Arsenal - Bodø/Glimt kamp 3 og 4 Europa League 22/23

Svar
Champis

Re: Arsenal - Bodø/Glimt kamp 3 og 4 Europa League 22/23

Legg inn av Champis »

DuncanE skrev: tor okt 06, 2022 11:21 pm
Crazy Horse skrev: tor okt 06, 2022 11:02 pm
FranciscoM skrev: tor okt 06, 2022 10:56 pm

Nei, kan ikke forstå det. Hver eneste Glimtkamp jeg har sett denne sesongen har Saltnes vært den dårligste spilleren på banen.
Helt enig. Hvorfor Saltnes velges fremfor dansken til 26 mill, som er god, fatter jeg ikke. Synes også Berg er litt oppskrytt. Han produserer lite eller ingenting offensivt. Heller ikke i ES. Han er god til å lese spillet, bryte ballbanen og vinne ballen. Dels også i dag. I tillegg løper han hele tiden, men det vil også Jakob Ingebrigtsen gjort.
Jeg trodde dette var arbeidsoppgavene hans. Synes han er bra.

Jepp, Berg var en av de beste for Glimt.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: tor okt 06, 2022 11:58 pm
DennisB skrev: tor okt 06, 2022 11:25 pm
Hansiso skrev: tor okt 06, 2022 11:19 pm
Begynte å lure litt på hvor dine tomler kom fra.
Jeg så humoren i de to innleggene hans ja ;)
Trodde poenget for en god og allsidig spiller på en midtbane er å vinne ball og sloss defensivt for det ene, samt å produsere målpoeng og målsjanser offensivt. Det siste er vanskeligere enn det første. La merke til Ødegaard et par ganger i dag. Mottar ballen feilvendt. Vet at han ikke har noen i ryggen, vender offensivt, setter fart og produserer noe. Berg hender hjem i 9 av 10 feilvendte mottak. En grunn til at Ødegaard spiller i Arsenal og at Berg mislykkes i Frankrike og dro hjem opp til Bodø - kanskje ?

Er milevis forskjell på rollene til Berg og Ødegaard. Så stor forskjell at det ikke nytter å sammenligne hva de produserer framover på banen. Og Berg er bedre defensivt enn Ødegaard, selv om Ødegaard regnes som ganske bra defensivt i PL mtp. løpskapasitet, posisjonering etc.

Champis

Legg inn av Champis »

BiggusD skrev: fre okt 07, 2022 7:58 am Arsenal kjøper spillerne sine fra nivået under, slik som Fabio Vieira fra Porto.

Porto kjøper spillerne sine fra nivået under. Fant ikke noen gode eksempler akkurat nå, men Porto er et CL-lag. Et lag som ofte er i EL er jo Feyenoord.

Feyenoord kjøper spillerne sine fra nivået under. De beste spillerne fra de beste lagene i Norden er eksemplene på disse.

I tillegg er det jo slik at Fabio Vieira er reserve og må kjempe for å komme seg inn på Arsenals førsteellever. BGs beste spiller, om han går til Feyenoord, må nok påregne å arbeide hardt for å fortjene en plass i startelleveren deres.

Glimt presterer bedre enn spillerkvaliteten deres tilsier, men Arsenal er profesjonelle og godt organiserte de også. Nivåforskjellen kom til syne i går. Glimt klarte rett og slett ikke å spille hurtig og presist nok til å sette dem på mer enn et par prøver. Hjemme på kunstgresset går det enda litt fortere og mer presist for BG, så det kan fort hende de klarer å sette dem på flere prøver... men Arsenal har ett gir til. Minst ett gir.

Dette er nok ganske presist, ja.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Champis skrev: man okt 10, 2022 12:29 pm Er milevis forskjell på rollene til Berg og Ødegaard. Så stor forskjell at det ikke nytter å sammenligne hva de produserer framover på banen. Og Berg er bedre defensivt enn Ødegaard, selv om Ødegaard regnes som ganske bra defensivt i PL mtp. løpskapasitet, posisjonering etc.
Hvordan kommer du frem til at Berg er bedre defensivt enn Ødegaard? Spør av nysgjerrighet. Ødegaard er en av verdens aller beste offensive midtbanespillere i de defensive arbeidsoppgavene han har. Takket være posisjonering og løpskraft dekker han enorme rom, og han er også veldig flink til å justere vinklene fra hvor han presser slik at han kutter av pasningsalternativer. Takket være den jobben han og de andre gjør der fremme så er Arsenal ekstremt dominerende i banespillet.

Berg er for all del god defensivt for sin rolle, men relativt sammenlignet med andre spillere i denne rollen så er han jo ikke i nærheten av å være like god defensivt som det Ødegaard er i sin rolle. Ergo for meg så vil jeg si at Ødegaard er bedre defensivt for sin rolle enn det Berg er for sin.

Hvis du mener at Berg er bedre defensivt fordi han spiller en mer defensiv rolle så er jo liksom den sammenligningen ganske uinteressant.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 1:46 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm

Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.
Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.

Jeg tror ikke du helt har forstått rollen Berg har i Glimt. Den er ganske lik den Skammelsrud hadde i Rosenborg. Han scoret noen mål på straffer og et par på langskudd - som også Berg gjør. Begge kan spille pasninger gjennom ledd, til spillere som skal sette opp målsjanser. Og begge kan vende spillet med både korte og lengre pasninger. Begge kan også slå én og annen gjennombruddspasning direkte i bakrom, som kan føre til assist - men dette er ikke så ofte.

Rollen er heller ikke så ulik den Busquets har hatt i Barcelona. Du kan jo ta en titt på hvor mange målpoeng han har gjennom sine 500 kamper for Barcelona. Og husk da på at han har spilt for et lag som har spilt nesten dobbelt så mange kamper som Glimt gjennom en sesong, samt for et lag som stort sett har dominert spillet godt innpå halvdelen til motstanderen i hver kamp.

Champis

Legg inn av Champis »

Wellé skrev: man okt 10, 2022 12:35 pm
Champis skrev: man okt 10, 2022 12:29 pm Er milevis forskjell på rollene til Berg og Ødegaard. Så stor forskjell at det ikke nytter å sammenligne hva de produserer framover på banen. Og Berg er bedre defensivt enn Ødegaard, selv om Ødegaard regnes som ganske bra defensivt i PL mtp. løpskapasitet, posisjonering etc.
Hvordan kommer du frem til at Berg er bedre defensivt enn Ødegaard? Spør av nysgjerrighet. Ødegaard er en av verdens aller beste offensive midtbanespillere i de defensive arbeidsoppgavene han har. Takket være posisjonering og løpskraft dekker han enorme rom, og han er også veldig flink til å justere vinklene fra hvor han presser slik at han kutter av pasningsalternativer. Takket være den jobben han og de andre gjør der fremme så er Arsenal ekstremt dominerende i banespillet.

Berg er for all del god defensivt for sin rolle, men relativt sammenlignet med andre spillere i denne rollen så er han jo ikke i nærheten av å være like god defensivt som det Ødegaard er i sin rolle. Ergo for meg så vil jeg si at Ødegaard er bedre defensivt for sin rolle enn det Berg er for sin.

Hvis du mener at Berg er bedre defensivt fordi han spiller en mer defensiv rolle så er jo liksom den sammenligningen ganske uinteressant.

Berg har en helt annen balanse og styrke i de situasjonene han går inn i, og er en klart bedre ballvinner. Bare mot Arsenal vant han 5-6baller i første omgang mot et dominerende Arsenal-lag, i situasjoner hvor svært få andre greier å vinne ballen. Der er han blant de aller beste spillerne i Norge. Ødegaard løper mye, løper mye riktig og leser spillet, men når det gjelder forflytninger og det å lese spillet defensivt er Berg enda bedre. Ødegaard sliter mer rent 1v1 defensivt og i duellspillet enn det Berg gjør. Berg er har mer power i kvikkheten sin på små flater, som han får veldig god bruk for til å vinne baller. Ødegaard har blitt bedre defensivt, og er på et bra nivå nå. Men det han er fortsatt dårligere defensivt enn de norske landslagsspillerne på midten som er best i den delen av spillet.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »



Liten reisevlog fra Glimt dagen før det smeller på ny.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Saltnes sliter med en kjenning i låret og er usikker til kampen i morgen. Kan bli Grønbæk og Vetlesen fra start.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Siden jeg hadde 100% uttelling forrige gang på Arsenal sitt lag så tenker jeg å prøve meg igjen:
Turner; Tomiyasu, Holding, Gabriel, Tierney;Lokonga, Xhaka, Vieira; Marqiunhos, Nketiah, Nelson

Samme lag som forrige gang, men Nelson inn for Martinelli. Sistnevnte så rimelig kokt ut på søndag mot Liverpool så fornuftig å hvile han i denne "uviktige" kampen.
Da blir det Tomiyasu, Gabriel og Xhaka av de som startet mot Liverpool. Mulig man hviler en av Gabriel/Tomiyasu til fordel for Cedric. Xhaka er jeg rimelig sikker på at starter ettersom man ikke har noen klare alternativer for den rollen.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Hva jeg tror KK velger som start 11:

Haikin
Sampsted Moe Lode Wembangomo
Vetlesen Berg Grønbæk
Solbakken Espejord Pelegrino

Ikke min foretrukne 11 som vill være inn med Amundsen og Høibråten i midtforsvaret.
Og prøvd ut en topp trio med: Mwuka Pelegrino Solbakken der disse 3 kan rullere litt på rollene da spissene vi har ikke er i nærheten av det nivået som trengs og det er mye mere fart i disse tre, eventuelt kjørt inn Zugelj på topp, rappt skudd med begge bein og stor fart i tillegg til en bra fysikk og ikke ueffen teknikk.

startelver

Legg inn av startelver »

Er Arsenal på plass i Bodø?

startelver

Legg inn av startelver »

Bodo/Glimt ask their fans to not wear Arsenal-branded clothing during Europa League tie

Bilde

https://theathletic.com/3683020/2022/10 ... pa-league/

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ingen forhåpninger til denne i det hele tatt.. Tvilsom hjemmeform, hardt kampprogram, nesten tosifret antall varmegrader, opphold og lite vind.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: ons okt 12, 2022 4:34 pm Er Arsenal på plass i Bodø?
Arteta og kaptein Martin Ødegaard møter pressen på Aspmyra onsdag kveld.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/GM3oz ... nal-kampen

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Sykeste. Gav vekk min ene billett til et familiemedlem som bor utenbys og som ville komme på kamp. Sto derfor uten billett selv etter at jeg ikke fikk tak i på det ordinære salget. Glimt slapp under 300 billetter i stad med tilfeldig loddtrekning om køplass. Var nr. 5300 på laptopen og… NR. 81 PÅ MOBILEN!!!

Skal likevel på kamp og må bare rette en særlig takk til gudene som forbarmet seg over meg i dag. Yeeeeeess!!

startelver

Legg inn av startelver »

Fantastisk, jeg har dessvere ingen billett, får nøye meg med storskjermen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Er du i byen @startelver?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Fått tilbud om billetter fra en kjenning i Glimt. Tror sannelig jeg må ta turen.

startelver

Legg inn av startelver »

Nordlys skrev: ons okt 12, 2022 6:04 pm Er du i byen @startelver?
Nei jeg er på andre siden av Norge ;)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mildt Bodøvær i morgen til oktober å være.

Hektisk Kampanje

Legg inn av Hektisk Kampanje »

Jeg var selv en av de heldige som fikk billett på slipp-dagen, og gleder meg som et barn. Har jobb til 17.30 så det blir jævlig hektisk mellom avsluttet jobb, dusj, pils og babb før man skal være klar på Myra til kampstart (og helst i nogenlunde god tid før det).

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Presterte Vetlesen og si at tjuvtriks er lov?( videon med Xhaka)...

Hva i faen har skjedd med fotballen :(

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

FranciscoM skrev: ons okt 12, 2022 6:11 pm Fått tilbud om billetter fra en kjenning i Glimt. Tror sannelig jeg må ta turen.
God tur! Veldig misunnelig på dere som får oppleve dette på Aspmyra.

startelver

Legg inn av startelver »

Flyet med Arsenalspillerne landet 17:38

https://www.radarbox.com/data/flights/H ... 1862165412

Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

startelver skrev: ons okt 12, 2022 6:40 pm
Nordlys skrev: ons okt 12, 2022 6:04 pm Er du i byen @startelver?
Nei jeg er på andre siden av Norge ;)
Sulitjelma? 😉

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jonasar skrev: ons okt 12, 2022 6:49 pm Presterte Vetlesen og si at tjuvtriks er lov?( videon med Xhaka)...

Hva i faen har skjedd med fotballen :(
Var vel verre før VAR. Hva hadde Erik Hoftun vært uten tjuvtriksene sine?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Sportslig skrev: ons okt 12, 2022 6:54 pm
FranciscoM skrev: ons okt 12, 2022 6:11 pm Fått tilbud om billetter fra en kjenning i Glimt. Tror sannelig jeg må ta turen.
God tur! Veldig misunnelig på dere som får oppleve dette på Aspmyra.
Takk for det! Hadde vært morsomt å få se Ødegaard noen minutter på banen, men håper selvfølgelig Glimt vinner!

startelver

Legg inn av startelver »


DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: ons okt 12, 2022 11:16 pm
Hører ikke en dritt av spørsmålene. Det minner meg om Jeopardy, hvor man må gjette spørsmålene ut fra svarene man får :D

startelver

Legg inn av startelver »

Ja ikke noe nytt uansett. Men det regner visst i Bodø og det er ventet 7 grader i kveld.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»