Vinterens strømpriser

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 9:51 am
Jeg har lest alt. Hvilken lov sier at det er forbudt å tappe ned et magasin? Ingen.
Jeg har også lest alt om konsesjoner, som gis individuelt for hver utbygging.
Jeg trenger bare ETT eksempel på at EN utbygging har fått konsesjon med krav om at magasinet ikke skal tappes tomt.
Det som begynner å bli hysterisk morsomt her, er at dere ikke finner det. På grunn av at det ikke eksisterer.
Men bare fortsett. Jeg skal fortsette å gni salt i sårene.
Corvus kom med påstanden, men har innsett tabben og trukket seg stille tilbake.
Muligens du har lest det, forstått det har du åpenbart ikke.

En kan ikke tvinge kunnskap inn i hodene på folk, du står selvfølgelig fritt til å stå på ditt. Selv om det er feil.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jan 28, 2023 9:58 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 9:51 am
Jeg har lest alt. Hvilken lov sier at det er forbudt å tappe ned et magasin? Ingen.
Jeg har også lest alt om konsesjoner, som gis individuelt for hver utbygging.
Jeg trenger bare ETT eksempel på at EN utbygging har fått konsesjon med krav om at magasinet ikke skal tappes tomt.
Det som begynner å bli hysterisk morsomt her, er at dere ikke finner det. På grunn av at det ikke eksisterer.
Men bare fortsett. Jeg skal fortsette å gni salt i sårene.
Corvus kom med påstanden, men har innsett tabben og trukket seg stille tilbake.
Muligens du har lest det, forstått det har du åpenbart ikke.

En kan ikke tvinge kunnskap inn i hodene på folk, du står selvfølgelig fritt til å stå på ditt. Selv om det er feil.
Tungt å miste grepet på det? Hvilken lov forbyr tømming av et vannmagasin?
Svar for pokker, det er et enkelt spørsmål.
Det holder med ETT ( 1) magasin som eksempel. Du har 1000 magasiner å velge blant.
Forklar også gjerne hvorfor regjeringen varsler innføring av en lovbestemmelse dersom den liksom allerede er der.
Noe som altså ikke er tilfelle.
Ikke gå i fella, du viser antydninger til å skli over i persondebatt. Skjerpings.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:04 am Tungt å miste grepet på det? Hvilken lov forbyr tømming av et vannmagasin?
Svar for pokker, det er et enkelt spørsmål.
Det holder med ETT ( 1) magasin som eksempel. Du har 1000 magasiner å velge blant.
Ikke gå i fella, du viser antydninger til å skli over i persondebatt. Skjerpings.
Konsesjonen setter en nedre grense for vannstanden. Dette gjelder for alle vannmagasiner.

At du ikke skjønner dette kan jeg ikke hjelpe deg med.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jan 28, 2023 10:06 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:04 am Tungt å miste grepet på det? Hvilken lov forbyr tømming av et vannmagasin?
Svar for pokker, det er et enkelt spørsmål.
Det holder med ETT ( 1) magasin som eksempel. Du har 1000 magasiner å velge blant.
Ikke gå i fella, du viser antydninger til å skli over i persondebatt. Skjerpings.
Konsesjonen setter en nedre grense for vannstanden. Dette gjelder for alle vannmagasiner.

At du ikke skjønner dette kan jeg ikke hjelpe deg med.
Det er feil Konsesjonene gjelder minste vannføring i vassdrag ikke minste magasinfylling, pluss sikring mot flom.
Kan du vennligst lese linkene som er lagt ut før du henviser til dem?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:09 am Det er feil Konsesjonene gjelder minste vannføring i vassdrag ikke minste magasinfylling, pluss sikring mot flom.
Kan du vennligst lese linkene som er lagt ut før du henviser til dem?
Jasså du...

"Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene. LRV angis i antall meter over havet (moh). Motsatsen til LRV er høyeste regulerte vannstand (HRV)."

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jan 28, 2023 10:13 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:09 am Det er feil Konsesjonene gjelder minste vannføring i vassdrag ikke minste magasinfylling, pluss sikring mot flom.
Kan du vennligst lese linkene som er lagt ut før du henviser til dem?
Jasså du...

"Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene. LRV angis i antall meter over havet (moh). Motsatsen til LRV er høyeste regulerte vannstand (HRV)."

