Mobbing på skolen

Svar
Lezah

Re: Mobbing på skolen

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 1:43 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 12:59 pm

Hvorfor mener du rammene rundt er så mye mer "hårreisende" enn for andre profesjonsyrker i offentlig sektor. Jeg tenker på f.eks. sykepleiere, sosionomer og ikke minst barnehagelærere. Av disse yrkene er det lærere som klager desidert mest, men jeg tror mange hadde hatt godt av en måned i en barnehage for å realitetsorientere seg litt.
Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det. Ser frem til svar.
Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)

joplina

Legg inn av joplina »

Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lezah skrev: tor des 08, 2022 2:11 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 1:43 pm

Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det. Ser frem til svar.
Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)
Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er. Du bor i Norge og har erfaring fra arbeidslivet. Hvis du i tillegg følger litt med i den offentlige debatten, så vet du mer enn tilstrekkelig om hvordan rammene er for sykepleiere og barnehagelærere. F.eks. vet du at barnehagelærere ikke kan ta seg et pust i bakken når elevene har friminutt, de har ikke "hulltimer" og de kan ikke planlegge i arbeidstiden. De er med barna hele tiden (i motsetning til lærere). Dette vet voksne nordmenn. Vi trenger ikke å ha jobbet som barnehagelærere for å forstå at de har et mye tettere samarbeid med foreldre (og alt det medfører) enn lærere. Og at de opplever slag og spark i mye større grad enn lærere.

Prøv å gjøre ditt beste for forstå det du leser - ikke det motsatte.
Sist redigert av HNilsen den tor des 08, 2022 3:53 pm, redigert 4 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.

Lezah

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:47 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 2:11 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm

Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)
Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er. Du bor i Norge og har erfaring fra arbeidslivet. Hvis du i tillegg følger litt med i den offentlige debatten, så vet mer enn tilstrekkelig om hvordan rammene er for sykepleiere og barnehagelærere. F.eks. vet du at barnehagelærere ikke kan ta seg ut pust i bakken når elevene har friminutt, de har ikke "hulltimer" og de kan ikke planlegge i arbeidstiden. De er med barna hele tiden- (i motsetning til lærere). Dette vet en voksne nordmann. Vi trenger ikke å ha jobbet som barnehagelærere for å forstå at de har et mye tettere samarbeid med foreldre (og alt det medfører) enn lærere. Og at de opplever slag og spark i mye større grad enn lærere.

Prøv å gjøre ditt beste for forstå det du leser - ikke det motsatte.
Nå vet jeg seriøst ikke om du er gal eller ikke, så vet ikke hvor mye mer jeg skal skrive. Det er du som skriver "Du mener at" steder jeg ikke har gjort det. Du ser ut til å være i harnisk over at jeg personlig gjorde meg erfaringer innen et yrke og uttalte meg om det, fordi du mener andre yrker har like store/verre utfordringer og dermed har jeg liksom avfeid alle andre. Eller noe. Andre lærere kan sikkert ha opplevd helt andre ting og kjenner ikke igjen tingene JEG beskriver. Og det er jo greit, sånn er det bare og ingen har 100% identiske opplevelser.

Les det jeg skrev opprinnelig, les det du klarte å skrive tilbake, trekk pusten, bruk huet, og ha ellers en fin dag.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
De jævla dritt-barna er jævlig dyre og mitt inntrykk er at det blir flere og flere av dem, nå foregår shitet på VGD også.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Send klage til denne her så får skolen fyr i ræva og en hel del jævla arbeid de ikke kan skygge unna.

https://skjema.no/SF/mobbing?noprompt=true

joplina

Legg inn av joplina »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:50 pm
joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.
Janeidetja...det fungerer jo svært godt. Syns du ikke ....?
Det er og forblir forskjell på teori og praksis. Hvis en mobber trakasserer - la oss si - 3-4 andre elever og gjerne har "støtte" i noen kompiser når det mobbes - og ingenting blir bedre selv etter varsling til lærere og rektor....så what to do?

- Skal de som mobbes bare la seg mobbes fordi alskens tiltak ikke biter på mobbingen ..?
- Skal de lære seg å bruke nevene for å forsvare seg..?
- Skal de lære å bite fra seg verbalt slik at mobbere føler seg latterliggjort og flau over egen adferd og person?
- Skal de be sine foreldre på sine knær om å få bytte skole fordi det ikke blir noe bedre..?

