Den store åttitallstråden...del 2

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Den store åttitallstråden...del 2

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 4:44 pm Endelig kommer siste del i denne serien!!
► Show Spoiler
Ah, det bildet skaper nå hvert fall en del forventninger, men rekker ikke å gå gjennom akkurat, vel, jo sikkert, men kjekt å ha noe å se frem til, så nei, skal nok omsider komme meg gjennom siste del av puslespillet.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 4:44 pm Endelig kommer siste del i denne serien!!
► Show Spoiler
Tror ikke meg og han hadde vært enige om mye ang 80s movies ;). Her er det flere filmer jeg ikke engang liker. Flere gode filmer her også, men for min del få som er top 10 materiale.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 4:44 pm Endelig kommer siste del i denne serien!!
Får ta ei kjapp oppsummering:

Rocky IV (1985) er vel kanskje favoritten (til mange vil jeg tro) av de mange Rocky Balboa fortsettelsene, og mye grunnet Dolphern og hele
David vs Goliat, men en aldrende og sliten stjerne, mot en mye yngre og overlegen i fysikk og motivasjon utfordrer, som gjør kort prosess på en av Rockys tidlige rivaler og nå bestevenner (Apollo), og får litt Ali vs. Foreman nedi Afrika over hele innledningen, og hvordan alt ligger an å bli en sikker død, for vår antihelt. Begynner å bli noen år siden en sist gikk gjennom hele serien, minus Creed filmene, selv om en så første av de, mislikte jeg sterkt Creed Junior, og følte at nok var nok. Men vissheten om Lundgrens comebackrolle i oppfølgeren, vel, jeg får gi den en sjanse når den tid finner sted.
Uansett, musikken, skurken, treningsopplegget og nei, Rocky 4 er kanskje ikke like bra som Rocky 3, men definitivt en av de som lett ville vært i toppsiktet av den type kampsport-80-talls drama filmer.
Og får de som ikke fikk nok av originalen, så kom det vel i Directors Cut, senest i fjor, hvor Sly selv har gjort noen forandringer. Om det er til det bedre, eller verre, det vet jeg ikke, for ikke sett enda. Men vet jo at den lille roboten den fikk visst "sparken" i den nyere utgaven.

Vacation (1983) er nok ikke den jeg holder som verken best eller morsomst av denne filmserien, da lite slår (for meg da) Julefilmen, og den hvor de havner nedi Europa er også ganske so fornøyelig, men Las Vegas og Cousin Eddies solo-eventyr, de kunne jeg godt vært foruten.

Predator (1987) er ikke så mye mer å si om, et mesterverk av sci-fi/action og skrekkfilm, og hvor synet av en skrekkslagen og tungpusta Arnold, som flykter for livet gjennom jungelen, vel vitende om at hans beste kompiser og beintøffe team, har tidligere blitt plukka fra hverandre, som om de var en gjeng amatører, og lite oppsummerer hva Dutch og gjengen var i gjennom, enn siste scenen i helikopteret, med en tydelig preget Arnold, der det ikke er noen triumferende musikk eller fist-pumps i lufta, men en sørgmodig og ødelagt mann (fysisk og psykisk), som står igjen som "vinner", i møtet mot noe som uansett hvor mye militær bakgrunn og erfaring, så ville sjansene for overlevelse fortsatt vært ekstremt liten. Arnie i stor kontrast til andre filmroller, gjør seg her sårbar og mer menneskelig enn hva mange var nok vant med, så nei, en av de virkelig legendariske actionfilmene fra det tiåret.

Ghostbusters (1984) er jo en man ikke har sett på evigheter, var vel innom 2ern senest i fjor, og ja, den er jo også en man liker, men originalen har vel den mer ikoniske og klassiske sjarmen intakt, selv om det kan godt hende at den ikke gjør seg like bra, som ved tidligere besøk. Men så den nesten daglig, rundt vår-sommer 1997, under en hektisk flytteperiode, med mamma og pappa midt oppi en vond separasjon, så måtte finne litt trøst i 80-talls komedie, og da var jo denne en fin måte å gjøre så på.

Rambo: First Blood Part 2 (1985) at denne kommer så høyt, er ja, ikke noe sjokk, for en annen manns favorittliste, og ingen selvsagt ingen fasit for andre enn han, men denne har jeg virkelig prøvd å like, mye mer, men synes den er så langt unna forgjengeren, at nei, her lykkes Commando (1985) mye bedre, da den tar seg ikke selv så seriøst og høytidelig som de senere 80-talls kapitlene med John J. Rambo, og maks en 6/10 film, knapt nok det.

Die Hard (1988) og tydelig at John McTiernan er den virkelige "vinner" av denne kåringen, med hele to mesterlige actioneventyr i Predator og Die Hard på topp 10, og i grunn vel fortjent, selv om en i senere tid, foretrekker Predator litt mer, enn Die Hard.

Lethal Weapon (1987) var vel også en av disse som på godt og vondt, forandret mye på actionsjangeren, buddy-cop filmene ble aldri helt det samme, selv om en synes at 48 Hrs. og Midnight Run er to som stiller enda sterkere enn Beverly Hills Cop og første av Dødelig Våpen titlene.
Nå er vel både nevnte 80-talls filmserier enten godt i gang med filming, eller planlegging i et splitter nytt eventyr, og spørsmålet blir jo da:

"Are they too old for this shit?"

