Sportsvasking i PL (og fotball)

Svar
MentalM

Sportsvasking i PL (og fotball)

Legg inn av MentalM »

Orakelet skrev: tir okt 04, 2022 10:08 am Oppfordrer alle til å ta en kikk på denne videoen, fra Liverpool sine offisielle hjemmesider, hvor de inviterer til "LFC World" i Dubai:

https://www.liverpoolfc.com/lfcworld/dubai

Virker som et veldig bra opplegg med besøk fra blant annet Gerrard, McManaman, McAllister og CL-pokalen. Og flotte bilder fra Dubai. Ser veldig koselig ut. Får lyst til å reise på ferie dit.

Det eneste jeg stusser på er hvorfor man legger et "event" for å møte fansen i Dubai? Det er jo bare styrtrike sjeiker og fattige fremmedarbeidere der? Fremmedarbeiderne har ikke tid til annet enn å jobbe og sove, så er det sjeikene og turistene som er "fansen"?

Jeg ser at Liverpool skal tilbake dit som klubb nå i november og være der en måned:

https://www.timeoutdubai.com/sports-wel ... ning-dubai

Da vil vi igjen se en flom av bilder på sosiale medier fra Liverpool-spillere på fancy hoteller og restauranter. Bare å glede seg. Her er et slikt bilde fra januar 2022 fra instagram-kontoen til Emirates Golf Club med den koselige tittelen "Football meets golf @liverpoolfc.



Tusenkronerspørsmålet: Tar klubben og spillerne betalt for å stille opp slikt? Og hva er egentlig verst; om de tar betalt eller ikke tar betalt? Det er ingen tvil om at "sportwashing-effekten" er lik uavhengig av om de tar betalt eller ikke og hvis man driver gratis "sportwashing" for styrtrike sjeiker er man bra dum. Det er ikke bra å være dum, så jeg heller mot at det er verre hvis de ikke tar godt betalt for dette.

En vanlig måte å betale der nede er å gi "gaver" bestående av dyre klokker, smykker eller luksusbiler. Ofte vil mottaker ikke rapportere gaven til skattemyndighetene i sitt hjemland slik at dette blir en skattefri inntekt. Det er heller ingen som reagerer hvis en PL-stjerne har en Rolex på armen når de passerer tollen. Det er normalt. Det er heller ingen som stiller spørsmål ved hvem som eier luksusbilene disse PL-spillerne kjører rundt med i Dubai. Er de leid? Nei. Eies de av en sjeik og er til fri disposisjon for disse spillerne? Ja.

Jeg støtter dette fokuset på sportwashing fullt ut og hvis noen gravejournalister tilfeldigvis leser dette oppfordrer jeg til å grave i økonomien rundt disse besøkene til Dubai. Den som leter finner og et "stalltips" er å sjekke om eierne av resturanten som Liverpool-spillerne vil poste Some-bilder fra i desember tilfeldigvis også eier bilen de kjører.
Her folkens

@markantovertak @Champis @Johnny47 @taknina @Funkhouser @Rensenbrink82 @hvemsomhelst

Go wild, både eierskap, sponsorerer og personer kan gå under lupen

Link til eierskaptråd: viewtopic.php?t=3415

Tenker vi kan gjøre livet til mods her enklere, da kan man kjekle litt her inne og

Wellé

Legg inn av Wellé »

MentalM skrev: ons okt 05, 2022 12:32 pm Oppfordrer alle til å ta en kikk på denne videoen, fra Liverpool sine offisielle hjemmesider, hvor de inviterer til "LFC World" i Dubai:

https://www.liverpoolfc.com/lfcworld/dubai

Virker som et veldig bra opplegg med besøk fra blant annet Gerrard, McManaman, McAllister og CL-pokalen. Og flotte bilder fra Dubai. Ser veldig koselig ut. Får lyst til å reise på ferie dit.

Det eneste jeg stusser på er hvorfor man legger et "event" for å møte fansen i Dubai? Det er jo bare styrtrike sjeiker og fattige fremmedarbeidere der? Fremmedarbeiderne har ikke tid til annet enn å jobbe og sove, så er det sjeikene og turistene som er "fansen"?

