Den store åttitallstråden...del 2
Re: Den store åttitallstråden...del 2
Skal gi meg nå men denne er verdt å nevne igjen:
Say Anything...(1989)
Med John Cusack, Ione Skye og John Mahoney Manus og regi av Cameron Crowe
Jeg prøver å se alle filmene jeg har gått glipp av (spesielt fra 80-tallet) og jeg vet ikke hvordan jeg har gått glipp av denne. Kanskje den ikke gikk der jeg bodde i 1989. Vel uansett er dette en uvanlig god film med et ganske typisk format som en romantisk komedie/drama. John Cusack spiller her veldig godt som har lite ambisjoner etter eksamen mot Ione Skye som har kommet inn på en eliteskole i England, Hun bor med faren (John Mahoney som gjør henne teknisk søsteren til Frasier og Niles haha) Lilith dukker også opp her som en av lærerne men nå roter jeg med rollene fra Frasier her. Seriøst er det en god historie fortalt med hjerte og mye god musikk setter stemningen (Soundgarden) Kanskje jeg er litt bløthjerta eller for nostalgisk når det kommer til slike filmer men jeg gir denne filmen en solid
9/10
Say Anything...(1989)
Med John Cusack, Ione Skye og John Mahoney Manus og regi av Cameron Crowe
Jeg prøver å se alle filmene jeg har gått glipp av (spesielt fra 80-tallet) og jeg vet ikke hvordan jeg har gått glipp av denne. Kanskje den ikke gikk der jeg bodde i 1989. Vel uansett er dette en uvanlig god film med et ganske typisk format som en romantisk komedie/drama. John Cusack spiller her veldig godt som har lite ambisjoner etter eksamen mot Ione Skye som har kommet inn på en eliteskole i England, Hun bor med faren (John Mahoney som gjør henne teknisk søsteren til Frasier og Niles haha) Lilith dukker også opp her som en av lærerne men nå roter jeg med rollene fra Frasier her. Seriøst er det en god historie fortalt med hjerte og mye god musikk setter stemningen (Soundgarden) Kanskje jeg er litt bløthjerta eller for nostalgisk når det kommer til slike filmer men jeg gir denne filmen en solid
9/10
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Denne kjøpte jeg nylig via ei norsk Mayco VHS leiekassett, med utrolig stilig Big Box cover, men der viktigste grunn, filmen, ikke fungerte særlig. Hele bildet hoppet og spratt så mye, at en knapt så noe som helst. Glemte jo selvfølgelig å slenge inn denne, under nylige innkjøpte filmer, men har gjenbestilt One Crazy Summer (1986), også ei usett John Cusack film, men ja, får se an litt i ulike tråder man ofte posta i eller fant mye gode tips om film og musikk, for synd om alt forsvinner fra gamlesiden, rett inn i det store intet.
Kjekt at du dro frem et par filmer man enda ikke har sett, men gjerne vil, via Rivers Edge og nevnte Say Anything, for var jo dine tips rundt blant annet Birdy og tror ei annen Matthew Modine 80-talls film, muligens Vision Quest? som en har fått godt utbytte av å lete opp senere.
Nei, skal prøve å bruke litt tid på å kikke innom film og musikk forumet, før det er over og ut. Dersom en greier å finne dem igjen da.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Prøvde forresten å logge meg inn på VGD nylig, men ja, fikk kun opp ei beskjed om at det gikk ikke, eller noe ala "siden var ikke tilgjengelig", men hvert fall mulig å spore opp ulike tråder man fant mye glede i, samt tips og spennende anbefalinger.
Legger inn et par fine omtaler og tips om film en godt kunne tenkt å se, eller vil snart gjøre under, da med brukernavn/profil fra gamle VGD:
Better Off Dead(1985) av Navarone73
Kjører gjensyn med John Cusack's tidlige filmer fra 80-tallet. Storkoste meg med gjensyn av The Sure Thing og One Crazy Summer i fjor. I går var det dags for Better Off Dead.
John Cusack spiller her Lane Meyer. Han er dypt forelsket, eller skal vi si besatt, av Beth men hun vil heller ha den lite symptatiske kapteinen på skilaget, Roy Stalin(!). Avvisningen til Beth gjør Lane rimelig suicidal og han prøver ut diverse måter å gjøre det slutt på. På ski ned K12 er en av tingene han prøver på som enten vil imponere Beth så mye at hun dumper Roy og går for ham eller han dør som også er et ok alternativ for Lane.
Å spise maten Lane's mor serverer burde også være et alternativ for en som er lei av livet. Hun er så langt i fra en mesterkokk som man kan komme. Grønn bacon er bare en av "fristelsene" hun serverer familien. Muligens splitter pine gal denne moren.
I alt det negative så flytter det inn en vakker fransk jente hos naboen til Lane. Hun er et skue for øyet og blir en god støtte for stakkar Lane. Monique, som hun heter, er student og skal bo en stund hjemme hos Mrs Smith og hennes "sjarmerende" sønn Ricky. Ricky er litt av en type.
Masse morsomme situasjoner i denne svarte komedien. Et avisbud som er ekstremt ivrig etter å få to dollar som Lane skylder ham huskes veldig godt.
Morsomt gjensyn dette. Hakket bak The Sure Thing og One Crazy Summer men verdt å se uten tvil.
7/10
Grandview U.S.A(1984) av Navarone73
Regissert av Randal Kleiser. Mannen bak Grease noen år før denne samt Den Blå Lagune. Å toppe Grease var vel nesten umulig. Grandview USA var aldri i nærheten og i følge Wikipedia har den tapt penger faktisk.
Jobber meg gjennom John Cusack på 80-tallet og han medvirker men ikke i noen stor rolle. Hans søster Joan dukker også opp i en liten rolle. Hovedrollen spilles av C.Thomas Howell. En ung gutt som er litt lei av livet i den lille byen Grandview. Han vil bort og skape seg en fremtid et annet sted.
Andre kjente og på den tiden unge skuespillere er Jamie Lee Curtis, Patrick Swayze og Jennifer Jason Leigh. Curtis er et flott og sjarmerende syn i denne filmen. Filmen høydepunkt muligens. John Cusack ser vi altfor lite til i rollen som Johnny Maine. Kompisen til Tim Pearson(C.Thomas Howell). Dette var hans tredje film bare.
Ingen stor film men bra skuespillere redder filmen noe. Filmen tapte penger og var aldri i nærheten av suksessen til Grease. Men aldri lett å hoppe etter Wirkola.
5/10
The Sure Thing(1985) av Navarone73
Gjensyn med komedie jeg ikke har sett siden 90-tallet en gang. En ung John Cusack briljerer i denne herlige komedien av Rob Reiner. Cusack var kun 19 år og virkelig i storform. Daphne Zuniga har alltid vært flott og spiller Cusacks klassevenninne Alison tross hun var fire år eldre da filmen ble laget. Nicollette Sheridan medvirker også og er smellvakker.
Andre kjente skuespillere som medvirker er Anthony Edwards og en ung Tim Robbins. Larry Hankin, som Seinfeld-fans husker som han som skulle spille Kramer i Jerry og Georges NBC prosjekt, dukker også opp som festlig trailersjåfør.
Cusack spilte i flere herlige komedier rundt midten av 80-tallet. One Crazy Summer og Hot Pursuit er to andre som kan varmt anbefales i tillegg til The Sure thing.
Cusacks karriere har gått virkelig nedover de siste årene men i The Sure Thing viser han hva som bodde(bor?) i han.
8/10
Cobra (1986) - George P. Costamos av Gimlesag
Nå, FrankN, nå er vi helt på bølgelengde her!
For en forrykende blanding av thriller/slasher/action/komedie dette var! Stallone aka Cobra er så steinhakket over the top råtøff at det faktisk fungerer ganske bra, selv om det er litt kleint å tenke på at Stallone har vært med på å skrive manuset.
Badguy:«Stop or I blow us all up!» Cobra: «I dont care. I dont shop here anyway»
Brutaliteten her er helt absurd. Nesten så jeg lurer på om denne filmen ble sensurert i sin tid? Cobra som banker dritten ut av gjengen som
prøver å drepe ham. Og hovedskurken her er av ypperste klasse, der han står med sammenbitte tenner og rister i sinne hver gang man ser ham, mens svettedråpene (som det ikke er lite av her) renner som en dusj ned ansiktet. Psykopaten i han oser bokstavelig talt. Kanskje den skumleste og kuleste badguyen jeg har sett i en actionfilm.
Biljakten er jo fylt til randen av heseblesende stunts, og må da være en av de beste jeg har sett.
Nei denne filmen var rett og slett like råtøff som den prøver å være. 8/10 - siste gang jeg skriver på telefon, makan til rotete skvip
The Allnighter (1987) av dengelgen
I rollene Susanna Hoffs, Dedee Pfeiffer og Joan Cusack bl.a Regi Tamar Simon Hoffs (moren til Susanna) Dette er ikke eg god film! Men så den mest for Susanna Hoffs (fra The Bangles) og selvsagt Dedee som er virkelig HOT her! Handlingen sirkler rundt en stor strandfest (The Fiesta) og det er mye følelser, svermeri og kjedsomhet. Musikken er generisk. Men de 3 jentene er flotte å se på. Gir den en snill
4/10
Losin' it (1983) av dengelgen
I rollene Tom Cruise, Jackie Earle Haley, John Stockwell og Shelley Long bl.a
Noen gutter reiser ned til Tijuana, Mexico for å miste jomfrudommen! Høres ut som en godt plot for en film? Ikke så spennende som det høres ut som. Cruise spiller her en usikker gutt. Det passer han ikke til for å si det mildt. Det eneste lyspunktet er kanskje Jackie Earle Haley som er energisk men naiv. Shelley Long er ikke så verst heller men får ikke så mye å spille på. Jeg er snill også med denne og gir den
4/10
Jeg så at disse filmene hadde vært på min "Watchlist" veldig lenge så jeg tenkte jeg skulle få sett dem. Vel nå har jeg gjort det, men jakten på gode 80-tallsfilmer jeg ikke har sett før ja den fortsetter.