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand
Verneplan for vassdrag, ja. Det er noe helt annet enn forsyningssikkerhet.
Dessuten brytes disse miljøtiltakene notorisk, med følge at mange vassdrag tørrlegges slik at fisk som skal gyte dør.
Sorry, Sam. Dette er med respekt å melde reinspikka tull.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:20 am Verneplan for vassdrag, ja. Det er noe helt annet enn forsyningssikkerhet.
Dessuten brytes disse miljøtiltakene notorisk, med følge at mange vassdrag tørrlegges slik at fisk som skal gyte dør.
Sorry, Sam. Dette er med respekt å melde reinspikka tull.
Seriøst, du benekter fremdeles at det finnes begrensinger i konsesjonen i forhold til nedtapping av vannmagasin?

"Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene. LRV angis i antall meter over havet (moh). Motsatsen til LRV er høyeste regulerte vannstand (HRV)."

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand

Jeg har jo til og med uthevet essensen til deg...

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jan 28, 2023 10:22 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:20 am Verneplan for vassdrag, ja. Det er noe helt annet enn forsyningssikkerhet.
Dessuten brytes disse miljøtiltakene notorisk, med følge at mange vassdrag tørrlegges slik at fisk som skal gyte dør.
Sorry, Sam. Dette er med respekt å melde reinspikka tull.
Seriøst, du benekter fremdeles at det finnes begrensinger i konsesjonen i forhold til nedtapping av vannmagasin?

"Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene. LRV angis i antall meter over havet (moh). Motsatsen til LRV er høyeste regulerte vannstand (HRV)."

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand

Jeg har jo til og med uthevet essensen til deg...
Det er ingen lov som forbyr en eneste kraftprodusent å tappe ned magasinet.
Det gjelder, siden hverken du eller noen andre klarer å finne noen slik lov.
Vannressursloven kom i forrige århundre.
Det står intet der om det Corvus påsto.
Derimot er det mye om miljø, om minstevannføring og om kraftprodusentenes tap ved å ikke tørrlegge elver.
Sorry, Sam. Det er altså ikke noe lovforbud mot å tappe ned ett eneste magasin i dette landet.
Jeg la jo inn linken til et kraftselskap som tappet ned magasinet til 3% av 100% fyllingsgrad i fjor sommer for å tjene penger når strømprisen var høy.
Totalt ustraffet, siden det er lov.
Så du linken? Jeg kan godt legge den ut en gang til dersom du ikke gad lese den første gang.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:35 am Det er ingen lov som forbyr en eneste kraftprodusent å tappe ned magasinet.
Det gjelder, siden hverken du eller noen andre klarer å finne noen slik lov.
Vannressursloven kom i forrige århundre.
Det står intet der om det Corvus påsto.
Derimot er det mye om miljø, om minstevannføring og om kraftprodusentenes tap ved å ikke tørrlegge elver.
Sorry, Sam. Det er altså ikke noe lovforbud mot å tappe ned ett eneste magasin i dette landet.
Jeg la jo inn linken til et kraftselskap som tappet ned magasinet til 3% av 100% fyllingsgrad i fjor sommer for å tjene penger når strømprisen var høy.
Totalt ustraffet, siden det er lov.
Så du linken? Jeg kan godt legge den ut en gang til dersom du ikke gad lese den første gang.
Bla bla bla...

Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene.

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jan 28, 2023 10:37 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 10:35 am Det er ingen lov som forbyr en eneste kraftprodusent å tappe ned magasinet.
Det gjelder, siden hverken du eller noen andre klarer å finne noen slik lov.
Vannressursloven kom i forrige århundre.
Det står intet der om det Corvus påsto.
Derimot er det mye om miljø, om minstevannføring og om kraftprodusentenes tap ved å ikke tørrlegge elver.
Sorry, Sam. Det er altså ikke noe lovforbud mot å tappe ned ett eneste magasin i dette landet.
Jeg la jo inn linken til et kraftselskap som tappet ned magasinet til 3% av 100% fyllingsgrad i fjor sommer for å tjene penger når strømprisen var høy.
Totalt ustraffet, siden det er lov.
Så du linken? Jeg kan godt legge den ut en gang til dersom du ikke gad lese den første gang.
Bla bla bla...

