Da er det avgjort. Dette var rigget... 50, 40 og 25-årsjubileum i en og samme fei..
ESC 2023
Re: ESC 2023
Det vil også bli 100-års jubileumet til USA's første dødsstraff, samt 100 års bursdagen til fortsatt levende Jimmy Carter.TheRealArt_Verified skrev: ↑tor mai 18, 2023 4:00 pmDa er det avgjort. Dette var rigget... 50, 40 og 25-årsjubileum i en og samme fei..
Samt at det vil være 100 år siden Ingrid Espelid Hovig ble født.
Mange grunner til å arrangere storslagen fest i Friends Arena, med andre ord
TheRealArt_Verified skrev: ↑tor mai 18, 2023 4:12 pm Jimmy Carter blir pauseinnslaget i semifinale 2.
Reglene er slik de er. Man skal huske på at de samme reglene som gir Sverige seieren i år, også de senere årene har sørget for at de ikke vinner sammenlagt. Fordi de ofte flopper på televote med generiske låter ( Lundvik, Ingrosso, Bengtsson Tusse osv). De får gode plasseringer, ja jøss, men Sverige tror de kan vinne hvert år de. Og det landet som soleklart bruker mest ressurser på dette i forhold til innbyggertall.
Når jeg skummer gjennom tråden her og ser hvor ulike preferanser her enkelte har på låter og musikk smak generelt, så tror jeg også at man skal huske på at reglene omkring stemmesystemet og Eurovison som show, er gjort for at det skal fungere maks som et tv underholdnings program. Dramaturgi og substans ligner det vi får på enkelte talent tv programmer. Å konkurrere i musikk på denne måten, er ganske hysterisk i seg selv. Dette er ikke som å få en Grammy for årets beste kvalitative album eller mest solgte singel. Og ESC har ødelagt flere karrierer en de har skapt.
Alt er tilrettelagt for et fesjå av et underholdningsprogram. Det er helt klart musikalske kvaliteter å finne, av og til. Men det meste.- blir glemt og gjemt.
Når jeg skummer gjennom tråden her og ser hvor ulike preferanser her enkelte har på låter og musikk smak generelt, så tror jeg også at man skal huske på at reglene omkring stemmesystemet og Eurovison som show, er gjort for at det skal fungere maks som et tv underholdnings program. Dramaturgi og substans ligner det vi får på enkelte talent tv programmer. Å konkurrere i musikk på denne måten, er ganske hysterisk i seg selv. Dette er ikke som å få en Grammy for årets beste kvalitative album eller mest solgte singel. Og ESC har ødelagt flere karrierer en de har skapt.
Alt er tilrettelagt for et fesjå av et underholdningsprogram. Det er helt klart musikalske kvaliteter å finne, av og til. Men det meste.- blir glemt og gjemt.
Ikke blant innbitte fans.
TheRealArt_Verified skrev: ↑tor mai 18, 2023 4:12 pm Jimmy Carter blir pauseinnslaget i semifinale 2.
Og der er flera jubileer
* 5 år siden "det store John Lundvik- øyeblikket": nå kommer revansjen ved at Sverige får arrangere finalen
* 10 år siden nylig avgåtte Allsångs-programledare Sanna Nielsen sang Sverige inn til 3.plass- så hun blir vel den ene av 3-4 programledere?
* 15-årsjubileet for mora til Greta Thunberg som svensk ESC-artist sørger vel for en konkurranse så bærekraftig at det halve kunne vært nok
Bra med jury som förstår sig på kvalité framför tra la la och cHA cHA Cha
Bra jobb av koreografen Fredrik Rydman från Västerås med koreografin till det finska bidraget, det ska han ha.
Om finnarna nu så gärna vill arrangera detta så kan det kanske bli så eftersom AIK fotboll inte vill släppa ifrån sig Friends Arena som tar 65.000 vid konsert, alternativet Tele2 arena som tar 45.000 vid konsert vill inte Hammarby & Djurgården fotboll släppa ifrån sig för ett musikjippo.
Bra jobb av koreografen Fredrik Rydman från Västerås med koreografin till det finska bidraget, det ska han ha.
Om finnarna nu så gärna vill arrangera detta så kan det kanske bli så eftersom AIK fotboll inte vill släppa ifrån sig Friends Arena som tar 65.000 vid konsert, alternativet Tele2 arena som tar 45.000 vid konsert vill inte Hammarby & Djurgården fotboll släppa ifrån sig för ett musikjippo.