UHF (1989) av dengelgen
I rollene "Weird Al" Yankovic, Victoria Jackson, Kevin McCarthy og Michael Richards. Tror ikke denne filmen slo så godt an i Norge, har bare hørt om den fra diverse amerikanske kritikere og podcaster opp igjennom årene. Jeg har en CD med Weird Al fra tidlig 90-tall og han er jo med i flere "Mannen med den nakne pistol" filmer som den STORE stjerna. Her i denne filmen kan han bli litt slitsom, men det er en morsom film -ikke minst er Michael Richards (Kramer i Seinfeld) som veldig dedikert vaktmester hysterisk morsom! Weird Al blir sjef for en liten lokal TV-stasjon og må fylle sendetida med et eller annet. Noe som er lettere sagt enn gjort. En hel rekke parodier på filmer/reklamer og musikkvideoer, noen mer vellykket enn andre.
Tror den er litt utdatert i 2019 men Michael Richards hever filmen noen hakk. Leste på IMDB at Trinidad Silva som har en mindre rolle i filmen døde i en bilulykke før filmen var ferdig innspilt. Han er mer kjent fra Colors (1988) som gjenglederen Frog. Gir denne en ganske snill 7/10
Der Himmel uber Berlin (1987) av dengelgen
Med Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander og Peter Falk Wim Wenders har regi og manus (sammen med Peter Handke) Dette er altså originalen til City of angels (1998) som ikke er verdt å si så mye om! Der Himmel uber Berlin (Wings of Desire som den heter i USA) derimot er et mesterverk! Bruno Ganz som nylig gikk bort spiller her en engel (ikke en "djevel" som i Der Untergang som sikkert er den rollen som flesteparten kjenner han fra) Han kan høre alles tanker og forstår alle språk men kan ikke smake, lukte eler andre fysiske ting som de dødelige kan.
Vil ikke si så veldig mye mer om denne filmen, den må oppleves. Det er ikke en typisk 80-tallsfilm, langt i fra men kom tilfeldigvis over denne og kan gi en sterk anbefaling!
9/10
80s tegnefilmer jeg skulle likt å se som live action: av PaulBearers_Urne
MASK (de med hjelmene som sloss mot terrororganisasjon Venom , kule kjøretøy osv)
Defenders of Earth (Lyn Gordon , Mandrake , Fantis og Lothar)
Bravestarr (sci fi western i det ytre rom , noen syns The Rock hadde passet men selv er jeg litt skeptisk , Superman '78 ble stor suksess selv om Reeve var ukjent)
Hadde vært kult om disse filmene foregikk på 80s (ingen mob tlf , internett osv) og med 80s musikk , kanskje Silvestri kunne komponert f.eks DoE ?
Det beste med 80-talls filmene var at de kunne være så cheesy som mulig og komme unna med det. Mine fem favoritter er: av McLovin
Top Gun - Antagelig filmen jeg har sett flest ganger.
Die Hard - Som over, men nest flest.
Ghostbusters - perfekt popcornunderholdning
E.T - Min første emosjonelle kinoopplevelse
Predator - En actionflick som har alt.
Det finnes bedre filmer enn disse, men få som har satt større spor. Kunne nevnt Tilbake til fremtiden, Indiana Jones, Star Wars, Aliens og Breakfast Club også. Og sikkert 20 til hvis jeg tenker meg mer om.
PS dette var ellers tiåret for de virkelig digge militære filmene. Tre favoritter (utover TP) Full Metal Jacket (enestående bra), Platoon og Officer and a gentleman. Hjortejegeren hadde fortjent en plass, hadde den blitt laget på 80-tallet. Det hadde også Apocalypse Now.
Beat Street-1984 av The_Kwames
Frank.N.Steen,skal du ikke bare se pga Rae,men la hjernen hvile og skru opp,og nyt musikken..har vel nesten aldri før reist meg opp av stolen under kinifremvisning før..men dette er bare Just Feel Good film
Se den.og skru opp volumet..litt quote på denne,i å rundt der filmen og ellers i New York ble spilt inn,får du kjøpt denne,den dag i dag på alle gatehjørner fra tia gikk fra VHS til DVD og Blu Ray
Må sees..her får man DJ Mixing,Breakdance,Grafitti..og ett hærligt soundtrack
Kwame
Legge til ei liste til med filmer, sikkert noen som er nevnt. av Kumite
The Hitcher
Deep Star Six
Leviathan
Lifeforce
Legend
Trancers
Starman
Prince Of Darkness
The Lost Boys
Fright Night
Piraha 2 The Spawning
Mannequin
Adventures In Babysitting
Lone Wolf McQuade
Invasion Usa
Code Of Silence
The Wraith
The House 1 og 2, sistnevnte er hysterisk.
Cant Buy Me Love - Denne er så undervudert og budskapet på slutten av filmen bør enkelte ta til seg.
Weird Science
The Explores
Pumpkinhead
Aligator
Waxwork
Night Of The Comet
The Last Starfigther
The Killing Time
Tok en runde..for å holde eminente Frank.N.Steens 80-talls tråd oppe..her i løpet av helgen osv..Ok Rae Dawn Chong,for de som ikke husker henne,så tja var kanskje litt Chrush på henne i den tia..og på en annen måte så var skuespillerne flinkere til å kle av seg...herunder Rae(særlig Boca av Zalman King fra 1994)..men ok til 80-tallet..herunder Rae Dawn
Ikke tatt med(Commando ,The Colour Purple og Fear City...dog sistnevnte for hun ut av filmen...sånn halveis...film fra Abel Ferrarra)
Quest Of Fire:Regi Jean Jaques Annaud 1981 av The_Kwames
Så denne sikkert da den kom ut,men da likte jeg den ikke,men nu synes jeg filmen er helt topp notch..om de primitive av oss på jorden,jakter på ilden..og i dag helt opp i 7,5..og jada Rae er der,lurer på om denne var oppe til Oscar nominasjon?? iallefall burde den det,i allefall på sminke.
Beat Street:Regi Stan Lathan 1984 produsent Harry Belafonte
Blir ikke bedre enn dette 10/10..joda karakteren stemmer den,dette er en gledelses film,som også mine unger alltid så på julaften,i motsetning til Alene Hjemme,Tante Pose,Die Hard II...osv..dette er bare gladfilm fra Bronx/Hip Hop miljøet..musikk å glede og break dance,selvsagt den ultimate Break Dance filmen,med DJ's,Break,Graffitti...Grandmaster Flash+Melle Mel&Rock Steady Crew..altså en film,jeg pr i dag har problemer med å sitte i ro..når jeg skrur opp lyden..selvsagt er ikke filmen en innertier..men for meg er den det...her spiller Rae en vel musiker/dirigent..og er sååå nydelig..får dere tak i denne,slå av hjernecellene...nyt musikken og skru opp
Vel videre på Rae Dawn Chong filmer i løpet av helgen,artigt å se igjen må jeg medgi
American Flyers:Regi John Badham 1985
Denne sportsfilmen med Kevin Costner+Rae og David.S.Grant har nok gått under radaren for mange vil jeg tru,når man tenker hvor mange kassasuksesser Mr.Badham hadde under stolen(Saturday Night Fever,Blue Thunder,Stakeout,War Games etc)
Så er vel denne en film som er mindre kjent fra John Badham,der denne fine filmen,så spiller Rae kjæresten til Costner,mens Costner skal hjelpe broren til å vinne ett sykkel løp
Faktisk må jeg medgi selv i dag holder filmen seg veldig bra..her får den oppunder 7/10..med pluss/minus
Soul Man:Regi Steve Miner 1986
Joda stor fan av denne komedien da,i dag får den vel neppe mer enn midt på 3...eller 5,5 kanskje...komedie med C.Thomas Howell(The Hitcher) og Rae...som etter denne filmen ble vel ett par..grei skurings komedie,med litt alvor,med også James Earl Jones..og Rae som en sjarmerende og intelligent dame med ett barn og C.Thomas som smører seg inn med skosverte for å komme inn på stipendiat for "Svarte" på denne skolen
så til slutt
The Principal:Regi Christopher Cain 1987
Tøff action med James Belushi,Lou Gossett jr og nevnte Rae,i en film som møter Sidney Poitiers(Blackboard Jungle fra 1954..mot The Class of 84)
Rae spiller en lærerinne,mens rektoren James Belushi kommer til en skole der alt er håpløst,og her må det ryddes opp...faen likte denne egentlig...soleklar 6/10..eller oppjusteres til 6,5 minst...var tøff James i den tia..mens Rae ble veeel mer sånn sidespor av en lærerinne som måtte være med i filmen..kan man si
Å se Rae Dawn Chong senere..anbefales (Crying Freeman,Boca) på 90-tallet...muligens også Chaindance og Boulevard
Dett var dett med flotte Rae Dawn Chong
Kwame aka Sofonda
10 filmer fra 80 tallet jeg skal ha et gjensyn med i nærmeste framtid: av Zappadude
Henry: A Portrait Of A Serial Killer ( 1986 )
Shoot To Kill (1988 )
Crimes Of Passion ( 1984 )
Hollywood Shuffle ( 1987 )
Body Heat ( 1981 )
Das Boot ( 1981 )
Prizzis's Honor ( 1985 )
Arthur ( 1981 )
Once Upon A Time In America ( 1984 )
Manhunter ( 1986 )
10 Slasher filmer å sjekke ut. av Kumite
Happy Birthday To Me 1981
The Burning 1981
Madman 1981
Intruder 1989
Just Before Dawn 1981
Blood Rage 1987
Stagefright 1987
Student Bodies 1981
The House On Sorority Row 1985
Night School 1981
Helt random at det var mye filmer fra 1981 her, men er kanskje det beste året for sjangeren.
Jeg skaffet meg disse igjennom Amazon for en del år tilbake: av Zappadude
En boks med tre filmer- Ernest Goes To Camp ( 1987 ), Ernest Scared Stupid ( 1991 ) Ernest Goes To Jail ( 1990 )
Ernest Rides Again ( 1993 )
Ernest Saves Christmas ( 1988 )
Ernest Goes To School ( 1994 )
Slam Dunk Ernest ( 1995 )
En boks med Essential Ernest Collection som inneholder:
- Ernest Goes To Africa ( 1997 ) og siste filmen i serien Ernest In The Army ( 1998 ), pluss Greatest Hits 1 og 2 med bloopers og annet. Hey Vern! Its My Family Album og Your World As I See It er fylt med sketcher med Ernest og andre rollefigurer Jim Varney spilte der.
Hey Vern! Its Ernest, tv serien fra 1988.
Av alle Ernest filmene jeg har sett, så liker jeg best Ernest Goes To Camp, etterfulgt av Ernest Saves Christmas og Ernest Goes To Jail som en god nr 3.
Som horror-fanatiker har jeg alltid likt åttitallshorror. Man tok mindre hensyn til politisk korrekthet og smakløshet, og man sjonglerte stadig med plenty av gode ideer og kreativitet.