The Goonies (1985), i likhet med Rambo 2, enda en som virker å ha en kjempestor fanskare, hvor en selv synes filmen er bare irriterende og slitsom, minus noen sjarmerende skurker i Robert Davi som operasyngende bad guy, og nei, The Monster Club (1987), var helt klart mer å foretrekke, den var morsom, sjarmerende og inneholdt noen overraskende dramatiske små stunder, og slikt fant jeg fint lite av, i Goonies. Men musikken var ikke gæren, da. Mulig ting ville sett veldig annerledes ut, om en så The Goonies som guttunge, og ikke tenåring, mye senere.

Back to the Future (1985) i likhet med Ghostbusters, ikke sett i sin helhet på evigheter, men når en så gjorde det, ble det kanskje litt for ofte og mye. Likevel, den soleklart beste i serien, og aldri vært spesielt glad i oppfølgerne, men kan tenkes man rett og slett må ha et nytt besøk med trioen.

Den første i videoen, baseball filmen, er den eneste man ikke har sett, og tja, den får sees når den tid kommer, men alt i alt, ei ikke så gæren toppliste, selv om en ikke er helt enig i alt, så var nå hvert fall Die Hard og Predator vanskelig å ikke si seg enig i.

Blir interessant å følge med videre, dersom et annet filmtiår skal gås gjennom. Uansett, takk for at du har holdt oss oppdatert Elgen, ;) for ikke alltids så lett å holde følge med videopplaster og når det legges ut noe nytt, og sikkert ikke enklere når han også måtte bytte kanal navn osv.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 29, 2022 2:45 pm
Elgen skrev: ons sep 28, 2022 4:44 pm Endelig kommer siste del i denne serien!!
Får ta ei kjapp oppsummering:

Rocky IV (1985) er vel kanskje favoritten (til mange vil jeg tro) av de mange Rocky Balboa fortsettelsene, og mye grunnet Dolphern og hele
David vs Goliat, men en aldrende og sliten stjerne, mot en mye yngre og overlegen i fysikk og motivasjon utfordrer, som gjør kort prosess på en av Rockys tidlige rivaler og nå bestevenner (Apollo), og får litt Ali vs. Foreman nedi Afrika over hele innledningen, og hvordan alt ligger an å bli en sikker død, for vår antihelt. Begynner å bli noen år siden en sist gikk gjennom hele serien, minus Creed filmene, selv om en så første av de, mislikte jeg sterkt Creed Junior, og følte at nok var nok. Men vissheten om Lundgrens comebackrolle i oppfølgeren, vel, jeg får gi den en sjanse når den tid finner sted.
Uansett, musikken, skurken, treningsopplegget og nei, Rocky 4 er kanskje ikke like bra som Rocky 3, men definitivt en av de som lett ville vært i toppsiktet av den type kampsport-80-talls drama filmer.
Og får de som ikke fikk nok av originalen, så kom det vel i Directors Cut, senest i fjor, hvor Sly selv har gjort noen forandringer. Om det er til det bedre, eller verre, det vet jeg ikke, for ikke sett enda. Men vet jo at den lille roboten den fikk visst "sparken" i den nyere utgaven.

Vacation (1983) er nok ikke den jeg holder som verken best eller morsomst av denne filmserien, da lite slår (for meg da) Julefilmen, og den hvor de havner nedi Europa er også ganske so fornøyelig, men Las Vegas og Cousin Eddies solo-eventyr, de kunne jeg godt vært foruten.

Predator (1987) er ikke så mye mer å si om, et mesterverk av sci-fi/action og skrekkfilm, og hvor synet av en skrekkslagen og tungpusta Arnold, som flykter for livet gjennom jungelen, vel vitende om at hans beste kompiser og beintøffe team, har tidligere blitt plukka fra hverandre, som om de var en gjeng amatører, og lite oppsummerer hva Dutch og gjengen var i gjennom, enn siste scenen i helikopteret, med en tydelig preget Arnold, der det ikke er noen triumferende musikk eller fist-pumps i lufta, men en sørgmodig og ødelagt mann (fysisk og psykisk), som står igjen som "vinner", i møtet mot noe som uansett hvor mye militær bakgrunn og erfaring, så ville sjansene for overlevelse fortsatt vært ekstremt liten. Arnie i stor kontrast til andre filmroller, gjør seg her sårbar og mer menneskelig enn hva mange var nok vant med, så nei, en av de virkelig legendariske actionfilmene fra det tiåret.

Ghostbusters (1984) er jo en man ikke har sett på evigheter, var vel innom 2ern senest i fjor, og ja, den er jo også en man liker, men originalen har vel den mer ikoniske og klassiske sjarmen intakt, selv om det kan godt hende at den ikke gjør seg like bra, som ved tidligere besøk. Men så den nesten daglig, rundt vår-sommer 1997, under en hektisk flytteperiode, med mamma og pappa midt oppi en vond separasjon, så måtte finne litt trøst i 80-talls komedie, og da var jo denne en fin måte å gjøre så på.

Rambo: First Blood Part 2 (1985) at denne kommer så høyt, er ja, ikke noe sjokk, for en annen manns favorittliste, og ingen selvsagt ingen fasit for andre enn han, men denne har jeg virkelig prøvd å like, mye mer, men synes den er så langt unna forgjengeren, at nei, her lykkes Commando (1985) mye bedre, da den tar seg ikke selv så seriøst og høytidelig som de senere 80-talls kapitlene med John J. Rambo, og maks en 6/10 film, knapt nok det.

Die Hard (1988) og tydelig at John McTiernan er den virkelige "vinner" av denne kåringen, med hele to mesterlige actioneventyr i Predator og Die Hard på topp 10, og i grunn vel fortjent, selv om en i senere tid, foretrekker Predator litt mer, enn Die Hard.

