ESC 2023

Svar
VillaForever

Re: ESC 2023

Legg inn av VillaForever »

Ukraina har nå tatt to Eurovision seire med politisk bakteppe ( Jamala sin mer uforståelig) og jeg tror ikke det skjer denne gangen. Om det likevel skulle skje - så risikerer vi muligens at Sverige får oppdraget med å arrangere neste års festival tenker jeg.

Når jeg hører låten til Ukraina, så har den en slags elevering mot slutten, med orgelsynthen, som nok kan få mange til å tenke på en spirituell reise i det triste krigs-landskapet som selve landet befinner seg i. Sangen er også noe mer oppløftende en Stefania som var mer en slags klagesang anthem. Vil få mange stemmer, men jeg synes ikke vokalisten synger spesielt godt heller.

@TheRealArt_Verified Italia sin låt er en god nostalgi/ romantisk slager ballade. Og det er ikke mange av denne sorten i år, så det kan gå langt. Alessandra må forøvrig beholde sin italienske intro/ prolog i låten, det vil garantert gi oss flere stemmer fra Syd Europa ( gitt at de i utgangspunktet også synes det er en bra låt, hvilket mye tyder på).

SirJames

Legg inn av SirJames »

Gir opp ESC hvis Ukraina vinner i år, da er det rett og slett ikke verdt tiden og innsatsen jeg nedlegger.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Med tanke på at det virker lite sannsynlig at Eurovision avholdes i Ukraina også neste år pga krig, så kan det også bety at noe vil revurdere sin stemme til låten. Alternativt - kan det gi sympatistemmer bare ved tanken om at krigen er over og det blir en fest uten like om finalen avholdes der i 2024.

Et tredje alternativ er at folk stemmer på den låten de synes er best. Inkludert juryen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 5:51 pm Et tredje alternativ er at folk stemmer på den låten de synes er best. Inkludert juryen.
Hadde det Ukraina sender vært direkte svakt, så kunne man skjønt tankegangen. Men nå er den blant de beste i år, slik de også var ifjor. Fullt fortjent gevinst i 2015 forøvrig.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: søn apr 02, 2023 6:55 pm
VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 5:51 pm Et tredje alternativ er at folk stemmer på den låten de synes er best. Inkludert juryen.
Hadde det Ukraina sender vært direkte svakt, så kunne man skjønt tankegangen. Men nå er den blant de beste i år, slik de også var ifjor. Fullt fortjent gevinst i 2015 forøvrig.
Går ut fra du mente 2016. Siden du ikke legger skjul på at du hater svenske Eurovision bidrag generelt.

Nja. Det var en av de verste vinnerne for min del. Men vinnerne er sjelden låter jeg gidder høre på når jeg tenker etter.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: søn apr 02, 2023 6:55 pm
VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 5:51 pm Et tredje alternativ er at folk stemmer på den låten de synes er best. Inkludert juryen.
Hadde det Ukraina sender vært direkte svakt, så kunne man skjønt tankegangen. Men nå er den blant de beste i år, slik de også var ifjor. Fullt fortjent gevinst i 2015 forøvrig.
At Ukraina er blant de beste er din høyst subjektive mening, og mange er uenige i den.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 7:01 pm
Fazam skrev: søn apr 02, 2023 6:55 pm
VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 5:51 pm Et tredje alternativ er at folk stemmer på den låten de synes er best. Inkludert juryen.
Hadde det Ukraina sender vært direkte svakt, så kunne man skjønt tankegangen. Men nå er den blant de beste i år, slik de også var ifjor. Fullt fortjent gevinst i 2015 forøvrig.
Går ut fra du mente 2016. Siden du ikke legger skjul på at du hater svenske Eurovision bidrag generelt.

Nja. Det var en av de verste vinnerne for min del. Men vinnerne er sjelden låter jeg gidder høre på når jeg tenker etter.
Mente selvfølgelig 2016; da fansen ville ha det forferdelige utdaterte russiske bidraget som vinner.
Det var heller ikke ufortjent at Sverige vant i 2015; så der tar du feil.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: søn apr 02, 2023 7:15 pm At Ukraina er blant de beste er din høyst subjektive mening, og mange er uenige i den.
Gjelder det på bakgrunn av situasjonen i landet, eller klarer disse å vurdere låten i seg selv?

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: søn apr 02, 2023 7:27 pm
VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 7:01 pm
Fazam skrev: søn apr 02, 2023 6:55 pm

Hadde det Ukraina sender vært direkte svakt, så kunne man skjønt tankegangen. Men nå er den blant de beste i år, slik de også var ifjor. Fullt fortjent gevinst i 2015 forøvrig.
Går ut fra du mente 2016. Siden du ikke legger skjul på at du hater svenske Eurovision bidrag generelt.