Jeg ser at Liverpool skal tilbake dit som klubb nå i november og være der en måned:

https://www.timeoutdubai.com/sports-wel ... ning-dubai

Da vil vi igjen se en flom av bilder på sosiale medier fra Liverpool-spillere på fancy hoteller og restauranter. Bare å glede seg. Her er et slikt bilde fra januar 2022 fra instagram-kontoen til Emirates Golf Club med den koselige tittelen "Football meets golf @liverpoolfc.



Tusenkronerspørsmålet: Tar klubben og spillerne betalt for å stille opp slikt? Og hva er egentlig verst; om de tar betalt eller ikke tar betalt? Det er ingen tvil om at "sportwashing-effekten" er lik uavhengig av om de tar betalt eller ikke og hvis man driver gratis "sportwashing" for styrtrike sjeiker er man bra dum. Det er ikke bra å være dum, så jeg heller mot at det er verre hvis de ikke tar godt betalt for dette.

En vanlig måte å betale der nede er å gi "gaver" bestående av dyre klokker, smykker eller luksusbiler. Ofte vil mottaker ikke rapportere gaven til skattemyndighetene i sitt hjemland slik at dette blir en skattefri inntekt. Det er heller ingen som reagerer hvis en PL-stjerne har en Rolex på armen når de passerer tollen. Det er normalt. Det er heller ingen som stiller spørsmål ved hvem som eier luksusbilene disse PL-spillerne kjører rundt med i Dubai. Er de leid? Nei. Eies de av en sjeik og er til fri disposisjon for disse spillerne? Ja.

Jeg støtter dette fokuset på sportwashing fullt ut og hvis noen gravejournalister tilfeldigvis leser dette oppfordrer jeg til å grave i økonomien rundt disse besøkene til Dubai. Den som leter finner og et "stalltips" er å sjekke om eierne av resturanten som Liverpool-spillerne vil poste Some-bilder fra i desember tilfeldigvis også eier bilen de kjører.
Arsenal var på noe lignende i fjor, og blir ikke overrasket om de gjør det samme under VM igjen. Forbanna provoserende og noe jeg håper de virkelig slutter med. Greit nok at man vil ha warm weather camp, men det fins andre steder enn Dubai, Emiratene, Quatar, osv. Nå kommer jeg aldri å reise til disse landene uansett så har ikke noen konkret måte å protestere mot dette annet enn å svare negativt på Twitter :(

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: ons okt 05, 2022 12:36 pm Arsenal var på noe lignende i fjor, og blir ikke overrasket om de gjør det samme under VM igjen. Forbanna provoserende og noe jeg håper de virkelig slutter med. Greit nok at man vil ha warm weather camp, men det fins andre steder enn Dubai, Emiratene, Quatar, osv. Nå kommer jeg aldri å reise til disse landene uansett så har ikke noen konkret måte å protestere mot dette annet enn å svare negativt på Twitter :(
Var voldtsomt mange Villa spillere som dro til Dubai i fjor sommer og, synes det er tull. Spesielt skuffet over at Mings gjorde det mtp hans verdier på andre saker.

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Da håper jeg vi inkluderer hva slags ansvar spillerne har i denne tråden, slik som de samtalene rundt Haaland som dukket opp i en scoringstråd.

Moist

Legg inn av Moist »

Bare for å samle litt menneskerettighetsbrudd i en post

Real Madrid
https://en.as.com/en/2017/09/21/soccer/ ... 69823.html
70m euro i året fra Emiratene

Manchester United
https://investigate.afsc.org/company/dxc-technology
Rasering av palestinske hjem, og involvert i litt tortur i USA.

Liverpool
https://www.theguardian.com/business/20 ... s-breaches
Hvitvasking for bl.a Iran

Arsenal
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rig ... b_Emirates
Samme som med Real Madrid

PSG
https://www.football-espana.net/2022/09 ... ar-scandal
Qatar burde være kjent for de fleste

Bare på de største, da har jeg ikke engang tatt med noen av de innen klimabrudd, krypto, bestikkelser og mye annet.