Ja, det var billigt att köpa hem nästa års ESC till Sverige på den inofficiella auktionen, knappt någon ville arrangera denna dyra pseudohändelse, förutom Finland och Norge då.TheRealArt_Verified skrev: ↑tor mai 18, 2023 4:00 pmDa er det avgjort. Dette var rigget... 50, 40 og 25-årsjubileum i en og samme fei..
Loreen var 12 poeng unna å bli nr.2 hos publikum da hun vant i 2012. Hun vant juryene suverent også den gangen; 123 poeng foran nr.2.
Hvor mange er det som klager over at Johnny Logan vant to ganger med juryer?
Parodisk leder-innlegg i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... eurovision
Hvor mange er det som klager over at Johnny Logan vant to ganger med juryer?
Parodisk leder-innlegg i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... eurovision
I 1980 og 1987 så hadde man langt dårlege teknologi. Slik at eg er usikker på om det var praksis mulig å arrangere ESC med telefonstemmer. Spesielt om desse resultatene skulle godkjennast av EBU i tilegg. Slik at samanligninga med Logan blir veldig merkeleg.Fazam skrev: ↑fre mai 19, 2023 7:22 am Loreen var 12 poeng unna å bli nr.2 hos publikum da hun vant i 2012. Hun vant juryene suverent også den gangen; 123 poeng foran nr.2.
Hvor mange er det som klager over at Johnny Logan vant to ganger med juryer?
Parodisk leder-innlegg i VG:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... eurovision
Derimot er eg enig at det er mange som lager eit heftig røre om dagen berre fordi Sverige vant mest takket være juryen. Hørte få av desse klage dei andre årene folket sin favoritt ikkje vant. Eksempel år 2019,2016 og 2015. Likevel endte Sverige faktisk som nr 2 blant folket. Slik at det var ikkje akkurat 1 upopulær låt som vant
Det handler ikke om teknologi, men om juryer som bestemmer vinnere. Slik som i år.
Publikums-vinnerne i 2016 og 2023 dreide seg kun om scene-show; Eurovision Show Contest.
Fram til 1996 vant alle låtene på grunn av juryen. Det betyr ikkje at seieren deres var mindre verdt. Det var rett og slett slik reglene var og det på grunn av teknologi og utfordringa med å gjennomføre finaler med folkestemmer i mange land. I 1997 stemte 5 land og dei landene gav vinneren frå Storbrittania 10 eller 12 poeng
Når det kom til årets vinner så vant Loreen mest på grunn av juryen, men ho fekk også nest fleist poeng blant folket. Det kan godt være at all makt burde vært oss folket, men det som skjedde før 1997 er urelevant. Fordi det var ein helt anna tid og med helt andre muligheiter. Sjølv om juryen sjølvsagt har hatt ein del rare resultater tidlegarar.
Det er selvfølgelig ikke irrelevant at juryene alene har bestemt vinnere i 40 år; når de igjen prøver å argumentere for at de skal fjernes.
Strømmetall, Spotify
"Tattoo" (Sverige, Loreen) - 76,7 mill (+16 mill siden lørdag)
"Queen of Kings" (Norge, Alessandra) - 56,8 mill (+11 mill siden lørdag)
"Due vite" (Marco Mengoni) - 54,0 mill (+8 mill siden lørdag)
"Cha Cha Cha" (Finland, Käärijä) - 39,3 mill (+17 mill siden lørdag)
"Unicorn" (Israel, Noa Kirel) - 12,6 mill (+6 mill siden lørdag)
Polens "Solo" (Blanka) har 15,2 mill avspillinger og er således den eneste som har mer enn noen av topp fem fra konkurransen, og da bare marginalt mer enn "Unicorn", som imidlertid øker mye mer og sannsynligvis kommer til å ta den igjen snart. De andre som har over 10 mill avspillinger er Frankrikes "Evidement" (La Zarra), Tsjekkias "My Sister's Crown" (Vesna) og Storbritannias "I Wrote A Song" (Mae Muller). Alle låtene fra konkurransen, inkl. semi, har over 1 mill avspillinger, men det er bare så vidt for San Marino, som i skrivende stund har 1,020,000.
