vi pt ikke. Mitt anliggende er at de har like mye rett til å støtte Kreml som jeg har til ikke å lese oppgulpet. Kanskje de prorussiske - helt eller bare delvis - kan lage sin egen tråd etter mønster fra fotball VM foraet, så man slipper å lese Steigan.no på FD ?

Bare dette med at russerne rammer strøm- og vannforsyning i byer som Lyiv og Kyiv. Rammer både sivile og militære mål skrives det. Hvilket militært mål ? At man ikke har lys til å sy vinteruniformer i Kyiv ? Det rammer i det alt vesentlig sivilbefolkningen hardt, særlig utsatte grupper som eldre, syke og små barn nå foran vinteren. Dette er terror fordi det rammer sivile langt mer enn militære mål etter forholdsmessighetsprindippet i krigens folkerett.
Er dette en oppfordring til at folk skal oppsøke ekkokammere?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Her ser vi hvorfor russerne er dømt til å tape krigen. Presisjonen til HIMARS systemer gjør at det blir veldig lite, om noe, collateral damnage rundt det som ønskes tatt ut. En observasjon av base, og den kan destrueres som her, uten at halve byen blir gruslagt. Med så fiendestemt befolkning som russerne nå har i mot seg, vil tapene bare vokse. Og i det lille fjerne vinker small diameter glidebombe med cep på 1 meter, og rekkevidde på 15 mil.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Garindan skrev: tir nov 29, 2022 4:46 pm
Crazy Horse skrev: tir nov 29, 2022 4:37 pm På VM foraet har de en tråd kalt «støttetråd for de som boikotter VM». Dette er ment som en tråd for de som ikke ser VM fotball. Er man uenig - noe jeg er som ser kamper hver dag - bør man ikke bidra der, eventuelt med måte.

Denne tråden domineres mer og mer av innlegg jeg oppfatter som hinsides dumme og pro russiske. Vi har ytringsfrihet i Norge. Det er derfor fullt legitimt å støtte terrorregimet i Kreml så lenge Norge ikke havner i direkte konflikt eller krig med russerne. Angripes Norge vil jeg anta at Kreml støttespillere er (NS) Quislinger som kan puttes i fengsel eller i forvaring på vann og brød. Der er vi pt ikke. Mitt anliggende er at de har like mye rett til å støtte Kreml som jeg har til ikke å lese oppgulpet. Kanskje de prorussiske - helt eller bare delvis - kan lage sin egen tråd etter mønster fra fotball VM foraet, så man slipper å lese Steigan.no på FD ?

Bare dette med at russerne rammer strøm- og vannforsyning i byer som Lyiv og Kyiv. Rammer både sivile og militære mål skrives det. Hvilket militært mål ? At man ikke har lys til å sy vinteruniformer i Kyiv ? Det rammer i det alt vesentlig sivilbefolkningen hardt, særlig utsatte grupper som eldre, syke og små barn nå foran vinteren. Dette er terror fordi det rammer sivile langt mer enn militære mål etter forholdsmessighetsprindippet i krigens folkerett.
Er dette en oppfordring til at folk skal oppsøke ekkokammere?
Hvorfor ikke? Mange tråder er bygd opp slik. Alle klubbtrådene i fotball er slik, der møter man sine meningsfeller. De trådene skal være trollefrie, og ingen kjekling fra supportere fra andre lag.

Det var bare et forslag fra Crazy Horse, og jeg synes det var et godt et. Man kan diskutere i denne tråden i tillegg selvsagt, men kanskje en del av diskusjonene som for mange her virker ganske absurde, kan foregå i en tråd hvor dere treffer meningsfeller isteden.

Jack

Legg inn av Jack »


Hmm

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 2:27 pm
Hmm skrev: tir nov 29, 2022 2:17 pm
Syrlig skrev: tir nov 29, 2022 1:38 pm

Det er ingen som nekter for at det er propaganda i Russland men det virker som at folk ikke tror at vi også har propaganda
Alle skjønner at det er en viss propaganda i media. Men, vi har frie medier som kan skrive det de ønsker. Da vil man få en større balanse i mediebildet. Helt balansert blir det nok aldri, men det er mye mer balansert enn i land vi ikke liker å sammenligne oss med, f.eks Russland.

