Vinterens strømpriser

Svar
Henningsen

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av Henningsen »

TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 1:23 pm
AcsOnFire skrev: fre des 02, 2022 1:18 pm Den siste uken har Norge kjørt ut netto åtte ganger så mye kraft til utlandet som i hele oktober, ifølge Statnett.
I motsetning til tidligere i høst, importerer Sør-Norge knapt kraft.
Det har også vært satt varmerekorder over store deler av Norge i november. Samtidig har det regnet noe enormt i november.
Likevel går strømprisene rett i taket.
Altså ingen løsning overhodet på de skandaløse forholdene. Synes synd på norsk næringsliv utover vinteren, vil se et konkursras av dimensjoner. Alt dette mens SP og AP ikke gjør noe som helst. Vel, bortsett fra å ytterlige fylle den overfylte statlige pengebingen med økte skatter og kutt for de trengende på mange områder.
Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Skandale er helt korrekt ord.
Men hva skjer med de skyldige..?
Virker som de "belønnes" med jobb i brussels for deres svik mot norske interresser.
Sykt!

fargerik

Legg inn av fargerik »

TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 1:23 pm
AcsOnFire skrev: fre des 02, 2022 1:18 pm Den siste uken har Norge kjørt ut netto åtte ganger så mye kraft til utlandet som i hele oktober, ifølge Statnett.
I motsetning til tidligere i høst, importerer Sør-Norge knapt kraft.
Det har også vært satt varmerekorder over store deler av Norge i november. Samtidig har det regnet noe enormt i november.
Likevel går strømprisene rett i taket.
Altså ingen løsning overhodet på de skandaløse forholdene. Synes synd på norsk næringsliv utover vinteren, vil se et konkursras av dimensjoner. Alt dette mens SP og AP ikke gjør noe som helst. Vel, bortsett fra å ytterlige fylle den overfylte statlige pengebingen med økte skatter og kutt for de trengende på mange områder.
Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Vi som har jobbet i byggebransjen i et langt liv og jobbet utendørs i ned til tretti kuldegrader har prøvd å syns synd på oss selv også. Mang en gang har jeg vært misunnelig på folka som jobber på kontoret.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:19 pm I dag: 4-5 kr. I morgen: 3-4 kr. Hvorfor er det billigere i morgen? Blaff på kontinentet? Billigere gasspriser?
"Alltid" billigere i helgen, mindre forbruk pga at industrien har stengt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

fargerik skrev: fre des 02, 2022 4:31 pm
TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm
Corvus skrev: fre des 02, 2022 1:23 pm

Det har også vært satt varmerekorder over store deler av Norge i november. Samtidig har det regnet noe enormt i november.
Likevel går strømprisene rett i taket.
Altså ingen løsning overhodet på de skandaløse forholdene. Synes synd på norsk næringsliv utover vinteren, vil se et konkursras av dimensjoner. Alt dette mens SP og AP ikke gjør noe som helst. Vel, bortsett fra å ytterlige fylle den overfylte statlige pengebingen med økte skatter og kutt for de trengende på mange områder.
Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Vi som har jobbet i byggebransjen i et langt liv og jobbet utendørs i ned til tretti kuldegrader har prøvd å syns synd på oss selv også. Mang en gang har jeg vært misunnelig på folka som jobber på kontoret.
Når man jobber ute er man aktiv, slik at man holder varmen. Er noe helt annet enn å sitte stille på et iskaldt kontor.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 5:00 pm
fargerik skrev: fre des 02, 2022 4:31 pm
TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm
Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Vi som har jobbet i byggebransjen i et langt liv og jobbet utendørs i ned til tretti kuldegrader har prøvd å syns synd på oss selv også. Mang en gang har jeg vært misunnelig på folka som jobber på kontoret.
Når man jobber ute er man aktiv, slik at man holder varmen. Er noe helt annet enn å sitte stille på et iskaldt kontor.
Jada, jeg ser den. Livet er ikke som det var.
Har dere ikke noe verneombud på jobben, da?
Det er ikke alltid de som bestemmer tar de rette valgene.
Hva med å måle temperaturen i kontoret til de som bestemmer, sånn i all hemmelighet?
Fryser de selv i solidaritet, er det vel lite å gjøre med saken.
Har de store sjefene og bestemmerne det derimot varmere på sitt eget kontor, skurrer det...

hauge23

Legg inn av hauge23 »

