Mobbing på skolen

Svar
HNilsen

Re: Mobbing på skolen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tor des 08, 2022 10:31 am
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:21 am Jo, det synes jeg er rart. At folk våger å gi et så ekstremt råd - kun etter å ha lest et lite innlegg fra en anonym innsender! Uten å ha et reelt innblikk i saken. Tenk hvilke fatale konsekvenser dette kan få for eleven og hans medelever dersom rådet følges opp, og så viser det seg at saken er atskillig mer kompleks. Jeg finner det merkelig at folk er så korttenkte og så lite bevisste på at de selv indirekte kan bidra til at barn får det verre.
Nei, det er ikke rart. For man har sett haugevis med saker hvor det har foregått mobbing i lange perioder, til og med mange år, uten at det har blitt tatt tak i på en god måte. Det er for meg ganske tydelig at enten skoleverket mangler gode måter for å ordne opp i dette, og/eller at det finnes svake skoleledere som ikke evner å løse problemene.

Utstrakt og vedvarende mobbing har alvorlige konsekvenser uansett. Og jeg tviler på at slike saker er så jævla komplekse. Det er ikke avansert økonomisk kriminalitet det er snakk om her.
Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem, og den som utsettes for det kan få livet ødelagt. For at mobbingen skal opphøre, så må den tas på alvor av de som er involvert. Det er et stort arbeid, det finnes svært sjelden en quick fix. I alle fall virker ikke enkle diskusjonsforum-løsningene som "ta igjen". Du tviler på at det er så komplekst. Ja vel, det forteller meg at du har lite kjennskap til denne problematikken. I slike saker er det ofte flere versjoner, og foreldre står opp mot foreldre. Den gutten som kommer hjem og forteller sine foreldre at de andre barna plager ham, kan selv være en som andre barn opplever at plager dem. Jeg siterer Everenga:

"Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på."

Denne eleven som "distribuerer volden jevnt fordelt" kan ha fått råd fra sine foreldre om å ta igjen. "Bruk kampsport!" Fordi han opplever at de andre elevene i denne klassen går mot ham. Mange saker er som dette. Det kan være flere ofre, og det kan være flere som trenger å ivaretas. Jeg sier ikke at dette gjelder for disse sakene som er gjengitt her, men jeg sier at siden vi ikke kjenner alle realitetene i disse sakene, så bør vi være mer fintfølende i rådgivningen.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Gringorilla skrev: tor des 08, 2022 10:40 am
Jhinx skrev: tor des 01, 2022 11:04 am
Men av nysgjerrighet. Hva mener du jeg eller andre i min eller verre situasjoner bør gjøre?
Jeg tar gledelig imot god tips som faktisk virker.
Anmeld skolen!

Skolen bryter tydelig Opplæringsloven, og kan dermed anmeldes for lovbruddet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998 ... %C2%A79a-1
Det ser jeg på som siste utvei. For min del behøver jeg nok ikke tenke i de baner.
Men jeg pleier å bruke denne saksgangen:
1. Kontakt med lærer, muntlig.
2. Kontakt med miljølærer.
3. Be om en handlingsplan.
4. Gjøre vurdering ved endt dato på handlingsplan. Behov for utvidelse?
5. PPT
6. Kontakte Fylkesmannen

Selv har jeg aldri kommet lenger enn punkt 3. Men skulle ikke det løse problemet, så ser jeg for meg denne rekkefølgen.
Antar anmelding av skolen ligger på punkt 6.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:44 am Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem, og den som utsettes for det kan få livet ødelagt. For at mobbingen skal opphøre, så må den tas på alvor av de som er involvert. Det er et stort arbeid, det finnes svært sjelden en quick fix. I alle fall virker ikke enkle diskusjonsforum-løsningene som "ta igjen". Du tviler på at det er så komplekst. Ja vel, det forteller meg at du har lite kjennskap til denne problematikken. I slike saker er det ofte flere versjoner, og foreldre står opp mot foreldre. Den gutten som kommer hjem og forteller sine foreldre at de andre barna plager ham, kan selv være en som andre barn opplever at plager dem. Jeg siterer Everenga:

"Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på."