Det er en gang slik at det ikke nytter å dra frem hva som lovpålagt skal skje når skolen blir klar over en mobbesituasjon, hvis deres tiltak ikke blir satt i verk eller ikke fungerer.
- og nettopp det er et alt for vanlig problem på norske skoler!
Barn blir mobbet dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned og år etter år i norsk skole uten å vellykket få erfare noen lovpålagte tiltak mot mobbing.

Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

joplina skrev: tor des 08, 2022 4:41 pm
Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .
Ikke han her heller:


HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 4:41 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:50 pm
joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.
Janeidetja...det fungerer jo svært godt. Syns du ikke ....?
Det er og forblir forskjell på teori og praksis. Hvis en mobber trakasserer - la oss si - 3-4 andre elever og gjerne har "støtte" i noen kompiser når det mobbes - og ingenting blir bedre selv etter varsling til lærere og rektor....så what to do?

- Skal de som mobbes bare la seg mobbes fordi alskens tiltak ikke biter på mobbingen ..?
- Skal de lære seg å bruke nevene for å forsvare seg..?
- Skal de lære å bite fra seg verbalt slik at mobbere føler seg latterliggjort og flau over egen adferd og person?
- Skal de be sine foreldre på sine knær om å få bytte skole fordi det ikke blir noe bedre..?

Det er en gang slik at det ikke nytter å dra frem hva som lovpålagt skal skje når skolen blir klar over en mobbesituasjon, hvis deres tiltak ikke blir satt i verk eller ikke fungerer.
- og nettopp det er et alt for vanlig problem på norske skoler!
Barn blir mobbet dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned og år etter år i norsk skole uten å vellykket få erfare noen lovpålagte tiltak mot mobbing.

Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .
Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette. Det betyr ikke at jeg mener skolene gjør nok. Imidlertid tror jeg skolene synes det er veldig vanskelig å manøvrere i mange av disse sakene, fordi det kan være så diametralt ulike oppfatning blant elever og deres foreldre av hvem som mobber hvem. Jf. eksempelet mitt lenger oppe.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.

Jeg finner det ellers tåpelig å råde foreldre til at deres barn skal bruke vold på skolen på et anonymt forum. Vi har ikke oversikt over sakene dette gjelder. Det kan være mer komplekst enn det framstår som. Min erfaring tilsier at dette bare vil gjøre at barnet får flere problemer. Barnet vil da få både andre elever og de andre elevenes foreldre mot seg. Dermed blir barnet ytterliggående marginalisert. Noe annet å ta igjen verbalt, selvsagt. Men i denne tråden ble kampsport brukt som eksempel – så fysisk vold var mitt anliggende.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.
Det kan jeg bestemt si ut fra min erfaring. Jeg har god kjennskap til dette.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.
For å ta ett eksempel: Lærere - da særlig kanskje på ungdomstrinn - har klart å framstille det som at vold er et stort problem i deres yrke. Sannheten er at vold mot lærere synker med alder. Klart mest vold opplever barnehagelærere. Dette er imidlertid et tema som er svært underkommunisert. Også her har lærerne klart å ta monopol på et problem som barnehagelærere opplever mye hyppigere.

joplina

Legg inn av joplina »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm

Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.
Hvorvidt det fungerer eller ikke fungerer er vel en hovedfaktor når vedvarende mobbing i skolen er tema.

Det er vel ikke noen som ikke vet at det er lovpålagte tiltak og tiltaksplaner mot mobbing i skolen samt aktive organisasjoner mot mobbing som f.eks "MOT", "Oss mot mobbing", "På hjul mot mobbing" osv som rettes mot barn, unge og voksne (foreldregenerasjonen).
-Men har det fikset problemet?
Svar: Nei

At elever i en elevundersøkelse (svarsprosent?) avgir svar som viser at 6 % har erfart mobbing [b]betyr ikke[/b] 94% ikke har erfart mobbing. Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/f ... arbeidsro/
"442 542 elever svarte på undersøkelsen høsten 2021. Det er en reduksjon fra tidligere år og er den laveste deltakelsen siden 2017. Det er ikke færre skoler som har deltatt, men færre elever som har svart på skjemaet. Dette kan skyldes økt fravær av elever som følge av situasjonen med pandemien høsten 2021."


...Slik at du er informert på en grei og saksopplysende måte

Everenga

Legg inn av Everenga »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:55 am
Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
Slik du beskriver det her, så høres ikke dette ut som mobbing, men som at klassen har elev(er) med atferdsproblemer. Det er to forskjellige ting. Tiltaket som er iverksatt høres også tvilsomt ut, fordi elever ikke skal isoleres fra klassefellesskapet.
Tja adferdsproblemene kom i form av til dels grov vold. Om tiltaket er tvilsomt gir jeg og de andre foreldrene glatt faen i.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 5:32 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm

Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.
Hvorvidt det fungerer eller ikke fungerer er vel en hovedfaktor når vedvarende mobbing i skolen er tema.