Men du svarer egentlig ikke på mine tidligere innlegg. Hvordan skal vestlige media beskrive og forklare terroriseringen av 40 millioner menneskser i Ukraina, på en for deg balansert og god måte? Og hva er det det du konkret kan si er en kampanje? Er det selve begrepet terror du reagerer på? Hva ville du kalle det Russland gjør i mot 40 millioner sivile? Hva det juridisk vil kalles er selvfølgelig akkurat det, et juridisk spørsmål. Men i rettsoppgjøret etter krigen tenker jeg mange russere, soldater, offiserer og poltiske ledere vil bli dømt til både det ene og det andre.
Man må være troverdige reportere og ikke bare komme med påstander og propaganda.
Vi ser jo daglig at det slenges ut terrorpåstander som er helt uten grunnlag.
Der det har vært terror gjøres ingen ting får å finne ut hva som har skjedd i stedet kommer ren propaganda fra Ukraina og vestlig etterretning.
At alt dette skjer helt frivillig er nesten verre.
Så tusenvis av krysserraketter mot sivil infrastruktur hundrevis mil fra fronten er noe vestlig media ikke kan beskrive som terror?

Dette er altså bare påstander som de bare slenger ut fordi det er en vestlig propagandakampanje.

Vestlige reportere har også en del å lære om kritisk journalistikk, men jeg lurer litt på hva skulle gjort fra å oppfylle ditt krav om å være troverdige når de omtaler missilene, vinteren og de 40 millionene sivile i Ukraina.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: tir nov 29, 2022 4:46 pm
Crazy Horse skrev: tir nov 29, 2022 4:37 pm På VM foraet har de en tråd kalt «støttetråd for de som boikotter VM». Dette er ment som en tråd for de som ikke ser VM fotball. Er man uenig - noe jeg er som ser kamper hver dag - bør man ikke bidra der, eventuelt med måte.

Denne tråden domineres mer og mer av innlegg jeg oppfatter som hinsides dumme og pro russiske. Vi har ytringsfrihet i Norge. Det er derfor fullt legitimt å støtte terrorregimet i Kreml så lenge Norge ikke havner i direkte konflikt eller krig med russerne. Angripes Norge vil jeg anta at Kreml støttespillere er (NS) Quislinger som kan puttes i fengsel eller i forvaring på vann og brød. Der er vi pt ikke. Mitt anliggende er at de har like mye rett til å støtte Kreml som jeg har til ikke å lese oppgulpet. Kanskje de prorussiske - helt eller bare delvis - kan lage sin egen tråd etter mønster fra fotball VM foraet, så man slipper å lese Steigan.no på FD ?

Bare dette med at russerne rammer strøm- og vannforsyning i byer som Lyiv og Kyiv. Rammer både sivile og militære mål skrives det. Hvilket militært mål ? At man ikke har lys til å sy vinteruniformer i Kyiv ? Det rammer i det alt vesentlig sivilbefolkningen hardt, særlig utsatte grupper som eldre, syke og små barn nå foran vinteren. Dette er terror fordi det rammer sivile langt mer enn militære mål etter forholdsmessighetsprindippet i krigens folkerett.
Er dette en oppfordring til at folk skal oppsøke ekkokammere?
Ja. Jeg leser aldri Steigan.no, fordi informasjonen der ikke interesserer meg. Kritiske røster til noe av det Ukraina foretar seg er greit, men ikke svada, som det å forsvare at man rett før en vinter lammer energi- og vannforsyning i millionbyer med å kalle dette militære mål. Det er terrorbombing. Det er mer enn dette.

Jack

Legg inn av Jack »

Litt fra Stoltenberg og Kuleba:

Tirsdag ettermiddag møter Nato-sjef Jens Stoltenberg pressen sammen med Ukraina-utenriksminister Dmytro Kuleba etter at Natos utenriksministre møttes tidligere på dagen.

- Vi innser at det er ekstremt viktig at president Putin ikke vinner i Ukraina. For det vil være en tragedie for Ukraina, men det vil også gjøre verden farligere og mer sårbar. Det er i alle de Nato-alliertes interesse å støtte Ukraina, sier Stoltenberg.

- Våre allierte har blitt enige om at vi skal jobbe enda tettere med Ukraina. Dette fordi at vi har sett at våre bidrag faktisk utgjør en stor forskjell på slagmarka hver eneste dag.

Stoltenberg sier at alle er i sjokk.

- Vi er alle sjokkerte over angrepene på ukrainske byer og infrastruktur. President Putin forsøker å ta fra ukrainerne vann, strøm, varme og lys. President Putin bruker vinter som våpen, noe som gjør det enda mer viktig å støtte Ukraina.

Kuleba takker Nato.

- På Natos forrige ministermøte kom jeg med tre ord: Våpen, våpen og våpen. Mye har skjedd siden den gang med tanke på å utstyre Ukraina med nødvendige våpen, og man har sett hvordan vi har levert. Disse våpnene hjelper oss med å frigjøre våre områder og beskytte folk fra tortur, sier Kuleba.