Noen favoritter (ikke rangert): av Hitherto
The Thing - Alle kjenner jo denne.
Aliens - Og denne. Pågående debatt hvor skrekkfilm den egentlig er, men synes selv den har mer enn nok til å kvalifisere.
Beetlejuice - Helt klart en komedie framfor skrekk, men det er overlegent beste film Tim Burton noensinne hadde med å gjøre.
The Blob - Beste slimmonster-filmen som er laget. Ved siden av The Thing er det også den beste skrekkfilm-remaken.
Angel Heart - Kommer aldri over hvor beksvart denne er.
The Entity - Fortsatt usikker på hva som er historiens beste skrekkfilm, men når fok spør meg om skumleste svarer jeg alltid denne. Den skremte livskiten ut av meg i sin tid. Får en til å innse hvor wimpy alle de moderne spøkelsesfilmene (Parasnormal Activity, etc) er. Denne jævelen mente alvor.
Nightmare on Elm Street - en av få slasher som klarer å skremme. Det hjelper at skurken er uovervinnelig og overnaturlig. Ingen gønner hjelper her.
Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors - Likte at man glemte den kjedelige nr. 2 og hoppet rett til denne.
Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master - Sammen med 1 og 3 utgjør denne en super triologi.
Angustia - Weirdo. Starter som en ordinær psykopatfim, men så tar den en SKIKKELIG uventet tvist etter rundt en halvtime. Resten av filmen er en frika.
Stage Fright (Deliria) - En av de aller beste slashers på «isolert location». Visuelt imponerende, og klarer å bygge en panisk stemning.
The Shining - Rimelig kjent. Noe overvurdert av Kubrick-fanatikere, men holder fortsatt mål.
Friday the 13th part VI: Jason Lives - overlegent beste film i serien. Det var her man fant balansen. Synd man aldri gjentok suksessen. Liker imidlertid hele serien. Selv de dårlige!
The Lost Boys - Vampyrfilm er ikke min greie, men denne her skrur på sjarmen.
Dead Zone - Beste Stephen King filmatiseringen ever. Walken er utmerket som plaget clairvoyant.
The Woman in Black - Altfor få filmer verdsetter isolasjon og karakterer som er mutters alene.
Hellraiser - den store blod-tsunamien fra åttitallet. Spenner bena under Hostel , Saw og all torture-porn.
Phenomena - Dario Argento beste film. Drømmelogikk, merkelig soundtrack og enda merkeligere skuespill. Siste halvtimen river!
Opera - Dario Argentos nest-beste film (Suspiria er bare på tredjeplass). Etter dette gikk det i nedoverbakke for mannen.
The Monster Squad - Noe av sjarmen ved 80-tallet var at man forsikret barn om at det ikke var grenser for hva de kunne utrette. Her slåss de mot Hammer-monstrene. Og vinner!
Demoni - Demonbesettelsesepidemi på kino.
Demoni 2 - Demonbesettelsesepidemi i boligblokk. Digger virkelig de to Demoni filmene.
The Fly - ønsker meg mer body-horror av dette slaget, men det koster penger, noe som sjelden brukes på skrekkfilm i dag.
Wicked City - Anime på sitt styggeste og blodigste. Åttitallet rulet for «voksen anime» da Japan var inne i en økonomisk boble og investorer kastet absurde summer på risikable prosjekter i håp om å skape «the next big thing». Denne hadde ALDRI vært godkjent i dag.
Terrorvision - Den mest åttitalls filmen ever made. Umulig å ta alvorlig så mye som ett sekund, men duverden så morsom.
Dead Heat - politi/action/thriller/grøsser som sikkert inspirerte den begredelige RIPD fra noen år tilbake.
Amsterdamned - en av de beste ikke-amerikanske slashere dette tiåret.
The Gate - Surburbia-skrekk med rimelig creepy minidemoner som svermer rundt. Barna må redde dagen når de voksne har dratt for kvelden.
Return of the Living Dead - Braaaaaaaiiiiiiiiiinnnns!
La Chiesa - Kvasi-oppfølger til Demoni filmene, med mer fokus på historien enn på demonpossession.
The Initiation - Alltid likt slashere fra amerikanske soririties.
House on Sorority Row - undervurdert slasher, med en enda mer undervurdert remake.
Shocker - Undervurdert Wes Craven prosjekt som hadde ambisjoner om en hel franchise. Akkurat passe mentalt til å balansere mellom skrekk og komedie.
Pet Sematary - Stephen King adaptasjon på sitt mest tragiske og melankolske. Intet går bra for noen her…
Company of Wolves - Psykedelisk varulv-boogie.
The Howling - Mer tradisjonell varulv moro.
Sleepaway Camp - ikke så stor fan av originalen (som til tross for legendarisk siste-scene tok seg selv altfor alvorlig), men de to første oppfølgerne med søstera til Bruce Springsteen er hysterisk morsomme.
Har så mange favorittfilmer fra 80tallet, er rett og slett forelsket i stort sett de fleste filmer fra den perioden - jeg så MYE filmer på den tiden..det er vanskelig å rangere..men topp 20, og da ikke nummerert er: av Fringegirl
* Aliens
* Stand by me
* Beetlejuice
* Rain Man
* Innerspace
* Dirty Dancing
* The Karate Kid
* Weekend at Bernies
* The secret of Nimh (animasjon)
* Steel Magnolias
* Willow
* Overboard
* Coccoon
* Gremlins
* The breakfast Club
* The Accused
* The Terminator
* Gorillas in the mist
* The Ewok Adventure/Ewoks, the battle of endor
* The Abyss
Og filmer som bare må nevnes som er sett ørten ganger; FX,The Burbs, The golden Child, Who framed Roger Rabbit, Sixteen Candles, Raizing Arizona, Coming to America, The neverending Story, Honey I shrunk the kids, Romancing the stone, Crocodille Dundee, The Goonies, St Elmos Fire, Short Circuit, The blue lagoon, Can't buy me love, Fletch, Young Guns, Flight of the Navigator, Flesh + blood, Baby Boom, The Cannonball Run, Arthur, Xanadu, License to Drive, Cocktail, CaddyShack, Ernestfilmene, Warlock..ja, listen er endeløs.
Syntes humor var best på 80tallet, det er sjelden jeg finner komedier i dag morsomme. Generelt også action/adventure/drama filmer hadde en mye mer lettere og morsom tone enn i årene etter 80tallet.
Og faktisk Wild Orchid, som hadde noen rimelig nakne og hete scener, en film med Mickey Rourke og Jaqueline Bisset var første gang jeg så noe som lignet porno/sex på den tiden og ble faktisk ganske opphengt i den filmen som 11åring! Hehe
Cabal
19. feb. 2019 16:17
Var mye fint på 80-tallet. Her har jeg plukket noen som jeg mener er så absolutt verd å se:
Back to the Future (1985) Blade Runner (1982) The Abyss (1989) Highlander (1986) Aliens (1986) Dune (1984) Koyaanisqatsi (1982) The Dark Crystal (1982) Le grand bleu (1988) Withnail & I (1987) Hellraiser (1987) Paperhouse (1988) The Thing (1982) Full Metal Jacket (1987) Stand By Me (1986) Willow (1988) RoboCop (1987) Near Dark (1987) The Accused (1988) The Lost Boys (1987) The Fly (1986) Runaway Train (1985) Brazil (1985) Das Boot (1981) The Shining (1980) Raging Bull (1980)
FringeGirl
19. feb. 2019 16:45
En absolutt favorittfilm fra 1989 er filmen Shag. Herlig teen-komifilm med Phoebe Cates, Annabeth Gish, Bridget Fonda +++.
Trailer:
Det som ofte er problemet, er at endel 80tallsfilmer er helt umulig å oppdrive!
Kumite
17. feb. 2019 13:30
slasher-
Noen som har sett Pieces? holy shit snakk om voldelig, men cheesy film. Det må være en av de mest intressante i wtf film kategorien.
Andre fra dette tiåret som går under det.
Hard Ticket To Hawaii
Silent Night, Deadly Night 2
Samurai Cop
Troll 2(er vel 1990 men men)
Adventures of Buckaroo Banzai
Return Of The Killer Tomatoes
The Lift - digger at handligen er om en heis som dreper folk. Taglinen er også ganske morsom. Take the stairs, take the stairs. For God’s sake, take the stairs!
The Stuff
Jaws 3 og 4
Of Unknown Orgin - Egentlig en ganske underholdne film. syns plottet er meget intressant, man vs stor rotte.
Chopping Mall - ekke lett å handle, når du har morderiske roboter rundt deg.
Legger inn et par fine omtaler og tips om film en godt kunne tenkt å se, eller vil snart gjøre under, da med brukernavn/profil fra gamle VGD:
Better Off Dead(1985) av Navarone73
Kjører gjensyn med John Cusack's tidlige filmer fra 80-tallet. Storkoste meg med gjensyn av The Sure Thing og One Crazy Summer i fjor. I går var det dags for Better Off Dead.
John Cusack spiller her Lane Meyer. Han er dypt forelsket, eller skal vi si besatt, av Beth men hun vil heller ha den lite symptatiske kapteinen på skilaget, Roy Stalin(!). Avvisningen til Beth gjør Lane rimelig suicidal og han prøver ut diverse måter å gjøre det slutt på. På ski ned K12 er en av tingene han prøver på som enten vil imponere Beth så mye at hun dumper Roy og går for ham eller han dør som også er et ok alternativ for Lane.
Å spise maten Lane's mor serverer burde også være et alternativ for en som er lei av livet. Hun er så langt i fra en mesterkokk som man kan komme. Grønn bacon er bare en av "fristelsene" hun serverer familien. Muligens splitter pine gal denne moren.
I alt det negative så flytter det inn en vakker fransk jente hos naboen til Lane. Hun er et skue for øyet og blir en god støtte for stakkar Lane. Monique, som hun heter, er student og skal bo en stund hjemme hos Mrs Smith og hennes "sjarmerende" sønn Ricky. Ricky er litt av en type.
Masse morsomme situasjoner i denne svarte komedien. Et avisbud som er ekstremt ivrig etter å få to dollar som Lane skylder ham huskes veldig godt.
Morsomt gjensyn dette. Hakket bak The Sure Thing og One Crazy Summer men verdt å se uten tvil.
7/10
Grandview U.S.A(1984) av Navarone73
Regissert av Randal Kleiser. Mannen bak Grease noen år før denne samt Den Blå Lagune. Å toppe Grease var vel nesten umulig. Grandview USA var aldri i nærheten og i følge Wikipedia har den tapt penger faktisk.
Jobber meg gjennom John Cusack på 80-tallet og han medvirker men ikke i noen stor rolle. Hans søster Joan dukker også opp i en liten rolle. Hovedrollen spilles av C.Thomas Howell. En ung gutt som er litt lei av livet i den lille byen Grandview. Han vil bort og skape seg en fremtid et annet sted.
Andre kjente og på den tiden unge skuespillere er Jamie Lee Curtis, Patrick Swayze og Jennifer Jason Leigh. Curtis er et flott og sjarmerende syn i denne filmen. Filmen høydepunkt muligens. John Cusack ser vi altfor lite til i rollen som Johnny Maine. Kompisen til Tim Pearson(C.Thomas Howell). Dette var hans tredje film bare.
Ingen stor film men bra skuespillere redder filmen noe. Filmen tapte penger og var aldri i nærheten av suksessen til Grease. Men aldri lett å hoppe etter Wirkola.
5/10
The Sure Thing(1985) av Navarone73
Gjensyn med komedie jeg ikke har sett siden 90-tallet en gang. En ung John Cusack briljerer i denne herlige komedien av Rob Reiner. Cusack var kun 19 år og virkelig i storform. Daphne Zuniga har alltid vært flott og spiller Cusacks klassevenninne Alison tross hun var fire år eldre da filmen ble laget. Nicollette Sheridan medvirker også og er smellvakker.
Andre kjente skuespillere som medvirker er Anthony Edwards og en ung Tim Robbins. Larry Hankin, som Seinfeld-fans husker som han som skulle spille Kramer i Jerry og Georges NBC prosjekt, dukker også opp som festlig trailersjåfør.
Cusack spilte i flere herlige komedier rundt midten av 80-tallet. One Crazy Summer og Hot Pursuit er to andre som kan varmt anbefales i tillegg til The Sure thing.
Cusacks karriere har gått virkelig nedover de siste årene men i The Sure Thing viser han hva som bodde(bor?) i han.
8/10
Cobra (1986) - George P. Costamos av Gimlesag
Nå, FrankN, nå er vi helt på bølgelengde her!
For en forrykende blanding av thriller/slasher/action/komedie dette var! Stallone aka Cobra er så steinhakket over the top råtøff at det faktisk fungerer ganske bra, selv om det er litt kleint å tenke på at Stallone har vært med på å skrive manuset.
Badguy:«Stop or I blow us all up!» Cobra: «I dont care. I dont shop here anyway»
Brutaliteten her er helt absurd. Nesten så jeg lurer på om denne filmen ble sensurert i sin tid? Cobra som banker dritten ut av gjengen som
prøver å drepe ham. Og hovedskurken her er av ypperste klasse, der han står med sammenbitte tenner og rister i sinne hver gang man ser ham, mens svettedråpene (som det ikke er lite av her) renner som en dusj ned ansiktet. Psykopaten i han oser bokstavelig talt. Kanskje den skumleste og kuleste badguyen jeg har sett i en actionfilm.
Biljakten er jo fylt til randen av heseblesende stunts, og må da være en av de beste jeg har sett.
Nei denne filmen var rett og slett like råtøff som den prøver å være. 8/10 - siste gang jeg skriver på telefon, makan til rotete skvip
The Allnighter (1987) av dengelgen
I rollene Susanna Hoffs, Dedee Pfeiffer og Joan Cusack bl.a Regi Tamar Simon Hoffs (moren til Susanna) Dette er ikke eg god film! Men så den mest for Susanna Hoffs (fra The Bangles) og selvsagt Dedee som er virkelig HOT her! Handlingen sirkler rundt en stor strandfest (The Fiesta) og det er mye følelser, svermeri og kjedsomhet. Musikken er generisk. Men de 3 jentene er flotte å se på. Gir den en snill
4/10
Losin' it (1983) av dengelgen
I rollene Tom Cruise, Jackie Earle Haley, John Stockwell og Shelley Long bl.a
Noen gutter reiser ned til Tijuana, Mexico for å miste jomfrudommen! Høres ut som en godt plot for en film? Ikke så spennende som det høres ut som. Cruise spiller her en usikker gutt. Det passer han ikke til for å si det mildt. Det eneste lyspunktet er kanskje Jackie Earle Haley som er energisk men naiv. Shelley Long er ikke så verst heller men får ikke så mye å spille på. Jeg er snill også med denne og gir den
4/10
Jeg så at disse filmene hadde vært på min "Watchlist" veldig lenge så jeg tenkte jeg skulle få sett dem. Vel nå har jeg gjort det, men jakten på gode 80-tallsfilmer jeg ikke har sett før ja den fortsetter.
UHF (1989) av dengelgen
I rollene "Weird Al" Yankovic, Victoria Jackson, Kevin McCarthy og Michael Richards. Tror ikke denne filmen slo så godt an i Norge, har bare hørt om den fra diverse amerikanske kritikere og podcaster opp igjennom årene. Jeg har en CD med Weird Al fra tidlig 90-tall og han er jo med i flere "Mannen med den nakne pistol" filmer som den STORE stjerna. Her i denne filmen kan han bli litt slitsom, men det er en morsom film -ikke minst er Michael Richards (Kramer i Seinfeld) som veldig dedikert vaktmester hysterisk morsom! Weird Al blir sjef for en liten lokal TV-stasjon og må fylle sendetida med et eller annet. Noe som er lettere sagt enn gjort. En hel rekke parodier på filmer/reklamer og musikkvideoer, noen mer vellykket enn andre.
Tror den er litt utdatert i 2019 men Michael Richards hever filmen noen hakk. Leste på IMDB at Trinidad Silva som har en mindre rolle i filmen døde i en bilulykke før filmen var ferdig innspilt. Han er mer kjent fra Colors (1988) som gjenglederen Frog. Gir denne en ganske snill 7/10
Der Himmel uber Berlin (1987) av dengelgen
Med Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander og Peter Falk Wim Wenders har regi og manus (sammen med Peter Handke) Dette er altså originalen til City of angels (1998) som ikke er verdt å si så mye om! Der Himmel uber Berlin (Wings of Desire som den heter i USA) derimot er et mesterverk! Bruno Ganz som nylig gikk bort spiller her en engel (ikke en "djevel" som i Der Untergang som sikkert er den rollen som flesteparten kjenner han fra) Han kan høre alles tanker og forstår alle språk men kan ikke smake, lukte eler andre fysiske ting som de dødelige kan.
Vil ikke si så veldig mye mer om denne filmen, den må oppleves. Det er ikke en typisk 80-tallsfilm, langt i fra men kom tilfeldigvis over denne og kan gi en sterk anbefaling!
9/10
80s tegnefilmer jeg skulle likt å se som live action: av PaulBearers_Urne
MASK (de med hjelmene som sloss mot terrororganisasjon Venom , kule kjøretøy osv)
Defenders of Earth (Lyn Gordon , Mandrake , Fantis og Lothar)
Bravestarr (sci fi western i det ytre rom , noen syns The Rock hadde passet men selv er jeg litt skeptisk , Superman '78 ble stor suksess selv om Reeve var ukjent)
Hadde vært kult om disse filmene foregikk på 80s (ingen mob tlf , internett osv) og med 80s musikk , kanskje Silvestri kunne komponert f.eks DoE ?
Det beste med 80-talls filmene var at de kunne være så cheesy som mulig og komme unna med det. Mine fem favoritter er: av McLovin
Top Gun - Antagelig filmen jeg har sett flest ganger.
Die Hard - Som over, men nest flest.
Ghostbusters - perfekt popcornunderholdning
E.T - Min første emosjonelle kinoopplevelse
Predator - En actionflick som har alt.
Det finnes bedre filmer enn disse, men få som har satt større spor. Kunne nevnt Tilbake til fremtiden, Indiana Jones, Star Wars, Aliens og Breakfast Club også. Og sikkert 20 til hvis jeg tenker meg mer om.
PS dette var ellers tiåret for de virkelig digge militære filmene. Tre favoritter (utover TP) Full Metal Jacket (enestående bra), Platoon og Officer and a gentleman. Hjortejegeren hadde fortjent en plass, hadde den blitt laget på 80-tallet. Det hadde også Apocalypse Now.
Beat Street-1984 av The_Kwames
Frank.N.Steen,skal du ikke bare se pga Rae,men la hjernen hvile og skru opp,og nyt musikken..har vel nesten aldri før reist meg opp av stolen under kinifremvisning før..men dette er bare Just Feel Good film
Se den.og skru opp volumet..litt quote på denne,i å rundt der filmen og ellers i New York ble spilt inn,får du kjøpt denne,den dag i dag på alle gatehjørner fra tia gikk fra VHS til DVD og Blu Ray
Må sees..her får man DJ Mixing,Breakdance,Grafitti..og ett hærligt soundtrack
Kwame
Legge til ei liste til med filmer, sikkert noen som er nevnt. av Kumite
The Hitcher
Deep Star Six
Leviathan
Lifeforce
Legend
Trancers
Starman
Prince Of Darkness
The Lost Boys
Fright Night
Piraha 2 The Spawning
Mannequin
Adventures In Babysitting
Lone Wolf McQuade
Invasion Usa
Code Of Silence
The Wraith
The House 1 og 2, sistnevnte er hysterisk.
Cant Buy Me Love - Denne er så undervudert og budskapet på slutten av filmen bør enkelte ta til seg.
Weird Science
The Explores
Pumpkinhead
Aligator
Waxwork
Night Of The Comet
The Last Starfigther
The Killing Time
Tok en runde..for å holde eminente Frank.N.Steens 80-talls tråd oppe..her i løpet av helgen osv..Ok Rae Dawn Chong,for de som ikke husker henne,så tja var kanskje litt Chrush på henne i den tia..og på en annen måte så var skuespillerne flinkere til å kle av seg...herunder Rae(særlig Boca av Zalman King fra 1994)..men ok til 80-tallet..herunder Rae Dawn
Ikke tatt med(Commando ,The Colour Purple og Fear City...dog sistnevnte for hun ut av filmen...sånn halveis...film fra Abel Ferrarra)
Quest Of Fire:Regi Jean Jaques Annaud 1981 av The_Kwames
Så denne sikkert da den kom ut,men da likte jeg den ikke,men nu synes jeg filmen er helt topp notch..om de primitive av oss på jorden,jakter på ilden..og i dag helt opp i 7,5..og jada Rae er der,lurer på om denne var oppe til Oscar nominasjon?? iallefall burde den det,i allefall på sminke.
