Justisministeren prioriterer kjendisfest

Svar
Solvgutt1

Re: Justisministeren prioriterer kjendisfest

Legg inn av Solvgutt1 »

fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:20 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:18 am
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:11 am
Åh, beklager. Jeg så ikke at du hadde kommet meg i forkjøpet.
Men uansett bør vel kanskje slikt ta litt av brodden fra korstoget mot Mehl. Etter min mening.
Ja, som datasikkerhetseksperten Chris Dale er inne på, her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt.
Ja. Absolutt enig.
Mobilen er ugradert. Det betyr vel at man behandler den som om den kan bli hacket til enhver tid. Hvor viktig er det da å unngå apper som TikTok? Kineserne kan angivelig slå på kamera og mikrofon på mobilen når de vil. Men hva så? Hva er problemet med dette? Hva skal de få ut å gjøre det? Det avhenger jo av hvordan mobilen brukes eller. Er den med på møter med hemmelig innhold? Brukes den til å behandle sensitiv informasjon? Jeg regner med at regjeringsmedlemmer har sikkerhetsrutiner på dette også. Hvor godt grunnlag har man til å vurdere det digitale sikkerhetsopplegget uten å kjenne til hele opplegget?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 12:20 pm
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:20 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:18 am

Ja, som datasikkerhetseksperten Chris Dale er inne på, her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt.
Ja. Absolutt enig.
Mobilen er ugradert. Det betyr vel at man behandler den som om den kan bli hacket til enhver tid. Hvor viktig er det da å unngå apper som TikTok? Kineserne kan angivelig slå på kamera og mikrofon på mobilen når de vil. Men hva så? Hva er problemet med dette? Hva skal de få ut å gjøre det? Det avhenger jo av hvordan mobilen brukes eller. Er den med på møter med hemmelig innhold? Brukes den til å behandle sensitiv informasjon? Jeg regner med at regjeringsmedlemmer har sikkerhetsrutiner på dette også. Hvor godt grunnlag har man til å vurdere det digitale sikkerhetsopplegget uten å kjenne til hele opplegget?
Kineserne skal visstnok være ubegripelig interessert i nærbilder av leppestift, sminke og andre interessante småtterier som ligger i damevesker, sammen med mobiler og apper :)

ulefos

Legg inn av ulefos »

Bliss skrev: ons des 21, 2022 5:37 pm [Jeg synes det er utrolig naivt at Statsministerens kontor ikke har gitt sine statsråder klar beskjed om å ikke laste ned TikTok. Er det ingen voksne hjemme? Kort fortalt så er dette uforståelig, sier Almeland til Dagbladet.
jeg syns kanskje det er enda mer rart om dette ikke ble kommunisert den dagen de fikk utdelt tjenestetelefonen, i min verden er det IT-folkene som må ha dette som en fast oppgave, sikkerhet på telefon og PC er vel en av de vesentligste oppgavene de driver med, på den måten sikrer man seg at også nye statsråder som kommer til får de samme tydelige forventningene til hvordan statsråder skal opptre i en digital verden

og dette sier jeg ikke for å forsvare noen, jeg syns bare at denne oppgaven burde ligge der den hører hjemme, og for alt jeg vet gjør den også det, jeg vil tro at de også kan legge begrensninger på hva slags opper man kan laste ned, enda bedre om de har lastet ned helt nødvendige apper og gjort det umulig å laste ned oe på egen hånd

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:24 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/in ... /15480392/

Erna Solberg hadde selv TikTok på tjenestemobilen som statsminister, men hadde visst glemt det og påstod derfor gjentatte ganger at hun aldri har hatt TikTok. For en patetisk dame.
jeg har vondt for å tro at dette er noe man vil glemme, spesielt med et så godt hode som hun har, og da bruker jeg andre ord enn glemme for å beskrive det

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bare å gå av før hun blir kastet... Idiotisk av Støre å ansette en dame som heller vil være på sosiale medier og menge seg med kjendiser, i stedet for å ansette en person som folk flest har tillit til...