Lethal Weapon (1987) var vel også en av disse som på godt og vondt, forandret mye på actionsjangeren, buddy-cop filmene ble aldri helt det samme, selv om en synes at 48 Hrs. og Midnight Run er to som stiller enda sterkere enn Beverly Hills Cop og første av Dødelig Våpen titlene.
Nå er vel både nevnte 80-talls filmserier enten godt i gang med filming, eller planlegging i et splitter nytt eventyr, og spørsmålet blir jo da:

"Are they too old for this shit?"

The Goonies (1985), i likhet med Rambo 2, enda en som virker å ha en kjempestor fanskare, hvor en selv synes filmen er bare irriterende og slitsom, minus noen sjarmerende skurker i Robert Davi som operasyngende bad guy, og nei, The Monster Club (1987), var helt klart mer å foretrekke, den var morsom, sjarmerende og inneholdt noen overraskende dramatiske små stunder, og slikt fant jeg fint lite av, i Goonies. Men musikken var ikke gæren, da. Mulig ting ville sett veldig annerledes ut, om en så The Goonies som guttunge, og ikke tenåring, mye senere.

Back to the Future (1985) i likhet med Ghostbusters, ikke sett i sin helhet på evigheter, men når en så gjorde det, ble det kanskje litt for ofte og mye. Likevel, den soleklart beste i serien, og aldri vært spesielt glad i oppfølgerne, men kan tenkes man rett og slett må ha et nytt besøk med trioen.

Den første i videoen, baseball filmen, er den eneste man ikke har sett, og tja, den får sees når den tid kommer, men alt i alt, ei ikke så gæren toppliste, selv om en ikke er helt enig i alt, så var nå hvert fall Die Hard og Predator vanskelig å ikke si seg enig i.

Blir interessant å følge med videre, dersom et annet filmtiår skal gås gjennom. Uansett, takk for at du har holdt oss oppdatert Elgen, ;) for ikke alltids så lett å holde følge med videopplaster og når det legges ut noe nytt, og sikkert ikke enklere når han også måtte bytte kanal navn osv.
Veldig lang serie dette her, jeg ser at jeg postet første del 4.mars her inne
Major League har jeg ikke sett jeg heller, og tror neppe den havner på min topp-10 liste
Goonies har jeg sett men i voksen alder og det blir helt feil tenker jeg.
De andre kan jeg være enig i men at "Rambo 2" er så høyt oppe forstår jeg ikke

Ser fram til en Topp 100 blant 90-tallsfilmer, det kan bli meget interessant.

Jeg skal nok holde poste dem her på film-forumet etter hvert

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor sep 29, 2022 9:26 pm Veldig lang serie dette her, jeg ser at jeg postet første del 4.mars her inne
Major League har jeg ikke sett jeg heller, og tror neppe den havner på min topp-10 liste
Goonies har jeg sett men i voksen alder og det blir helt feil tenker jeg.
De andre kan jeg være enig i men at "Rambo 2" er så høyt oppe forstår jeg ikke

Ser fram til en Topp 100 blant 90-tallsfilmer, det kan bli meget interessant.

Jeg skal nok holde poste dem her på film-forumet etter hvert
Ja, han har greid å holde oss på tå hev, siste 6-7 månedene, og sånn sett er det ikke mye å utsette på, da kjekt at ikke alt kommer på en og samme tid, da går jo også litt av piffen ut.
Usikker på om en jeg har nevnt det, men har tidligere filmtiår blitt gjort om til ei slik Topp 100 kåring?
Ville elsket en dedikert til 70-tallet, men 90-tallet er ikke akkurat noen dumt tiår for film det heller, så skal definitivt bli spennende å følge utover.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Så denne før One False Move (1992) i går kveld, måtte liksom ha noe god film å tråle meg gjennom, de siste timene før 1 oktober påbegynte, og hvor alt ikke skrekkfilm relatert, blir satt til side, i de 4 kommende ukene.
Dessverre ble de to gjensynene (tross meget hyggelige) antageligvis også gårsdagens eneste lyspunkt, da de to skrekkfilmene (orker ikke skrive omtale her og nå) ble nedturer, og ingen god start på Halloween Oktober Utfordringen.

Nok om det, over til denne fortsatt herlig over-the-top Arnold filmen:
Bilde
The Running Man (1987) av Paul Michael Glaser

"I'm not into politics. I'm into survival."

Som et resultat av den økonomiske kollapsen i 2017, i hop med stadig mindre tilgjengelige naturlige ressurser, så har den amerikanske regjeringen tatt seg den frihet i å omgjøre landet og dets befolkning, til å bli del av et enormt fengsel, inndelt i ulike militær soner, og hvor all form for kreativitet og kulturelle aktiviteter, blir øyeblikkelig slått brutalt ned på.
Men den mest effektive måten å holde massene lydige og stille på, skjer gjennom det sadistiske og uhyre populære tv-showet The Running, hvor tidligere fanger, får ei unik "mulighet" til å gjenvinne sin frihet, da ved å bli utvalgt som deltagere, og vil snart måtte løpe for livet, ettersom rett bak, har de et knippe med blodtørstige jegere, der vil gjøre alt de kan for å gi publikum den aller beste underholdningen som tv kan tilby.


