Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av Zpiff »

immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor des 22, 2022 12:45 pm
Da tror jeg heller at du skal lese innlegget mitt en gang til, for av det fremgår det at jeg lytter til min allvitende, indre stemme.

Og når vi først er der du vet, i flisespikkingen, så leste jeg i nyhetene at det, i en av dine filialer i Ringerrike, hadde vært en brann i flisetørkeren. Håper ikke at det har lagt en demper på førjulsfeiringen, for som du vet, så blir det ingen spikking uten tørre fliser.
Tullprat! Og det vet du godt! Du kan jo ikke underbygge og fastslå f. eks. hvem som har skylda i en bilkollisjon ved å henvise til din "allvitende, indre stemme"!

Med dine utflukter og svada har du derimot underbygget at min mistanke - om at du slett IKKE vet - medfører riktighet! Du skjønnner, det å vite er alltid sterkere enn å tro (og akkurat dét VET du nok, ettersom det er du som hevder å vite)! Om du har en "allvitende, indre stemme" som forteller deg at du kan gå på vannet - og da mener jeg ikke over isen eller over ei bru - så er du jo velkommen til å stole på den stemmen. Værsågod! Og hører eller ser jeg ikke mer fra deg, så kan jeg med relativt stor sannsynlighet regne ut hvorfor.

Og før du går av skaftet - NEI - det hjelper ikke å presentere mer svada med å hevde at å tråkke I en sølepytt gjelder som "gå på vannet" - da går du I vannet (og i baret, for den del).

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: tor des 22, 2022 2:05 pm
immediately skrev: tor des 22, 2022 12:18 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 16, 2022 12:59 pm Jeg tror man skal være forsiktig med å tale nedsettende om bibelens Gud, for det helt tydelig at bibelen snakker om universets Skaper (den allmektige Gud) og om en universell Guds Skapning (den nidkjære Jahwe).
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..
Menmenmen - verdens beste godteri er jo ikke laget ennå!

Mvh

BE
som jobber på, han

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 2:10 pm kan gå på vannet
Hva med et litt eksentrisk valg av sko - er det lov?
Det finnes jo de med en skostørrelse som kan karakteriseres som "flytebrygger", og Arma kan jo finne på å ta den vel bokstavelig..

Ellers så er det jo flere som benytter seg av sin 'allvitende indre stemme', spesielt ledere i visse diktaturer (som en helst ikke vil assosieres med) KUN lytter til sin egen indre allvitende stemme, og ingen annen (selvsagt).
Hvor bra det funker, vel.. 🙄

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 6:50 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Har ikke alle -ismer kimen til ekstremisme i seg?

Og kan man ikke se helt bort fra at det finnes - eller kan finnes - ekstremdemokrater e. l.? Og hva innebærer "ekstrem" i den forbindelse?

Hva mener f. eks. du med "ekstremateisme" eller med at "ateismen også viser ekstremistiske tendenser"?

Og er din oppfatning felles for alle som ikke regner seg hverken som ateist eller eksremateist?

Mvh

BE
ekstremekstremist
1. Ja, men det gjør ikke saken bedre, det er heller en bekreftelse med negativt fortegn.

2. Nei, det kan man ikke se bort i fra, da jeg skjeldent vil være skråsikker. Demokrati har ikke teoretisk egenskaper som tilsier at noe ved det skal være ekstremistisk. Derfor er det her som i de fleste andre sammenhenger noen som seiler med "falsk" flagg og missoppfatninger.

3. Når mennesker som representerer et livssyn viser skråsikkerhet, nedsettende, respektløs, trangsynhet ect, så vil jeg i denne sammenhengen kalle det ekstremistisk. Selvfølgelig er det en lang skala på alvorlighet.
Det ligger forøvrig litt i ateismen sin natur å ta aktivt avstand fra tro på guder i motsetning til oss som ikke har tatt stilling til et aktivt livssyn med tanke på religion og guder.

4. Hvorfor skal jeg svare for andre.

Ikke vet jeg relevansen i disse spørsmålene. Normalt sett vil det å vise til andre eksempler for å forsterke sitt eget standpunkt vanligvis være grunnet manglende argumenter for sin sak. For eksempel vil ekstremistiske holdninger i andre settinger på ingen måte forherlige eller kunne være et motiv for sin egen.

Om poenget til syvende og sist vil være at det er enkeltpersoner og ikke livsynet som utøver slike holdninger, så er jeg fullstendig klar over dette. Men det er samtidig ledende personer innenfor et segment som alltid vil være premissleverandør og den offentlige kommunikasjons kanalen.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..
He he. morsom du. Men som sagt, Jahve er en skurk - skapt av skurker som mislikte/misliker at uvitende mennesker erverver seg innsyn om det som er rett og galt, rettferdighet og urettferdighet. Kort sagt: Kunnskap om godt og ondt. Selv i dag ser vi jo det samme skje!

