Vinterens strømpriser

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av Neptun »

ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Det er nesten som man ikke tror det når man leser slikt.
Tenk om dem som bygde ut vannkraften i Norge og linjenettet for at folket og næringslivet skulle ha gode rammevilkår med Norges eneste konkurransefortrinn hadde visst hvordan dugnadsverket ikke lengre er under norsk kontroll, hvordan svikere har avgitt norsk suverenitet til fremmede land som har vært meget naive og ukloke?
Avgitt suverenitet uten kvalifisert flertall som bryter med grunnloven - og hvordan mediene er deres støttespillere som fortier skandalen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Neptun skrev: man nov 28, 2022 10:19 pm
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Det er nesten som man ikke tror det når man leser slikt.
Tenk om dem som bygde ut vannkraften i Norge og linjenettet for at folket og næringslivet skulle ha gode rammevilkår med Norges eneste konkurransefortrinn hadde visst hvordan dugnadsverket ikke lengre er under norsk kontroll, hvordan svikere har avgitt norsk suverenitet til fremmede land som har vært meget naive og ukloke?
Avgitt suverenitet uten kvalifisert flertall som bryter med grunnloven - og hvordan mediene er deres støttespillere som fortier skandalen.
Nei. Det er helt utruleg og det verste er at det er ingenting vi kan gjere med det. Vi har solgt arvesølvet vårt for sølvpenger og nå får vi smake konsekvensene av strømpriser til himmels og eit marknad som er helt ute av kontroll. Med det grøne skrifte som kjem, så spørs det om ikkje prisene skal vidare oppover

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

ms_8 skrev: man nov 28, 2022 1:43 pm Lurer på kor høgt det hadde vært om tempen var minus 5 grader?
Det får du snart vite:

http://wxmaps.org/pix/temp4

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MacanT skrev: man nov 28, 2022 3:38 pm
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 1:43 pm https://e24.no/olje-og-energi/i/MoAa95/ ... Fwww.vg.no

I morgen smell prisen tilbake til nesten 5 kr utan avgifter for heile landet. Sjølv i Nord blir snittprisen over 2 kr og det er sjølv om det er meldt skyer og plussgrader over heile landet. Med avgifter blir det værtfall 6 kr pr kilowatt. Lurer på kor høgt det hadde vært om tempen var minus 5 grader?

Typisk nok kjem dette sjølvsagt rett før månadskrifte slik at folk i midt og nord neppe får strømstøtte heller.
Blir ikke mye strømstøtte i sør heller. Strømstøtten beregnes dessverre utfra månedens gjennomsnittspris og dessuten klarer man aldri å komme ned på døgngjennomsnittet ettersom pristoppene kommer på de tider man faktisk bruker strøm.
Lukter Debatten dette her og mange får høye strømregninger nå før jul!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

VivaLV skrev: man nov 28, 2022 11:05 pm
MacanT skrev: man nov 28, 2022 3:38 pm
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 1:43 pm https://e24.no/olje-og-energi/i/MoAa95/ ... Fwww.vg.no

I morgen smell prisen tilbake til nesten 5 kr utan avgifter for heile landet. Sjølv i Nord blir snittprisen over 2 kr og det er sjølv om det er meldt skyer og plussgrader over heile landet. Med avgifter blir det værtfall 6 kr pr kilowatt. Lurer på kor høgt det hadde vært om tempen var minus 5 grader?

Typisk nok kjem dette sjølvsagt rett før månadskrifte slik at folk i midt og nord neppe får strømstøtte heller.
Blir ikke mye strømstøtte i sør heller. Strømstøtten beregnes dessverre utfra månedens gjennomsnittspris og dessuten klarer man aldri å komme ned på døgngjennomsnittet ettersom pristoppene kommer på de tider man faktisk bruker strøm.
Lukter Debatten dette her og mange får høye strømregninger nå før jul!
Hvis det blir kallt fra nå av så kommer vel smellen først på januar regningen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Xpoolman skrev: man nov 28, 2022 11:03 pm
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 1:43 pm Lurer på kor høgt det hadde vært om tempen var minus 5 grader?
Det får du snart vite:

http://wxmaps.org/pix/temp4
Shit, da må jeg vel snart ned i garasjen og legge om til vinterhjul i hvert fall på en av bilene :roll:

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Og fremdeles er det relativt varmt. Tenk deg prisene når det er 20 minus og vindstille.

Vi har forøvrig eksportert det vi kan de siste ukene, noe som medfører at magasinene ikke er så fulle som de kunne ha vært. For et genialt system...

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ser i Aftenpostens graf at vi her på østlandet vil komme opp i 5, 50 fra klokka åtte (om tre kvarter) og stige til hele 6.30 i kveldinga.
Her går det mest i ved nå!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

newsflash skrev: tir nov 29, 2022 5:16 am
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Og fremdeles er det relativt varmt. Tenk deg prisene når det er 20 minus og vindstille.

