Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Brian
Innlegg: 45

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Brian »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:09 pm Min ønskeliste fra dette opprøret:

- Putin og den russiske hæren svekkes
- Wagner blir utslettet
- Prigozhin drept eller fengslet
- Putin styrtet og en ny mer normal president blir satt inn
- Luka styrtet og opposisjonen overtar
- Kadyrov får en avslutning a la Mussolini/Gaddafi
- Krigen i Ukraina avsluttes

Dette er vel ikke for mye å be om?
Ønskelisten er flott, den, men på litt lengre sikt burde man kanskje legge til fjerning av oligarkenes makt, skjønt det virker som om flere av dem allerede har satt seg på flyet.

For at en mer normal president skal kunne styre landet, må man nesten bli kvitt både den omfattende korrupsjonen og oligarkenes grådighet; de er nemlig ikke uten skyld i at dagens Russland er som det er.
Sist redigert av Brian den lør jun 24, 2023 1:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Be carefull what you wish for.

Blir Putin felt av kokken kan det bane veien for en ultranasjonalist med fingeren på den røde knappen. Tviler på at Prigozjin er på et korstog for demokrati og forsoning med Vesten.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:38 pm
Dette kan godt være et kuppforsøk, men jeg ser ikke helt for meg at den russiske eliten ønsker Prigozhin som president. Selv jeg ville foretrukket Putin foran han.
Spørs hva som gir dem mest penger.

Jeg håper det er så pass kaotisk at Ukraina tjener på dette. Det kan jo være det påvirker kampviljen til de russiske soldatene - det de har igjen av den ...

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Bantor skrev: lør jun 24, 2023 12:37 pm Virkelig gode nyheter, uansett utfall.

Absolutt ikke. Vi har etter hvert nok av eksempler på at vestlig amerikansk destabilisering av regimer / fjerning av "den sterke mann", med en påstått intensjon om å "spre demokrati", gjør alt verre. Alternativet som dukker opp er stort sett alltid verre enn "den sterke mann" som vi trodde var "worst case scenario".

Om litt over et år er det presidentvalg i USA og vi kan få en president som i fullt alvor mener at Ukrainia og Russland er et Europeisk problem som USA ikke skal involvere seg i. Hvis vi har et destabilisert Russland med ulike "krigsherrer" da vil vondt ha blitt verre.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Bilde

Synd for Garindan og Orakelet dette :lol:
Sist redigert av Hetfield den lør jun 24, 2023 12:49 pm, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:40 pm
DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:34 pm Her var det mye fantastisk lesning! Takk til alle som bidrar med twitterposter etc.

Mye tyder på at utfallet av dette spinnville angrepet og kuppforsøket fra Prigozjin, kan bli en slutt på Ukraina-krigen. Prigozjin selv har ikke gjort annet enn å prise og hylle de ukrainske styrkene i lang tid, han har sett de enorme tapene på nært hold, så det er helt usannsynlig at han vil fortsette krigen mot Ukraina, om han får kontroll i Russland. Jeg ser for meg en fredsavtale, etter at styrkene i Donbass blir trukket ut av Ukraina. Så får vi se hva som vil skje med Krim. NATO-medlemskap for Ukraina vil stå, og ikke være oppe til forhandlinger. Det vet nok Progozjin.

Og det kan fort skje at Prigozjin får kontroll i Russland. Russerne er veldig svekket militært, også i eget land, og mange soldater og militært personell sitter på gjerdet, og vil trolig støtte Prigozjin etter hvert. Putin har dratt strikken for langt, og nå får han følgene rett i fleisen.

Jeg tror det baller på seg med støtte for Prigozjin, og da kan denne krigen være over i løpet av relativt kort tid, og russerne trekker seg ut av Ukraina.

