Semifasting uke for uke - min personlige utvikling

Svar
startelver

Semifasting uke for uke - min personlige utvikling

Legg inn av startelver »

Denne tråden handler om min semifasting som jeg startet opp for noen uker siden, beskrevet i denne tråden : viewtopic.php?t=4174

Et kort sammendrag :

Her følger noen enkle steg du kan bruke.

Steg 1 : Last ned appen Simple. Du kan da følge en plan som passer deg og samtidig registrere maten du spiser, drikken du får i deg og legge inn vekt osv. Appen er helt gratis, selv om det finnes en premium plan er det ingen grunn til å bruke den.

Steg 2: Beregn det siste måltidet til å være før kl. 22, eller 2-3 timer før du legger deg.

Steg 3 : Når du våkner opp uthvilt på morgenen er det tid for å drikke vann, gjerne en halv liter. Du kan selvsagt også drikke svart kaffe eller te.

Steg 4: Tid for en rask treningsøkt for å forbrenne fett. Jeg pleier å bruke 1 time på lett jogging eller rask gåing. Du kan selvsagt gjøre hva du vil så lenge du er aktiv. Jeg er som regel i anaerob sone i 30 minutter og da føler jeg at kroppen bruker nok krefter .

Steg 5: Etter 12 timer uten mat vil appen fortelle deg at du nå har gjennomført første fase i fasten men at det er nå de neste timene du vil merke forskjellen, spesielt under og etter trening. Jeg har vendt meg til å spise klokken 15, noen ganger litt senere. Det gir meg 17-18 timer med faste og et vindu på 6 timer for å ta inn føde.

Steg 6: Klokken er blitt 15:00/16:00 og det er tid for et næringsrikt og proteinrikt måltid etter eget ønske. Det kan være alt mulig egentlig, men unngå søtsaker og junk food. Ta gjerne mellommåltid , litt sjokolade er ikke noe problem, men unngå for mye sukker selvsagt.
Det er ikke meningen at du skal lesse på med mat i 6 timer , magesekken vil begrense seg selv. Sultfølelsen vil avta på en naturlig måte. (En voksen person trenger ikke mer enn 2000 kalorier per dag)

Tilbake til steg 1 og rinse and repeat. Lykke til!

Jeg har tatt av 2 kilo og skal ned ytterligere 3 kilo. Dette er ingen hokus pokus kur, dette er en livsstilsendring,

startelver

Legg inn av startelver »

Hva har jeg oppnådd så langt ?

Ved hjelp av disiplin og hardt arbeid er jeg nå nede i 88 kilo. I fjor var jeg og svingte helt opp mot 93 kilo.

Målet har hele tiden vært 85 kilo, men er slettes ikke sikkert det går med min kropp.

Men jeg trives med den pausen kroppen får og dette 6-timersvinduet som jeg har snakket om i den andre tråden. Dette funker, det er ingen hokus pokus.

startelver

Legg inn av startelver »

Men de siste 2 ukene har jeg ikke gått ned ytterligere, med den samme dietten som jeg spiser.

Har kroppen funnet sin idealvekt og hva skal til for å gå ned ytterligere? Pusher jeg meg ikke selv hardt nok?

Målet er selvsagt å bli kvitt noen av fettreservene i mageregionen, dette er svært vanskelig for en middelaldrende mann uansett å bli kvitt.

Men nøkkelen er nok å øke treningen litt etter litt, men ser ingen grunn til å spise mindre enn 1500 kalorier i døgnet. Tiden vil vise. Oppdatering følger.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Kan jeg melde meg på her? Dag 3 på semifaste + drastisk kutt i karbs. (Bergenserne inspirerte meg) Merker det er på tide å ta i et tak, har mer å gå ned enn deg :lol:

Fin tråd og gratulerer med fremgangen, de siste få kg er vel alltid tøffe å få vekk uansett?