Nja. Det var en av de verste vinnerne for min del. Men vinnerne er sjelden låter jeg gidder høre på når jeg tenker etter.
Mente selvfølgelig 2016; da fansen ville ha det forferdelige utdaterte russiske bidraget som vinner.
Det var heller ikke ufortjent at Sverige vant i 2015; så der tar du feil.
Du er en ESC FAN selv.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: søn apr 02, 2023 7:29 pm
TheRealArt_Verified skrev: søn apr 02, 2023 7:15 pm At Ukraina er blant de beste er din høyst subjektive mening, og mange er uenige i den.
Gjelder det på bakgrunn av situasjonen i landet, eller klarer disse å vurdere låten i seg selv?
Jeg er ikke tankeleser så vet ikke hvorfor folk ikke liker en låt.
Sist redigert av TheRealArt_Verified den søn apr 02, 2023 7:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 7:30 pm
Fazam skrev: søn apr 02, 2023 7:27 pm
VillaForever skrev: søn apr 02, 2023 7:01 pm

Går ut fra du mente 2016. Siden du ikke legger skjul på at du hater svenske Eurovision bidrag generelt.

Nja. Det var en av de verste vinnerne for min del. Men vinnerne er sjelden låter jeg gidder høre på når jeg tenker etter.
Mente selvfølgelig 2016; da fansen ville ha det forferdelige utdaterte russiske bidraget som vinner.
Det var heller ikke ufortjent at Sverige vant i 2015; så der tar du feil.
Du er en ESC FAN selv.
Interessert ja, men jeg er ikke en del av den typiske kjernefansen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: søn apr 02, 2023 7:30 pm Jeg er ikke tankeleser så vet ikke hvorfor folk ikke liker en låt.
Så lenge du kan tenke selv, så holder det.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: søn apr 02, 2023 7:36 pm
TheRealArt_Verified skrev: søn apr 02, 2023 7:30 pm Jeg er ikke tankeleser så vet ikke hvorfor folk ikke liker en låt.
Så lenge du kan tenke selv, så holder det.
Ja, ellers hadde jeg nok fort stemt på Ukraina i år..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Har gitt Ukraina sin låt i år noen flere lytt nå. Lyder ganske datert egentlig. Gospel pop forsøkt oppvarmet med skitten synth. Blodfattig. Historisk sett også lite stemmer og hente fra Øst Europa til en farget vokalist.

Foretrekker fjorårets vinner i motsetning til denne.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: søn apr 02, 2023 5:42 pm Gir opp ESC hvis Ukraina vinner i år, da er det rett og slett ikke verdt tiden og innsatsen jeg nedlegger.
Jeg nedlegger heldigvis ingen tid på disse greiene her, bortsett fra å se finalen. Men at Ukraina ender topp 3 er vel skrevet i stjernene uansett hvilken låt de stiller med.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg er ikke like sikker på Sverige som bookmakerne er!
Det kan jo bli litt sært på en måte. Utseende kan jo også spille inn (selv om man kan like det eller ikke).
Sangen også sånn sett ikke umiddelbar slager.
Det har vel vist seg flere ganger at det er en ihuga ESC-gjeng som i stor grad bestemmer hvilke som kommer høyt på oddsfavorittene.

Men hvis Sverige vinner så kan vi jo si hun tar "En Johnny Logan" og gjør som han og stiller opp hvert tiende år og vinner hele greiene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

SirJames skrev: søn apr 02, 2023 5:42 pm Gir opp ESC hvis Ukraina vinner i år, da er det rett og slett ikke verdt tiden og innsatsen jeg nedlegger.
Skal jo bare en Butsja til her, så kan fort Ukraina være tilbake som oddsfavoritt.
Jeg sa det ifjor når "alle lo av meg". Begynner man med sympatistemmer engang så blir det like vanskelig den andre og tredje gangen og ikke gi de sympatistemmer.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Er jeg den eneste som synes Loreen sin låt ligner vel mye på Euphoria?
Ikke helt lik melodimessig men oppbygningen og atmosfæren er veldig lik.

eppaen

Legg inn av eppaen »

LondoMollari skrev: lør apr 08, 2023 1:38 pm Er jeg den eneste som synes Loreen sin låt ligner vel mye på Euphoria?
Ikke helt lik melodimessig men oppbygningen og atmosfæren er veldig lik.
Selvsagt holdt jeg på å si? Kvalitet hele veien.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

REVIDERT LISTE

1. Frankrike
2. Tyskland
3. Italia
4. Armenia
5. Norge
6. Israel
7. Spania
8. Storbritannia
9. Østerrike
10. Kroatia
11. Georgia
12. Finland
13. Sverige
14. Polen
15. Australia
16. Irland
17. Aserbajdsjan
18. Litauen
19. Latvia
20. Slovenia
21. Moldova
22. Serbia
23. Nederland
24. Kypros
25. Malta
26. Portugal
27. Island
28. Estland
29. Ukraina
30. Tsjekkia
31. Romania
32. Belgia
33. Sveits
34. Albania
35. Danmark
36. Hellas
37. San Marino

Mest fremgang er Armenia +17 plasser og Latvia +18.
Mest tilbakegang Island -12 plasser.