Det er vel ikke noen som ikke vet at det er lovpålagte tiltak og tiltaksplaner mot mobbing i skolen samt aktive organisasjoner mot mobbing som f.eks "MOT", "Oss mot mobbing", "På hjul mot mobbing" osv som rettes mot barn, unge og voksne (foreldregenerasjonen).
-Men har det fikset problemet?
Svar: Nei

At elever i en elevundersøkelse (svarsprosent?) avgir svar som viser at 6 % har erfart mobbing [b]betyr ikke[/b] 94% ikke har erfart mobbing. Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/f ... arbeidsro/
"442 542 elever svarte på undersøkelsen høsten 2021. Det er en reduksjon fra tidligere år og er den laveste deltakelsen siden 2017. Det er ikke færre skoler som har deltatt, men færre elever som har svart på skjemaet. Dette kan skyldes økt fravær av elever som følge av situasjonen med pandemien høsten 2021."


...Slik at du er informert på en grei og saksopplysende måte
Hvorfor den spydige tonen? Du trenger ikke vranglese meg å konstruere en stor uenighet som ikke finnes mellom oss. Det må kunne gå an å diskutere dette med NOEN nyanser. Temaet er ikke svart/hvitt.

Elevundersøkelsen er en nasjonal undersøkelse der elever spørres om trivsel og motivasjon. Den tas digitalt i skoletiden – og den er anonym. Antall elever som rapporterer at de blir mobbet har vært svært stabilt – rundt ca. 6 prosent så lenge undersøkelsen har eksistert. Vi trenger derfor ikke stille så mye spørsmål rundt dette tallet.

Du skriver:

«Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.»

Kanskje, men det kan vel like gjerne skyldes en overrapportering?

Fokuset på mobbing har aldri vært større enn det er i dag. Jeg synes ikke det er så usannsynlig at det reelle antall elever som blir mobbet har blitt redusert som følge av dette økte fokuset. For tjue år siden, så gikk mobbingen i mye større grad under radaren. Skjerpede juridiske rettigheter, økte fokus og bedre tilsyn vil jeg påstå at har ført til at mobbing i større grad fanges opp og forebygges i dag enn tidligere. Det at dette ikke viser igjen på Elevundersøkelsen (som er selvrapportering), tror jeg er en konsekvens av økt fokus. Det vi snakker om på skolen, blir elevene mer opptatt av. Mest på godt, men også noen ganger på «vondt» (misforstå meg rett). Elevene sier ofte til hverandre «slutt og mobb» eller «se, han mobbet meg», uten at de legger det meningsinnholdet i ordet som vi voksne gjør. Når da Elevundersøkelsen spør:

«Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?»

Og svaralternativene er:

«Ikke i det hele tatt – En sjelden gang – 2 eller 3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken»

Så tror jeg mange er tilbøyelig til å svare at «ja, jeg har blitt mobbet en gang – var det i fjor?». Dermed er de med i statistikken. Noe jeg mener vi må leve med, for det er bedre med en overrapportering enn en underrapportering. Vi må sørge for at søkelyset er rettet mot dette. Hele tiden, men jeg tror dessverre vi må akseptere at det alltid vil være mobbing i skolen. Vi må også akseptere at dette er et tema som skaper høyt konfliktnivå i foreldregruppa. I mange slike saker sitter foreldre på hver sin side av bordet og har en totalt forskjellig virkelighetsoppfatning. Dette må skolene håndtere, og jeg mener skolene har blitt bedre til å håndtere dette ettersom regelverk og rettigheter har blitt mer innarbeidet i skolens rutiner.

Foreldre som opplever at skolen ikke håndterer dette på en god nok måte kan klage til statsforvalteren. Veldig ofte får de da medhold, noe som jeg kan love deg at skjerper skolene. Skolene må da dokumentere til statsforvalteren at tiltak og rutiner er forbedret.

