ESC 2023

Svar
peraleks

Re: ESC 2023

Legg inn av peraleks »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:30 pm
peraleks skrev: man mai 15, 2023 4:28 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:24 pm
Vås og viss vass.
Blir sikkert sånn for en som ikke har peiling.
Nå tviler jeg sterkt på at du i det hele tatt har hørt fremførelsen som juryen baserte sine stemmer på, så alt du skriver blir verdiløst.
Nei det har jeg ikke, men skulle jeg basert meg på showet så er Loreen ganske åpenbart flere nivåer over på teknisk utførelse og jeg finner liten grunn til å tro at det var noe annet juryen baserte stemmene deres på.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bilde

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 3:45 pmAlt dette tullet med at de skal gi mer poeng til en som ligger og åler seg mellom to betongblokker enn en som står oppreist og synger må vi få bort..
Vektig argument. Det er altså bedre med en artist som står og gnukker seg opp mot en jernstang mens han driver og beveger tunga som om han var en øgle som snappet etter innsekter, og iført et grønt plastovertrekk som så som noe han tilfeldig hadde røsket med seg fra søpppelfyllinga?

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

peraleks skrev: man mai 15, 2023 4:33 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:30 pm
peraleks skrev: man mai 15, 2023 4:28 pm

Blir sikkert sånn for en som ikke har peiling.
Nå tviler jeg sterkt på at du i det hele tatt har hørt fremførelsen som juryen baserte sine stemmer på, så alt du skriver blir verdiløst.
Nei det har jeg ikke, men skulle jeg basert meg på showet så er Loreen ganske åpenbart flere nivåer over på teknisk utførelse og jeg finner liten grunn til å tro at det var noe annet juryen baserte stemmene deres på.
Jeg sier at Loreen ikke var flere nivåer over. Rapportene sier faktisk at Loreen ikke leverte optimalt i juryfinalen. Noe som forsterker teorien om en massepsykose eller sterk lobbyering for et svensk ABBA jubileum i 2024..

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 4:37 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 3:45 pmAlt dette tullet med at de skal gi mer poeng til en som ligger og åler seg mellom to betongblokker enn en som står oppreist og synger må vi få bort..
Vektig argument. Det er altså bedre med en artist som står og gnukker seg opp mot en jernstang mens han driver og beveger tunga som om han var en øgle som snappet etter innsekter, og iført et grønt plastovertrekk som så som noe han tilfeldig hadde røsket med seg fra søpppelfyllinga?
Hvorfor blander du Finland inn her?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:38 pm Hvorfor blander du Finland inn her?
Fordi de var den sterkeste konkurrenten til Sverige kanskje.........Og mange er misfornøyd med at det rælet ikke vant.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 4:39 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:38 pm Hvorfor blander du Finland inn her?
Fordi de var den sterkeste konkurrenten til Sverige kanskje.........Og mange er misfornøyd med at det rælet ikke vant.
Men, du siterer meg på noe som er helt uvesentlig for hva Finland er.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:41 pm
KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 4:39 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:38 pm Hvorfor blander du Finland inn her?
Fordi de var den sterkeste konkurrenten til Sverige kanskje.........Og mange er misfornøyd med at det rælet ikke vant.
Men, du siterer meg på noe som er helt uvesentlig for hva Finland er.
Da har jeg misforstått deg.........Trodde det var opptredenen/sceneshowet til hu svenske du var misfornøyd med?

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 4:47 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:41 pm
KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 4:39 pm
Fordi de var den sterkeste konkurrenten til Sverige kanskje.........Og mange er misfornøyd med at det rælet ikke vant.
Men, du siterer meg på noe som er helt uvesentlig for hva Finland er.
Da har jeg misforstått deg.........Trodde det var opptredenen/sceneshowet til hu svenske du var misfornøyd med?
Ikke misfornøyd, men mener et show ikke skal vektlegges av en jury. Det betyr også at Finlands show heller ikke skal vektlegges.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Rybaks opptreden var svært god.
[/quote]

Dags att gå vidare från denna pseudohändelse!

Cha Cha Cha! :lol:

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Sulfat skrev: man mai 15, 2023 4:27 pm
ms_8 skrev: man mai 15, 2023 10:47 am Mange vil også etter kvart sutre over at Øst Europa går så ofte videre fordi dei stemmer på kvarandre. Hører få i Norge som klager over at heile Norden stemte på kvarandre både oss juryen og folket med 1 untak. Finland gav Sverige 0 poeng.

Å fjerne juryen er fullt mulig, men skulle Norden floppe året etterpå forventer eg at dei samme folkene holder stilt neste år. Det kan ikkje være slik at kvar gang reglene ikkje passer oss i Norden så må dei byttas. Ellers bør folk slett ikkje klage når land som Polen, Armenia, Litauen og Tyrkia om dei kjem tilbake får 12 poeng frå Vestlige land. Det er tross alt det folk ber om. Når man fjerner juryen.
Er det ikke på tide å avlive denne seiglivede myten om at Øst-Europa ville kuppet showet om kun telestemmene avgjorde?