Årets guilty pleasure tror jeg må være Irland. Teksten er banal, men det er noe allsang faktor over det hele. Ikke helt utenkelig at de kan være overraskelsen i første semifinale.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 4:37 pm REVIDERT LISTE

1. Frankrike
Wow...good for you.

Fortsatt litt perpleks over at den ligger langt nede hos bookmakerne.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 4:37 pm Årets guilty pleasure tror jeg må være Irland. Teksten er banal, men det er noe allsang faktor over det hele. Ikke helt utenkelig at de kan være overraskelsen i første semifinale.
Det er utenkelig; da Aserbajdsjan og Latvia også er vurdert utenfor en finale av forhåndstipsene.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: tir apr 11, 2023 10:35 pm
TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 4:37 pm Årets guilty pleasure tror jeg må være Irland. Teksten er banal, men det er noe allsang faktor over det hele. Ikke helt utenkelig at de kan være overraskelsen i første semifinale.
Det er utenkelig; da Aserbajdsjan og Latvia også er vurdert utenfor en finale av forhåndstipsene.
Bra du sitter på fasiten da. Kommer til å bli rik..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Jeg har en liste nå. Foreløpig bare delt opp i 4 puljer. Tilfeldig rekkefølge i hver pulje, foreløpig ( så Østerrike er ikke min favoritt nr 1 altså). Det er noen låter som vokser veldig, så jeg tror dette kan endre seg om et par uker.

Når det gjelder oddsen - så ligger feks Finland høyere enn Sverige på den for semifinale 1. Det skyldes simpelthen at det ikke er jury der. Oddsen peker på svensk seier i finalen, fordi man slår sammen jury/ televote, og Sverige har alltid juryen med seg.



1 - 10

Østerrike
Sverige
Finland
Frankrike
Norge
Georgia
Italia
Tyskland
Litauen
UK


11 - 20

Israel
Serbia
Moldova
Tjekkia
Danmark
Kypros
Spania
Sveits
Nederland
Australia

21- 30

Armenia
Estland
Latvia
Slovenia
Island
Portugal
Azerbaijan
Malta
Albania
Ukraina

31 - 37

Irland
Hellas
Kroatia
Romania
San Marino
Polen
Belgia

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Det er forøvrig et hot rykte i England om at Frankie Goes to Hollywood ( Liverpool band) har blitt spurt om å opptre under Eurovison showet i Liverpool. Uten at man vet om de har svart ja og om det dreier seg om selve finalen. Vi får se.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 10:59 pm
Fazam skrev: tir apr 11, 2023 10:35 pm Det er utenkelig; da Aserbajdsjan og Latvia også er vurdert utenfor en finale av forhåndstipsene.
Bra du sitter på fasiten da. Kommer til å bli rik..
Det er nå en enkel vurdering det. På bakgrunn av at Irland ikke har kvalifisert seg siden de havnet sist i finalen i 2013 (med unntak av homse-flørten i 2018).

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: ons apr 12, 2023 1:30 am Det er forøvrig et hot rykte i England om at Frankie Goes to Hollywood ( Liverpool band) har blitt spurt om å opptre under Eurovison showet i Liverpool. Uten at man vet om de har svart ja og om det dreier seg om selve finalen. Vi får se.
Håper på Ringo Starr All-Starr band med Paul McCartney på vokal.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: ons apr 12, 2023 9:29 am
TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 10:59 pm
Fazam skrev: tir apr 11, 2023 10:35 pm Det er utenkelig; da Aserbajdsjan og Latvia også er vurdert utenfor en finale av forhåndstipsene.
Bra du sitter på fasiten da. Kommer til å bli rik..
Det er nå en enkel vurdering det. På bakgrunn av at Irland ikke har kvalifisert seg siden de havnet sist i finalen i 2013 (med unntak av homse-flørten i 2018).
At noe innen dette feltet er utenkelig er en skråsikkerhet som er intet annet enn imponerende fra din side.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: ons apr 12, 2023 3:38 pm
Fazam skrev: ons apr 12, 2023 9:29 am
TheRealArt_Verified skrev: tir apr 11, 2023 10:59 pm
Bra du sitter på fasiten da. Kommer til å bli rik..
Det er nå en enkel vurdering det. På bakgrunn av at Irland ikke har kvalifisert seg siden de havnet sist i finalen i 2013 (med unntak av homse-flørten i 2018).
At noe innen dette feltet er utenkelig er en skråsikkerhet som er intet annet enn imponerende fra din side.
Jeg får vel si som Ståle Solbakken; det er 99 prosent sikkert at Irland ikke kommer til finalen.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: ons apr 12, 2023 9:34 am
VillaForever skrev: ons apr 12, 2023 1:30 am Det er forøvrig et hot rykte i England om at Frankie Goes to Hollywood ( Liverpool band) har blitt spurt om å opptre under Eurovison showet i Liverpool. Uten at man vet om de har svart ja og om det dreier seg om selve finalen. Vi får se.
Håper på Ringo Starr All-Starr band med Paul McCartney på vokal.
Ja, som hologrammer.

Tenker Paul McCartney står dette over. Det er derimot 3 sangere blant de 4 programlederne, så forventer en liten medley - og Beatles vil sikkert bli nevnt på en eller annen måte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»