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg venter til mandag med å veie meg og oppdatere denne tråden, men helgens mat blir helt normalt som det pleier, litt sjokolade kan man unne seg. Det viktigste er egentlig å fullføre gåturene og treningen som normalt.

Tiden får vise ;)

Lykke til med prosjektet.

Tormund

Legg inn av Tormund »

La oss håpe denne tråden ikke blir ødelagt av bergensere.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: fre okt 14, 2022 12:52 pm Ved hjelp av disiplin og hardt arbeid er jeg nå nede i 88 kilo. I fjor var jeg og svingte helt opp mot 93 kilo.

Målet har hele tiden vært 85 kilo, men er slettes ikke sikkert det går med min kropp.
Hvor høy er du?

Om du ikke klarer målet akkurat nå, så kan du prøve å stabilisere kroppen på den vekten du har nå, i noen måneder, og så prøve å gå ytterligere ned. Det pleier å fungere, om man klarer å holde seg til planen.
Tormund skrev: lør okt 15, 2022 5:56 pm La oss håpe denne tråden ikke blir ødelagt av bergensere.
Du ropte?

Tormund

Legg inn av Tormund »

:lol:
Tjaaah skrev: man okt 17, 2022 4:37 pm
startelver skrev: fre okt 14, 2022 12:52 pm Ved hjelp av disiplin og hardt arbeid er jeg nå nede i 88 kilo. I fjor var jeg og svingte helt opp mot 93 kilo.

Målet har hele tiden vært 85 kilo, men er slettes ikke sikkert det går med min kropp.
Hvor høy er du?

Om du ikke klarer målet akkurat nå, så kan du prøve å stabilisere kroppen på den vekten du har nå, i noen måneder, og så prøve å gå ytterligere ned. Det pleier å fungere, om man klarer å holde seg til planen.
Tormund skrev: lør okt 15, 2022 5:56 pm La oss håpe denne tråden ikke blir ødelagt av bergensere.
Du ropte?
:lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Da er vi kommet til mandag og jeg spiste litt senere enn normalt i dag, første måltidet kom kl 16:30. Siste måltid i går var klokken 22:00 , så fikk 18 timers pause .

Som vanlig fikk jeg i meg vann og kreatin før treningen. Det regnet i dag så ble en kort 60 minutters tur ute. Etterpå litt lett trening med vektmanualer.

Drakk en stor kopp te.

Jeg veide faktisk 87.8 kilo nøyaktig, men det er jo bare et dobesøk så varierer det med 2-300 gram. Så kan like gjerne si 88 kg. Men fint at jeg ikke går opp, kalori-inntaket er omtrent det samme som tidligere.

Må nok øke intensiteten i disse turene jeg har ute. Jeg har maxpuls på 160 og er ikke lenge nok i den anaerobe sonen. Blir ikke skikkelig gjennomsvett heller.

Men det fine er at jeg stort sett kan spise hva jeg vil i dette 6-timers vinduet og vekten holder seg nede.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

startelver skrev: man okt 17, 2022 9:14 pm Da er vi kommet til mandag og jeg spiste litt senere enn normalt i dag, første måltidet kom kl 16:30. Siste måltid var klokken 22:00 , så fikk 18 timers pause .

Som vanlig fikk jeg i meg vann og kreatin før treningen. Det regnet i dag så ble en kort 60 minutters tur ute. Etterpå litt lett trening med vektmanualer.

Drakk en stor kopp te.

Jeg veide faktisk 87.8 kilo nøyaktig, men det er jo bare et dobesøk så varierer det med 2-300 gram. Så kan like gjerne si 88 kg. Men fint at jeg ikke går opp, kalori-inntaket er omtrent det samme som tidligere.

Må nok øke intensiteten i disse turene jeg har ute. Jeg har maxpuls på 160 og er ikke lenge nok i den anaerobe sonen. Blir ikke skikkelig gjennomsvett heller.