Denne eleven som "distribuerer volden jevnt fordelt" kan ha fått råd fra sine foreldre om å ta igjen. Bruk kampsport! Fordi han opplever at de andre elevene i denne klassen går mot ham. Mange saker er som dette. Det kan være flere ofre, og det kan være flere som trenger å ivaretas. Jeg sier ikke at dette gjelder for disse sakene som er gjengitt her, men jeg sier at siden vi ikke kjenner alle realitetene i disse sakene, så bør vi være mer fintfølende i rådgivningen.
Det har vært en veldig lang rekke historier i media om mobbing som foregår over lange perioder på måneder og år uten at det blir løst. Da er det ikke rart om noen velger "utradisjonelle" løsninger dersom dette skjer med deres barn. Spesielt om de opplever at skoleverket er totalt ute av stand til å ta tak i problemene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tor des 08, 2022 10:47 am
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:44 am Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem, og den som utsettes for det kan få livet ødelagt. For at mobbingen skal opphøre, så må den tas på alvor av de som er involvert. Det er et stort arbeid, det finnes svært sjelden en quick fix. I alle fall virker ikke enkle diskusjonsforum-løsningene som "ta igjen". Du tviler på at det er så komplekst. Ja vel, det forteller meg at du har lite kjennskap til denne problematikken. I slike saker er det ofte flere versjoner, og foreldre står opp mot foreldre. Den gutten som kommer hjem og forteller sine foreldre at de andre barna plager ham, kan selv være en som andre barn opplever at plager dem. Jeg siterer Everenga:

"Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på."

Denne eleven som "distribuerer volden jevnt fordelt" kan ha fått råd fra sine foreldre om å ta igjen. Bruk kampsport! Fordi han opplever at de andre elevene i denne klassen går mot ham. Mange saker er som dette. Det kan være flere ofre, og det kan være flere som trenger å ivaretas. Jeg sier ikke at dette gjelder for disse sakene som er gjengitt her, men jeg sier at siden vi ikke kjenner alle realitetene i disse sakene, så bør vi være mer fintfølende i rådgivningen.
Det har vært en veldig lang rekke historier i media om mobbing som foregår over lange perioder på måneder og år uten at det blir løst. Da er det ikke rart om noen velger "utradisjonelle" løsninger dette skjer med deres barn. Spesielt om de opplever at skoleverket er totalt ute av stand til å ta tak i problemene.
Mitt anliggende var de som skriver "ta igjen" her inne. Det er et dårlig råd. Særlig når man ikke kjenner sakens realiteter. Jeg forstå at foreldre som opplever at deres barn blir mobbet velger utradisjonelle løsninger (selv om jeg sterkt vil fraråde "ta igjen"), men jeg forstår ikke hvorfor forumdeltakere på et anonymt forum skal være med å bidra med råd som potensielt kan gjøre at barn får det verre, og at det blir vanskeligere for å skolen å håndtere konflikten.

Lezah

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:57 am
Lezah skrev: fre okt 14, 2022 11:40 am Gud så lite jeg savner læreryrket. Drittunger + foreldre som nekter for å ha ansvar for barnets oppdragelse eller oppførsel. Skoler flest har ikke tilgang til dusinvis av spesiallærere som kan sitte 24/7 med bråkmakere og passe på dem. Mangel på reelle sanksjonsmuligheter. Mobbers rettigheter som sattes foran mobbeofferets.

Ah, good times!
Ja, det er jo glansnummeret til noen lærere og noen tidligere lærere å svartmale yrket. De vet de får applaus når de fremfører det.
Yrket i seg selv er fantastisk. Mye av rammene rundt er hårreisende. Syns ikke det er veldig kontroversielt å si. Og å tro jeg jakter etter applaus på et anonymt forum er så fjernt at jeg ikke kan si noe på det, faktisk.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lezah skrev: tor des 08, 2022 12:14 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:57 am
Lezah skrev: fre okt 14, 2022 11:40 am Gud så lite jeg savner læreryrket. Drittunger + foreldre som nekter for å ha ansvar for barnets oppdragelse eller oppførsel. Skoler flest har ikke tilgang til dusinvis av spesiallærere som kan sitte 24/7 med bråkmakere og passe på dem. Mangel på reelle sanksjonsmuligheter. Mobbers rettigheter som sattes foran mobbeofferets.

