Listefeber - Filmutgaven

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Listefeber - Filmutgaven

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sterkt inspirert, eller rettere sagt "lånt" fra Diskusjon.no sin filmtråd, og i stedet for å starte opp ørten ulike tråder her inne, om ulike temaer. Så tenkte jeg det kunne vært kjekt å hatt et sted, hvor de som er glad i å lage lister og rangere ting og tang, kan slippe seg litt ekstra løs, og tja, finnes vel ingen grenser for hva en kan liste opp, men er alltids kjekt om det kan bli litt diskusjon ut av det også, men selvsagt ingen tvang.

Prøvde meg på litt ulike temaer og lister tidligere i år og i fjor, og orker ikke å skrive opp alt på nytt, så kopierer over de man har vært innom, også fordi jeg holdt på å gå i fella, da med å lage en nøyaktig lik tråd/liste sist, og hadde jo helt glemt meg bort, og tja, ikke så lysten til å gjøre den tabben nok en gang.

Uansett, jeg har ikke tid til å komme opp med noen ny liste, så henter frem en jeg har planlagt å forsøke å oppdatere litt, men enda ikke fått gjort, så tja, starter opp med:

Favoritt filmer der tar deg med inn i ei helt annen verden:

Tenker da på type film der kan utspille seg i fortid, nåtid eller ei mulig fremtid, men der fellesnevneren jo er at disse nokså uforglemmelige steder, byer og områder, alle bærer sterkt preg av å inneha ei helt unik type design, stil og ikke minst stemning, og kan fremstå ved første øyekast som alt fra et potensielt vaskekte mareritt, eller til å virke som det reneste paradis på jord.
Bilde
Batman (1989) av Tim Burton

Noe av det jeg alltid har elsket med Burton sine to første Batman filmer, er jo hvor levende og unikt Gotham by virkelig fremstår, og særlig hvordan han setter stemningen såpass tidlig ut, der byen vi møter på bærer et tydelig og klart preg av dens kaotiske historie og dens forvandling (eller sammensmelting) opp gjennom årenes løp, da gjennom en rekke forskjellige innflytelser i stil og utseende. Enten via sine gotiske og høyreiste tårn og bygninger, til de mer grå og industrielle overflater, før det bærer rett over igjen til den mer fargerike og prangende Art Deco lignende retro design.

Som guttunge var det å få sett denne filmen for aller første gang, og det å bli "sugd" direkte inn i den unike verden som jo Gotham by virkelig er, noe helt, helt spesielt. Og tross av dens imponerende og mektige utseende, fra ei god distanse, med hintet om spenning, eventyr og action, så blir det tidlig klart at som alle storbyer, så besitter den også langt mindre hyggelige sider av seg, der bakom dampfylte og kalde gatehjørner, så lusker det fare og uberegnelighet, og hvor ingen er helt trygge, selv ikke Batman.
Bilde
Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) av Steve Barron

I likhet med Batman, så var jo møtet med den første Turtles filmen som guttunge, ei uforglemmelig reise over i en helt annen verden, og ettersom en vokste jo opp på landet, så var det å komme inn til Oslo by det nærmeste en kunne være ei skikkelig storby, men klart, drømte jo alltid om New York og hvor kult det ikke ville være å bo i kloakken som Turtles gutta. Men klart, den "drømmen" forlot man jo rimelig kjapt, når man så noen ikke fullt så koselige bilder og videoer av hvordan det faktisk så ut der nede, og det var ikke i nærheten av å være like hjemmekoselig som den man møtte på i Turtles filmene.

Men nok om det, Turtles i 1990 foregikk som nevnt i New York, for mesteparten av tiden, men klart med den lave budsjett måtte de jo ta i bruk det lille de hadde av muligheter til å få fanget opp byens unike stemning og, synes gjorde ei meget godkjent jobb med nettopp dette. Der de få scenene og bildene fra storbyen, virkelig fremhever hvor livlig og faretruende byen virkelig er, selv for Turtles, og i likhet med Gotham by, et sted der alle er "fritt vilt" og stemningen blir satt helt i starten av, og gir aldri helt slipp på seerne.

Selv i oppfølgeren, den mer utvannede og på langt nær like gode Turtles II: Secret of the Ooze (1991) fremheves mye av den samme stemningen, men dessverre kunne ikke det gjøre opp for dens mangel på ei like god historie og karakterer som originalen.

Som så mange andre filmer fra den perioden, så ble jo New Yorks skyline fremhevet tidlig, men selv foretrekker jeg nok heller det lille klippet der finner sted like før man treffer på Shredders og fotklanens "ungdomsklubb", eller rettere sagt opptreningssenter for de potensielle nye medlemmer av hans kriminelle organisasjon. Dette finner sted på et avsides liggende plass, der går under navnet Lairdman Island, som sikkert var et artig pek i retning Turtles sine skapere, Peter Laird og Kevin Eastman.
Bilde
The Terminator (1984) av James Cameron

Enkelte filmverdener vil en gjerne besøke, leve og bo i, for evig og alltid, om det var mulig, mens andre fremstår som helvete på jord, og av typen der gir jo et uslettelig og mareritt aktig inntrykk, der for alltid vil hjemsøke deg, og få har vel gitt større inntrykk av total hjelpeløshet og mørke, som den fremtiden James Cameron ga oss i 1984 og filmen The Terminator.

Her møtes man øyeblikkelig av ei totalt ødelagt verden, umulig å gjenkjenne, og hvor fortidens mer positive syn på fremtidens mange vidunder i form av flyvende biler eller fargerike og enorme bygninger er ikke å se, kun ren og skjær jævelskap, hvor menneskeheten blir nå jagd og slaktet i hopetalls, som skadedyr av den nye dominerende seierherren, nemlig maskinene. Og de vil ikke stoppe, noen gang, før alt menneskeliv har blitt visket ut av historiebøkene.

Det fryktinngytende synet av de massive Hunter-Killer tanksene som kjører over hodeskaller, til lydene av mektige laserstråler der plaffer i vei. Ja, det var virkelig noe helt annerledes enn hva man hadde vært borti av lignende sci-fi filmer tidligere, og definitivt ei slik potensiell fremtid fra filmens verden, som jo satt igjen i kroppen, veldig lenge i ettertid.
Bilde
Beauty and the Beast (1991) av Gary Trousdale og Kirk Wise

Jeg er fortsatt litt i tvil om hvilken Disney film man faktisk først så på kino som liten, men av den tidligste og kanskje mest minneverdige jeg husker, kom jo gjennom Skjønnheten og Udyret tilbake i 1992 med mamma og pappa. Det var, vel, ei mildt sagt uforglemmelig reise inn i en verden som, ja, virkelig grep godt tak i deg fra aller første scene, og ble vanskelig å glemme med det første.

Fra bildet av den vakre fortryllende skogen, men der snart avdekker en langt mer mørk og faretruende verden, nemlig det gotiske og enorme slottet til hovedkarakteren og hans tragiske skjebne.

Filmen er jo romantisk, men også trist og ganske så skummel i forhold til mye annet Disney gjorde i det tiåret, og husker selv flere barn der gråt og oppgitte foreldre som innså tidlig ut at denne filmen antageligvis var litt for "tung" i både historie og utseende, for de aller minste, og det ble visst litt "bråk" om dette i ettertid, eller slik huskes det nå da.

Uansett, slottets gotiske preg dominerer gjennom filmen, og de mange faretruende statuene, maleriene og skapningene der lusket rundt i slott og skog bidro nok også sterkt til at filmen fikk ei litt ekstra dimensjon av å være noe mer enn kun ei barnefilm, det og ei utrolig flott historie, som jo gikk litt "dypere" enn hva mange kanskje forbinder med tegnefilmer oftest.
Bilde
Aguirre, the Wrath of God (1972) av Werner Herzog

Å høre lyden av det mektige soundtracket til Popol Vuh og få se dette større følget av spanske erobrere, langsomt stige ned fra en bratt og ubarmhjertig fjellskrent, der de er fullt kledt opp i rustninger, våpen og har dratt med seg alt fra slaver, fanger, dyr og attpåtil deres egne vakre kvinner, som jo stiller opp i festklær, og det er ei viss arroganse og nærmest forakt disse nye seierherrene viser for nye og uberørte verdenen, der jo er Sør-Amerika.

For her snakker vi totale motsetninger der snart vil krasje sammen, og da hjelper det fint lite med all verdens rikdom og teknologiske fremskritt, i form av våpen og lærdom fra hjemlandet, og dersom de ikke trår varsomt og med større respekt, skal det jo snart vise seg at jungelen og naturen har sin egen spesielle måte å gi sine nye besøkende en "varm" velkomst på.

Klart, det hjelper jo ikke akkurat særlig godt på, at et mindre følge der blir sendt på ei ekspedisjon, snart blir utsatt for et brutalt mytteri og hvor en sinnsvak gærning (Klaus Kinski) overtaler sine "følgere" om at all verdens rikdom og skatter er i vente, bare de henger seg på og er tålmodige. Men det ender jo i stedet opp med ei enveisbillett rett inn i menneskelig galskap, hvor det sjeldent eller aldri er noen vinnende part.