Få av oss så dette scenariet for seg, dette var svært overraskende. Bare ikke Prigozjin blir drept i kampene, det vil ta brodden av dette kuppforsøket.
Ønsker du virkelig at den mannen skal ta kontroll over Russland? Det trenger ikke nødvendigvis være positivt for Ukraina og Vesten.
Jeg ønsker at han skal være i live i nok tid til å avsette Putin. Og han er etter mitt syn en viktig brikke i forhandlinger om å trekke styrkene ut av Ukraina. Prigozjin vet at denne krigen ikke kan vinnes, og da er denne krigen over. Det er det beste alternativet for oss i Vesten akkurat nå.

Hva som skjer videre, blir det nok en intern strid om i Russland. Vi får se. Men for å få en slutt på krigen vi er inne i, så er svaret ja. Progozjin har ytret flere ganger at Zelensky har vært klar for forhandlinger FØR kirgen startet, og han har all respekt for Ukrainas hjelp fra NATO. Han vil ikke røre NATO, så jeg er helt uenig i at han ikke er bra for Ukraina, på kort sikt i hvertfall.
Ukraina blir NATO-medlemmer etter krigens slutt, og da rører ingen russiske presidenter Ukraina i framtiden.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Roedgata skrev: lør jun 24, 2023 12:45 pm Be carefull what you wish for.

Blir Putin felt av kokken kan det bane veien for en ultranasjonalist med fingeren på den røde knappen. Tviler på at Prigozjin er på et korstog for demokrati og forsoning med Vesten.
Skjer det raskt kan det være dårlig nytt for Ukraina, dersom det nå blir en lang borgerkrig i Russland.

Virker som det er Russland som er på full fart mot nazifisering i alle fall, ser ut som deres forsøk på og denazifisere Russland virkelig har ført til at en ekte nazze prøver og ta makten der.

startelver

Legg inn av startelver »

Leoparden skrev: fre jun 23, 2023 10:03 pm Er det bare å finne frem popcornet, og se på mens de to «Tsarene» braker sammen? Det er jo lov å håpe!
Har vært borte fra å lese media i 15 timer , så skjer dette. Bare å kaste seg på.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Litt usikker på hva som skjer, men dette kan ikke være godt nytt for de mange Putinister og tosidere i tråden og ellers i Norge.

Russere som dreper hverandre er uansett en gevinst for alle - hele jordkloden.
Fortsett med det.

Milfern

Legg inn av Milfern »

Meldinger om flere russiske styrker i Ukraina har forlatt sine stillinger og vender tilbake mot Russland.
Ukjent om det er fordi de skal slå ned opprøret til Wagner eller deserterer.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Håper jo at Russland klarer å nedkjempe disse terroristene, men med med solide tap fra sin side. Et vellykket Wagnerkupp vil være ekstremt farlig for hele verden

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Håper jo at Russland klarer å nedkjempe disse terroristene, men med med solide tap fra sin side. Et vellykket Wagnerkupp vil være ekstremt farlig for hele verden

Genial

Legg inn av Genial »

DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:48 pm
Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:40 pm
DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:34 pm Her var det mye fantastisk lesning! Takk til alle som bidrar med twitterposter etc.

Mye tyder på at utfallet av dette spinnville angrepet og kuppforsøket fra Prigozjin, kan bli en slutt på Ukraina-krigen. Prigozjin selv har ikke gjort annet enn å prise og hylle de ukrainske styrkene i lang tid, han har sett de enorme tapene på nært hold, så det er helt usannsynlig at han vil fortsette krigen mot Ukraina, om han får kontroll i Russland. Jeg ser for meg en fredsavtale, etter at styrkene i Donbass blir trukket ut av Ukraina. Så får vi se hva som vil skje med Krim. NATO-medlemskap for Ukraina vil stå, og ikke være oppe til forhandlinger. Det vet nok Progozjin.

Og det kan fort skje at Prigozjin får kontroll i Russland. Russerne er veldig svekket militært, også i eget land, og mange soldater og militært personell sitter på gjerdet, og vil trolig støtte Prigozjin etter hvert. Putin har dratt strikken for langt, og nå får han følgene rett i fleisen.

Jeg tror det baller på seg med støtte for Prigozjin, og da kan denne krigen være over i løpet av relativt kort tid, og russerne trekker seg ut av Ukraina.

