Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Solvgutt1

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:25 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:19 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm

At til og med VG skal diskrediteres og mistenkeliggjøres når de for en gangs skyld velger å trykke en sak om hvordan det ser ut på andre siden av frontlinjen er ganske utrolig.
Skal du noen sinne dele noen saker fra den andre siden selv?

VGs artikkel er først og fremst tynn og overfladisk, og dermed ikke en spesielt god artikkel. Når man først lager en "reportasje fra de russiskkontrollerte" så kunne de jo gravd fram litt mer enn at Doneskt blir bombet og at noen anonyme føler seg russisk.
Enig i at artikkelen er tynn. Spørsmålet er kanskje hvorfor den er så tynn. Er det:
1) russerne som sensurerer anti-russisk informasjon?
2) Reporteren/VG som sensurerer informasjon som stiller Russland i et bedre lys?
3) slett journalistisk håndtverk?
Eller noe annet...
Hvis det hadde vært nummer to, så er det jo rart at det ikke kommer informasjon som setter russerne i et dårlig lys. Det burde jo være nok av dette også. Istedenfor er det bare en intetsigende artikkel som slår fast at det er kjipt å være sivil nær fronten i russiskkontrollerte byer også.

Jeg mistenker at den journalistiske friheten ikke var så stor som denne frilanseren påstår, samtidig som at han ikke ville skrive noe som fremstår som prorussisk propaganda. Da blir resultatet dette. En innholdsløs artikkel med selvfølgeligheter.

12dd

Legg inn av 12dd »

► Show Spoiler

Ja, dette var litt av en studie…jeg er nesten målløs.

At til og med VG skal diskrediteres og mistenkeliggjøres når de for en gangs skyld velger å trykke en sak om hvordan det ser ut på andre siden av frontlinjen er ganske utrolig.

Når denne saken i tillegg ikke har så mye som et snev av pro-russisk vinkling, men kun er et innblikk i krigens innvirkning på de siviles hverdagsliv, blir disse reaksjonene helt absurde i mine øyne.

VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?
På samme måte som ikke 1 eneste såkalt tosider stiller spørsmål ved denne artikkelen til tross for at den kommer fra msm.

Besyndelig. Eller kanskje ikke.
Sist redigert av 12dd den ons des 07, 2022 2:33 pm, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Troygirl skrev: ons des 07, 2022 2:14 pm Her var det ingen over, ingen ved siden. Som seg hør og bør!!

Volodymyr Zelenskyy and the Spirit of Ukraine. 👏👏👏

"How would you describe the spirit of Ukraine in three words?"

Unbreakable, brave and heroic.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:29 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:25 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:19 pm

Skal du noen sinne dele noen saker fra den andre siden selv?

VGs artikkel er først og fremst tynn og overfladisk, og dermed ikke en spesielt god artikkel. Når man først lager en "reportasje fra de russiskkontrollerte" så kunne de jo gravd fram litt mer enn at Doneskt blir bombet og at noen anonyme føler seg russisk.
Enig i at artikkelen er tynn. Spørsmålet er kanskje hvorfor den er så tynn. Er det:
1) russerne som sensurerer anti-russisk informasjon?
2) Reporteren/VG som sensurerer informasjon som stiller Russland i et bedre lys?
3) slett journalistisk håndtverk?
Eller noe annet...
Hvis det hadde vært nummer to, så er det jo rart at det ikke kommer informasjon som setter russerne i et dårlig lys. Det burde jo være nok av dette også. Istedenfor er det bare en intetsigende artikkel som slår fast at det er kjipt å være sivil nær fronten i russiskkontrollerte byer også.

