Gode nyheter, ateismen blomstrer

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Gode nyheter, ateismen blomstrer

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: lør des 03, 2022 9:15 am
Som du vet, kaller ikke jeg meg ateist (ja, jeg er klar over at jeg blir kalt det), men ikketroende (eller troløs, utrolig eller wtf). Som et resultat derav foretrekker jeg å holde meg til statistiske sannsynligheter. Jeg er også tidligere småbruker (bl. a. med sau, men i min ungdom var det jo greit å være sjølberga, så vi hadde noen kyr, noen sauer, et par griser og en hest - og katt, riktignok, men ikke kaniner) og har vært med på å slå i hjel noen dyr, og noen slektninger har også gått fløyten underveis. Ut fra statistikk herav - og enhver annen statistikk jeg kjenner til - er den statistiske sannsynligheten for at man kan leve når man er dau -
Statistikk kan være veldig feil, for eksempel ved såkalte målefeil.
Det er ikke sikkert man engang vet hva man skal måle.
Les: man måler noe ut fra en gitt forutsetning, og denne kan være feil i så måte.

edit:
utrolig - var vel kanskje en bra beskrivelse... :roll:

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Moist skrev: fre des 02, 2022 7:13 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 3:08 pm
Moist skrev: fre des 02, 2022 2:13 pm

Ja, Islam er ikke langt bak kristendommen
Evt langt foran.
Det kan også hende, religion vil alltid være møkk for utviklingen av menneskeheten
Eller. Menneskeheten utvikler moister som alltid vil være møkk for religionen.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør des 03, 2022 7:48 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 02, 2022 2:29 pm I denne tråden så langt har jeg tilgode å lese ett eneste innlegg som forsvarer ateismen på et noenlunde akseptabelt nivå.
Hvorfor må man forsvare ateismen når man ikke trenger å forsvare alt annet man ikke tror på? Jeg antar at du selv ikke tror på troll med tre hoder, men trenger du å forsvare at du ikke tror på dem, attpåtil forsvare din vantro på en akseptabel måte?

Troll med tre hoder? Er det et troll med trehoder? Eller. Er det et troll med ett hode med hjerne, ett strupehode uten hjerne og ett kukhode som vil så gjerne?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 8:55 am Når det gjelder sammensetningen av NT, så forstås det slik at Gud ledet det til at de skrifter han stod bak ble samlet til NT.
At det finnes flere skrifter som snakker om ting betyr ikke noe slik sett.
Jamfør de to sitatene ovenfor.

Så må huske på at det er en stor forskjell på å være inspirert av Gud og det å bli ledet (engelsk: directed) av Gud.
Det er jo ingen andre enn skriveren selv som vet om han ble ledet av Gud eller inspirert av Gud, og hvilke forutsetninger hadde nå skriveren til å vite om Gud ledet ham eller inspirerte ham? Tro kan som kjent flytte fjell, placebo kan gjøre syke friske, og man kan innbille seg hva som helst.

Tomasevangeliet, Judasevangeliet, Filipevangeliet, Maria Magdalenas evangelium viser klart at det utenom de kanoniske evangeliene også har vært andre fortellinger om Jesus som kirkefedrene ikke ville ha med i Bibelen.

Da kan vi se for oss en gruppe menn som satt sammen og studerte en bunke med ulike og svært motstridende beretninger om denne Jesus. Da måtte de bli enige om hvilken Jesus de ville ha og hvilken Jesus de ikke ville ha. Altså valgte de ut det de selv likte best og laget en Jesus som var slik de ville ha ham. Det de ikke likte, den Jesus de ikke ville ha, forkastet de,fordømte som vranglære og prøvde å ødelegge og utslette alle spor etter.