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/no ... /15481290/

guru

Legg inn av guru »

ulefos skrev: lør feb 04, 2023 6:37 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:24 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/in ... /15480392/

Erna Solberg hadde selv TikTok på tjenestemobilen som statsminister, men hadde visst glemt det og påstod derfor gjentatte ganger at hun aldri har hatt TikTok. For en patetisk dame.
jeg har vondt for å tro at dette er noe man vil glemme, spesielt med et så godt hode som hun har, og da bruker jeg andre ord enn glemme for å beskrive det
Dette var jo offentlig i media i 2020. Det gir jo ingen mening å nå skulle avvise det når det stod svart på hvitt da. Klarer rett og slett ikke se hva hun skulle oppnå ved å bevisst benekte noe i dag som ble offentlig kjent tidligere.

Det er jo slett ikke bra at Solberg og co også hadde Tik-Tok på telefonen sin, men de var i det minste åpen om det da, og de aktuelle politikerne slettet appen. Det største problemet for Mehl er jo at hun har løyet i flere måneder om dette. Hadde hun innrømmet det umiddelbart og slettet appen, hadde det vært tilsvarende som den forrige regjeringen gjorde. Hun hadde fått litt kjeft, men mest av alt hadde Regjeringen fått kritikk for å ikke ha retningslinjer. Men hun velger altså den uærlige veien i stedet. Motivet for dette kjenner ingen, men det sitter vel langt inn for henne å måtte gi slipp på appen når det viktigste for henne å menge seg med kjendiser på rød løper og være aktiv på sosiale medier.

Og det er nettopp dette som skaper politikerforakten. Denne uærligheten som er gjennomsyret i ALLE partier på Stortinget. De vrir og vender på sannheter og serverer løgner til folket for å redde sine egne skinn. De meler sin egen kake, og prøver å berike seg mest mulig både på penger og makt. Bare å se på pendlerbolig-skandalen. Det er bare tragisk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

guru skrev: man feb 06, 2023 6:32 am
ulefos skrev: lør feb 04, 2023 6:37 pm
Solvgutt1 skrev: fre feb 03, 2023 11:24 pm https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/in ... /15480392/

Erna Solberg hadde selv TikTok på tjenestemobilen som statsminister, men hadde visst glemt det og påstod derfor gjentatte ganger at hun aldri har hatt TikTok. For en patetisk dame.
jeg har vondt for å tro at dette er noe man vil glemme, spesielt med et så godt hode som hun har, og da bruker jeg andre ord enn glemme for å beskrive det
Dette var jo offentlig i media i 2020. Det gir jo ingen mening å nå skulle avvise det når det stod svart på hvitt da. Klarer rett og slett ikke se hva hun skulle oppnå ved å bevisst benekte noe i dag som ble offentlig kjent tidligere.

Det er jo slett ikke bra at Solberg og co også hadde Tik-Tok på telefonen sin, men de var i det minste åpen om det da, og de aktuelle politikerne slettet appen. Det største problemet for Mehl er jo at hun har løyet i flere måneder om dette. Hadde hun innrømmet det umiddelbart og slettet appen, hadde det vært tilsvarende som den forrige regjeringen gjorde. Hun hadde fått litt kjeft, men mest av alt hadde Regjeringen fått kritikk for å ikke ha retningslinjer. Men hun velger altså den uærlige veien i stedet. Motivet for dette kjenner ingen, men det sitter vel langt inn for henne å måtte gi slipp på appen når det viktigste for henne å menge seg med kjendiser på rød løper og være aktiv på sosiale medier.

Og det er nettopp dette som skaper politikerforakten. Denne uærligheten som er gjennomsyret i ALLE partier på Stortinget. De vrir og vender på sannheter og serverer løgner til folket for å redde sine egne skinn. De meler sin egen kake, og prøver å berike seg mest mulig både på penger og makt. Bare å se på pendlerbolig-skandalen. Det er bare tragisk.
De var ærlig om det da fordi det ikke var noen oppmerksomhet rundt det. Nå som det har blitt mye ubalansert hype rundt risikoen ved TikTok, så har denne ærligheten forsvunnet. Erna påstod til og med at hun ikke hadde hatt TikTok, som er hakket mer uærlig enn å nekte å svare.(Noe som jo var et svar i seg selv).

Nå bør fokuset rettes mot andre apper. Og hvorvidt regjeringsmedlemmer og andre myndighetspersoner burde ha det eller ikke.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Eneste måten å komme nogenlunde ut av å bruke shit tok: Skaff en billig android tlf som du rooter. Lag en fake mailadresse, yahoo sine er fine, skaff et kontantkort som man registrerer på noen andre,

Sett i gang

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

HarryH skrev: fre feb 03, 2023 12:49 pm Merkelig at Mehl fortsatt er statsråd. Hva har hun på Støre?
Nå er jo Støre handlingslammet uansett. Fyren lever jo i en konstant tåke. Får ikke til noenting, tviler på at han bryr seg om Mehl’s mobilbruk når han ikke bryr seg om at Norsk næringsliv går under pga strømpolitikken hans.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:18 am
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:11 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 11:04 am

Det er artikkelen jeg har sitert fra og linket til like over her. Har også lest den. Tror Arnstad er inne på noe når hun uttaler:

"Marit Arnstad fra Senterpartiet har ikke appen selv: – Men, slik situasjonen er nå så tror jeg ikke du får noen ærlige svar på at man har hatt appen tidligere og deretter slettet den, bemerker Arnstad."
Åh, beklager. Jeg så ikke at du hadde kommet meg i forkjøpet.
Men uansett bør vel kanskje slikt ta litt av brodden fra korstoget mot Mehl. Etter min mening.
Ja, som datasikkerhetseksperten Chris Dale er inne på, her er det IT-avdelingen som ikke gjør jobben sin. Det blir feil å peke på enkeltpolitikere, her er det IT-avdelingen eller Nasjonal sikkerhetsmyndighet som burde ha hatt bedre oversikt.
Helt enig. At egne enheter som kun skal brukes i jobb sammenheng ikke har sperre for å laste ned alt mulig av apper er veldig rart.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør feb 04, 2023 10:54 am
Justice 97 skrev: lør feb 04, 2023 10:47 am
Solvgutt1 skrev: lør feb 04, 2023 9:50 am
«Enn for eksempel Instagram». Hva med Facebook, som jeg viste til?

Nå viser det seg at det var helt vanlig med TikTok i den forrige regjeringen, men dette er altså noe dagens justisminister må gå for?
Instagram og Facebook har som nevnt samme eier, regner med Meta samler inn omtrent det samme av informasjon for tjenestene sine, uten at jeg vet det, men det gjør ikke du heller. Videre kan jeg ikke se at jeg har krevd at justisministeren skal gå noen steder på grunn av TikTok på telefonen, så det får du nesten ta med noen som har uttrykt en slik mening.

Tenker jeg setter sluttstrek her for min del, siden 2 solide kilder fra 2023 greit trumfer en debattant fra FD og en gammel artikkel fra 2013 når det kommer til sikkerhetsspørsmål for sosiale medier i 2023. Vil du kverulere videre om Facebook i forhold til TikTok, får det bli med noen andre.
TV2 har fulgt opp saken, og spurt alle politikere på Stortinget.
Liste nederst i artikkelen.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/di ... /15476625/
Tenk om TV2, mediene og opposisjonen kunne fulgt opp Norges åpne grense til Russland, frie tilgang for russiske båter i norske havner (som eneste vestlige land) og ellers fritt leide i norske farvann inkl. oppankring i nærheten av forsvarsanlegg og samfunnskritiske olje -olje gassinstallasjoner. Samt ikke minst Equinors ansatte fra land som Russland, Iran og Kina med tilgang til kart over gassledninger og det de ønsker.

Men, neida - det er den jævla mobilen til Mehl som opptar sinnene deres.
Drit i at Norge ligger helt åpent for rov og ran fra fiendtlige nasjoner. For all del ikke gjør noe farlig - som å konfrontere russere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: tir feb 07, 2023 11:56 pm Som sagt, hovedproblemet er nok ikke at Mehl brukte TikTok, men at hun nektet å informere Stortinget. Det er det hun sliter med å forklare.
Stortinget burde bry seg om viktigere saker.
Som nevnt i forrige kommentar (Russland), samt strømpriskrisen, drivstoffpriskrisen og bedrifter som blir lagt ned for alltid på grunn av at ingenting gjøres med dette.

Dette her er bare pinlig av stortinget og mediene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: ons feb 08, 2023 12:16 am
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:01 am
Malacay skrev: tir feb 07, 2023 11:56 pm Som sagt, hovedproblemet er nok ikke at Mehl brukte TikTok, men at hun nektet å informere Stortinget. Det er det hun sliter med å forklare.
Stortinget burde bry seg om viktigere saker.
Som nevnt i forrige kommentar (Russland), samt strømpriskrisen, drivstoffpriskrisen og bedrifter som blir lagt ned for alltid på grunn av at ingenting gjøres med dette.

Dette her er bare pinlig av stortinget og mediene.
Det er vel pinlig av Mehl også ?
Joda, men det er proporsjonene og prioriteringene jeg reagerer på.
Andre mye viktigere og pinligere forhold (for Norge) blir feid under teppet.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:25 am
Malacay skrev: ons feb 08, 2023 12:16 am
Neptun skrev: ons feb 08, 2023 12:01 am

Stortinget burde bry seg om viktigere saker.
Som nevnt i forrige kommentar (Russland), samt strømpriskrisen, drivstoffpriskrisen og bedrifter som blir lagt ned for alltid på grunn av at ingenting gjøres med dette.

Dette her er bare pinlig av stortinget og mediene.
Det er vel pinlig av Mehl også ?
Joda, men det er proporsjonene og prioriteringene jeg reagerer på.
Andre mye viktigere og pinligere forhold (for Norge) blir feid under teppet.
Dagbladet har hatt noen hundrede oppslag om den farlige og udugelige justisministeren, i hovedsak "hun vil ikke svare". Tror at stortinget var nødt til, av hensyn til Dagbladet, å kalle ministeren inn på teppet for å legge seg flat.
Dette er de viktige hensyn i denne saken, en kjempestor sak for de spesielt interesserte, mye større enn sakene du nevner.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Koskinen skrev: tir feb 07, 2023 10:07 am
Nå er jo Støre handlingslammet uansett. Fyren lever jo i en konstant tåke. Får ikke til noenting, tviler på at han bryr seg om Mehl’s mobilbruk når han ikke bryr seg om at Norsk næringsliv går under pga strømpolitikken hans.
har norsk næringsliv gått nedenom og hjem?

ulefos

Legg inn av ulefos »

guru skrev: man feb 06, 2023 6:32 am
Det er jo slett ikke bra at Solberg og co også hadde Tik-Tok på telefonen sin, men de var i det minste åpen om det da, og de aktuelle politikerne slettet appen.
mener du virkelig at Erna Solberg var åpen om at hun hadde TikTok på mobilen når hun nektet for det, at hun måtte endre forklaring hjelper ikke på "ærligheten"

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Man får altså daglig bekreftelse på teorien om at det er en øvre grense for IQ og sunn fornuft som ikke kan overskrides om man vil være medlem i Sp. Ikke er den spesielt høy heller.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Da er det vell bare å fortsette med att hun bare får tryn fordi hun er en ung blondine. :)

ulefos

Legg inn av ulefos »

SanctusUnum skrev: tir feb 21, 2023 7:30 pm Man får altså daglig bekreftelse på teorien om at det er en øvre grense for IQ og sunn fornuft som ikke kan overskrides om man vil være medlem i Sp. Ikke er den spesielt høy heller.
hvor langt har du opp til den grensen?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Tenker hun kan gå tilbake til reality, det er passende nivå for dette brødhuet..

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Hetfield skrev: ons mar 22, 2023 10:18 am Tenker hun kan gå tilbake til reality, det er passende nivå for dette brødhuet..
Jeg har aldri hatt noe i nærheten av tillit til denne damen, som nærmest gikk bananas på grunn av noen ulvesilhuetter på melkekartongene i desember 2017.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Vi tåler vel et gjensyn med politiministerens eventyr på TikTok? Helt sikker på at Mehl holdt en kruttsterk og tankevekkende apell til FN under sitt New York-besøk, selv om hun velger å fokusere på closeups av ræva si i TikTok-videoen:
► Show Spoiler
Eivind Trædal svarer med en innertier av en parodi:
► Show Spoiler

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Hvis FrP skal inn i regjering igjen og etter sedvane kommer til å sikle etter den posten så er det definitivt utsikter til at vi kommer til å savne rumpa til Mehl.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GM ... sexsistisk

Hvor ekstremt lite oppdatert og i kontakt med det politiske klimaet må man være for å tro at Støre ikke ville blitt slaktet for en slik video? Støre ble slaktet fordi han la ut et påskebilde der han satt på en skinnfell.
Sist redigert av Solvgutt1 den fre mai 26, 2023 2:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Emilie har vært en stor fadese. Fatter ikke at det er mulig. Rumpevideoer på tiktok er bare kronen på verket.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Fersk spikersuppe med Mehlboller.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: fre mai 26, 2023 2:23 pm https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GM ... sexsistisk

Hvor ekstremt lite oppdatert og i kontakt med det politiske klimaet må man være for å tro at Støre ikke ville blitt slaktet for en slik video? Støre ble slaktet fordi han la ut et påskebilde der han satt på en skinnfell.
Det er Selma Moren..

Hun er ganske enkel.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hetfield skrev: fre mai 26, 2023 2:59 pm
Solvgutt1 skrev: fre mai 26, 2023 2:23 pm https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GM ... sexsistisk

Hvor ekstremt lite oppdatert og i kontakt med det politiske klimaet må man være for å tro at Støre ikke ville blitt slaktet for en slik video? Støre ble slaktet fordi han la ut et påskebilde der han satt på en skinnfell.
Det er Selma Moren..

Hun er ganske enkel.
Ja, men det får da være måte på. De reaksjonene Mehl har fått er ingenting i forhold til det skredet av hat og latterliggjøring Støre ville møtt hvis han hadde lagt ut en så fjortissaktig og pinlig video fra FN.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Solvgutt1 skrev: fre mai 26, 2023 2:23 pm https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GM ... sexsistisk

Hvor ekstremt lite oppdatert og i kontakt med det politiske klimaet må man være for å tro at Støre ikke ville blitt slaktet for en slik video? Støre ble slaktet fordi han la ut et påskebilde der han satt på en skinnfell.
Det må være den dummeste kommentaren jeg har lest i VG på en stund - en rimelig stor grad av hersketeknikk å avfeie kritikken med at det er bare en ung kvinne som ville fått slik kritikk. Kritikken går på innholdet i snutten - og i det hele tatt at hun holder på med dette...

Dessuten - hvorfor er ikke kritikken mot hennes alder saklig? Jeg mener den i høy grad er saklig. Det er ikke uten grunn at det nesten ikke finnes ledere av større bedrifter/organisasjoner i denne alderen. Det er fordi at erfaring faktisk er en kvalifikasjon. Det gjelder også for stasråder.

Dessuten - hvorfor skal man ikke ta hensyn til kritikken - mange har rett og slett mindre tillit til en minister som prioriterer TikTok og kjendisfester i stedet for å holde på med viktige saker. Det er påfallende mange ganger hun ikke har villet stille opp i debatter.

Hun er åpenbart usikker på seg selv - det ser man også de gangene hun stiller opp, hun er flink og kan snakke - men det hele virker regissert, upersonlig og hun fremstår ikke med en person med tilstrekkelig personlig modenhet for en av regjeringens viktigste posisjoner.
Sist redigert av DoktorS den fre mai 26, 2023 5:11 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Utrolig at det er en hetsekampanje mot en intelligent og smart statsråd bare på grunn av at hun ser bra ut og har en veltrent kropp. Faen for en gjeng tapere.
Dama var med på en realityserie som ble spilt inn FØR hun ble statsråd, for pokker.
Og hun vant! Tøffere og sterkere enn alle de andre deltakerne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»