Beat Street:Regi Stan Lathan 1984 produsent Harry Belafonte
Blir ikke bedre enn dette 10/10..joda karakteren stemmer den,dette er en gledelses film,som også mine unger alltid så på julaften,i motsetning til Alene Hjemme,Tante Pose,Die Hard II...osv..dette er bare gladfilm fra Bronx/Hip Hop miljøet..musikk å glede og break dance,selvsagt den ultimate Break Dance filmen,med DJ's,Break,Graffitti...Grandmaster Flash+Melle Mel&Rock Steady Crew..altså en film,jeg pr i dag har problemer med å sitte i ro..når jeg skrur opp lyden..selvsagt er ikke filmen en innertier..men for meg er den det...her spiller Rae en vel musiker/dirigent..og er sååå nydelig..får dere tak i denne,slå av hjernecellene...nyt musikken og skru opp
Vel videre på Rae Dawn Chong filmer i løpet av helgen,artigt å se igjen må jeg medgi
American Flyers:Regi John Badham 1985
Denne sportsfilmen med Kevin Costner+Rae og David.S.Grant har nok gått under radaren for mange vil jeg tru,når man tenker hvor mange kassasuksesser Mr.Badham hadde under stolen(Saturday Night Fever,Blue Thunder,Stakeout,War Games etc)
Så er vel denne en film som er mindre kjent fra John Badham,der denne fine filmen,så spiller Rae kjæresten til Costner,mens Costner skal hjelpe broren til å vinne ett sykkel løp
Faktisk må jeg medgi selv i dag holder filmen seg veldig bra..her får den oppunder 7/10..med pluss/minus
Soul Man:Regi Steve Miner 1986
Joda stor fan av denne komedien da,i dag får den vel neppe mer enn midt på 3...eller 5,5 kanskje...komedie med C.Thomas Howell(The Hitcher) og Rae...som etter denne filmen ble vel ett par..grei skurings komedie,med litt alvor,med også James Earl Jones..og Rae som en sjarmerende og intelligent dame med ett barn og C.Thomas som smører seg inn med skosverte for å komme inn på stipendiat for "Svarte" på denne skolen
så til slutt
The Principal:Regi Christopher Cain 1987
Tøff action med James Belushi,Lou Gossett jr og nevnte Rae,i en film som møter Sidney Poitiers(Blackboard Jungle fra 1954..mot The Class of 84)
Rae spiller en lærerinne,mens rektoren James Belushi kommer til en skole der alt er håpløst,og her må det ryddes opp...faen likte denne egentlig...soleklar 6/10..eller oppjusteres til 6,5 minst...var tøff James i den tia..mens Rae ble veeel mer sånn sidespor av en lærerinne som måtte være med i filmen..kan man si
Å se Rae Dawn Chong senere..anbefales (Crying Freeman,Boca) på 90-tallet...muligens også Chaindance og Boulevard
Dett var dett med flotte Rae Dawn Chong
Kwame aka Sofonda
10 filmer fra 80 tallet jeg skal ha et gjensyn med i nærmeste framtid: av Zappadude
Henry: A Portrait Of A Serial Killer ( 1986 )
Shoot To Kill (1988 )
Crimes Of Passion ( 1984 )
Hollywood Shuffle ( 1987 )
Body Heat ( 1981 )
Das Boot ( 1981 )
Prizzis's Honor ( 1985 )
Arthur ( 1981 )
Once Upon A Time In America ( 1984 )
Manhunter ( 1986 )
10 Slasher filmer å sjekke ut. av Kumite
Happy Birthday To Me 1981
The Burning 1981
Madman 1981
Intruder 1989
Just Before Dawn 1981
Blood Rage 1987
Stagefright 1987
Student Bodies 1981
The House On Sorority Row 1985
Night School 1981
Helt random at det var mye filmer fra 1981 her, men er kanskje det beste året for sjangeren.
Jeg skaffet meg disse igjennom Amazon for en del år tilbake: av Zappadude
En boks med tre filmer- Ernest Goes To Camp ( 1987 ), Ernest Scared Stupid ( 1991 ) Ernest Goes To Jail ( 1990 )
Ernest Rides Again ( 1993 )
Ernest Saves Christmas ( 1988 )
Ernest Goes To School ( 1994 )
Slam Dunk Ernest ( 1995 )
En boks med Essential Ernest Collection som inneholder:
- Ernest Goes To Africa ( 1997 ) og siste filmen i serien Ernest In The Army ( 1998 ), pluss Greatest Hits 1 og 2 med bloopers og annet. Hey Vern! Its My Family Album og Your World As I See It er fylt med sketcher med Ernest og andre rollefigurer Jim Varney spilte der.
Hey Vern! Its Ernest, tv serien fra 1988.
Av alle Ernest filmene jeg har sett, så liker jeg best Ernest Goes To Camp, etterfulgt av Ernest Saves Christmas og Ernest Goes To Jail som en god nr 3.
Som horror-fanatiker har jeg alltid likt åttitallshorror. Man tok mindre hensyn til politisk korrekthet og smakløshet, og man sjonglerte stadig med plenty av gode ideer og kreativitet.
Noen favoritter (ikke rangert): av Hitherto
The Thing - Alle kjenner jo denne.
Aliens - Og denne. Pågående debatt hvor skrekkfilm den egentlig er, men synes selv den har mer enn nok til å kvalifisere.
Beetlejuice - Helt klart en komedie framfor skrekk, men det er overlegent beste film Tim Burton noensinne hadde med å gjøre.
The Blob - Beste slimmonster-filmen som er laget. Ved siden av The Thing er det også den beste skrekkfilm-remaken.
Angel Heart - Kommer aldri over hvor beksvart denne er.
The Entity - Fortsatt usikker på hva som er historiens beste skrekkfilm, men når fok spør meg om skumleste svarer jeg alltid denne. Den skremte livskiten ut av meg i sin tid. Får en til å innse hvor wimpy alle de moderne spøkelsesfilmene (Parasnormal Activity, etc) er. Denne jævelen mente alvor.
Nightmare on Elm Street - en av få slasher som klarer å skremme. Det hjelper at skurken er uovervinnelig og overnaturlig. Ingen gønner hjelper her.
Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors - Likte at man glemte den kjedelige nr. 2 og hoppet rett til denne.
Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master - Sammen med 1 og 3 utgjør denne en super triologi.
Angustia - Weirdo. Starter som en ordinær psykopatfim, men så tar den en SKIKKELIG uventet tvist etter rundt en halvtime. Resten av filmen er en frika.
Stage Fright (Deliria) - En av de aller beste slashers på «isolert location». Visuelt imponerende, og klarer å bygge en panisk stemning.
The Shining - Rimelig kjent. Noe overvurdert av Kubrick-fanatikere, men holder fortsatt mål.
Friday the 13th part VI: Jason Lives - overlegent beste film i serien. Det var her man fant balansen. Synd man aldri gjentok suksessen. Liker imidlertid hele serien. Selv de dårlige!
The Lost Boys - Vampyrfilm er ikke min greie, men denne her skrur på sjarmen.
Dead Zone - Beste Stephen King filmatiseringen ever. Walken er utmerket som plaget clairvoyant.
The Woman in Black - Altfor få filmer verdsetter isolasjon og karakterer som er mutters alene.
Hellraiser - den store blod-tsunamien fra åttitallet. Spenner bena under Hostel , Saw og all torture-porn.
Phenomena - Dario Argento beste film. Drømmelogikk, merkelig soundtrack og enda merkeligere skuespill. Siste halvtimen river!
Opera - Dario Argentos nest-beste film (Suspiria er bare på tredjeplass). Etter dette gikk det i nedoverbakke for mannen.
The Monster Squad - Noe av sjarmen ved 80-tallet var at man forsikret barn om at det ikke var grenser for hva de kunne utrette. Her slåss de mot Hammer-monstrene. Og vinner!
Demoni - Demonbesettelsesepidemi på kino.
Demoni 2 - Demonbesettelsesepidemi i boligblokk. Digger virkelig de to Demoni filmene.
The Fly - ønsker meg mer body-horror av dette slaget, men det koster penger, noe som sjelden brukes på skrekkfilm i dag.
Wicked City - Anime på sitt styggeste og blodigste. Åttitallet rulet for «voksen anime» da Japan var inne i en økonomisk boble og investorer kastet absurde summer på risikable prosjekter i håp om å skape «the next big thing». Denne hadde ALDRI vært godkjent i dag.
Terrorvision - Den mest åttitalls filmen ever made. Umulig å ta alvorlig så mye som ett sekund, men duverden så morsom.
Dead Heat - politi/action/thriller/grøsser som sikkert inspirerte den begredelige RIPD fra noen år tilbake.
Amsterdamned - en av de beste ikke-amerikanske slashere dette tiåret.
The Gate - Surburbia-skrekk med rimelig creepy minidemoner som svermer rundt. Barna må redde dagen når de voksne har dratt for kvelden.
Return of the Living Dead - Braaaaaaaiiiiiiiiiinnnns!
La Chiesa - Kvasi-oppfølger til Demoni filmene, med mer fokus på historien enn på demonpossession.
The Initiation - Alltid likt slashere fra amerikanske soririties.
House on Sorority Row - undervurdert slasher, med en enda mer undervurdert remake.
Shocker - Undervurdert Wes Craven prosjekt som hadde ambisjoner om en hel franchise. Akkurat passe mentalt til å balansere mellom skrekk og komedie.
Pet Sematary - Stephen King adaptasjon på sitt mest tragiske og melankolske. Intet går bra for noen her…
Company of Wolves - Psykedelisk varulv-boogie.
The Howling - Mer tradisjonell varulv moro.
Sleepaway Camp - ikke så stor fan av originalen (som til tross for legendarisk siste-scene tok seg selv altfor alvorlig), men de to første oppfølgerne med søstera til Bruce Springsteen er hysterisk morsomme.
Har så mange favorittfilmer fra 80tallet, er rett og slett forelsket i stort sett de fleste filmer fra den perioden - jeg så MYE filmer på den tiden..det er vanskelig å rangere..men topp 20, og da ikke nummerert er: av Fringegirl
* Aliens
* Stand by me
* Beetlejuice
* Rain Man
* Innerspace
* Dirty Dancing
* The Karate Kid
* Weekend at Bernies
* The secret of Nimh (animasjon)
* Steel Magnolias
* Willow
* Overboard
* Coccoon
* Gremlins
* The breakfast Club
* The Accused
* The Terminator
* Gorillas in the mist
* The Ewok Adventure/Ewoks, the battle of endor
* The Abyss
Og filmer som bare må nevnes som er sett ørten ganger; FX,The Burbs, The golden Child, Who framed Roger Rabbit, Sixteen Candles, Raizing Arizona, Coming to America, The neverending Story, Honey I shrunk the kids, Romancing the stone, Crocodille Dundee, The Goonies, St Elmos Fire, Short Circuit, The blue lagoon, Can't buy me love, Fletch, Young Guns, Flight of the Navigator, Flesh + blood, Baby Boom, The Cannonball Run, Arthur, Xanadu, License to Drive, Cocktail, CaddyShack, Ernestfilmene, Warlock..ja, listen er endeløs.
Syntes humor var best på 80tallet, det er sjelden jeg finner komedier i dag morsomme. Generelt også action/adventure/drama filmer hadde en mye mer lettere og morsom tone enn i årene etter 80tallet.
Og faktisk Wild Orchid, som hadde noen rimelig nakne og hete scener, en film med Mickey Rourke og Jaqueline Bisset var første gang jeg så noe som lignet porno/sex på den tiden og ble faktisk ganske opphengt i den filmen som 11åring! Hehe
Cabal
19. feb. 2019 16:17
Var mye fint på 80-tallet. Her har jeg plukket noen som jeg mener er så absolutt verd å se:
Back to the Future (1985) Blade Runner (1982) The Abyss (1989) Highlander (1986) Aliens (1986) Dune (1984) Koyaanisqatsi (1982) The Dark Crystal (1982) Le grand bleu (1988) Withnail & I (1987) Hellraiser (1987) Paperhouse (1988) The Thing (1982) Full Metal Jacket (1987) Stand By Me (1986) Willow (1988) RoboCop (1987) Near Dark (1987) The Accused (1988) The Lost Boys (1987) The Fly (1986) Runaway Train (1985) Brazil (1985) Das Boot (1981) The Shining (1980) Raging Bull (1980)
FringeGirl
19. feb. 2019 16:45
En absolutt favorittfilm fra 1989 er filmen Shag. Herlig teen-komifilm med Phoebe Cates, Annabeth Gish, Bridget Fonda +++.
Trailer:
Det som ofte er problemet, er at endel 80tallsfilmer er helt umulig å oppdrive!
Kumite
17. feb. 2019 13:30
slasher-
Noen som har sett Pieces? holy shit snakk om voldelig, men cheesy film. Det må være en av de mest intressante i wtf film kategorien.
Andre fra dette tiåret som går under det.
Hard Ticket To Hawaii
Silent Night, Deadly Night 2
Samurai Cop
Troll 2(er vel 1990 men men)
Adventures of Buckaroo Banzai
Return Of The Killer Tomatoes
The Lift - digger at handligen er om en heis som dreper folk. Taglinen er også ganske morsom. Take the stairs, take the stairs. For God’s sake, take the stairs!
The Stuff
Jaws 3 og 4
Of Unknown Orgin - Egentlig en ganske underholdne film. syns plottet er meget intressant, man vs stor rotte.
Chopping Mall - ekke lett å handle, når du har morderiske roboter rundt deg.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Huff, dette ble nok mer klønete enn først antatt, men sånn går det, når en (tror 2 desember er det over og ut?) får ikke mye tid på seg til å hente interessante (for min del hvert fall) data/minner fra gamlesiden, og attpåtil et nytt forumdesign, der jobber konstant mot deg, når en skal forsøke å finne alt tilbake igjen.
Blir nærmest en heldagsjobb, bare å gå gjennom en enkelt filmtråd, så mye som definitivt ikke blir med videre, men følte at mye av det man la til over, er fint å se tilbake på, da det er fortsatt mye usett film og interessante tips jeg gjerne vil sjekke ut, omsider. Ikke så lett, dersom alt plutselig forsvinner i løse lufta, samt at noen av brukerne tror jeg aldri tok eller fant veien over hit.
Blir nærmest en heldagsjobb, bare å gå gjennom en enkelt filmtråd, så mye som definitivt ikke blir med videre, men følte at mye av det man la til over, er fint å se tilbake på, da det er fortsatt mye usett film og interessante tips jeg gjerne vil sjekke ut, omsider. Ikke så lett, dersom alt plutselig forsvinner i løse lufta, samt at noen av brukerne tror jeg aldri tok eller fant veien over hit.
Kjekt du orket bare det du skrev der, jeg har ikke orket å gå innom og leteFrank.N.Steen skrev: ↑tir nov 29, 2022 12:59 pm Huff, dette ble nok mer klønete enn først antatt, men sånn går det, når en (tror 2 desember er det over og ut?) får ikke mye tid på seg til å hente interessante (for min del hvert fall) data/minner fra gamlesiden, og attpåtil et nytt forumdesign, der jobber konstant mot deg, når en skal forsøke å finne alt tilbake igjen.
Blir nærmest en heldagsjobb, bare å gå gjennom en enkelt filmtråd, så mye som definitivt ikke blir med videre, men følte at mye av det man la til over, er fint å se tilbake på, da det er fortsatt mye usett film og interessante tips jeg gjerne vil sjekke ut, omsider. Ikke så lett, dersom alt plutselig forsvinner i løse lufta, samt at noen av brukerne tror jeg aldri tok eller fant veien over hit.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Fine med 80-talls tråden, var at den ikke havna for langt bak, slik så mange andre gjorde, med tanke på det nye og meget lite bruker "vennlige" designet deres, som medførte at man nærmest ga opp, etter 1 eller 2 sider, vel vitende om at det du lette etter, kunne befinne seg på side 3, eller side 1500.
Limer inn denne også fra skipsvraket:
Tequila Sunrise (1988)
I rollene Mel Gibson, Michelle Pfeiffer, Kurt Russell, J.T Walsch og Raul Julia bl.a.
En såkalt neo-noir fra Robert Towne (manus og regi) den samme mannen som skrev Chinatown (1974) men kun den andre filmen han også regisserte (den første var Personal Best, 1982) Jeg har knapt hørt om filmen men har vage minner om filmplakaten. Vel jeg ble skuffet og forventningene mine var ikke store. Det er ingen som nevner denne filmen når de skal liste opp Gibsons eller Russells beste filmer/mest undervurderte etc. Gibson spiller en narkolanger som kanskje eller kanskje ikke er ute av "gamet". Pfeiffer (som er hot vanligvis men her ser hun ut som en bibliotekar, er det mulig?) spiller en restauranteier som kommer i mellom Gibson og Russell. Russell spiller en DEA-agent som ikke gjør noenting hverken for eller i mot noen! Forvirra? Det er bare rot og det er ikke noe action -bare mye stiv dialog og overvåkning -oi så mye overvåkning!!! Det er god L.A-på-sent-åtti-tall-stemning det skal regissør Towne ha. Derfor gir jeg denne en middels
5/10
Tequila Sunrise (1988)
I rollene Mel Gibson, Michelle Pfeiffer, Kurt Russell, J.T Walsch og Raul Julia bl.a.
En såkalt neo-noir fra Robert Towne (manus og regi) den samme mannen som skrev Chinatown (1974) men kun den andre filmen han også regisserte (den første var Personal Best, 1982) Jeg har knapt hørt om filmen men har vage minner om filmplakaten. Vel jeg ble skuffet og forventningene mine var ikke store. Det er ingen som nevner denne filmen når de skal liste opp Gibsons eller Russells beste filmer/mest undervurderte etc. Gibson spiller en narkolanger som kanskje eller kanskje ikke er ute av "gamet". Pfeiffer (som er hot vanligvis men her ser hun ut som en bibliotekar, er det mulig?) spiller en restauranteier som kommer i mellom Gibson og Russell. Russell spiller en DEA-agent som ikke gjør noenting hverken for eller i mot noen! Forvirra? Det er bare rot og det er ikke noe action -bare mye stiv dialog og overvåkning -oi så mye overvåkning!!! Det er god L.A-på-sent-åtti-tall-stemning det skal regissør Towne ha. Derfor gir jeg denne en middels
5/10
Denne var jeg mer positiv til:
Jeg så At Close Range (1986) her om dagen, det var en tilfeldighet som gjorde at jeg "husket" på den for jeg har hatt den på listen min ganske lenge. Madonnas "Live to tell" har noen scener fra filmen og er på en merkelig måte soundtracket til filmen. Vel jeg ble blåst i bakken av nydelige scener/bilder og et vanvittig godt skuespill av Sean Penn og Christopher Walken som spiller sønn og far. Chris Penn spiller faktisk stebroren til Sean. Mary Stuart Masterson spiller også en sentral rolle her. Kiefer Sutherland dukker også opp en mindre rolle. Sean Penn kan kanskje være litt hit and miss, men her briljerer han!!! Filmen er ganske brutal -så kanskje litt rart at den er filmet så nydelig... Jeg smeller til med en sterk 9/10
Jeg så At Close Range (1986) her om dagen, det var en tilfeldighet som gjorde at jeg "husket" på den for jeg har hatt den på listen min ganske lenge. Madonnas "Live to tell" har noen scener fra filmen og er på en merkelig måte soundtracket til filmen. Vel jeg ble blåst i bakken av nydelige scener/bilder og et vanvittig godt skuespill av Sean Penn og Christopher Walken som spiller sønn og far. Chris Penn spiller faktisk stebroren til Sean. Mary Stuart Masterson spiller også en sentral rolle her. Kiefer Sutherland dukker også opp en mindre rolle. Sean Penn kan kanskje være litt hit and miss, men her briljerer han!!! Filmen er ganske brutal -så kanskje litt rart at den er filmet så nydelig... Jeg smeller til med en sterk 9/10
Jeg har nå gått gjennom (ganske kjapt) hele tråden på vgd og det er jo en del som er verdt å ta vare på.Frank.N.Steen skrev: ↑tir nov 29, 2022 9:35 pmFine med 80-talls tråden, var at den ikke havna for langt bak, slik så mange andre gjorde, med tanke på det nye og meget lite bruker "vennlige" designet deres, som medførte at man nærmest ga opp, etter 1 eller 2 sider, vel vitende om at det du lette etter, kunne befinne seg på side 3, eller side 1500.