Johnny47

Legg inn av Johnny47 »

Moist skrev: ons okt 05, 2022 12:59 pm Bare for å samle litt menneskerettighetsbrudd i en post

Real Madrid
https://en.as.com/en/2017/09/21/soccer/ ... 69823.html
70m euro i året fra Emiratene

Manchester United
https://investigate.afsc.org/company/dxc-technology
Rasering av palestinske hjem, og involvert i litt tortur i USA.

Liverpool
https://www.theguardian.com/business/20 ... s-breaches
Hvitvasking for bl.a Iran

Arsenal
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rig ... b_Emirates
Samme som med Real Madrid

PSG
https://www.football-espana.net/2022/09 ... ar-scandal
Qatar burde være kjent for de fleste

Bare på de største, da har jeg ikke engang tatt med noen av de innen klimabrudd, krypto, bestikkelser og mye annet.
Ja dette er jo bare litt, men det viser jo problemene fotballen står ovenfor. Og dette er noe som medier ikke toucher. Massive supportergrupperinger som ikke "bryr" seg og medier som i svært liten grad tørr å skrive om.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Der ja. Bra.

Bare tar den Standard Chartered greia. De er ikke straffet for å ha hvitvasket for Iran. De er straffet for å ha hatt for dårlig kontroll og sikkerhet for å unngå at Iran og andre land benytter banken til hvitvasking.

Det er fryktelig lite å ta Liverpool på der. Nærmest et desperat forsøk.

Da er det mye verre med suck upen for Dubai. Men treningsleir og camp for supportere. Helt forferdelig rævva. Heldigvis sier Spirit of Shankly til meg at de er enige, og at de ønsker å markere dette ved en passende anledning.

Johnny47

Legg inn av Johnny47 »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 1:14 pm Der ja. Bra.

Bare tar den Standard Chartered greia. De er ikke straffet for å ha hvitvasket for Iran. De er straffet for å ha hatt for dårlig kontroll og sikkerhet for å unngå at Iran og andre land benytter banken til hvitvasking.

Det er fryktelig lite å ta Liverpool på der. Nærmest et desperat forsøk.

Da er det mye verre med suck upen for Dubai. Men treningsleir og camp for supportere. Helt forferdelig rævva. Heldigvis sier Spirit of Shankly til meg at de er enige, og at de ønsker å markere dette ved en passende anledning.
Hvor mange bøter har Standard Chartered fått for dette? Det er vel ganske kjent at flere var motstandere og kritisk til at Standard Chartered med sin historikk og koblinger til Iran, skulle fortsette med å være hovedsponsor for Liverpool. Men avtalen ble signert og tar jeg ikke feil så er dei sponsor frem til 2027?

Det handler ikke om å ta noen, det handler vel fortsatt om å belyse ting. Jeg tror ikke disse som fikk slaktet familien sin syns det er greit fordi Standard Chartered har tatt armene i været og betalt bøter.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Johnny47 skrev: ons okt 05, 2022 1:40 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 1:14 pm Der ja. Bra.

Bare tar den Standard Chartered greia. De er ikke straffet for å ha hvitvasket for Iran. De er straffet for å ha hatt for dårlig kontroll og sikkerhet for å unngå at Iran og andre land benytter banken til hvitvasking.

Det er fryktelig lite å ta Liverpool på der. Nærmest et desperat forsøk.

Da er det mye verre med suck upen for Dubai. Men treningsleir og camp for supportere. Helt forferdelig rævva. Heldigvis sier Spirit of Shankly til meg at de er enige, og at de ønsker å markere dette ved en passende anledning.
Hvor mange bøter har Standard Chartered fått for dette? Det er vel ganske kjent at flere var motstandere og kritisk til at Standard Chartered med sin historikk og koblinger til Iran, skulle fortsette med å være hovedsponsor for Liverpool. Men avtalen ble signert og tar jeg ikke feil så er dei sponsor frem til 2027?

Det handler ikke om å ta noen, det handler vel fortsatt om å belyse ting. Jeg tror ikke disse som fikk slaktet familien sin syns det er greit fordi Standard Chartered har tatt armene i været og betalt bøter.
Jeg bare klargjør hva de er straffet for.

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 1:14 pm Der ja. Bra.