Alltids vært en stor favoritt, selv om mange virker å avfeie filmen som en av Arnies svakere 80-talls filmer, så innehar den alt jeg elsker med denne type 80-talls action. Her får man latterlige one-liners, fargerike karakterer, heftig action og ei smellheit Maria Conchita Alonso, og nei, kan jo alltids undre på hvordan ting hadde gått, dersom en annen regissør hadde fått jobben, da både Alex Cox, Paul Verhoeven med flere, var tiltenkt den biten, men sistnevnte ville jo selvsagt bli opptatt med mesterverket RoboCop, og selv om The Running Man ikke innehar samme type kraftfull action og voldsbruk, er mye av de typiske Verhoeven samfunnssatiren blandet med mørk komedie, definitivt tilstede flere steder ut.

Filmen er jo basert på boka med samme navn, av Stephen King, men da under navnet Richard Bachman, og var innom den tidligere i sommer, og joda, klisjeen om at boka er bedre enn filmen, stemmer nok greit, men filmen er så ufattelig mye mer underholdende, så en hyggelig vinn-vinn situasjon for min del.
Christopher Reeve og Tom Selleck var vel tidlig ut vurdert i rollen som Ben Richards, men i det øyeblikket Schwarzenegger ankom prosjektet, så ble det nok omgjort til en mye mer lettere type actionunderholdning, med fokus på klassiske vittige replikker og der bokas mer seriøse og dystre stemning, raskt forsvant ut av vinduet.
Likevel, Arnie gjør jobben, og ler godt av de mange hysteriske men erke typiske gryntelydene han kommer med, og noen av one-linerne er fullt å høyde med hans aller beste, godt hjulpet av den temperamentsfulle og sexy Conchita Alonso, eller den sleske drittsekken Damon Killian (Richard Dawson), som har publikum i sin hule hånd, tross av at alt er jo bygd rundt løgner og manipulasjon, alt for å holde folket nede og innendørs, trygt foran tv-skjermene, døgnet rundt.

Killian er kanskje ingen klassisk 80-talls actionfilm skurk, men den typen som er så gjennomført sleip og nasty, men samtidig vanskelig å mislike:

Ben Richards: "I've seen you before. You're the asshole on TV."

Damon Killian: "That's funny. I was going to say the same thing about you."

Steven De Souza står jo for manus, så ikke rart man ler godt av alt, og var jo selvsagt med også i å gjøre Commando (1985), så de latterlige one-linerne og dialogen, er nok ingen "tilfeldighet".

Av andre interessante og artige figurer, er det vanskelig å unngå gladiatorene, der spesielt Erland Van Lindth, i rollen som den godt overfødde operasyngende "juletreet", kjører rundt i en hysterisk bil, og zæpper i vei, mens Jesse Ventura er også en man gjerne skulle likt å sett litt mer av, da i rollen som Captain Freedom, en fyr som lever etter de gamle gladiatorenes kodeks, da ved å drepe deltagerne kun med bare nevene, og ikke masse våpen og dilldall.

I rollen som Killians høyreiste livvakt, finner vi Arnolds gamle kompis Sven Ole-Thorsen, der spiller Sven.

Tross av at filmen som nevnt, ikke slår like godt fra seg, som andre Arnie filmer fra det tiåret, så er det nå likevel et par som tja, en alltids glemmer, ala den hvor nevnte Dynamo (Van Lindth) står med buksene godt nedpå knærne, og er bøyd over Amber (Conchita Alonso), klar for å vise at han ikke er noen "vattpikk".

Vel, denne innehar stadig ei herlig blanding av feel-good stemning og gjensynsfaktor, samt at filmens fokus på hvordan reality-tv ville dominere, døgnet rundt, var kanskje ikke særlig troverdig i 1987, men likevel ikke for langt bak, og blir muligens en stund til folk melder seg på "familieshow" ala Climbing for Dollars eller hovedmenyen, The Running Man. Men så lenge folk vil ha trashy underholdning i beste sendetid, og det finnes de som er mer enn villig til å gjøre så og si hva som helst for å gi/bidra til den slags, så skal en jo aldri si aldri.

8,5/10

Bilde
Har jo også posta litt av den fengende og stemningsfulle musikken til Harold Faltermeyer i filmmusikktråden, men som med mange av datidens 80-talls actioneventyr, måtte du liksom avslutte med ei heftig powerballade, og John Parr skuffer selvsagt ikke på det området:

zappadude

Legg inn av zappadude »

1990: The Bronx Warriors ( 1982 ) av Enzo G. Castellari - 7/10

Escape from the Bronx ( 1983 ) av Enzo G. Castellari - 6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: lør okt 01, 2022 6:22 pm 1990: The Bronx Warriors ( 1982 ) av Enzo G. Castellari - 7/10

Escape from the Bronx ( 1983 ) av Enzo G. Castellari - 6/10
Du er nok litt mer gavmild enn det jeg var, angående Bronx Warriors 2, den syntes jeg var skuffende og tam, kontra originalen, der var ganske så artig, og kom jo en del av disse post-apokalyptiske italienske rip-offene på den tid, der The New Barbarians (1982) var vel The Road Warrior (1981) minus budsjett og samme talent, mens 2019: After the Fall of New York (1983) var italienernes svar på Escape from New York (1981), og ja, Bronx Warriors la seg vel etter The Warriors (1979).
Ler alltids godt av de vittige one-linerne, særlig fra han duden med briller, eller Vic Morrow, så er vel og Fred Williamson med her også.
Hovedkarakteren ser jo urkomisk ut, der han sprader rundt i de syltrange lærbuksene, og ble vel beskrevet av noen fra gamle IMDb forumet, som en der går rundt som Frankensteins monster, i hop med en gange, fra noen der innser at han må veldig på do, men kommer ikke til å rekke det, så han forsøker å unngå å drite i buksa, da ved å bevege seg meget "rart", men ja, komedie ble det nå ut av alt sammen.

