Nedlagte skattekontor til besvær.

Svar
Gårdsdattra

Re: Nedlagte skattekontor til besvær.

Legg inn av Gårdsdattra »

InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 8:43 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 12:12 am
Du må så gjerne opplyse om hvordan man endrer skatteprosenten i skattekortet. Men jeg fikk i detminste opplyst om skatteprosenten min etter å ha ringt sketteetetan og spurt. Uten å ha fått opplyst om telefonnummer.
Skatteprosenten din står da vel på siste lønnslipp, eller siste utbetaling fra NAV.

Hjalp en venninne av kona med å endre skattekortet sitt i helgen, og det var mye enklere enn hva jeg trodde, og jeg trodde det var enkelt.
Hun hadde fått ny jobb og fått litt høyere lønn. Jeg ba henne finne siste lønnsslipp fra tidligere og ny arbeidsgiver, for å finne ut hvor mye hun hadde tjent og hvor mye hun hadde betalt i skatt. Summerte de og logget på skatteetaten.

Der viste det seg at tallen for hva hun hadde tjent og hva hun hadde betalt i skatt var riktige og oppdatert, så da fylte jeg bare inn forventet inntekt resten av året og hun fikk nytt skattekort som var 2% høyere trekk. Men altså kun ett tall! og jobben var gjort. Enklere kan det ikke bli.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:09 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 8:43 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 12:12 am
Du må så gjerne opplyse om hvordan man endrer skatteprosenten i skattekortet. Men jeg fikk i detminste opplyst om skatteprosenten min etter å ha ringt sketteetetan og spurt. Uten å ha fått opplyst om telefonnummer.
Skatteprosenten din står da vel på siste lønnslipp, eller siste utbetaling fra NAV.

Hjalp en venninne av kona med å endre skattekortet sitt i helgen, og det var mye enklere enn hva jeg trodde, og jeg trodde det var enkelt.
Hun hadde fått ny jobb og fått litt høyere lønn. Jeg ba henne finne siste lønnsslipp fra tidligere og ny arbeidsgiver, for å finne ut hvor mye hun hadde tjent og hvor mye hun hadde betalt i skatt. Summerte de og logget på skatteetaten.

Der viste det seg at tallen for hva hun hadde tjent og hva hun hadde betalt i skatt var riktige og oppdatert, så da fylte jeg bare inn forventet inntekt resten av året og hun fikk nytt skattekort som var 2% høyere trekk. Men altså kun ett tall! og jobben var gjort. Enklere kan det ikke bli.

Nå er det slik at når man blir pensjonist så går man fra inntektsskatt til en mye lavere pensjonsskatteprosent og det var denne skatteprosenten jeg skulle finne selv og føre inn i skattekortet. Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, eller noen annen forklaring slik at vi kunne ordne dette. Og dette er det viktig at blir riktig, særlig ettersom jeg nå går ned i inntekt. Når jeg ringte fikk jeg også vite at det jeg hadde innbetalt i skatt i år ble trekt ifra og påvirket skatteprosenten slik at den ble lavere resten av året. Neste år blir den høyere fikk jeg vite.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:09 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 8:43 pm

Skatteprosenten din står da vel på siste lønnslipp, eller siste utbetaling fra NAV.

Hjalp en venninne av kona med å endre skattekortet sitt i helgen, og det var mye enklere enn hva jeg trodde, og jeg trodde det var enkelt.
Hun hadde fått ny jobb og fått litt høyere lønn. Jeg ba henne finne siste lønnsslipp fra tidligere og ny arbeidsgiver, for å finne ut hvor mye hun hadde tjent og hvor mye hun hadde betalt i skatt. Summerte de og logget på skatteetaten.

Der viste det seg at tallen for hva hun hadde tjent og hva hun hadde betalt i skatt var riktige og oppdatert, så da fylte jeg bare inn forventet inntekt resten av året og hun fikk nytt skattekort som var 2% høyere trekk. Men altså kun ett tall! og jobben var gjort. Enklere kan det ikke bli.

Nå er det slik at når man blir pensjonist så går man fra inntektsskatt til en mye lavere pensjonsskatteprosent og det var denne skatteprosenten jeg skulle finne selv og føre inn i skattekortet. Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, eller noen annen forklaring slik at vi kunne ordne dette. Og dette er det viktig at blir riktig, særlig ettersom jeg nå går ned i inntekt. Når jeg ringte fikk jeg også vite at det jeg hadde innbetalt i skatt i år ble trekt ifra og påvirket skatteprosenten slik at den ble lavere resten av året. Neste år blir den høyere fikk jeg vite.
Du endrer skattekortet ved å legge inn inntekt hittil i år og forventet inntekt. Sender det inn, og får nytt skattekort - som de også sender NAV.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, ....
Du trenger ingen skatteprosentkalkulator, bare fyll inn hvor mye du får utbetalt resten av året, så år du din skatteprosent. Så på en måte fungere den som en skatteprosentkalkulator, men enklere kan det ikke bli. Virker som du prøver å konstruere et problem som ikke finns.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen som har hatt behov for å oppsøke et skattekontor fysisk. Alt skjer på nettet nå.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm

Nå er det slik at når man blir pensjonist så går man fra inntektsskatt til en mye lavere pensjonsskatteprosent og det var denne skatteprosenten jeg skulle finne selv og føre inn i skattekortet. Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, eller noen annen forklaring slik at vi kunne ordne dette. Og dette er det viktig at blir riktig, særlig ettersom jeg nå går ned i inntekt. Når jeg ringte fikk jeg også vite at det jeg hadde innbetalt i skatt i år ble trekt ifra og påvirket skatteprosenten slik at den ble lavere resten av året. Neste år blir den høyere fikk jeg vite.
Som sagt så har du ingen mulighet selv til å føre inn noen prosentsats i skattekortet. Alt du kan gjøre er å opplyse Skatteetaten om eventuelt nye økonomiske nøkkeltall for din økonomi.

Deretter er det Skatteetaten som eventuelt endrer prosentsatsen skattekortet, ikke du.. Slik sett er utgangspunktet ditt meningsløst da det nå ser ut som du forsøkte noe du aldri noen gang har fått lov til å gjøre. Da er det ikke rart at det blir vanskelig.

Problemet er ikke da at noen ikke ga det et telefonnummer men at du forsøkte å gjøre ting du ikke har myndighet til.

Alternativt at du har fått med deg særdeles lite i løpet av et liv om hvordan skatteetat, skattekort etc. fungerer her i landet. Prinsippene her har altså ikke endret seg de siste tiårene selv om man har nedlagt de lokale skattekontorene. Heller ikke før var det bare å "føre inn prosentsats" på skattekortet sitt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:23 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, ....
Du trenger ingen skatteprosentkalkulator, bare fyll inn hvor mye du får utbetalt resten av året, så år du din skatteprosent. Så på en måte fungere den som en skatteprosentkalkulator, men enklere kan det ikke bli. Virker som du prøver å konstruere et problem som ikke finns.

Noe sånt ble ikke opplyst, jeg fikk beskjed om å endre skatteprosenten i skattekortet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

William_S skrev: søn aug 08, 2021 9:24 pm Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen som har hatt behov for å oppsøke et skattekontor fysisk. Alt skjer på nettet nå.
.


Det har jeg hatt behov for og det gikk veldig greit og effektivt begge gangene.. Samt at jeg har ringt det lokale skattekontoret noen ganger for å få nytt skattekort. Skattekortet lå i postkassa dagen etter, så var det kun å pakke det om og legge det i postkassa, Hele operasjonen tok tilsammen mindre enn fem minutter inkl turen til og fra postkassestaivet. Enkelt, effektivt og greit. Hvilken skatteprosent jeg hadde trengte jeg ikke å tenke på en gang.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:34 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:23 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, ....
Du trenger ingen skatteprosentkalkulator, bare fyll inn hvor mye du får utbetalt resten av året, så år du din skatteprosent. Så på en måte fungere den som en skatteprosentkalkulator, men enklere kan det ikke bli. Virker som du prøver å konstruere et problem som ikke finns.

Noe sånt ble ikke opplyst, jeg fikk beskjed om å endre skatteprosenten i skattekortet.
Og det gjør du ved å legge inn forventet inntekt resten av året. Mulig de burde bruke teskje her når de sa dette til deg, og forklarte det ned til minste detalj.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:39 pm
Skattekortet lå i postkassa dagen etter, så var det kun å pakke det om og legge det i postkassa
Dette slipper vi selvsagt i den digitale hverdag vi har i 2021.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:50 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:39 pm
Skattekortet lå i postkassa dagen etter, så var det kun å pakke det om og legge det i postkassa
Dette slipper vi selvsagt i den digitale hverdag vi har i 2021.