Jeg mistenker at den journalistiske friheten ikke var så stor som denne frilanseren påstår, samtidig som at han ikke ville skrive noe som fremstår som prorussisk propaganda. Da blir resultatet dette. En innholdsløs artikkel med selvfølgeligheter.
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:34 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:29 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:25 pm
Enig i at artikkelen er tynn. Spørsmålet er kanskje hvorfor den er så tynn. Er det:
1) russerne som sensurerer anti-russisk informasjon?
2) Reporteren/VG som sensurerer informasjon som stiller Russland i et bedre lys?
3) slett journalistisk håndtverk?
Eller noe annet...
Hvis det hadde vært nummer to, så er det jo rart at det ikke kommer informasjon som setter russerne i et dårlig lys. Det burde jo være nok av dette også. Istedenfor er det bare en intetsigende artikkel som slår fast at det er kjipt å være sivil nær fronten i russiskkontrollerte byer også.

Jeg mistenker at den journalistiske friheten ikke var så stor som denne frilanseren påstår, samtidig som at han ikke ville skrive noe som fremstår som prorussisk propaganda. Da blir resultatet dette. En innholdsløs artikkel med selvfølgeligheter.
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.
Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:34 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:29 pm
Hvis det hadde vært nummer to, så er det jo rart at det ikke kommer informasjon som setter russerne i et dårlig lys. Det burde jo være nok av dette også. Istedenfor er det bare en intetsigende artikkel som slår fast at det er kjipt å være sivil nær fronten i russiskkontrollerte byer også.

Jeg mistenker at den journalistiske friheten ikke var så stor som denne frilanseren påstår, samtidig som at han ikke ville skrive noe som fremstår som prorussisk propaganda. Da blir resultatet dette. En innholdsløs artikkel med selvfølgeligheter.
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.
Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
For så vidt mulig det, men han graver jo sin egen journalist-grav dersom det er tilfelle. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at en frilansjournalist i Donbas vil ha litt mer integritet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:40 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:34 pm
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.
Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
For så vidt mulig det, men han graver jo sin egen journalist-grav dersom det er tilfelle. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at en frilansjournalist i Donbas vil ha litt mer integritet.
Men du lanserer en teori om at han tilbakeholder pro-russisk informasjon?

Hvor realistisk er det at Russland gir en vestlig journalist uten tilknytning til Russland full journalistisk frihet i et område de okkuperer?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:40 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm

Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
For så vidt mulig det, men han graver jo sin egen journalist-grav dersom det er tilfelle. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at en frilansjournalist i Donbas vil ha litt mer integritet.
Men du lanserer en teori om at han tilbakeholder pro-russisk informasjon?
Mer en hypotese, vil jeg påstå. Det er jo ikke bare-bare å komme med informasjon som oppfattes pro-russisk i vårt samfunn i dag, det er jo denne tråden også et godt bevis på.
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pmHvor realistisk er det at Russland gir en vestlig journalist uten tilknytning til Russland full journalistisk frihet i et område de okkuperer?
Jeg aner ikke. Men jeg registrerer disclaimeren i VGs artikkel:
"Det er ingen i russisk-styrt område som har sett denne artikkelen før den ble publisert i VG, og de redaksjonelle vurderingene er gjort av redaksjonen på selvstendig grunnlag."

Dette betyr i praksis at VG går god for innholdet i artikkelen.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Jack_Daniels skrev: ons des 07, 2022 2:16 pm Skal vi se om de rabiate pro-russerne kaster seg over denne artikkelen og hamrer løs på tastaturet mens skummet fråder ut av kjeften? Jeg tipper nei.

As of 31 October 2022, OHCHR – through the United Nations Human Rights

Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU)2

– had documented summary
executions and attacks on individual civilians in 102 villages and towns of the
three regions between 24 February and 6 April 2022. The acts in question were
committed by Russian armed forces3
in control of these areas and led to the deaths
of 441 civilians (341 men, 72 women, 20 boys and 8 girls). One hundred of those
killings are analysed in this report and its Annex, as illustrative examples of the
suffering borne by civilians in these areas


Ja, krig er forferdelig og det er liten tvil om at russerne har flest sivile liv på samvittigheten eller at det er dem som har vært mest brutale og hensynsløse.
Det vet alle som har fulgt denne konflikten.

Det er imidlertid skummelt å se hva slags psykologiske forsvarsmekanismer som slår inn straks menneskelige lidelser fra andre siden en sjelden gang blir omtalt.