"Tattoo" (Sverige, Loreen) - 76,7 mill (+16 mill siden lørdag)
"Queen of Kings" (Norge, Alessandra) - 56,8 mill (+11 mill siden lørdag)
"Due vite" (Marco Mengoni) - 54,0 mill (+8 mill siden lørdag)
"Cha Cha Cha" (Finland, Käärijä) - 39,3 mill (+17 mill siden lørdag)
"Unicorn" (Israel, Noa Kirel) - 12,6 mill (+6 mill siden lørdag)
Polens "Solo" (Blanka) har 15,2 mill avspillinger og er således den eneste som har mer enn noen av topp fem fra konkurransen, og da bare marginalt mer enn "Unicorn", som imidlertid øker mye mer og sannsynligvis kommer til å ta den igjen snart. De andre som har over 10 mill avspillinger er Frankrikes "Evidement" (La Zarra), Tsjekkias "My Sister's Crown" (Vesna) og Storbritannias "I Wrote A Song" (Mae Muller). Alle låtene fra konkurransen, inkl. semi, har over 1 mill avspillinger, men det er bare så vidt for San Marino, som i skrivende stund har 1,020,000.
Nå har Sverige en mye større befolkning enn Finland, men jeg har tenkt på en ting. Hvorfor tror ikke folk det kan være en sammenheng mellom at "Tattoo" vant og at de har en mange flere avspillingen enn "Cha Cha Cha". Selv hører jeg bare på sistnevnte, men det er jo tydelig at Sveriges låt er megapopulær, sikkert mye pga produksjonen av tracket, og selvsagt heøheten i låta som jo er veldig bra. På mange måter har juryen et poeng når de stemmer Loreen opp såpass som de har gjort.Skraevadottir skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:07 am Strømmetall, Spotify
"Tattoo" (Sverige, Loreen) - 76,7 mill (+16 mill siden lørdag)
"Queen of Kings" (Norge, Alessandra) - 56,8 mill (+11 mill siden lørdag)
"Due vite" (Marco Mengoni) - 54,0 mill (+8 mill siden lørdag)
"Cha Cha Cha" (Finland, Käärijä) - 39,3 mill (+17 mill siden lørdag)
"Unicorn" (Israel, Noa Kirel) - 12,6 mill (+6 mill siden lørdag)
Polens "Solo" (Blanka) har 15,2 mill avspillinger og er således den eneste som har mer enn noen av topp fem fra konkurransen, og da bare marginalt mer enn "Unicorn", som imidlertid øker mye mer og sannsynligvis kommer til å ta den igjen snart. De andre som har over 10 mill avspillinger er Frankrikes "Evidement" (La Zarra), Tsjekkias "My Sister's Crown" (Vesna) og Storbritannias "I Wrote A Song" (Mae Muller). Alle låtene fra konkurransen, inkl. semi, har over 1 mill avspillinger, men det er bare så vidt for San Marino, som i skrivende stund har 1,020,000.
Som du er inne på, så har det nok litt å si at Sverige har litt større befolkning enn Finland, samt at en ESC-vinner alltid får litt ekstra drahjelp, og så skal man ikke glemme at Loreen allerede var et veletablert navn. Alt dette er ting som påvirker strømmetallene. Drake eller Dua Lipa kan gi ut hva som helst og få 100 mill+ avspillinger nærmest uansett. Men jeg tror også at du er inne på noe når det gjelder "kvalitet som varer", samt at Finlands bidrag er litt mer novelty og et øyeblikk mange kommer til å huske og forbinde med konkurransen i større grad. Når det er sagt, så er det mye som tyder på at den låta også kommer til å bli spilt mye framover; hvis du ser på tallene inni parentensene, er det jo den som øker mest i antall avlyttinger, og prosentmessig øker den vesentlig mer enn Sverige.Hansiso skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:25 amNå har Sverige en mye større befolkning enn Finland, men jeg har tenkt på en ting. Hvorfor tror ikke folk det kan være en sammenheng mellom at "Tattoo" vant og at de har en mange flere avspillingen enn "Cha Cha Cha". Selv hører jeg bare på sistnevnte, men det er jo tydelig at Sveriges låt er megapopulær, sikkert mye pga produksjonen av tracket, og selvsagt heøheten i låta som jo er veldig bra. På mange måter har juryen et poeng når de stemmer Loreen opp såpass som de har gjort.Skraevadottir skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:07 am Strømmetall, Spotify
"Tattoo" (Sverige, Loreen) - 76,7 mill (+16 mill siden lørdag)
"Queen of Kings" (Norge, Alessandra) - 56,8 mill (+11 mill siden lørdag)
"Due vite" (Marco Mengoni) - 54,0 mill (+8 mill siden lørdag)
"Cha Cha Cha" (Finland, Käärijä) - 39,3 mill (+17 mill siden lørdag)
"Unicorn" (Israel, Noa Kirel) - 12,6 mill (+6 mill siden lørdag)
Polens "Solo" (Blanka) har 15,2 mill avspillinger og er således den eneste som har mer enn noen av topp fem fra konkurransen, og da bare marginalt mer enn "Unicorn", som imidlertid øker mye mer og sannsynligvis kommer til å ta den igjen snart. De andre som har over 10 mill avspillinger er Frankrikes "Evidement" (La Zarra), Tsjekkias "My Sister's Crown" (Vesna) og Storbritannias "I Wrote A Song" (Mae Muller). Alle låtene fra konkurransen, inkl. semi, har over 1 mill avspillinger, men det er bare så vidt for San Marino, som i skrivende stund har 1,020,000.