Men det fine er at jeg stort sett kan spise hva jeg vil i dette 6-timers vinduet og vekten holder seg nede.
Når du veier deg, så er det beste å sammenligne til samme tid hver gang. Da får man best oversikt. Jeg pleide å veie meg hver fredag morgen etter å ha vært på do på morgenen, men før jeg spiste frokost. Ellers kan vekten variere ganske mye om man tar det en kveld, så en morgen uka etter. Bare et lite tips, tilfelle du ikke visste det.

startelver

Legg inn av startelver »

Ja jeg pleier å veie meg til samme tid, etter treningen.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har gått ned til 87.5 kilo og det ser ut til å holde seg nå, de siste 3 dagene.

Spiser sunt, 2 måltider per dag , mye kaffe og te. I dag startet jeg 16:30 så 19 timer faste ca.

Regner ikke med de store fremskrittene nå, men målet er fortsatt 85 kilo.

.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gratulerer med fremgangen 8-) :D

startelver

Legg inn av startelver »

I dag starter jeg inntak av føde klokka 14 istedenfor 15 . Må jo tilpasse meg vintertid ;)
Men den består av en blåbær og mangoshake, tilsatt yoghurt og kreatin. Masse proteiner og vitaminboost.

Det kan jeg leve på frem til middag ;) Ligger fortsatt på mellom 87 og 87.5 og det er jeg fornøyd med.

Dietten er ikke spesielt streng, spiser som normalt i 6-timersvinduet.


Rakk og drikke litt

Bilde

Tormund

Legg inn av Tormund »

Lenge siden siste oppdatering, ble det en sprekk etter dansketuren?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:17 pm Lenge siden siste oppdatering, ble det en sprekk etter dansketuren?
Blir vel i såfall bare semisprekk?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:10 pm
Men den består av en blåbær og mangoshake, tilsatt yoghurt og kreatin.
Hvorfor kreatin? Det gjør ingenting for deg sånn som du trener (rask gåing, lett jogg).
Med mindre du driver med andre former for trening, vil kreatinen sannsynligvis kun bidra med å binde mer vann i kroppen, og dermed øke vekten din noe.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: lør nov 05, 2022 7:25 pm
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:17 pm Lenge siden siste oppdatering, ble det en sprekk etter dansketuren?
Blir vel i såfall bare semisprekk?
Tror ikke elver setter pris på bergensere i tråden sin.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Sulfat skrev: lør nov 05, 2022 7:26 pm Hvorfor kreatin? Det gjør ingenting for deg sånn som du trener (rask gåing, lett jogg).
Med mindre du driver med andre former for trening, vil kreatinen sannsynligvis kun bidra med å binde mer vann i kroppen, og dermed øke vekten din noe.
Nye studier på kreatin viser faktisk at det er tegn på at det kan bremse muskelsvinn når man eldes. Fortsatt rimelig ferskt, men det er heller ikke noe som tyder på mye negative effekter, med mindre man sliter med mye vann i kroppen.
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:29 pm Tror ikke elver setter pris på bergensere i tråden sin.
Vurderte å bare overta denne tråden som bergenstråden, siden elven har gitt opp semioppdateringene.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Tjaaah skrev: lør nov 05, 2022 7:30 pm
Sulfat skrev: lør nov 05, 2022 7:26 pm Hvorfor kreatin? Det gjør ingenting for deg sånn som du trener (rask gåing, lett jogg).
Med mindre du driver med andre former for trening, vil kreatinen sannsynligvis kun bidra med å binde mer vann i kroppen, og dermed øke vekten din noe.
Nye studier på kreatin viser faktisk at det er tegn på at det kan bremse muskelsvinn når man eldes. Fortsatt rimelig ferskt, men det er heller ikke noe som tyder på mye negative effekter, med mindre man sliter med mye vann i kroppen.
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:29 pm Tror ikke elver setter pris på bergensere i tråden sin.
Vurderte å bare overta denne tråden som bergenstråden, siden elven har gitt opp semioppdateringene.
God idé, forumet trenger to bergentråder :D

startelver

Legg inn av startelver »

Slutt å ødelegg denne tråden, jeg oppdaterer jevnlig.