Jeg har limt inn mine anmeldelser her. Det er jo en del synsing og snakk om filmer og eller skuespillere i den tråden også, ikke bare anmeldelser.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Tror jeg skal sette av litt tid til å forsøke å legge inn noen av mine tidligere omtaler her, men mulig en må bruke spoilerfunksjonen, da det kan bli vel mye på en og samme tid. Men kjekt å bevare, for noen ganger er det greit å ikke måtte skrive absolutt alt på ny, dersom en vil se den igjen, eller legge til noe nytt, og ikke minst ha noe å sammenligne med fra tidligere av.
Ikke like lett å spore opp de i "Siste sette film" tråden, men skal forsøke der og, men ja, mye fin prat også mellom omtalene, er noe med flyten og godstemningen, samt mye interessante tips som dessverre vil nok forsvinne fullstendig. Så vil også prøve å kanskje mekke ei egen innlegg, for tips/linker til potensielle usette/mindre kjente 80-talls filmer.
Kom jo på at det finnes også egne tråder for 60, 70 og 90-tallet, men så mye tid har jeg nok ikke til å sette av, samt det å spore dem opp, og nei, får se hva man rekker.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Diverse filmomtaler fra gamle Åttitallstråden del 1:
Kom jo på at flere av disse omtalene, sikkert er også skriblet ned i Diskusjon.no og film forumet. Men liker ikke den deppe-trenden som moderator teamet virker å ha gående, både i "Deppetråden" og "Hva lytter du til nå?" trådene, hvor en skulle tro at verdens ende sto på randen, og dersom noe er på gang, vil brukerne der borte få beskjed i tide, slik at de kan eventuelt finne seg et nytt hjem, eller kanskje få mulighet til å bli tipset om dette forumet.
At Close Range (1986) - Frank.N.Steen
Crimewave (1985) - Frank.N.Steen
The 'Burbs (1989) - Hitertho
Somewhere in Time (1980) - Frank.N.Steen
Top Secret! (1984) - Navarone73
Blood Rage (1987) - Frank.N.Steen
Hot To Trot (1988) - Frank.N.Steen
The Challenge (1982) - Frank.N.Steen
Kom jo på at flere av disse omtalene, sikkert er også skriblet ned i Diskusjon.no og film forumet. Men liker ikke den deppe-trenden som moderator teamet virker å ha gående, både i "Deppetråden" og "Hva lytter du til nå?" trådene, hvor en skulle tro at verdens ende sto på randen, og dersom noe er på gang, vil brukerne der borte få beskjed i tide, slik at de kan eventuelt finne seg et nytt hjem, eller kanskje få mulighet til å bli tipset om dette forumet.
At Close Range (1986) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Innser at å hente over alt, rekker jeg ikke, og når en går kjapt gjennom mye av det man selv har sett, tja, kanskje like greit å bare la det forsvinne hen, og heller plukke frem de som en kan humre litt over i ettertid, grunnet at de var så fæle, eller de man godt kunne tenke seg å se igjen, og som har potensiale for litt forbedring.
Secret Admirer (1985) - Frank.N.Steen
The Park Is Mine (1986) - Frank.N.Steen
Who's Harry Crumb? (1989) - Frank.N.Steen
Grandview U.S.A. (1984) og Hot Pursuit (1987) - Navarone73
Salvador (1986) - Frank.N.Steen
Christmas Evil (1980) - Frank.N.Steen
Better Off Dead (1985) - Navarone73
Commando (1985) og Videodrome (1983) - GimleSag
Secret Admirer (1985) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Cobra (1986) - GimleSag
Cliffhanger (1993) - GimleSag
Three O’Clock High (1987) - Frank.N.Steen
The Hidden (1987) - Frank.N.Steen
Cross My Heart (1987) - Frank.N.Steen
Crimes of Passion (1984) - Frank.N.Steen
Karate Warrior (1987) - Frank.N.Steen
Uninvited (1987) og The Brain (1988) - Frank.N.Steen
The Sure Thing (1985) - Navarone73
10 to Midnight (1983) - Frank.N.Steen
Showbiz eller hvordan bli kjendis på en-to tre! (1989) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Space Mutiny (1988) - Frank.N.Steen
Strike Commando (1987) - Frank.N.Steen
Re-Animator (1985) - Frank.N.Steen
Blind Fury (1989) - Frank.N.Steen
Vamp (1986) - Frank.N.Steen
Twins (1988) - Frank.N.Steen
Slugs (1988) - Frank.N.Steen
Dead Heat (1988) - Frank.N.Steen
The Return of the Living Dead (1985) - Frank.N.Steen
Red Heat (1988) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Dragnet (1987) - Frank.N.Steen
The Beyond (1981) - Frank.N.Steen
Road Games (1981) - Frank.N.Steen
Texas Chainsaw Massacre 2 (1986) - Frank.N.Steen
Flesh + Blood (1985) og Ladyhawke (1985) - Frank.N.Steen
Plastposen (1986) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Hot Dog... The Movie (1984) - Frank.N.Steen
Two Moon Junction (1988) og My Bodyguard (1980) - Frank.N.Steen
Blue Jean Cop (1988) - Frank.N.Steen
Street Smart (1987) og Creature aka Titan Find (1985) - Frank.N.Steen
Remo Williams: The Adventure Begins (1985) og The Sure Thing (1985) - Frank.N.Steen
The Allnighter (1987) og Losin' it (1983) - dengelgen
UHF (1989) - dengelgen
Turner & Hooch (1989) - Frank.N.Steen
Return of the Killer Tomatoes! (1988) - Frank.N.Steen
Troma's War (1988) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Chopping Mall (1986) og Miami Connection (1987) - Frank.N.Steen
The 'Burbs (1989) - Navarone73
Beat Street (1984) - Frank.N.Steen
Runaway Train (1985) - Frank.N.Steen
Birdy (1984) - Frank.N.Steen
Outland (1981) - Frank.N.Steen
Just Before Dawn (1981) - Frank.N.Steen
Der Himmel uber Berlin (1987) - dengelgen
My Bloody Valentine (1981) - Frank.N.Steen
Tank (1984) og Day of the Dead (1985) - Frank.N.Steen
Sixteen Candles (1984) - dengelgen
Jagged Edge (1985) og 8 Million Ways To Die (1986) - The_Kwames
Og der tror jeg at man må ta seg en liten pause, blir litt småsliten i øya og nakken, av å sitte krumrygga og copy/paste samt masse scrolling, men regne med å bli ferdig om ikke lenge.
Tviler på at en orker å lete gjennom 60, 70 og 90-talls filmtrådene.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Tviler på at en orker å lete gjennom 60, 70 og 90-talls filmtrådene.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Takker, og synes det er viktig å opprettholde en viss nostalgi og hyggelig tilbakeblikk, samt at en del av omtalene blant annet fra din side, var filmer en jo falt bra for, spesielt Birdy (1984) og gjensynet med At Close Range (1986). Flere du har også lagt inn her, som jeg tror vil falle i smak, blant annet Rivers Edge.
Skal prøve å lete frem noen av mine personlige favorittfilmer/omtaler også fra den overlegent større og fyldigere "Siste filmen du så" tråden, der blir nok en real utfordring, og håper inderlig at søkefunksjonen vil samarbeide, hvis ikke blir det helt klin umulig å finne noe flere år tilbake i tid.
Jeg så litt på den "Siste filem du så" og der er der mye rart og utrolig mange innlegg. Din 80-tallsthread var jo lett å finne fram i.Frank.N.Steen skrev: ↑ons nov 30, 2022 12:52 pmTakker, og synes det er viktig å opprettholde en viss nostalgi og hyggelig tilbakeblikk, samt at en del av omtalene blant annet fra din side, var filmer en jo falt bra for, spesielt Birdy (1984) og gjensynet med At Close Range (1986). Flere du har også lagt inn her, som jeg tror vil falle i smak, blant annet Rivers Edge.
Skal prøve å lete frem noen av mine personlige favorittfilmer/omtaler også fra den overlegent større og fyldigere "Siste filmen du så" tråden, der blir nok en real utfordring, og håper inderlig at søkefunksjonen vil samarbeide, hvis ikke blir det helt klin umulig å finne noe flere år tilbake i tid.
Mine filmvaner er veldig opp og ned. Nå har jeg ikke sett film på noen uker. Ser opp igjen Frasier (har kun noen episoder igjen) og det går mye i youtube der diskusjon om musikk og rene musikk-videoer har blitt spilt.
Men ble litt inspirert til å se mer film og gjerne fra 80-tallet med siste dagers hendelser og vgds endelikt.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Quest for Fire (1981) - Beat Street (1984) - American Flyers (1985) - Soul Man (1986) og The Principal (1987) - The_Kwames
First Blood (1982) og Scarface (1983) - dengelgen
Predator (1987) - GimleSag
Sånn, da er man rimelig "ferdig" med å lete gjennom og prøve å hente frem omtaler fra diverse brukere, og ser jo at tråden opprinnelig var ei forlengelse av all godstemningen fra Hvilken film? - Bildetråden, og tror det var Kumite som sto bakom den, og en som hadde mye gode filmtips fra 80-tallet, og derfor man til slutt følte at en tråd dedikert til det tiåret, måtte jo gå an å la seg gjøre.
Skal fortsette å se litt gjennom andre tråder, og prøve å se også om en får lagt til flere av de spennende tipsene fra gamletråden, og legge dem ut her.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Skal fortsette å se litt gjennom andre tråder, og prøve å se også om en får lagt til flere av de spennende tipsene fra gamletråden, og legge dem ut her.
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Starta/lagde ikke for mange tråder på verken film eller musikkforumet, kanskje fordi de ofte "drukna" litt for fort, og det å lete dem opp igjen, vel, det ble ofte for knotete, så lot det være. Men alltids moro når andre fikk utbytte av dem, og det ble litt liv og stemning, slik at en unngikk å "bumpe" dem tilbake på egenhånd. Men velger å slenge inn hvert fall en man følte seg rimelig godt fornøyd med, den gang, og der ble sett igjen i vinter 2016, som allerede begynner å bli noen år siden, men ja, fortsatt ei av mine aller største 80-talls filmfavoritter:
Manhunter (1986)
Fant også igjen min 3-4 år gamle omtale i sen høst 2018 av denne Thanks Giving klassikeren:
Planes, Trains and Automobiles (1987)
Manhunter (1986)
► Show Spoiler
Planes, Trains and Automobiles (1987)
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Snakk om nostalgi i den "Hvilken film så du sist" tråden. Sitter og små humrer over mye av det som går igjen, men også noen litt interessante hint om hvilken retning moderering og aktiv sletting av tilsynelatende uskyldige innlegg ville komme til å ta:
LaGoeba [sitat…] Hva i alle dager klarte du å lire ut av deg som ble slettet så fort?