- I dag har jeg tre nye ord: Raskere, raskere og raskere. Vi er takknemlige for det som har blitt gjort, men krigen fortsetter. Vi har bevist at vi kan beseire Russland og vinne sammen, noe som er i interesse for hele det euro-atlantiske partnerskapet.[/b]

Deila

Legg inn av Deila »

«Vi har satt inn nye kampstyrker, inkludert de ledet av Frankrike her i Romania. Kampfly fra Canada vil hjelpe til med å holde luften trygg, og amerikanske missiler vil styrke forsvaret, sa Stoltenberg, og la til:

– Dette sender en klar beskjed om at «Nato er her
».

—————— ————————- ————————————————
Dette er veldig bra. Ruzzerjævlene må knuses fullstendig.
Sist redigert av Deila den tir nov 29, 2022 5:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Statement by NATO Foreign Ministers:

The NATO Invitees associate themselves with this Statement.

1. We are gathered in Bucharest, close to the shores of the Black Sea, at a time when Russia’s ongoing invasion of Ukraine threatens Euro-Atlantic peace, security, and prosperity. Russia bears full responsibility for this war, a blatant violation of international law and the principles of the UN Charter. Russia’s aggression, including its persistent and unconscionable attacks on Ukrainian civilian and energy infrastructure is depriving millions of Ukrainians of basic human services. It has affected global food supplies, and endangered the world’s most vulnerable countries and peoples. Russia’s unacceptable actions, including hybrid activities, energy blackmail, and reckless nuclear rhetoric, undermine the rules-based international order. We stand in solidarity with Poland following the incident of 15 November that led to the tragic loss of life as a result of Russia’s missile attacks against Ukraine. We condemn Russia’s cruelty against Ukraine’s civilian populations and violations and abuses of human rights, such as forcible deportations, torture, and barbaric treatment of women, children, and persons in vulnerable situations. All those responsible for war crimes, including conflict-related sexual violence, must be held accountable. We also condemn all those, including Belarus, who are actively facilitating Russia’s war of aggression against Ukraine.

2. We welcome Foreign Minister Kuleba today, stand in full solidarity with the government and people of Ukraine in their heroic defence of their nation and land, and pay tribute to all those lives lost. We remain steadfast in our commitment to Ukraine’s independence, sovereignty, and territorial integrity. We will never recognise Russia’s illegal annexations, which blatantly violate the UN Charter. We will continue and further step up political and practical support to Ukraine as it continues to defend its sovereignty and territorial integrity and our shared values against Russian aggression, and will maintain our support for as long as necessary. In this context, NATO will continue to coordinate closely with relevant stakeholders, including international organisations, in particular the EU, as well as like-minded countries. Building on the support provided so far, we will help Ukraine now to strengthen its resilience, protect its people, and counter Russia’s disinformation campaigns and lies. Allies will assist Ukraine as it repairs its energy infrastructure and protects its people from missile attacks. We also remain resolute in supporting Ukraine’s long-term efforts on its path of post-war reconstruction and reforms, so that Ukraine can secure its free and democratic future, modernise its defence sector, strengthen long-term interoperability and deter future aggression. We will continue to strengthen our partnership with Ukraine as it advances its Euro-Atlantic aspirations.

3. Finland and Sweden are participating today as states invited to join the Alliance. Their accession will make them safer, NATO stronger, and the Euro-Atlantic area more secure. Their security is of direct importance to the Alliance, including during the accession process.

4. Recalling that the Western Balkans and the Black Sea regions are of strategic importance for the Alliance, we welcome our meeting with the Foreign Ministers of NATO partners Bosnia and Herzegovina, Georgia, and the Republic of Moldova, as NATO strengthens its tailored support to building their integrity and resilience, developing capabilities, and upholding their political independence. We firmly stand behind our commitment to the Alliance’s Open Door policy. We reaffirm the decisions we took at the 2008 Bucharest Summit and all subsequent decisions with respect to Georgia and Ukraine.

5. NATO is a defensive Alliance. NATO will continue to protect our populations and defend every inch of Allied territory at all times. We will do so in line with our 360-degree approach and against all threats and challenges. We condemn terrorism in all its forms and manifestations and stand in solidarity with Türkiye in grieving the loss of life after the recent horrific terrorist attacks. We face threats and challenges from authoritarian actors and strategic competitors from all strategic directions. In light of the gravest threat to Euro-Atlantic security in decades and in line with the Strategic Concept, we are implementing a new baseline for our deterrence and defence posture by significantly strengthening it and further developing the full range of robust, combat-ready forces and capabilities. All these steps will substantially strengthen NATO’s deterrence and forward defences. We remain committed to prepare for, deter, and defend against hostile attacks on Allies’ critical infrastructure. Any attack against Allies will be met with a united and determined response. We stand together in unity and solidarity and reaffirm the enduring transatlantic bond between our nations. We will continue to strive for peace, security and stability in the whole of the Euro-Atlantic area.


DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: tir nov 29, 2022 4:54 pm Her ser vi hvorfor russerne er dømt til å tape krigen. Presisjonen til HIMARS systemer gjør at det blir veldig lite, om noe, collateral damnage rundt det som ønskes tatt ut. En observasjon av base, og den kan destrueres som her, uten at halve byen blir gruslagt. Med så fiendestemt befolkning som russerne nå har i mot seg, vil tapene bare vokse. Og i det lille fjerne vinker small diameter glidebombe med cep på 1 meter, og rekkevidde på 15 mil.
Jeg er selvsagt 100% enig i dette.

Men, litt off topic, som utenlandsbeboer, så vil jeg allikevel si at for mange utenfor Europa, så bryr man seg mindre om denslags presisjon. Støtten til Russland er faktisk i mange deler av verden ganske mye større enn vi tror, og da er Asia først og fremst min erfaring.

Det er svært mange som har en slags tilsvarende holdning som "tosiderne", eller pro-russerne i denne tråden. At USA er satan selv, og derfor også NATO. For mange er religion bakgrunnen, og i Indonesia støttes Russland først og fremst for deres standpunkt i regnbue-saker. Både muslimer og kristne i Indonesia er sterkt i mot Europas åpenhet angående homofili.

Og flere saker selvsagt, men Russland har altså sine støttespillere verden over av andre grunner enn krigen i seg selv. Og når jeg personlig har tatt opp ukrainsk presisjonsbombing, og Russlands herjing og drapsraid mot sivile, så tror man i hovedsak ikke på at det er slik det er. Man tror at det er ganske likt på begge sider, at Russland hadde en god grunn til å forsvare seg mot NATO, og.. ja, dere kjenner hele leksa. Dere leser den her også.

Krigen vil vinnes på bakken av Ukraina, men dessverre ser jeg støtten i flere land ikke endre seg nevneverdig, i takt med russisk terror og bombing mot sivile og deres infrastruktur. Og alle tidligere massegraver oppdaget i Ukraina, de fleste tror at dette er ting som er like ille på begge sider, at flere av disse gravene er ukrainerne skyld i, osv.

Dessverre er det svært vanskelig å nå fram, og i dag måtte jeg blokkere en "venn" fra Indonesia, da det kulminerte i at Norge (faktisk nevnt spesielt), Nato og Europa, er de egentlige terroristene.. Ikke russerne.

Hjernevasken er ganske stor i land i Asia også, helt åpenbart. Mye skyldes religiøs fanatisme her, hvor Vestens åpenhet og "synder" er roten til deres støtte til Russland.
Sist redigert av DennisB den tir nov 29, 2022 5:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Deila skrev: tir nov 29, 2022 5:12 pm «Vi har satt inn nye kampstyrker, inkludert de ledet av Frankrike her i Romania. Kampfly fra Canada vil hjelpe til med å holde luften trygg, og amerikanske missiler vil styrke forsvaret, sa Stoltenberg, og la til:

– Dette sender en klar beskjed om at «Nato er her
».

—————— ————————- ————————————————
Dette er veldig bra. Ruzzerjævlene må knuses fullstendig.
Så vi kryper enda litt nærmere en direkte konfrontasjon med Russland ja. "Veldig bra!!"
► Show Spoiler

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

LD-Johnson skrev: tir nov 29, 2022 3:59 pm
Garindan skrev: tir nov 29, 2022 3:58 pm
startelver skrev: tir nov 29, 2022 3:52 pm Jo mere Putin ønsker å ødelegge all infrastruktur i Ukraina, jo større sjanse er det for en direkte konfrontasjon mellom Vesten og Russland.

Det er en grense for alt, hvis strømmen ikke kommer på i vinter så vil plutselig Putin stå ansvarlig for millioner av tapte liv.
De som nekter å gi seg og er rede til å ofre sivilbefolkningen for å beholde makten er ansvarlige for dette isåfall. Om millioner av sivile dør pga strømmangel i russiske territorier, så er det Kremls feil fordi det betyr at de har feilet sin oppgave. Når Kiev feiler sin oppgave så betyr det at de ikke kan vinne, og burde snarest legge ned våpnene for å redde sivilbefolkningen.
Lykkes da greit med å knuse ruZZerne militært, sikkert derfor naZZene nå kun går etter sivile.
Hvor greit lykkes det egentlig, jeg googlet Ukrainian and russian casualties og via Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Casualtie ... casualties
kom jeg til BBC: https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372

Her anslås det at begge sider har mistet ca 100 000, døde og sårede. Artikkelen er fra 10. November. Noe annet enn det en kan få inntrykk av i denne tråden, hvor det til tider virker som om Ukraina dreper russere for fote, uten særlige tap selv

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»