Jeg er fortsatt på 87 kilo og trener som normalt. Første måltid inntas etter klokken 15:00, siste måltid før kl 22:00. Kroppen trives med det.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Flott å høre, jeg ble bekymret et lite øyeblikk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tjaaah skrev: lør nov 05, 2022 7:25 pm
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:17 pm Lenge siden siste oppdatering, ble det en sprekk etter dansketuren?
Blir vel i såfall bare semisprekk?
Av og til er det nok.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan dere slutte? Det er en annen tråd dere kan forsøple på dette temaet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: lør nov 05, 2022 7:55 pm Kan dere slutte? Det er en annen tråd dere kan forsøple på dette temaet.
Ikke vær så hårsår. Tormund etterlyste en oppdatering, så var det et par innlegg med noen vitser, ja. Men det er også innlegg hvor meg og Sulfat spør og kommenterer om det du oppdaterer med.

startelver

Legg inn av startelver »

Har rapportert deg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: lør nov 05, 2022 8:00 pm Har rapportert deg.
Dette er ikke en rapporteringstråd, hold deg til oppdateringer om semifaste, takk.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er 10 november og vi har holdt på med samme type trening og kosthold nå i over 5 uker.

Jeg har på det meste veid 92 kilo og hatt som målsetning å komme ned på en matchvekt på 85 kilo og holde vekten fremover. Som historien her viser så var det enkelt å komme ned på 88 kilo , deretter var det adskillig vanskeligere å gå ned 1 kilo til , men det er der jeg er nå, på 87 kilo og har ligget en stund.

Jeg har fortsatt med semifasten og pleier å gå 17-19 timer uten annen næring enn drikke. Sulten eksisterer ikke, det er sjelden magen skriker etter mat. Derimot øker det matlysten kraftig nå det nærmer seg middag.

Jeg har sluttet å telle kalorier , men bare spiser det jeg har lyst på i 6-7 timersvinduet mellom kl 15 og 22. Det er også en deilig følelse, spis det du har lyst på, men det er klart magesekken min blir fortere mett enn tidligere.

Treningen er den samme som før og består av 1 time utetrening hver dag, det betyr lett jogging og rask gåing i ulendt terreng. Tilbake igjen er det 15-20 minutter på yogamatten der jeg tar visse strekkøvelser og følger et program fra en app jeg har lastet ned. Så er det bare å slappe av resten av dagen.
Har også noen lette vekter jeg kjører noen minutter på hver dag.

Vi starter dagen i dag med en herlig smoothie, bestående av spinat, blåbær, mango, banan, gresk yoghurt og litt chiafrø. Bare fantasien setter grenser :)

Bilde

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Gresk yoghurt med 10% fett, sant? :D
Lager ish samme smoothie, men bruker en del rødbet også. Synes det gir en svært god smak og fin farge også.

startelver

Legg inn av startelver »

Megapixsel skrev: ons nov 16, 2022 10:21 am Gresk yoghurt med 10% fett, sant? :D
Lager ish samme smoothie, men bruker en del rødbet også. Synes det gir en svært god smak og fin farge også.
Ja er forsiktig med den yoghurten med 10%, bruker et par skjeer og tilsetter litt melk. Rødbet er fint, pussig nok er det ganske dyrt å kjøpe ferskt.

Jeg kjøper de Rema fryseposene med blåbær, ananas, mango, og jordbær. I tillegg til spinat. De koster ca 20 kr posen så har jeg smoothies i ukesvis. ;) Tilsetter også chiafrø.

Kreatin har jeg sluttet med, var bare en periode for å tømme boksen.

Ligger fortsatt på 87 kilo og matlysten er det samme. Men vurderer å trene litt ekstra for å komme ned på 85.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»