Ah, good times!
Ja, det er jo glansnummeret til noen lærere og noen tidligere lærere å svartmale yrket. De vet de får applaus når de fremfører det.
Mye av rammene rundt er hårreisende.
Hvorfor mener du rammene rundt er så mye mer "hårreisende" enn for andre profesjonsyrker i offentlig sektor. Jeg tenker på f.eks. sykepleiere, sosionomer og ikke minst barnehagelærere. Av disse yrkene er det lærere som klager desidert mest, men jeg tror mange hadde hatt godt av en måned i en barnehage for å realitetsorientere seg litt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 12:59 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 12:14 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:57 am

Ja, det er jo glansnummeret til noen lærere og noen tidligere lærere å svartmale yrket. De vet de får applaus når de fremfører det.
Mye av rammene rundt er hårreisende.
Hvorfor mener du rammene rundt er så mye mer "hårreisende" enn for andre profesjonsyrker i offentlig sektor. Jeg tenker på f.eks. sykepleiere, sosionomer og ikke minst barnehagelærere. Av disse yrkene er det lærere som klager desidert mest, men jeg tror mange hadde hatt godt av en måned i en barnehage for å realitetsorientere seg litt.
Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lezah skrev: tor des 08, 2022 1:43 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 12:59 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 12:14 pm

Mye av rammene rundt er hårreisende.
Hvorfor mener du rammene rundt er så mye mer "hårreisende" enn for andre profesjonsyrker i offentlig sektor. Jeg tenker på f.eks. sykepleiere, sosionomer og ikke minst barnehagelærere. Av disse yrkene er det lærere som klager desidert mest, men jeg tror mange hadde hatt godt av en måned i en barnehage for å realitetsorientere seg litt.
Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det. Ser frem til svar.
Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 10:55 am Mitt anliggende var de som skriver "ta igjen" her inne. Det er et dårlig råd. Særlig når man ikke kjenner sakens realiteter. Jeg forstå at foreldre som opplever at deres barn blir mobbet velger utradisjonelle løsninger (selv om jeg sterkt vil fraråde "ta igjen"), men jeg forstår ikke hvorfor forumdeltakere på et anonymt forum skal være med å bidra med råd som potensielt kan gjøre at barn får det verre, og at det blir vanskeligere for å skolen å håndtere konflikten.
Jeg vil bare svare på denne.
Der er nok mange som sier det i sinne eller frustrasjon ja.
Men de færreste barna gjør det faktisk. For de vet ikke hvordan de skal ta igjen på et sterkere barn.
Nå er jeg leder i en kampsportklubb. Kan være såpass ærlig og si at langt over halvparten av elevene våre, startet med kampsport fordi de ble eller blir plaget av andre på skolen eller i fritiden.
Vi lærer dem ikke å "ta igjen". Men vi lærer dem å forsvare seg, men viktigst av alt, å få bedre selvtillit.
De blir mindre redde og kan med det verktøyet klare å snakke seg ut av flere situasjoner.
Det eneste rådet jeg som privat pappa gir, er at dersom der er flere enn en person på deg, og de ikke gir seg eller noen lærere får det med seg, DA kan man forsvare seg med det en har lært i dojoen.
Kan bruke meg selv som eksempel. Min gutt ble veldig plaget i 2-3 år. Nå har han gått på kampsport i ca 3 år. Han gikk rett i kjelleren før dersom noen startet å plage han. Nå har han fått masse selvtillit og er klar til å forsvare seg om det blir nødvendig. De gangene noen har vært fysiske med han nå er kun 2 år eldre gutter. For de jevnaldrene har sett han er best i alt i gymtimene. Da har det endret seg litt for han(noe han har igjen for med 3 timer kampsport trening i uken over 3 år.) Men der har vært et par større gutter som har tatt over. Det er her jeg har satt i gang handlingsplan. Og det virket.

Så jeg er enig med deg i at man skal være veldig forsiktig med å bare si: slå igjen, bruk kampsport.
Men for gutter som vokser opp i dag, kan det være en fordel å kunne stå opp for seg selv. Der er ikke alltid en foreldre eller lærer der det kjedelige hender.