Bare tar den Standard Chartered greia. De er ikke straffet for å ha hvitvasket for Iran. De er straffet for å ha hatt for dårlig kontroll og sikkerhet for å unngå at Iran og andre land benytter banken til hvitvasking.

Det er fryktelig lite å ta Liverpool på der. Nærmest et desperat forsøk.

Da er det mye verre med suck upen for Dubai. Men treningsleir og camp for supportere. Helt forferdelig rævva. Heldigvis sier Spirit of Shankly til meg at de er enige, og at de ønsker å markere dette ved en passende anledning.
Spørsmålet er jo hvor mye ansvar man skal gi klubbene for valg av sponsore og slike ting. Hvor setter man grensene, og kan man flytte på disse ved behov?

Har ikke oversikt over hvilke klubber som har hvilke sponsorkontrakter, men vil i utgangspunktet tro at et stort flertall av verdens "store" klubber har en eller annen avtale med et land eller et selskap fra Midtøsten.

Et så stort og innfløkt problem som dette, hvor skal man starte, og hva skal man se gjennom fingrene med?

Mehell

Legg inn av Mehell »

Faquarl skrev: ons okt 05, 2022 12:55 pm Da håper jeg vi inkluderer hva slags ansvar spillerne har i denne tråden, slik som de samtalene rundt Haaland som dukket opp i en scoringstråd.
Ser jo ut til at dette er en tråd med veldig åpent tema, så vil tro dette er en diskusjon som er veldig innafor.

En tråd som bokmerkes og følges, helt klart.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 1:44 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 1:14 pm Der ja. Bra.

Bare tar den Standard Chartered greia. De er ikke straffet for å ha hvitvasket for Iran. De er straffet for å ha hatt for dårlig kontroll og sikkerhet for å unngå at Iran og andre land benytter banken til hvitvasking.

Det er fryktelig lite å ta Liverpool på der. Nærmest et desperat forsøk.

Da er det mye verre med suck upen for Dubai. Men treningsleir og camp for supportere. Helt forferdelig rævva. Heldigvis sier Spirit of Shankly til meg at de er enige, og at de ønsker å markere dette ved en passende anledning.
Spørsmålet er jo hvor mye ansvar man skal gi klubbene for valg av sponsore og slike ting. Hvor setter man grensene, og kan man flytte på disse ved behov?

Har ikke oversikt over hvilke klubber som har hvilke sponsorkontrakter, men vil i utgangspunktet tro at et stort flertall av verdens "store" klubber har en eller annen avtale med et land eller et selskap fra Midtøsten.

Et så stort og innfløkt problem som dette, hvor skal man starte, og hva skal man se gjennom fingrene med?
Jeg mener nok at å gå etter sponsorer kun er et sidespor og en distraksjon fra de reelle problemene. Det være seg både Standard Chartered og Emirates. På det området er det vel en utfordring, og det er de sponsorene som ser ut til å bare være fiktive sponsorer som eiere bruker for å spytte inn penger, og omgå fair play-regler.

Skal man forby banker å sponse fotballklubber?
Dette er en liste over de bankene som fikk de heftigste bøtene i 2020. Jeg har liten greie på dette, men vet bankfolk hevde at reglene endres så fort og ofte at bankene sliter med å henge med, og da blir det bøter. Stort sett for å ikke ha systemer på plass, og veldig sjelden fordi noe har gått galt.

https://www.fintechfutures.com/2020/12/ ... this-year/

Det er viktig å forstå at sponsor og eier er to vidt forskjellige ting. Eierne av City og Castle er ute etter helt andre ting enn sponsorene til Liverpool og Arsenal. Å kalle sponsorater for forsøk på sportsvasking er, nja, tvilsomt. Standard Chartered er ikke sponsor av Liverpool for å hvitvaske seg etter bøtene for dårlig hvitvaskingskontroll. De bøtene er så vanlige i bankverdenen så det ville ikke gitt noen mening.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:13 pm
Standard Chartered er ikke sponsor av Liverpool for å hvitvaske seg etter bøtene for dårlig hvitvaskingskontroll.
Hva er grunnene til at SC sponser Liverpool da?
Rimelig sikker på at det å knytte navnet sitt til Liverpool fungerer positivt for dem, og at dette også er mye av grunnen til at de bruker mye penger på det.

