Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
TheBaseline

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av TheBaseline »

Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:20 am Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310
De pengene folk gir til Frelsesarmeen, kommer jo ikke Frelsesarmeen som sådan til gode, Frelsesarmeen bruker disse pengene til å hjelpe nødlidende og vanskeligstilte. Vi må jo tro at de er ærlige om det.

"Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember.
I Norge satt ut for 122. gang i desember 2022 med over 200 gryter.
Gjør det mulig å hjelpe i form av mat, klær, omsorg og fellesskap lokalt i Norge året gjennom.
Hjelper lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge."

https://frelsesarmeen.no/aktuelt/julegryta

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Karatel skrev: lør des 17, 2022 10:31 am
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:20 am Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310
De pengene folk gir til Frelsesarmeen, kommer jo ikke Frelsesarmeen som sådan til gode, Frelsesarmeen bruker disse pengene til å hjelpe nødlidende og vanskeligstilte. Vi må jo tro at de er ærlige om det.

"Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember.
I Norge satt ut for 122. gang i desember 2022 med over 200 gryter.
Gjør det mulig å hjelpe i form av mat, klær, omsorg og fellesskap lokalt i Norge året gjennom.
Hjelper lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge."

https://frelsesarmeen.no/aktuelt/julegryta
Man vet ikke om 100 % av pengene går til fattige. Og hva så? Man støtter da en organisasjon som aktivt jobber mot homofiles rettigheter. Det er virkelig ikke greit. De får ikke en krone av meg så lenge de ikke endrer synet sitt på homofile.

Forøvrig kan det nevnes at kirkens bymisjon også gir til fattige, og de er ikke homofobiske. Jeg mener Bymisjonen er et mye bedre alternativ dersom man ønsker å gi til fattige men samtidig ikke gi penger til homofobiske organisasjoner.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:39 am
Karatel skrev: lør des 17, 2022 10:31 am
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:20 am Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310
De pengene folk gir til Frelsesarmeen, kommer jo ikke Frelsesarmeen som sådan til gode, Frelsesarmeen bruker disse pengene til å hjelpe nødlidende og vanskeligstilte. Vi må jo tro at de er ærlige om det.

"Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember.
I Norge satt ut for 122. gang i desember 2022 med over 200 gryter.
Gjør det mulig å hjelpe i form av mat, klær, omsorg og fellesskap lokalt i Norge året gjennom.
Hjelper lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge."

https://frelsesarmeen.no/aktuelt/julegryta
Man vet ikke om 100 % av pengene går til fattige. Og hva så? Man støtter da en organisasjon som aktivt jobber mot homofiles rettigheter. Det er virkelig ikke greit. De får ikke en krone av meg så lenge de ikke endrer synet sitt på homofile.

Forøvrig kan det nevnes at kirkens bymisjon også gir til fattige, og de er ikke homofobiske. Jeg mener Bymisjonen er et mye bedre alternativ dersom man ønsker å gi til fattige men samtidig ikke gi penger til homofobiske organisasjoner.
Meget mulig at Kirkens bymisjon er et bedre alternativ, og Frelsesarmeen bør gjøre noe med sitt syn på homofili.

Tidligere var det vel slik at offiserer i Frelsesarmeen bare kunne gifte seg med en annen frelsesoffiserer, jeg vet ikke om det fortsatt er slik eller om de har gått bort fra det. Det ble kanskje for vanskelig å følge?

Jeg personlig mener at all religion er overtro og at ingen guder finnes, og at folks sexliv er deres egen personlige sak som ingen andre skal bry seg med så lenge dette sexlivet er frivillig og ikke skader noen.

Men samtidig mener jeg at folk må få tro på de guder de vil og jeg synes det er betenkelig hvis politikere, politisk korrekt og den til enhver tid herskende folkeopinion skal bestemme teologien i religiøse menigheter.