SveinT skrev: fre des 02, 2022 1:51 pm Alle debatter og meningsutvekslinger skal gå i høyt tempo i dag.
Om du har lyst til å sette deg bedre inn i problemstillingen,
kan du jo sette av et par timer denne måneden og se denne podden
hos Wolfgang Wee Uncut.
Det finnes en annen side enn hva vindkraftbransjen,
og det meste av politikere og media
forteller deg som velger - og mottaker av fremtidige høye strømregninger.
Eivind Salen er lektor, skribent og leder i Motvind mm.

https://www.facebook.com/eisalen
Takk for videoen som informerer om et pill råttent system (politikere/byråkrati/strømbransjen), virker mest som et mafia-opplegg som suger på befolkningen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Når det viser seg at stadig sterkere integrering til EU skaper uro i Norge, ser Putin EØS-tilhengerne som sine nyttige idioter og heier på dem.
:lol: :lol: :lol:

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: fre des 02, 2022 6:25 pm
hauge23 skrev: fre des 02, 2022 12:15 pm Når det viser seg at stadig sterkere integrering til EU skaper uro i Norge, ser Putin EØS-tilhengerne som sine nyttige idioter og heier på dem.
:lol: :lol: :lol:
Du trenger ikke legge til noen kommentar, det er helt naturlig at Russland er interessert i gruppen som gir fra seg statsmakt til utlandet, altså tilhengere av EØS og EU. Å avgi makt slik er ikke å samarbeide, men å la utlandet overta styringen av Norge. At denne overstyringen av landet skaper alvorlige problemer for folk og næringsliv er sannsynligvis positivt sett fra Russland.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I skrivende stund ligger snittprisen i desember på 315 øre i Øst, Sør og Vest, I Midt på 297 øre og i Nord på 110 øre.
Det er jo galskap, om man ser at den ene bedriften etter den andre kaster inn håndkleet eller signaliserer om det.

Skulle ikke prisen øke med 2-5 øre med tilknytningene sa noen?
► Show Spoiler

hauge23

Legg inn av hauge23 »

return_of_drakkar skrev: lør des 03, 2022 9:04 am I skrivende stund ligger snittprisen i desember på 315 øre i Øst, Sør og Vest, I Midt på 297 øre og i Nord på 110 øre.
Det er jo galskap, om man ser at den ene bedriften etter den andre kaster inn håndkleet eller signaliserer om det.

Skulle ikke prisen øke med 2-5 øre med tilknytningene sa noen?
► Show Spoiler
Søviknes, olje og energiminister i 2018 lyver så det renner. Han er ikke alene, de som har vært med på å vedta EØS-avtalen og medlemskapet i EUs energiunion er nødt til å lyve å bedra folket og landet, for å få igjennom det råtne spillet om norsk vannkraft og integrering til EU generelt.
Linken til SveinT foran er vel verdt å lytte til, der får man en god oversikt over noe av spillet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Hva er temperaturen på kontoret ditt?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Strømregning for forrige mnd blir på drøye 1700 kr, det er mindre enn det jeg pleier å betale på vinteren. Med strømstøtten så er dette levelig, det som er interessant er hva som vil skje om 20-30 år om man har vesentlig mindre å rutte med og strømstøtte er en saga blott.

Jeg tror dessverre ikke at noen av dagens politikere har baller til å reversere avtalene og få oss ut av EØS.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:10 am
TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Hva er temperaturen på kontoret ditt?
18-19 grader. For at jeg ikke skal fryse må det værr minst 22.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:15 am
MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:10 am
TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Hva er temperaturen på kontoret ditt?
18-19 grader. For at jeg ikke skal fryse må det værr minst 22.
Jøss, da må du være veldig frossen av deg. Jeg holder temperaturen her i stuen rundt 19 grader.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:36 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:15 am
MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:10 am
Hva er temperaturen på kontoret ditt?
18-19 grader. For at jeg ikke skal fryse må det værr minst 22.
Jøss, da må du være veldig frossen av deg. Jeg holder temperaturen her i stuen rundt 19 grader.
Alle på jobben min fryser. Alle går med to lag ull, men det hjelper ikke. Er ca 16-17 grader i korridorene. Jeg mister følelsen i fingrene mine for de er så kalde, i tillegg begynner de å prikke. Tror ikke dette er bra i lengden.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:42 am
MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:36 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:15 am
18-19 grader. For at jeg ikke skal fryse må det værr minst 22.
Jøss, da må du være veldig frossen av deg. Jeg holder temperaturen her i stuen rundt 19 grader.
Alle på jobben min fryser. Alle går med to lag ull, men det hjelper ikke. Er ca 16-17 grader i korridorene. Jeg mister følelsen i fingrene mine for de er så kalde, i tillegg begynner de å prikke. Tror ikke dette er bra i lengden.
Arbeidstilsynet anbefaler at dere holder temperaturen under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehehov.

19 grader er på den lavere siden men ikke unormal innetemperatur hverken i offentlige bygg eller private hjem. Fryser du om ikke innetemperatur er minst 22 er du veldig frossenpinne av deg. Hadde tatt en tur til legen for å ta en blodprøve for å se om blodprosent og jernmangel kan være årsaken. Søsteren min frøys konstant pga dette kombinert med en kronisk betennelse sykdom men ble bedre etterhvert.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Sikkert mange som er klar over dette, men nok ikke alle.
Nederst på siden om hvordan strømprisen settes.

https://www.startsiden.no/str%C3%B8mpri ... rowbutton1

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:15 am
MacanT skrev: lør des 03, 2022 11:10 am
TheBaseline skrev: fre des 02, 2022 4:25 pm Jeg jobber i offentlig sektor og fryser på jobb fordi de har skrudd ned temperaturen for å spare penger. Sitter med flere lag ull, men det er så kaldt at jeg skjelver og hakker tenner. Dette i verdens rikeste land og et av landene med mest tilgjengelig kraft. Skandale.
Hva er temperaturen på kontoret ditt?
18-19 grader. For at jeg ikke skal fryse må det værr minst 22.
Ja, vi er forskjellige her.
Jeg har gjerne under 20, mens kollegaer har villet ha som deg eller endog høyere.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Noen som har mottatt en helt vill faktura for desember fra Tibber? Ja, desember. Tibber forhåndsfakturerer. Og de estimerer desemberprisene til å være skyhøye. Noe de helt sikkert for rett i også. Problemet er at strømstøtten for desember ikke utbetales før i januar.

Så: Noen her som vil anbefale et godt alternativ til Tibber? Jeg har sett på Motkraft og Vibb. Vil gjerne ha en god app, og som bonus en faktura som inkluderer nettleia. Men det er ikke like viktig.

Ps! Tror dere at de andre strømselskapene kommer til å adoptere Tibbers praksis, altså forhåndsfakturere forbruket?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 9:44 am Noen som har mottatt en helt vill faktura for desember fra Tibber? Ja, desember. Tibber forhåndsfakturerer. Og de estimerer desemberprisene til å være skyhøye. Noe de helt sikkert for rett i også. Problemet er at strømstøtten for desember ikke utbetales før i januar.

Så: Noen her som vil anbefale et godt alternativ til Tibber? Jeg har sett på Motkraft og Vibb. Vil gjerne ha en god app, og som bonus en faktura som inkluderer nettleia. Men det er ikke like viktig.

Ps! Tror dere at de andre strømselskapene kommer til å adoptere Tibbers praksis, altså forhåndsfakturere forbruket?
Glad jeg ikke har Tibber som strømleverandør. Hvorfor bruker folk Tibber når de vet at det er et cowboyselskap?! De har jo gjort dette med forhåndsfakturering før. Merkelig at ikke flere sa opp etter forrige gang de sendte ut forhåndsfakturering. Jeg hadde sagt opp avtalen på dagen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Historiens høyeste strømpris i Midt-Norge i dag:

"Med 2,71 kroner per kilowatt, moms, avgifter og nettleie, er det 40 prosent høyere enn forrige søndagsrekord for Midt-Norge, og nesten ni ganger så høyt som gjennomsnittlig søndagspris for landsdelen"

https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... midt-norge

Samtidig eksporteres det for fullt...

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 9:44 am Noen som har mottatt en helt vill faktura for desember fra Tibber? Ja, desember. Tibber forhåndsfakturerer. Og de estimerer desemberprisene til å være skyhøye. Noe de helt sikkert for rett i også. Problemet er at strømstøtten for desember ikke utbetales før i januar.

Så: Noen her som vil anbefale et godt alternativ til Tibber? Jeg har sett på Motkraft og Vibb. Vil gjerne ha en god app, og som bonus en faktura som inkluderer nettleia. Men det er ikke like viktig.

Ps! Tror dere at de andre strømselskapene kommer til å adoptere Tibbers praksis, altså forhåndsfakturere forbruket?
Har også fått en relativt høy regning fra Tibber.

Har vurdert å bytte, og av det jeg har lest virker Vibb som det beste alternativet.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

palimpsest skrev: søn des 04, 2022 9:49 am
Har også fått en relativt høy regning fra Tibber.

Har vurdert å bytte, og av det jeg har lest virker Vibb som det beste alternativet.
Vibb? Hvorfor?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 9:54 am
palimpsest skrev: søn des 04, 2022 9:49 am
Har også fått en relativt høy regning fra Tibber.

Har vurdert å bytte, og av det jeg har lest virker Vibb som det beste alternativet.
Vibb? Hvorfor?
Gjennomfakturering, etterskuddsbetaling, samme funksjonene i appen som Tibber har - pluss estimert strømstøtte.

Pluss at det er det folk flest har anbefalt som jeg har sett.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 9:44 am Ps! Tror dere at de andre strømselskapene kommer til å adoptere Tibbers praksis, altså forhåndsfakturere forbruket?
Det er vel ikke så smart det med all støyen rundt det.

Men før i tiden var det ikke uvanlig, og så fikk man igjen eller måtte betale mer.
Men da var det jo vettuge priser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 9:44 am Noen som har mottatt en helt vill faktura for desember fra Tibber? Ja, desember. Tibber forhåndsfakturerer. Og de estimerer desemberprisene til å være skyhøye. Noe de helt sikkert for rett i også. Problemet er at strømstøtten for desember ikke utbetales før i januar.

Så: Noen her som vil anbefale et godt alternativ til Tibber? Jeg har sett på Motkraft og Vibb. Vil gjerne ha en god app, og som bonus en faktura som inkluderer nettleia. Men det er ikke like viktig.

Ps! Tror dere at de andre strømselskapene kommer til å adoptere Tibbers praksis, altså forhåndsfakturere forbruket?
Vet ikke spesielt mye om andre selskaper enn Fjordkraft som jeg har kjøpt strøm til spotpris fra i flere år.
De fakturerer ihvertfall ikke på forskudd. Det Tibber har gjort, syns jeg kan sideestilles med at jeg skulle forhåndsbetale maten for neste måned hos Rema.
Jeg er en gamling som ikke bruker apper, så slikt vet jeg heller ikke noe om.
Hvorfor trenger man en app?
Kan jo logge inn på "mine sider" på data`n hjemme, og finne ut det meste der.
Hva skal jeg med en app?

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

fargerik skrev: søn des 04, 2022 10:01 am
Hvorfor trenger man en app?
Kan jo logge inn på "mine sider" på data`n hjemme, og finne ut det meste der.
Hva skal jeg med en app?
Hehe litt sidespor det her. Men jeg misunner deg. Du må huske på at vi under 35 er slaver av apper og smarte dingser.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Og om jeg bytter nå, slipper jeg da å betale den store regningen Tibber har estimert for desember? Eller må den uansett forskuddsbetales?

morrisey

Legg inn av morrisey »

newsflash skrev: søn des 04, 2022 9:48 am Historiens høyeste strømpris i Midt-Norge i dag:

"Med 2,71 kroner per kilowatt, moms, avgifter og nettleie, er det 40 prosent høyere enn forrige søndagsrekord for Midt-Norge, og nesten ni ganger så høyt som gjennomsnittlig søndagspris for landsdelen"

https://www.adressa.no/nyheter/trondela ... midt-norge

Samtidig eksporteres det for fullt...
Dette "markedet" for strøm... For meg er det mer som "tenk på et tall" og fakturer idiotene etter det.
Hvordan skal man forholde seg til at prisene er korrekte? For meg er dette omtrent som når jeg er hos tannlegen.
Jeg kan ikke overstyre det hen sier, for jeg har ikke et grunnlag for å uttale meg.
Langt på vei føles det som at dette "strømmarkedet" er rene kjeltringstreker, og aktørene bør tittes i korta som om de er kjeltringer. For det finnes virkelig ingen logikk bak prisene...
At det står et menneske med flakkende blikk og snakker om lite vind i Sverige gjør meg bare mer overbevist om at det er sånn;-)

fargerik

Legg inn av fargerik »

rufsen88 skrev: søn des 04, 2022 10:05 am
fargerik skrev: søn des 04, 2022 10:01 am
Hvorfor trenger man en app?
Kan jo logge inn på "mine sider" på data`n hjemme, og finne ut det meste der.
Hva skal jeg med en app?
Hehe litt sidespor det her. Men jeg misunner deg. Du må huske på at vi under 35 er slaver av apper og smarte dingser.
Jeg kunne godt tenkt meg en app som hentet inn ved fra vedskjulet og passet på at det brenner i ovnen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»