Hvis kirkefedrene hadde tatt med alt som var skrevet om Jesus, ville vi trolig fått en helt annen Jesus og en helt annen kristendom.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør des 03, 2022 8:13 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre des 02, 2022 10:18 am Jeg forfekter ikke tradisjonell kristendom og kaller meg derfor ikke; en kristen. Hvorfor? Fordi DNT er forfattet av svikefulle kirkefedre, dem som forlot tanken om martyriet til fordel for lønn i statskirken. Jeg avviser det meste som er skrevet i DNT fordi det er oppspinn.
Etter å ha vandret i en førti års lang ørken av grubling over livet og dødens mysterium, det ondes problem og spørsmålet om Guds allmektighet/avmektighet, har jeg kommet til en konklusjon i en løsning jeg best kan anskueliggjøre i ett enkelt Jesu utsagn hos Lukas 4:43, hvor Jesus sier at han var utsendt til å forkynne evangeliet om Guds rike. Der fant jeg nøkkelen til kammeret av mange mulige løsninger på bibelens mysterier, og en av løsningene som åpenbarte seg for meg førte til min hellige overbevisning om at Jesus gjerning på denne jord ene og alene bestod av å forkynne for menneskeheten evangeliet om Guds kongstanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Alt det andre som står skrevet om ham i evangeliene, blir bisetninger til denne nye tanken, som formet i et nytt bud overstiger alle bud gitt til mennesket før Jesu tid, og hvis det får fotfeste i menneskets tro og fullt og helt blir forstått håper jeg at det innleder en ny tid i menneskehetens religiøse og filosofiske historie og som jeg vil gi navnet; Agapetiden eller Den ubetingete kjærlighets tidsalder.

Jesus er min største kjærlighet.
Da har jeg misforstått, jeg trodde du var en aktiv kristen, men du har altså din egen enmannsreligion som du selv har laget. Vel, som kjent blir man salig i sin tro. Du mener at NT er forfalsket og at det meste som står der er oppspinn, da må jeg, som andre, spørre deg om hvordan du kan vite hva som er forfalsket og hva som ikke er forfalsket. Og hvordan vet du at ikke også GT er forfalsket og at det som står der ikke er oppspinn?

Jeg kan være enig med deg i at NT er forfalsket i den forstand at kirkefedrene, eller hvem det nå var som satte sammen NT, bare har tatt med det som stemte med det de selv trodde. De tok jo ikke med Tomasevangeliet, Judasevangeliet og Maria Magdalena-evangeliet.

Du skriver at du har grublet over livets og dødens mysterium, hva mener du skjer med deg etter døden? Kristendommen lover oppstandelse og evig liv, men dette tror du ikke på.

Er du enig med ateistene i at døden er den endelige slutten og at det ikke finnes noe etterpå? Hvorfor da beskjeftige seg med tanker om Gud og Jesus, når du uansett ikke har noe igjen for det?


Såvidt jeg vet er det ingen som har kommet tilbake fra døden og fortalt hva som skjer der, så alt som handler om døden blir spekulasjoner. Det følgende er mine spekulasjoner.
1.
Døden er en velsignelse for det mennesket som er i ferd med å bli torturert fysisk eller psykisk, eller begge deler. En sådan pine kan altså ikke vare i en evighet her i denne levende virkelighet.
2.
Døden er ikke en velsignelse for den som utøver torturen, for vedkommende kan risikere å havne i et helvete som består av en evig pine som består av smerten vedkommende har utøvet mot den torturerte.
3.
Døden er et evig mørke hvor ingenting noensinne har vært, er , eller vil bli noe annet enn et evig mørke.
4:
Døden er en virkelighet som utspiller seg i en åndeverden hvor tiden står stille fra det øyeblikk døden inntreffer, og hvor man lever videre som ånd i en åndeverden hvor man går og venter på en dommedag som skal komme og avgjøre om du skal få leve videre i en himmelsk tilværelse i en evig lykke, eller om du skal gå inn i en evig fortapelse (som bare Gud vet hva består av).

(Med forbehold om at det kan komme flere spekulasjoner når jeg får tenkt meg om) :shock:

Moist

Legg inn av Moist »

Arne Magnus Aasen skrev: lør des 03, 2022 9:45 am
Moist skrev: fre des 02, 2022 7:13 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 3:08 pm

Evt langt foran.
Det kan også hende, religion vil alltid være møkk for utviklingen av menneskeheten
Eller. Menneskeheten utvikler moister som alltid vil være møkk for religionen.
Ja, men det vil nok forbli med ønsketenking

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: lør des 03, 2022 9:55 am
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 8:55 am Når det gjelder sammensetningen av NT, så forstås det slik at Gud ledet det til at de skrifter han stod bak ble samlet til NT.
At det finnes flere skrifter som snakker om ting betyr ikke noe slik sett.
Jamfør de to sitatene ovenfor.

Så må huske på at det er en stor forskjell på å være inspirert av Gud og det å bli ledet (engelsk: directed) av Gud.
Det er jo ingen andre enn skriveren selv som vet om han ble ledet av Gud eller inspirert av Gud, og hvilke forutsetninger hadde nå skriveren til å vite om Gud ledet ham eller inspirerte ham? Tro kan som kjent flytte fjell, placebo kan gjøre syke friske, og man kan innbille seg hva som helst.

Tomasevangeliet, Judasevangeliet, Filipevangeliet, Maria Magdalenas evangelium viser klart at det utenom de kanoniske evangeliene også har vært andre fortellinger om Jesus som kirkefedrene ikke ville ha med i Bibelen.

Da kan vi se for oss en gruppe menn som satt sammen og studerte en bunke med ulike og svært motstridende beretninger om denne Jesus. Da måtte de bli enige om hvilken Jesus de ville ha og hvilken Jesus de ikke ville ha. Altså valgte de ut det de selv likte best og laget en Jesus som var slik de ville ha ham. Det de ikke likte, den Jesus de ikke ville ha, forkastet de,fordømte som vranglære og prøvde å ødelegge og utslette alle spor etter.

Hvis kirkefedrene hadde tatt med alt som var skrevet om Jesus, ville vi trolig fått en helt annen Jesus og en helt annen kristendom.
Det du skriver her minner om debatten rundt Muftien.
Hva A og B skriver om NN kan gi forskjellig bilde.

Det er et mirakel at dersom kirkefedrene handler uledet at de klarte å komme fram til x antall bøker som ikke motsier hverandre og mot som er i full harmoni med tråden(e) i GT.

Fjernet fra hva?
Tvert i mot prøvde noen av dem å legge til ting a la
- siste versene i Markus
- om de 3 som vitner i himmelen
- apg 8:37
Ting som man etter hver ser er forsøk på å legge til osv.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: lør des 03, 2022 10:20 am
4:
Døden er en virkelighet som utspiller seg i en åndeverden hvor tiden står stille fra det øyeblikk døden inntreffer, og hvor man lever videre som ånd i en åndeverden hvor man går og venter på en dommedag som skal komme og avgjøre om du skal få leve videre i en himmelsk tilværelse i en evig lykke, eller om du skal gå inn i en evig fortapelse (som bare Gud vet hva består av).

(Med forbehold om at det kan komme flere spekulasjoner når jeg får tenkt meg om) :shock:
Hvis jeg forstår deg rett nå, mener du at du kan bli et slags spøkelse som venter på dommedag.

Hvis vi skal tro Åpenbaringen skal denne himmelsk tilværelse i en evig lykke (Det Nye jerusalem) få plass på et område som er 12 000 stadier langt og like bredt og høyt.Hvor lang en stadie var, er usikkert, rundt to meter? Himmelen er altså et kvadrat der hver side er rundt 24 km lang? Høyden skjønner jeg ikke, skal de frelste legges i høye stabler for å få plass til alle?

Ut fra beskrivelsen ser det ikke ut som et koselig sted, bare gull og edelsteiner og hvilken glede har man av det? Hvilken lykke gir det å gå på gater av rent gull? En natursti er da mye koseligere og mye bedre for føttene.

Det som er vanskelig å forstå, er hvordan du kan mene at Bibelens budskap er "Elsk din neste høyere enn deg selv" og samtidig snakke om evig fortapelse.

Hvor er nestekjærligheten her?:

"Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel."

Dette må også være godkjent og velsignet av Jesus:

"Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn. 16Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene."

Hvem er egentlig denne "din neste" som du skal elske høyere enn deg selv? Er "din neste" bare de som som oppfører seg slik du selv oppfører deg og bare gjør det du selv gjør?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Solvgutt1 skrev: ons okt 12, 2022 8:48 am
Henningsen skrev: ons okt 12, 2022 8:24 am
oddvar_kjempebra skrev: ons okt 12, 2022 8:22 am

Nei, det var ikke essensen i innlegget mitt. Du stryker i leseforståelse og nå får du ikke flere sjanser.

Essensen var at det blant 15 ganske tilfeldig utvalgte unge mennekser var det ingen som tror på Gud og at det er ganske oppsiktvekkende.

Med normal leseforståelse burde du ha forstått dette. Men jeg tipper at du selv tror på Gud og derfor begynte å lete etter noe du kunne krenkes over.
Det er ikke jeg som trekker paralleller mellom at de er intelligente og refererte og begrunner det med at de er ateister...
Det er ikke det trådstarter gjør heller
Enig med deg her. Han sikter til dating-program, ikke religiøse. Han skriver jo: "I motsetning til andre dating-program er dette ikke selvsentrerte idioter, men reflekterte og intelligente mennesker".

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 12:45 pm
Karatel skrev: lør des 03, 2022 9:55 am
return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 8:55 am Når det gjelder sammensetningen av NT, så forstås det slik at Gud ledet det til at de skrifter han stod bak ble samlet til NT.
At det finnes flere skrifter som snakker om ting betyr ikke noe slik sett.
Jamfør de to sitatene ovenfor.

Så må huske på at det er en stor forskjell på å være inspirert av Gud og det å bli ledet (engelsk: directed) av Gud.
Det er jo ingen andre enn skriveren selv som vet om han ble ledet av Gud eller inspirert av Gud, og hvilke forutsetninger hadde nå skriveren til å vite om Gud ledet ham eller inspirerte ham? Tro kan som kjent flytte fjell, placebo kan gjøre syke friske, og man kan innbille seg hva som helst.

Tomasevangeliet, Judasevangeliet, Filipevangeliet, Maria Magdalenas evangelium viser klart at det utenom de kanoniske evangeliene også har vært andre fortellinger om Jesus som kirkefedrene ikke ville ha med i Bibelen.

Da kan vi se for oss en gruppe menn som satt sammen og studerte en bunke med ulike og svært motstridende beretninger om denne Jesus. Da måtte de bli enige om hvilken Jesus de ville ha og hvilken Jesus de ikke ville ha. Altså valgte de ut det de selv likte best og laget en Jesus som var slik de ville ha ham. Det de ikke likte, den Jesus de ikke ville ha, forkastet de,fordømte som vranglære og prøvde å ødelegge og utslette alle spor etter.

Hvis kirkefedrene hadde tatt med alt som var skrevet om Jesus, ville vi trolig fått en helt annen Jesus og en helt annen kristendom.
Det du skriver her minner om debatten rundt Muftien.
Hva A og B skriver om NN kan gi forskjellig bilde.

Det er et mirakel at dersom kirkefedrene handler uledet at de klarte å komme fram til x antall bøker som ikke motsier hverandre og mot som er i full harmoni med tråden(e) i GT.

Fjernet fra hva?
Tvert i mot prøvde noen av dem å legge til ting a la
- siste versene i Markus
- om de 3 som vitner i himmelen
- apg 8:37
Ting som man etter hver ser er forsøk på å legge til osv.
Jeg antar du mener Muhammed, ikke en eller annen mufti.

At bøkene i Bibelen ikke motsier hverandre mer enn de faktisk gjør, er en sterk indikasjon på at kirkefedrene har luket vekk alt som ikke passet inn i den Bibelen de ville ha og som ikke stemte med den Jesus de ville ha.

Tomasevangeliet, Judasevangeliet, Filipevangeliet, Maria Magdalenas evangelium er jo like gamle som de kanoniske evangeliene, men de avviker sterkt fra dem og viser en Jesus som er svært forskjellig fra den Jesus vi kjenner.

Kirkefedrene fordømte Judasevangeliet som kjettersk allerede før år 200, da må de ha kjent til det. Når de likevel ikke tok det med i NT, viser det at de bevisst laget en Jesus som var slik de selv ønsket å ha ham. Den Jesus vi ser i Judasevangeliet og de andre utelatte evangeliene, var en Jesus de ikke ville vite av og som de forkastet.

Slett ikke noe mirakel og gudommelig ledelse, bare menn som sortere skrifter og tok det de likte og kastet det de ikke likte,

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: søn des 04, 2022 9:08 am
► Show Spoiler
Jeg antar du mener Muhammed, ikke en eller annen mufti.

At bøkene i Bibelen ikke motsier hverandre mer enn de faktisk gjør, er en sterk indikasjon på at kirkefedrene har luket vekk alt som ikke passet inn i den Bibelen de ville ha og som ikke stemte med den Jesus de ville ha.

Tomasevangeliet, Judasevangeliet, Filipevangeliet, Maria Magdalenas evangelium er jo like gamle som de kanoniske evangeliene, men de avviker sterkt fra dem og viser en Jesus som er svært forskjellig fra den Jesus vi kjenner.

Kirkefedrene fordømte Judasevangeliet som kjettersk allerede før år 200, da må de ha kjent til det. Når de likevel ikke tok det med i NT, viser det at de bevisst laget en Jesus som var slik de selv ønsket å ha ham. Den Jesus vi ser i Judasevangeliet og de andre utelatte evangeliene, var en Jesus de ikke ville vite av og som de forkastet.

Slett ikke noe mirakel og gudommelig ledelse, bare menn som sortere skrifter og tok det de likte og kastet det de ikke likte,
Nei, jeg mener denne: hvor det ikke var måte på ifølge deg hvem som snakket sant og hvem som ikke snakket sant.
Du brukte samme metode som du sier at kirkefedrene brukte.

Kirkefedrene måtte være noen glupinger uten like.
De hadde ikke tekstbehandlingsverktøy som i dag.
Selv i dag mente en så oppgående som Finnsannhet på vgd.no at det var en klar motsetning i beretninger om Jesus og mat i form av brød og fisker.
Dette er noe også ateister skriker opp om.
Men som jeg viste der på vgd.no var det slettes ikke det, men det krever da faktisk at man kan konkatenere ved hjelp av digitale verktøy.
Dette bare 1 av ørten slike forhold.

Så lagde de et selvmål av dimensjoner hvis det er slik du mener.
Man lærer at Peter var den første paven, innsatt i år 35.
Pave betyr far - og man sier at den til enhver sittende pave sitter på Peters stol.
Altså en gitt dominerende retning.
Morsomt - ikke sant?
Hvorfor morsomt?

Hvilket bibelvers motsier dette?
Som viser at det ikke var så smart...og da er nok din teori falsifisert allerede...

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: lør des 03, 2022 11:17 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør des 03, 2022 10:20 am
4:
Døden er en virkelighet som utspiller seg i en åndeverden hvor tiden står stille fra det øyeblikk døden inntreffer, og hvor man lever videre som ånd i en åndeverden hvor man går og venter på en dommedag som skal komme og avgjøre om du skal få leve videre i en himmelsk tilværelse i en evig lykke, eller om du skal gå inn i en evig fortapelse (som bare Gud vet hva består av).

(Med forbehold om at det kan komme flere spekulasjoner når jeg får tenkt meg om) :shock:
Hvis jeg forstår deg rett nå, mener du at du kan bli et slags spøkelse som venter på dommedag.

Hvis vi skal tro Åpenbaringen skal denne himmelsk tilværelse i en evig lykke (Det Nye jerusalem) få plass på et område som er 12 000 stadier langt og like bredt og høyt.Hvor lang en stadie var, er usikkert, rundt to meter? Himmelen er altså et kvadrat der hver side er rundt 24 km lang? Høyden skjønner jeg ikke, skal de frelste legges i høye stabler for å få plass til alle?

Ut fra beskrivelsen ser det ikke ut som et koselig sted, bare gull og edelsteiner og hvilken glede har man av det? Hvilken lykke gir det å gå på gater av rent gull? En natursti er da mye koseligere og mye bedre for føttene.

Det som er vanskelig å forstå, er hvordan du kan mene at Bibelens budskap er "Elsk din neste høyere enn deg selv" og samtidig snakke om evig fortapelse.

Hvor er nestekjærligheten her?:

"Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel."

Dette må også være godkjent og velsignet av Jesus:

"Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn. 16Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene."

Hvem er egentlig denne "din neste" som du skal elske høyere enn deg selv? Er "din neste" bare de som som oppfører seg slik du selv oppfører deg og bare gjør det du selv gjør?

Som du leser i mitt innlegg så er det fire spekulasjoner jeg driver med. Leseren av ditt svar til meg gis et inntrykk av at det er min
mening om døden jeg skriver om og det er ikke riktig, for det er en SPEKULASJON. En spekulasjon fordi ingen har vært i en eventuell tilstand etter døden og kommet tilbake og fortalt hvordan det ser ut der.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 420
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

fargerik skrev: tor okt 13, 2022 12:18 pm Den første som gidder å bevise at det er en gud og viser frem vesenet vinner.
(Jeg påstår at hele greia er noe som mennesker har oppfunnet)
Ingen kommer til å vinne. For det er komplett umulig å bevise objektivt eksistensen av noe som kun kan erfares subjektivt. Ordet (eller logos) kommer fra tankens ideelle verden, og det er dér det såkalte "Guds rike" befinner seg.

Materie er materie, ånd er ånd.

vaale

Legg inn av vaale »

return_of_drakkar skrev: ↑lør des 03, 2022 12:45 pm

Kirkefedrene måtte være noen glupinger uten like.
De hadde ikke tekstbehandlingsverktøy som i dag.
Selv i dag mente en så oppgående som Finnsannhet på vgd.no at det var en klar motsetning i beretninger om Jesus og mat i form av brød og fisker.
Dette er noe også ateister skriker opp om.
Men som jeg viste der på vgd.no var det slettes ikke det, men det krever da faktisk at man kan konkatenere ved hjelp av digitale verktøy.
Dette bare 1 av ørten slike forhold.
Det var betraktelig enklere å "korrigere" Bibelen før man hadde tekstbehandligsverktøy og millioner av kopier slengene rundt i hotellrom nedstøvede bokhyller og på mangfoldige elektroniske Bibler på nettet.. Presteskapet var de eneste som hadde tilgang til de få kopiene som fantes samt sto for kopieringen som var gjort av dem. Når det kommer til tidlige/orginale manuskripter har vi bare frimerkestore fragmenter igjen og kan på ingen måte garantere at dagens Bibel er synonym med originalen. Dette kan være åpenbare forfalskninger som historien om: Kvinnen som skulle steines men Jesus krevde at den som var uten syns skulle kaste første stein. Eller mer spekulative endringer som f.eks. vers som pekte på en treenighet.

At det er enklere å få en oversikt i dag for en lekmann er åpenbart, men det var spesialister, yrkesteologer, som sto for kopieringen. Disse hadde dedikert livet sitt til å studere skriftene og kunne med letthet ha sett motsigelser og "korrigert" disse slik Gud "egentlig" mente dem.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

vaale skrev: søn des 04, 2022 1:26 pm
return_of_drakkar skrev: ↑lør des 03, 2022 12:45 pm

Kirkefedrene måtte være noen glupinger uten like.
De hadde ikke tekstbehandlingsverktøy som i dag.
Selv i dag mente en så oppgående som Finnsannhet på vgd.no at det var en klar motsetning i beretninger om Jesus og mat i form av brød og fisker.
Dette er noe også ateister skriker opp om.
Men som jeg viste der på vgd.no var det slettes ikke det, men det krever da faktisk at man kan konkatenere ved hjelp av digitale verktøy.
Dette bare 1 av ørten slike forhold.
Det var betraktelig enklere å "korrigere" Bibelen før man hadde tekstbehandligsverktøy og millioner av kopier slengene rundt i hotellrom nedstøvede bokhyller og på mangfoldige elektroniske Bibler på nettet.. Presteskapet var de eneste som hadde tilgang til de få kopiene som fantes samt sto for kopieringen som var gjort av dem. Når det kommer til tidlige/orginale manuskripter har vi bare frimerkestore fragmenter igjen og kan på ingen måte garantere at dagens Bibel er synonym med originalen. Dette kan være åpenbare forfalskninger som historien om: Kvinnen som skulle steines men Jesus krevde at den som var uten syns skulle kaste første stein. Eller mer spekulative endringer som f.eks. vers som pekte på en treenighet.

At det er enklere å få en oversikt i dag for en lekmann er åpenbart, men det var spesialister, yrkesteologer, som sto for kopieringen. Disse hadde dedikert livet sitt til å studere skriftene og kunne med letthet ha sett motsigelser og "korrigert" disse slik Gud "egentlig" mente dem.
Da var de veldig flinke eller veldig heldige.
Fordi man unngikk feil og motsigelser, og alt stemte med GT.

Dessuten sirkulerte jo disse skriftene ut til menighetene i det 1.århundre.
Det ville bety at de som ikke var korrupte kunne se om noe var blitt korrupt.
Det var først mot slutten av det 1.århundre at det store frafallet begynte.
Og det er jo megamorsomt at de som skulle ha gjort som du skriver, et begynnende presteskap, ikke fikk vekk det som nettopp gikk i mot dem.
Så hva gikk feil for dem???

Selvsagt er det lettere med dagens digitale verktøy å se at alt stemmer enn det var for noen som ville jukse.

Når du sier at man ikke vet hva som opprinnelig stod, så er det et impotent argument!
Du skjønner sikkert hvorfor selv!

Augustine, for eksempel, var av den oppfatning at NT ble formet mens apostlene levde. Contra Faustum Man. 11.5) (A Faithful Version). etc.
Noen mener at en pave ratifiserte NTs omfang rundt ca år 400.
Morsomt da at pavedømmet med "far" på Peters stol - at ikke utsagnet om å kalle noen for "far" , slik paven sies å være --- ble tatt vekk...
Altså lik du argumenterer for, egentlig.

vaale

Legg inn av vaale »

Dessuten sirkulerte jo disse skriftene ut til menighetene i det 1.århundre.
Det ville bety at de som ikke var korrupte kunne se om noe var blitt korrupt.
Det var først mot slutten av det 1.århundre at det store frafallet begynte.
Og det er jo megamorsomt at de som skulle ha gjort som du skriver, et begynnende presteskap, ikke fikk vekk det som nettopp gikk i mot dem.
Så hva gikk feil for dem???
Tingen er at vi vet at deler av Bibelen ikke er hva den gir seg ut å være. Eksempler på dette er siste del av Markus evangeliet, originalen slutter med at kvinnene forlater graven og forteller INGEN at den er tom. Et annet eksempel er Paulus sine brev, Pastoralbrevene; (første og andre brev til Timoteus og Titusbrevet) er de fleste historikere (kristne inkludert) enige om at er forfalskninger.

Sannheten er at det verserte mange varianter av evangeliene, både de kanoniserte og andre evangelier (f.eks. Tomasevangeliet, Maria Magdalenas evangelium og Filipevangeliet + ca. 50 andre) som ikke ble godtatt av Nikea forsamlingen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

vaale skrev: søn des 04, 2022 4:19 pm
Sannheten er at det verserte mange varianter av evangeliene, både de kanoniserte og andre evangelier (f.eks. Tomasevangeliet, Maria Magdalenas evangelium og Filipevangeliet + ca. 50 andre) som ikke ble godtatt av Nikea forsamlingen.
Det ustyrtelig morsomme her er jo at påstått "hellige" tekster må godtas eller ha vært godtatt av høyst menneskelige figurer...

hvilket jo betyr at vurdering av andre - og/men like menneskelige figurer - kunne ført til at den sløydsamlinga som blir omtalt som "biber'n" kunne sett helt annerledes ut!

Mvh

BE
som nok kommer til å fortsette sin hedningtilværelse

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 11:55 am
Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 12:44 pm
► Show Spoiler
En hver påstand om et overnaturlig fenomen som ikke er målbar, observerbar eller på andre måter bevisbar iht. den vitenskaplige metode per i dag.

To påstander:

1. Det finnes en gud iht. koranens påstand og beskrivelser.
2. Det finnes guder iht. den greske mytologien.

Hvordan beviser man dette?
Hvordan motbeviser man dette?
Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.
Du kan svare på spørsmålet ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: søn des 04, 2022 5:09 pm
return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 11:55 am
Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 12:44 pm
► Show Spoiler
En hver påstand om et overnaturlig fenomen som ikke er målbar, observerbar eller på andre måter bevisbar iht. den vitenskaplige metode per i dag.

To påstander:

1. Det finnes en gud iht. koranens påstand og beskrivelser.
2. Det finnes guder iht. den greske mytologien.

Hvordan beviser man dette?
Hvordan motbeviser man dette?
Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.
Du kan svare på spørsmålet ;)
Ja, men det jeg spurte deg om er faktisk viktig for en videre agenda.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Funkhouser skrev: søn des 04, 2022 5:09 pm
return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 11:55 am
Funkhouser skrev: søn okt 30, 2022 12:44 pm
► Show Spoiler
En hver påstand om et overnaturlig fenomen som ikke er målbar, observerbar eller på andre måter bevisbar iht. den vitenskaplige metode per i dag.

To påstander:

1. Det finnes en gud iht. koranens påstand og beskrivelser.
2. Det finnes guder iht. den greske mytologien.

Hvordan beviser man dette?
Hvordan motbeviser man dette?
Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.
Du kan svare på spørsmålet ;)
Hva med gudene i DGT?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: søn des 04, 2022 5:35 pm
Funkhouser skrev: søn des 04, 2022 5:09 pm
return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 11:55 am

Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.
Du kan svare på spørsmålet ;)
Ja, men det jeg spurte deg om er faktisk viktig for en videre agenda.
Du får legge frem saken din da, så ser vi. Vi vet alle sannsynligheten for kron og mynt i et myntkast (gitt at mynten er balansert).

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Arne Magnus Aasen skrev: man des 05, 2022 9:32 am
Funkhouser skrev: søn des 04, 2022 5:09 pm
return_of_drakkar skrev: søn nov 20, 2022 11:55 am

Vi kan starte med en lek, da du snakket om sannsynligheter for en tid tilbake.
Du kan svare på spørsmålet ;)
Hva med gudene i DGT?
Hvordan beviser man hen?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:02 pm
return_of_drakkar skrev: søn des 04, 2022 5:35 pm
Funkhouser skrev: søn des 04, 2022 5:09 pm

Du kan svare på spørsmålet ;)
Ja, men det jeg spurte deg om er faktisk viktig for en videre agenda.
Du får legge frem saken din da, så ser vi. Vi vet alle sannsynligheten for kron og mynt i et myntkast (gitt at mynten er balansert).
Du snakker om 50-50.
Men svaret ditt er altfor unøyaktig.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:19 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:02 pm
return_of_drakkar skrev: søn des 04, 2022 5:35 pm

Ja, men det jeg spurte deg om er faktisk viktig for en videre agenda.
Du får legge frem saken din da, så ser vi. Vi vet alle sannsynligheten for kron og mynt i et myntkast (gitt at mynten er balansert).
Du snakker om 50-50.
Men svaret ditt er altfor unøyaktig.
Hvorfor kommer du ikke til poenget?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:21 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:19 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:02 pm

Du får legge frem saken din da, så ser vi. Vi vet alle sannsynligheten for kron og mynt i et myntkast (gitt at mynten er balansert).
Du snakker om 50-50.
Men svaret ditt er altfor unøyaktig.
Hvorfor kommer du ikke til poenget?
Så er vi enige om en balansert mynt.
Kron på den ene siden og mynt på den andre siden.
Men hva mer kreves?

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:23 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:21 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:19 pm

Du snakker om 50-50.
Men svaret ditt er altfor unøyaktig.
Hvorfor kommer du ikke til poenget?
Så er vi enige om en balansert mynt.
Kron på den ene siden og mynt på den andre siden.
Men hva mer kreves?
Fortell?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:26 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:23 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:21 pm

Hvorfor kommer du ikke til poenget?
Så er vi enige om en balansert mynt.
Kron på den ene siden og mynt på den andre siden.
Men hva mer kreves?
Fortell?
Prøv å tenke det.
Det er lettere enn man tror, men man tenker ikke over det, altså de fleste.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:28 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:26 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:23 pm

Så er vi enige om en balansert mynt.
Kron på den ene siden og mynt på den andre siden.
Men hva mer kreves?
Fortell?
Prøv å tenke det.
Det er lettere enn man tror, men man tenker ikke over det, altså de fleste.
Dette er ikke et klasserom, et forum funker veldig mye bedre hvis du legger frem argumentet ditt uten at jeg skal delta. Så skal jeg ta meg av å svare deg ;)

Jeg antar du vil frem til at noen må kaste mynten, og dra inn en gud?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:32 pm
return_of_drakkar skrev: man des 05, 2022 5:28 pm
Funkhouser skrev: man des 05, 2022 5:26 pm

Fortell?
Prøv å tenke det.
Det er lettere enn man tror, men man tenker ikke over det, altså de fleste.
Dette er ikke et klasserom, et forum funker veldig mye bedre hvis du legger frem argumentet ditt uten at jeg skal delta. Så skal jeg ta meg av å svare deg ;)

Jeg antar du vil frem til at noen må kaste mynten, og dra inn en gud?
Du er inne på noe i din siste setning.
Men det handler ikke om å trekke inn en "gud".

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Er ikke så mange som har trua på ateisme, har trua på meg selv jeg(holder i massevis)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»