Den norske kirke, den tidligere Statskirken, er blitt presset fra skanse til skanse av politiske vedtak: likestilling mellom kjønnene, skilsmisse, gjengifte av skilte, kvinnelige prester, likekjønnede ekteskap, abort.

Her er det opinionen og politikerne som har bestemt teologien og presset på Kirken noe som er i strid med den teologien den selv ville ha. Jeg mener at Kirken selv skulle få bestemme i alt dette og at de som er uenige skulle la være å bruke kirken. Da ville trolig alle kirker stått tomme nå idag, men hva så?

Den katolske kirke diskriminerer også, den tillater bare menn å være prest og prester får ikke gifte seg, men må leve i sølibat. Dette er brudd på norsk lov som sier at alle fritt kan gifte seg med hvem de vil, men så lenge katolske prester selv godtar dette og helt frivillig velger å være prest og leve i sølibat, er det ingenting staten og norsk lov kan gjøre med det.

I moskéene må menn og kvinner være i hvert sitt rom, men når dette er muslimenes teologi og de selv vil ha det slik, kan ikke staten og norske lov bry seg med det.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør des 17, 2022 10:15 am

Den sorte ørnen fløy lavt over hustakene i Bergen. Den var på jakt, men et øyeblikk glemte den hva den jaktet på da den ble blendet av det vakre synet han svevde over.
Hva? "... det vakre synet"? Bergen???

Nå har du kikka litt for dypt i kalken med altervin igjen, arma! Ta 'rei sammen 'a, gitt!

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: lør des 17, 2022 11:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør des 17, 2022 10:15 am

Den sorte ørnen fløy lavt over hustakene i Bergen. Den var på jakt, men et øyeblikk glemte den hva den jaktet på da den ble blendet av det vakre synet han svevde over.
Hva? "... det vakre synet"? Bergen???

Nå har du kikka litt for dypt i kalken med altervin igjen, arma! Ta 'rei sammen 'a, gitt!

Mvh

BE

Byen er så vakker at når du stiger ut av flyet på Flesland så blir du møtt med en stor plakat som stiller spørsmål om du er kommet til Bergen eller ikke. Hvorfor? Fordi synet av byen fra luften er så blennende vakkert at du vil lure på om du er kommet til Det nye Jerusalem:)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør des 17, 2022 11:47 am
BlackEagle skrev: lør des 17, 2022 11:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør des 17, 2022 10:15 am

Den sorte ørnen fløy lavt over hustakene i Bergen. Den var på jakt, men et øyeblikk glemte den hva den jaktet på da den ble blendet av det vakre synet han svevde over.
Hva? "... det vakre synet"? Bergen???

Nå har du kikka litt for dypt i kalken med altervin igjen, arma! Ta 'rei sammen 'a, gitt!

Mvh

BE

Byen er så vakker at når du stiger ut av flyet på Flesland så blir du møtt med en stor plakat som stiller spørsmål om du er kommet til Bergen eller ikke. Hvorfor? Fordi synet av byen fra luften er så blennende vakkert at du vil lure på om du er kommet til Det nye Jerusalem:)
Da ville Je rusla hjem i stedet.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: lør des 17, 2022 3:24 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør des 17, 2022 11:47 am
BlackEagle skrev: lør des 17, 2022 11:26 am

Hva? "... det vakre synet"? Bergen???

Nå har du kikka litt for dypt i kalken med altervin igjen, arma! Ta 'rei sammen 'a, gitt!

Mvh

BE

Byen er så vakker at når du stiger ut av flyet på Flesland så blir du møtt med en stor plakat som stiller spørsmål om du er kommet til Bergen eller ikke. Hvorfor? Fordi synet av byen fra luften er så blennende vakkert at du vil lure på om du er kommet til Det nye Jerusalem:)
Da ville Je rusla hjem i stedet.


























Mvh

BE
Da viile det gått hallejula før du var hjemme.

Gunder

Legg inn av Gunder »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Jeg leste i Universitetavisa at 34% av de som gikk siste året på studier med lengst utdanning. Stemmer Høyre. Frp var partiet som fikk færrest stemmer.
Intelligens har med læreevne å gjøre, resonnere, forstå og løse problemer.
Å koble intelligens opp mot religiøs tro. Blir feil, for tro er noe annet enn kunnskap.
Du er ikke smart hvis du sier du ikke tror på Gud, for du sitter ikke med kunnskap som kan bevise at Gud ikke finnes. Smarte ateister sier at ingen kan si det ene eller andre, for ingen kan fremlegge bevis.
Kunnskap, usikkerhet og tro er forskjellige ting. Religiøs tro er for troende en overbevisning om at Gud finnes. En personlig overbevisning er annet enn kunnskap.
Det er ikke uvanlig at folk følger sin overbevisning eller at man er overbevisst over noe.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Gunder skrev: lør des 17, 2022 8:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:12 am I TV-programmet Love IRL på TvNorge skal 15 unge voksne lære seg mer om dating. I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker.

I den ferskeste episoden skal de lære mer om hverandre ved å bekrefte eller avkrefte noen påstander.
Da påstanden Jeg tror på en Gud kommer opp svarer samtlige 15 nei.

Nå er ikke dette et representativt utvalg av unge voksne i Norge, men de er neppe castet på grunn av sitt livssyn. At samtlige svarer nei er derfor veldig oppløftende.
Jeg leste i Universitetavisa at 34% av de som gikk siste året på studier med lengst utdanning. Stemmer Høyre. Frp var partiet som fikk færrest stemmer.
Intelligens har med læreevne å gjøre, resonnere, forstå og løse problemer.
Å koble intelligens opp mot religiøs tro. Blir feil, for tro er noe annet enn kunnskap.
Du er ikke smart hvis du sier du ikke tror på Gud, for du sitter ikke med kunnskap som kan bevise at Gud ikke finnes. Smarte ateister sier at ingen kan si det ene eller andre, for ingen kan fremlegge bevis.
Kunnskap, usikkerhet og tro er forskjellige ting. Religiøs tro er for troende en overbevisning om at Gud finnes. En personlig overbevisning er annet enn kunnskap.
Det er ikke uvanlig at folk følger sin overbevisning eller at man er overbevisst over noe.
Hva sa du ?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er en del jeg ikke har kommentert ennå, men i mellomtiden kan tenke på dette.
Se på figuren i artikkelen.

Ut fra tanken til evolusjonistene / ateistene bør religion ses på som et utviklings-trinns-gode.
Det også på variabler som er veldig objektive i denne oversikten.

https://forskning.no/forebyggende-helse ... ger/845837

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: søn des 18, 2022 11:12 am Det er en del jeg ikke har kommentert ennå, men i mellomtiden kan tenke på dette.
Se på figuren i artikkelen.

Ut fra tanken til evolusjonistene / ateistene bør religion ses på som et utviklings-trinns-gode.
Det også på variabler som er veldig objektive i denne oversikten.

https://forskning.no/forebyggende-helse ... ger/845837
Interessant dette, har sett lignende studier hevde det samme også i nyere tid. Det er (for meg hvert fall) ikke spesielt overraskende at tro og religion kan ha en positiv effekt på individet, det er jo - hvis ikke overnaturlige vesen av denne karakteren faktisk finnes - skapt av mennesker for å fylle et behov. Tro forankrer de eksistensielle delene av livet i noe veldig håndfast, religion setter det i et system, man møter likesinnede og deltar i subjektivt sett meningsfulle aktiviteter. At det bidrar til positive helseeffekter er ikke vanskelig å tro på.

Jeg tror jo, og du hentyder jo til det, at denne søkenen etter mening, samhold og aksept er viktige egenskaper for mennesker som har gitt oss en stor fordel. Et produkt av evolusjon med sine bivirkninger; som tro og religion. At religion har vært en måte å dekke dette behovet på virker klart, og at tro og religion er viktig for mennesker er like klart. Derfor har det vokst frem i stort sett alt av kulturer opp igjennom menneskets historie.

Det er ting her verd å kommentere, som at religiøse «føler seg mer altruistiske». Er de det? Føle er en ting, jeg mistenker jo at religiøse fort kan føle seg overlegne på mange områder fordi de følger noe de tror er godt og riktig. For mange kategorisk. Det gjør de ikke gode eller altruistiske. Men å føle noe positivt kan jo ha positiv innvirkning på helsa (mindre stress f.eks). Verd å tenke på.

Ateisme blir ikke helt det samme, det blir feil å sette religiøse opp mot ateister i en slik sammenheng. Religiøse er likesinnede (innenfor sin religion og deler veldig mye) i en svært vesentlig del av livet sitt, ateister er fugl og fisk, hummer og kanari - at de deler mangelen på tro er ikke noe som uten videre binder de sammen på samme måte. Da kunne det vært interessant å se hvordan dette f.eks samsvarer med ateister som faktisk deler noe spesielt. Hva med spesifikke vitenskapsfolk? Ateistiske astrofysikere, som finner mening i naturvitenskapen og undrene fagområdet deres avdekker? Mennesker som sannsynligvis også finner åndelig verdi i naturvitenskapen? Kan det funke likt? Bare et tankeeksperiment, men jeg forstår at religionen dekker et viktig behov som jeg også tror kan finnes andre plasser. Har hørt at samholdet er en ting de fleste som går bort fra religion savner, det er veldig forståelig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: fre des 16, 2022 9:50 pm
► Show Spoiler
- meeeen BE har det ikke med å holde seg med guder
:D
But if Grace S told you to kneel and worship - you would not hesitate...
We may disagree on this subject, but still somewhat being : https://www.youtube.com/watch?v=2R2Qtf3UeL0

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn des 18, 2022 5:35 pm
But if Grace S told you to kneel and worship - you would not hesitate...
We may disagree on this subject, but still somewhat being : https://www.youtube.com/watch?v=2R2Qtf3UeL0
...and I still don't understand how you - YOU, of all - ended up with JW.

Mvh

BE
with some respect

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 6:03 pm
return_of_drakkar skrev: søn des 18, 2022 5:35 pm
But if Grace S told you to kneel and worship - you would not hesitate...
We may disagree on this subject, but still somewhat being : https://www.youtube.com/watch?v=2R2Qtf3UeL0
...and I still don't understand how you - YOU, of all - ended up with JW.

Mvh

BE
with some respect
Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:23 pm
BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 6:03 pm
return_of_drakkar skrev: søn des 18, 2022 5:35 pm
But if Grace S told you to kneel and worship - you would not hesitate...
We may disagree on this subject, but still somewhat being : https://www.youtube.com/watch?v=2R2Qtf3UeL0
...and I still don't understand how you - YOU, of all - ended up with JW.

Mvh

BE
with some respect
Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler
Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Har ikke alle -ismer kimen til ekstremisme i seg?

Og kan man se helt bort fra at det finnes - eller kan finnes - ekstremdemokrater e. l.? Og hva innebærer "ekstrem" i den forbindelse?

Hva mener f. eks. du med "ekstremateisme" eller med at "ateismen også viser ekstremistiske tendenser"?

Og er din oppfatning felles for alle som ikke regner seg hverken som ateist eller eksremateist?

Mvh

BE
ekstremekstremist

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Farmer skrev: ons des 21, 2022 1:42 am Synd ateismen også viser ekstremistiske tendenser.
Det at man ikke tror på guder og andre ikke påviste og dokumenterte ånder, kan umulig være ekstremisme.

Ekstremisme er det først hvis man nekter andre å tro på det man selv ikke tror på.

Du er ikke ekstremist, dersom du ikke tror på Gud, huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men du er ekstremist, dersom du nekter andre å tro på Gud,huldra, draugen, Tor, Odin og andre fantasiskapninger.

Men da er det ikke din ateisme som er ekstrem, det er din intoleranse som er ekstrem, og intoleranse har ingenting med ateisme å gjøre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am
return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:23 pm
BlackEagle skrev: søn des 18, 2022 6:03 pm

...and I still don't understand how you - YOU, of all - ended up with JW.

Mvh

BE
with some respect
Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler
Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 8:57 am
BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am
return_of_drakkar skrev: tir des 20, 2022 8:23 pm

Ended up in The Watchtower? Uransaklige veier?
► Show Spoiler
Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler
Well - that sign couldn't have been all that bad - but I'm still confused!

Mvh

BE
who always wanted a fretless bass, but couldn't afford one - so now he sings instead

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 9:57 am
return_of_drakkar skrev: ons des 21, 2022 8:57 am
BlackEagle skrev: ons des 21, 2022 1:09 am

Det som gjør det litt tricky for en hedning å kommunisere med deg, er at du har en hel sekk med humor. Dritt.

Mvh

BE
Once upon a time in London, decades ago, I met a person, like Aqualung and myself wearing shabby clothes, carrying a poster with the message: The End is at Hand...
So might it be, that I was...
► Show Spoiler
Well - that sign couldn't have been all that bad - but I'm still confused!

Mvh

BE
who always wanted a fretless bass, but couldn't afford one - so now he sings instead
Er dette det som kalles Holmestrand engelsk?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Gunder skrev: lør des 17, 2022 8:37 pm Intelligens har med læreevne å gjøre, resonnere, forstå og løse problemer.
Å koble intelligens opp mot religiøs tro. Blir feil, for tro er noe annet enn kunnskap.
Du er ikke smart hvis du sier du ikke tror på Gud, for du sitter ikke med kunnskap som kan bevise at Gud ikke finnes. Smarte ateister sier at ingen kan si det ene eller andre, for ingen kan fremlegge bevis.

For å ta det siste først:
Smarte ateister(whoever) forsøker ikke å bestemme at "ingen kan si.." -uansett hvilken "fordi"(begrunnelse) de eller andre måtte anvende.
Ellers er bevis(føring) bare en liten del av det å forsøke å "overbevise".
Mottaker(e) av en påstand må også kunne (innbille seg å) forstå, og akseptere påstanden (eventuelt forklaringsmodellen?), samt anse at påstanden er relevant (av verdi/betydning) for seg selv, og/eller andre/annet mottakeren bryr seg om.

Så.., om du eller andre påstår at en allmektig- gud, rosa skilpadde, grønn amøbe.., eksisterer, så bør du/andre også overbevise andre om at påstanden viser til en reell verdi, betydning.. i det å tro på (eller forholde seg til) denne eksistensen/entiteten.
Lide i evighet i helvete, bli bundet av spagettitråder i evighet, grønne amøber som gir deg mareritt i evighet.., er nok ikke gode eksempler på det å være "overbevisende", og/eller gi verdi, betydning.
Og det er ikke et salig tunnelsyn angående evig herlighet.. heller.

Ellers enig i at man ikke nødvendigvis er smart, bare fordi man hevder at man ikke tror at den allmektige rosa skilpadden trekker i spagettitrådene.
Men man blir ikke nødvendigvis smart bare fordi man innrømmer at man mangler dokumentasjon, informasjon, kunnskap.., angående den allmektige usynlige grønne amøbe eksistens heller.
- I det hele tatt, så er det en smule goddagmannøkseskaft over denne..

Påstanden din som sier at 'det å koble intelligens opp mot religiøs tro er feil', velger jeg å ikke kommentere ytterligere.

Ellers hva intelligens handler om, er i stor grad tuftet på hvilke muligheter individet har hatt, har, evt. vil kunne ha - og der igjen hvilke biologiske (psykiske og fysiologiske) kapabiliteter individet har, samt behov og ønsker.
Og selvsagt også, andre menneskers muligheter/evner til å kunne skalere disse kapabiliteter som en kvotient relatert intelligens (og gjerne også andre skalerte og forholdsmessige kapabiliteter).

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

[qu

Ellers hva intelligens handler om, er i stor grad tuftet på hvilke muligheter individet har hatt, har, evt. vil kunne ha - og der igjen hvilke biologiske (psykiske og fysiologiske) kapabiliteter individet har, samt behov og ønsker.
Og selvsagt også, andre menneskers muligheter/evner til å kunne skalere disse kapabiliteter som en kvotient relatert intelligens (og gjerne også andre skalerte og forholdsmessige kapabiliteter).
[/quote]

Jeg skjønner at du har studert bergensere, da disse er påvist en høyerere intelligens enn gjennomsnittsbefolkningen i Norge. Jeg viser heved til et bilde som kan verifisere dette, nemlig utseende til en som har spist en bergenser. Håper for all del at det ikke ligner på deg, Zpiff.
Bilde

Ajay

Legg inn av Ajay »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvor mye gir du til Bymisjonen? Spør, for da skal jeg gi det dobbelte til Frelsesarmeen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvorfor det?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:39 am
Karatel skrev: lør des 17, 2022 10:31 am
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:20 am Hvert år på denne tiden kommer det nyheter om Frelsesarmeen. Hvert år er folk sjokkert over dere syn på homofile, selv om dette er noe som har vært fakta i flere årtier. Frelsesarmeen får ikke en krone av meg så lenge de ikke støtter homofiles rettigheter.

https://dinside.dagbladet.no/nyheter/sk ... k/78067310
De pengene folk gir til Frelsesarmeen, kommer jo ikke Frelsesarmeen som sådan til gode, Frelsesarmeen bruker disse pengene til å hjelpe nødlidende og vanskeligstilte. Vi må jo tro at de er ærlige om det.

"Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember.
I Norge satt ut for 122. gang i desember 2022 med over 200 gryter.
Gjør det mulig å hjelpe i form av mat, klær, omsorg og fellesskap lokalt i Norge året gjennom.
Hjelper lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge."

https://frelsesarmeen.no/aktuelt/julegryta
Man vet ikke om 100 % av pengene går til fattige. Og hva så? Man støtter da en organisasjon som aktivt jobber mot homofiles rettigheter. Det er virkelig ikke greit. De får ikke en krone av meg så lenge de ikke endrer synet sitt på homofile.

Forøvrig kan det nevnes at kirkens bymisjon også gir til fattige, og de er ikke homofobiske. Jeg mener Bymisjonen er et mye bedre alternativ dersom man ønsker å gi til fattige men samtidig ikke gi penger til homofobiske organisasjoner.
Hvor har du det fra at Frelsesarmeen er homofobiske? Utifra hva Frelsesarmeen sier selv om homofili så blir nå din tolkning omtrentlig som om en skulle argumentert for at DNK diskriminerer troende som gifter seg fordi de gjennomfører vigsel av homofile. Og det er jo ikke slik at Frelsesarmeen ikke hjelper homofile. Og at en organisasjon har en kodeks for diverse verv er nå ikke uvanlig.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ajay skrev: ons des 21, 2022 6:51 pm
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvor mye gir du til Bymisjonen? Spør, for da skal jeg gi det dobbelte til Frelsesarmeen.
Ingen som stopper deg fra å gi til homofobiske organisasjoner. Er du som bestemmer hvem du vil gi til, og hvor mye. Vi lever i et fritt land. De får ikke en krone av meg så lenge de fortsetter å være homofobiske.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

GiPazzini_85 skrev: ons des 21, 2022 7:02 pm
TheBaseline skrev: lør des 17, 2022 10:53 am Kirkens bymisjon støtter homofiles rettigheter: https://bystemmer.no/2014/04/storst-av- ... rligheten/

Jeg skal gi litt penger til de. Nekter å gi til Frelsesarmeen.
Hvorfor det?
Fordi Frelsessarmen er homofobiske og jeg støtter homofiles rettigheter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»