Jeg har god kontroll på vår situasjon. Men jeg kjenner så altfor altfor mange som ikke klarer dette. De flytter, gir opp, tar selvmord, eller andre ting. Det er bare tragisk for enkelte.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 12:59 pm lærere
Kom på en morsom tiktok jeg så i går som omhandlet det å være læærer :lol:


Lezah

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 1:43 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 12:59 pm

Hvorfor mener du rammene rundt er så mye mer "hårreisende" enn for andre profesjonsyrker i offentlig sektor. Jeg tenker på f.eks. sykepleiere, sosionomer og ikke minst barnehagelærere. Av disse yrkene er det lærere som klager desidert mest, men jeg tror mange hadde hatt godt av en måned i en barnehage for å realitetsorientere seg litt.
Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det. Ser frem til svar.
Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)

joplina

Legg inn av joplina »

Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Lezah skrev: tor des 08, 2022 2:11 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 1:43 pm

Har jeg sammenlignet yrker? Hvor? Uttalt meg om disse andre yrkene (sykepleier hadde jeg f.eks aldri taklet å være, de er borderline helgener)? Trodde da virkelig at jeg skrev om min egen erfaring? Ser frem til svar, for hvis jeg har formulert meg slik du hevder må jeg absolutt korrigere det. Ser frem til svar.
Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)
Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er. Du bor i Norge og har erfaring fra arbeidslivet. Hvis du i tillegg følger litt med i den offentlige debatten, så vet du mer enn tilstrekkelig om hvordan rammene er for sykepleiere og barnehagelærere. F.eks. vet du at barnehagelærere ikke kan ta seg et pust i bakken når elevene har friminutt, de har ikke "hulltimer" og de kan ikke planlegge i arbeidstiden. De er med barna hele tiden (i motsetning til lærere). Dette vet voksne nordmenn. Vi trenger ikke å ha jobbet som barnehagelærere for å forstå at de har et mye tettere samarbeid med foreldre (og alt det medfører) enn lærere. Og at de opplever slag og spark i mye større grad enn lærere.

Prøv å gjøre ditt beste for forstå det du leser - ikke det motsatte.
Sist redigert av HNilsen den tor des 08, 2022 3:53 pm, redigert 4 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.

Lezah

Legg inn av Lezah »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:47 pm
Lezah skrev: tor des 08, 2022 2:11 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 1:52 pm

Når man skal vurdere rammene til et yrke, så kan man da ikke vurdere disse uten å forholde seg til rammene til tilsvarende yrker. Det blir useriøst - for man kan da ikke forlange at ens eget yrke skal ha så voldsomt mye bedre rammer enn andre og tilsvarende yrker. Men nettopp det er inntrykket ansatte i tilsvarende yrker sitter med - at lærere forlanger langt mer enn hva som er realistisk.
Så etter at du har påstått at jeg mener ditt og datt har vi kommet hit, altså? Ok, det er en interessant vending og noe helt annet enn å tillegge meg meninger. I motsetning til deg skal jeg ikke uttale meg om hva ansatte i diverse yrker mener, for individer er litt sånn individuelle. Jeg har siden VGS jobbet med telefonsalg, på fabrikk, på lager, i Forsvaret, som lærer, puslet med skriving, på SFO, på barnehage, i Lånekassen og litt annet snusk. Hvis du mener jeg må ha arbeidserfaring som sosionom for å mene noe om egne erfaringer om deler av læreryrket, så vil jeg med all mulig respekt si ---- --- :) (Vet ikke hva som egentlig står der, er bare oppgitt over den idiotiske måten du har adressert mine innlegg her)

(Vil tippe du, jeg og vi alle iblant ikke lar oss hindre i å være oppgitt over ting på enten det private, lokale eller nasjonale plan, selv om folk i andre land har det verre.)
Du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er. Du bor i Norge og har erfaring fra arbeidslivet. Hvis du i tillegg følger litt med i den offentlige debatten, så vet mer enn tilstrekkelig om hvordan rammene er for sykepleiere og barnehagelærere. F.eks. vet du at barnehagelærere ikke kan ta seg ut pust i bakken når elevene har friminutt, de har ikke "hulltimer" og de kan ikke planlegge i arbeidstiden. De er med barna hele tiden- (i motsetning til lærere). Dette vet en voksne nordmann. Vi trenger ikke å ha jobbet som barnehagelærere for å forstå at de har et mye tettere samarbeid med foreldre (og alt det medfører) enn lærere. Og at de opplever slag og spark i mye større grad enn lærere.