Må se igjen flere av disse, for altfor lenge siden.

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: søn okt 02, 2022 1:16 pm
zappadude skrev: lør okt 01, 2022 6:22 pm 1990: The Bronx Warriors ( 1982 ) av Enzo G. Castellari - 7/10

Escape from the Bronx ( 1983 ) av Enzo G. Castellari - 6/10
Du er nok litt mer gavmild enn det jeg var, angående Bronx Warriors 2, den syntes jeg var skuffende og tam, kontra originalen, der var ganske så artig, og kom jo en del av disse post-apokalyptiske italienske rip-offene på den tid, der The New Barbarians (1982) var vel The Road Warrior (1981) minus budsjett og samme talent, mens 2019: After the Fall of New York (1983) var italienernes svar på Escape from New York (1981), og ja, Bronx Warriors la seg vel etter The Warriors (1979).
Ler alltids godt av de vittige one-linerne, særlig fra han duden med briller, eller Vic Morrow, så er vel og Fred Williamson med her også.
Hovedkarakteren ser jo urkomisk ut, der han sprader rundt i de syltrange lærbuksene, og ble vel beskrevet av noen fra gamle IMDb forumet, som en der går rundt som Frankensteins monster, i hop med en gange, fra noen der innser at han må veldig på do, men kommer ikke til å rekke det, så han forsøker å unngå å drite i buksa, da ved å bevege seg meget "rart", men ja, komedie ble det nå ut av alt sammen.

Må se igjen flere av disse, for altfor lenge siden.
Herlig og sleasy B preg over disse filmene. Mulig jeg var alt for gavmild med Bronx Warrior 2, men likte godt Henry Silva i skurkerollen. Vic Morrow var solid i film nummer 1, var vel også en av hans siste filmer før hans tragiske bortgang under innspillingen av filmen Twilight Zone: The Movie.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja, Italienerne kunne sin sleaze og cheese, vil faktisk si at flere av deres lavbudsjetts plagiater/kopier, er fullt på høyde med de amerikanske originalene, når det gjelder underholdning.
Hjelper nok også i at de ofte fikk satt sammen et såpass fargerikt galleri av karakterskuespillere og hvor bruken av utbrente bydeler ala South-Bronx på den tid, la jo allerede på forhånd til rette, en helt unik atmosfære og lokaler, selv om det er også en trist påminnelse om hvor fælt det lå an i New York by på den tiden, kanskje aller mest for stakkarene som faktisk bodde der.

Hadde nesten glemt bort at Henry Silva stilte opp i oppfølgeren av Bronx Warriors, en herlig skurkekarakter, men ja, tviler på at det er nok til at en vil gi filmen et gjensyn.
Ja, meget trist hvordan det endte for Morrow, og satt med en ekkel følelse når en så for første gang Twilight Zone filmen tidligere i år, og må ha vært ekstra vondt for familien og datter Jennifer Jason Leigh.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

80-talls Thanksgiving komedieklassikeren Planes, Trains and Automobiles (1987) kommer visstnok i ei ny 4K Blu-Ray 35th Anniversary utgave, der skal inneholde over 75 minutter med tidligere uutgitt bonusmateriale, og tja, det får en jo til å undre på om det kanskje en gang i fremtiden, vil gjøre det mulig at den notoriske 3 timers versjonen, kan være en realitet. Inntil da, så kan det virke som veldig mye av de bort klipte og antatt "tapte" scenene, nå er tilbake, men tror en ser an litt, for har allerede ørten DVD utgaver av samme film fra før, inkludert såkalte spesial versjoner, og elsker jo filmen og Candy, men vil høre hva folk har å si, før en splasher ut enda mer:
Bilde
https://www.blu-ray.com/news/?id=31428

Er nesten litt glad man ikke punga ut på en av de nyere og ganske stive i pris Blu-ray utgavene av samme film, for det kom vel ei (med flere) John Hughes steel-book Blu-rays i år, så er nok mange som føler seg litt snytt, men Paramount har nok tvilsomt vært for "impulsive", og planlagt godt og nøye, da tidligere har det vel vært alt fra 15-20-25 og 30 års jubileumsutgaver på DVD/Blu-ray, der enkelte virket til og med å selge filmen mer som en "julefilm", hvert fall uti fra art worken på slipcoveret.

Håper også dette kan lede an til et nyutgitt soundtrack, med mye mer av de instrumentale bidragene fra samme film.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Vår gode venn med listene har laga en ny video, denne gangen om en klassiker fra 80-tallet


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor okt 06, 2022 1:02 am Vår gode venn med listene har laga en ny video, denne gangen om en klassiker fra 80-tallet
► Show Spoiler
Er jo midt inn en tung skrekkfilm periode, og vel, når en ser slike videoer omkring enkelte 80-talls filmer, får en jo litt lyst til å gyve løs på Road House igjen, selv om en gjorde vel så, senest i sommer-høst 2020. Utrolig kul og tøff action-western, og skulle ønske Patrick Swayze hadde gjort et par flere av den type filmer, selv om det kom jo noen senere action-macho eventyr fra hans del, men få matchet den elleville underholdningen der foregår innafor veggene i nevnte 1989 film og den kaotiske nattklubb.

