Forhandlinger med Russland.

Svar
Cochise
Innlegg: 343

Forhandlinger med Russland.

Legg inn av Cochise »

Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-

DennisB

Legg inn av DennisB »

Cochise skrev: ons okt 12, 2022 12:42 pm Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-
Min første tanke er at bestanden ikke tar skade om gjeldene avtaler videreføres inntil disse forhandlingene kan gjenopptas. Så jeg synes vi bør utsette dem inntil videre. Aller helst til etter krigen, men det bør vurderes om krigen drøyer ut i tid.

Dette er selvsagt svært viktige punkter for Norge, som jeg føler kommer litt på utsiden av denne krigen.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

DennisB skrev: ons okt 12, 2022 12:47 pm
Cochise skrev: ons okt 12, 2022 12:42 pm Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-
Min første tanke er at bestanden ikke tar skade om gjeldene avtaler videreføres inntil disse forhandlingene kan gjenopptas. Så jeg synes vi bør utsette dem inntil videre. Aller helst til etter krigen, men det bør vurderes om krigen drøyer ut i tid.

Dette er selvsagt svært viktige punkter for Norge, som jeg føler kommer litt på utsiden av denne krigen.
DennisB skrev: ons okt 12, 2022 12:47 pm
Cochise skrev: ons okt 12, 2022 12:42 pm Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-
Min første tanke er at bestanden ikke tar skade om gjeldene avtaler videreføres inntil disse forhandlingene kan gjenopptas. Så jeg synes vi bør utsette dem inntil videre. Aller helst til etter krigen, men det bør vurderes om krigen drøyer ut i tid.

Dette er selvsagt svært viktige punkter for Norge, som jeg føler kommer litt på utsiden av denne krigen.
Ja, det er svært viktig for Norge, ikke mindre viktig for Russland. Betyr store inntekter for begge.
Jeg vet ikke hvor lett man kan "videreføre" forrige avtale, dette er jo basert på forskning på fiskebestandene og forandrer seg fra år til år. Hvis de to landene ikke kommer til en avtale om forvaltningen, kan russerne fiske fritt og vilt. Det ligger også nok av trålere fra Europa rundt klare til å kaste seg over torsk og reker.

En fortsatt fornuftig forvaltning innebærer altså samarbeid med Russland. Jeg leser her inne at vi skal hate russere til evig tid, ihvertfall noen tiår.
Tåler vi å samarbeide med orcene og beistene...?
Eller er jeg en "to-sider" for i det hele tatt å tenke tanken?

cochise-

DennisB

Legg inn av DennisB »

Cochise skrev: ons okt 12, 2022 2:17 pm
DennisB skrev: ons okt 12, 2022 12:47 pm
Cochise skrev: ons okt 12, 2022 12:42 pm Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-
Min første tanke er at bestanden ikke tar skade om gjeldene avtaler videreføres inntil disse forhandlingene kan gjenopptas. Så jeg synes vi bør utsette dem inntil videre. Aller helst til etter krigen, men det bør vurderes om krigen drøyer ut i tid.

Dette er selvsagt svært viktige punkter for Norge, som jeg føler kommer litt på utsiden av denne krigen.
DennisB skrev: ons okt 12, 2022 12:47 pm
Cochise skrev: ons okt 12, 2022 12:42 pm Om to uker møtes Norge og Russland til forhandlinger om forvaltningen av ressursene
i Barentshavet.
Er dette noe som kan/bør gjennomføres i dagens situasjon?
Jeg mener ja - samarbeidet med Russland berget i sin tid den arktiske torskestammen,
det er jævli mye mat det er snakk om.

Men så er det dette med å forhandle med orker og beist som skal hates til evig tid.
Synspunkter?

cochise-
Min første tanke er at bestanden ikke tar skade om gjeldene avtaler videreføres inntil disse forhandlingene kan gjenopptas. Så jeg synes vi bør utsette dem inntil videre. Aller helst til etter krigen, men det bør vurderes om krigen drøyer ut i tid.