Prøv å gjøre ditt beste for forstå det du leser - ikke det motsatte.
Nå vet jeg seriøst ikke om du er gal eller ikke, så vet ikke hvor mye mer jeg skal skrive. Det er du som skriver "Du mener at" steder jeg ikke har gjort det. Du ser ut til å være i harnisk over at jeg personlig gjorde meg erfaringer innen et yrke og uttalte meg om det, fordi du mener andre yrker har like store/verre utfordringer og dermed har jeg liksom avfeid alle andre. Eller noe. Andre lærere kan sikkert ha opplevd helt andre ting og kjenner ikke igjen tingene JEG beskriver. Og det er jo greit, sånn er det bare og ingen har 100% identiske opplevelser.

Les det jeg skrev opprinnelig, les det du klarte å skrive tilbake, trekk pusten, bruk huet, og ha ellers en fin dag.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
De jævla dritt-barna er jævlig dyre og mitt inntrykk er at det blir flere og flere av dem, nå foregår shitet på VGD også.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Send klage til denne her så får skolen fyr i ræva og en hel del jævla arbeid de ikke kan skygge unna.

https://skjema.no/SF/mobbing?noprompt=true

joplina

Legg inn av joplina »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:50 pm
joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.
Janeidetja...det fungerer jo svært godt. Syns du ikke ....?
Det er og forblir forskjell på teori og praksis. Hvis en mobber trakasserer - la oss si - 3-4 andre elever og gjerne har "støtte" i noen kompiser når det mobbes - og ingenting blir bedre selv etter varsling til lærere og rektor....så what to do?

- Skal de som mobbes bare la seg mobbes fordi alskens tiltak ikke biter på mobbingen ..?
- Skal de lære seg å bruke nevene for å forsvare seg..?
- Skal de lære å bite fra seg verbalt slik at mobbere føler seg latterliggjort og flau over egen adferd og person?
- Skal de be sine foreldre på sine knær om å få bytte skole fordi det ikke blir noe bedre..?

Det er en gang slik at det ikke nytter å dra frem hva som lovpålagt skal skje når skolen blir klar over en mobbesituasjon, hvis deres tiltak ikke blir satt i verk eller ikke fungerer.
- og nettopp det er et alt for vanlig problem på norske skoler!
Barn blir mobbet dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned og år etter år i norsk skole uten å vellykket få erfare noen lovpålagte tiltak mot mobbing.

Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

joplina skrev: tor des 08, 2022 4:41 pm
Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .
Ikke han her heller:


HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 4:41 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 3:50 pm
joplina skrev: tor des 08, 2022 2:38 pm Barn som "kan svare for seg" opplever sjelden å bli mobbet. Snartenkte unger som kan gi svar på tiltale slik at mobberens forsøk på mobbing oppleves som flaut/pinlig for vedkommende.
Nå er det ikke like enkelt for beskjedne unger eller unger som syns det er skummelt å gi svar på tiltale mot noen som er ekkel og truende. Men det svir minst like godt som noe fysisk tilsvar. Og skulle det bli en "lærer-sak" så blir det ord mot ord....såfremt ikke læreren står så nære at læreren hører hva som blir sagt.
Dette er ikke riktig. I paragraf 9A heter det: "Når ein elev seier at skolemiljøet ikkje er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø."

Det er altså elevens subjektive opplevelse som skal legges til grunn. Dersom eleven sier fra om at han/hun blir mobbet, så er skolen forpliktet til å ta eleven på alvor og opprette tiltak.
Janeidetja...det fungerer jo svært godt. Syns du ikke ....?
Det er og forblir forskjell på teori og praksis. Hvis en mobber trakasserer - la oss si - 3-4 andre elever og gjerne har "støtte" i noen kompiser når det mobbes - og ingenting blir bedre selv etter varsling til lærere og rektor....så what to do?

