Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av LD-Johnson »

Garindan skrev: tor des 08, 2022 10:07 pm
LD-Johnson skrev: tor des 08, 2022 9:51 pm
Garindan skrev: tor des 08, 2022 9:47 pm

Jeg sier bare hva som rapporteres jeg. Har ikke uttalt meg om hva jeg tror på.
► Show Spoiler
Defence asia bloggen din rapporterer litt hva han vil tenker jeg, merkelig at du ikke tror på dette søppelet når det er det eneste du linker.
"Only a sith deals in absolutes".
Jeg tror du projiserer litt vel mye her. At du har en tro på alt eller mistro til alt, avhengig av hvem "kilden" er, er ikke nødvendigvis tilfelle for andre enn deg selv.
Gøy når dette kommer fra Mr 8 November :lol:
Er vel fra dette søppelet du har fått alle fantasiene dine om innside jobber.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Neptun skrev: tor des 08, 2022 10:05 pm
nlc skrev: tor des 08, 2022 4:28 pm Putin virker være i godt humør, men han ser ikke helt frisk ut.
Full, dum, svak, feig, avskyelig liten rotte.

Men, forbilde for russerne.
For å være et forbilde for en så maskulin stat som Russland, må man holde seg unna å surre rundt med et champagenglass med femiknekk i håndleddet.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Og da dropper vi "defence politics asia" som kilde fra nå av, da vi har sett denne kontoen spre hat mot homoseksuelle/LGBT og russisk propaganda om at Ukrainsk ledelse er nazister. /mod

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Da Ukraina hadde 16 HIMARS hadde russerne ødelagt 44 av dem, så vi tror selvfølgelig på at de har ødelagt to nå. For vi har jo ikke sett noen av disse komiske videoene russerne poster av at de tar ut lokkeduene ukrainerne har snekret sammen av tre. Man må jo ha samme forholdet til vodka som russerne for å faktisk tro på alt dette vrøvlet.




Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

PapaSmurf skrev: tor des 08, 2022 10:02 pm
LD-Johnson skrev: tor des 08, 2022 9:31 pm Var dette klippet før eller etter han dreit i buksa?
To glass cava så er den spasmedvergen så drita at det ikke forundrer meg om han fór på ræv ned trappa og avsluttet med en kabel i trusa.
Kniis. Så Darth var ute og kommenterte "jeg blir mer og mer Jeltsin"😁
Sist redigert av Fernandovonarb den fre des 09, 2022 12:16 am, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Neptun skrev: tor des 08, 2022 10:05 pm
nlc skrev: tor des 08, 2022 4:28 pm Putin virker være i godt humør, men han ser ikke helt frisk ut.
Full, dum, svak, feig, avskyelig liten rotte.

Men, forbilde for russerne.
Tror faktisk ikke den vanlige russer liker dette, altså mennesker som ikke kan eller vil tenke selvstendig. De vil bare legge livene sine i hendene på en sterk leder som ordner alt slik at de slipper å tenke selv. Denne fylliken er neppe en person de ser på som en sterk leder. Begynnelsen på slutten for Putler ?!?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm Forbilde for veldig mange kinesere også. De ser på ham som en sterk leder.
Det er slike russerne vil ha, gang på gang igjennom århundrene.

"Tar" det han/hun vil ha, og ofrer et utall av sine egne underveis. Selv St. Petersburg ble bygget på blod av titusener, som Putins store helt Peter beordret.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

https://www.businessinsider.com/putin-h ... ?r=US&IR=T

Ah, tar ruta til nazistene altså..

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hetfield skrev: fre des 09, 2022 3:03 am
greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm Forbilde for veldig mange kinesere også. De ser på ham som en sterk leder.
Det er slike russerne vil ha, gang på gang igjennom århundrene.

"Tar" det han/hun vil ha, og ofrer et utall av sine egne underveis. Selv St. Petersburg ble bygget på blod av titusener, som Putins store helt Peter beordret.
Det er ikke helt riktig. Selv da tsardømmet var på sitt mektigste var det ikke mulig å ignorere folkelige stemninger som Putin har gjort, selv ikke Peter den store hadde gjort det, hans krig først til sør var i russernes sentrale interesser i møte med krimtartarene, og til nord mot svenskene var ansett som en revansjkrig over omstridte territorier, den brutale tyrannen hadde kunne få folket med seg fordi han undertrykket bojararistokratiet og hadde etablere statskontroll på den russisk-ortodokse kirken, dessuten var russernes krigstap marginalt slik at St. Petersburg-prosjektet ble det meste kostbare i et land med omfattende slavehold. Peter den store var også en dyktig og ikke-korrupt administrator som det sto respekt av. Ingen andre tsar siden ham hadde kunne gripe så sterkt inn i russernes folkedybden fram til 1914.