Dette er selvsagt svært viktige punkter for Norge, som jeg føler kommer litt på utsiden av denne krigen.
Ja, det er svært viktig for Norge, ikke mindre viktig for Russland. Betyr store inntekter for begge.
Jeg vet ikke hvor lett man kan "videreføre" forrige avtale, dette er jo basert på forskning på fiskebestandene og forandrer seg fra år til år. Hvis de to landene ikke kommer til en avtale om forvaltningen, kan russerne fiske fritt og vilt. Det ligger også nok av trålere fra Europa rundt klare til å kaste seg over torsk og reker.

En fortsatt fornuftig forvaltning innebærer altså samarbeid med Russland. Jeg leser her inne at vi skal hate russere til evig tid, ihvertfall noen tiår.
Tåler vi å samarbeide med orcene og beistene...?
Eller er jeg en "to-sider" for i det hele tatt å tenke tanken?

cochise-
Nei, du er ingen "tosider" som mener det, langt i fra. Som nevnt, jeg synes dette kommer litt på siden av denne krigen, fordi, som du helt rett påpeker, det er svært viktige bestandmessige hensyn å ta i Barentshavet. Dette er jo ting som i utgangspunktet gjelder kloden vår, og vår matforsyning i framtida, og da kan vi godt ta den diskusjonen nå.

Jeg er usikker på hvordan avtalen lyder, om den gjelder til ny avtale foreligger. Gjør den det, så synes jeg godt vi kan vente litt, dersom det ikke betyr en fare for standen slik den er i dag. Det har vel forskere oversikt over.

Det sagt, om forhandlingene kommer i gang til avtalt tid, så klager jeg ikke på det heller.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Man kan vel forsøke, men man må vite at hvis russerne ikke følger noen avtaler hvis dem finner ut at noe annet er bedre.

William_S

Legg inn av William_S »

Dette er nok litt på siden av krigen som flere påpeker. En bærekraftig forvaltning av fiskebestanden er nok faktisk noe Russland og Norge har felles interesser om. Russland deler både en maritim og landegrense mot Norge oppe i det værharde nord så et visst samarbeid på noen områder må man ha. Russland forsvinner ikke som et naboland.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

William_S skrev: tor okt 13, 2022 9:15 am Dette er nok litt på siden av krigen som flere påpeker. En bærekraftig forvaltning av fiskebestanden er nok faktisk noe Russland og Norge har felles interesser om. Russland deler både en maritim og landegrense mot Norge oppe i det værharde nord så et visst samarbeid på noen områder må man ha. Russland forsvinner ikke som et naboland.
På siden av krigen - vel...
Fiske i Barentshavet er en stor og viktig inntektskilde for Russland.
Inntekt og mat som satt på spissen benyttes til å forlenge krigen...
Jeg er bare litt nysgjerrig hvor langt vår egen, skal vi si "kampvilje" går.
Vi boikotter med iver kultur- og idrettsarrangement hvis Russland deltar. (Noe jeg forøvrig er fullt ut enig i).
Men vi setter oss til forhandlingsbordet når det gjelder økonomisk samarbeid mens krigen fortsatt raser
som verst, og vi tillater fortsatt russiske fartøy å levere fisk i Norge - riktignok nå med noen begrensninger.
Det gjelder jo arbeidsplasser og vår økonomi forstås...?

For meg synes det å være noen paradoks her...?

cochise-

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Cochise skrev: tor okt 13, 2022 12:10 pm
William_S skrev: tor okt 13, 2022 9:15 am Dette er nok litt på siden av krigen som flere påpeker. En bærekraftig forvaltning av fiskebestanden er nok faktisk noe Russland og Norge har felles interesser om. Russland deler både en maritim og landegrense mot Norge oppe i det værharde nord så et visst samarbeid på noen områder må man ha. Russland forsvinner ikke som et naboland.
På siden av krigen - vel...
Fiske i Barentshavet er en stor og viktig inntektskilde for Russland.
Inntekt og mat som satt på spissen benyttes til å forlenge krigen...
Jeg er bare litt nysgjerrig hvor langt vår egen, skal vi si "kampvilje" går.
Vi boikotter med iver kultur- og idrettsarrangement hvis Russland deltar. (Noe jeg forøvrig er fullt ut enig i).
Men vi setter oss til forhandlingsbordet når det gjelder økonomisk samarbeid mens krigen fortsatt raser
som verst, og vi tillater fortsatt russiske fartøy å levere fisk i Norge - riktignok nå med noen begrensninger.
Det gjelder jo arbeidsplasser og vår økonomi forstås...?

For meg synes det å være noen paradoks her...?

cochise-
Dette er vel et stykke forbi kun økonomi. Torsken er utrydningstruet. Får jeg en torsk nede på brygga her, så skal den hives ut igjen, så ille har det blitt.

Norge går vel til slike forhandlinger med dette som hovedtema.

William_S

Legg inn av William_S »

Russland er uansett vårt naboland på godt og vondt..faren for at de skulle invadere militært her er liten mtp NATO medlemskapet. Dessuten er de nok lite i stand til å finne på noe mer bøll på en stund etter å ha gått seg fast i Ukraina. Ar de vil finne på mindre bølleting som feks sjøkabler er det lite tvil om.. Men så har også Russland og Norge et ansvar for søk og redning i nordområdene. Går dette samarbeidet skeis vil det sette samtlige som ferdes i dette området i fare. Og det er mye fiskebåter og lignende

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

greyserpent skrev: tor okt 13, 2022 12:19 pm
Cochise skrev: tor okt 13, 2022 12:10 pm
William_S skrev: tor okt 13, 2022 9:15 am Dette er nok litt på siden av krigen som flere påpeker. En bærekraftig forvaltning av fiskebestanden er nok faktisk noe Russland og Norge har felles interesser om. Russland deler både en maritim og landegrense mot Norge oppe i det værharde nord så et visst samarbeid på noen områder må man ha. Russland forsvinner ikke som et naboland.
På siden av krigen - vel...
Fiske i Barentshavet er en stor og viktig inntektskilde for Russland.
Inntekt og mat som satt på spissen benyttes til å forlenge krigen...
Jeg er bare litt nysgjerrig hvor langt vår egen, skal vi si "kampvilje" går.
Vi boikotter med iver kultur- og idrettsarrangement hvis Russland deltar. (Noe jeg forøvrig er fullt ut enig i).
Men vi setter oss til forhandlingsbordet når det gjelder økonomisk samarbeid mens krigen fortsatt raser
som verst, og vi tillater fortsatt russiske fartøy å levere fisk i Norge - riktignok nå med noen begrensninger.
Det gjelder jo arbeidsplasser og vår økonomi forstås...?

For meg synes det å være noen paradoks her...?

cochise-
Dette er vel et stykke forbi kun økonomi. Torsken er utrydningstruet. Får jeg en torsk nede på brygga her, så skal den hives ut igjen, så ille har det blitt.

Norge går vel til slike forhandlinger med dette som hovedtema.
Nå kan jeg spille litt djevelens advokat her, og påpeke at ukrainere er utrydningstruet...?
Det rapporteres ihvertfall fra områder som er frigjort etter russisk okkupasjon at språket på bakken fra russiske soldater og deres allierte var at "vi skal gjøre dere til russere, eller drepe dere".
Men du har selvsagt rett - dvs den arktiske torskestammen er faktisk ganske sterk nå, etter fornuftig forvaltning og kontroll av Russland og Norge i ca 50 år vel. Så fisker du andre steder enn Oslofjorden o.l. kan du med god samvittighet beholde og ete eventuell torsk du får.

cochise-

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

William_S skrev: tor okt 13, 2022 12:37 pm Russland er uansett vårt naboland på godt og vondt..faren for at de skulle invadere militært her er liten mtp NATO medlemskapet. Dessuten er de nok lite i stand til å finne på noe mer bøll på en stund etter å ha gått seg fast i Ukraina. Ar de vil finne på mindre bølleting som feks sjøkabler er det lite tvil om.. Men så har også Russland og Norge et ansvar for søk og redning i nordområdene. Går dette samarbeidet skeis vil det sette samtlige som ferdes i dette området i fare. Og det er mye fiskebåter og lignende

Som du sier, Russland er vår fysiske nabo. Vi har felles interesser, og vi blir den tapende part hvis vi terminerer alt samarbeid.

SAR-samarbeidet er viktig ja. Har faktisk selv vært med på flere felles øvelser med russerne, men det var før Putin...
Så spørs det om vi kan/bør samarbeide med orcer og beist da...
Får håpe Russland ikke tyr til kjernevåpen - skjer det, er vi inne enten vi vil eller ikke.

cochise-

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»