Hvorfor er det så vanskelig å innse at bibelen er skapt av onde, sverdsvingende og krigsforherligende mennesker, at de har skapt et farlig mentalt våpen til å hjernevaske og indoktrinere/skape fredelige mennesker i nidingers mentale bilde - gjøre dem ondskapsfulle i full overbevisning om at de er gode, selv om de vasser til knærne i fienders blod?

Dét er meg en stor gåte!

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg er enig i at Human-Etisk Forbund oppfører seg svært ekstremistisk her, de vil bestemme hva andre skal føle seg krenket av.

Men dette seg jeg som et utslag at intoleranse og toskskap, ikke ateisme som sådan. Sanne ateister blir ikke krenket av kors og andre religiøse symboler, siden de likevel ikke tror på det disse symbolene står for.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Hmmm. Finnes det ekstrem-toleranse, tro?

Mvh

BE
ekstrem anti-ekstremist

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Begrepet og fenomenet "ekstremisme" kan nok være litt kilent (se mitt innlegg ovenfor). De som av noen blir kalt (eller ansett som) ekstremister, anser seg jo vanligvis ikke som ekstremister sjøl, eller hva?

Mvh

BE
ekstrem-tolerant tolerantiér

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 10:19 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am

Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Hmmm. Finnes det ekstrem-toleranse, tro?

Mvh

BE
ekstrem anti-ekstremist
Ja, men i min bok er dette en positiv ekstremisme.
Finnes det ekstrem- krevulanse?

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Karatel skrev: tor des 22, 2022 9:46 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am

Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg er enig i at Human-Etisk Forbund oppfører seg svært ekstremistisk her, de vil bestemme hva andre skal føle seg krenket av.

Men dette seg jeg som et utslag at intoleranse og toskskap, ikke ateisme som sådan. Sanne ateister blir ikke krenket av kors og andre religiøse symboler, siden de likevel ikke tror på det disse symbolene står for.
Det er jo desverre slik at dem som representerer et fellesskap, eller livssyn i dette tilfellet, setter premissene for hvordan dem fremstår offentlig. Ofte er dette et segment med ledende personer.
Er jo ellers enig i at ateismen i seg selv ikke er ekstremistisk. Det samme gjelder flere av religionene og styresettene.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am
Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Eventuelt (noe feilslått?), begrunnet med å få litt oppmerksomhet angående tidligere (urettferdig) statlig økonomisk subsidiering (ditto omfatning) av alternativer/muligheter vedrørende gravplasser:
https://www.human.no/aktuelt/vi-onsker- ... e-ned-kors

For å si det på en annen måte, det ligger nok svært så mange gravlagt rundt kirker, som ikke var et fnugg kristne, og det kommer nok også til bli gravlagt enda flere, som heller ikke er et fnugg kristne, da fortsatt rundt de norske kirker.

- Dette helt enkelt fordi DNK nærmest har monopol (og et tett/langvarig samarbeide med begravelsesbyråer), og at folk flest (altså etterlatte/pårørende) i de fleste tilfeller ikke orker å styre/ordne med noe annet enn de tradisjonelle (og enkelt tilgjengelige) seremonier -altså de som er basert på de kristne "verdier".
Vil man ha noe annet som er "enkelt" i situasjoner der en nær og kjær person går bort, så er det nærmest gitt at en må vise til en annen (helst større) religiøs retning (islam, hinduisme, eller mindre nærmest sekteriske trossamfunn, a la mormonere, syvende dags hellige, JV osv..).

Og det er også gitt at flere vil at familie/slekt skal/bør ligge gravlagt på samme område, og ser man på hvordan det var fra gammelt av -vel, hvilke var de reelle alternativene da, men når man ikke visste(trodde) bedre(?).

Men tjoa, HEF burde kanskje bruke en annen form "argumentasjon" når de ønsker å vekke oppmerksomhet rundt noe, enn denne formen som ble vist her.

Skjønt, om dette "stuntet" til HEF skal/bør kalles EKSTREMISME(!), hva bør da de som bedriver skremselspropaganda med evig lidelse, utelukkelse av samfunn/familie/venner (om de dropper ut av trossamfunnet..), undertrykkelse med referanse til kjønn/legning.., martyrdød ved selvmordsbombing...(?).
Bør de bli kalt ekstrem-ekstremister, eventuelt ekstrem-ekskrementer -om det klinger bedre(?).

Kan jo godt slenge på alle "ekstrem" artene utenfor religiøse "organisasjoner" også, særs innad veganere, miljø/klima fanatikere, "finansakrobater", .., og en haug med ubrukelige (destruktive) politikere, despoter.., og deres politiske (vind)retninger.