De siste 6 ESC har kun ett Øst-Europeisk land vunnet telestemmene. Det måtte en krig til. I år ble det trippel nordisk på telestemmene.

Faktisk er vesten grovt overrepresentert i toppen av telestemmene. Topp 6 telestemmer, siste 6 ESC har vesten (inkl.Israel) 27 plasseringer, Øst-Europa 9. Og det er faktisk kun tre land fra Øst, Moldova, Ukraina og Bulgaria som har vært topp 3 blandt telestemmene på disse 6 årene.
Eg kan være enig i poenget ditt og derfor skreiv eg at mange vil klage når Øst Europa går vidare. Mitt poeng var at dersom 100% telefonstemmer ville skje og Øst Europeiske land som Ukraina, Moldova, Polen og Serbia ville gjere det bra. Klar over at Serbia er baltisk, men mange ser også Balkan som Øst europa. Så ville mange Nordmenn og svensker stått først i køen og klage over at dette skjedde.

Norge har forrøvrig gitt Litauen ofte 12 poeng og Tyrkia/armenia har ofte gjort det stort i land som Belgia og Frankrike. Kanskje også Nederland spesielt for Tyrkia.

For dette var ein del av utfordringene rundt 2005-2007

peraleks

Legg inn av peraleks »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:37 pm
peraleks skrev: man mai 15, 2023 4:33 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:30 pm
Nå tviler jeg sterkt på at du i det hele tatt har hørt fremførelsen som juryen baserte sine stemmer på, så alt du skriver blir verdiløst.
Nei det har jeg ikke, men skulle jeg basert meg på showet så er Loreen ganske åpenbart flere nivåer over på teknisk utførelse og jeg finner liten grunn til å tro at det var noe annet juryen baserte stemmene deres på.
Jeg sier at Loreen ikke var flere nivåer over. Rapportene sier faktisk at Loreen ikke leverte optimalt i juryfinalen. Noe som forsterker teorien om en massepsykose eller sterk lobbyering for et svensk ABBA jubileum i 2024..
For all del, skal Loreen levere på et nivå hvor det faktisk eksisterer et sammenligningsgrunnlag med resten av gjengen må hun nok gjennom en god klassisk norsk russetid i forkant.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Finland burde vunnet og Norge burde kommet på tredjeplass, hvilken plass burde Sverige kommet på?

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

kytec skrev: man mai 15, 2023 5:03 pm Finland burde vunnet og Norge burde kommet på tredjeplass, hvilken plass burde Sverige kommet på?
Ellevte?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:50 pm Ikke misfornøyd, men mener et show ikke skal vektlegges av en jury. Det betyr også at Finlands show heller ikke skal vektlegges.
Ok. Men da har jeg problemer med å se at Finlands sang kunne kommet særlig høyt. For det var virkelig begredelige greier.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: man mai 15, 2023 5:06 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 4:50 pm Ikke misfornøyd, men mener et show ikke skal vektlegges av en jury. Det betyr også at Finlands show heller ikke skal vektlegges.
Ok. Men da har jeg problemer med å se at Finlands sang kunne kommet særlig høyt. For det var virkelig begredelige greier.
Men de vant publikumsstemmene som er det eneste som burde telle.

Mye dritt som har vunnet GP, sikkert over 70% dritt.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

oddvar_kjempebra skrev: man mai 15, 2023 4:11 pm
JODDEMM skrev: man mai 15, 2023 3:37 pm
DoktorS skrev: man mai 15, 2023 1:09 pm Debattens vektigste innlegg, og morsomt formulert også....

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... ning-i-mgp
Syntes ikke det var så morsomt og "velformulert"!

Når legitime meninger blir nedvurdert til å være et "hylekor" og at man måtte være i rølpehumør for å like Finlands bidrag: da mister innlegget litt seriøsitet! (mulig det ikke er seriøst innlegg i utgangspunktet?) Særnorsk var vissnok kritikken også (!) Da var tydeligvis bla.a finalearenaen i Liverpool stappfull av nordmenn :lol:

Dog poengterer han noe viktig, nemlig at Sverige var på 2.plass blant folket. Ikke "klar og ubestridt" som han prøver å prate den opp som, men likevel en andreplass.

Samtidig ganske spesielt at ingen lands befolkninger bifaller det hele 15 lands fagjuryer kom frem til- nemlig at Sverige burde vinne (!)

Så kanskje så bla.a disse 15 juryene noe vi "uinnvidde" ikke hadde forstand på? Har tidligere i tråden påpekt at fagjuryene både i fjor, samt da Israel vant i 2018- var med å balansere de enorme massene sympatistemmer Ukraina fikk i fjor, og at kykkelikokos-maset til Israel ble omfavnet av mannen i gata for 5 år siden.

Men med mindre juryer og folket har samme land på topp: så blir det igrunn galt uansett!

På lørdag betalte alle oss som utgjorde "televoten" en bitteliten sum for å være med å stemme fram vinneren. Vinneren slår nestemann med over 100 poeng- men blir likevel "deplassert" av en liten gruppe "fagfolk". La det i det minste være gratis å stemme hvis det fortsatt skal være sånn at telefonavstemningen kan risikere å være bortkastet?

Likedan de årene fagfolkenes favoritt står igjen som lederen når siste land skal få sine publikumsstemmer: vi husker alle svenske John Lundviks "lang i maska-fjes" da juryfavoritten ikke fikk nok stemmer til å fravriste Nederland seieren 😊 Men egentlig er det vel ikke så bra heller når juryenes favoritt må stå der til spott og spe og se seieren glippe på målstreken fordi den uinnvidde mannen i gata hadde en annen favoritt?

Kanskje bør man (om man skal fortsette med 2 jury/publikum) tenke på det en eller annen skrev tidligere i tråden- nemlig å kåre 2 vinnere? (Evt. én hvis samme land topper begge selvsagt) Og gå bort fra denne tradisjonelle greia med at årets vinner automatisk blir neste års arrangør? Kanskje kan de 2 vinnerlandene bli enige om hvem som skal få arrangere neste års finale??

I alle tilfeller er det ikke så rart at juryordningen får litt negativ oppmerksomhet når utslagene ble så ekstreme som i år!
Man skal lese mye rart. Kåre to vinnere? Meningsløst. Diskusjonen vil da bare gå enda høyere om hvem den moralske vinneren er.

Det er bare en lek. Om juryen og folket er uenige, hva så.
Dramaturgien under poenggivningen er bra TV. Det blir alltid spennende helt til slutt.
Som er hele poenget . Underholdning, ikke noe mer.
Nei jeg håper egentlig ikke det skjer jeg heller. Ikke var det "min idé" heller!

Men uansett hvor mye lek og underholdning ESC er: jeg synes det er problematisk at en publikumsavstemning tilsidesettes på en slik måte vi så i år!
Attpåtil tar de seg betalt av oss som (prøvde) å stemme frem en vinner- før man "overlot" til 150-200 spesielt utvalgte jurymedlemmer til å velge en annen vinner.

La oss gjøre det enda mer uhøytidelig med å heller la oss måtte stemme gratis i en eller annen app: da kan vi "leke" på litt likere linje med disse jurymedlemmene rundt forbi.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

ESC var bedre før. La det ikke være tvil.


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Eurovision 2006 dukket tilfeldigvis opp på youtuben. Så kikket litt på. De snakket fortsatt fransk da. Når var de sluttet med det? De kunne for øvrig åpningsshow og entreer på den tiden..


TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fortsatt 2006. Sært...

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

2006 var jo episk! Nå dukket Las Ketchup opp også. Snakker vi tidenes ESC-år?

Norge hadde for øvrig bedre led-bakgrunn i 2006 enn i år, og den i 2006 var ikke imponerende på noen måte..

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:21 pm 2006 var jo episk!
Og i år som i 2006: Kroatia var sære (men artige) saker :D

"HÅY TA TA HÅY TA TA HÅY TA TA TA"

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Danmark 2006 var lowkey catchy.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Husket denne når den kom på. Må ha vært høyt oppe på min ranking i 2006. Aner ikke hvorfor.


Og denne også. 2006 imponerer.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..

Nå kom UK.. ræppingen er så som så, men jentene i skoleuniform som korer. Kvalitet.
Sist redigert av TheRealArt_Verified den man mai 15, 2023 6:52 pm, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:50 pm Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..
1945

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

SirJames skrev: man mai 15, 2023 6:51 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:50 pm Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..
1945
Grinebiter.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:53 pm
SirJames skrev: man mai 15, 2023 6:51 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:50 pm Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..
1945
Grinebiter.
❤️

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

SirJames skrev: man mai 15, 2023 6:51 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:50 pm Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..
1945
Ser nå at dette ikke er kritikk mot 2006. Enig at få år overgår 1945 hva angår høydepunkt. Tenkte bare krig først, men selvsagt 8. mai 1945 og utover overgår 2006.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:58 pm
SirJames skrev: man mai 15, 2023 6:51 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 15, 2023 6:50 pm Skal ikke spamme ned med youtube videoer, men tror dere ikke fanden meg 2006 var We are the winners også..

Seriøst, si meg et år som hadde flere høydepunkt enn 2006..
1945
Ser nå at dette ikke er kritikk mot 2006. Enig at få år overgår 1945 hva angår høydepunkt. Tenkte bare krig først, men selvsagt 8. mai 1945 og utover overgår 2006.
❤️

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»