Mehell

Legg inn av Mehell »

MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:13 pm
Standard Chartered er ikke sponsor av Liverpool for å hvitvaske seg etter bøtene for dårlig hvitvaskingskontroll.
Hva er grunnene til at SC sponser Liverpool da?
Rimelig sikker på at det å knytte navnet sitt til Liverpool fungerer positivt for dem, og at dette også er mye av grunnen til at de bruker mye penger på det.
Selvfølgelig. De ønsker å knyttes til Liverpool, men neppe fordi de er bøtelagt og trenger vask.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
De som sportsvasker, først og fremst de arabiske regimene, må vel få lov til å toppe den listen ganske klart. Det er vel ikke mora di som skal passe på at du oppfører deg når du har bikka 40.

Fotballmyndighetene er de ikke de kjappeste til å snu seg rundt. Først tok Roman de på senga og så kom de arabiske regimene i etterkant. Det er sportsvaskerne her. Vi får henge bjella på katten.
Heldigvis så var de kjappe med å kaste ut Roman når de endelig så at han var Putins mann og sportsvasker for seg sjøl og Russland.
Jeg håper, og tipper, vi får en lignende oppvåkning på de arabiske regimene.
Sist redigert av markantovertak den ons okt 05, 2022 2:28 pm, redigert 1 gang totalt.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
--- Hvor mye ansvar skal de som selger klubben(e) ha da? Jeg tenker jo at en god del av ansvaret ligger hos f eks Ashley også....

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:25 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:13 pm
Standard Chartered er ikke sponsor av Liverpool for å hvitvaske seg etter bøtene for dårlig hvitvaskingskontroll.
Hva er grunnene til at SC sponser Liverpool da?
Rimelig sikker på at det å knytte navnet sitt til Liverpool fungerer positivt for dem, og at dette også er mye av grunnen til at de bruker mye penger på det.
Selvfølgelig. De ønsker å knyttes til Liverpool, men neppe fordi de er bøtelagt og trenger vask.
Nei, det er mulig det bare er et frynsegode.
Nå skal det sies at SC definitivt ikke er i noen særklasse når det kommer til å ha svin på skogen, og de er sikkert ikke noe verre enn en del andre som sponser fotballag i PL eller andre plasser i verden. Så det er kanskje ikke noen grunn til å diskutere dem spesifikt.
Spørsmålet er fortsatt: Hvor skal man sette streken? Og er dette en strek som kan flyttes ved behov?

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:28 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:25 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm

Hva er grunnene til at SC sponser Liverpool da?
Rimelig sikker på at det å knytte navnet sitt til Liverpool fungerer positivt for dem, og at dette også er mye av grunnen til at de bruker mye penger på det.
Selvfølgelig. De ønsker å knyttes til Liverpool, men neppe fordi de er bøtelagt og trenger vask.
Nei, det er mulig det bare er et frynsegode.
Nå skal det sies at SC definitivt ikke er i noen særklasse når det kommer til å ha svin på skogen, og de er sikkert ikke noe verre enn en del andre som sponser fotballag i PL eller andre plasser i verden. Så det er kanskje ikke noen grunn til å diskutere dem spesifikt.
Spørsmålet er fortsatt: Hvor skal man sette streken? Og er dette en strek som kan flyttes ved behov?
Når det gjelder sponsorer så har man vel noen regler. Jeg er litt sånn usikker på om man det regelverket har store mangler?
Sportsvasking handler først og fremst om eierskap i mine øyne. Sponsorater er noe annet.

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:26 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
De som sportsvasker, først og fremst de arabiske regimene, må vel få lov til å toppe den listen ganske klart. Det er vel ikke mora di som skal passe på at du oppfører deg når du har bikka 40.

Fotballmyndighetene er de ikke de kjappeste til å snu seg rundt. Først tok Roman de på senga og så kom de arabiske regimene i etterkant. Det er sportsvaskerne her. Vi får henge bjella på katten.
Heldigvis så var de kjappe med å kaste ut Roman når de endelig så at han var Putins mann og sportsvasker for seg sjøl og Russland.
Jeg håper, og tipper, vi får en lignende oppvåkning på de arabiske regimene.
Det er jo som å si at Ted Bundy selv har hovedansvaret for at han ikke ble tatt tidligere..

Disse folkene har et ønske om å arrangere mesterskap, eie sportsklubber, ha store sponsoravtaaler og så videre. Spørsmålet er altså hvem som skal hindre dem.

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:30 pm
Når det gjelder sponsorer så har man vel noen regler. Jeg er litt sånn usikker på om man det regelverket har store mangler?
Sportsvasking handler først og fremst om eierskap i mine øyne. Sponsorater er noe annet.
Både og. Eierskap er jo mer omfattende og mer synlig, men vil tro at en del sponsoravtaler gjør noe av samme nytten.

taknina

Legg inn av taknina »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
For vanlige tenkende mennesker sier jo dette seg selv.

Alle forbund og foreninger og whatever har ett regelverk som de selv må påse bli etterlevd.

Om grådigheten gjør at de lar noen av aktørene omgåes sitt eget regelverk for en neve med sølvpenger så er det jo der det må pekes finger.

Mitt helt naturlige spørsmål i forlengelsen av dette er jo da, hvorfor gjør ikke de andre hvite riddere laga dette og roper urettferdigheten ut fra fjellene.

Kan de være at de er ikke så rene og ranke selv når det kommer til stykket at de holder en sånn veldig lav profil?

Om en skal ta ei sammenligning til det virkelige liv for å si det sånn så vil jo absolutt alle peke på dommer og jury om en som helt åpenbart er morder eksrmpelvis blir frikjent i retten. Ikke den frikjente.
Sist redigert av taknina den ons okt 05, 2022 2:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

TerryMcDermott skrev: ons okt 05, 2022 2:27 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:19 pm Kanskje vi bør lage en rangering over hvem som har størst grad av ansvar for å hindre sportsvasking?
Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
--- Hvor mye ansvar skal de som selger klubben(e) ha da? Jeg tenker jo at en god del av ansvaret ligger hos f eks Ashley også....
Godt poeng. Men kanskje best i de tilfellene hvor selgende part har flere alternativer å velge mellom?

MentalM

Legg inn av MentalM »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:33 pm Det er jo som å si at Ted Bundy selv har hovedansvaret for at han ikke ble tatt tidligere..

Disse folkene har et ønske om å arrangere mesterskap, eie sportsklubber, ha store sponsoravtaaler og så videre. Spørsmålet er altså hvem som skal hindre dem.
At Bundy drepte folk er jo hovedsaklig Bundy sin skyld :mrgreen:

I mine øyne er det noe ala dette:

De som sportsvasker
Nasjonene de sportsvasker i
Forbundene
Selger av klubb/sponsorplass
Personer i klubbene
Supportere av klubben
Supportere av andre klubber

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:33 pm
markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:26 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:22 pm

Myndighetene og forbundene skal jo ha mesteparten av dette ansvaret. Men man har fått et avhengighetsforhold til pengene deres, og derfor velger man også at det er verdt å ofre de som lider under disse sheikenes regimer.
De som sportsvasker, først og fremst de arabiske regimene, må vel få lov til å toppe den listen ganske klart. Det er vel ikke mora di som skal passe på at du oppfører deg når du har bikka 40.

Fotballmyndighetene er de ikke de kjappeste til å snu seg rundt. Først tok Roman de på senga og så kom de arabiske regimene i etterkant. Det er sportsvaskerne her. Vi får henge bjella på katten.
Heldigvis så var de kjappe med å kaste ut Roman når de endelig så at han var Putins mann og sportsvasker for seg sjøl og Russland.
Jeg håper, og tipper, vi får en lignende oppvåkning på de arabiske regimene.
Det er jo som å si at Ted Bundy selv har hovedansvaret for at han ikke ble tatt tidligere..