Det var mange upopulære kriger i Russlands historie, men ingen av disse var uklokt eller basert på falske premisser, og var ikke heller hendt mot omfattende folkelig motstand i form av tap av tillit som demonstrert i dag, de hadde sjeldent blitt trukket inn i større kriger på egenhånd - disses krig mot andre som Napoleon og Hitler var ansett som forsvarskrig. En russisk historiker før han flyktet, hadde sagt at Putins krig er den meste idiotiske i Russlands historie fordi dette er til stor skade for Russlands anseelse, interesser og folkelige aksept.

Selv sterke lederne har sine grenser. Og Putin har sprengte hans grenser. Han er rådvilt og desperat, og bare så ikke ut til å realisere at hans stahet og uvillighet gjør det verre og verre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nei nå har de røyket og pimpet vodka på jobben igjen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/on ... oepesenter

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

fargerik skrev: fre des 09, 2022 8:03 am Nei nå har de røyket og pimpet vodka på jobben igjen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/on ... oepesenter
Det er mistanke om at brannen er påsatt, melder russiske medier.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Varulv2468 skrev: fre des 09, 2022 7:43 am
Hetfield skrev: fre des 09, 2022 3:03 am
greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm Forbilde for veldig mange kinesere også. De ser på ham som en sterk leder.
Det er slike russerne vil ha, gang på gang igjennom århundrene.

"Tar" det han/hun vil ha, og ofrer et utall av sine egne underveis. Selv St. Petersburg ble bygget på blod av titusener, som Putins store helt Peter beordret.
Det er ikke helt riktig. Selv da tsardømmet var på sitt mektigste var det ikke mulig å ignorere folkelige stemninger som Putin har gjort, selv ikke Peter den store hadde gjort det, hans krig først til sør var i russernes sentrale interesser i møte med krimtartarene, og til nord mot svenskene var ansett som en revansjkrig over omstridte territorier, den brutale tyrannen hadde kunne få folket med seg fordi han undertrykket bojararistokratiet og hadde etablere statskontroll på den russisk-ortodokse kirken, dessuten var russernes krigstap marginalt slik at St. Petersburg-prosjektet ble det meste kostbare i et land med omfattende slavehold. Peter den store var også en dyktig og ikke-korrupt administrator som det sto respekt av. Ingen andre tsar siden ham hadde kunne gripe så sterkt inn i russernes folkedybden fram til 1914.

Det var mange upopulære kriger i Russlands historie, men ingen av disse var uklokt eller basert på falske premisser, og var ikke heller hendt mot omfattende folkelig motstand i form av tap av tillit som demonstrert i dag, de hadde sjeldent blitt trukket inn i større kriger på egenhånd - disses krig mot andre som Napoleon og Hitler var ansett som forsvarskrig. En russisk historiker før han flyktet, hadde sagt at Putins krig er den meste idiotiske i Russlands historie fordi dette er til stor skade for Russlands anseelse, interesser og folkelige aksept.

Selv sterke lederne har sine grenser. Og Putin har sprengte hans grenser. Han er rådvilt og desperat, og bare så ikke ut til å realisere at hans stahet og uvillighet gjør det verre og verre.
No var vel og førsteverdenskrig ein krig der dei som styrte mista mykje tillit. Det var jo det som muliggjorde borgarkrigen.

Jack

Legg inn av Jack »

Dette gjelder diskusjonsforum også.




DennisB

Legg inn av DennisB »

Jack_Daniels skrev: fre des 09, 2022 9:37 am Dette gjelder diskusjonsforum også.



Ja, det er rett og slett skammelig at vi har dem i denne tråden også.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Crazy Horse skrev: tor des 08, 2022 9:24 pm
Garindan skrev: tor des 08, 2022 9:18 pm
Fernandovonarb skrev: tor des 08, 2022 9:14 pm

Såpass bedugget at han blandet Donetsk og Krim som ble nektet vann av Ukraina. Det forklarer den påstanden hans.
Det er greit å vite hva man prater om før man kommenterer. Det er en kanal til Donetsk som ukrainerne blokkerer også.
http://www.encyclopediaofukraine.com/pi ... 938+in+the
Men full var han. Ikke sant ?
Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: fre des 09, 2022 9:57 am
Jack_Daniels skrev: fre des 09, 2022 9:37 am Dette gjelder diskusjonsforum også.



Ja, det er rett og slett skammelig at vi har dem i denne tråden også.
Det vil alltid eksistere quislinger. Men nå får PST tillatelse til å overvåke ytringer på nett. Dette gjør at man kan holder oppsyn med de som potensielt er en fare for rikets sikkerhet.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slik «storebror ser deg»-lovgivning, men siden februar har vi her inne fått daglige beviser på at de som vil samfunnet vårt vondt og som støtter en fiende er tilstede og aktive.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Varulv2468 skrev: fre des 09, 2022 7:43 am
Hetfield skrev: fre des 09, 2022 3:03 am
greyserpent skrev: tor des 08, 2022 10:09 pm Forbilde for veldig mange kinesere også. De ser på ham som en sterk leder.
Det er slike russerne vil ha, gang på gang igjennom århundrene.

"Tar" det han/hun vil ha, og ofrer et utall av sine egne underveis. Selv St. Petersburg ble bygget på blod av titusener, som Putins store helt Peter beordret.
Det er ikke helt riktig. Selv da tsardømmet var på sitt mektigste var det ikke mulig å ignorere folkelige stemninger som Putin har gjort, selv ikke Peter den store hadde gjort det, hans krig først til sør var i russernes sentrale interesser i møte med krimtartarene, og til nord mot svenskene var ansett som en revansjkrig over omstridte territorier, den brutale tyrannen hadde kunne få folket med seg fordi han undertrykket bojararistokratiet og hadde etablere statskontroll på den russisk-ortodokse kirken,
Folket og folkelige stemninger nå i dag er ikke det samme som på Peter den stores tid. Det eneste folket og de eneste folkelige stemninger Peter trengte å ta hensyn til, var en forsvinnende liten adel, et tynt sjikt over de store massene. Så sent som i 1914 utgjorde adelen bare litt over én prosent av Russlands befolkning.

På Peters tid var folket uvitende analfabeter som ikke visste noe om verden utenfor deres egen landsby, tsaren og Gud var bare abstrakte begreper som de ikke forsto noe av. Det var ingen grunn til at Peter skulle bry seg om hva de tenkte og mente, de tenkte og mente ingenting.

Nå i dag er analfabetismen utryddet og folket langt bedre utdannet, uten at det nødvendigvis betyr at de har noen selvstendige meninger og tanker.

Det er fullt mulig at den lille adelen var farligere for Peter enn folket er for Putin nå i dag.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Litt humor som avbrekk fra de fæle videoene fra fronten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: fre des 09, 2022 10:14 am
Crazy Horse skrev: tor des 08, 2022 9:24 pm
Garindan skrev: tor des 08, 2022 9:18 pm

Det er greit å vite hva man prater om før man kommenterer. Det er en kanal til Donetsk som ukrainerne blokkerer også.
http://www.encyclopediaofukraine.com/pi ... 938+in+the
Men full var han. Ikke sant ?
Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..
Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am
pfrog567 skrev: fre des 09, 2022 10:14 am
Crazy Horse skrev: tor des 08, 2022 9:24 pm

Men full var han. Ikke sant ?
Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..
Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 12:05 pm
Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am
pfrog567 skrev: fre des 09, 2022 10:14 am

Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..
Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.
Håper for all del at han fortsetter å være forsiktig med flaska uansett om han var brisen da, blir han helt Jeltsin er det nok kort vei til atomvåpen, da forsvinner siste dugg av rasjonalitet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 12:05 pm
Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am
pfrog567 skrev: fre des 09, 2022 10:14 am

Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..
Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.
Som kjent er det ingenting som kan utelukkes her i denne verden.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 12:05 pm
Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am
pfrog567 skrev: fre des 09, 2022 10:14 am

Denne ynkelige og feige puslingen der, har nok vært mer eller mindre på flaska siden krigen begynte. Han må nok døyve redselen sin med alkohol. Skulle hatt noe drepende oppi glasset..
Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.
Jeg har ikke avlyst mange fester jeg heller. Men Ukrainere og Polakker har, etter min mening, både kroppsråk og verbalt språk som tilsier ar de er brisne hele tiden.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Gorgi skrev: fre des 09, 2022 12:28 pm
PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 12:05 pm
Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am

Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.
Jeg har ikke avlyst mange fester jeg heller. Men Ukrainere og Polakker har, etter min mening, både kroppsråk og verbalt språk som tilsier ar de er brisne hele tiden.
Legg til noen finner. Har truffet flere på fest som nok har vært på flaska både godt føre og under festen og sansynligvis ville være etterpå også.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

De røyker nok mye i Russland, og er uforsiktige med hvor de kaster sneipen....

Denne gangen en dekkfabrikk ganske sentralt i Russland som også skal produsere til militære formål som brenner godt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: fre des 09, 2022 12:28 pm
PapaSmurf skrev: fre des 09, 2022 12:05 pm
Karatel skrev: fre des 09, 2022 11:57 am

Så langt sier all informasjon at Putin har et minimalt alkoholforbruk og at han lever svært sunt. Når han offentlig skåler med utenlandske politikere og andre, skal han etter sigende ha en svak vin utblandet med vann eller juice i glasset. Det er det vi vet eller det vi får høre.

I denne videoen ser han noe animert ut, om han virkelig er beruset eller ikke, vet vi ikke. Så vidt jeg kan høre, snakker han klart og tydelig. Det er ingen medier som har gjort en sak av dette, mediene skriver bare om hva han sa uten å påstå at han var beruset, etter hva jeg har sett da.
Jeg har vært såpass mye på fest at jeg kjenner igjen en brisen person. Uansett språk.
Jeg har ikke avlyst mange fester jeg heller. Men Ukrainere og Polakker har, etter min mening, både kroppsråk og verbalt språk som tilsier ar de er brisne hele tiden.
Det er egentlig svært lite vi vet om privatmannen Putin, det vi vet om ham, vet vi først og fremst fra dem som kjente ham før han ble president. Jeg tror de alle er enige om at Putin hadde et svært nøkternt forhold til alkohol.

Når vi nå i dag ser Putin som privatmann, er det i en arrangert og iscenesatt virkelighet, vi ser en Putin som er karateutøver, som spiller ishockey, går på jakt, fisker, er ut på villmarkstur, leker med bjørner og tigre, flyr jagerfly, kjører motorsykkel, driver med hanggliding osv.

Alt dette er for å bygge opp et bilde og en forestilling av at Putin er en kjernesunn, frisk og uredd mann, en sterk leder som kan alt og mestrer hva det skal være, en skikkelig macho mannemann uten svakheter og laster. På de bildene der Putin driver med karate, er det alltid Putin som legger motstanderen i bakken, jeg tror ikke det finnes bilder av at motstanderen legger Putin i bakken. Når Putin har spilt ishockey, antar jeg at det alltid er Putins lag som har vunnet.

Vi ser aldri Putins familie, i motsetning til vestlige statsledere tar han ikke sin ektefelle med seg på statsbesøk og andre reiser, hans døtre prøver å skjule seg for offentligheten, russiske ukeblader har aldri noen "Hjemme hos Putin"- reportasjer. Når og hvis Putin er syk, hører vi aldri ett ord om det.

Alt dette bidrar til å gi Putin en status lik den konger tidligere hadde: noe mystisk som er opphøyet og fjernt fra folket. Når de to unge guttene i de fine gamle uniformene åpner de digre gullbelagte dørene for ham, er det som å se en konge eller keiser som gjør sitt inntog.

Da vet vi ikke hvordan den virkelige Putin er, men når han har spilt ishockey og drevet med karate, tyder det på mye trening og god fysisk form. At han er alkoholmisbruker, er det ingenting som tyder på. Men vi vet ikke.

Det påstås at Putin har en eller flere dobbeltgjengere som spiller hans rolle. Dette kan være sant og det kan være en skrøne. Kanskje det ikke alltid er Putin vi ser?

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »


Tojuling

Legg inn av Tojuling »

missChance skrev: tor des 08, 2022 3:28 pm
Foucault skrev: tor des 08, 2022 1:04 pm
Tojuling skrev: tor des 08, 2022 12:04 pm


Hvem er disse som gir disse føringene på hva som er lov å skrive?

Går ut fra at du har klare svar på dette.

På forhånd takker jeg for tydelig svar. :D :D
Her forklarer en journalist hvordan han opplevde sitt besøk i Ukraina:

Ikke at jeg - eller mange andre - har tid til å se hele, men som svar på en av de første "poengene" hans, så jeg denne: "Why would the Ukrainians, outmanned and outgunned, want to keep their troop movements secret and their enemy guessing? How inconvenient of them."
Hvorfor i helsike skulle Ukraina gi informasjon som tjener russere. Det er ikke å legge føringer på noen, det er å sikre informasjon.
Jeg forstod det som du mente at myndighetene i Norge og andre vestlige land, styrte hva de skulle skrive.
Men du mente bare hvordan styresmaktene i Ukraina sitt lokk på opplysninger om en del av deres strategi og plassering av styrkene.
Det samme som russerne også gjør.
Så da er vi tilbake til at det er bare russerne som nekter journalister å skrive det de vil og som truer med straff.

Da ble jo hele innlegget ditt bare svada og idioti.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Karatel skrev: fre des 09, 2022 10:24 am
Varulv2468 skrev: fre des 09, 2022 7:43 am
Hetfield skrev: fre des 09, 2022 3:03 am

Det er slike russerne vil ha, gang på gang igjennom århundrene.

"Tar" det han/hun vil ha, og ofrer et utall av sine egne underveis. Selv St. Petersburg ble bygget på blod av titusener, som Putins store helt Peter beordret.
Det er ikke helt riktig. Selv da tsardømmet var på sitt mektigste var det ikke mulig å ignorere folkelige stemninger som Putin har gjort, selv ikke Peter den store hadde gjort det, hans krig først til sør var i russernes sentrale interesser i møte med krimtartarene, og til nord mot svenskene var ansett som en revansjkrig over omstridte territorier, den brutale tyrannen hadde kunne få folket med seg fordi han undertrykket bojararistokratiet og hadde etablere statskontroll på den russisk-ortodokse kirken,
Folket og folkelige stemninger nå i dag er ikke det samme som på Peter den stores tid. Det eneste folket og de eneste folkelige stemninger Peter trengte å ta hensyn til, var en forsvinnende liten adel, et tynt sjikt over de store massene. Så sent som i 1914 utgjorde adelen bare litt over én prosent av Russlands befolkning.

På Peters tid var folket uvitende analfabeter som ikke visste noe om verden utenfor deres egen landsby, tsaren og Gud var bare abstrakte begreper som de ikke forsto noe av. Det var ingen grunn til at Peter skulle bry seg om hva de tenkte og mente, de tenkte og mente ingenting.

Nå i dag er analfabetismen utryddet og folket langt bedre utdannet, uten at det nødvendigvis betyr at de har noen selvstendige meninger og tanker.

Det er fullt mulig at den lille adelen var farligere for Peter enn folket er for Putin nå i dag.
Peter den store var ikke ignorant på noe måte mot folket i lang tid til tross for hans brutalitet og voldsomme utnyttelse av disse, verken før eller siden var tsarene ikke uten finfølelse, og de hadde få ganger opplevd åpen opprør som lærte dem viktigheten av å holde ned gemyttene, russerne flest den gang var fram til kommunistenes overtagelse aktuelt mye smartere, mer initiativvillige og lærevillig enn hva mange i Vesten er klart over, og deres fremste motivet har siden midten av 1600-tallet alltid vært å avverge en gjentagelse av "den store uroen" - for dem vil stabilitet, moralsk balanse, levelige tilstander selv som treller og ryddige forhold mellom dem og makt være essensielt. De hater adelige som sto dem meget nært, fremfor den gode tyrannen, "lille far". Det var på ganske mange måter folket kunne gi uttrykk for sin motstand, og tsarene måtte dermed alltid være på vakt, det var deres plikt, å regjere et uregjerende folk.

Om dette ikke lot seg gjøres, går det mot den åpne katastrofen, da ens egne tabber og dumheter vil forstørre seg mange ganger større enn man vil ante seg. Det hendt den siste tsaren i historien. De totalitære kommunistene kunne holde ned folket, men med et voldsregime som overgikk det verste som var sett i tsardømmet, og om Stalin ikke hadde gitt bort friheter og privilegier mens Hitler var absurd hatsk mot slaverfolk, ville Sovjetunionen ha opphørt å eksistere i 1941. I bunn og grunn er makthaveren avhengige av hans folk.

Vi ser ikke akkurat slik hensyn fra Putins side. Folkeopinionen er omstridt gitt kilder, men det er tegn som tyder på at krigen som er sterkt upopulært, har fulgt til at det gjærer. Peter ville ha stoppet og kutte ned på tapene i dagens situasjon, men Putin er for lik hans hovedmotstander - Karl 12.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»