Jeg skulle mer enn gjerne tilbake til dette, helt klart. For jeg er møkk lei av all selvbetjeningen over nett. Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:56 pm .... Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.
Det er ikke mange som ikke er på nett, og svært mange av de som ikke er på nett får hjelp fra noen som kan dette.

Og her er du ved sakens kjerne. Ja, du får nok stemt(Dessverre), slik er det med alle nye løsninger, at det også er mulig for den raskt minkende andel som ikke klarer å få gjort det de skal på nett. Men effektiviseringen med nettløsninger er enorme, også klimaavtrykket blir redusert kraftig ved å ikke bruke papirløsninger.

Dette er fremtiden, like det eller ikke, men slik blir det. Og jeg er forbauset over at du er så negativ, de fleste pensjonister jeg kjenner liker utviklingen. Internettkurs er noe av det mest populære på Pensjonistsenteret her, og mange er kjempeglad for å snakke med barnebarn og oldebarn, samt sjekke nettbanken og skatten sin på nett.

William_S

Legg inn av William_S »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:56 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:50 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:39 pm
Skattekortet lå i postkassa dagen etter, så var det kun å pakke det om og legge det i postkassa
Dette slipper vi selvsagt i den digitale hverdag vi har i 2021.

Jeg skulle mer enn gjerne tilbake til dette, helt klart. For jeg er møkk lei av all selvbetjeningen over nett. Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.
De siste 15-20 årene har man ikke trengt valgkortet til noe som helst. Gjør bare at det tar maks 5 sekunder kortere tid å stemme. Trenger kun gyldig ID

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:34 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:23 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:18 pm Vi lette og lette uten å finne noen skatteprosentkalkulator, ....
Du trenger ingen skatteprosentkalkulator, bare fyll inn hvor mye du får utbetalt resten av året, så år du din skatteprosent. Så på en måte fungere den som en skatteprosentkalkulator, men enklere kan det ikke bli. Virker som du prøver å konstruere et problem som ikke finns.

Noe sånt ble ikke opplyst, jeg fikk beskjed om å endre skatteprosenten i skattekortet.
Slik har det vært i flere tiår...

Jeg tipper at du fikk beskjed om å få nytt skattekort med ny trekkprosent, ikke om "å endre skatteprosenten".

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:39 pm
William_S skrev: søn aug 08, 2021 9:24 pm Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen som har hatt behov for å oppsøke et skattekontor fysisk. Alt skjer på nettet nå.
.


Det har jeg hatt behov for og det gikk veldig greit og effektivt begge gangene.. Samt at jeg har ringt det lokale skattekontoret noen ganger for å få nytt skattekort. Skattekortet lå i postkassa dagen etter, så var det kun å pakke det om og legge det i postkassa, Hele operasjonen tok tilsammen mindre enn fem minutter inkl turen til og fra postkassestaivet. Enkelt, effektivt og greit. Hvilken skatteprosent jeg hadde trengte jeg ikke å tenke på en gang.
Du trenger ikke tenke på skatteprosenten nå heller.

Nå fyller du bare inn inntekten du forventer, og alt går "automagisk" etterpå.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

William_S skrev: søn aug 08, 2021 10:21 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:56 pm
InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 9:50 pm

Dette slipper vi selvsagt i den digitale hverdag vi har i 2021.

Jeg skulle mer enn gjerne tilbake til dette, helt klart. For jeg er møkk lei av all selvbetjeningen over nett. Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.
De siste 15-20 årene har man ikke trengt valgkortet til noe som helst. Gjør bare at det tar maks 5 sekunder kortere tid å stemme. Trenger kun gyldig ID
Du trenger det dersom du skal forhåndsstemme.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: ons aug 04, 2021 9:06 pm Men når min regnskapsdatter med en bachelor ikke fant ut av det ble jeg nokså fortvilt.
Konklusjon, og så kan vi avslutte tråden:

Neste gang du trenger hjelp til noen digitale løsninger så søk hjelp her!

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tor aug 05, 2021 8:42 pm
Benkeslitern skrev: tor aug 05, 2021 4:15 pm
Gårdsdattra skrev: ons aug 04, 2021 9:06 pm Jeg har nå blitt nybakt pensjonist og i den anledning måtte jeg endre skattekortet. Hadde dette vært før mars i år så hadde dette ikke bydd på problemer, da hadde jeg bare tatt turen til kommunens skattekontor og fått det ordnet.
I vedtaksbrevet fra NAV sto det ganske så arrogant at dette måtte jeg ordne selv på nettet.
Jeg har ikke peiling på skatt eller skattekort, så jeg ba familien om hjelp. Men når min regnskapsdatter med en bachelor ikke fant ut av det ble jeg nokså fortvilt.
Først ringte jeg kommunen om noen der kunne hjelpe meg, men det var det ikke. Men jeg fikk i det minste telefonnummeret til skatteetaten - på Lillestrøm.
Vel jeg fant fram skattekortet på nettet og vedtaksbrevet fra NAV og ringte. Jeg ble sittende tre kvarter i telefonkø så det var tydelig at det er mange som sliter med å skulle endre skattekort. Men jeg fikk god hjelp når jeg omsider fikk svar, så nå er alt helt i orden. Men jeg fikk forståelse av at de hadde fått økt pågang etter at skattekontorene ble lagt ned i kommunene.
Noen som er enige i at vi trenger et regjeringsskifte og en reetablering av skattekontor?
Ærlig talt, det tar da maks to minutter å fikse på nettet. Man logger seg inn på skatteetaten.no, klikker på endre skattekort for deretter å skrive inn hva man har tjent hittil i år, for deretter å skrive inn hva man forventer å tjene resten av året, før man til slutt klikker på lagre endringer. Hvor vanskelig kan dette være ? Du klarer jo å lage profil på VGD og her og å logge deg inn, så det å endre skattekortet på nett burde være enkelt selv for deg. Men å si at din regnskapsutdannede datter ( i 40-årene ? ) ikke klarer dette blir så dumt at jeg tviler på om det er sant...
Og hva er egentlig problemet med at du brukte 45 minutter på det i telefonen når du måtte gå til det skrittet ? Det hadde sikkert gått med flere timer fra du dro hjemmefra til du var tilbake igjen hvis du måtte ha dratt til kommunens skattekontor for å få fikset dette.

Jeg ser ingen som helst grunn for å lære noe om dette så lenge jeg betaler skatt og dermed betaler min andel for statlige tjenester jeg derfor har rett på. Min datter jobber ikke med skatt, men med helt andre ting og kan derfor ingenting om det. Jeg fant heller ingen informasjon om skatt eller skattekort på etatens sider. Nei jeg håper vi får tilbake statlige tjenester der folk bor. Det handler også om arbeidsplasser og lokalkunnskap, noe som er viktig når det kommer til næringslivet.
Din datter kan ikke noe så enkelt som å trykke på et par knapper i et program..?

peraleks

Legg inn av peraleks »

InternalExile skrev: søn aug 08, 2021 10:10 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:56 pm .... Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.
Det er ikke mange som ikke er på nett, og svært mange av de som ikke er på nett får hjelp fra noen som kan dette.

Og her er du ved sakens kjerne. Ja, du får nok stemt(Dessverre), slik er det med alle nye løsninger, at det også er mulig for den raskt minkende andel som ikke klarer å få gjort det de skal på nett. Men effektiviseringen med nettløsninger er enorme, også klimaavtrykket blir redusert kraftig ved å ikke bruke papirløsninger.

Dette er fremtiden, like det eller ikke, men slik blir det. Og jeg er forbauset over at du er så negativ, de fleste pensjonister jeg kjenner liker utviklingen. Internettkurs er noe av det mest populære på Pensjonistsenteret her, og mange er kjempeglad for å snakke med barnebarn og oldebarn, samt sjekke nettbanken og skatten sin på nett.
Jadda, min mor minte meg for ikke så lenge siden på når man måtte sette seg ned i et par dager for å gå gjennom selvangivelsen for å deretter kjøre ut til en postkasse en enorm papirbunke skulle dumpes nedi.

Min far som selv er pensjonist, storkoser seg foran ipaden og bestiller det han trenger han trenger av tjenester, samt snakker med fastlegen om det skulle være noe via pasientskyen.

Det finnes alltid noen mennesker der ute som helst vil tilbake til 1960 og løsningene på den tiden, men de gir vi selvfølgelig beng faen i og nyter heller av godene dette gir resten av oss.

peraleks

Legg inn av peraleks »

William_S skrev: søn aug 08, 2021 9:24 pm Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen som har hatt behov for å oppsøke et skattekontor fysisk. Alt skjer på nettet nå.
Ikke jeg heller, skattekontorer er selvfølgelig saga blott.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: søn aug 08, 2021 10:55 pm
Gårdsdattra skrev: tor aug 05, 2021 8:42 pm
Benkeslitern skrev: tor aug 05, 2021 4:15 pm

Ærlig talt, det tar da maks to minutter å fikse på nettet. Man logger seg inn på skatteetaten.no, klikker på endre skattekort for deretter å skrive inn hva man har tjent hittil i år, for deretter å skrive inn hva man forventer å tjene resten av året, før man til slutt klikker på lagre endringer. Hvor vanskelig kan dette være ? Du klarer jo å lage profil på VGD og her og å logge deg inn, så det å endre skattekortet på nett burde være enkelt selv for deg. Men å si at din regnskapsutdannede datter ( i 40-årene ? ) ikke klarer dette blir så dumt at jeg tviler på om det er sant...
Og hva er egentlig problemet med at du brukte 45 minutter på det i telefonen når du måtte gå til det skrittet ? Det hadde sikkert gått med flere timer fra du dro hjemmefra til du var tilbake igjen hvis du måtte ha dratt til kommunens skattekontor for å få fikset dette.

Jeg ser ingen som helst grunn for å lære noe om dette så lenge jeg betaler skatt og dermed betaler min andel for statlige tjenester jeg derfor har rett på. Min datter jobber ikke med skatt, men med helt andre ting og kan derfor ingenting om det. Jeg fant heller ingen informasjon om skatt eller skattekort på etatens sider. Nei jeg håper vi får tilbake statlige tjenester der folk bor. Det handler også om arbeidsplasser og lokalkunnskap, noe som er viktig når det kommer til næringslivet.
Din datter kan ikke noe så enkelt som å trykke på et par knapper i et program..?

Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 11:08 pm
peraleks skrev: søn aug 08, 2021 10:55 pm
Gårdsdattra skrev: tor aug 05, 2021 8:42 pm


Jeg ser ingen som helst grunn for å lære noe om dette så lenge jeg betaler skatt og dermed betaler min andel for statlige tjenester jeg derfor har rett på. Min datter jobber ikke med skatt, men med helt andre ting og kan derfor ingenting om det. Jeg fant heller ingen informasjon om skatt eller skattekort på etatens sider. Nei jeg håper vi får tilbake statlige tjenester der folk bor. Det handler også om arbeidsplasser og lokalkunnskap, noe som er viktig når det kommer til næringslivet.
Din datter kan ikke noe så enkelt som å trykke på et par knapper i et program..?

Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.
Men prøvde dere å google litt eventuelt?
F.eks. "hvordan endre fra inntektsskatt til pensjonsskatt", man får som regel en detaljert beskrivelse da.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 11:08 pm Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.
Kjære menneske, du kan ikke sette skatteprosenten til noe du tror er riktig. Den regnes ut for deg basert på hvor mye du vil tjene resten av året.

Og, det er ikke noe som heter pensjonsskatt.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

peraleks skrev: søn aug 08, 2021 11:11 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 11:08 pm
peraleks skrev: søn aug 08, 2021 10:55 pm

Din datter kan ikke noe så enkelt som å trykke på et par knapper i et program..?

Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.
Men prøvde dere å google litt eventuelt?
F.eks. "hvordan endre fra inntektsskatt til pensjonsskatt", man får som regel en detaljert beskrivelse da.
He he, da sier Google:
Mente du: "hvordan endre fra inntektsskatt til pensjon skatt

Skatt er skatt, ikke noe som heter pensjonsskatt.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 11:08 pm

Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.
Igjen.
Det har aldri vært mulig, verken tidligere eller nå, å selv endre skatteprosentsatsen. Dette er noe som Skatteetaten gjør og ikke du. Har du skrevet ut et skattekort selv noen gang? Neppe. Hadde du gjort det så hadde det vært en forfalskning.

Dersom vi legger godviljen til og at noen for enkelhets skyld har sagt at du må endre skattekortet, istedenfor den mye lenger

"du må legge inn nye økonomiske nøkkeldata for deg selv der du opplyser om din nye økonomiske situasjon, slik at Skatteetaten kan endre skattekortet ditt slik at det bedre treffer den skatteprosenten du skal ha i din nye situasjon som pensjonist"

De fleste regner med at en som har levd i dette landet i godt over 60 år faktisk vet at det ikke er dem selv som endrer skatteprosenten sin men Skatteetaten. Derfor mater man ikke folk med teskje når det er åpenbart at ingen egentlig mener at du skal begå falsknerier og selv endre skatteprosenten på skattekortet ditt. Man regner med at voksne folk har fått med seg dette når de har fått 40-50 skattekort før og aldri noen gang har selv bestemt hva de skal ha i skatteprosent.

Det er vanskelig å avgjøre hva som er mest ille. At en som har fått 40-50 skattekort tidligere ikke har fått med seg hvordan dette virker eller at en "regnskapsdatter" ikke forstår når det mor sier ikke kan stemme og selv dechiffrere det slik at det stemmer med hvordan den virkelige verden fungerer.

Det hender at min far har har misforstått mindre ting, dog aldri av dette formatet, men da får jammen meg barna få det med seg dette, slik at de ikke lenger tar for gitt at det mor sier faktisk er det som ble sagt eller ment.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Gårdsdattra skrev: ons aug 04, 2021 9:06 pm Jeg har nå blitt nybakt pensjonist og i den anledning måtte jeg endre skattekortet. Hadde dette vært før mars i år så hadde dette ikke bydd på problemer, da hadde jeg bare tatt turen til kommunens skattekontor og fått det ordnet.
I vedtaksbrevet fra NAV sto det ganske så arrogant at dette måtte jeg ordne selv på nettet.
Jeg har ikke peiling på skatt eller skattekort, så jeg ba familien om hjelp. Men når min regnskapsdatter med en bachelor ikke fant ut av det ble jeg nokså fortvilt.
Først ringte jeg kommunen om noen der kunne hjelpe meg, men det var det ikke. Men jeg fikk i det minste telefonnummeret til skatteetaten - på Lillestrøm.
Vel jeg fant fram skattekortet på nettet og vedtaksbrevet fra NAV og ringte. Jeg ble sittende tre kvarter i telefonkø så det var tydelig at det er mange som sliter med å skulle endre skattekort. Men jeg fikk god hjelp når jeg omsider fikk svar, så nå er alt helt i orden. Men jeg fikk forståelse av at de hadde fått økt pågang etter at skattekontorene ble lagt ned i kommunene.
Noen som er enige i at vi trenger et regjeringsskifte og en reetablering av skattekontor?
Bra det løste seg for deg, veldig enig i at vi trenger endringer ja. 8 år er nok.

Og så må jeg ønske deg lykke til som pensjonist.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: søn aug 08, 2021 11:11 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 11:08 pm
peraleks skrev: søn aug 08, 2021 10:55 pm

Din datter kan ikke noe så enkelt som å trykke på et par knapper i et program..?

Vi fant ingen knapper som kunne endre skatteprosenten fra inntektsskatt til pensjonskatt, så det ga vi opp.
Men prøvde dere å google litt eventuelt?
F.eks. "hvordan endre fra inntektsskatt til pensjonsskatt", man får som regel en detaljert beskrivelse da.

Pensjonister får lavere skatteprosent enn lønnsmottagere eller uføretrygdede fordi de er pensjonister. Så begrepet pensjonistskatt er gyldig det.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Kjetil-e skrev: man aug 09, 2021 10:27 am
Gårdsdattra skrev: ons aug 04, 2021 9:06 pm Jeg har nå blitt nybakt pensjonist og i den anledning måtte jeg endre skattekortet. Hadde dette vært før mars i år så hadde dette ikke bydd på problemer, da hadde jeg bare tatt turen til kommunens skattekontor og fått det ordnet.
I vedtaksbrevet fra NAV sto det ganske så arrogant at dette måtte jeg ordne selv på nettet.
Jeg har ikke peiling på skatt eller skattekort, så jeg ba familien om hjelp. Men når min regnskapsdatter med en bachelor ikke fant ut av det ble jeg nokså fortvilt.
Først ringte jeg kommunen om noen der kunne hjelpe meg, men det var det ikke. Men jeg fikk i det minste telefonnummeret til skatteetaten - på Lillestrøm.
Vel jeg fant fram skattekortet på nettet og vedtaksbrevet fra NAV og ringte. Jeg ble sittende tre kvarter i telefonkø så det var tydelig at det er mange som sliter med å skulle endre skattekort. Men jeg fikk god hjelp når jeg omsider fikk svar, så nå er alt helt i orden. Men jeg fikk forståelse av at de hadde fått økt pågang etter at skattekontorene ble lagt ned i kommunene.
Noen som er enige i at vi trenger et regjeringsskifte og en reetablering av skattekontor?
Bra det løste seg for deg, veldig enig i at vi trenger endringer ja. 8 år er nok.

Og så må jeg ønske deg lykke til som pensjonist.

Takk det varmet med litt støtte. Jeg blir litt lei av datanerdene som ukritisk omfavner alt det digitale og mener at dette bør alle kunne klare. Selv gikk jeg flere datakurs og internettkurs på nittitallet og oppnådde toppkarakterer, så helt borte er jeg ikke. Men å skulle regne ut skatteprosenten ble likevel i meste laget, og hvordan fylle ut et skattekort? Jeg hadde alle mine fem middelaldrende barn og svigerbarn pluss kjæresten her på bursdagen min og ingen av dem forsto noe av dette, og to av de har en bachelorgrad og en en master og de er ikke helt borte de andre heller, men ingen kunne hjelpe meg. Mulig jeg burde spurt de tre av mine barnebarn som går vgs om hjelp, men de vet antagelig lite om skatt.
Jeg tenker likevel mest på Olga på nitti som har hatt som hobby å skrive kronikker til ulike publikasjoner. Hun har aldri før hatt noe problem med å skaffe og sende skattekort, men nå vet hun ikke hvordan hun gjør dette og har derfor gitt opp.
I dag pratet jeg med en mann som er litt eldre enn meg på bussholdeplassen. Han var opptatt av de eldres problem med å klare å bruke digitale tjenester og bankkort når de skulle betale, og med andre digitale tjenester. Jeg fortalte han om mitt problem med skattekortet og skatteprosenten. Han fikk totalt hakeslepp og med vidåpne øyne stotret han fra at dett kunne umulig gå an. Og da kom bussen.

TWU

Legg inn av TWU »

Gårdsdattra skrev: man aug 09, 2021 11:36 pm
Pensjonister får lavere skatteprosent enn lønnsmottagere eller uføretrygdede fordi de er pensjonister. Så begrepet pensjonistskatt er gyldig det.
Tror det er litt «snakke rundt hverandre» tidvis her.
Her er riktig side på nettet for informasjon, merk at det ikke står noe om å endre prosentsats selv (men også at det er snakk om egen pensjonistskatt *edit: uklar formulering. Ikke egen skatt - men egen SATS*):
https://www.skatteetaten.no/person/skat ... ensjonist/

Ellers finner man stort sett det man trenger ved å søke på søkemotorer - gjerne i form av hele setninger som definerer det man lurer på. Mange steder - herunder Skatteetaten(?) - benyttes slike Chat-roboter som bare er selvlærende algoritmer og er ubrukelig når man trenger bistand utover det vanlige. Lykke til med pensjonist-tilværelsen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

TWU skrev: tir aug 10, 2021 12:04 am
Gårdsdattra skrev: man aug 09, 2021 11:36 pm
Pensjonister får lavere skatteprosent enn lønnsmottagere eller uføretrygdede fordi de er pensjonister. Så begrepet pensjonistskatt er gyldig det.
Tror det er litt «snakke rundt hverandre» tidvis her.
Her er riktig side på nettet for informasjon, merk at det ikke står noe om å endre prosentsats selv (men også at det er snakk om egen pensjonistskatt *edit: uklar formulering. Ikke egen skatt - men egen SATS*):
https://www.skatteetaten.no/person/skat ... ensjonist/

Ellers finner man stort sett det man trenger ved å søke på søkemotorer - gjerne i form av hele setninger som definerer det man lurer på. Mange steder - herunder Skatteetaten(?) - benyttes slike Chat-roboter som bare er selvlærende algoritmer og er ubrukelig når man trenger bistand utover det vanlige. Lykke til med pensjonist-tilværelsen.

Denne siden har jeg lest uten å bli noe klokere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»