- Skal de som mobbes bare la seg mobbes fordi alskens tiltak ikke biter på mobbingen ..?
- Skal de lære seg å bruke nevene for å forsvare seg..?
- Skal de lære å bite fra seg verbalt slik at mobbere føler seg latterliggjort og flau over egen adferd og person?
- Skal de be sine foreldre på sine knær om å få bytte skole fordi det ikke blir noe bedre..?

Det er en gang slik at det ikke nytter å dra frem hva som lovpålagt skal skje når skolen blir klar over en mobbesituasjon, hvis deres tiltak ikke blir satt i verk eller ikke fungerer.
- og nettopp det er et alt for vanlig problem på norske skoler!
Barn blir mobbet dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned og år etter år i norsk skole uten å vellykket få erfare noen lovpålagte tiltak mot mobbing.

Jeg går for at de har lov å forsvare seg som best de kan. Men da alle tilløp til vold oppfattes som negativt - selv i forsvar mot mobbing - og kan få følger for dem når det først blir satt på et papir, så syns jeg at saftige svar på tiltale er på sin plass.
Jeg ser ingen grunn til å være unnvikende snill mot notoriske mobbere .
Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette. Det betyr ikke at jeg mener skolene gjør nok. Imidlertid tror jeg skolene synes det er veldig vanskelig å manøvrere i mange av disse sakene, fordi det kan være så diametralt ulike oppfatning blant elever og deres foreldre av hvem som mobber hvem. Jf. eksempelet mitt lenger oppe.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.

Jeg finner det ellers tåpelig å råde foreldre til at deres barn skal bruke vold på skolen på et anonymt forum. Vi har ikke oversikt over sakene dette gjelder. Det kan være mer komplekst enn det framstår som. Min erfaring tilsier at dette bare vil gjøre at barnet får flere problemer. Barnet vil da få både andre elever og de andre elevenes foreldre mot seg. Dermed blir barnet ytterliggående marginalisert. Noe annet å ta igjen verbalt, selvsagt. Men i denne tråden ble kampsport brukt som eksempel – så fysisk vold var mitt anliggende.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.
Det kan jeg bestemt si ut fra min erfaring. Jeg har god kjennskap til dette.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:44 pm
Chromeback skrev: tor des 08, 2022 4:01 pm Hvorfor skal man sammenligne rammene til lærere i barnehagen og skole?

De har forskjellige forutsetninger, men de aller fleste er enige om at rammene for begge er for dårlige. Det er ikke mange jeg kjenner fra studietiden som er ute etter å sette disse yrkene opp mot hverandre.
Fordi lærerne har etablert et narrativ der yrket deres fremstilles som om det står i en særstilling hva gjelder dårlig kår. Dette går ut over barnehagelærere, som er i samme arbeidstakerorganisasjon, men knapt omtales av egen organisasjon, Fordi egen organisasjon er opptatt med å svartmale læreryrket, 24/7. Selv om barnehagelærerne har mye dårligere rammer enn lærerne.
Kan ikke si at det er sånn inne i barnehagehverdagen, av min erfaring gjennom syv år i sektoren, både gjennom arbeid og studie.

Og barnehagelærere er jo like gode på dette, man legger kanskje bare ikke like mye merke til dem.
For å ta ett eksempel: Lærere - da særlig kanskje på ungdomstrinn - har klart å framstille det som at vold er et stort problem i deres yrke. Sannheten er at vold mot lærere synker med alder. Klart mest vold opplever barnehagelærere. Dette er imidlertid et tema som er svært underkommunisert. Også her har lærerne klart å ta monopol på et problem som barnehagelærere opplever mye hyppigere.

joplina

Legg inn av joplina »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm

Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.
Hvorvidt det fungerer eller ikke fungerer er vel en hovedfaktor når vedvarende mobbing i skolen er tema.

Det er vel ikke noen som ikke vet at det er lovpålagte tiltak og tiltaksplaner mot mobbing i skolen samt aktive organisasjoner mot mobbing som f.eks "MOT", "Oss mot mobbing", "På hjul mot mobbing" osv som rettes mot barn, unge og voksne (foreldregenerasjonen).
-Men har det fikset problemet?
Svar: Nei

At elever i en elevundersøkelse (svarsprosent?) avgir svar som viser at 6 % har erfart mobbing [b]betyr ikke[/b] 94% ikke har erfart mobbing. Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/f ... arbeidsro/
"442 542 elever svarte på undersøkelsen høsten 2021. Det er en reduksjon fra tidligere år og er den laveste deltakelsen siden 2017. Det er ikke færre skoler som har deltatt, men færre elever som har svart på skjemaet. Dette kan skyldes økt fravær av elever som følge av situasjonen med pandemien høsten 2021."


...Slik at du er informert på en grei og saksopplysende måte

Everenga

Legg inn av Everenga »

HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:55 am
Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
Slik du beskriver det her, så høres ikke dette ut som mobbing, men som at klassen har elev(er) med atferdsproblemer. Det er to forskjellige ting. Tiltaket som er iverksatt høres også tvilsomt ut, fordi elever ikke skal isoleres fra klassefellesskapet.
Tja adferdsproblemene kom i form av til dels grov vold. Om tiltaket er tvilsomt gir jeg og de andre foreldrene glatt faen i.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

joplina skrev: tor des 08, 2022 5:32 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm

Min kommentar gikk ikke på om det fungerte eller ikke fungerte. Min kommentar var en ren saksopplysning om barnets rettigheter. Skolen er lovpålagt å iverksette tiltak dersom barnet eller barnets foreldre sier at barnet blir mobbet. Skolen skal da utarbeide en tiltaksplan sammen med foreldre og barn. Som sagt, bare en saksopplysning, fordi det framstod som at du ikke var informert om dette.

Jeg vil ellers si at seks prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. Det er selvsagt seks prosent for mye, men fortsatt er det da 94 prosent som ikke blir mobbet. En grei saksopplysning å ta med seg det også.
Hvorvidt det fungerer eller ikke fungerer er vel en hovedfaktor når vedvarende mobbing i skolen er tema.

Det er vel ikke noen som ikke vet at det er lovpålagte tiltak og tiltaksplaner mot mobbing i skolen samt aktive organisasjoner mot mobbing som f.eks "MOT", "Oss mot mobbing", "På hjul mot mobbing" osv som rettes mot barn, unge og voksne (foreldregenerasjonen).
-Men har det fikset problemet?
Svar: Nei

At elever i en elevundersøkelse (svarsprosent?) avgir svar som viser at 6 % har erfart mobbing [b]betyr ikke[/b] 94% ikke har erfart mobbing. Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.

https://www.udir.no/tall-og-forskning/f ... arbeidsro/
"442 542 elever svarte på undersøkelsen høsten 2021. Det er en reduksjon fra tidligere år og er den laveste deltakelsen siden 2017. Det er ikke færre skoler som har deltatt, men færre elever som har svart på skjemaet. Dette kan skyldes økt fravær av elever som følge av situasjonen med pandemien høsten 2021."


...Slik at du er informert på en grei og saksopplysende måte
Hvorfor den spydige tonen? Du trenger ikke vranglese meg å konstruere en stor uenighet som ikke finnes mellom oss. Det må kunne gå an å diskutere dette med NOEN nyanser. Temaet er ikke svart/hvitt.

Elevundersøkelsen er en nasjonal undersøkelse der elever spørres om trivsel og motivasjon. Den tas digitalt i skoletiden – og den er anonym. Antall elever som rapporterer at de blir mobbet har vært svært stabilt – rundt ca. 6 prosent så lenge undersøkelsen har eksistert. Vi trenger derfor ikke stille så mye spørsmål rundt dette tallet.

Du skriver:

«Det er vel ikke alle av de som deltar som nødvendigvis vil innrømme at de har blitt mobbet og dernest kan man ikke vite hvor mange som ikke ønsket å delta i elevundersøkelsen som faktisk har erfart mobbing eller fortsatt opplever mobbing. Regner med at du har hørt om mørketall.»

Kanskje, men det kan vel like gjerne skyldes en overrapportering?