Interessant å se at Sverige de siste årene oftest har en overvekt av jury-poeng vs public-poeng. Det er ingen tvil om at de tjener på at fordelingen mellom jury og folket beholdes på 50/50 som idag (eller evt. styrkes mot mer makt til juryen).
Litt komisk den 2018-opptellingen når man kom til televotes. Sverige lå på 2. plass etter jury-opptellingen, men ble lest opp nesten først med bare 21 poeng til fortvilte hyl og skrik fra salen.
År | Public | Jury | Andel av stemmene fra juryen |
---|---|---|---|
2023 | 243 | 340 | 58% |
2022 | 180 | 258 | 59% |
2021 | 63 | 46 | 42% |
2019 | 93 | 241 | 72% |
2018 | 21 | 253 | 92% |
2017 | 126 | 218 | 63% |
2016 | 139 | 122 | 47% |
Gode poenger her. Vi får jo se fremover om den drar seg forbi "Tattoo". Nå får vel strømmetallene til Loreen automatisk hjelp av at hun vant også.Skraevadottir skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:38 amSom du er inne på, så har det nok litt å si at Sverige har litt større befolkning enn Finland, samt at en ESC-vinner alltid får litt ekstra drahjelp, og så skal man ikke glemme at Loreen allerede var et veletablert navn. Alt dette er ting som påvirker strømmetallene. Drake eller Dua Lipa kan gi ut hva som helst og få 100 mill+ avspillinger nærmest uansett. Men jeg tror også at du er inne på noe når det gjelder "kvalitet som varer", samt at Finlands bidrag er litt mer novelty og et øyeblikk mange kommer til å huske og forbinde med konkurransen i større grad. Når det er sagt, så er det mye som tyder på at den låta også kommer til å bli spilt mye framover; hvis du ser på tallene inni parentensene, er det jo den som øker mest i antall avlyttinger, og prosentmessig øker den vesentlig mer enn Sverige.Hansiso skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:25 amNå har Sverige en mye større befolkning enn Finland, men jeg har tenkt på en ting. Hvorfor tror ikke folk det kan være en sammenheng mellom at "Tattoo" vant og at de har en mange flere avspillingen enn "Cha Cha Cha". Selv hører jeg bare på sistnevnte, men det er jo tydelig at Sveriges låt er megapopulær, sikkert mye pga produksjonen av tracket, og selvsagt heøheten i låta som jo er veldig bra. På mange måter har juryen et poeng når de stemmer Loreen opp såpass som de har gjort.Skraevadottir skrev: ↑fre mai 19, 2023 10:07 am Strømmetall, Spotify
"Tattoo" (Sverige, Loreen) - 76,7 mill (+16 mill siden lørdag)
"Queen of Kings" (Norge, Alessandra) - 56,8 mill (+11 mill siden lørdag)
"Due vite" (Marco Mengoni) - 54,0 mill (+8 mill siden lørdag)
"Cha Cha Cha" (Finland, Käärijä) - 39,3 mill (+17 mill siden lørdag)
"Unicorn" (Israel, Noa Kirel) - 12,6 mill (+6 mill siden lørdag)
Polens "Solo" (Blanka) har 15,2 mill avspillinger og er således den eneste som har mer enn noen av topp fem fra konkurransen, og da bare marginalt mer enn "Unicorn", som imidlertid øker mye mer og sannsynligvis kommer til å ta den igjen snart. De andre som har over 10 mill avspillinger er Frankrikes "Evidement" (La Zarra), Tsjekkias "My Sister's Crown" (Vesna) og Storbritannias "I Wrote A Song" (Mae Muller). Alle låtene fra konkurransen, inkl. semi, har over 1 mill avspillinger, men det er bare så vidt for San Marino, som i skrivende stund har 1,020,000.
AIK har 0 % eierandel i Friends Arena, og har dermed ingenting de skulle ha sagt.MacanGTS skrev: ↑tor mai 18, 2023 6:07 pm Bra med jury som förstår sig på kvalité framför tra la la och cHA cHA Cha
Bra jobb av koreografen Fredrik Rydman från Västerås med koreografin till det finska bidraget, det ska han ha.