Laveste regulerte vannstand, ofte forkortet LRV, er det laveste tillatte vannivået et vannmagasin kan tappes ned til i henhold til konsesjonsbestemmelsene.

https://snl.no/laveste_regulerte_vannstand
bla bla bla

startelver

Legg inn av startelver »

Her blir man ikke enig, kanskje best å spørre en politiker?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

startelver skrev: lør jan 28, 2023 11:56 am Her blir man ikke enig, kanskje best å spørre en politiker?
Da er man i hvert fall sikret et klart svar :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: lør jan 28, 2023 11:56 am Her blir man ikke enig, kanskje best å spørre en politiker?
Vi kan spørre Erna om hvorfor hun leverte en eierskapsmelding i 2020, som sier at det skal produseres mest mulig kraft når strøm er dyrt, slik at det skal bli mest mulig profitt.
Det er også betimelig å minne om at Solbergregjeringens Olje- og energiminister Tord Lien (FrP) fastslo at kablene de vedtok å bygge til Tyskland og Storbritannia i 2014 garantert ikke ville føre til mer enn 6 øre dyrere strøm.
Mange av oss trodde ikke på det. Mange av oss var sikre på at strømmen ville bli dyr.
Og slik ble det.
Men alt dette er det jo skrevet faktisk masse om i alle riksdekkende medier......
https://www.faktisk.no/artikler/jyyoe/h ... og-england

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: fre jan 27, 2023 10:25 pm Jeg tror fargerik trenger å oppdatere seg.
Ser ikke ut som det lar seg gjøre, han mangler tydeligvis evnen til å ta til seg informasjon.

Kanskje harddisken er full :lol:

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: fre jan 27, 2023 7:47 pm
Corvus skrev: fre jan 27, 2023 7:41 pm
fargerik skrev: fre jan 27, 2023 5:19 pm

Det vet du er i mot avtalene med EU. Strømmen skal flyte fritt, sånn er det. Lite å gjøre med dette i en bråvending.
Og det vet du.
Lett å kreve sterkere lut, alle krever det. Men hva? Det har heller ikke du svaret på. Det vet jeg.
Grepet i dag er å få stopp på at magasinene tappes uforsvarlig mye ned.
Er det feil å ta dette grepet?
Den som mener dette er feil, sier rett ut at strømprodusenter fritt skal tappe magasinene tomme for å tjene penger.
Jeg syns de skal holdes i ørene. Er du uenig?
Det har vel alltid vært ulovlig å tappe magasinene tomme eller hva?
Har ikke hørt om det før du skriver det nå.
Hvor har du det fra?
Link til lov eller forskrift?
Reprise; jeg ringte til NVE og spurte om å få snakke med en som hadde kunnskap om regler for strømeksport. Jeg ble satt over til en som på mitt spørsmål om han hadde kunnskap om regler for strømeksport, svarte at han var nettopp den som kjente reglene for det. Jeg spurte så om det finnes noen nedre fyllingsgrad for strømeksport og det avkreftet han kontant med; det finnes ingen nedre grense/fyllingsgrad for strømeksport. Så spurte jeg om det ikke er noen grense for strømproduksjon, om de kunne tappe ned magasinene skålende tomme og til det svarte han at strømprodusentene får konsesjon til å produsere strøm ned til et visst nivå(jeg mener han sa mellom et øvre og nedre nivå), et sikkerhetsnivå. Jeg forstod det slik at dette nedre sikkerhetsnivået var for ikke å drepe livet i vassdraget. Nei, jeg har ingen konkrete lover eller forskrifter som regulerer dette å vise til, men nå har jeg lett litt og om du selv vil lete videre, kan du kanskje finne ut noe her
https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vas ... agstiltak/
og her
https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vas ... agstiltak/
Da de skulle tette og reparere demningen i Tarlebøvatnet i Bergen, det som renner ned i Svartediktet, en del av byens drikkevannsforsyning - så tappet de ned hele vatnet, gjorde det arbeidet de skulle og - lot magasinet fylles opp igjen. Da måtte jo alt liv som var i det regulerte vannet, være borte - for det var helt tørt over måneder. Så for sånne tiltak, må tillatelse gies til - helt nedtapping/tømming. Men ellers forsøker en å bevare livet i vassdraget. Som det står i det 3.avsnittet i den øverste linken;
" Behovet for minstevannføring vurderes konkret i det enkelte tilfellet. Konsekvensene for biologisk mangfold, det vil si viktige naturtyper eller arter med vekt på sårbare eller truede arter (rødlistearter), skal vurderes særskilt. Det vil i mange tilfeller også være aktuelt å pålegge en minstevannføring som er forskjellig sommer og vinter."
Om det ikke var en nedre grense for strømproduksjon, ville jo livet i alle de 1700 magasinene som brukes til vårstrømproduksjon, vært tomme for liv; for blårussen er det penger inn som betyr noe.

I den siste linken står følgende øverst;

"Konsesjonspliktvurdering av vassdragstiltak
Vassdragstiltak som kan vere til nemneverdig skade eller ulempe for allmenne interesser i vassdraget, må ha konsesjon. Dersom det ikkje er sikkert om tiltaket treng konsesjon, kan tiltakshavar be NVE vurdere konsesjonsplikt.

NVE vurderer konsesjonsplikt etter § 18 i vassressurslova for å avklare vidare saksgang. For krav til innhald i meldinga, sjå eigne malar som er linka opp i høgremargen. Det er utarbeidd elektronisk søknadsskjema der søknadar basert på malane skal leggjast ved. Det er laga ei eiga side der dette er forklart nærare, sjå sida Søke om tiltak etter vassressurslova.

Om vassressurslova
I tillegg til dei generelle reglane om konsesjonsplikt, har vassressurslova særbestemmingar om konsesjonsplikt. Desse reglane gjev konsesjonsplikt for følgjande tiltak:

Eksisterande anlegg i verna vassdrag som vert teke i bruk til nye formål (§ 35 nr. 1).
Endring i igangverande verksemd, innanfor eksisterande konsesjon, i verna vassdrag dersom det vil påvirke verneverdiane. (§ 35 nr. 2).
Gjenopptaking av verksemd i verna vassdrag som har vore innstilt i minst 5 år (§ 35 nr. 2.)."

Under dette, står det om unntak. Til høyre på siden i den nederste linken, står linker til aktuelle regler.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Fordomsfull skrev: lør jan 28, 2023 1:09 pm
fargerik skrev: fre jan 27, 2023 7:47 pm
Corvus skrev: fre jan 27, 2023 7:41 pm

Det har vel alltid vært ulovlig å tappe magasinene tomme eller hva?
Har ikke hørt om det før du skriver det nå.
Hvor har du det fra?
Link til lov eller forskrift?
Reprise; jeg ringte til NVE og spurte om å få snakke med en som hadde kunnskap om regler for strømeksport. Jeg ble satt over til en som på mitt spørsmål om han hadde kunnskap om regler for strømeksport, svarte at han var nettopp den som kjente reglene for det. Jeg spurte så om det finnes noen nedre fyllingsgrad for strømeksport og det avkreftet han kontant med; det finnes ingen nedre grense/fyllingsgrad for strømeksport. Så spurte jeg om det ikke er noen grense for strømproduksjon, om de kunne tappe ned magasinene skålende tomme og til det svarte han at strømprodusentene får konsesjon til å produsere strøm ned til et visst nivå(jeg mener han sa mellom et øvre og nedre nivå), et sikkerhetsnivå. Jeg forstod det slik at dette nedre sikkerhetsnivået var for ikke å drepe livet i vassdraget. Nei, jeg har ingen konkrete lover eller forskrifter som regulerer dette å vise til, men nå har jeg lett litt og om du selv vil lete videre, kan du kanskje finne ut noe her
https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vas ... agstiltak/
og her
https://www.nve.no/vann-og-vassdrag/vas ... agstiltak/
Da de skulle tette og reparere demningen i Tarlebøvatnet i Bergen, det som renner ned i Svartediktet, en del av byens drikkevannsforsyning - så tappet de ned hele vatnet, gjorde det arbeidet de skulle og - lot magasinet fylles opp igjen. Da måtte jo alt liv som var i det regulerte vannet, være borte - for det var helt tørt over måneder. Så for sånne tiltak, må tillatelse gies til - helt nedtapping/tømming. Men ellers forsøker en å bevare livet i vassdraget. Som det står i det 3.avsnittet i den øverste linken;
" Behovet for minstevannføring vurderes konkret i det enkelte tilfellet. Konsekvensene for biologisk mangfold, det vil si viktige naturtyper eller arter med vekt på sårbare eller truede arter (rødlistearter), skal vurderes særskilt. Det vil i mange tilfeller også være aktuelt å pålegge en minstevannføring som er forskjellig sommer og vinter."
Om det ikke var en nedre grense for strømproduksjon, ville jo livet i alle de 1700 magasinene som brukes til vårstrømproduksjon, vært tomme for liv; for blårussen er det penger inn som betyr noe.

I den siste linken står følgende øverst;

"Konsesjonspliktvurdering av vassdragstiltak
Vassdragstiltak som kan vere til nemneverdig skade eller ulempe for allmenne interesser i vassdraget, må ha konsesjon. Dersom det ikkje er sikkert om tiltaket treng konsesjon, kan tiltakshavar be NVE vurdere konsesjonsplikt.

NVE vurderer konsesjonsplikt etter § 18 i vassressurslova for å avklare vidare saksgang. For krav til innhald i meldinga, sjå eigne malar som er linka opp i høgremargen. Det er utarbeidd elektronisk søknadsskjema der søknadar basert på malane skal leggjast ved. Det er laga ei eiga side der dette er forklart nærare, sjå sida Søke om tiltak etter vassressurslova.

Om vassressurslova
I tillegg til dei generelle reglane om konsesjonsplikt, har vassressurslova særbestemmingar om konsesjonsplikt. Desse reglane gjev konsesjonsplikt for følgjande tiltak:

Eksisterande anlegg i verna vassdrag som vert teke i bruk til nye formål (§ 35 nr. 1).
Endring i igangverande verksemd, innanfor eksisterande konsesjon, i verna vassdrag dersom det vil påvirke verneverdiane. (§ 35 nr. 2).
Gjenopptaking av verksemd i verna vassdrag som har vore innstilt i minst 5 år (§ 35 nr. 2.)."

Under dette, står det om unntak. Til høyre på siden i den nederste linken, står linker til aktuelle regler.
Kan vel tenkes at vanndirektivet fra 2007 også kan ha betydning.
https://snl.no/EUs_vanndirektiv

SirJames

Legg inn av SirJames »

MacanT skrev: lør jan 28, 2023 1:09 pm
startelver skrev: fre jan 27, 2023 10:25 pm Jeg tror fargerik trenger å oppdatere seg.
Ser ikke ut som det lar seg gjøre, han mangler tydeligvis evnen til å ta til seg informasjon.

Kanskje harddisken er full :lol:
Han etterlyser stadig lover. Vel, jeg etterlyser lover som regulerer den evinnelige kveruleringen hans.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: lør jan 28, 2023 3:08 pm
MacanT skrev: lør jan 28, 2023 1:09 pm
startelver skrev: fre jan 27, 2023 10:25 pm Jeg tror fargerik trenger å oppdatere seg.
Ser ikke ut som det lar seg gjøre, han mangler tydeligvis evnen til å ta til seg informasjon.

Kanskje harddisken er full :lol:
Han etterlyser stadig lover. Vel, jeg etterlyser lover som regulerer den evinnelige kveruleringen hans.
Mens jeg har vært på sykkeltur og deretter kommet hjem og sett på finalene i sprint...(Skistad vant, Klæbo nr. 2)...Har tråden bekreftet at jeg har hatt rett hele tiden.
Jeg har som vanlig rett.
Det er ikke kverulering å stå på at det man påstår er riktig.
Noen har litt av hvert å lære her.
Husk : Jeg har rett, det er ikke noe lovforbud mot å tappe ned et vannmagasin.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 4:17 pm
SirJames skrev: lør jan 28, 2023 3:08 pm
MacanT skrev: lør jan 28, 2023 1:09 pm
Ser ikke ut som det lar seg gjøre, han mangler tydeligvis evnen til å ta til seg informasjon.

Kanskje harddisken er full :lol:
Han etterlyser stadig lover. Vel, jeg etterlyser lover som regulerer den evinnelige kveruleringen hans.
Mens jeg har vært på sykkeltur og deretter kommet hjem og sett på finalene i sprint...(Skistad vant, Klæbo nr. 2)...Har tråden bekreftet at jeg har hatt rett hele tiden.
Jeg har som vanlig rett.
Det er ikke kverulering å stå på at det man påstår er riktig.
Noen har litt av hvert å lære her.
Husk : Jeg har rett, det er ikke noe lovforbud mot å tappe ned et vannmagasin.
Det er ikke lov for strømprodusenter å tappe vannmagasin helt - utelukkende for å produsere strøm. Så du har feil. Men om en skal tette demningen som jeg viste til og som det også vises til i den ene linken jeg la ved, så kan en selvsagt bruke også det siste vannet en tapper - til strømproduksjon.

Dog mener jeg som skrevet flere ganger - at vi, Norge v/Støre - bør stå opp mot Aceravtalen og knesette våre egne regler for en nedre fyllingsgrad for strømeksport. For å sikre våre egne interesse. Håper folket gir Støre en SÅ klar beskjed i meningsmålinger - at står han opp for Norge og Ola&Kari Nordmanns interesser. Ellers drar han arbeiderpartiet med seg så langt ned, at han klarer å ødelegge partiets sjanser for å regjere landet i overskuelig fremtid.
Sist redigert av Fordomsfull den lør jan 28, 2023 5:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 7:19 am
Sisyfos skrev: lør jan 28, 2023 1:58 am
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 12:13 am
Det står intet der om at noen lov forbyr å tappe vannmagasiner tomme.
Det var kreativ googling, men dessverre feil.
Kjære vene, det kreves konsesjon for å opprette vannmagasiner i vassdragene våre. Konsesjoner til vannkraftutbygging, herunder vannmagasiner, gis i henhold til Vannressursloven (og/eller Energiloven). Når konsesjonsmyndighetene gir konsesjoner for vannmagasiner og setter krav til laveste- og høyeste regulerte vannstand gjør de dette i henhold til den hjemmelen de i lov har til dette, og brudd på konsesjonsvilkårene vil være brudd i henhold til disse lovene. Så ja, det vil være lovbrudd å tappe magasinene tomme dersom dette medfører tapping til under den i konsesjonen fastlagte laveste regulerte vannstand.
Jeg vet om konsesjoner, vet om lovene.
Men jeg vet ingen vannmagasin hvor det er lovbestemt at det er minste fyllingsgrad.
Fremdeles ikke godt nok.
Jeg vet at det er bestemt minstevannføring (høyeste/laveste vannstand i elvene) noen steder. Men det er noe helt annet. Dessuten er det en lov produsenter ofte gir blaffen i, med følge at elver blir tørrlagt og fisken dør.
"Dette vannmagasinet er det forbudt å tømme" har jeg aldri hørt om. Og det var den påstanden jeg reagerte på.
Jeg vet at du er pensjonist, men det er nesten så jeg ikke kan tro at du med den utrolige kveruleringen din er et voksent menneske.

Nei, det finnes ikke noen lov som i en paragraf eksplisitt sier hvor langt ned et vannmagasin kan tappes. Slik er det også ofte for forskrifter gitt med hjemmel i lover generelt. Men vannmagasiner trenger konsesjon for å bygges, og med hjemmel i lov settes det diverse krav som må følges for å få konsesjon. Og i konsesjonsvilkårene, som på sett og vis fungerer som forskrifter til lover generelt, settes som dokumentert nettopp med hjemmel i lov krav til laveste- og høyeste regulerte vannstand for magasinene. Det er altså ULOVLIG å tappe magasinene lavere ned enn til den i konsesjonen fastsatte laveste regulerte vannstand. Det er altså flere måter å lovfeste noe på enn gjennom eksplisitte paragrafer i lovverket vårt.

Og glem minstevannføring i elvene i denne sammenhengen. Det er noe helt annet enn laveste- og høyeste regulerte vannstand for vannmagasiner.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Et par håndfuller som møtte opp til demonstrasjon i Kristiansand og demonstrasjonstoget ble avlyst! De har tydeligvis allerede glemt monsterprisene de hadde sist sommer!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Oslogg123 skrev: lør jan 28, 2023 5:25 pm Et par håndfuller som møtte opp til demonstrasjon i Kristiansand og demonstrasjonstoget ble avlyst! De har tydeligvis allerede glemt monsterprisene de hadde sist sommer!
Viste ikke om denne demonstrasjonen en gang, litt dårlig kommunisert?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: lør jan 28, 2023 5:04 pm
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 7:19 am
Sisyfos skrev: lør jan 28, 2023 1:58 am

Kjære vene, det kreves konsesjon for å opprette vannmagasiner i vassdragene våre. Konsesjoner til vannkraftutbygging, herunder vannmagasiner, gis i henhold til Vannressursloven (og/eller Energiloven). Når konsesjonsmyndighetene gir konsesjoner for vannmagasiner og setter krav til laveste- og høyeste regulerte vannstand gjør de dette i henhold til den hjemmelen de i lov har til dette, og brudd på konsesjonsvilkårene vil være brudd i henhold til disse lovene. Så ja, det vil være lovbrudd å tappe magasinene tomme dersom dette medfører tapping til under den i konsesjonen fastlagte laveste regulerte vannstand.
Jeg vet om konsesjoner, vet om lovene.
Men jeg vet ingen vannmagasin hvor det er lovbestemt at det er minste fyllingsgrad.
Fremdeles ikke godt nok.
Jeg vet at det er bestemt minstevannføring (høyeste/laveste vannstand i elvene) noen steder. Men det er noe helt annet. Dessuten er det en lov produsenter ofte gir blaffen i, med følge at elver blir tørrlagt og fisken dør.
"Dette vannmagasinet er det forbudt å tømme" har jeg aldri hørt om. Og det var den påstanden jeg reagerte på.
Jeg vet at du er pensjonist, men det er nesten så jeg ikke kan tro at du med den utrolige kveruleringen din er et voksent menneske.

Nei, det finnes ikke noen lov som i en paragraf eksplisitt sier hvor langt ned et vannmagasin kan tappes. Slik er det også ofte for forskrifter gitt med hjemmel i lover generelt. Men vannmagasiner trenger konsesjon for å bygges, og med hjemmel i lov settes det diverse krav som må følges for å få konsesjon. Og i konsesjonsvilkårene, som på sett og vis fungerer som forskrifter til lover generelt, settes som dokumentert nettopp med hjemmel i lov krav til laveste- og høyeste regulerte vannstand for magasinene. Det er altså ULOVLIG å tappe magasinene lavere ned enn til den i konsesjonen fastsatte laveste regulerte vannstand. Det er altså flere måter å lovfeste noe på enn gjennom eksplisitte paragrafer i lovverket vårt.

Og glem minstevannføring i elvene i denne sammenhengen. Det er noe helt annet enn laveste- og høyeste regulerte vannstand for vannmagasiner.
Takk for at endelig en av dere tok til vettet,
Nei, det finnes ingen slik lov, som du sier.
Hvorfor i himmelens navn tok det så lang tid?
Det har ikke, som Corvus skrev, alltid vært forbudt å tappe vannmagasiner tomme.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: lør jan 28, 2023 6:43 pm
Sisyfos skrev: lør jan 28, 2023 5:04 pm
fargerik skrev: lør jan 28, 2023 7:19 am
Jeg vet om konsesjoner, vet om lovene.
Men jeg vet ingen vannmagasin hvor det er lovbestemt at det er minste fyllingsgrad.
Fremdeles ikke godt nok.
Jeg vet at det er bestemt minstevannføring (høyeste/laveste vannstand i elvene) noen steder. Men det er noe helt annet. Dessuten er det en lov produsenter ofte gir blaffen i, med følge at elver blir tørrlagt og fisken dør.
"Dette vannmagasinet er det forbudt å tømme" har jeg aldri hørt om. Og det var den påstanden jeg reagerte på.
Jeg vet at du er pensjonist, men det er nesten så jeg ikke kan tro at du med den utrolige kveruleringen din er et voksent menneske.

Nei, det finnes ikke noen lov som i en paragraf eksplisitt sier hvor langt ned et vannmagasin kan tappes. Slik er det også ofte for forskrifter gitt med hjemmel i lover generelt. Men vannmagasiner trenger konsesjon for å bygges, og med hjemmel i lov settes det diverse krav som må følges for å få konsesjon. Og i konsesjonsvilkårene, som på sett og vis fungerer som forskrifter til lover generelt, settes som dokumentert nettopp med hjemmel i lov krav til laveste- og høyeste regulerte vannstand for magasinene. Det er altså ULOVLIG å tappe magasinene lavere ned enn til den i konsesjonen fastsatte laveste regulerte vannstand. Det er altså flere måter å lovfeste noe på enn gjennom eksplisitte paragrafer i lovverket vårt.

Og glem minstevannføring i elvene i denne sammenhengen. Det er noe helt annet enn laveste- og høyeste regulerte vannstand for vannmagasiner.
Takk for at endelig en av dere tok til vettet,
Nei, det finnes ingen slik lov, som du sier.
Hvorfor i himmelens navn tok det så lang tid?
Det har ikke, som Corvus skrev, alltid vært forbudt å tappe vannmagasiner tomme.
Kjære vene, nå blir det du holder på med stadig mere tullete, og jeg vet knapt om jeg skal le eller gråte av vrøvlet ditt.

Det Corvus skrev var: "Det har vel alltid vært ulovlig å tappe magasinene tomme eller hva?" Det har Corvus helt rett i, og det er det du har protestert på.

Å tappe magasinene tomme er brudd på konsesjonsbetingelsene, nærmere bestemt et brudd på konsesjonsbestemmelsen om laveste regulerte vannstand, og brudd på konsesjonsbetingelser er LOVBRUDD. Punktum. Forsøk å få inn i skallen din at dette ikke trenger å være eksplisitt uttrykt i en lovparagraf om en laveste regulert vannstand for at det skal være ulovlig og et lovbrudd. Og det er heller ingen som har skrevet at det finnes en lovparagraf eksplisitt om laveste regulerte vannstand, det er bare i den løpske fantasien din at noen har skrevet noe slikt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Tapping av magasinene var oppe også for 12 år siden.
Fra olje- og energiministersiden, statssekretæren, kom det ikke fram om noe ulovlig sånn sett.
Så mye synes kanskje uklart?

https://www.nrk.no/nordland/vil-ha-slut ... -1.7500433

hauge23

Legg inn av hauge23 »

return_of_drakkar skrev: søn jan 29, 2023 12:24 pm Tapping av magasinene var oppe også for 12 år siden.
Fra olje- og energiministersiden, statssekretæren, kom det ikke fram om noe ulovlig sånn sett.
Så mye synes kanskje uklart?

https://www.nrk.no/nordland/vil-ha-slut ... -1.7500433
Fra linken din: "Så lenge det er et underskudd i markedet vil det være høy pris"
Slik er det og det er ikke vanskelig å se hvem som har fått gjennomslag for sitt syn hos myndighetene. Sikkerhet for strømforsyning er visstnok ikke er en oppgave for myndighetene. Her er det full guffe for kommersielle interesser. Markedsstyring vil alltid konstruere underskudd for å oppnå størst mulig fortjeneste.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det er bare å stålsette seg for at prisene på strøm her til lands blir permanent høye:

"En skisse fra kommisjonen ble sendt på høring denne uken, og et lovforslag kan bli presentert på et toppmøte for stats og regjeringsledere i EU 23/24 mars. Et hovedgrep som har vært lansert er å operere med to priser, en for fornybar kraft som sol og vind, med små produksjonskostnader, og en annen for balansekraft som gass og kjernekraft. Målet er å unngå at energien med høyest pris, som oftest gass, setter prisen for all strøm i et område.

Forslaget er kontroversielt, både internt i EU, og møter også advarsler fra kraftbransjen, som mener konsekvensene av en så radikal omlegging er alt for dårlig utredet. En eventuell lovendring vil få konsekvenser også for Norge, som EØS-medlem.

Det norske myndigheter frykter mest, er at norsk vannkraft blir definert inn i samme kategori som andre regulerte energikilder, som naturgass, LNG og atomkraft. Det kan ødelegge det norske energimarkedet, med varig høye priser på vannkraft som resultat."


https://www.altinget.no/artikkel/stroem ... gne-rekker

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Anders Magnus med god artikkel der han går i rette med Støre og Erna for deres løgner og EU-kryping.
Ikke noe nytt her egentlig, men godt å se det finnes en liten håndfull journalister med integriteten i behold.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-882620

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: søn jan 29, 2023 1:25 pm Det er bare å stålsette seg for at prisene på strøm her til lands blir permanent høye:

"En skisse fra kommisjonen ble sendt på høring denne uken, og et lovforslag kan bli presentert på et toppmøte for stats og regjeringsledere i EU 23/24 mars. Et hovedgrep som har vært lansert er å operere med to priser, en for fornybar kraft som sol og vind, med små produksjonskostnader, og en annen for balansekraft som gass og kjernekraft. Målet er å unngå at energien med høyest pris, som oftest gass, setter prisen for all strøm i et område.

Forslaget er kontroversielt, både internt i EU, og møter også advarsler fra kraftbransjen, som mener konsekvensene av en så radikal omlegging er alt for dårlig utredet. En eventuell lovendring vil få konsekvenser også for Norge, som EØS-medlem.

Det norske myndigheter frykter mest, er at norsk vannkraft blir definert inn i samme kategori som andre regulerte energikilder, som naturgass, LNG og atomkraft. Det kan ødelegge det norske energimarkedet, med varig høye priser på vannkraft som resultat."


https://www.altinget.no/artikkel/stroem ... gne-rekker
Regjeringen her hjemme vil likevel alliere seg med Sverige og de andre nordiske landene for å påvirke innholdet i tråd med norske interesser, blir det sagt til Altinget.

Det er da godt at våre naboer er EU-medlemmer slik at de, til forskjell fra Norge, ikke er henvist til å stå på gangen med lua i hånden.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: søn jan 29, 2023 4:32 pm Regjeringen her hjemme vil likevel alliere seg med Sverige og de andre nordiske landene for å påvirke innholdet i tråd med norske interesser, blir det sagt til Altinget.

Det er da godt at våre naboer er EU-medlemmer slik at de, til forskjell fra Norge, ikke er henvist til å stå på gangen med lua i hånden.
Tja, eller en kunne sagt at dette er noe vi skal styre selv.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»