Fokuset på mobbing har aldri vært større enn det er i dag. Jeg synes ikke det er så usannsynlig at det reelle antall elever som blir mobbet har blitt redusert som følge av dette økte fokuset. For tjue år siden, så gikk mobbingen i mye større grad under radaren. Skjerpede juridiske rettigheter, økte fokus og bedre tilsyn vil jeg påstå at har ført til at mobbing i større grad fanges opp og forebygges i dag enn tidligere. Det at dette ikke viser igjen på Elevundersøkelsen (som er selvrapportering), tror jeg er en konsekvens av økt fokus. Det vi snakker om på skolen, blir elevene mer opptatt av. Mest på godt, men også noen ganger på «vondt» (misforstå meg rett). Elevene sier ofte til hverandre «slutt og mobb» eller «se, han mobbet meg», uten at de legger det meningsinnholdet i ordet som vi voksne gjør. Når da Elevundersøkelsen spør:

«Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?»

Og svaralternativene er:

«Ikke i det hele tatt – En sjelden gang – 2 eller 3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken»

Så tror jeg mange er tilbøyelig til å svare at «ja, jeg har blitt mobbet en gang – var det i fjor?». Dermed er de med i statistikken. Noe jeg mener vi må leve med, for det er bedre med en overrapportering enn en underrapportering. Vi må sørge for at søkelyset er rettet mot dette. Hele tiden, men jeg tror dessverre vi må akseptere at det alltid vil være mobbing i skolen. Vi må også akseptere at dette er et tema som skaper høyt konfliktnivå i foreldregruppa. I mange slike saker sitter foreldre på hver sin side av bordet og har en totalt forskjellig virkelighetsoppfatning. Dette må skolene håndtere, og jeg mener skolene har blitt bedre til å håndtere dette ettersom regelverk og rettigheter har blitt mer innarbeidet i skolens rutiner.

Foreldre som opplever at skolen ikke håndterer dette på en god nok måte kan klage til statsforvalteren. Veldig ofte får de da medhold, noe som jeg kan love deg at skjerper skolene. Skolene må da dokumentere til statsforvalteren at tiltak og rutiner er forbedret.

Systemet vi har i dag er ikke perfekt, men jeg tviler på at noen klarer å komme opp med en ordning som eliminerer mobbingen eller som gjør at foreldre er fornøyde med måten skolen og samfunnet håndterer mobbing på. Det som er sikkert, er at det å håndtere mobbing ikke er så enkelt som man får inntrykk av når man leser i denne tråden.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Everenga skrev: tor des 08, 2022 5:47 pm
HNilsen skrev: tor des 08, 2022 9:55 am
Everenga skrev: fre okt 14, 2022 11:19 am Det koker til syvende og sist ned til klasselærers og AKS/SFO leders forståelse og handlingsevne og deres ryggdekning fra ledelse. Har barn på en skole der det har blitt tatt tak i mobbing og vold. Nå har vi vært såpass heldige at volden var ganske jevnt distribuert ut mot forskjellige elever slik at det ikke var bare vårt barn som fikk kjenne på det. Men det ble håndtert kjapt og utøverne har nå mesteparten av undervisning de to med ressurslærer i eget rom og følges av "frimerkeassistent" ved fellestid og friminutt. Men det var etter utagering, hvor effektivt de hadde taklet utestengning som beskrives over her er jeg svært usikker på.
Slik du beskriver det her, så høres ikke dette ut som mobbing, men som at klassen har elev(er) med atferdsproblemer. Det er to forskjellige ting. Tiltaket som er iverksatt høres også tvilsomt ut, fordi elever ikke skal isoleres fra klassefellesskapet.
Tja adferdsproblemene kom i form av til dels grov vold. Om tiltaket er tvilsomt gir jeg og de andre foreldrene glatt faen i.
Ja, elever som har atferdsproblemer utøver ofte vold mot andre elever. Det betyr ikke at det automatisk handler om mobbing. I mange tilfeller er det ofte motsatt - at det er flertallet som går sammen om å mobbe disse elevene. De er da et lett bytte, og hvis de tar igjen fysisk, så ender det med at elever og foreldre gir disse elevene hele skylden.

MentalM

Legg inn av MentalM »

@HNilsen meget imponerende å klage på spydig tone slik du åpnet i første innlegget i denne tråden mot Lezah...

Enig i at å oppfordre til vold er elendig, uenig i at man må sammenligne seg med lignende profesjonsyrker for å klage

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»