Nei, kanskje ikke ei verden jeg ville likt å leve i, men heller besøke, under et kortere opphold. For er jo noe meget interessant med det urørte og utemmede av natur og områder, og ikke vite hva som ligger i andre enden av reisen. Som guttunge var jo det å lese om slike historier som cowboyer, indianere og ikke minst Conquistadorenes tidlige ankomst til Amerika, ei både spennende men også trist reise. For alle disse flotte og mektige byene og sivilisasjonene ble jo nesten for alltid fullstendig ødelagt og lagt i ruiner, i jaget etter rikdom og gull, og noe der dessverre bare skulle bli oppstarten for det brutale møtet mellom den gamle og nye verden og ikke minst dets opprinnelige innbyggere i Amerika.
Bilde
The Warriors (1979) av Walter Hill

Kanskje heller ikke ei verden eller område en ville likt å ferdes, særlig på nattetid, hvor da en mindre gjeng fra Coney Island New York, kalt The Warriors, blir ved en "feiltagelse" dømt som drapsmenn på ei større gjengleder under svært oppmøte, og blir med det fritt vilt for resten av byens kriminelle og rivaliserende gjenger. Veien hjem tilbake til trygge og kjære Coney Island, blir altså alt annet enn gjestmild og trygg, og der ikke bare gjenger som ligger på lur i mørkets gater, og ønsker seg en bit av Warriors gutta.

Filmen benytter seg godt av musikk, stemning og klarer å holde i gang et fenomenalt tempo fra start til slutt, og der synet av det neonopplyste pariserhjulet og det små gufne synth-musikken hinter om at noe helt spesielt er ferd med å finne sted i nattens sene timer.
Bilde
Blade Runner (1982) av Ridley Scott

Denne lå nok egentlig først i tankene da jeg valgte å forsøke å liste opp disse meget spesielle filmverdenene, særlig etter gjenhør med Blade Runner soundtracket i går natt.

Her ble det nesten klin "umulig" å velge kun et bilde, og der sjeldent har man vel sett ei mer detaljrik og vakker film før, og uansett hvor man stopper opp med pause knappen, så slutter jeg aldri å bli forbauset over hvor mye arbeid og utallige timer som må ha blitt lagt ned her, og klart, når regissøren har (vet ikke hvor mange forskjellige utgaver det har blitt, minst 5 tror jeg, eller fler) så sier det vel litt om at det er en sånn film man ikke helt blitt ferdig med, nei.

Selv foretrekker jeg nok helst Directors Cut versjonen fra 1992, da jeg liker den mørkere og litt mer "gritty" stemningen den har gående i farger osv, fremfor den mer oppdaterte Final Cut fra 2007. Uansett, ei vanvittig vakker og innholdsrik film, både i utseende men også dens historie og karakterer.

Igjen, jeg vet ikke helt om det er ei fremtid man ville likt å leve i, pent, spennende og meget interessant, men nå har jo dette ei ganske så dyster og mørk bakside, og konstant mørke og regnfulle forhold kan se og høres kult ut, men i lengden, nei.

Klart, med den mektige musikken til Vangelis i ørene, og den majestetiske innledningen av svære flammekastende eksplosjoner i skyene og med et dominerende preg av futuristiske retro pyramide lignende bygninger, flyvende biler og, ja, det kan ikke helt forberede en på hva man har i vente, og litt som med Batman og Gotham by, pent og spennende fra ei god avstand, men desto nærmere en kommer, så begynner en å bli heller noe i tvil om det blir noe lengre besøk her likevel.

Men, alle filmene over (glemte å rangere dem, men skitt au) innehar altså denne unike og uforglemmelige stemningen og følelsen av noe helt unikt, der gjør at man så gjerne kommer tilbake, igjen og igjen, og klart, enkelte sitter nok litt lenger enn andre, men, ja, det var nå de man orket å dra frem for denne gang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prøver meg på en kjappis denne gang:

Favoritt 80-talls slashere
Mulig denne vil måtte justeres/forandres ved nærmere besøk. Men uti fra ens egne ratings, og hva en husker fra tidligere visitter, så blir ei topp 10 liste seende slik ut:

01. The Burning (1981)
02. Dark Night of the Scarecrow (1981)
03. Friday the 13th Part: IV A New Beginning (1985)
04. Sleepaway Camp (1983)
05. A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy’s Revenge (1985)
06. My Bloody Valentine (1981)
07. Chopping Mall (1986)
08. The Funhouse (1981)
09. Alone in the Dark (1982)
10. Mountaintop Motel Massacre (1983)

Vel, det ble faktisk "tøffere" enn hva en hadde trodd. Så mange favoritter en måtte "skvise ut", men slik går det.
Disse 10 har nok gitt meg underholdning og glede, og innehar fortsatt den herlige re-watchability evnen, sjarmen, galskapen og nei, et fantastisk tiår, med tanke på slasher-film.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

God tanke, men vet ikke om det hadde faktisk vært bedre med ulike tema-tråder i og med at det er så nytt forum så gjør jo ikke det noe.
Jeg blir litt blank kjenner jeg når jeg bare må komme på en random liste å lage, mens hvis tråden har et tema, f.eks 10 topp drama filmer, eller 5 topp scener i en film osv så er det lettere å henge seg på.

Men det kan godt være det er bare meg, så følger nå med tråden og ser om det kommer noe inspirasjon.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 1:28 pm God tanke, men vet ikke om det hadde faktisk vært bedre med ulike tema-tråder i og med at det er så nytt forum så gjør jo ikke det noe.
Jeg blir litt blank kjenner jeg når jeg bare må komme på en random liste å lage, mens hvis tråden har et tema, f.eks 10 topp drama filmer, eller 5 topp scener i en film osv så er det lettere å henge seg på.

Men det kan godt være det er bare meg, så følger nå med tråden og ser om det kommer noe inspirasjon.
Tenkte at å ha et greit utgangspunkt/samlested, hvert fall for de som måtte ønske det. Av tidligere erfaring med ulike tema-tråder (fra film og musikk forum), ble det ofte en veldig rotete flom av listetråder, der nærmest dominerte forumet fullstendig, men hvor det sjeldent var særlig til aktivitet, og skulle en starta opp ei ny tråd for alle de potensielle kommende lister, så ville nok forumet ha blitt raskt oversvømt av slike tråder.

Tenkte da, at Diskusjon.no sin måte å løse det på, var en jeg likte, og i stedet for drøssevis av lite aktive listetråder, hadde man i stedet et par, der fikk masse aktivitet og ulike lister for de som var glad i å lage den slags, samt finne masser av inspirasjon fra andre brukeres valg av tema etc.
Klart, er man lysten på å starte opp listetråder, er det bare å kjøre på, bare glad for aktivitet i forumene man har mest interesse for, og vil alltid øke skrivelysten.

Angående inspirasjon, jeg likte den med topp scener fra en film, mulig den blir litt vel tøff, med kun 5 valg (for meg da), men definitivt noe jeg vil forsøke meg på fremover.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lenge siden man forsøkte å oppsummere en filmmåned, men husker det var en kjekk måte å få samla i hop hva en har vært innom, de siste ukene:

40 filmer og 1 dokumentar i August 2021 Månedens skuespiller: Alec Guinness i Last Holiday (1950)
Månedens birolle: Vic Morrow i Humanoids from the Deep (1980)
Månedens jævligste skuespillerprestasjon: Mange
Månedens regissør: George P. Cosmatos - Cobra (1986)
Månedens gjensyn: Cobra (1986)
Månedens soleklare høydepunkt: Cobra (1986)
Månedens meget hyggelige overraskelse: Ingen
Månedens skuffelse: Batman: Soul of the Dragon (2021)
Månedens drittfilm med stoooor D!!!: Sidste Time (1995)
Månedens lettglemte middelmådighet: Moana (2016)
Månedens kultfilm: Cobra (1986)
Månedens beste filmmusikk: Robert Tepper - Angel of the City - Cobra (1986)
► Show Spoiler
Månedens "guilty pleasure": Major Payne (1995)
Månedens tøffing: Sylvester Stallone som Marion "Cobra" Cobretti i Cobra (1986)
Månedens skurk: Brian Thompson som The Night slasher i Cobra (1986)
Månedens filmbabe: Brigitte Nielsen som Ingrid Knudsen i Cobra (1986)
Månedens filmsitat:

"You're a disease, and I'm the cure." - Cobra (1986)

Topp 10 :)

01. Cobra (1986) - 10/10
02. An American Werewolf in London (1981) - 8/10
03. The Woman in the Window (1944) - 7,5/10
04. Brawl in Cell Block 99 (2017) - 7/10
05. The Lost Weekend (1945) - 7/10
06. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) - 7/10
07. The United Way (2021) - 7/10
08. Last Holiday (1950) - 7/10
09. Humanoids from the Deep (1980) - 6,5/10
10. Ninja III: The Domination (1984) - 6/10

Ikke fullt så "topp" 10 :(

01. Sidste Time (1995) - 3/10
02. Sorority House Massacre (1986) - 3/10
03. Witchboard 2: The Devil’s Doorway (1993) - 3/10
04. Garfield: A Tail of Two Kitties (2006) - 3/10
05. Puppet on a Chain (1971) - 4/10
06. Freddy vs. Jason (2003) - 4/10
07. Escape from the Bronx (1983) - 4/10
08. Back in Business (1997) - 4/10
09. Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993) - 4/10
10. Willy’s Wonderland (2021) - 4/10

Bilde
Cobra (1986)
Bilde
An American Werewolf in London (1981)
Bilde
The Woman in the Window (1944)
Bilde
Brawl in Cell Block 99 (2017)
Bilde
The Lost Weekend (1945)
Bilde
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
Bilde
The United Way (2021)
Bilde
Last Holiday (1950)
Bilde
Humanoids from the Deep (1980)
Bilde
Ninja III: The Domination (1984)

Tja, en absolutt godkjent filmmåned er tilbakelagt. Fikk aldri brynt meg på mer slasher-film, men skal nok komme sterke tilbake til den slags, utover høsten, kanskje særlig da i Oktober måned.
Et par små skuffelser, og noen der aldri helt levde opp til forventningene, mens andre var, ja, akkurat slik man ventet seg av underholdning og moro.
Cobra, den soleklare vinneren, hvert fall når det gjelder underholdningsbiten, men også blant mine største 80-talls actionfilm favoritter, så ingen surprise der nei.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har lenge vurdert å forsøke meg på å gjøre en toppliste over de beste/favoritt superhelt filmene man har sett. Men innser jo kjapt, at en slik oppsummering, vil nok ta tid å lage i stand, og usikker på hvor langt en kan tøye strikken for hva som egentlig går for å være superhelt/comic book type film, og ikke.
Føler at det å utelukke enkelte perler, grunnet at de er animerte, blir helt feil. Da enkelte av disse er ikke bare fullt på høyde, men ofte fullstendig overlegne live action filmene. Så da har man enda mer å velge blant, men igjen, slikt gjør jobben med å mekke i stand en komplett liste, desto mer knotete.

Tenker å dele opp, begynne å luke ut superhelt/comic book filmer lagd før 2000-tallet, og deretter jobbe seg mot "nyere" titler, og se hva man ender med. Vil forsøke å gi flesteparten en begrunnelse om hvorfor akkurat den og ikke den, fikk innpass på lista, og rangere/rate dem etter underholdning, kvalitet og ikke minst hvor mye glede de har gitt meg oppgjennom årene.

Under i spoiler-tagen er bare et knippe av potensielle kandidater, og må nok være streng, men utrolig mye god underholdning ble laget før 00-tallet, og ligger vel litt i korta, at det kan fort bli en overdose med Batman relaterte titler.
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mista litt teken grunnet en hektisk Oktober måned, og får prøve å legge inn først oversikten over September, og så ta Oktober en annen gang.

49 filmer og 1 dokumentar i September 2021 Månedens skuespiller: Steve Martin i Roxanne (1987)
Månedens birolle: Victor Wongi Big Trouble in Little China (1986)
Månedens jævligste skuespillerprestasjon: Mange
Månedens regissør:John Carpenter - Big Trouble in Little China (1986)
Månedens gjensyn: Big Trouble in Little China (1986)
Månedens soleklare høydepunkt: Big Trouble in Little China (1986)
Månedens meget hyggelige overraskelse: The Batman vs. Dracula (2005)
Månedens skuffelse: Mindwarp (1992)
Månedens drittfilm med stoooor D!!!: Et par for meget
Månedens lettglemte middelmådighet: Looking Glass (2018)
Månedens kultfilm: Big Trouble in Little China (1986)
Månedens beste filmmusikk: John Carpenter - Pork Chop Express (Main Title) - Big Trouble in Little China (1986)
► Show Spoiler
Månedens "guilty pleasure": Ingen
Månedens tøffing: Kurt Russell som Jack Burton i Big Trouble in Little China (1986)
Månedens skurk: James Hong som David Lo Pan i Big Trouble in Little China (1986)
Månedens filmbabe: Kim Cattrall som Gracie Law i Big Trouble in Little China (1986)
Månedens filmsitat:

"I'm a reasonable guy. But, I've just experienced some very unreasonable things." - Jack Burton i Big Trouble in Little China (1986)

Topp 10 :)

01. Big Trouble in Little China (1986) - 10/10
02. Roxanne (1987) - 8/10
03. The Batman vs. Dracula (2005) - 8/10
04. Backdraft (1991) - 7/10
05. What’s in the Basket? (2011) - 7/10
06. The Day After (1983) - 7/10
07. Point Break (1991) - 7/10
08. Mean Streets (1973) - 7/10
09. TMNT (2007) - 6/10
10. Murder by the Book (1987) - 6/10

Ikke fullt så "topp" 10 :(

01. Darkdrive (1997) - 3/10
02. The Killing Machine (1995) 3/10
03. Running Red (1998) - 3/10
04. Operation Delta Force 4: Deep Fault (1999) - 4/10
05. Living to Die (1990)
06. Sliver (1993) - 4/10
07. Crackerjack 2 (1997) - 4/10
08. Bedroom Eyes II (1990) - 4/10
09. Felony (1994) - 4/10
10. Antibody (2002) - 4/10

Bilde
Big Trouble in Little China (1986
Bilde
Roxanne (1987)
Bilde
The Batman vs. Dracula (2005)
Bilde
Backdraft (1991)
Bilde
What’s in the Basket? (2011)
Bilde
The Day After (1983)
Bilde
Point Break (1991)
Bilde
Mean Streets (1973)
Bilde
TMNT (2007)
Bilde
Murder by the Book (1987)

En lite imponerende filmmåned, men fikk nå hvert fall et herlig gjensyn med John Caprenters legendariske kult-film, Big Trouble in Little China (1986) og hyggelig gjensyn med Roxanne (1987) og Backdraft (1991).
Får heller ta å slenge inn oversikten over forrige måned, når man har litt mer tid. Ettersom da så en jo nesten dobbelt så mye film, og vil nok ta litt mer tid å få lista opp.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

94 filmer i Oktober 2021 Månedens skuespiller: Charles Durning i Night of the Scarecrow (1981)
Månedens birolle: Michael Ironside i Visiting Hours (1982)
Månedens jævligste skuespillerprestasjon: Mange
Månedens regissør: David Cronenberg - Videodrome (1983)
Månedens gjensyn: Videodrome (1983)
Månedens soleklare høydepunkt: Videodrome (1983)
Månedens meget hyggelige overraskelse: A Bucket of Blood (1959)
Månedens skuffelse: Flere
Månedens drittfilm med stoooor D!!!: Et par for mange, men er likevel vanskelig å unngå makkverket Gingerdead Man vs. Evil Bong (2013)
Månedens lettglemte middelmådighet: En god del
Månedens kultfilm: Videodrome (1983)
Månedens beste filmmusikk: Rick Bowles - Baby Lied - Neon Maniacs (1986)
► Show Spoiler
Månedens "guilty pleasure": Ingen
Månedens tøffing: Samuel Fuller som Van Meer i A Return to Salem’s Lot (1987)
Månedens skurk: Christopher Lee som Rasputin i Rasputin: The Mad Monk (1966)
Månedens filmbabe: Barbara Ewing som Zena i Dracula Has Risen from the Grave (1968)
Månedens filmsitat:

“I'm so hungry I could eat a whore.” - Jackie Vernon i Microwave Massacre (1979)

Topp 10 :)

01. Videodrome (1983) - 10/10
02. Dark Night of the Scarecrow (1981) - 8,5/10
03. Dracula (1958) - 8/10
04. The Curse of Frankenstein (1957) - 8/10
05. The Haunting (1963) - 7/10
06. Dracula: Prince of Darkness (1966) - 7/10
07. A Bucket of Blood (1959) - 7/10
08. Rasputin: The Mad Monk (1966) - 7/10
09. The Fog (1980) - 7/10
10. Raw Meat aka Deathline (1972) - 7/10

Ikke fullt så "topp" 10 :(

01. Gingerdead Man vs. Evil Bong (2013) - 1/10
02. Evil Bong (2006) - 2/10
03. Trespassing (2004) - 2/10
04. Dr. Heckyl and Mr. Hype (1980) - 2,5/10
05. Iced (1988) - 2,5/10
06. Witchcraft (1988) - 3/10
07. Witchcraft II: The Temptress (1990) - 3/10
08. Gingerdead Man 3: Saturday Night Cleaver (2011) - 3/10
09. Evil Laugh (1986) - 3/10
10. The Laughing Dead (1989) - 3/10

Bilde
Videodrome (1983)
Bilde
Dark Night of the Scarecrow (1981)
Bilde
Dracula (1958)
Bilde
The Curse of Frankenstein (1957)
Bilde
The Haunting (1963)
Bilde
Dracula: Prince of Darkness (1966)
Bilde
A Bucket of Blood (1959)
Bilde
Rasputin: The Mad Monk (1966)
Bilde
The Fog (1980)
Bilde
Raw Meat aka Deathline (1972)

Tok litt ekstra tid, ettersom hangoveren etter forrige filmmåned, fortsatt er litt igjen, her og der.
Greide å slå knockout på min forrige rekord, i å se eks antall skrekkfilmer (og kun skrekkrelatert underholdning) en hel måned, og i fjor nådde man 81-82 titler, mens i år ble det oppunder 94-96 (vel, de to siste ble sett i overgangen mellom 31 Oktober og natt til første November, så logga dem inn under sistnevnte måned.
Følte meg litt sikker, på at en kunne bikke 100 filmer, men lysten og motivasjon begynte å tære på mot slutten, og forsøkte heller å fokusere på å få sett og samlet opp, et visst antall med ålreite filmer å se, den siste helgen.

Fikk flere hyggelige gjensyn, særlig med Hammer Studios sine klassiske monsterfilmer, og Videdrome samt Dark Night of the Scarecrow, sto helt klart igjen som de to absolutte høydepunktene.

En del skit, ingen tvil om det. Lå nesten litt i kortet, om en da ikke på forhånd visste nøyaktig hva en begikk seg ut på, da med tanke på det meget ujamne terrenger innen usett skrekkfilm, spesielt da via b-filmer, lavbudsjett og diverse no-budget utgivelser.
Slapp vel kanskje egentlig litt "billig" unna, da en fikk jo bevitne at flere av deltagerne på denne skrekkfilm utfordringen (et annet filmforum man ofte er innom) definitivt tok en langt hardere støyt, med da å se langt mer skitfilm.

Sulten på skrekkfilm er nok for tiden, noenlunde mettet seg, men skal prøve å se unna et par man hadde planer for, men aldri kom frem til. Litt etter litt, og når viljen til slikt er der.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Etter å ha gått gjennom alle Death Wish filmene (de originale) den siste uka, så tenkte jeg på at det vår på tide å bumpe tråden, men en liten hyllest, til de mest komiske og uforglemmelige øyeblikkene, der Charles Bronsons, stadig mer kreative og skyteglad hevner, Paul Kersey, tar i bruk en rekke latterlige metoder, for å bli kvitt søpla med:

De 5 morsomste drapene i Death Wish filmene:

"ADVARSEL, DETTE INNLEGGET KOMMER MED EN REKKE SPOILERS"

Bilde
01. "Bulletproof asshole! Just like yours!"

- Death Wish 3 (1985)

Manny Frakers hysteriske ansiktsuttrykk, i det det går opp for han, at han nettopp har brukt opp alle sin ni liv, når Bronson plukker opp ei rakettkaster, og fyrer av (fra kloss hold), mot den snart tidligere og meget oppløste gjenglederen.
En såpass latterlig avslutning til den like artige Death Wish 3 filmen, er en vel fortjent vinner, og satte også ei ny trend i de senere filmene, om å avslutte med et stort "SMELL!", men det ble liksom umulig å toppe denne legendariske scenen.
Bilde
02. " Gentlemen, it's your lucky day. A bottle of wine on the house."

- Death Wish 4 (1987)

Snakk om gentleman, for ikke nok med at Paul Kersey serverer skurkene med hjemmelagde sandwhicher, (før han slenger dem ut fra balkongen og i den sikre døden), men han passer på at de har det hyggelig, og hva er vel ikke bedre enn å servere dem, sin egne hjemmelagde rødvin, da av den mer eksklusive, jeg mener eksplosive varianten.

Herlig å se hvordan skurkene er i ferd med å forlate bordet, når det går opp for dem, at noe ikke helt stemmer, og vips, neste sekund så sitter dem godt planta i setene, og hvor attpåtil "stuntmennene" har overtatt jobben.
Bilde
03. "Hey, Freddie. I'm gonna take care of your dandruff problem for you."

- Death Wish 5 (1994)

Hvem trenger vel Head & Shoulders, når du kan like greit hisse på deg en gammel skyteglad hevner, og få jobben utført gratis, og desto bedre, med et permanent resultat i kampen mot tørr hodebunn.

Bare spør den siste i rekke av "fornøyde" kunder, der tidligere eksentriske hitman Freddie Flakes (Flakes, grunnet hans problem med tørr hodebunn), gjennomførte Charles Bronsons anti-flass behandling, og der funka jo utmerket.
Bilde
04. Larry Fishburne bruker ei boomblaster, til "skuddsikker" vest

- Death Wish II (1982)

Den komiske scenen, der en ung Fishburne, enten forsøker å "redde" ansiktet, eller mer sannsynlig sine kjære solbriller, men ja, hvorfor ikke da bruke et bærbart musikkanlegg, til å unngå å bli pepra med bly, under ei skuddveksling, for det vil garantert gjøre under for helsa di.
Bilde
05. "It's my car!"

- Death Wish 3 (1985)

Måtte nesten inkludere denne, der Bronson går til anskaffelse av ei bil, tidlig ut, og Martin Balsam undrer på hva den er til, og hvor han får så til kjapt motsvar:

"BAIT!"

Og ikke før Bronson får snudd seg, så sirkler det en gjeng med kriminelle rundt bilen, som en gjeng glupske fluer, der har kommet over ei nylagt kuruke.
Noe senere, forsøker Bronson å spise middag hos naboene i blokka, men når gjesten blir brutalt avbrutt, av lyder fra utsiden, og der noen forsøker å bryte seg inn i hans bil, da ser tøffingen rødt.

Han går rolig ut, spør kjeltringene om hva som foregår, og lite imponert over svaret, ender det med at han bare skyter dem rett ned, og går tilbake og fullfører middagen, som om ingen ting har skjedd.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

På tide å mekke noen nye filmlister. Vel, ny og ny, tror man gjorde unna en lignende, men mulig kortere og via en annen side i fjor.
Uansett, temaet denne gang, dreier seg rundt minneverdige kjøretøy i filmverdenen.

Og her er det ikke nødvendigvis de aller flotteste, kuleste, raskeste eller unike, som får innpass, men ja, uforglemmelige og en god porsjon komiske men i filmsammenheng, praktiske biler, der skal mye til for å glemme med det aller første.

Så nei, igjen ei urangert liste, ettersom ja, det blir for knotete å rangere dem, men definitivt typen biler, som en ikke trengte å tenke for lenge og vel, før de bare dukka opp i filmminnet:

Minneverdige filmkjøretøy Del 1.
Bilde
Den futuristiske kuppelbilen til helten, i trash-kult b-filmen The New Barbarians (1983)

Ja, biler og fremtidsfilmer, slår jo sjeldent feil, det ene grufulle marerittet, etter det andre. Burde nesten ha lagd ei toppliste, over de mest gyselige og fæle futuristiske kjøretøyene fra sci-fi filmens verden, for her kan en jo lett utvide med et dusin verdige bidrag.
Men på den annen side, ei liste over de bilene som faktisk så noenlunde bra ut, og var satt til fremtiden, ville nok ha blitt såpass kort, at man måtte nedjustere til maks 3-5 bidrag, knapt nok det.

Uansett, på tidlig åttitallet, fløt det over, av ulike italienske b-film Mad Max og Escape from New York rip-offs, og The New Barbarians bragte frem mang en latterkule, når man fikk så mye herlig cheese levert, og hvor komiske kostymer, hårfrisyrer og actionscener, alle kjempet om å stikke av med oppmerksomheten. Likevel, det var et kjøretøy, der var umulig å glemme, for vi snakker et, som kanskje ikke ser så tøft ut, men viser seg jo, å være meget praktisk anlagt, da med en egen spesialdesigna penis-drill i stål, som ja, mye senere ut, vil leve opp til ordtaket:

"PAYBACK IS A BITCH!"

Uten at man skal gå nærmere i detaljer. Men en rimelig smertefull ende (bokstavelig talt) for mottageren, og ikke minst hysterisk scene, for seerne.
Bilde
Sullys selvreparerende gule Porsche i Commando (1985)

Commando og den legendariske selvreparerende gule Porschen til den sleske og sleipe skurken Sully (David P. Kelly), måtte bare inn i toppsiktet.
Den burde jo være i stand til å kjøre fra bilen til Rae Dawn Chong, men klart, når er det jo Arnie som er bakom rattet, selv om setet han sitter i, er rivd ut med bare nevene, og ja, film er film. Heldigvis, for dæven så mye komiske hendelser som inntreffer, i løpet av denne latterlige biljakten, der avsluttes i Mulholland Drive, og med den uforglemmelige: "I LIED!" etter at Arnold "mister" skurken ned ei bratt skråning.

Uansett, under biljakten, blir altså Sully kjøretøy, utsatt for en rekke bulker og skader, men i det Arnold vipper bilen på plass igjen, etter å ha kjørt Sully av veien, så er bilen på magisk vis, helbredet og alle skader er borte vekk.
En slik bil, ville nok stått høyt i kurs hos mang en bilelsker. Men klart, Arnold er Arnold, og Commando er ulik all film, men selvreparerende biler, det er nok litt tryggere enn selveksplosive biler, som det også er flust av i action filmgenren.
Bilde
Unisol-traileren i Universal Soldier (1992)

Ah, 80 og tidlig 90-tallet, det manglet ikke på tøffe og badass kjøretøy innen action genren.
I den klassiske Van Damme/Lundgren filmen, Universal Soldier (1992), ankommer skurkene i et kjørende monster av ei massiv trailer, full av høyteknologiske saker, våpen og ikke minst udødelige soldater, ledet an av den sinnssvake skurken (spilt av Dolphern): "ARE WE HAVING FUN YET?".

Bilen har ei viktig jobb, den frakter alle disse morderiske udøde beista rundt, og ja, kun Van Damme er i stand til å stå opp mot dem, vel, samt litt hjelp fra ei sexy journalist/reporter.
Visstnok ble samme kjøretøy, også benyttet året tidligere, i en enda mer klassisk sci-fi action film, nemlig T2 (1991).
Bilde
Den spesialbygde bilen til Tango og Cash, fra filmen Tango and Cash (1989)

Nok ei "skjønnhet", fra en tid hvor bigger is better, og denne var nok ikke bygd for fart eller eleganse, men å gjøre mest mulig skade, på kortest tid.
Og selv om den ikke får all verdens tid, så har den likevel maktet å få en mindre fanbase, og hvor man kan banne på, at en i klassen (tilbake til 90-tallet), hadde ei veldig skremmende lik, actionleketøysbil i samlingen, med samme farger og til og med våpen og en actionfigur, som ligna litt på Stallone. Nå var mora hans amerikansk, så han ble skjemt godt bort, med leketøy vi her i Norge, tvilsomt aldri ville få se i butikkene med det nærmeste, men ja, den actionbilen var grisetøff i lekebilutgave, enten det var en kinesisk kopi, eller the "real deal".
Bilde
Marion "Cobra" Cobrettis Awesome kjøretøy i Cobra (1986)

Må vel innrømme, at det er ikke så mange av de overnevnte kjøretøyene, som kan kalles ei real ladykiller, av typen du tar plukker opp dama di med, men Cobrettis bil, har definitivt draget på mer enn bare ei smellheit Brigitte Nielsen, den fanger også raskt oppmerksomheten til mang en bad guy, og da er det jo godt, at den kommer med litt ekstra hestekrefter under panseret.
Bilde
Bilde
Får gi seg med maks 5 kjøretøy, og heller satse på en del 2, ved senere anledning. Kunne også vært kult med ei oppsummering av favoritt biljakter/action scener, som jo kan bli litt knotete, da enkelte er jo stort sett, kun en eneste lang biljakt, så og si fra start til slutt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har stadig ikke kommet i gang med "slasher-sommeren", blir vel til at en må skyve det ut mot høsten, ettersom tid og motivasjon aldri fant seg frem i tide.
Heldigvis pleier sensommer/høst å være absolutt en fin tid å kose seg med den slags underholdning, og tenkte å bare lage noen kjappis-rangeringer av ulike filmserier, og hvert fall de en til nå har sett.

Starter like greit, men en av de mest ikoniske og mest kjente seriene fra 80-tallet, der dessverre aldri helt maktet å fortsette inn i et nytt tiår, eller flere tiår senere. Men ja, kanskje like greit, da en forbinder jo helst disse filmene med åttitallet, og nei, her rangeres det etter en blanding av hva en fikk igjen mest med tanke på underholdningsverdi, kvalitet og re-watchabilitet, samt det at noen har en ikke sett på veldig lenge, men tviler på at ratingene ville blitt så veldig annerledes siden den gang.
Bilde
Friday the 13th filmene - Rangert fra best til verst:

01. Friday the 13th Part V: A New Beginning (1985)
02. Friday the 13th Part 2 (1981)
03. Friday the 13th Part 3 (1982)
04. Friday the 13th (1980)
05. Friday the 13th: The Final Chapter (1984)
06. Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)
07. Friday the 13th Part VI: Jason Lives (1986)
08. Friday the 13th (2009)
09. Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)
10. Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993)
11. Freddy vs. Jason (2003)
12. Jason X (2001)

Kjapt oppsummert, så hadde en nesten glemt bort, at en ga remaken fra 2009, ei middels rating, og gjør at den bykser opp fra bunnsiktet og får ei mer "respektabel" åttende plass, og danker ut The New Blood, der i hop med flesteparten av åttitallsfilmene, ble sett unna i sommer 2013.
Mulig sistnevnte kan gjøre seg bedre ved et nærmere besøk, men ja, ingen forandring i toppen, hvor A New Beginning er og forblir favoritten. Elsker den mørke humoren, karakterene, musikken, damene og ikke minst omgivelsene, samt at den faktisk forsøkte seg på noe nytt, til en sjelden forandring.

Jason X er nok den verste, men alt i alt ei ganske så solid filmserie, med tanke på hvor lenge den har holdt det gående, og antall filmer der har blitt lagd gjennom årenes løp. Håpet jo at 2009 filmen ville gi potensiale for flere utgivelser i nær fremtid, men det skjedde ikke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Frank.N.Steen skrev: tir apr 26, 2022 5:15 pm På tide å mekke noen nye filmlister. Vel, ny og ny, tror man gjorde unna en lignende, men mulig kortere og via en annen side i fjor.
Uansett, temaet denne gang, dreier seg rundt minneverdige kjøretøy i filmverdenen.

Og her er det ikke nødvendigvis de aller flotteste, kuleste, raskeste eller unike, som får innpass, men ja, uforglemmelige og en god porsjon komiske men i filmsammenheng, praktiske biler, der skal mye til for å glemme med det aller første.

Så nei, igjen ei urangert liste, ettersom ja, det blir for knotete å rangere dem, men definitivt typen biler, som en ikke trengte å tenke for lenge og vel, før de bare dukka opp i filmminnet:

Klassiske biler det der og en kul liste.

Men jeg savnet noen av de mer opplagte fra min oppvekst. Biler jeg drømte om å kjøre rundt i:

1 The Bandits fantastiske Trans-Am.
Bilde

2 Jeg driter i at Delorean egentlig var en møkkabil, for meg er det en virkelig legendarisk drømmebil, helst med tidsmaskinen intakt

Bilde

3. James Bond har kjørt mange klassiske lekre biler, men for meg som barn var Lotusen fra For Your eyes only den største. Selv om jeg som voksen ville valgt en helt annen bil fra Bond-universet

Bilde

4 Filmen Convoy har vært en stor favoritt hos meg. Rubber Duck var den kuleste fyren jeg visste om en periode på åttitallet når jeg så filmen om og om og om igjen på VHS. Og hvem ville ikke elsket å kjøre rundt i en slik MACK?

Bilde

Så vurderte jeg å ta med Ecto-1 fra Ghostbusters, men så slo det meg at jeg hadde digget å være med Wayne Campbell og Garth Algar på biltur og headbanget til Bohemian Rhapsody så den siste bilen må nesten bli denne søttitalls Paceren fra Waynes world:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Legendariske filmlogoer

Disse klassiske film logene, fra ulike selskaper. Var som regel ei utmerket kvalitetsbevis på at en snart ville få se noe helt spesielt.
Kjenner selv nå, at det kribler litt ekstra i magen, når en ser flere igjen, og nei, så utrolig mye herlig og minneverdige filmkvelder ble ofte startet på den måten.

Uansett, her altså de logoene en selv forbinder mest med nostalgi og fine filmminner, i urangert rekkefølge:
Bilde
Orion Pictures
Bilde
The Ladd Company
Bilde
Cannon Pictures
Bilde
Troma Entertainment
Bilde
Vestron Pictures
Bilde
Full Moon Features
Bilde
New World Entertainment

zappadude

Legg inn av zappadude »

Rangerer alle Nightmare On Elm Street filmene fra dårligst til beste:

9. A Nightmare on Elm Street (2010 Remake)

8. A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child (1989)

7. Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991)

6. Freddy vs. Jason (2003)

5. A Nightmare on Elm Street 2: Freddy's Revenge (1985)

4. A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master ( 1988 )

3. A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors ( 1987 )

2. Wes Craven's New Nightmare ( 1994 )

1. A Nightmare on Elm Street ( 1984 )

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: tir aug 09, 2022 2:04 pm Rangerer alle Nightmare On Elm Street filmene fra dårligst til beste:

9. A Nightmare on Elm Street (2010 Remake)

8. A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child (1989)

7. Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991)

6. Freddy vs. Jason (2003)

5. A Nightmare on Elm Street 2: Freddy's Revenge (1985)

4. A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master ( 1988 )

3. A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors ( 1987 )

2. Wes Craven's New Nightmare ( 1994 )

1. A Nightmare on Elm Street ( 1984 )
Også ei 80-talls slasher serie man gjerne skulle sett igjen, hvert fall de 3-5 første filmene, kanskje spesielt 1-3. Kjenner vel også at New Nightmare (1994) er en av disse man kanskje ikke helt "foreberedte" seg godt nok til, og ble en litt skuffende gjennomgang for sikkert et tiår siden.
Men legges til vurdering for å se dem på ny, når Halloween Oktober nærmer seg, selv om disse også gjør seg best på sene sommerkvelder.

Holder nok film nummer 2 som min personlige favoritt, mye grunnet ufrivillig og campy komedie, men også det at den innehar noen ganske så unike stunder, pluss mye kul stemning og minneverdig scener, og var vel faktisk i hop med Friday the 13th del 2, de to første fra begge filmserier, man først så, meget sent utover sommenatta, når TVnorge pløyde seg gjennom ei større porsjon med 80-talls skrekkfilm i 1999.
Usikker på om jeg noengang så remaken, men ikke ulikt nyversjonen av Fredag den 13e, ble det vel ikke økonomisk lønnsomt å gjøre flere.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk lyst til å mekke ei Politiskolen rangering også, tvilsomt like fristende å se igjen absolutt alle, slik man gjorde i høst 2015. Men også her, er nok de 4-5 første, favorittene, selv om også film nummer 6 har ei viss nostalgisk sjarm, men så var det fullstendig stopp med film nummer 7, og smått utrolig at det tok så mange år, før den kom ut.

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 09, 2022 2:19 pm Fikk lyst til å mekke ei Politiskolen rangering også, tvilsomt like fristende å se igjen absolutt alle, slik man gjorde i høst 2015. Men også her, er nok de 4-5 første, favorittene, selv om også film nummer 6 har ei viss nostalgisk sjarm, men så var det fullstendig stopp med film nummer 7, og smått utrolig at det tok så mange år, før den kom ut.
Rangering fra dårligste til beste:

7. Police Academy: Mission to Moscow ( 1994 )

6. Police Academy 5: Assignment Miami Beach ( 1988 )

5. Police Academy 4: Citizens on Patrol ( 1987 )

4. Police Academy 6: City Under Siege ( 1989 )

3. Police Academy 2: Their First Assignment ( 1985 )

2. Police Academy ( 1984 )

1. Police Academy 3: Back in Training ( 1986 )

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: tir aug 09, 2022 5:24 pm Rangering fra dårligste til beste:

7. Police Academy: Mission to Moscow ( 1994 )

6. Police Academy 5: Assignment Miami Beach ( 1988 )

5. Police Academy 4: Citizens on Patrol ( 1987 )

4. Police Academy 6: City Under Siege ( 1989 )

3. Police Academy 2: Their First Assignment ( 1985 )

2. Police Academy ( 1984 )

1. Police Academy 3: Back in Training ( 1986 )
Det der er vel i grunn ikke så langt unna en kan komme, med tanke på fasit når det gjelder beste/mest underholdende. Selv om jeg hadde nok bytta om på City Under Siege med Citizens on Patrol, og muligens lagt Police Academy 1 helt i topp, med Their First Assignment og Back in Training på delt andreplass (enn så lenge).

zappadude

Legg inn av zappadude »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 09, 2022 7:33 pm
zappadude skrev: tir aug 09, 2022 5:24 pm Rangering fra dårligste til beste:

7. Police Academy: Mission to Moscow ( 1994 )

6. Police Academy 5: Assignment Miami Beach ( 1988 )

5. Police Academy 4: Citizens on Patrol ( 1987 )

4. Police Academy 6: City Under Siege ( 1989 )

3. Police Academy 2: Their First Assignment ( 1985 )

2. Police Academy ( 1984 )

1. Police Academy 3: Back in Training ( 1986 )
Det der er vel i grunn ikke så langt unna en kan komme, med tanke på fasit når det gjelder beste/mest underholdende. Selv om jeg hadde nok bytta om på City Under Siege med Citizens on Patrol, og muligens lagt Police Academy 1 helt i topp, med Their First Assignment og Back in Training på delt andreplass (enn så lenge).
Jeg er veldig glad i nummer 6. Er vel den jeg har sett mest av Politiskole filmene, etterfulgt av nr 3 og første filmen. Var vel noe med filmen som gjorde at jeg satt klistret til skjermen som ung hver gang den var på tv. Jeg er vel en av de få som liker den så godt. Men ser i ettertid at den mangler det lille som gjør at den ikke havner på top 3. Men den ligger der å lurer om 3 plassen. Er vel nostalgien som skriker i meg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: tir aug 09, 2022 10:49 pm Jeg er veldig glad i nummer 6. Er vel den jeg har sett mest av Politiskole filmene, etterfulgt av nr 3 og første filmen. Var vel noe med filmen som gjorde at jeg satt klistret til skjermen som ung hver gang den var på tv. Jeg er vel en av de få som liker den så godt. Men ser i ettertid at den mangler det lille som gjør at den ikke havner på top 3. Men den ligger der å lurer om 3 plassen. Er vel nostalgien som skriker i meg.
6ern var vel en av de, hvor flere av de likandes karakterskuespillerne, som ikke alltids fikk for mye tid i forgjengerne, plutselig nå var langt mer fremtredende, og likte godt deres totale motpoler i skurkegjengen, samt at filmen hadde litt Peter Sellers/Rosa Pantern aktig stemning over seg, da med mysterie og spenning, så ja, ikke vanskelig å se hvorfor nostalgi og gode minner raskt kan bidra i å løfte den litt ekstra frem.

zappadude

Legg inn av zappadude »

Når det er snakk om politiskolen, så må jeg få sett den animerte serien Police Academy: The Animated Series ( 2 sesonger, med 65 episoder tilsammen ) som kom i 1988 og Police Academy: The Series ( En spin-off serie til filmene som bare fikk 1 sesong på 26 episoder ) som kom i 1997, hvor Michael Winslow er den eneste fra orginal gjengen som har en sentrale rolle. Men andre kjente fjes dukker opp i gjesteroller i forskjellige episoder. Den animerte serien tror jeg at jeg så litt på som ung. Så den tror jeg det kan bli morsomt å se igjen. Police Academy: The Series er jeg mer skeptisk til, men litt nysgjerrig hvordan den fungerer med bare Winslow og en helt annen rollebesetning






Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tror enten TV1000 eller ei annen filmkanal, pleide å sende Politiskolen som tegneserie, på tidlig 90-tallet. Men ettersom kun en av de eldre gutta i nabolaget hadde den slags tilgang, så ble det nok til få og sjeldne besøk av nevnte serie. Men var faktisk ikke klar over at de greide å melke videre, på enda en senere 90-talls utgave.
Var vel i grunn ganske vanlig fenomen, Ghostbusters nøt jo også en viss suksess med ei animert serie (enda ikke sett) og lista over kjente og kjære 80-talls filmerserier stopper nok ikke der.

Angående Politiskolefilmene, så erger jeg meg stadig over hvordan noen kunne finne på å dra dens fantastiske filmpostere, coverdesign såpass ned i søla, med en av de mest billige og elendig utførte, der til slutt havna på Blu-ray boksen, mens DVD boksen av en eller annen grunn virket å beholde original utgaven:
Bilde
Denne ser ut som noe hvem som helst, kunne mekka på et par minutter via gamle Paint, og selv da, sitter en med ei følelse av at med litt mer vilje og innsats, skal det litt til, i å matche dette "kunstverket" av ei "oppdatert" Politiskole design.

Hadde alle filmene i enkeltutgaver på DVD, men fikk altså Blu-rayen for en del år tilbake, og nei, et sånt monster er ikke en verdig måte å fremstille filmserien på, og bare pælma Blu-ray boksen, og beholdt selvsagt Blu-rayplatene, da inni plastikklommer og la dem i de overlegent penere DVDene, der hadde de originale Politiskole posterne som design.
For mange klassiske 70 og 80-talls filmer, med fantastiske postere, har blitt besudlet av generiske og fæle "oppdateringer" når de endelig har kommet på Blu-ray formatet, og synd, men oppsummerer vel hvor lite folk bryr seg om den slags kunst lenger.

zappadude

Legg inn av zappadude »

Halloween filmene rangert fra dårligste til beste:

12. Halloween: Resurrection (2002)

11. Halloween: The Curse of Michael Myers (1995)

10. Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (1989)

9. Rob Zombie`s Halloween II (2009)

8. Halloween (2018)

7. Halloween III: Season of the Witch (1982)

6. Rob Zombie`s Halloween (2007)

5. Halloween Kills (2021)

4. Halloween H20: Twenty Years Later (1998)

3. Halloween II (1981)

2. Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

1. Halloween (1978)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

zappadude skrev: fre aug 19, 2022 7:37 pm Halloween filmene rangert fra dårligste til beste:

12. Halloween: Resurrection (2002)

11. Halloween: The Curse of Michael Myers (1995)

10. Halloween 5: The Revenge of Michael Myers (1989)

9. Rob Zombie`s Halloween II (2009)

8. Halloween (2018)

7. Halloween III: Season of the Witch (1982)

6. Rob Zombie`s Halloween (2007)

5. Halloween Kills (2021)

4. Halloween H20: Twenty Years Later (1998)

3. Halloween II (1981)

2. Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)

1. Halloween (1978)
I hop med Nightmare on Elm Street serien, må jeg nok ta et fornyet besøk med Halloween filmen utover sommer, kanskje mer høst.
For blitt altfor lenge siden en har gått gjennom flesteparten, og litt spent på om et nyere besøk kan gjøre at enkelte vil stå seg ut litt bedre, enn sist gang.

Uansett, slik en husker det, så var nok Halloween (1978), Halloween III: Season of the Witch (1982), Halloween II (1981) og tja, der stoppa det visst. Aldri vært spesielt glad i det som fulgte etter Season of the Witch, om en skal tro ratingene mine da.
Har derimot kjøpt inn igjen H2O (1998), som en faktisk så før originalen, og mulig den har litt mer typisk sen 90-talls, Scream, Urban Legend og Fryktens Sommer stemning, men får se an om ting sitter like godt, som de gjorde for en mindre evighet siden.

Halloween Kills, Resurrection og Curse of Myers er jeg usikker på om man noen gang har sett, men det lover jo ikke så bra for min del, om en ikke en gang husker om en har gjort så. Får se om en kan finne de, på en eller annen måte, men Halloween Kills har en liggende på vent i filmboden. Forgjengeren derimot, den var heller skuffende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Rundt 60 filmer og hvor sikkert noen er ulike dokumentar og live show i Februar 2023 Månedens skuespiller: Robert Carlyle i Ravenous (1999)
Månedens birolle: Arnold Schwarzenegger i The Terminator (1984)
Månedens jævligste skuespillerprestasjon: Mange
Månedens regissør:James Cameron - The Terminator (1984)
Månedens gjensyn: The Terminator (1984)
Månedens soleklare høydepunkt: The Terminator (1984)
Månedens meget hyggelige overraskelse: Bloodmoon (1997)
Månedens skuffelse: Ace in the Hole (1951)
Månedens drittfilm med stoooor D!!!: Altfor mange
Månedens lettglemte middelmådighet: Creed II (2018)
Månedens kultfilm: From Beyond (1986)
Månedens beste filmmusikk: Brad Fiedel - The Terminator (1984)
Månedens "guilty pleasure": Ingen
Månedens tøffing: Kurt Russell som R.J. MacReady i The Thing (1982)
Månedens skurk: Arnold Schwarzenegger som The Terminator i The Terminator (1984)
Månedens filmbabe: Barbara Crampton som Dr. Katherine McMichaels i From Beyond (1986)
Månedens filmsitat:

"The frightening thing about escape, though...the chance you might end up someplace worse." - Ravenous (1999)

Topp 10 :)

01. The Terminator (1984) - 10/10
02. The Thing (1982) - 10/10
03. From Beyond (1986) - 10/10
04. Ravenous (1999) - 9/10
05. Lonesome Dove (1989) - 8,5/10
06. Batman Returns (1992) - 8/10
07. The Omega Man (1971) - 7/10
08. How the West Was Won (1962) - 7/10
09. Bloodmoon (1997) - 6,5/10
10. The White Buffalo (1977) - 6,5/10

Ikke fullt så "topp" 10 :(

01. Beyond the Resonator (2022) - 2/10
02. Shadowzone (1990) - 2,5/10
03. The Resonator: Miskatonic U (2021) - 3/10
04. Shrunken Heads (1994) - 3/10
05. Castle Freak (2020) - 3/10
06. No Tomorrow (1999) - 3/10
07. Dreamaniac (1986) - 3/10
08. Illegally Yours (1988) - 3/10
09. Full Impact (1993) - 3/10
10. Money Plane (2020) - 3/10

Bilde
The Terminator (1984)
Bilde
The Thing (1982)
Bilde
From Beyond (1986)
Bilde
Ravenous (1999)
Bilde
Lonesome Dove (1989)
Bilde
Batman Returns (1992)
Bilde
The Omega Man (1971)
Bilde
How the West Was Won (1962)
Bilde
Bloodmoon (1997)
Bilde
The White Buffalo (1977)

Lenge siden en har forsøkt seg på ei oversikt over hva en har tråla seg gjennom av film siste måneden, og kan vel si at det ga utslag i noen fantastiske gjensyn, men når Money Plane så vidt makter å bikke inn på lista over de mest ræva filmene, da vet en at ting har ei lei tendens til å jamne seg ut, og ikke alltid slik en helst ønsker at det skal gå seg til.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er i listemodus, og tenkte å kjøre i gang ei med solbriller som hovedtema.
Umulig å liste alle i en og samme innlegg, samt huske absolutt alt og enhver, så får heller prøve å bare inkludere de man kommer på her og nå.

Tipper mange av disse ikoniske filmene bidro i at salget av den slags økte betraktelig, hvert fall for en stund.

Minneverdige solbriller 8-) fra filmens verden Del 1:
Bilde
The Terminator (1984)
Lenge før Arnold ble omgjort til ei vandrende spøk i de mye senere og bedritne Terminator filmene (hvem glemmer vel ikke den "hysteriske" scenen i Terminator 3, hvor Arnie ender opp med et par campy Elton John briller, jævlig moro, NOT!), men så var jo ikke solbrillene kun ment som et forsøk i å se kul eller tøff ut, men å blende inn i mengden.
Og som følge av ei alvorlig skade, måtte maskinen finne den mest logiske og raske måten å komme på et billig alternativ til å dekke over sitt umenneskelige indre, og da ble jo et par mørke solbriller en grei nødløsning.
Klart, hjalp jo på at han kledte dem meget godt også, og vil tro de nådde ut til langt flere potensielle kjøpere, enn da Clintern brukte samme brilletypen, knapt et år tidligere i Sudden Impact.
Bilde
They Live (1988)
Nok ei klassisk 80-talls sci-fi-action film, og hvor en vanlig sliter (Roddy Piper) en dag snubler over et par tilsynelatende vanlige solbriller, kun for å ta dem på, og så få livet sitt fullstendig snudd på hodet.
Bilde
Near Dark (1987)
Mulig The Lost Boys gjorde større suksess blant kinogjengerne i 1987, men tross mye tidsriktige hockeysveiser og klestrender, så kom ingen av filmens karakterer i nærheten av å fremstå like naturlig bad ass som det Bill Paxton gjorde i Near Dark.
Bilde
Weekend at Bernie's (1989)
Alt kler den smukke, og sleske Bernie Lomax (Terry Kiser) maktet å kle solbrillene bedre enn folk flest, selv når han var dau som en sild.
Bilde
Blade (1998)
Hva ville vel Blade og vampyrer vært uten et par tøffe solbriller?
Bilde
Bubba Ho-Tep (2002)
Selv Elvis kan ikke unngå la brillene forbli værende igjen på nattbordet, når det skal hamles opp med eldgamle rumpesugende sjel-stjelende mumier på eldrehjemmet.
Bilde
Cobra (1986)
Stallone forlater aldri leiligheten uten sine trofaste shades og tannpirker. Kommer ekstra godt med når en skal tøffe seg litt ekstra mot de lokale "problembarna" i nærbutikken.
Bilde
Crush (1993)
Ikke bare barske tøffinger, vampyrer, roboter og gamle gubber som kan kle solbriller, ettersom ei meget ung Lolita aktig Alicia Silverstone var ei utmerket match i thrilleren Crush.
Bilde
The Blues Brothers (1980)
Og ja, lista den kunne nok ha fortsatt til tidenes morgen. Får heller mekke ei del 2 en annen gang, og avslutter så med ei passende 80-talls hit om bruken av solbriller når det er mørkt ute:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Minneverdige solbriller 8-) fra filmens verden Del 2:

Tja, kan like greit prøve en til, ettersom man tenkte jo å fortsette minneverdige kjøretøy del 2 i fjor, men så ble det full stopp, og kom liksom aldri i gang igjen.
Bilde
Howling II: Your Sister is a Werewolf Bitch (1985)
Det er nok få som kan entre ei vill nattklubb fylt opp med varulver, pønkere og rasshøl, og deretter få tredd på seg et par slike latterlige hvite douchebag briller, og likevel snu ei potensiell nedtur om til å bare eie hele lokalet, slik Christopher Lee endte opp å gjøre i den latterlig trashy b-film oppfølgeren til The Howling.
Bilde
Death Wish 2 (1982)
Selv ikke de smoothe solbrillene til en ung Laurence Fishburne, maktet å beskytte ham mot vreden til Paul Kersey (Charles Bronson), og hjalp vel ikke heller på at førstnevnte brukte ei boomblaster som "skuddsikker" vest, og det gikk jo rett til helvete.
Bilde
Back to the Future (1985)
Ikke sett på evigheter, men har ei følelse av at Doc hadde noen litt røffere utgave av solbriller enn unge Marty.
Bilde
The Karate Kid (1984)
I likhet med Terminator er det ikke alltids solbriller ble benyttet kun for å se kul ut, men skjule mindre hyggelige detaljer. Som et ondskapsfullt rødt mekanisk øye, eller ei real blåveis etter en omgang med pryl, kvelden før.
Bilde
Oliver & Company (1988)
Ikke bare i menneskeverden at solbriller ble et populært klesplagg for imponere med, også Disneys animerte filmer om de firbeinte i storbyen, hang seg på trenden.
Bilde
American Psycho (2000)
Om det ikke er blåveiser eller robotøyne, så kan det jo alltids vise seg å være et vaskeekte monster på lur bakom glassene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Torture Never Stops Del 1: - Ei "hyllest" i retning noen av de aller verste filmene en har vært så uheldig å støte på, de siste årene.

Vanskelig å rangere slikt søppel i riktig rekkefølge, ettersom mange har det gått evigheter siden man så, og led seg gjennom. Mens andre er mer nylige sette, og dermed ligger friskere i minne. Likevel, fellesnevneren her er nå at dette er film man av en grunn har lagt i en egen hatliste, da med en tittel hentet fra Frank Zappas klassiker The Torture Never Stops.

Det, og at alle gikk rett i søpla ikke lenge etter.

Det skal mye til for å få ei 1/10 fra meg, og har nå kun skjedd (heldigvis) 41 ganger av totalt (oppunder) 7,000 sette filmer (basert på Letterboxd), og alle i denne lista er ikke helt der nede, men flesteparten ligger mellom 1/10 og 2/10. Sannsynligheten for gjensyn er lik null. Så har dem først havna der nede, forblir dem værende der. Ingen nåde.

Kombinasjonen ulidelig kjedelig, (tiden står nærmest bom stille, og hjelpes ikke på at for hver gang man forsøker å se hvor lenge det er igjen, så ja, blir en bare påminnet om at det er laaaaangt igjen), veldig dårlig handling og irriterende karakterer/skuespillere er nok blant de viktigste årsakene til at det har gått som det har gått.
Men ser også at flere av de samme navna går igjen, og kanskje ingen sjokk at de som er overrepresentert, er oftest via bedritne skrekkfilmer og gyselig komedier.

Et par påkosta "storfilmer" med svære navn foran og bakom kamera, er det også gjort plass til, typ film hvor man ble lurt inn med ei viss forventning om underholdning, kun for å få et brutalt slag rett i fleisen.

Uansett, nok om det. Her er 15 av de totalt 96 "klassikerne" som har bidratt i mye raseri, sinne og frustrasjon oppgjennom årene som filmelsker:

Bilde
The Beast of Yucca Flats (1961)
Bilde
Desert Commandos (1967)
Bilde
The Rape of the Vampire (1968)
Bilde
Blood Mania (1970)
Bilde
She Devils of the SS (1973)
Bilde
King Frat (1979)
Bilde
The Boogeyman (1980)
Bilde
Shogun's Ninja (1980)
Bilde
Oasis of the Zombies (1982)
Bilde
Slapstick of Another Kind (1982)
Bilde
Boarding House (1982)
Bilde
A Night to Dismember (1983)
Bilde
Jungle Warriors (1984)
Bilde
Last Resort (1986)
Bilde
Going Undercover (1988)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Torture Never Stops Del 2:

15 andre "mesterlige" filmer:
Bilde
Twister's Revenge (1988)
Bilde
Las Vegas Bloodbath (1989)
Bilde
Shocking Dark (1989)
Bilde
Silent Night Deadly Night 4: Initiation (1990)
Bilde
Nightmare Asylum (1992)
Bilde
High Desert (1993)
Bilde
Return of the Boogeyman (1994)
Bilde
The Fishmen and Their Queen (1995)
Bilde
Precious Find (1996)
Bilde
Little Bigfoot (1997)
Bilde
The Last Leprechaun (1998)
Bilde
Shaolin Dynamite (1999)
Bilde
The Out-of-Towners (1999)
Bilde
Torsk på Tallinn (1999)
Bilde
The Adventures of Rocky and Bullwinkle (2000)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kjenner man er i listehumør, men orker ikke skrible ned rundt hver bidige film og vil heller forsøke å hente frem de som en selv forbinder med sommer, sol og ferie.

Forsøkte meg på en lignende oppsummering av ulike sommerfilmfavoritter tilbake i 2021 (Diskusjon.no) men innså at en kjapt malte seg inn i et hjørne og vil prøve å inkludere litt mer sommerlig underholdning, men det å skulle rangere alt og alle vil ta for lang tid, så nei, det får bare bli som det blir.
8-) Sommer og sol: Et knippe med diverse sommerferie favoritter 8-)
Bilde
Sommern har alltids vært et elsk/hat forhold fra min side, mulig det har noe med alder å gjøre, elsket jo sommeren som guttunge, 8 uker ferie føltes ut som en livstid og noen av de beste sommerferiene var de man tilbragte hjemme med venner og familie, fremfor stressende turer til utlandet (eller Sørlandet).

Aldri vært glad i å sole meg, da en har hud som aldri blir brun, og har heller ikke tålmodighet til å ligge stille i timevis, kun for å stekes til en blir seende ut som ei overkokt hummer. Bedre å slappe av i skyggen med noe kald drikke og god mat, eller ta seg et bad eller 10, og gjerne bruke litt tid på å lete opp steder hvor det er minst mennesker, da slike små badeperler var en gang i tid mulige å spore opp, kanskje ikke så lett nå lenger.

Noen av de beste minnene kom ofte gjennom dette med sene grillkvelder med familien eller naboer, hvor de voksne fortsatte grillinga utendørs mens ungene smatt innadørs og så filmer de vanligvis ikke ville fått sett, men sommeren gjorde noe med folk og reglene ble kanskje ikke fulgt så tett og nøye som ellers.

Når en ble litt eldre, var det deilig å avslutte dagene med å se forskjellig filmer utover kveldene, og hvor fokuset etter hvert ble mer og mer over i skrekkfilm, noe som skyldes at TVNorge kjørte ei hel sommer med 70 og 80-talls skrekk på tampen av 90-tallet. Der det gikk i Haisommer 1-4, Friday the 13th serien, Nightmare on Elm Street filmene osv, legger en på mye cheesy 80-talls teen sex komedier hadde man ei nærmest daglig sommerkino med gørr og blod, pupper og rumper og masse underholdning i vente.
Bilde
Jaws 2 (1978)
Første av Haisommer filmene en så, og selv om den er på langt nær like bra som originalen, innehar den alt jeg elsker med filmserien, sommer, sol, strender, eventyr og et menneskeetende blodtørstig beist som venter nedi dypet, det må jo bare bli god underholdning.
Bilde
The Burning (1981)
Sommeren blir liksom ikke helt det samme uten et gjensyn med et par blodige slasher-80talls titler, og i 1981 var året hvor alle de store studioene satset tungt i å hive seg på overraskelsessuksessen med Friday the 13th (1980), og som resulterte i at det ble kjapt ei overflod med ræva rip-offs i årene som ventet.
Men likevel, noen var såpass gjennomført godt lagd og var i stand til å ikke bare matche nevnte slasher klassiker, men overgå i både underholdning, uhygge og stemning, og en av disse var så definitivt The Burning, der står lett igjen som noe av det ypperste slasher genren maktet å levere det tiåret.
Bilde
National Lampoon's Vacation (1983)
Aldri vært min favoritt i serien om familien Griswalds mange interessante ferieeventyr, men det var nå likevel her alt startet, og hvor sommerferien raskt bikker over i stress, mas, uønsket nærkontakt med familie, samt skyhøye forventninger som alltids går til grunne, da slikt sjeldent vil noengang matche realitetens harde kår.
Bilde
Revenge of the Nerds II: Nerds in Paradise (1987)
Enda ei oppfølger, og selv om den heller ei matcher forgjengeren i kvalitet, er det fint lite å si på underholdning og godstemning.
Nerdene har beseiret sportsbøllene og vunnet hjertene og respekten til sine medstudenter, men alt dette virker å bli glemt i det gjengen havner på ferie i retning Ford Lauderdale, for her blir de kjapt avfeid som uønsket av hotellets sleske leder, som står i ledertog med bøllene fra Alpha Betas, som ikke har kommet over det bitre nederlaget mot Tri-Lambdaene.

Dermed er krigen i gang på ny, men hvor nerdene snart skal oppdage at det finnes håp når tidligere fiender blir om til venner, og nei, alltids vært glad i film nummer 2 om nerdenes hevn, spesielt grunnet den fine feel-good atmosfæren, mange latterlige karakterer og scener, samt flotte Courtney Thorne-Smith.
Bilde
The Great Outdoors (1988)
Kanskje ikke helt i toppsiktet angående 80-talls feriekomedier, men kjemien mellom Dan Aykroyd og John Candy, samt idylliske og flotte forhold i skogens villmark, og alt som medfølger av kaotiske og klønete scener gjør at en følte denne måtte inn på lista.
Candy hadde jo tidligere vært med i en liten rolle i nevnte Chevy Chase klassiker Vacation, samt prøvd ut hovedrollen i sommerkomedien Summer Vacation (1985), men ja, føler vel at The Great Outdoors er hakket vassere.
Bilde
S. O. S. Selskapsreisen 3 (1988)
Tredje i serien om Åbergs og Skolmens mange sprø ferieeventyr, kanskje ikke helt på samme nivå som forgjengerne, men det den ikke mangler er sommerferie følelse.
Bilde
Weekend at Bernie's (1989)
Enda ei lett men veldig artig sommerkomedie, hvor to overambisiøse unge menn roter seg borti noe de ikke skulle ha gjort, som snart betyr ei stor "bonus" på duoen, der den sleske sjefen deres tilbyr et opphold over ei helg i hans sommerbolig ved Hamptons. Det høres jo vel og bra ut, men når gjestene ankommer paradis, er sjefen stein dau og ikke lenge etter står både festglade naboer, kåte elskerinner og skyteglade mafia leiemordere på døra, alle klar for å hilse på Bernie Lomax.
Bilde
Vi hade i alla fall tur med vädret (1980)
Svensk kult-klassiker, der i en årrekke var fast innslag på norsk tv, men av en eller annen grunn, har denne ikke blitt vist på en veldig god stund, men tror SF kanalen fortsatt pleier å kjøre den flere ganger i året. Likevel, var meget fornøyd, da den endelig ble gjenutgitt på DVD, for et par år tilbake. Ålreit, nesten 2 tiår hadde gått, siden man så den sist, men fortsatt verdt å få med seg, da det er mye komiske og herlige scener, og selv om spilletiden er på knappe 57 minutter, så er det sjeldent kjedelig og nei, absolutt en av de mer kjente og kjære feriefilmene fra Skandinavia, og bare en av mange, fra søta bror.
Bilde
Sunes Sommar (1993)
Sommeren med Sune, er en nok ei svensk familiefilm klassiker, hvert fall så mener nå jeg da. Peter Haber er i toppform, som meget stressa og sint familiemann, der ikke ulikt Chevy Chase, forsøker så godt han kan å legge til rette for drømmeferien, men når Hellasreisen går i vasken, bærer det i stedet mot de sjarmerende og mer nærliggende svenske campinglivet. Og her skjer det saker og ting, og nei, en film jeg fortsatt ler godt av, og denne var vel et resultat av at julekalenderen Sunes Jul (1991) ble en kjempesuksess, og vips, ikke lenge etter kom det en helaftens spillefilm, og nei, en stor favoritt fra barndommen.

Kommer sikkert på en drøss andre sommerfilm favoritter, der en har glemt for øyeblikket, men det får eventuelt bli via ei fortsettelse av denne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»