Skjønt, alt i alt -så burde vel intet av det som har skjedd på denne planeten (enn så lenge) fått betegnelsen / forstavelsen "ekstrem~", men i stedet fått betegnelsen "patetisk~" 😏

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

VILLFARELSEN OM GODT OG ONDT

De som kommer til tro på
nidingers syn på Gud

at denne er God

blir mer og mer blind
for Godt og Ondt

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 10:23 pm Begrepet og fenomenet "ekstremisme" kan nok være litt kilent (se mitt innlegg ovenfor). De som av noen blir kalt (eller ansett som) ekstremister, anser seg jo vanligvis ikke som ekstremister sjøl, eller hva?

Mvh

BE
ekstrem-tolerant tolerantiér
Om man legger denne tilnærmingen til grunn, så finnes det vel ingen ekstremisme blant hverken religiøse, ikke religiøse eller styresmakter.

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Zpiff skrev: tor des 22, 2022 10:57 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
Karatel skrev: ons des 21, 2022 7:25 am

Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Eventuelt (noe feilslått?), begrunnet med å få litt oppmerksomhet angående tidligere (urettferdig) statlig økonomisk subsidiering (ditto omfatning) av alternativer/muligheter vedrørende gravplasser:
https://www.human.no/aktuelt/vi-onsker- ... e-ned-kors

For å si det på en annen måte, det ligger nok svært så mange gravlagt rundt kirker, som ikke var et fnugg kristne, og det kommer nok også til bli gravlagt enda flere, som heller ikke er et fnugg kristne, da fortsatt rundt de norske kirker.

- Dette helt enkelt fordi DNK nærmest har monopol (og et tett/langvarig samarbeide med begravelsesbyråer), og at folk flest (altså etterlatte/pårørende) i de fleste tilfeller ikke orker å styre/ordne med noe annet enn de tradisjonelle (og enkelt tilgjengelige) seremonier -altså de som er basert på de kristne "verdier".
Vil man ha noe annet som er "enkelt" i situasjoner der en nær og kjær person går bort, så er det nærmest gitt at en må vise til en annen (helst større) religiøs retning (islam, hinduisme, eller mindre nærmest sekteriske trossamfunn, a la mormonere, syvende dags hellige, JV osv..).

Og det er også gitt at flere vil at familie/slekt skal/bør ligge gravlagt på samme område, og ser man på hvordan det var fra gammelt av -vel, hvilke var de reelle alternativene da, men når man ikke visste(trodde) bedre(?).

Men tjoa, HEF burde kanskje bruke en annen form "argumentasjon" når de ønsker å vekke oppmerksomhet rundt noe, enn denne formen som ble vist her.

Skjønt, om dette "stuntet" til HEF skal/bør kalles EKSTREMISME(!), hva bør da de som bedriver skremselspropaganda med evig lidelse, utelukkelse av samfunn/familie/venner (om de dropper ut av trossamfunnet..), undertrykkelse med referanse til kjønn/legning.., martyrdød ved selvmordsbombing...(?).
Bør de bli kalt ekstrem-ekstremister, eventuelt ekstrem-ekskrementer -om det klinger bedre(?).

Kan jo godt slenge på alle "ekstrem" artene utenfor religiøse "organisasjoner" også, særs innad veganere, miljø/klima fanatikere, "finansakrobater", .., og en haug med ubrukelige (destruktive) politikere, despoter.., og deres politiske (vind)retninger.

Skjønt, alt i alt -så burde vel intet av det som har skjedd på denne planeten (enn så lenge) fått betegnelsen / forstavelsen "ekstrem~", men i stedet fått betegnelsen "patetisk~" 😏
Det blir vel vanskelig å legge til rette for alle ønsker rundt seremonielle markeringer.
Hvor lenge dagens løsning skal være dominerende styres vel av hva flertallet mener å står for. Det synes jeg i og for seg er greit.
Så får dem som ønsker å stå utenfor "normen" ta til takke med et litt dårligere tilbud.

Om flertallet i befolkningen en dag ønsker omveltninger rundt dette systemet, så vil det komme.
Det tradisjonelle vil ofte være det de fleste ønsker i en slik sammenheng.

Om andre gjør verre handlinger, så betyr ikke det at det man gjør å sier er greit.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 10:45 pm
BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 10:19 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Hmmm. Finnes det ekstrem-toleranse, tro?

Mvh

BE
ekstrem anti-ekstremist
Ja, men i min bok er dette en positiv ekstremisme.
Finnes det ekstrem- krevulanse?
Det gjør det!

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Farmer skrev: fre des 23, 2022 2:49 am
BlackEagle skrev: tor des 22, 2022 10:23 pm Begrepet og fenomenet "ekstremisme" kan nok være litt kilent (se mitt innlegg ovenfor). De som av noen blir kalt (eller ansett som) ekstremister, anser seg jo vanligvis ikke som ekstremister sjøl, eller hva?