Systemet vi har i dag er ikke perfekt, men jeg tviler på at noen klarer å komme opp med en ordning som eliminerer mobbingen eller som gjør at foreldre er fornøyde med måten skolen og samfunnet håndterer mobbing på. Det som er sikkert, er at det å håndtere mobbing ikke er så enkelt som man får inntrykk av når man leser i denne tråden.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Everenga skrev: tor des 08, 2022 5:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:55 am
Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
Slik du beskriver det her, så høres ikke dette ut som mobbing, men som at klassen har elev(er) med atferdsproblemer. Det er to forskjellige ting. Tiltaket som er iverksatt høres også tvilsomt ut, fordi elever ikke skal isoleres fra klassefellesskapet.
Tja adferdsproblemene kom i form av til dels grov vold. Om tiltaket er tvilsomt gir jeg og de andre foreldrene glatt faen i.
Ja, elever som har atferdsproblemer utøver ofte vold mot andre elever. Det betyr ikke at det automatisk handler om mobbing. I mange tilfeller er det ofte motsatt - at det er flertallet som går sammen om å mobbe disse elevene. De er da et lett bytte, og hvis de tar igjen fysisk, så ender det med at elever og foreldre gir disse elevene hele skylden.

MentalM

Legg inn av MentalM »

@HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm @HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.

MentalM

Legg inn av MentalM »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
Det er din mening, så får andre ha en annen mening.

Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 6:57 pm
Enig i at å oppfordre til vold er elendig
Jeg vil ellers påpeke at du er enig med meg i det vesentlige. At oppfordring til vold "er elendig". Det var dette temaet som var eneste årsak til at jeg rotet meg inn i tråden. Det andre vi diskuterer er et sidespor, som vel strengt tatt tar bort oppmerksomheten fra trådens tema.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?

MentalM

Legg inn av MentalM »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:53 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:05 pm
Spydig tone er greit, men det framstår som litt overdrevet når man tross alt ikke er så uenig. Slik jeg mener jeg og Joplina i realiteten ikke er. Det var derfor jeg skrev det. Lærere står i en særstilling hva gjelder klaging. Klagingen deres er navlebeskuende. De må derfor gjøres oppmerksom på dette.
"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?
Ja, men da får du droppe å klage på spydighet når du drev på like ille... Det blir hyklersk

At Utdanningsforbundet står mer på for lærere i skolen er ikke rart, mtp at de er majoriteten. At barnehagelærere burde fått større fokus er sikkert også lurt. Tenker dog at å kalle en yrkesgruppe navlebeskuende fordi de prøver å få fokus på sin egne utfordringer er malplassert.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Det er jo bare å spørre, da! Dum eller?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 8:06 pm
kytec skrev: tor des 08, 2022 8:05 pm Deng mobberen, det er ikke noe å lure på.
Hvem er mobberen da? Hva om du denger feil person - at han du dengte ikke var mobberen?
Må være sikkert selvsagt, tipper barna hvet hvem som mobber de.

Om ikke så er det ikke mobbing.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MentalM skrev: tor des 08, 2022 8:13 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 7:53 pm
MentalM skrev: tor des 08, 2022 7:47 pm

"Det er din mening, så får andre ha en annen mening."
Ja, det er vel ikke så uvanlig at det er slik i et diskusjonsforum?

"Det er ikke rett fram og sammenligne barnehagelærere og barneskolelærere heller, forskjellige målgruppe de betjener. Eksempelvis vil en som opplever vold fra en 12 åring sannsynligvis ha større sjanse for skade enn viss en 5 åring gjør det samme."

Så var det heller ikke alvorlighetsgraden mitt anliggende gjaldt, men at det ene er godt kjent, mens det andre er sterkt underkommunisert. Det var bare ett eksempel - det finnes mange flere. "Tidstyvene" som Utdanningsforbundet er så opptatt av at finnes i skolen. Hvorfor snakker de ikke høyt om "tidstyver" i barnehagene?
Ja, men da får du droppe å klage på spydighet når du drev på like ille... Det blir hyklersk

At Utdanningsforbundet står mer på for lærere i skolen er ikke rart, mtp at de er majoriteten. At barnehagelærere burde fått større fokus er sikkert også lurt. Tenker dog at å kalle en yrkesgruppe navlebeskuende fordi de prøver å få fokus på sin egne utfordringer er malplassert.
"Hyklersk" blir vel litt i overkant, alvorets omfang og den generelle omgangsformen her inne tatt i betraktning? Du synes ikke det er litt arrogant å forsvare en åpenbar skjev-behandling av en gruppe med at de er færre, og at de derfor, underforstått, bare får finne seg i å bli underprioritert? Det mest nærliggende burde være å si at det ikke burde være slik, og at når det er slik, så er det nettopp "navlebeskuende" av majoriteten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»