Machine_Head
23. mai. 2018 16:19
Øyvind er i overkant hårsår og/eller tåler ikke litt banter. Han burde følge med nok til at dette bare var et kjærlig stikk til en felles filmelsker, men når Mod får sjansen til å slette harmløse innlegg så gjør han selvfølgelig det.
Lite skulle man jo vite, at ikke mange årene unna, kom Auto-boten inn for fullt, og kommer ikke unna hvor brutalt effektiv den var, spesielt når ord/navn som Thore, Thoresen eller Thora gikk igjen, og virker som minst 500,000 ganger eller mer, for noen tråder er jo nesten ødelagt, grunnet den kjipe mordereringen som tok helt av i perioder.
Men nei, gidder ikke å irritere meg mer over den slags, det er man ferdig med.
Et par andre omtaler som jeg føler kan godt få plass her:
Batman: Mask of Phantasm (1993)
Undefeatable (1993)
Hiding Out (1987)
I'm Dangerous Tonight (1990)
LaGoeba [sitat…] Hva i alle dager klarte du å lire ut av deg som ble slettet så fort?
Machine_Head
23. mai. 2018 16:19
Øyvind er i overkant hårsår og/eller tåler ikke litt banter. Han burde følge med nok til at dette bare var et kjærlig stikk til en felles filmelsker, men når Mod får sjansen til å slette harmløse innlegg så gjør han selvfølgelig det.
Lite skulle man jo vite, at ikke mange årene unna, kom Auto-boten inn for fullt, og kommer ikke unna hvor brutalt effektiv den var, spesielt når ord/navn som Thore, Thoresen eller Thora gikk igjen, og virker som minst 500,000 ganger eller mer, for noen tråder er jo nesten ødelagt, grunnet den kjipe mordereringen som tok helt av i perioder.
Men nei, gidder ikke å irritere meg mer over den slags, det er man ferdig med.
Et par andre omtaler som jeg føler kan godt få plass her:
Batman: Mask of Phantasm (1993)
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Litt mer diverse 80-talls filmomtale:
Night of the Creeps (1986) - Frank.N.Steen
Og tja, der backet jeg meg ut av "Sist sette film" tråden, da skal en først gå gjennom "alt", kan en like gjerne sette av noen uker eller måneder.
Men fant igjen Halloween/skrekkfilm tråden, der innehar en del fine omtaler, og forsøker å plukke ut de som tar først og fremst for seg 80-talls og tidlig 90-talls skrekk:
The Thing (1982) - GimleSag
Piranha (1978) - Frank.N.Steen
The Entity (1982) - Frank.N.Steen
Aliens (1986) - Frank.N.Steen
Alligator (1980) og Alligator II: The Mutation (1990) - Mindy_4
The Shining (1980) og Halloween III: Season of the Witch (1982) - Frank.N.Steen
The Company of Wolves (1984) - Mindy_4
The Dead Zone (1983) og Psycho II (1983) - Frank.N.Steen
The Loch Ness Horror (1982) - Frank.N.Steen
Arachnophobia (1990) - Frank.N.Steen
Night of the Creeps (1986) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
Men fant igjen Halloween/skrekkfilm tråden, der innehar en del fine omtaler, og forsøker å plukke ut de som tar først og fremst for seg 80-talls og tidlig 90-talls skrekk:
The Thing (1982) - GimleSag
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Hm, liker ikke det deppe-opplegget på Diskusjon.no, og litt overrasket over at ikke flere av deres brukere har begynt å stille seg spørsmål om hva fremtiden dere inne vil bringe, nå som VGD er historie.
Synd dersom flere av de hyggelige og kunnskapsrike brukerne fra film og musikkforumet, ikke får mulighet til å finne seg et nytt hjem, selv om en har forsøkt å hinte om dette stedet ved et par anledninger gjennom private samtaler, og var vel også slik en selv fikk nyss om FD i fjor sommer.
Vel, skulle det stedet også gå dunken, må en jo sikre seg noen omtaler/tips og lignende, mens en stadig har mulighet til å finne dem igjen.
Starter med noen innslag fra hyllestråden, til Macho action fra 80 og tidlig 90-tallet:
The Hard Way (1991) - Frank.N.Steen
Best Seller (1987) - Frank.N.Steen
Last Action Hero (1993) - Frank.N.Steen
Deadly Prey (1987) - Hitherto
Blind Fury (1989) - Frank.N.Steen
Demolition Man (1993) - Frank.N.Steen
Iron Eagle - Ale
Tango & Cash (1989) - Frank.N.Steen
RoboCop (1987) - Frank.N.Steen
Striking Distance (1993) - Frank.N.Steen
Synd dersom flere av de hyggelige og kunnskapsrike brukerne fra film og musikkforumet, ikke får mulighet til å finne seg et nytt hjem, selv om en har forsøkt å hinte om dette stedet ved et par anledninger gjennom private samtaler, og var vel også slik en selv fikk nyss om FD i fjor sommer.
Vel, skulle det stedet også gå dunken, må en jo sikre seg noen omtaler/tips og lignende, mens en stadig har mulighet til å finne dem igjen.
Starter med noen innslag fra hyllestråden, til Macho action fra 80 og tidlig 90-tallet:
The Hard Way (1991) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Raw Deal (1986) - Frank.N.Steen
Road House (1989) - Frank.N.Steen
Next of Kin (1989) - Frank.N.Steen
Showdown in Little Tokyo (1991) - Frank.N.Steen
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Haunted Honeymoon (1986) av Gene Wilder
Det smerter meg, ikke bare at en kasta bort masse penger og tid, men at en gjeng med så likandes og dyktige folk, kunne være i stand til å lage en så gjennomført smertefullt umorsom "komedie".
For det er tydelig at Gene Wilder ønsket å ta skrekk komedie suksessen med Young Frankenstein (1974) og Mel Brook, over i egne hender, men noe har under veis gått fullstendig galt, for det er absolutt ingenting morsomt å se Dom DeLuise utkledd som ei gammal tante (i grunn er menn utkledd som eldre damer, sjeldent moro til å begynne med) eller Wilder som forsøker å improvisere med skriking og diverse irriterende slapstick rutiner, der man har sett så mange ganger før, og langt mer artige sådan.
Gilda Radner derimot, er søt og sjarmerende, faktisk en av de få, som makter å få meg til å små flire ved et par anledninger, men nei, orker ikke kaste bort mer tid på en veldig skuffende film, og en man lenge har ønsket å se, og når en så omsider sto med den i nevene, da til ei rimelig overprisa DVD utgave (ville vært enda kjipere om en gikk for Blu-rayen, da den var dyrere), måtte en liksom slå til der og da.
Nei, fullt mulig en av de mest skuffende filmene fra 80-tallet, hvert fall med tanke det å misbruke talent og penger, innen skrekk komedier, og innser at de fleste av filmene med Gene og kona Gilda Radner, fungerer bare ikke for meg, de er bare ikke spesielt morsomme, og har vel heller hatt for mye suksess med Wilders egne solofilmer fra det tiåret, men sett ham opp sammen med kompisen Richard Pryor, og da blir det med ett, helt andre boller.
Her er lignende filmer som Clue (1985) og selv den utskjelte Transylvania 6-5000 (1985) overlegent bedre og mer underholdende, ikke minst mer morsomme attpåtil. Synd, for en håpet med et såpass sterkt galleri av kjentfolk, at en ville få noe hyggelig i retur, men nei, mulig en også er litt ekstra kritisk, grunnet den forjævelige drittfilmen man led seg gjennom i forkant, og da hjalp dessverre ikke denne på å "bedre" humøret i ettertid.
3,5/10
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Zone Troopers (1985) av Danny Bilson
"Did I just KO Hitler?"
Det er 1944, og ei mindre gruppe overlevende amerikanske soldater, forsøker mot alle odds å holde skansen mot overlegen motstand, omringet i ukjent terreng. Men i det alt håp virker å svinne hen, ankommer så uventet hjelp fra oven, da en utenomjordisk skapning bistår med teknologiske dippedutter, som kan i de rette hender, snu fullstendig opp ned på den tilsynelatende håpløse situasjonen. Men de kommer også med ei lei bakside, for dersom feil hender får klørne i dem, vil det kunne medføre i total ødeleggelse.
Wow, akkurat hva topplokket virkelig trengte, etter den ene generiske og forglemmelige filmen, etter den andre, så måtte altså en artig b-film fra Charles Band og Full Moon Features til, for å lette på humøret, og ja, fylt opp med slemme nazier, Hitler, romvesen, laserstråler og et herlig karaktergalleri bestående av Tim Thomerson, Art LaFleur, Timothy Van Patten og Biff Manard, får en så ei sjarmerende, morsom, overraskende velspilt og actionfylt sci-fi/krigsfilm, der innehar en vittig og skarp dialog, kule og latterlige spesial effekter og nei, denne skal så absolutt beholdes, og 88 Films nylig utgitte Blu-ray utgave, har virkelig gått fullt inn for å gjøre ei solid innsats, der bilde, lyd og alt er topp kvalitet.
Så er man glad i Trancers filmene, eller 80-talls sci-fi utgivelsene til Full Moon Features, er denne absolutt verdt å sjekke ut.
Skulle likt å sett denne ende opp som ei potensiell filmserie, ikke ulikt Trancers, Dollman, osv fra nevnte hold, da flere av skuespillerne var jo gjengangere i dem.
6,5/10
Edge of Sanity (1989) av Gérard Kikoïne
"There might be some side effects"
Den til vanlig høyt respekterte og stødige doktoren Jekyll (Anthony Perkins), har i en lengre tid forsøkt å komme opp med et nytt og banebrytende bedøvelsesmiddel, men et som innehar noen meget forstyrrende bivirkninger. Og før det kan slippes ut på det store markedet, ønsker han å gjennomføre flere tester, hvor Jekyll selv tar på seg rollen som forsøkskanin, noe som under et uhell, medfører i at hans totale motpart, den sadistiske og morderiske Mr. Hyde blir født.
Anthony Perkins er tilbake i storform, og dette var jo ei meget severdig og underholdende slasher-thriller, hvor en slår følge med Jekylls reise fra å være en til vanlig kontrollert og behersket lydig borger, til å ende opp med å slippe ut alle sine mørkeste og voldeligste fantasier fra underbevisheten, over på sine intetanende offer i Whitechapels sleazy og tåkefylte gater i de sene nattetimer.
7,5/10
- Frank.N.Steen
- Innlegg: 3879
- Sted: Oslo
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute