Statsbudsjettet for 2023

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: Statsbudsjettet for 2023

Legg inn av GiPazzini_85 »

Pollestad sa det vel egentlig veldig tydelig nå uten å være klar over det selv: "Dette e det beste statsbudsjettet me kunne laga."

Dessverre så har han helt rett og det får vi håpe at velgerne husker på ved neste valg.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Harduetforslag skrev: tor okt 06, 2022 11:45 am Regjeringen foreslår at opptjeningsperioden nå utelukkende dreier seg om de siste 12 månedene, og vil dermed fjerne muligheten for å basere inntekten på de siste 36 månedene.

Kuttet vil spare 0,2 milliarder i 2023, og vil gi større innsparinger på sikt, anslår regjeringen.
Lykke til med å få den gjennom SV-kverna.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:42 am
SuperGunners10 skrev: tor okt 06, 2022 11:39 am «Å leve fett» er vel også en definisjonssak. Med 750.000 i året så bør man leve relativt bra også i Oslo.

Ellers er det eget forbruk og kontroll det er noe galt med.
Men er det en høy lønn? Jeg ville sagt at 750k i Oslo ikke er en høy lønn, men en midt på treet-lønn med det spinnville boligmarkedet man har der. Bor man imidlertid på landsbygda 1 mil utenfor Førde, Steinkjer eller Arendal, er dette en relativt høy lønn. Da får man jo en grei enebolig til kanskje 3 mill. I Oslo rekker ikke det til mer enn 40 kvm engang.
Gjennomsnittslønn i Norge var 610000 i 2021. Medianlønnen var 550000. 9 av 10 nordmenn tjente mindre enn 700000 i 2019.

Så ja, 750000 er en høy lønn. At mange velger å bo i et område hvor man får mindre igjen for den høye lønnen påvirker ikke det at 750000 er en høy lønn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GiPazzini_85 skrev: tor okt 06, 2022 11:45 am Pollestad sa det vel egentlig veldig tydelig nå uten å være klar over det selv: "Dette e det beste statsbudsjettet me kunne laga."

Dessverre så har han helt rett og det får vi håpe at velgerne husker på ved neste valg.
Dette er jo reinspikka fjas fra Pollestad. De øker bevilgninger til trossamfunn, kultur- og likestillingsfeltet får mer, det skal bygges skipstunnel på Stadt og ny flyplass i Bodø. Og folk i Finnmark og Nord-Troms får gratis barnehage. Og for alt dette er det det generelle næringslivet som får svi.

Frem til nå synes jeg de har blitt straffet urimelig hardt på meningsmålingene, men etter fremleggingen av statsbudsjettet i dag synes jeg det er helt på sin plass.

guru

Legg inn av guru »

Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

guru skrev: tor okt 06, 2022 11:58 am Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.
og økt egenandel for lege, psykolog

I tillegg prøver de å spare flere hundre mill på å senke dagpengene.

Morsomt
Sist redigert av Harduetforslag den tor okt 06, 2022 11:59 am, redigert 1 gang totalt.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Har det noen gang vært lagt frem et budskjett der alle er fornøyde (?), eller vil det konstant være flere detaljer der folk vil finne seg missfornøyde med og i realiteten pga småsaker i den ene eller andre rettningen. Ville vært klin umulig å gjøre alle fornøyde, og dette bli mer en form for ekstra mulighet til å ta de politikerne man ikke liker og kun det.

Samtidig ville det neppe sett veldig mye bedre ut om den andre siden bestemte.

Alt i alt et evig sirkus!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


fargerik

Legg inn av fargerik »

guru skrev: tor okt 06, 2022 11:58 am Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.
Den skjønte jeg ikke. Medisiner på blåresept er gratis, etter at man har betalt egenandel på nyåret.
Det er ingen egenandel ut over den egenandel man betaler til man når taket som er 2900 kroner.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:10 am
greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:09 am Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.
Alt er en definisjonssak. Om du bor i Oslo, så lever du ikke fett om du tjener 750k.
Jøss, det var nytt for meg.
Det finnes en rekke mennesker i Oslo som tjener 400.000-500.000 også. Og rundt 600.000 er helt vanlig lønn blant mine kolleger, der alle nyansatte har minimum mastergrad.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:12 pm
guru skrev: tor okt 06, 2022 11:58 am Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.
Den skjønte jeg ikke. Medisiner på blåresept er gratis, etter at man har betalt egenandel på nyåret.
Det er ingen egenandel ut over den egenandel man betaler til man når taket som er 2900 kroner.
https://www.vi.no/helse/egenandelene-gar-opp/77368216

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:42 am
SuperGunners10 skrev: tor okt 06, 2022 11:39 am «Å leve fett» er vel også en definisjonssak. Med 750.000 i året så bør man leve relativt bra også i Oslo.

Ellers er det eget forbruk og kontroll det er noe galt med.
Men er det en høy lønn? Jeg ville sagt at 750k i Oslo ikke er en høy lønn, men en midt på treet-lønn med det spinnville boligmarkedet man har der. Bor man imidlertid på landsbygda 1 mil utenfor Førde, Steinkjer eller Arendal, er dette en relativt høy lønn. Da får man jo en grei enebolig til kanskje 3 mill. I Oslo rekker ikke det til mer enn 40 kvm engang.
Om du sier det er en helt midt-på-treet lønn er egentlig ikke så interessant, så lenge fakta og statistikk viser at det er godt over midt-på-treet.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:12 pm Den skjønte jeg ikke. Medisiner på blåresept er gratis, etter at man har betalt egenandel på nyåret.
Det er ingen egenandel ut over den egenandel man betaler til man når taket som er 2900 kroner.
This. Samme gjelder egenandel for fysikalske behandlinger, lege, psykolog og tannlege under et.

Men dette taket skal nå økes, så da blir det dyrere uansett.
Sist redigert av Hetfield den tor okt 06, 2022 12:19 pm, redigert 1 gang totalt.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 12:13 pm Og rundt 600.000 er helt vanlig lønn blant mine kolleger, der alle nyansatte har minimum mastergrad.
Og da blir spm, sulter de eller klarer de å balansere det så man kan leve helt fint på det hvis man vil?

guru

Legg inn av guru »

fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:12 pm
guru skrev: tor okt 06, 2022 11:58 am Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.
Den skjønte jeg ikke. Medisiner på blåresept er gratis, etter at man har betalt egenandel på nyåret.
Det er ingen egenandel ut over den egenandel man betaler til man når taket som er 2900 kroner.
Stemmer, så dette rammer vel da de som har medisiner på blå resept, men som ikke når egenandelstaket i løpet av året. Egenandelstaket øker for øvrig også.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

TrueTopRed skrev: tor okt 06, 2022 11:59 am Har det noen gang vært lagt frem et budskjett der alle er fornøyde (?), eller vil det konstant være flere detaljer der folk vil finne seg missfornøyde med og i realiteten pga småsaker i den ene eller andre rettningen. Ville vært klin umulig å gjøre alle fornøyde, og dette bli mer en form for ekstra mulighet til å ta de politikerne man ikke liker og kun det.

Samtidig ville det neppe sett veldig mye bedre ut om den andre siden bestemte.

Alt i alt et evig sirkus!
Neppe noen gang at alle er fornøyde. Dette illustreres med at kultursektoren er tilgodesett med 23,5 mrd i 2023, opp 1,4 mrd fra 2022, eller vel 6 %.
Kunstnerorganisasjonen Creo er skuffet siden andelen til kulturfeltet er ned fra 0.9 % til 0.8 % av budsjettet.
Med den holdningen vil det være umulig å prioritere noe i et budsjett.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dundersalt skrev: tor okt 06, 2022 12:18 pm Om du sier det er en helt midt-på-treet lønn er egentlig ikke så interessant, så lenge fakta og statistikk viser at det er godt over midt-på-treet.
Sier den samme statistikken noe om levekostnadene på de ulike stedene?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Enda eit eksempel på at denne regjeringa prioriterer kultur framfor idrett dessverre. Vi ser det samme i strømstøttesaken.

Dog er nok dette kuttet mindre ille ein at mange idrettsklubber risikerer nedstenging på grunn av alt for høye strømpriser.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

guru skrev: tor okt 06, 2022 11:58 am Kronisk syke må betale mer for medisiner på blåresept. Den var det nok ikke mange som så komme fra denne regjeringen. I dag betaler man 39% av prisen for medisiner på blå resept. Nå økes egenandelen til 50%. For mange betyr dette en ganske betydelig økning i kroner og øre.
Så snart du er over frikort-grensen (2 921 kroner i 2022) betaler du da uansett 0%, så en så veldig stor utgift vil det jo ikke være.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TrueTopRed skrev: tor okt 06, 2022 12:19 pm
DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 12:13 pm Og rundt 600.000 er helt vanlig lønn blant mine kolleger, der alle nyansatte har minimum mastergrad.
Og da blir spm, sulter de eller klarer de å balansere det så man kan leve helt fint på det hvis man vil?
Det blir verken dyr bil, hytte eller ferielelighet i Syden. Det virker om mange nordmenn som tjener godt (over 750.000) har vendt seg til at man ikke lever et fullverdig liv uten Tesla, hytte og en haug med utenlandsturer, samtidig som man sparer i aksjer. Men det er for de fleste nok til å beholde en leilighet, som man kan få kjøpt om man arver litt (det ordner seg for de fleste), en hel del utepils, fotballturer til England og en sydentur i ny og ne. Det er slik veldig mange lever, faktisk. Men så er det også mange som ikke er på dette nivået. F.eks. tjener en barnehageassistent med full aldersopptjening om lag 400.000 året, så det blir litt absurd å si at man må ha 750.000 i lønn i Oslo for å leve et bra liv... Men det kommer jo an på hva man forventer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hetfield skrev: tor okt 06, 2022 12:19 pm
fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:12 pm Den skjønte jeg ikke. Medisiner på blåresept er gratis, etter at man har betalt egenandel på nyåret.
Det er ingen egenandel ut over den egenandel man betaler til man når taket som er 2900 kroner.
This. Samme gjelder egenandel for fysikalske behandlinger, lege, psykolog og tannlege under et.

Men dette taket skal nå økes, så da blir det dyrere uansett.
Egenandel er det på legebesøk, fysioterapi, sykehus, drosjer, name it....i tillegg til medisiner.
Kona får medisiner på blå resept. En pakke koster 23 000 kroner, og holder til 3 uker.
Hun blåser altså egenandelstaket når hun kjøper årets første pilleeske.
I år fikk hun frikort i januar.
Hvor mye skal egenandelstaket økes? Jeg har ikke fått med meg alle tall...

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 12:23 pm Det blir verken dyr bil, hytte eller ferielelighet i Syden. Det virker om mange nordmenn som tjener godt (over 750.000) har vendt seg til at man ikke lever et fullverdig liv uten Tesla, hytte og en haug med utenlandsturer, samtidig som man sparer i aksjer. Men det er for de fleste nok til å beholde en leilighet, som man kan få kjøpt om man arver litt (det ordner seg for de fleste), en hel del utepils, fotballturer til England og en sydentur i ny og ne. Det er slik veldig mange lever, faktisk. Men så er det også mange som ikke er på dette nivået. F.eks. tjener en barnehageassistent med full aldersopptjening om lag 400.000 året, så det blir litt absurd å si at man må ha 750.000 i lønn i Oslo for å leve et bra liv... Men det kommer jo an på hva man forventer.
Grantert, og når det er på det nivået så kan man fint justere seg inn om man vil.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:24 pm Egenandel er det på legebesøk, fysioterapi, sykehus, drosjer, name it....i tillegg til medisiner.
Kona får medisiner på blå resept. En pakke koster 23 000 kroner, og holder til 3 uker.
Hun blåser altså egenandelstaket når hun kjøper årets første pilleeske.
I år fikk hun frikort i januar.
Hvor mye skal egenandelstaket økes? Jeg har ikke fått med meg alle tall...
119 kroner.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

Regjeringen vil kutte all statsstøtte til NOAH.
For alle som er glade i dyr må rød-grønt med SP være fiende nr1. Snakk om dyrefiendtlig parti.

MentalM

Legg inn av MentalM »

fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:24 pm Egenandel er det på legebesøk, fysioterapi, sykehus, drosjer, name it....i tillegg til medisiner.
Kona får medisiner på blå resept. En pakke koster 23 000 kroner, og holder til 3 uker.
Hun blåser altså egenandelstaket når hun kjøper årets første pilleeske.
I år fikk hun frikort i januar.
Hvor mye skal egenandelstaket økes? Jeg har ikke fått med meg alle tall...
119kr økning

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Dani_e skrev: tor okt 06, 2022 12:35 pm Regjeringen vil kutte all statsstøtte til NOAH.
For alle som er glade i dyr må rød-grønt med SP være fiende nr1. Snakk om dyrefiendtlig parti.
Det kommer vel litt an på type dyr.. Snakker vi ku, gris, sau geit etc er vel SP ikke så ille.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 12:23 pm
TrueTopRed skrev: tor okt 06, 2022 12:19 pm
DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 12:13 pm Og rundt 600.000 er helt vanlig lønn blant mine kolleger, der alle nyansatte har minimum mastergrad.
Og da blir spm, sulter de eller klarer de å balansere det så man kan leve helt fint på det hvis man vil?
Det blir verken dyr bil, hytte eller ferielelighet i Syden. Det virker om mange nordmenn som tjener godt (over 750.000) har vendt seg til at man ikke lever et fullverdig liv uten Tesla, hytte og en haug med utenlandsturer, samtidig som man sparer i aksjer. Men det er for de fleste nok til å beholde en leilighet, som man kan få kjøpt om man arver litt (det ordner seg for de fleste), en hel del utepils, fotballturer til England og en sydentur i ny og ne. Det er slik veldig mange lever, faktisk. Men så er det også mange som ikke er på dette nivået. F.eks. tjener en barnehageassistent med full aldersopptjening om lag 400.000 året, så det blir litt absurd å si at man må ha 750.000 i lønn i Oslo for å leve et bra liv... Men det kommer jo an på hva man forventer.
Alt kommer ann på prioriteringer. Som nevnt tidligere så tjener jeg rett under 750. Men jeg jobber med flere som tjenner rett under en mil i året pga mye overtid og flere kurs. Selv gidder jeg ikke overtid.
Jeg har hverken barn, hytte eller bil. Isteden bruker jeg mest parten av pengene jeg tjener på utelands turer. Så i år har det blitt 7 turer (2 Europa turer og 5 turer utafor Europa). Hadde jeg hatt barn/bil/hytte så hadde jeg aldri hatt mulighet til min livsstill. Jeg har heller ikke tatt en utepils I Norge siden 2020.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MentalM skrev: tor okt 06, 2022 12:36 pm
fargerik skrev: tor okt 06, 2022 12:24 pm Egenandel er det på legebesøk, fysioterapi, sykehus, drosjer, name it....i tillegg til medisiner.
Kona får medisiner på blå resept. En pakke koster 23 000 kroner, og holder til 3 uker.
Hun blåser altså egenandelstaket når hun kjøper årets første pilleeske.
I år fikk hun frikort i januar.
Hvor mye skal egenandelstaket økes? Jeg har ikke fått med meg alle tall...
119kr økning
Ja. Jeg fant det i avisa nå.
Øker fra 2921 kroner til 3040 kroner.
Men samtidig øker jo bunnfradraget (personfradraget) fra 58 250 kroner til 73 100 kroner.
Over 14 000 i skattelette.
Sist redigert av fargerik den tor okt 06, 2022 12:42 pm, redigert 1 gang totalt.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

Jaauda skrev: tor okt 06, 2022 12:37 pm
Dani_e skrev: tor okt 06, 2022 12:35 pm Regjeringen vil kutte all statsstøtte til NOAH.
For alle som er glade i dyr må rød-grønt med SP være fiende nr1. Snakk om dyrefiendtlig parti.
Det kommer vel litt an på type dyr.. Snakker vi ku, gris, sau geit etc er vel SP ikke så ille.
Jo, SP driter i dyr og tenker kun næring.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Dani_e skrev: tor okt 06, 2022 12:35 pm Regjeringen vil kutte all statsstøtte til NOAH.
For alle som er glade i dyr må rød-grønt med SP være fiende nr1. Snakk om dyrefiendtlig parti.
NOAH er en totalt useriøs organisasjon som sprer løgn og feilinformasjon så det gjør meg ingenting at de kuttes ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»