Få av oss så dette scenariet for seg, dette var svært overraskende. Bare ikke Prigozjin blir drept i kampene, det vil ta brodden av dette kuppforsøket.
Ønsker du virkelig at den mannen skal ta kontroll over Russland? Det trenger ikke nødvendigvis være positivt for Ukraina og Vesten.
Jeg ønsker at han skal være i live i nok tid til å avsette Putin. Og han er etter mitt syn en viktig brikke i forhandlinger om å trekke styrkene ut av Ukraina. Prigozjin vet at denne krigen ikke kan vinnes, og da er denne krigen over. Det er det beste alternativet for oss i Vesten akkurat nå.

Hva som skjer videre, blir det nok en intern strid om i Russland. Vi får se. Men for å få en slutt på krigen vi er inne i, så er svaret ja. Progozjin har ytret flere ganger at Zelensky har vært klar for forhandlinger FØR kirgen startet, og han har all respekt for Ukrainas hjelp fra NATO. Han vil ikke røre NATO, så jeg er helt uenig i at han ikke er bra for Ukraina, på kort sikt i hvertfall.
Ukraina blir NATO-medlemmer etter krigens slutt, og da rører ingen russiske presidenter Ukraina i framtiden.
Er enig i mye av det du skriver, men hvem som styrer Russland vil alltid ha noe å si for resten av verden. Det er ikke mange måneder siden Prigozhin mente Putin ikke var brutal nok i krigføringen sin mot Ukraina.

Denne konflikten har ikke startet fordi Prigozhin plutselig har fått sympati med Ukraina. Den har startet fordi han mener den russiske forsvarsledelsen jobber mot Wagner og de ikke har fått nok ammunisjon, soldater etc.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solo1980 skrev: lør jun 24, 2023 12:42 pm Først en skyttergravskrig i Europa, fulgt opp av et kuppforsøk i Russland? Manusforfatterne begynner å bli late - er sikker på at jeg har sett denne episoden før.
Du vet at det er veldig åpenbart når dere stjeler engelske Twitter-meldinger og fremfører det som noe eget?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solo1980 skrev: lør jun 24, 2023 12:42 pm Først en skyttergravskrig i Europa, fulgt opp av et kuppforsøk i Russland? Manusforfatterne begynner å bli late - er sikker på at jeg har sett denne episoden før.
Du vet at det er veldig åpenbart når dere stjeler engelske Twitter-meldinger og fremfører det som noe eget?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »



🤷‍♀️

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Et interessant poeng?


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

"Men et Russland i oppløsning, er det siste vi skal håpe på.
En russisk kollaps kan være ekstremt farlig for oss alle. Enda større konflikter og en ny, overveldende flyktningkrise kan følge. Er de russiske samfunnsstrukturene like skjøre som landets elskede væpnede styrker, kan Moskva implodere og et regimeskifte skje i Russland. Men en krigsherre som Prigozjin som russisk statsleder?
...
Hvis dette ikke er Putins spill, men at han faktisk faller, hvem vil fylle tomrommet? Det står i hvert fall ingen demokrat med rene hender og venter i fløyene. Der står bare andre som også har vært del av Putins mangeårige mafiaregime, med ukrainsk blod på hendene. Se bare på persongalleriet rundt Putin i det russiske sikkerhetsrådet. Og ingen tar over uten FSB, det føderale sikkerhetspolitiet (tidligere KGB), sin godkjenning og involvering. Denne dypstrukturen vil ikke endres med Putin ute." https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... -russland/

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Solvgutt1 skrev: lør jun 24, 2023 12:54 pm Håper jo at Russland klarer å nedkjempe disse terroristene, men med med solide tap fra sin side. Et vellykket Wagnerkupp vil være ekstremt farlig for hele verden
ruZZland er terroristene, får håpe på en total nedslakting av alle ruZZere i uniform.

Hmm

Legg inn av Hmm »

FROG skrev: lør jun 24, 2023 11:59 am
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 11:54 am
Dundersalt skrev: lør jun 24, 2023 11:53 am Marsjere mot Moskva med 25 000 soldater virker jo å måtte være et åpenbart selvmord.

En ting er antallet soldater, men infrastruktur, satelitter, radarer osv er vel fremdeles kontrollert fullt og helt av Russiske militæret.

Sånn jeg ser det er det bare to mulige forklaringer på denne teksten:
1) Prigozhin mener i fullt alvor at de bevisst sendes på selvmordsoppdrag i Ukraina med mål om å kvitte seg med Wagner og Prigozhin.

2) Prigozhin har allierte på et lavere nivå innen det russiske militære som vil komme ut og støtte han når kaoset, men bare venter på rett tidspunkt.
Dette kan være oberster el. som de facto kontrollerer store styrker, selv om Generalene fremdeles støtte Putin.
Det er garantert 2.

Han er ikke dum. Og det er allerede mye på SoMe som forteller at Wagner har mye støtte utenfor de 25.000 soldatene.

Men selv om det er alternativ 2 er det ikke gitt at det lykkes.
Disen snakker om at Prigo ikke kan vinne dette, fordi det å lede 25.000 soldater inne i Russland vil kreve enorme forsyninger som Prigo ikke har. Selvfølgelig har han ikke det! Han har åpenbart en plan om at dette sikrer han seg i ferden mot Moskva ved å erobre/sikre seg lagre fra det regulære Russiske forsvaret. Om han ikke klarer dette blir han slaktet, det sier seg selv. Så enten har Prigo rablet helt, eller så har han en plan.
Nå har trolig Wagner sikret seg forsyninger i Oblastetene de har kontroll over. Han er jo i forsyningsmekka.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Afrika er spennende. Hvis Russland nå mister Afrika så blir de jo fort mindre interessante for Kina også? Har dominobrikkene begynt å falle?

Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

Texas_John skrev: lør jun 24, 2023 12:55 pm
Solo1980 skrev: lør jun 24, 2023 12:42 pm Først en skyttergravskrig i Europa, fulgt opp av et kuppforsøk i Russland? Manusforfatterne begynner å bli late - er sikker på at jeg har sett denne episoden før.
Du vet at det er veldig åpenbart når dere stjeler engelske Twitter-meldinger og fremfører det som noe eget?
Jeg har ikke Twitter-konto. Hvis det er noen som har hatt samme tanke som meg, finn gjerne frem Twitter-meldinga før du beskylder meg for å stjele.

Edit: Eller Reddit, Facebook eller Telegram, om så er. Her er det bare en som så noen paralleller jeg ikke hadde sett andre påpeke. Du kan derimot få lov å stjele den fra meg, for Twitter-kreds, hvis du vil.
Sist redigert av Solo1980 den lør jun 24, 2023 1:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Tilbake i 1814(?)
Da kom Napoleon seg unna sitt fangenskap på elba. Han samlet folk og startet marsen mot Paris. Etterhvert som han rykket fram vokste styrken og han kom til Paris.
Ser viven parallell nå.
Wagner får mat og drikke av sivile russere, og russiske soldater må ta valget....hvem er tryggest å være lojale mot. Mange har opplevd hvor stusselig putins krigføring er og har hørt skrytehistoriene om wagner. Mange vil bytte lag.

Fra vondt til verre
Sist redigert av Bjoro33 den lør jun 24, 2023 1:06 pm, redigert 7 ganger totalt.

FROG

Legg inn av FROG »

Hmm skrev: lør jun 24, 2023 1:02 pm
FROG skrev: lør jun 24, 2023 11:59 am
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 11:54 am

Det er garantert 2.

Han er ikke dum. Og det er allerede mye på SoMe som forteller at Wagner har mye støtte utenfor de 25.000 soldatene.

Men selv om det er alternativ 2 er det ikke gitt at det lykkes.
Disen snakker om at Prigo ikke kan vinne dette, fordi det å lede 25.000 soldater inne i Russland vil kreve enorme forsyninger som Prigo ikke har. Selvfølgelig har han ikke det! Han har åpenbart en plan om at dette sikrer han seg i ferden mot Moskva ved å erobre/sikre seg lagre fra det regulære Russiske forsvaret. Om han ikke klarer dette blir han slaktet, det sier seg selv. Så enten har Prigo rablet helt, eller så har han en plan.
Nå har trolig Wagner sikret seg forsyninger i Oblastetene de har kontroll over. Han er jo i forsyningsmekka.
Ja det må være noe slikt han har planlagt ut i fra. Samt få tak i nok militært utstyr til å kunne forsvare seg mot angrep fra luften. Så avhenger alt av Putin sin hærledelse om de har kontroll over sine styrker eller ikke. Det vil vise seg de nærmeste timene. Om ikke er kokken ferdig innen kort tid.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:55 pm
DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:48 pm
Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:40 pm
Ønsker du virkelig at den mannen skal ta kontroll over Russland? Det trenger ikke nødvendigvis være positivt for Ukraina og Vesten.
Jeg ønsker at han skal være i live i nok tid til å avsette Putin. Og han er etter mitt syn en viktig brikke i forhandlinger om å trekke styrkene ut av Ukraina. Prigozjin vet at denne krigen ikke kan vinnes, og da er denne krigen over. Det er det beste alternativet for oss i Vesten akkurat nå.

Hva som skjer videre, blir det nok en intern strid om i Russland. Vi får se. Men for å få en slutt på krigen vi er inne i, så er svaret ja. Progozjin har ytret flere ganger at Zelensky har vært klar for forhandlinger FØR kirgen startet, og han har all respekt for Ukrainas hjelp fra NATO. Han vil ikke røre NATO, så jeg er helt uenig i at han ikke er bra for Ukraina, på kort sikt i hvertfall.
Ukraina blir NATO-medlemmer etter krigens slutt, og da rører ingen russiske presidenter Ukraina i framtiden.
Er enig i mye av det du skriver, men hvem som styrer Russland vil alltid ha noe å si for resten av verden. Det er ikke mange måneder siden Prigozhin mente Putin ikke var brutal nok i krigføringen sin mot Ukraina.

Denne konflikten har ikke startet fordi Prigozhin plutselig har fått sympati med Ukraina. Den har startet fordi han mener den russiske forsvarsledelsen jobber mot Wagner og de ikke har fått nok ammunisjon, soldater etc.
Jo, men like viktig er at han har uttalt respekt for motstanderen, og for hjelpen Ukraina har fått fra NATO. Han har lært på nært hold at Wagnerstyrkene har blitt kastet ut i en krig de ikke kan vinne. Da er det idioti om han vil fortsette denne standoff-situasjonen, etter å evt. ha overtatt i Russland. Det gir ingen mening.

At Prigozjin er farligere for verden, enn Putin er og har vært, er jeg helt uenig i. Putin har ville ambisjoner om et nytt stor-Russland. Ingenting tyder på at Prigozjin har det. Han er leder for en brutal mercenary-gjeng, som alltid har vært ute etter kortsiktige gevinster i gull og økonomiske ytelser. Farlig for verden, eller for Europa, tror jeg ikke han er. Han vil aldri utfordre NATO.
Med Putin? Der er alt mulig.
Sist redigert av DennisB den lør jun 24, 2023 1:09 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Tilbake i 1814(?)
Da kom Napoleon seg unna sitt fangenskap på elba. Han samlet folk og startet marsen mot Paris. Etterhvert som han rykket fram vokste styrken og han kom til Paris.
Ser viven parallell nå.
Wagner får mat og drikke, og russiske soldater må ta valget....hvem er tryggest å være lojale mot. Mange har opplevd hvor stusselig putins krigføring er og har hørt skrytehistoriene om wagner. Mange vil bytte lag.

Fra vont til verre

Falcon

Legg inn av Falcon »

missChance skrev: lør jun 24, 2023 1:01 pm "Men et Russland i oppløsning, er det siste vi skal håpe på.
En russisk kollaps kan være ekstremt farlig for oss alle. Enda større konflikter og en ny, overveldende flyktningkrise kan følge. Er de russiske samfunnsstrukturene like skjøre som landets elskede væpnede styrker, kan Moskva implodere og et regimeskifte skje i Russland. Men en krigsherre som Prigozjin som russisk statsleder?
...
Hvis dette ikke er Putins spill, men at han faktisk faller, hvem vil fylle tomrommet? Det står i hvert fall ingen demokrat med rene hender og venter i fløyene. Der står bare andre som også har vært del av Putins mangeårige mafiaregime, med ukrainsk blod på hendene. Se bare på persongalleriet rundt Putin i det russiske sikkerhetsrådet. Og ingen tar over uten FSB, det føderale sikkerhetspolitiet (tidligere KGB), sin godkjenning og involvering. Denne dypstrukturen vil ikke endres med Putin ute." https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... -russland/
er uenig med artikkelforfatter, Russland er knapt en stat. Ingen massiv flyktningstrøm fra øst-Europa i 1991.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Solvgutt1 skrev: lør jun 24, 2023 12:53 pm Håper jo at Russland klarer å nedkjempe disse terroristene, men med med solide tap fra sin side. Et vellykket Wagnerkupp vil være ekstremt farlig for hele verden
Det viktige er at konflikten blir så omfattende at russiske soldater i Ukraina må trekkes tilbake til Russland. Jeg bryr meg ikke om hvilken side de står på, så lenge de forsvinner.

Hvis Ukraina tar tilbake landet sitt vil det bli helt håpløst for russerne å starte på nytt. Og grensene kommer til å bli en festning så fort Ukraina får kontroll igjen.

Genial

Legg inn av Genial »

DennisB skrev: lør jun 24, 2023 1:07 pm
Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:55 pm
DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:48 pm
Jeg ønsker at han skal være i live i nok tid til å avsette Putin. Og han er etter mitt syn en viktig brikke i forhandlinger om å trekke styrkene ut av Ukraina. Prigozjin vet at denne krigen ikke kan vinnes, og da er denne krigen over. Det er det beste alternativet for oss i Vesten akkurat nå.

Hva som skjer videre, blir det nok en intern strid om i Russland. Vi får se. Men for å få en slutt på krigen vi er inne i, så er svaret ja. Progozjin har ytret flere ganger at Zelensky har vært klar for forhandlinger FØR kirgen startet, og han har all respekt for Ukrainas hjelp fra NATO. Han vil ikke røre NATO, så jeg er helt uenig i at han ikke er bra for Ukraina, på kort sikt i hvertfall.
Ukraina blir NATO-medlemmer etter krigens slutt, og da rører ingen russiske presidenter Ukraina i framtiden.
Er enig i mye av det du skriver, men hvem som styrer Russland vil alltid ha noe å si for resten av verden. Det er ikke mange måneder siden Prigozhin mente Putin ikke var brutal nok i krigføringen sin mot Ukraina.

Denne konflikten har ikke startet fordi Prigozhin plutselig har fått sympati med Ukraina. Den har startet fordi han mener den russiske forsvarsledelsen jobber mot Wagner og de ikke har fått nok ammunisjon, soldater etc.
Jo, men like viktig er at han har uttalt respekt for motstanderen, og for hjelpen Ukraina har fått fra NATO. Han har lært på nært hold at Wagnerstyrkene har blitt kastet ut i en krig de ikke kan vinne. Da er det idioti om han vil fortsette denne standoff-situasjonen, etter å evt. ha overtatt i Russland. Det gir ingen mening.

At Prigozjin er farligere for verden, enn Putin er og har vært, er jeg helt uenig i. Putin har ville ambisjoner om et nytt stor-Russland. Ingenting tyder på at Prigozjin har det. Han er leder for en brutal mercenary-gjeng, som alltid har vært ute etter kortsiktige gevinster i gull og økonomiske ytelser. Farlig for verden, eller for Europa, tror jeg ikke han er. Han vil aldri utfordre NATO.
Med Putin? Der er alt mulig.
Ikke helt enig, men alltid fornøyelig å få gode svar tilbake fra deg.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Beklager trippelen. Får ikke slettet heller. Mye trøkk i forumet nå, skjønner jeg.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»