Om finnarna nu så gärna vill arrangera detta så kan det kanske bli så eftersom AIK fotboll inte vill släppa ifrån sig Friends Arena som tar 65.000 vid konsert, alternativet Tele2 arena som tar 45.000 vid konsert vill inte Hammarby & Djurgården fotboll släppa ifrån sig för ett musikjippo.
Så vidt jeg kan erindre, har Stockholm arrangert ESC tre ganger, Malmö to og Göteborg én gang. Kanskje på tide å slippe til sistnevnte igjen?
UK Singles Chart
02 Tattoo
06 Cha cha cha
09 I wrote a song
10 Queen of kings
45 Unicorn
48 Who the hell is Edgar?
56 Solo
63 Because of you
79 Promise
92 Break a broken heart
94 Evidemment
95 Heart of steel
02 Tattoo
06 Cha cha cha
09 I wrote a song
10 Queen of kings
45 Unicorn
48 Who the hell is Edgar?
56 Solo
63 Because of you
79 Promise
92 Break a broken heart
94 Evidemment
95 Heart of steel
Det norske bidraget tangerer dermed Alexander Rybaks plassering i 2009.
Loreen havnet på 3.plass i 2012.
Sist gang et britisk Eurovision-bidrag toppet hitlisten var Gina G i 1996.
Sist gang et kontinentalt bidrag toppet hitlisten var Ein Bißchen Frieden i 1982.
Gøteborg har vel ikke en passende arena for et arrangement av den størrelsen nå?
Nya Ullevi har såvidt meg bekjent ikke tak over hodet.
I alle fall angående Scandinavium hvor Norge ble historiske i 1985: så er visst ikke taket i den arenaen dimensjonert for den type lysrigg som dagens ESC-finaler krever.
I tillegg er visst Globen i Stockholm stengt gjennom store deler av 2024 pga oppussing/oppgraderinger- så den er også uaktuell!
Scandinavium har vel maks antall publikum på 14000, så det er nok uansett ikke aktuelt hvis man skal tro ryktene.JODDEMM skrev: ↑lør mai 20, 2023 1:29 pmI alle fall angående Scandinavium hvor Norge ble historiske i 1985: så er visst ikke taket i den arenaen dimensjonert for den type lysrigg som dagens ESC-finaler krever.
I tillegg er visst Globen i Stockholm stengt gjennom store deler av 2024 pga oppussing/oppgraderinger- så den er også uaktuell!
https://esctoday.com/191169/sweden-frie ... sion-2024/
Var selv i Globen (Avicii Arena) under ESC i år 2000, men selv de har en for liten maks kapasitet, etter min mening. Ja, det var ikke mer enn rundt 11k tilskuere i Liverpool, men 50-års jubileet til Abbas seier fortjener vel en større arena..?
Og Friends Arena tar vel alt fra 50 til 65000 mennesker. De har heller ikke arrangert ESC tidligere, så kanskje på tide.
Men det är deras hemmaarena för sina fotbollsmatcher och de tycker det är viktigare än en pseudohändelse som ett musikjippo är, har alltid önskat att Island vinnerSirJames skrev: ↑fre mai 19, 2023 11:27 amAIK har 0 % eierandel i Friends Arena, og har dermed ingenting de skulle ha sagt.MacanGTS skrev: ↑tor mai 18, 2023 6:07 pm Bra med jury som förstår sig på kvalité framför tra la la och cHA cHA Cha
Bra jobb av koreografen Fredrik Rydman från Västerås med koreografin till det finska bidraget, det ska han ha.
Om finnarna nu så gärna vill arrangera detta så kan det kanske bli så eftersom AIK fotboll inte vill släppa ifrån sig Friends Arena som tar 65.000 vid konsert, alternativet Tele2 arena som tar 45.000 vid konsert vill inte Hammarby & Djurgården fotboll släppa ifrån sig för ett musikjippo.
Ser at Loreen har samme plassering (#2) i Norge denne uka, mens Finlands bidrag gikk inn på 3.plass.Fazam skrev: ↑fre mai 19, 2023 9:06 pmDet norske bidraget tangerer dermed Alexander Rybaks plassering i 2009.
Loreen havnet på 3.plass i 2012.
Sist gang et britisk Eurovision-bidrag toppet hitlisten var Gina G i 1996.
Sist gang et kontinentalt bidrag toppet hitlisten var Ein Bißchen Frieden i 1982.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute