Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 11, 2023 1:36 pm
BlackEagle skrev: lør mar 11, 2023 1:10 pm
*gapskratte* - og tommel!

Mvh

BE
Tommel? Du mener storetå?
Pass deg, ellers får du min hestehov midt i ditt sikkert gloriøse hode!

:twisted:

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: lør mar 11, 2023 4:04 pm
BlackEagle skrev: lør mar 11, 2023 1:07 pm
return_of_drakkar skrev: ons mar 08, 2023 6:46 pm
Og guds venn er altså Abraham i denne sammenhengen.
Du har hørt om "kildekritikk", eller?

Og den angivelige "guden" som iflg. biber'n krevde at hr. Abraham skulle ofre guttungen (historien som ikke bør forveksles med det mer lokale "Sonatorrek") - jo, det må jeg si er litt av et "vennskap". Det som er like vrangt er om historien er usann - for i såfall er jo ikke biber'n til å lite på. Hm. Harmelig, ikke sant? Enten tar jeg feil - eller så tar jeg feil...

Mvh

BE
Dette dekkes av gode kilder om vedkommende.
Utover det så er det, hvis du tenker på skriften, også snakk om hermeneutikk.
Og nøyaktig hvilke "gode" kilder tenker du på i den sammenheng? Og du er forhåpentligvis klar over at hermetikk (jada, jada, jeg vet noe om hva det er) kan gå ut på dato - og at det da ikke er sikkert den er helt helsesam lenger?

Din trøst nå får være at du kan gjøre bruk av hermetikken på siste setning ovenfor. Muligens.

Mvh

BE
som også har hørt rykter om at i visse kristelioner skal kritisk sans straffes med 666 piskeslag

Albananas
Innlegg: 97

Legg inn av Albananas »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Vil ateister eller religiøse hindre menneskeskapte miljøforandringer? Vil de sette en slutt for krig?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: lør mar 11, 2023 7:56 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør mar 11, 2023 1:36 pm
BlackEagle skrev: lør mar 11, 2023 1:10 pm
*gapskratte* - og tommel!

Mvh

BE
Tommel? Du mener storetå?
Pass deg, ellers får du min hestehov midt i ditt sikkert gloriøse hode!

:twisted:

Mvh

BE
Pass deg selv du, ellers sparker jeg deg i ræven med storetåa.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

"Forskning viser at hvis du er med i en religiøs sekt så sover du skikkelig godt om natten"

Podcast om ensomhet (trygdekontoret)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

JauKaninen skrev: tir mar 14, 2023 1:50 am "Forskning viser at hvis du er med i en religiøs sekt så sover du skikkelig godt om natten"
Mulig dét, men jeg sover allerede bra som jeg gjør. Jeg har til og med våkna - stående - på et tog i bevegelse.

Mvh

BE
ZZZ - zzz - z.....

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir mar 14, 2023 10:29 am
JauKaninen skrev: tir mar 14, 2023 1:50 am "Forskning viser at hvis du er med i en religiøs sekt så sover du skikkelig godt om natten"
Mulig dét, men jeg sover allerede bra som jeg gjør. Jeg har til og med våkna - stående - på et tog i bevegelse.

Mvh

BE
ZZZ - zzz - z.....
Jeg sovnet stående på en ferge i fart.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 15, 2023 4:35 pm
BlackEagle skrev: tir mar 14, 2023 10:29 am
JauKaninen skrev: tir mar 14, 2023 1:50 am "Forskning viser at hvis du er med i en religiøs sekt så sover du skikkelig godt om natten"
Mulig dét, men jeg sover allerede bra som jeg gjør. Jeg har til og med våkna - stående - på et tog i bevegelse.

Mvh

BE
ZZZ - zzz - z.....
Jeg sovnet stående på en ferge i fart.
Åssen gikk det? Ble du sjøsjuk? Eller forsov du deg og våkna på et helt ukjent sted?

Mvh

BE

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Folk er mer opplyste i dag heldigvis.
Å få folk til å tro på fantasifigurer er ikke så enkelt lenger, og godt er det.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: tir des 27, 2022 8:43 pm :twisted:
return_of_drakkar skrev: tir des 27, 2022 7:05 pm Selvsagt er ateismen en reaksjon på teismen.
Det er ganske enkelt.
Det ser vi ut fra ordets opprinnelse: https://www.etymonline.com/word/atheism

theos = gud (god)
a = foruten (without)
Så begrepet ateisme betyr rett og slett: foruten gud...without god.

Selve navnet tilsier at det er en reaksjon på teisme. https://www.etymonline.com/search?q=teism
Det er a-teisme vs teisme.
Men det er ikke teisme vs ateisme.
Som reaksjon altså.
Forstås den?

Du snakker om mangel...
Hadde ikke teismen vært til, altså vært et en eksisterende uttrykt tanke, så ville aldri a-teismen vært et begrep.
Forstås den?

Skulle man snakke om en mangel uavhengig av teismen, måtte man hatt et annet begrep og tanke.
Hva nå den skulle være er dog noe dunkelt.

Selvsagt er ateisme et livssyn.
ordnett.no (har abb) snakker om : religiøst livssyn, ateistisk livssyn...som eksempler på livssyn.
Som synonymer for å beskrive: filosofi, livsanskuelse, livsoppfatning


Ateisme er et begrep som brukes for å definere mangel på tro. Jeg tror vi skal starte med å anerkjenne at du/dere ikke forstår hva ateisme er. Ateisme er ikke et svar (en reaksjon) på tro, ateisme er det som er igjen når man ikke har tro. Eller for å snu det rundt; det man startet med, før disse religionene ble skapt. Ateisme er ikke en reaksjon på teisme, men ordet ble nødvendig når teisme av ymse slag ble til, som mørke er et ord man trenger for å beskrive at det ikke er lys. Hadde stjerne aldri blitt til hadde man ikke trengt er ord for mørke, men vi hadde jo heller ikke vært til. Man snakker ikke om ajulenisse og aenhjørning, naturlig nok. Det er her SNL begår en logisk feilslutning, og du drar den enda lenger. Ateisme som fenomen er ikke avhengig av teisme. Det betyr bare manglen på tro på en gud. Før de første gudene ble oppfunnet var alle ateister, men ordet var naturlig nok ikke nødvendig fordi man ville ikke trengt å skille det fra noe. Når man får teismer må man bruke ordet for å skille, men mangelen på tro på guder var ikke et svar på dette - akkurat som mørket ikke er et svar på mangelen på lys. Det er det eneste som er igjen når man fjerner lyset, men det var også mørke før det første lyset ble til. Det er uansett en høyst uinteressant debatt, for det ender ingenting på hva ateisme er selv om du måtte mene at den er en reaksjon på teisme. Det gjør det ikke til en religion, som krever tro. Det er det stikk motsatte, og eneste grunnen til at vi har denne diskusjonen er fordi du trenger ateisme definert som religion for å kunne kritisere det på samme premiss som vi kritiserer religion.

Ateisme er ikke er livssyyn, men det er også her det blir så åpenbart at du ikke forstår hva ateisme er. La oss se hva SNL mener om livssyn:



Ateisme sier ingenting om hvordan mennesker skal leve, hva meningen med livet er, hvorfor vi er til eller hvorfor universet er til. Livssyn brukes nesten utelukkende om religioner, men kan også brukes om f.eks humanisme som fokuserer på kritisk tenkning, vitenskap, demokrati, moralfilisofi osv. Veldig forskjellig tilnærming fra religioner som gir alle svarene uten noen form for bevis, men et livssyn hvor mangel på tro er utgangspunktet og man må lene seg på de nevnte temaene over for å finne svarene.

Her er Wikipedia sin:



Så ingen tvil om at ateismen ligger i bunn av visse livssyn som helt sikkert kan kalles ateistiske livssyn, men her er det jo et adjektiv som beskriver nettopp hva som ligger i bunn og danner premisset - intet mer.
(0) Det er mulig at jeg ikke vet hva en ateist er for noe.
Det må man gjerne mene, men det morsomme er at jeg er i meget godt selskap.
La oss se litt nærmere på dette.
**************************
1. Den klassiske forståelsen av ateist.
Det er at det kreves en bevisst handling.
Den bevisste handlingen er at man sier at det ikke finnes noen gud.
Det er ikke noe man er i noe utgangspunkt, men noe man således velger.
Så fraværet av tro er et valg.
Slik tro er et valg.
Men begge valgene er en tro, mer om det senere.

Mangel i seg selv (ontologisk påstand) er ikke ateisme – det krever et bevisst valg.
Har NN aldri hørt tanken om en gud, eller ikke har seg det begrepet bevisst, så er NN heller ikke ateist.
Psykologisk vil man kunne hevde det, men ikke filosofisk.

Dette er den strikte klassiske standarden.
Dette er det ifølge slik som:
- Stanford Ecyclopedia og Philosophy («the negation of theism, the denial of the existence of God»)
- The Cambridge Dictionary of Philosophy (klargjør den klassiske og strikte definisjon som jeg viser, men sier også at begrepet i dag har et bredere område, noe som mange begreper har).

Så skal vi huske på det første man kjenner til om bruket av begrepet er i cirka år 400 BC om Sokrates fordi han ble anklaget for å benektet de greske gudene. Hva man enn mener om ham, så er det vel mest sannsynlig at det var – et bevisst – valg.

2. Ny-ateistenes morsomme sak...
Vi har sett hva ateist opprinnelig betyr og hva som er den strikte meningen i filosofien.
Så er det også polysemisk og kan anta mange fasetter.
Det er greit.
Men mange ateister reiser bust når religiøse anvender religion på ateismen, og dermed gjør det samme motsatte veien.
Men religion som begrep er også polysemisk.

Religion brukes om så mangt.
Ordnett.no bruker som eksempel: hans politiske religion, kunsten er hans religion.
På selve ordet religion er livssyn en av betydningene.
Som livssyn har de som eksempel: religiøst livssyn, ateistisk livssyn.
Om ateisme sier det samme verket at det er overbevisning av at gud ikke finnes, eller da fornekting av det.
Ordnett.no er et verk fra Kunnskapsforlaget (men krever abbonement).

Ja, Ny-Ateisme er faktisk et begrep i dag.
Den har hovedsaklig 4 kjente profeter: Dawkins, Harris, Hitchens og Dennett.

3. Flere typer ateister...dømer...
- den militante (feks Dawkins, Hitchens, Harris...Dennett er mer diskuterbar i så måte)
- den vennlige (som innrømmer at en intellektuell sofistikert tro er mulig – William Rowe. 1979)
- den uvennlige (ateisme er sann og det finnes ingen intellektuell sofistikert teisme)
- den likegyldige ateisten (som mener at verken den vennlige eller den uvennlige er sann)
- anti-gud-ateisten (som finner troen på gud støtende og som endog håper det ikke finnes noen – Thomas Nagel).
- pro-gud-ateisten (som synes tanken om gud er ok, men som likevel av diverse grunner ikke kan tro – John Schellenberg)
- i den senere tid har vi også gruppen: agnostiske ateister...
Det litt spesielle er at Dawkins også har klassifisert seg som agnostiker, fordi han ikke kan bevise guds ikke-eksistens.
Slik sett har han da faktisk sagt at ingen er ateister – fordi ingen kan bevise til sannsynlighet lik 1 at gud ikke finnes.
Selv om akkurat dette ikke vil være en aktuelle tankegang for de fleste som er ateister, eller som ikke er det.
Litt morsomt også fordi gnosis=kunnskap, men agnosis = mangel på kunnskap.
Så en agnostiker er egentlig en som sier seg å mangel tilstrekkelig kunnskap (nok til å ta et bevisst valg om det ene eller det andre).

4. Ateisme er selvsagt et livssyn.
Altså et syn på livet.
Om ateismen ikke har et bestemt syn på selve livsførselen spiller ingen rolle.
Religion i seg har heller ikke bestemt syn på livsførsel.
Det varierer fra strenge krav til det motsatte, avhengig av såkalt trosgrunnlag og -retning (litt hyperbolsk).
Livsførsel er jo bare en måte å leve på.
Mange teister og mange ateister har jo mange felles syn på ting, og også forskjellig syn.
Og slik som ateistene A og B kan forskjellig syn på diverse, så har teistene X og Y også kanskje forskjellig syn på diverse.
Akkurat den mangelen på en gudstro er i seg selv et – livssyn.

5. Om religion.
Hvis bibelen er sann, så er alle født som en type: teister.
Det vil si med en innebygd trang til å tilbe noe høyere.
1.Mosebok 1:27 sier at mennesket ble skapt i guds bilde (hebraisk: tselem).
Tselem – betyr noe som likner.
1.Mos 5:3 sier at Adam fikk en sønn i sitt:bilde (demuth:=likhet).
Tselem og demuth er 2 forskjellige ord, men har samme betydning, og på hebraisk er det ikke konjunksjon (bindeord, sideordningsord) angående disse.

Denne hevdede medfødte trangen forklarer da også en del av hvorfor det er så mange forskjellige religioner.
Bibelen snakker om én sannhet – la oss bare for illustrasjonens skyld si at det er sant.
Da betyr dette at dersom man ikke har / vet denne sannheten – altså sammenholdt med den medfødte trangen til en tilbedelse.
Dette forklarer da langt på vei at ateismen er en aktiv handling mot den innebygde teisme-trangen.
Det stemmer jo fint med de klassiske filosofiske definisjonene.

6. Kort oppsummering
Ordene ateisme og religion har nok et bredere bruksområde enn det en del oppfatter at det har.
Vi ser at eksempler at det er mange avskygninger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: ons mar 08, 2023 9:22 pm
return_of_drakkar skrev: ons mar 08, 2023 7:58 pm en liten morsom sak:
Yule.
Det er vel slik at Julenissen gjerne knyttes til et reinsdyr, langt skjegg og et grønt tre. Enig i det?
Vet du hvem et reinsdyr, langt skjegg og et grønt det ble knyttet til i Babylon?
Endog som avbildning i kongers tempel for å vokte...
Hva i alle dager har julenisse, reinsdyr, langt skjegg, et grønt tre og kongers templer å gjøre med ordet yule?

Kort info:
YULE. På gammel-kaldeisk betyr det: lite barn (eller i alle fall brukt om det).
Iblant er det slik at et ord brukes om liknende forhold selv om man ikke kan følge en utvikling i selve ordet.
I Babylon feiret man YULE på den tiden vi feirer jul.
Man hadde en kubbe som brant og et grønt glitrende tre på denne dagen.
Jamfør det vi kjenner som yule-log og juletreet.
Juletreet er jo tradisjonelt er symbol på oppstandelse og evig liv.
Et grønt tre var også det opprinnelig sentrale i YULE-feiringen i vår tid. YULE som feiring.
Og ordet, er også mye brukt i skotsk i dag.

I Babylon var kubben og treet knyttet til minnet om Nimrod, Babels grunnlegger.
Man mente at på denne dagen, YULE-dagen , så stod dette for at Nimrod var oppstått både som en beskytter og en som kom med gaver.
Julaften eller mange steder 1.juledag er jo dagen for gaver og det grønne treet i vår tid.
Her ser vi at YULE-feiringen fra Babylon er dratt med, selv om de aller fleste ikke vet noe om det.
Det var vel på 800 – eller 900-tallet at Yule ble til Christmas. Håkon den gode (konge 933-960 e.v.t) innførte jo her til lands at både den gamle hedenske feiringen og den nye skulle legges til samme tid.
Ikke så rart, da han skal ha hatt en kristen oppførsel i England og kom også da med en misjonshensikt.

Så YULE og julenissen da.
Tradisjonelt så kom jo julenissen med gavene.
Juletreet en del av julefeiringen. Julenissen ble knyttet til et reinsdyr.
Julenissen ble framstilt som en med langt skjegg.
Nimrod var den som kom med gaver.
Det grønne treet var en del av denne markeringen.
Nimrod ble fremstilt med: - langt skjegg - et grønt tre i hånda - et reinsdyr under armen.
Reinsdyr i Babylon (Iran-området)?
Ja, en type ja. Dama mesopotamica – kalt Persian Fallow Deer.
Det er få igjen i vår tid, men man vet at det var utbredt i hele Midt-Østen før.
Her kan man se det:
https://animalia.bio/persian-fallow-dee ... nce%202008.

Hva har så det med kongers palasser å gjøre?
Det ble ansett som en beskytter.
Vi vet fra relieffer og lignende hvordan dette så ut.
Og - på British Museum finnes det .
Se her , blad ned over...og jamfør dyret med Dama mesopotamica.
Og hele Nimrod med julenisse-figuren som et prinsipp.
Bla ned til «Highlights»
https://www.britishmuseum.org/collectio ... ria-nimrud

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

return_of_drakkar skrev: søn mai 07, 2023 11:30 am Ateisme er et begrep som brukes for å definere mangel på tro.
Mangel på teistisk (teologisk) tro.
Det er faktisk en ganske så relevant presisering.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»