Hadde helt glemt at en remake visstnok er på vei, og ja, tror faktisk Rhonda Rousey var rykta å "sjokkerende" ta på seg jobben som den kvinnelige bounceren, men virker som det ikke ble noe av, men kom jo ei så-som-så fortsettelse, hvor sønnen til Gary Busey (Jake) har skurkerollen, glemt hvem som spilte sønnen eller slektningen til Dalton, men tja, i grunn ingen fæl DTV utgivelse, men av typen der går rett i glemmeboka, dagen derpå.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons okt 05, 2022 6:30 pm 80-talls Thanksgiving komedieklassikeren Planes, Trains and Automobiles (1987) kommer visstnok i ei ny 4K Blu-Ray 35th Anniversary utgave, der skal inneholde over 75 minutter med tidligere uutgitt bonusmateriale, og tja, det får en jo til å undre på om det kanskje en gang i fremtiden, vil gjøre det mulig at den notoriske 3 timers versjonen, kan være en realitet. Inntil da, så kan det virke som veldig mye av de bort klipte og antatt "tapte" scenene, nå er tilbake, men tror en ser an litt, for har allerede ørten DVD utgaver av samme film fra før, inkludert såkalte spesial versjoner, og elsker jo filmen og Candy, men vil høre hva folk har å si, før en splasher ut enda mer:
► Show Spoiler
https://www.blu-ray.com/news/?id=31428

Er nesten litt glad man ikke punga ut på en av de nyere og ganske stive i pris Blu-ray utgavene av samme film, for det kom vel ei (med flere) John Hughes steel-book Blu-rays i år, så er nok mange som føler seg litt snytt, men Paramount har nok tvilsomt vært for "impulsive", og planlagt godt og nøye, da tidligere har det vel vært alt fra 15-20-25 og 30 års jubileumsutgaver på DVD/Blu-ray, der enkelte virket til og med å selge filmen mer som en "julefilm", hvert fall uti fra art worken på slipcoveret.

Håper også dette kan lede an til et nyutgitt soundtrack, med mye mer av de instrumentale bidragene fra samme film.
Kanon film, en av få som har fått så høyt som 9/10 hos meg. Kunne godt tenkt meg å se en enda lengre versjon, slike filmer lages bare ikke lengre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: fre okt 07, 2022 12:38 am Kanon film, en av få som har fått så høyt som 9/10 hos meg. Kunne godt tenkt meg å se en enda lengre versjon, slike filmer lages bare ikke lengre.
10ern blank hos meg, selv om det tok noen runder før den gikk fra 7/10, 8/10 og så ja, en stødig og positiv kurve mot topp, og skyldes nok også at man er så utrolig glad i John Candy, og kjemien i hop med Steve Martin er heller ikke til å komme unna med.

En lengre versjon kan jo bidra til at ting blir enda bedre, men også rote litt til den fine, trygge stemningen, tempoet og karakterene man er så glad i, hvert fall om det blir såpass drastiske forandringer.
For det har jo vært snakket mye tidligere (på ulike film forum) om scener der var kuttet vekk/gått tapt, hvor Candys karakter hadde en langt mørkere side av seg, og det ble spøkt med, at Martins karakter fryktet at han hadde havnet i hop med en potensiell seriemorder, og i en scene har vel også Candy ei blåveis i ansiktet, og spørs om ikke ting gikk mye heftigere for seg, enn det man endte opp med i den 85-90 minutter originale kinoversjonen.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 07, 2022 11:37 am
4pLaY skrev: fre okt 07, 2022 12:38 am Kanon film, en av få som har fått så høyt som 9/10 hos meg. Kunne godt tenkt meg å se en enda lengre versjon, slike filmer lages bare ikke lengre.
10ern blank hos meg, selv om det tok noen runder før den gikk fra 7/10, 8/10 og så ja, en stødig og positiv kurve mot topp, og skyldes nok også at man er så utrolig glad i John Candy, og kjemien i hop med Steve Martin er heller ikke til å komme unna med.

En lengre versjon kan jo bidra til at ting blir enda bedre, men også rote litt til den fine, trygge stemningen, tempoet og karakterene man er så glad i, hvert fall om det blir såpass drastiske forandringer.
For det har jo vært snakket mye tidligere (på ulike film forum) om scener der var kuttet vekk/gått tapt, hvor Candys karakter hadde en langt mørkere side av seg, og det ble spøkt med, at Martins karakter fryktet at han hadde havnet i hop med en potensiell seriemorder, og i en scene har vel også Candy ei blåveis i ansiktet, og spørs om ikke ting gikk mye heftigere for seg, enn det man endte opp med i den 85-90 minutter originale kinoversjonen.
Jeg gir nesten ingenting 10, det betyr at noe er perfekt på alle fronter.

Jeg er villig til å ta sjansen, om jeg ikke liker en ny cut er det jo ikke noe som hindrer meg til å glemme den bort og gå tilbake til den vi har nå.

zappadude

Legg inn av zappadude »

In The Line Of Duty: FBI Murders ( 1988 )



Har fårt sanse for disse In The Line Of Duty tv filmene som kom på slutten av 80 tallet og fortsatte utover 90 tallet ( Er vel 10 filmer totalt )
Første filmen In The Line Of Duty: FBI Murders ( 1988 ) likte jeg ganske så godt. Har sett filmene In the Line of Duty: A Cop for the Killing ( 1990 ), In the Line of Duty: Manhunt in the Dakotas ( 1991 ) og In the Line of Duty: Street War ( 1992 ) til nå og alle har vært alt fra ok til gode. En god del av filmene er basert på virkelige hendelser.

zappadude

Legg inn av zappadude »







Diigger disse to filmen, og Don Adams er perfekt i rollen som Agent 86, Maxwell Smart. Liker utrolig godt 60 talls Tv serien Get Smart som disse filmene er basert på, hvor også Don Adams spiller hovedrollen som Agent 86, Maxwell Smart og alltid sjarmerende Barbara Feldon er med som Agent 99. Don Adams prøvde å gjenskape magien med en ny Get Smart serie på 90 tallet, der Andy Dick spiller sønnen hans. Barbara Feldon er også med der. Den fikk 7 episoder og ble ingen suksess, men den har sine morsomme øyeblikk. Don Adams har også stemmen til Inspector Gadget i den kjente animerte serien fra 80 tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Survivor (1987) av Michael Shackleton

Ny runde med 80-talls post-apokalyptisk b-film, der dessverre tar en mindre evighet med voice-overs og tafatte sex-scener før ting kommer skikkelig i gang, for en vet at noe vil skje, i det Richard Moll som bad guy gjør sin inntreden. Men også her, makter filmen å skuffe, for hva sitter man igjen med? Joda, en endeløs lang tale, der virker sterkt inspirert av tyngre sci-fi utgivelser ala Blade Runner, og nei, Moll er en likandes skurkeskuespiller, men noen Rutger Hauer er han nå ikke.

Helten er så gjennomført livløs og tam, at nei, det hele reddes av filmens stemning, der særlig scenene under bakken, var rimelig tøffe.
Ellers var høydepunktet med denne Novia kan film norske Big Box VHS utgaven, ei lang trailer av Andy Sidaris "mesterverk" Hard Ticket to Hawaii (1988) og Chuck Norris filmen Firewalker.

4/10

Doin’ Time on Planet Earth (1988) av Charles Matthau

En rimelig døll tenårings komedie, der forsøker å selge ei historie om en ung mann, der føler seg veldig annerledes enn sin familie, og da må han jo være helt unik og spesiell, kanskje like greit et romvesen?

Dessverre lider filmen av en fryktelig tafatt og kjedelig hovedkarakter, der er jo langt mer kjip enn sine "normale" nærmeste, og kjøper ikke for et sekund at den deilige og barmfagre baben, bare tilfeldigvis faller pladask for en slik ynkelig fyr, men typisk filmklisje, meget tungt benyttet innen denne type 80-talls underholdning.

Holdt på å sovne flere steder ut, men Adam West ankommer et stykke ut, og bare det bidrar i at filmen ikke ender opp som en "tidenes verste" kandidat, så har man også nevnte blondine, der viser seg godt frem, men siden VHSen var ei Mayco utgave, så er det kanskje kutta vekk noen mer interessante biter, her og der.

Alt i alt, ei dårlig film, der kun reddes av likandes karer som West og noen småartige referanser til bandet The B52s.

3/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Unnamable (1988) og The Unnamable II (1992) av Jean-Paul Ouellette

Ei gruppe studenter fra det lokale universitet Miskatonic, bestemmer seg for å trosse legenden om at et fælt beist visstnok stadig holder til i et eldre hus, og når de så finner ut at legenden er sann, starter et desperat forsøk i å unnslippe den sikre døden.

Nok ei left over fra forrige skrekkfilmmåned, og en man er glad en omsider fikk sett, tross av at den kanskje ikke er blant de beste av H.P. Lovecraft filmatiseringene, så har den masser av stemning, god kjemi mellom hovedrolleinnehaverne og et ufattelig kult monster.
En oppfølger kom ut 4 år senere, og fortsetter mer eller mindre der førstefilmen slapp, men har mer å spille på i form av flere karakterer og mulig større budsjett å boltre seg i.

Likte begge filmene, og definitivt noe en må vurdere å få tak i på DVD eller Blu-ray.
Langt unna Re-Animator og From Beyond, men som to stykk artige og underholdende monster-hjemsøkt hus skrekktitler, så kunne man helt klart endt opp med noe langt verre.

6/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Legger den her selv om det er noe 90-tallsfilmer som blir omtalt.
Sport egner seg best å se direkte og ikke i spillefilmer men det finnes unntak. Hoosiers er vel en film jeg liker godt men ser ikke den som "ren" sportsfilm.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Aspen Extreme så jeg tidligere i år, og ble veldig skuffa. Husker en så noe fra årevis tilbake, når den gikk som nattfilm, men foruten noen deilige babes, var det for mange usympatiske klyser samt at filmen aldri helt fant balansen mellom seriøs drama-thriller og mer lett og sexy tenårings komedie.

Above the Rim er også en man så for ikke så mange årene siden, men var mest av typen sett, og glemt dagen derpå.
De andre filmene har jeg aldri sett før, så kanskje noe en får sjekke opp litt nærmere, når en finner tid og interesse for sports relatert film.

en som vet
Innlegg: 37

Legg inn av en som vet »

har ikke sett Teen Wolf på over 30 år......

Mothers Day fra 1980 er en ålreit skrekkfilm

Håper det kommer en ny versjon av Masters of Universe med panelkom-spor og bortklipte scener....Dolph fylte nettopp 65 år btw

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

en som vet skrev: lør nov 12, 2022 12:22 pm har ikke sett Teen Wolf på over 30 år......

Mothers Day fra 1980 er en ålreit skrekkfilm
Hyggelig å se deg igjen, PaulBearers.
Ja, Mothers Day er slettes ikke dum, hadde ei Troma DVD utgave for en del år tilbake, går vel under backwoods slasher type b-film underholdning, en viss sjarm var det jo også. Kom det ikke en nyversjon, for en del år tilbake? Gikk lenge rykter om at Rebecca DeMornay skulle ta på seg rollen som moderen.
Aldri sett, og tja, usikker på om en vil gjøre noe med det, utover.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Så Masters of the Universe tidligere i sommer, fortsatt en festlig og underholdende action-eventyr film, der jeg godt kunne tenkt å oppgradere via ei nyere Blu-ray utgave.