Disse folkene har et ønske om å arrangere mesterskap, eie sportsklubber, ha store sponsoravtaaler og så videre. Spørsmålet er altså hvem som skal hindre dem.
Fotballmyndighetene har sitt ansvar.
Supporterne har også et ansvar, kanskje til og med et større ansvar enn myndighetene. Vi ser at supportermakt er sterk, i Breda sa de nei til arabiske eierskap. Det finnes ingen mulighet for at disse regimene vil forsøke å kjøpe de største klubbene. Der er det for mye motstand.

Vi må også huske på at en veldig viktig grunn til å kjøpe en fotballklubb er den bunnløse supporten man får fra store deler av supportergruppen. Godt demonstrert her i tråden om City og Newcastle. Det finnes ikke grenser for hvor langt man vil gå for å avspore kritikk av eierne av disse klubbene. Selv om de står for et menneskesyn man forakter på det groveste.
Tenk på det. Hvor verdifullt er ikke akkurat dette? Det er ikke mulig å sette en pris på det, og det ser vi også.
Og de er som du sier overalt. Vi, fotballmyndighetene, og alle må si nei takk. Dessverre må det nok starte hos supporterne.

Mehell

Legg inn av Mehell »

MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:36 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:33 pm Det er jo som å si at Ted Bundy selv har hovedansvaret for at han ikke ble tatt tidligere..

Disse folkene har et ønske om å arrangere mesterskap, eie sportsklubber, ha store sponsoravtaaler og så videre. Spørsmålet er altså hvem som skal hindre dem.
At Bundy drepte folk er jo hovedsaklig Bundy sin skyld :mrgreen:

I mine øyne er det noe ala dette:

De som sportsvasker
Nasjonene de sportsvasker i
Forbundene
Selger av klubb/sponsorplass
Personer i klubbene
Supportere av klubben
Supportere av andre klubber
Hehe. Joda, men politiet er de hovedansvarlige for at det tok såpass lang tid før han ble tatt. Var vel en del spor som ikke ble fulgt opp og lignende.

Mehell

Legg inn av Mehell »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 2:41 pm

Supporterne har også et ansvar, kanskje til og med et større ansvar enn myndighetene. Vi ser at supportermakt er sterk, i Breda sa de nei til arabiske eierskap. Det finnes ingen mulighet for at disse regimene vil forsøke å kjøpe de største klubbene. Der er det for mye motstand.

Det som har skjedd i United med Glazers viser jo at supporternes makt er begrenset.
Og det at Saudi Arabia gjentatte ganger har prøvd å kjøpe klubben viser vel også at de ikke frykter å gå inn i de største klubbene.

Men håper du har rett. Nå som det går store rykter om at Glazers kommer til å selge deler av aksjeposten så frykter jeg virkelig at det kommer en sheik eller to inn på eiersiden hos oss og.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:36 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 2:33 pm Det er jo som å si at Ted Bundy selv har hovedansvaret for at han ikke ble tatt tidligere..

Disse folkene har et ønske om å arrangere mesterskap, eie sportsklubber, ha store sponsoravtaaler og så videre. Spørsmålet er altså hvem som skal hindre dem.
At Bundy drepte folk er jo hovedsaklig Bundy sin skyld :mrgreen:

I mine øyne er det noe ala dette:

De som sportsvasker
Nasjonene de sportsvasker i
Forbundene
Selger av klubb/sponsorplass
Personer i klubbene
Supportere av klubben
Supportere av andre klubber
Om det er sportsvasking vi snakker om kan du droppe motstandernes supportere og flytte supportere inn på tredjeplass bak forbundene. Det er de tre vi får forholde oss til, resten er i parantes.

MentalM

Legg inn av MentalM »

markantovertak skrev: ons okt 05, 2022 3:01 pm
MentalM skrev: ons okt 05, 2022 2:36 pm At Bundy drepte folk er jo hovedsaklig Bundy sin skyld :mrgreen:

I mine øyne er det noe ala dette:

De som sportsvasker
Nasjonene de sportsvasker i
Forbundene
Selger av klubb/sponsorplass
Personer i klubbene
Supportere av klubben
Supportere av andre klubber
Om det er sportsvasking vi snakker om kan du droppe motstandernes supportere og flytte supportere inn på tredjeplass bak forbundene. Det er de tre vi får forholde oss til, resten er i parantes.
Det er din mening, så har jeg en annen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»