Mvh

BE
ekstrem-tolerant tolerantiér
Om man legger denne tilnærmingen til grunn, så finnes det vel ingen ekstremisme blant hverken religiøse, ikke religiøse eller styresmakter.
Eller definisjonen blir mer eller mindre subjektiv. Sjøl anser jeg bl. a. halshogging (som - bl. a. - enkelte muslimske "tros"-samfunn bedriver eller har bedrevet) som temmelig ekstremt. Men jeg anser også trusler om å havne i helvete om man gjør eller ikke gjør ditt og datt som temmelig ekstremt.

Jeg viser ellers til Zpiffs innlegg rett over her.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

immediately skrev: tor des 22, 2022 5:36 pm
Min beskrivelse av nidkjære Jahve er ikke nedsettende, det er en korrekt beskrivelse av dennes væremåte - en nidsk, nidkjær niding som utøver nidgjerninger.
Skulle Jahve fått seg fast bopel, så måtte han ha okkupert Nidaros, og derfra kunne han tatt seg noen fisketurer (uten fiskekort) i Nidelven, mens han gomlet snop stjålet fra fra Nidar..
He he. morsom du. Men som sagt, Jahve er en skurk - skapt av skurker som mislikte/misliker at uvitende mennesker erverver seg innsyn om det som er rett og galt, rettferdighet og urettferdighet. Kort sagt: Kunnskap om godt og ondt. Selv i dag ser vi jo det samme skje!

Hvorfor er det så vanskelig å innse at bibelen er skapt av onde, sverdsvingende og krigsforherligende mennesker, at de har skapt et farlig mentalt våpen til å hjernevaske og indoktrinere/skape fredelige mennesker i nidingers mentale bilde - gjøre dem ondskapsfulle i full overbevisning om at de er gode, selv om de vasser til knærne i fienders blod?

Dét er meg en stor gåte!




Bilde

Du skuffer meg storlig når du umiddelbart går de spottendes ærend når jeg forsvarer Yahweh, den skapende, allmektige og allvitende Guds inkarnasjon, som ga israelittene lovnad om en kommende ny pakt i den siste tid som ikke skulle være lik den hen ga til sitt utvalgte folk gjennom Moses på Sinai, de ti bud, men en ny pakt som hen skulle skrive inn i menneskets sinn og hjerte, nemlig det nye bud at mennesket skulle elske sin neste høyere enn seg selv, som skulle være essensen av de ti bud og kjærlighetsbudet, budet som er ment å være frelsen fra fortapelsen.

Hvordan tør du og spotte dette? Skjønner du ikke at med det spotter Den Hellige Ånd?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Farmer skrev: tor des 22, 2022 10:55 pm
Karatel skrev: tor des 22, 2022 9:46 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Jeg er enig i at Human-Etisk Forbund oppfører seg svært ekstremistisk her, de vil bestemme hva andre skal føle seg krenket av.

Men dette seg jeg som et utslag at intoleranse og toskskap, ikke ateisme som sådan. Sanne ateister blir ikke krenket av kors og andre religiøse symboler, siden de likevel ikke tror på det disse symbolene står for.
Det er jo desverre slik at dem som representerer et fellesskap, eller livssyn i dette tilfellet, setter premissene for hvordan dem fremstår offentlig. Ofte er dette et segment med ledende personer.
Er jo ellers enig i at ateismen i seg selv ikke er ekstremistisk. Det samme gjelder flere av religionene og styresettene.
Ateister er ikke et fellesskap. Det at mennesker ikke tror på eksistensen av guder, gjør ikke disse menneskene til et fellesskap, like lite som at det ikke å tro på huldra gjør mennesker til et fellesskap.

Human-Etisk Forbund er et fellesskap, men de representerer bare seg selv, de representerer ikke ateistene.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Farmer skrev: fre des 23, 2022 3:01 am
Zpiff skrev: tor des 22, 2022 10:57 pm
Farmer skrev: tor des 22, 2022 6:41 pm
D er greit. Men jeg regner dette som ekstremisme:https://www.vg.no/nyheter/i/8JPAlA/det- ... ned-korset
All den tid det er Kirken sitt hus. Hadde dette vært en ydmyk henvendelse sin godtok ned respekt et negativt svar, så hadde det stilt seg annerledes.
Eventuelt (noe feilslått?), begrunnet med å få litt oppmerksomhet angående tidligere (urettferdig) statlig økonomisk subsidiering (ditto omfatning) av alternativer/muligheter vedrørende gravplasser:
https://www.human.no/aktuelt/vi-onsker- ... e-ned-kors

For å si det på en annen måte, det ligger nok svært så mange gravlagt rundt kirker, som ikke var et fnugg kristne, og det kommer nok også til bli gravlagt enda flere, som heller ikke er et fnugg kristne, da fortsatt rundt de norske kirker.

- Dette helt enkelt fordi DNK nærmest har monopol (og et tett/langvarig samarbeide med begravelsesbyråer), og at folk flest (altså etterlatte/pårørende) i de fleste tilfeller ikke orker å styre/ordne med noe annet enn de tradisjonelle (og enkelt tilgjengelige) seremonier -altså de som er basert på de kristne "verdier".
Vil man ha noe annet som er "enkelt" i situasjoner der en nær og kjær person går bort, så er det nærmest gitt at en må vise til en annen (helst større) religiøs retning (islam, hinduisme, eller mindre nærmest sekteriske trossamfunn, a la mormonere, syvende dags hellige, JV osv..).

Og det er også gitt at flere vil at familie/slekt skal/bør ligge gravlagt på samme område, og ser man på hvordan det var fra gammelt av -vel, hvilke var de reelle alternativene da, men når man ikke visste(trodde) bedre(?).

Men tjoa, HEF burde kanskje bruke en annen form "argumentasjon" når de ønsker å vekke oppmerksomhet rundt noe, enn denne formen som ble vist her.

Skjønt, om dette "stuntet" til HEF skal/bør kalles EKSTREMISME(!), hva bør da de som bedriver skremselspropaganda med evig lidelse, utelukkelse av samfunn/familie/venner (om de dropper ut av trossamfunnet..), undertrykkelse med referanse til kjønn/legning.., martyrdød ved selvmordsbombing...(?).
Bør de bli kalt ekstrem-ekstremister, eventuelt ekstrem-ekskrementer -om det klinger bedre(?).

Kan jo godt slenge på alle "ekstrem" artene utenfor religiøse "organisasjoner" også, særs innad veganere, miljø/klima fanatikere, "finansakrobater", .., og en haug med ubrukelige (destruktive) politikere, despoter.., og deres politiske (vind)retninger.

Skjønt, alt i alt -så burde vel intet av det som har skjedd på denne planeten (enn så lenge) fått betegnelsen / forstavelsen "ekstrem~", men i stedet fått betegnelsen "patetisk~" 😏
Det blir vel vanskelig å legge til rette for alle ønsker rundt seremonielle markeringer.
Hvor lenge dagens løsning skal være dominerende styres vel av hva flertallet mener å står for. Det synes jeg i og for seg er greit.
Så får dem som ønsker å stå utenfor "normen" ta til takke med et litt dårligere tilbud.

Om flertallet i befolkningen en dag ønsker omveltninger rundt dette systemet, så vil det komme.
Det tradisjonelle vil ofte være det de fleste ønsker i en slik sammenheng.

Om andre gjør verre handlinger, så betyr ikke det at det man gjør å sier er greit.

Kongeriket og stat hadde da ingen vansker med å tilrettelegge for gravlegging av kristningene i sin tid.
Det å på statlig grunnlag kunne tilrettelegge en verdig avslutting av livet (inkl. subsidiering) for de som ikke har noen religiøs tro (per definisjon) -burde heller ikke være rakettforskning å skjønne at det finnes et behov for (men ja, det er ikke gratis, hvilket begravelser sjelden er heller).

- Men å dra i en begravelse til en du vet at ikke var et fnugg kristen.., for så å høre en bibelsk.. predikant (les prest) lire av seg himmel-noter, Jesus referanser og alskens guddommelig juggel, blir i overkant "kleint" (rent ut idiotisk, hånlig..).

Men noen liker jo at slikt blir prakket på -uansett seanse.., og da helst i en patetisk (ekstrem?) nok innpakking 🙂

Btw, de fleste av de som står "utenfor normen" har også betalt skatter og avgifter, og burde (etisk sett?) også kunne få en verdig avslutting på livet -eller..(?).
-Men siden du.. mener "de andre" bør ta til takke med "et litt dårligere tilbud", så er det vel det man etisk sett bare bør godta, og da ikke forsøke å belyse som et problem/utfordring (selvsagt) heller, og i hvert fall ikke uten å bli omtalt som ekstremist (sikkert en fanatisk, radikal.. en også)..

En kan saktens også undres en smule på om dette flertallet i befolkningen (som du nevner, og uten referanse til juks med medlemstall etc..) en dag, også vil kunne bli kalt for fanatiske, radikale.. ekstremister(?).

Når det er sagt, så er det jo en fattig trøst at de som er døde, neppe bryr seg om patetiske ekstremister... 😎

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Jeg vet ikke om oppblomstrende ateisme er en gladnyhet.

Skifter man ikke bare ut en imaginær, ikke-eksisterende menneskefiendtlig fantasivenn som Jahve med et reelt eller reelle menneskefiendtlige fantasivenner, eksempelvis Hitler, Stalin og Mao, som lidte under makt(p)syken og nidet meningsmotstandere alt fra "idioter" til "gudløse"?

Min gnostisk-kristne mening er at kun den som er herre over seg selv og ingen andre, er "herre". Mens den som vil være herre over en annen, er en trell eller slave under syndens menneskefiendtlige lyst misunnelsen (mis-unne= ikke unne andre det man unner seg selv, som betyr å være nidsk - gjerrig).

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

immediately skrev: fre des 23, 2022 4:10 pm Jeg vet ikke om oppblomstrende ateisme er en gladnyhet.

Skifter man ikke bare ut en imaginær, ikke-eksisterende menneskefiendtlig fantasivenn som Jahve med et reelt eller reelle menneskefiendtlige fantasivenner, eksempelvis Hitler, Stalin og Mao, som lidte under makt(p)syken og nidet meningsmotstandere alt fra "idioter" til "gudløse"?

Min gnostisk-kristne mening er at kun den som er herre over seg selv og ingen andre, er "herre". Mens den som vil være herre over en annen, er en trell eller slave under syndens menneskefiendtlige lyst misunnelsen (mis-unne= ikke unne andre det man unner seg selv, som betyr å være nidsk - gjerrig).
Ateisme er ikke motiverende eller drivende faktor i de eksemplene du gir her, sjekk ut Christopher Hitchens f.eks på YouTube, han hadde en del bra rundt dette. Både Stalin og Hitler innyndet seg med religiøse autoriteter og former selv mye av «kulten» på de samme premissene som religion (uten sammenligning forøvrig). Nord Korea er et annet eksempel, kanskje det mest religiøse landet som finnes.

Både ateister og religiøse utfører onde handlinger, men det er i sistnevnte gruppe man finner onde handlinger motivert av livssyn. Denne diskusjonen sporer fort inn på om man trenger religion og en storebror i himmelen for å ha moral og for å handle riktig, er det nor som tyder på det?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Funkhouser skrev: fre des 23, 2022 4:27 pm
immediately skrev: fre des 23, 2022 4:10 pm Jeg vet ikke om oppblomstrende ateisme er en gladnyhet.

Skifter man ikke bare ut en imaginær, ikke-eksisterende menneskefiendtlig fantasivenn som Jahve med et reelt eller reelle menneskefiendtlige fantasivenner, eksempelvis Hitler, Stalin og Mao, som lidte under makt(p)syken og nidet meningsmotstandere alt fra "idioter" til "gudløse"?

Min gnostisk-kristne mening er at kun den som er herre over seg selv og ingen andre, er "herre". Mens den som vil være herre over en annen, er en trell eller slave under syndens menneskefiendtlige lyst misunnelsen (mis-unne= ikke unne andre det man unner seg selv, som betyr å være nidsk - gjerrig).
Ateisme er ikke motiverende eller drivende faktor i de eksemplene du gir her, sjekk ut Christopher Hitchens f.eks på YouTube, han hadde en del bra rundt dette. Både Stalin og Hitler innyndet seg med religiøse autoriteter og former selv mye av «kulten» på de samme premissene som religion (uten sammenligning forøvrig). Nord Korea er et annet eksempel, kanskje det mest religiøse landet som finnes.

Både ateister og religiøse utfører onde handlinger, det er i sistnevnte gruppe man finner onde handlinger motivert av livssyn. Denne diskusjonen sporer fort inn på om man trenger religion og en storebror i himmelen for å ha moral og for å handle riktig, er det nor som tyder på det?
Samme kan det være om det er den teistiske. satanistiske eller ateistiske ånd, det er akkurat den samme ånd som opererer under forskjellige utseender og farger, nemlig nidkjærhetens ånd, "kjærheten til Nidet"/Hatet.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Sykepleier ved frontlinjen: – Jesus er rasende på Putin
Historie av NTB • I går 15:58



Russlands president Vladimir Putin avbildet torsdag. Foto: Sergey Guneev, Sputnik, Kreml Pool Photo via AP / NTB© (NTB scanpix)
Los Angeles-sykepleieren Jennifer Mullee jobber med å redde ukrainske liv i Donetsk. Hun sier ifølge Sky News til Reuters at hun gir Putin skylden for lidelsene hun ser hver dag.
– Jeg ber om at han blir holdt ansvarlig for disse grusomme handlingene. Men jeg er trygg på at hvis det ikke skjer i dette livet, vil det skje i etterlivet. Jesus er rasende på ham, og han kommer etter deg, Putin. Han kommer, sier sykepleieren.
Hun sier at hun savner døtrene sine, men at de forstår hvorfor hun er i Ukraina og at hun gjør et viktig arbeid.


Jeg skriver:


Hva med dette etterlivet som sykepleieren snakker om? Kan det være dette som jeg beskriver i min bok, Fullmånedåpen, hvor en dødsengel tar hovedpersonen med til dødsriket hvor han viser ham hva som skjer med A. Hitler i etterlivet. Jeg siterer:
Jeg følte et stort ubehag og spurte Dødsengelen om vi kunne vende tilbake.
”Jeg har enda en ting til å vise deg, ja, faktisk den eneste grunnen til at jeg tok deg med hit”, sa han hemmelighetsfullt.
”Og det er?”
”Førerens siste hvilested. Eller, hvilested er vel ikke det rette ordet”, gliste han. ”Kom, vi tar turen til bunkersen hans.”
”Er Hitler fremdeles i den bunkersen hvor han tok sitt liv?”
”I virkeligheten er området bunkersen stod på omgjort til lekeplass og parkeringsplass, og bare noen betongrester finnes under asfalten, men den demonen sitter fremdeles der nede under jorden med en utblåst hjerne og stinker av cyanid”. Han lo høyt av sin egen vits mens han førte meg bort til heisen og inn i den hvor han trykket oss ned i kjelleren.
Jeg var glad for å forlate salen. I heisen spurte jeg: ”Hva driver han med nå da, her i dødsriket?”
«Han forklarer. Det står en kø foran bunkersen som er milelang. Alle vil ha en forklaring. Hva han driver med? Han driver og forklarer».
«Forklarer hva? Og hvem står i kø?»
”Han forsøker å forklare hvorfor han gjorde som han gjorde. Hvem som står i kø? Jo det er et par millioner jøder som har ventet med å gå i lyset til de har hørt forklaringen hans. Pluss noen titalls millioner vanlige sivile med samme grunn.”
”Millioner i kø?”
Han tok meg i armen og satte kursen innover til de innerste rommene i kjelleren. «Vi får se om Føreren er hjemme.»
Da vi nærmet oss enden av kjellerkorridoren så vi en lang kø. Dødsengelen fortalte meg at i det siste rommet i denne delen av kjelleren lå restene av bunkersen til Føreren. Dem som stod i køen skilte seg markant ut med sine utseender. Dette var offer for Førerens herjinger og de så ikke akkurat vennlig ut. Utenom de sivilt kledde hadde mange enten fangedrakter eller soldatuniformer. Mange var kledd i filler. De var blodige og så elendig ut. Noen var tynne som skjelett. Ansiktene deres preget av sult, nød, frykt og mishandling. Det eneste de hadde til felles var en beslutsomhet som lyste ut av øynene deres. De hadde også til felles at de stod der med knyttede never. Nå forstod jeg hva Dødsengelen hadde ment med forklaring, for disse så virkelig ut som om de hadde tenkt og få en forklaring ut av noen.
Nå begynte han å brøyte meg fram i spøkelseskøen mens han ropte høyt: «Unna vei. Jeg er kommet for å hente Føreren til rettsalen. Unna her, jeg har med meg et viktig vitne.» Spøkelsene ble tatt på sengen. De så forbauset og uforståelig ut, men de bøyde unna. Dødsengelen hadde tydeligvis myndighet og fortsatte å rope. Til slutt dannet det seg en åpning helt fram til den utbombede bunkersen. Da vi tråkket inn i den fulgte vi spøkelseskøen helt fram til en bunkersdør som hang etter hengslene. Det stod vakter utenfor. De så ikke noe bedre ut enn de andre spøkelsene. Også disse vek unna da Dødsengelen forlangte å få komme inn i rommet. Da de åpnet døren, kom det tre menn med blødende knoker ut av rommet. Da vi var innenfor fant vi Hitler med et stort hull i bakhodet og blodig og forslått borte i et hjørne. Han holdt hendene foran seg i et fåfengt forsøk på forsvar da vi nærmet oss. På gulvet foran ham lå det strødd med tenner og tær. En blodig tang og en Luger lå også der.
«Hva har skjedd med deg?» Det var et dumt spørsmål, men jeg fant ikke på noe annet i farten, for jeg ble litt satt ut av å se denne den mest hatede personen i verden foran mine øyne.
«Hva som har skjedd med meg?», svarte han lespende, mens han foretok en velkjent bevegelse der han dro en hånd over håret i pannen. «Jeg er blitt slått i hjel og torturert i hjel et utall ganger, like fullt må jeg reise meg opp fra døden og på nytt se døden i øynene. Skal det aldri ta slutt?»
”Hva er det der?” Jeg så jo hva det var, men det var vanskelig å tro det.
Han fnyste og sa: ”Det ser du jo.”
Jeg så på mannen og på tennene og tærne hans som lå på gulvet foran ham. Mange ganger hadde jeg sett dette selvgode fjeset på fotografier og på film fra hans velmaktsdager, og alltid hadde jeg tenkt at han var et motbydelig bilde på manifestert ondskap. Det var den gangen, nå så han atskillig redusert ut. ”Angrer du på det du gjorde?” Det var nok et dumt spørsmål og jeg så på Dødsengelen. Han himlet med øynene.
«Jeg angrer ikke på noe. Jeg tror bestemt at jeg gjorde rett. Jeg ville skape en bedre verden.” Tysken hans var upåklagelig og stemmen den samme jeg hadde hørt før, men lespingen gjorde det vanskelig og forstå hva han sa.
«En bedre verden? Du drepte noe slikt som sytti millioner. For hva?»
«Skal man lage omelett må man knuse egg. Hva er vel sytti millioner? Hvor mange millioner sædceller går til spille i et runk, tror du?» Han spyttet blod.
«Hva mener du?» Jeg hadde en viss peiling på hva han mente, men jeg tenkte at jeg likevel ville høre det.
Så hevet han stemmen og jeg kjente brølingen fra talene hans. «Det finnes ingen Gud. Vi blir født og vi dør. Det gjelder å bygge sitt eget, rundt sine egne. Alt følger jungelens lov, alt er den sterkeste sin rett. Alt jeg håpet på var å komme i en posisjon hvor jeg hadde makten til å utrydde det svake til fordel for det sterke, slik vi ser alt livet i dyreverdenen gjør. Da kunne jeg skapt fred. At jeg måtte bruke krig for å skape fred var ikke min skyld, det var motstandernes skyld.» Han spyttet mer blod og pekte på en tube lim som lå på bordet og ba meg gi ham dem. Så begynte han å lime på tå etter tå. ”Klippe negler liksom,” fnyste han, ”de fordømte løgnerne.” Så plukket han først melketenner, så jeksler og til slutt fortenner og limte dem på.
”Hvorfor gjør du det?”
”Fordi de forlanger å få noe å slå ut og noe å klippe av”, freste han lespende foraktelig så spyttet stod ut av munnen. Han pekte med en skjelvende hånd på døren som førte ut til køen. I det samme begynte det å banke hardt på en dør bakerst i lokalet og Føreren ropte høyt og desperat, "Kan noen for helvete gå og se hvem som banker på mindør." Dødsengelen gikk bort og åpnet døren på gløtt. Jeg så at han snakket til en eller annen, så lukket han døren. "Det var en som spurte om han kunne komme inn til deg", sa han og så på Føreren, "han sa at han mente at han var din inkarnasjon fra framtiden og at han nå førte krig mot naboland på samme måte som du gjorde, hensynsløst og uten nåde."
Føreren så forbauset ut. Så brølte han: "Donnervetter! Er mannen sprøyte gal? Skjønner han ikke hva som skjer med slike som oss i etterlivet?"
Dødsengelen gløttet nok en gang på døren og snakket med han som så gjerne ville inn. Så formidlet ha mannens svar. "Han sier at han ikke tror på etterlivet og at han heller tror på det du har sagt, at døden bare bringer ro og fred i all evighet."
"I helvete. Be fyren om å omvende seg og be om nåde for det gale han har gjort, for hit ønsker han seg ikke."

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

En engel som «gliser» høres ikke særlig engleaktig ut i mine ører, selv til dødsengel å være. Høres mer ut som en forførende djevel som godter seg over andres lidelser.

Det farlige ved å være uvitende om godhet og ondskap, å tro at ondskap er godt, er at det ikke er sikkert at vi noen gang kommer ut av illusjonen og tilbake til virkeligheten igjen, men fortsetter å tro at vi er gode i all vår ondskap og grusomhet.

Hva kommer dette av tror du? Hva får oss til å tro at vi er gode når vi er onde? Hva får oss til å tro at ondskap er godt? Er svaret at det føles godt å nide og være nidkjær, kjær i nid og kiv? At det gir er en god følelse å nide og pønske ut ondskap?

Og det er slett ikke noe galt med følelseslivet da liksom?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hva i alle dager var det presten i Nidarpsdomen startet med å lire ut av seg nå nettopp? Latinsk samle attpåtil. Det tar seg rett og slett ikke ut.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

GiPazzini_85 skrev: lør des 24, 2022 4:33 pm Hva i alle dager var det presten i Nidarpsdomen startet med å lire ut av seg nå nettopp? Latinsk samle attpåtil. Det tar seg rett og slett ikke ut.

Kan jo være noe om strømregning versus kollekt.., alternativt abonnement på fjernvarme fra Gehenna (betalingsform kan det sikkert forhandles om).
Eller mulig det er noe om at også engledun (fra keruber?) vil kunne isolere godt i vinterkulda, og at han da ønsker å ansette noen som er villige til å plukke..
- Eller noe annet konstruktivt..

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Det rare er at Guds misunnelighet ses på som godt, mens menneskets misunnelighet ses på som ondt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Misunnelse

Men det har ikke alltid vært slik, et misunnelig menneske eller en misunnelig gud har bestandig vært sett på som et ondt menneske og en ond gud, at det bare er misunnelige mennesker som kan finne på å skapte en misunnelig Gud i deres mentale bilde som alle god-troende må underlegge seg, som et avbilde av dem selv og deres umoral, og kalle dette normal menneskelig oppførsel.

Think again.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Lærer vi oss ikke å skjelne mellom godt og ondt, godhet og ondskap, kjærlighet og nidkjærhet, forblir vi «blinde» for det som er rett og galt, rettferdighet og urettferdighet. Da er/kjenner vi heller ikke menneskets sanne ånd og virke i oss, som er gavmildt og ikke gjerrighet.

Slik er det nå engang med dén saken.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»