Dolphern holder seg godt, og usikker på om han har noe med kommende Expendables 4 å gjøre, men virker som den serien vil kanskje bikke over i en spin-off tv-serie, med fokus på yngre og mindre kjente folk, eller så har man hørt litt fra ulike hold, siste årene.
Føler meg i grunn godt fornøyd med de to første, den tredje var ikke mye å juble over, og har kanskje gått litt for langt mellom forrige eventyr og den nye filmen, men blir vel til at man ser den også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tag: The Assassination Game (1982) Nick Castle

Ei mildt sagt skuffende og tam forsøk i å lage en slags slasher-thriller møter krim parodi, hvor en rekke studenter er dypt inne i en lek ved navn The Assassination Game, og hvor hvem som helst kan henge seg på, så lenge du har tilgang til en lekepistol som skyter en plastdart mot din rival, helst før du selv blir et potensielt offer.
Dessverre er det noen som tar ting litt for alvorlig, og plutselig funnet ut at det er mer "moro" å bruke ekte ammunisjon, og dermed blir alt snudd til en kamp om overlevelse, ikke trofeer.

Nei, tross navn som Robert Carradine, Linda Hamilton og Bruce Abbott, samt han med den "artige" stemmen (Michael Winslow) fra Politiskole filmene, føles det ut som filmen aldri makter å finne ei vellykket balanse, eller hva den ønsker å være.
Forsøkene på komedie er bare småkjipe, og når den hopper over i å være ei psykologisk slasher-thriller, blir det også litt snålt, så nei, av lignende 80-talls underholdning, foretrekker jeg nok helt klart Gotcha! (1985) med Anthony Edwards, der maktet å gå fra en lignende opplegg, til å snu opp ned og ende i en mørkere og spennende thriller.

Likevel, nevnte Abbott er nå hvert fall en som ikke faller helt gjennom, visstnok hans filmdebut og minner litt om en yngre utgave av Travis Bickle, og veldig ulik hans senere og mer kjente filmroller i Re-Animator filmene.
Hamilton var jo 2 år unna suksess og gjennombruddet i The Terminator, men har fortsatt massive skulderputer (ser nesten ut som hun har rappa noe utstyr fra en fotballspiller) mens Robert Carradine er umulig (for meg da) å se i mer seriøse roller, da en alltids kommer tilbake til Revenge of the Nerds og Lewis Skolnick.

Den norske tittelen var Midt i Blinken, og både tittel og VHS coveret var langt tøffere enn de mange dølle og til dels gyselige variantene (dæven, ene mer jævlig enn den andre), der ser ofte ut som ei Pink Panther møter Animals House rip-off, likevel, fant noe humor i enkelte av disse veldig kreative (langt mer enn filmen) plakatene:
Bilde
og nei, ble en små kjedelig og lite givende filmkveld, og ender med:

4,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Her er alle filmene samlet i en lang video (i stedet for 10 videoer med 10 filmer hver)


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vært alt annet enn motivert for film, siste uka, og hjelpes ikke på av det lille en har fått igjen:

Silk (1986) av Cirio H. Santiago

Ei rimelig døll actionfilm, med ellers flotte Cec Verrell (den heite skyteglade berta fra kultfilmen Hell Comes to Frogtown), og noe så sjeldent som ei sexy og tøff kvinnelig helt, satt til å sparke ræv i tropiske omgivelser i Hawaii.
Får litt Andy Sidaris stemning ut av den slags, men verken cheesen eller komedien er å finne, og VHS tapen man nylig kjøpte, åpnet med 10-15 minutters flerring/skurring av bilde og lyd, så nei, dette var ikke mye å juble over.

4/10

Bilde
Combat Academy (1986) av Neal Isreal

Sett før, og var inkludert i hop med nevnte Silk, som 2 filmer lagt utpå ei VHS kassett, sånn sett ganske kult, men ja, ikke like tøft hva en faktisk satt igjen med. For denne Stripes (1981) møter Politiskolen (1984) rip-offen, mangler det meste av hva som gjorde de nevnte 80-talls komedie klassikerne til så stor suksess, nemlig en sjarmerende og likandes anti-helt (Bill Murray og Steve Guttenberg), og i stedet får vi en irriterende douchebag (meste av tiden) i Seth Gordon, som taklet mer seriøse roller på den tiden, men komedie virket det som at ting bare prella rett av, for nei, hadde det ikke vært langt mer likandes folk som søte Dana Hill, Richard Moll som noe eksentrisk kjemilærer eller ja, selv en ung George Clooney gjorde bedre innsats i å fremstå sympatisk, så nei, ingen bedring siden forrige visitt, og var vel også ei tv-film, men synd, for mange kjente fjes og kommende stjerner innafor tv og film verden, men blir aldri noe mer enn maks ei:

4,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: man nov 14, 2022 11:27 pm Her er alle filmene samlet i en lang video (i stedet for 10 videoer med 10 filmer hver)
Ikke umulig en vil finne veien til den, for ei liten påminnelse om de man aldri har sett før, men godt kunne tenkt å gi et forsøk fremover.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Husker jeg så Combat Academy på slutten av 80-tallet en gang. Tror ikke den gjorde noe stort inntrykk. En del bra skuespillere men ble vel litt samlebånd av den. Politiskolen var på et helt annet nivå. Særlig den første.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»