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å akseptere at mennesker lider på begge sider av denne kunstige streken på kartet som kalles frontlinjen.
At uskyldige mennesker lider er er vel verdt all sympati og medfølelse, uavhengig av hvor de befinner seg?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:55 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:40 pm
For så vidt mulig det, men han graver jo sin egen journalist-grav dersom det er tilfelle. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at en frilansjournalist i Donbas vil ha litt mer integritet.
Men du lanserer en teori om at han tilbakeholder pro-russisk informasjon?
Mer en hypotese, vil jeg påstå. Det er jo ikke bare-bare å komme med informasjon som oppfattes pro-russisk i vårt samfunn i dag, det er jo denne tråden også et godt bevis på.
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pmHvor realistisk er det at Russland gir en vestlig journalist uten tilknytning til Russland full journalistisk frihet i et område de okkuperer?
Jeg aner ikke. Men jeg registrerer disclaimeren i VGs artikkel:
"Det er ingen i russisk-styrt område som har sett denne artikkelen før den ble publisert i VG, og de redaksjonelle vurderingene er gjort av redaksjonen på selvstendig grunnlag."

Dette betyr i praksis at VG går god for innholdet i artikkelen.
Det er en veldig tendensiøs hypotese. Du tror han holder tilbake pro-russisk informasjon, men ikke pro-ukrainsk? Hvorfor er det ikke noen informasjon som er skadelig for Russland i denne reportasjen da, tror du? Fordi det er umulig å oppdrive? Fordi en journalist med full journalistisk frihet ikke klarer å finne noe som helst negativt om en okkupasjonsmakt i Donetsk?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

DennisB skrev: ons des 07, 2022 2:19 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm
VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?
Hvem er det som legger disse føringene, mener du? Zelensky? Nato? USA?

Selv om vestlig media ikke alltid er hel ved, så ser jeg ingen som styrer dem (tenker spesielt på norsk presse), eller legger føringer, slik Russland gjør med sine media. I Vesten har man i stor grad fri presse, noe man slett ikke kan si om Russland.
Jeg tenker slike føringer i all hovedsak blir lagt av ukrainske myndigheter, all den tid det rapporteres fra ukrainsk jord. Er ikke det logisk?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Syrlig skrev: ons des 07, 2022 1:38 pm
Ljot skrev: ons des 07, 2022 12:05 pm
Falcon skrev: ons des 07, 2022 11:23 am Vanskelig å få til vanlig journalistikk når hele opplegget er finansiert og styrt av moskva.

Helt håpløst av VG. I beste fall naivt.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om denne reportasjen. Man kan si at den og VG sin disclaimer muligens underspiller faren for subjektiv rapportering og det var noen passasjer der jeg fant underlig, som når han uten ytterligere kommentar eller drøfting skriver 'Flere av de VG snakker med i Donetsk, forteller at de anser seg selv som russere.' Jeg får inntrykk av en reportasje som er litt vel mye tilrettelagt, det virker som journalisten, sannsynligvis uten å være obs på det selv, har fått servert et bilde noen ønsker å vise frem. Det blir litt teatralsk.

Når jeg ikke reagerer så mye på reportasjen er det også fordi den ikke gir så mye. Det er lite ny informasjon om holdninger og strømninger blant de som bor og lever på den andre siden. Lite graving. Hele reportasjen virker nesten å være skrevet med om ikke påholden så veldig forsiktig penn. Og det er greit å ha i bakhodet, frilanseren er der tross alt som utsendt fra Kreml å regne, med russisk innvilget visum og russisk kontaktnett. Og da har han egen sikkerhet å tenke på oppi det hele.

Man kan muligens forvente seg mer dyptpløyende reportasjer eller historier når journalisten er på trygg grunn. Det kan i tilfelle bli interessant. Han har rapportert en del fra ukrainsk side tidligere i krigen og det er ingen grunn til å mistenke en prorussisk agenda. Dette er nok kun et forsøk på nyhetsformidling. Men dette første innslaget fra 'den andre siden' har strengt tatt ikke stor verdi utenom å fortelle det åpenbare - at krig er grusomt, spesielt for sivilbefolkningen som er i kryssilden. Og faren for at dette skal brukes i propagandaøyemed som en gråtehistorie om fæle ukrainere er åpenbart til stede.
Morsomt å se på hvordan de forskjellige ensidige debattantene forholder seg til tosidig informasjon. Det er nesten hele spekteret her.
Det er da positivt med et visst menings-spenn. det viser bare at vi på Ukrainas side ikke er en indoktrinert masse som reagerer med å tie ting ihjel eller fornekte åpenbare sannheter, slik man av og til kan få inntrykk av fra den prorussiske siden. Jeg synes egentlig vi på Ukrainas side har vært relativt nøkterne i våre vurderinger. Nå var det strengt tatt ikke mye å vurdere, utover det problematiske i journalistens arbeidsforhold og hvordan det er håndtert fra redaksjonens side. Det var tross alt ikke mer informasjon i denne artikkelen enn hva er menneske med normalt utviklede sjelsevner klarer å forestille seg helt på egen hånd.

Men for all del - får dette båten din til å flyte enda en dag så er det bare for deg å nyte det...
Slava ukraini!
Bilde

DennisB

Legg inn av DennisB »

Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:59 pm
DennisB skrev: ons des 07, 2022 2:19 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 2:04 pm
VG og andre etablerte medier skildrer daglig tilsvarende fra ukrainsk side og det er vel ingen som tror at det da ikke legges visse føringer på hva som skal dekkes eller hvordan det skal vinkles?
Hvem er det som legger disse føringene, mener du? Zelensky? Nato? USA?

Selv om vestlig media ikke alltid er hel ved, så ser jeg ingen som styrer dem (tenker spesielt på norsk presse), eller legger føringer, slik Russland gjør med sine media. I Vesten har man i stor grad fri presse, noe man slett ikke kan si om Russland.
Jeg tenker slike føringer i all hovedsak blir lagt av ukrainske myndigheter, all den tid det rapporteres fra ukrainsk jord. Er ikke det logisk?
Pressen står helt fritt til å trykke sakene sine om de mener at det er lagt føringer, eller om de mener at opplysningene ikke stemmer. Det som trykkes, må journalistene gå god for, ellers rapporteres bare "ifølge ukrainske kilder" etc. Og det gjøres jo ofte.

Jeg ser ingen føringer, det jeg ser er derimot mer åpenhet fra ukrainsk side om rapporteringer. Så får man ta de opplysningene som kommer med hver sin valgte klype salt.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:34 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:29 pm
Hvis det hadde vært nummer to, så er det jo rart at det ikke kommer informasjon som setter russerne i et dårlig lys. Det burde jo være nok av dette også. Istedenfor er det bare en intetsigende artikkel som slår fast at det er kjipt å være sivil nær fronten i russiskkontrollerte byer også.

Jeg mistenker at den journalistiske friheten ikke var så stor som denne frilanseren påstår, samtidig som at han ikke ville skrive noe som fremstår som prorussisk propaganda. Da blir resultatet dette. En innholdsløs artikkel med selvfølgeligheter.
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.
Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
Du skyter budbringeren…det fremstår for meg som du insinuerer at det er pengene alene som er motivet hans?
Gjelder det journalister generelt, eller kun journalister som skriver om ting du er uenig i?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:58 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:55 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pm
Men du lanserer en teori om at han tilbakeholder pro-russisk informasjon?
Mer en hypotese, vil jeg påstå. Det er jo ikke bare-bare å komme med informasjon som oppfattes pro-russisk i vårt samfunn i dag, det er jo denne tråden også et godt bevis på.
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:46 pmHvor realistisk er det at Russland gir en vestlig journalist uten tilknytning til Russland full journalistisk frihet i et område de okkuperer?
Jeg aner ikke. Men jeg registrerer disclaimeren i VGs artikkel:
"Det er ingen i russisk-styrt område som har sett denne artikkelen før den ble publisert i VG, og de redaksjonelle vurderingene er gjort av redaksjonen på selvstendig grunnlag."

Dette betyr i praksis at VG går god for innholdet i artikkelen.
Det er en veldig tendensiøs hypotese. Du tror han holder tilbake pro-russisk informasjon, men ikke pro-ukrainsk?
Nei, der tar du feil. En av hypotesene går på at han holder tilbake anti-russisk info, dvs at russerne sensurerer.

Anti-russisk er det samme som pro-ukrainsk i denne sammenhengen.

Dessuten "tror" jeg ingenting. Jeg lanserte flere mulige forklaringer.
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:58 pmHvorfor er det ikke noen informasjon som er skadelig for Russland i denne reportasjen da, tror du? Fordi det er umulig å oppdrive? Fordi en journalist med full journalistisk frihet ikke klarer å finne noe som helst negativt om en okkupasjonsmakt i Donetsk?
Jeg skal ikke forsvare denne reportasjen. Akkurat som deg synes jeg den er tynn. Hvorfor den er tynn vet jeg altså ikke. Men jeg kan peke deg tilbake til hypotesene over.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: ons des 07, 2022 3:08 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm
OrmenLange skrev: ons des 07, 2022 2:34 pm
Dersom dette stemmer bør reporteren umiddelbart ta bladet fra munnen når han er i trygghet, etter min mening.
Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
Du skyter budbringeren…det fremstår for meg som du insinuerer at det er pengene alene som er motivet hans?
Gjelder det journalister generelt, eller kun journalister som skriver om ting du er uenig i?
Jeg spekulerer i hvorfor artikkelen hans er så tynn, innholdsløs og overfladisk. Hvorfor inneholder den ikke informasjon av substans? Noe annet enn selvfølgeligheter.

Hvorfor videreformidler du kun artikler som er prorussiske eller kritiske til Ukraina?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Virker som pro-ruZZerne er ivrige på å få fokus vekk fra at macho lederen deres har snublet litt å driti i buksa.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Ljot skrev: ons des 07, 2022 3:00 pm
Det er da positivt med et visst menings-spenn. det viser bare at vi på Ukrainas side ikke er en indoktrinert masse som reagerer med å tie ting ihjel eller fornekte åpenbare sannheter, slik man av og til kan få inntrykk av fra den prorussiske siden. Jeg synes egentlig vi på Ukrainas side har vært relativt nøkterne i våre vurderinger. Nå var det strengt tatt ikke mye å vurdere, utover det problematiske i journalistens arbeidsforhold og hvordan det er håndtert fra redaksjonens side. Det var tross alt ikke mer informasjon i denne artikkelen enn hva er menneske med normalt utviklede sjelsevner klarer å forestille seg helt på egen hånd.

Men for all del - får dette båten din til å flyte enda en dag så er det bare for deg å nyte det...
Slava ukraini!
Det er noe galt med speilet ditt.
Her er dere i gang med å tenne et nytt bokbål

Deila

Legg inn av Deila »

LD-Johnson skrev: ons des 07, 2022 3:11 pm Virker som pro-ruZZerne er ivrige på å få fokus vekk fra at macho lederen deres har snublet litt å driti i buksa.
:lol:

Deila

Legg inn av Deila »

Latterlig figur:

Deila

Legg inn av Deila »

Ganske tydelig at disse lederne til Russland er gamle menn som ikke har fått med seg at verden har utviklet seg. Tydelig at de lever i fortiden:


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Deila skrev: ons des 07, 2022 3:25 pm Ganske tydelig at disse lederne til Russland er gamle menn som ikke har fått med seg at verden har utviklet seg. Tydelig at de lever i fortiden:

Eller Lavrov tilhører eliten som ikke vet noe om hvordan folket lever.

https://www.awesomeinventions.com/wp-co ... rinals.jpg

https://www.awesomeinventions.com/wp-co ... fridge.jpg

startelver

Legg inn av startelver »

Ja disse russerne disse russerne.
De får se og komme seg tilbake til kommunismen hele gjengen og blokkere stygge Vesten ute så blir alle glade.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 3:10 pm
Foucault skrev: ons des 07, 2022 3:08 pm
Solvgutt1 skrev: ons des 07, 2022 2:36 pm

Han kunne droppet hele saken hvis det var tilfellet, men dette er jo en frilansjournalist. Som får betalt for sakene han leverer. Her fikk han sikkert rimelig godt betalt. Det hadde han ikke fått hvis han ikke hadde levert saken, og han hadde ikke fått levert saken hvis VG tenkte at han ikke hadde journalistisk frihet.
Du skyter budbringeren…det fremstår for meg som du insinuerer at det er pengene alene som er motivet hans?
Gjelder det journalister generelt, eller kun journalister som skriver om ting du er uenig i?
Jeg spekulerer i hvorfor artikkelen hans er så tynn, innholdsløs og overfladisk. Hvorfor inneholder den ikke informasjon av substans? Noe annet enn selvfølgeligheter.

Hvorfor videreformidler du kun artikler som er prorussiske eller kritiske til Ukraina?
At artikkelen er relativt tynn er vi alle tilsynelatende enige om og årsakene til det har jeg ikke noe klart svar på. Jeg tenker likevel at OrmeLange har gode hypoteser rundt evt. årsaker til dette.

Videre er det som nevnt ikke lett å formidle et objektivt syn på denne konflikten, noe reaksjonene her inne er et godt eksempel på. Dette kan jo muligens være grunnen til at artikkelen er såpass overfladisk.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Syrlig skrev: ons des 07, 2022 1:38 pm
Ljot skrev: ons des 07, 2022 12:05 pm
Falcon skrev: ons des 07, 2022 11:23 am Vanskelig å få til vanlig journalistikk når hele opplegget er finansiert og styrt av moskva.

Helt håpløst av VG. I beste fall naivt.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om denne reportasjen. Man kan si at den og VG sin disclaimer muligens underspiller faren for subjektiv rapportering og det var noen passasjer der jeg fant underlig, som når han uten ytterligere kommentar eller drøfting skriver 'Flere av de VG snakker med i Donetsk, forteller at de anser seg selv som russere.' Jeg får inntrykk av en reportasje som er litt vel mye tilrettelagt, det virker som journalisten, sannsynligvis uten å være obs på det selv, har fått servert et bilde noen ønsker å vise frem. Det blir litt teatralsk.

Når jeg ikke reagerer så mye på reportasjen er det også fordi den ikke gir så mye. Det er lite ny informasjon om holdninger og strømninger blant de som bor og lever på den andre siden. Lite graving. Hele reportasjen virker nesten å være skrevet med om ikke påholden så veldig forsiktig penn. Og det er greit å ha i bakhodet, frilanseren er der tross alt som utsendt fra Kreml å regne, med russisk innvilget visum og russisk kontaktnett. Og da har han egen sikkerhet å tenke på oppi det hele.

Man kan muligens forvente seg mer dyptpløyende reportasjer eller historier når journalisten er på trygg grunn. Det kan i tilfelle bli interessant. Han har rapportert en del fra ukrainsk side tidligere i krigen og det er ingen grunn til å mistenke en prorussisk agenda. Dette er nok kun et forsøk på nyhetsformidling. Men dette første innslaget fra 'den andre siden' har strengt tatt ikke stor verdi utenom å fortelle det åpenbare - at krig er grusomt, spesielt for sivilbefolkningen som er i kryssilden. Og faren for at dette skal brukes i propagandaøyemed som en gråtehistorie om fæle ukrainere er åpenbart til stede.
Morsomt å se på hvordan de forskjellige ensidige debattantene forholder seg til tosidig informasjon. Det er nesten hele spekteret her.
Det er vel ikke noe galt i å stille spørsmål rundt de spørsmål som ble hengende i løse luften i VG sin reportasje. At det er lidelser på begge sider av disse frontlinjene er vel opplest og vedtatt for lenge siden. VG bidro med å få lidelsene visualisert, og det er det ingenting i veien for. Det er imidlertid viktig å ha to ting med seg. Det ene er at det er russerne selv som er skyld i lidelsene. Både ved bidragene i 2014 - ved at de styrte i trådene fra Kreml i den påståtte borgerkrigen - og ved full skala invasjonen 24 02 2022. Det andre du bør merke deg er at vestlig media både har evne og vilje til å skildre lidelser på begge sidene. Ville dette skjedd i Moskva ? Svaret er nei. De får ikke engang lov å kalle dette en krig uten å risikere inntil 15 års fengsel. Det å skildre ukrainsk smerte og tap i russisk statskontrollert media hadde medført opphold i en fangeleir i Sibir på ubestemt. En ikke uvesentlig forskjell, eller ?

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Denne artikkelen fra TV2 belyser et av krigens mange dilemmaer.

« Da en russisk helikopterpilot ble tatt som krigsfange av sivile i okkuperte Kherson, oppsto et dilemma. Beslutningen som ble tatt har ført til landssvik-tiltale».

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ing ... /15327591/

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Crazy Horse skrev: ons des 07, 2022 3:44 pm
Syrlig skrev: ons des 07, 2022 1:38 pm
Ljot skrev: ons des 07, 2022 12:05 pm
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om denne reportasjen. Man kan si at den og VG sin disclaimer muligens underspiller faren for subjektiv rapportering og det var noen passasjer der jeg fant underlig, som når han uten ytterligere kommentar eller drøfting skriver 'Flere av de VG snakker med i Donetsk, forteller at de anser seg selv som russere.' Jeg får inntrykk av en reportasje som er litt vel mye tilrettelagt, det virker som journalisten, sannsynligvis uten å være obs på det selv, har fått servert et bilde noen ønsker å vise frem. Det blir litt teatralsk.

Når jeg ikke reagerer så mye på reportasjen er det også fordi den ikke gir så mye. Det er lite ny informasjon om holdninger og strømninger blant de som bor og lever på den andre siden. Lite graving. Hele reportasjen virker nesten å være skrevet med om ikke påholden så veldig forsiktig penn. Og det er greit å ha i bakhodet, frilanseren er der tross alt som utsendt fra Kreml å regne, med russisk innvilget visum og russisk kontaktnett. Og da har han egen sikkerhet å tenke på oppi det hele.

Man kan muligens forvente seg mer dyptpløyende reportasjer eller historier når journalisten er på trygg grunn. Det kan i tilfelle bli interessant. Han har rapportert en del fra ukrainsk side tidligere i krigen og det er ingen grunn til å mistenke en prorussisk agenda. Dette er nok kun et forsøk på nyhetsformidling. Men dette første innslaget fra 'den andre siden' har strengt tatt ikke stor verdi utenom å fortelle det åpenbare - at krig er grusomt, spesielt for sivilbefolkningen som er i kryssilden. Og faren for at dette skal brukes i propagandaøyemed som en gråtehistorie om fæle ukrainere er åpenbart til stede.
Morsomt å se på hvordan de forskjellige ensidige debattantene forholder seg til tosidig informasjon. Det er nesten hele spekteret her.
Det er vel ikke noe galt i å stille spørsmål rundt de spørsmål som ble hengende i løse luften i VG sin reportasje. At det er lidelser på begge sider av disse frontlinjene er vel opplest og vedtatt for lenge siden. VG bidro med å få lidelsene visualisert, og det er det ingenting i veien for. Det er imidlertid viktig å ha to ting med seg. Det ene er at det er russerne selv som er skyld i lidelsene. Både ved bidragene i 2014 - ved at de styrte i trådene fra Kreml i den påståtte borgerkrigen - og ved full skala invasjonen 24 02 2022. Det andre du bør merke deg er at vestlig media både har evne og vilje til å skildre lidelser på begge sidene. Ville dette skjedd i Moskva ? Svaret er nei. De får ikke engang lov å kalle dette en krig uten å risikere inntil 15 års fengsel. Det å skildre ukrainsk smerte og tap i russisk statskontrollert media hadde medført opphold i en fangeleir i Sibir på ubestemt. En ikke uvesentlig forskjell, eller ?
Den vanlige whataboutismen.
Men ellers er det notert, du stiller deg på tosidernes side i denne saken.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Syrlig skrev: ons des 07, 2022 3:50 pm
Crazy Horse skrev: ons des 07, 2022 3:44 pm
Syrlig skrev: ons des 07, 2022 1:38 pm

Morsomt å se på hvordan de forskjellige ensidige debattantene forholder seg til tosidig informasjon. Det er nesten hele spekteret her.
Det er vel ikke noe galt i å stille spørsmål rundt de spørsmål som ble hengende i løse luften i VG sin reportasje. At det er lidelser på begge sider av disse frontlinjene er vel opplest og vedtatt for lenge siden. VG bidro med å få lidelsene visualisert, og det er det ingenting i veien for. Det er imidlertid viktig å ha to ting med seg. Det ene er at det er russerne selv som er skyld i lidelsene. Både ved bidragene i 2014 - ved at de styrte i trådene fra Kreml i den påståtte borgerkrigen - og ved full skala invasjonen 24 02 2022. Det andre du bør merke deg er at vestlig media både har evne og vilje til å skildre lidelser på begge sidene. Ville dette skjedd i Moskva ? Svaret er nei. De får ikke engang lov å kalle dette en krig uten å risikere inntil 15 års fengsel. Det å skildre ukrainsk smerte og tap i russisk statskontrollert media hadde medført opphold i en fangeleir i Sibir på ubestemt. En ikke uvesentlig forskjell, eller ?
Den vanlige whataboutismen.
Men ellers er det notert, du stiller deg på tosidernes side i denne saken.
Tunge argumenter som vanlig. :lol:

Ljot

Legg inn av Ljot »

Syrlig skrev: ons des 07, 2022 3:14 pm
Ljot skrev: ons des 07, 2022 3:00 pm
Det er da positivt med et visst menings-spenn. det viser bare at vi på Ukrainas side ikke er en indoktrinert masse som reagerer med å tie ting ihjel eller fornekte åpenbare sannheter, slik man av og til kan få inntrykk av fra den prorussiske siden. Jeg synes egentlig vi på Ukrainas side har vært relativt nøkterne i våre vurderinger. Nå var det strengt tatt ikke mye å vurdere, utover det problematiske i journalistens arbeidsforhold og hvordan det er håndtert fra redaksjonens side. Det var tross alt ikke mer informasjon i denne artikkelen enn hva er menneske med normalt utviklede sjelsevner klarer å forestille seg helt på egen hånd.

Men for all del - får dette båten din til å flyte enda en dag så er det bare for deg å nyte det...
Slava ukraini!
Det er noe galt med speilet ditt.
Her er dere i gang med å tenne et nytt bokbål
Vi, de uvaskede proukrainske massene, kikker oss ikke i speilet hele tiden. Slikt er forbeholdt narsissister som blendes så i glansen av eget ufeilbarilg speilbilde at de ikke ser verden rundt seg for hva den egentlig er. Forøvrig kan det vel skytes inn, med tanke på pressefrihetens kår og levetidsforventninger for regimekritiske journalister, at bokbål er en større fare på den Røde Plass enn i Akersgata.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

For å si det sånn, det er ikke her jeg har vært mest uenig med Lavrov de siste 10 mnd.


Karatel skrev: ons des 07, 2022 3:34 pm
Deila skrev: ons des 07, 2022 3:25 pm Ganske tydelig at disse lederne til Russland er gamle menn som ikke har fått med seg at verden har utviklet seg. Tydelig at de lever i fortiden:

Eller Lavrov tilhører eliten som ikke vet noe om hvordan folket lever.

https://www.awesomeinventions.com/wp-co ... rinals.jpg

https://www.awesomeinventions.com/wp-co ... fridge.jpg

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»