Vi har forøvrig eksportert det vi kan de siste ukene, noe som medfører at magasinene ikke er så fulle som de kunne ha vært. For et genialt system...
Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Dette er helt etter planen. De eneste gangene vi får en strømpris som skiller seg signifikant fra prisen nedover i Europa vil være de svært få gangene vi rett og slett ikke klarer å eksportere all strømmen som vi er nødt til å produsere, d.v.s. etter langvarig regnvær, ved utfall av kabler eller dersom det er storm ved de tyske vindkraftverkene.

Strømstøtten er et kortsiktig plaster på norsk næringslivs langsiktige banesår.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am
newsflash skrev: tir nov 29, 2022 5:16 am
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Og fremdeles er det relativt varmt. Tenk deg prisene når det er 20 minus og vindstille.

Vi har forøvrig eksportert det vi kan de siste ukene, noe som medfører at magasinene ikke er så fulle som de kunne ha vært. For et genialt system...
Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
God kommentar, med fri flyt av norsk vannkraft er det temperaturen i EU og Storbritannia som bestemmer prisen i Norge, spesielt når det blåser lite i områder med vindkraftproduksjon. Dette er en konsekvens av EØS-avtalen og avtaler Norge har med Storbritannia. Vi har ikke større produksjon av vannkraft enn at vi trenger den selv.
Markedsstyring kan brukes på enkelte områder, strøm er et av områdene hvor markedsstyring er ødeleggende.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

hauge23 skrev: tir nov 29, 2022 9:58 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am
newsflash skrev: tir nov 29, 2022 5:16 am

Og fremdeles er det relativt varmt. Tenk deg prisene når det er 20 minus og vindstille.

Vi har forøvrig eksportert det vi kan de siste ukene, noe som medfører at magasinene ikke er så fulle som de kunne ha vært. For et genialt system...
Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
God kommentar, med fri flyt av norsk vannkraft er det temperaturen i EU og Storbritannia som bestemmer prisen i Norge, spesielt når det blåser lite i områder med vindkraftproduksjon. Dette er en konsekvens av EØS-avtalen og avtaler Norge har med Storbritannia. Vi har ikke større produksjon av vannkraft enn at vi trenger den selv.
Markedsstyring kan brukes på enkelte områder, strøm er et av områdene hvor markedsstyring er ødeleggende.
Ja og med tanke på at kulda også kjem nedover Europa. Så kan fort dagens strømpris vare i fleire veker framover. Stort sett blir mellom eit par plussgrader og eit par minusgrader så langt sør som Sveits. Blir det då i tillegg lite vind. Så kan fort dagens pris i verstefall være billig målt mot prisene som kjem :x :o

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 10:12 am
hauge23 skrev: tir nov 29, 2022 9:58 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am

Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
God kommentar, med fri flyt av norsk vannkraft er det temperaturen i EU og Storbritannia som bestemmer prisen i Norge, spesielt når det blåser lite i områder med vindkraftproduksjon. Dette er en konsekvens av EØS-avtalen og avtaler Norge har med Storbritannia. Vi har ikke større produksjon av vannkraft enn at vi trenger den selv.
Markedsstyring kan brukes på enkelte områder, strøm er et av områdene hvor markedsstyring er ødeleggende.
Ja og med tanke på at kulda også kjem nedover Europa. Så kan fort dagens strømpris vare i fleire veker framover. Stort sett blir mellom eit par plussgrader og eit par minusgrader så langt sør som Sveits. Blir det då i tillegg lite vind. Så kan fort dagens pris i verstefall være billig målt mot prisene som kjem :x :o
Det må vi regne med, ja.
Noen her som gjør noe spesielt for å spare, altså bruke mindre strøm?
Jeg har hatt fokus på det i månedsvis, og har etablert meg på et mye lavere forbruk enn de siste fem årene som ligger i statistikken i appen.
Montro hva prisen blir på julaften, når hele landet lagerr ribbe og pinnekjøtt?

Pernille

Legg inn av Pernille »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
Jeg er også tilhenger av markedsøkonmi, men da må markedet fungere. Problemet med strøm er at det er en livsnødvendig vare som ingen klarer seg uten samtidig som det er et marked med svært strenge reguleringer på både kjøps- og tilbudssiden. Man kan ikke bare sette opp et kraftverk og begynne å selge inn strøm i markedet. Det krever store investeringer og ofte lange utredninger. Dermed risikerer man fort at det blir et underskudd i leveransekjeden dermed også disse ekstreme pristoppene. Og det blir selvsagt ikke bedre når selve produksjonskapasiteten har gått fra å være stabil og forutsigbar til noe ustabilit og væravhengig hvor få ting er mer uforutsigbart enn nettopp været.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: tir nov 29, 2022 10:48 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
Jeg er også tilhenger av markedsøkonmi, men da må markedet fungere. Problemet med strøm er at det er en livsnødvendig vare som ingen klarer seg uten samtidig som det er et marked med svært strenge reguleringer på både kjøps- og tilbudssiden. Man kan ikke bare sette opp et kraftverk og begynne å selge inn strøm i markedet. Det krever store investeringer og ofte lange utredninger. Dermed risikerer man fort at det blir et underskudd i leveransekjeden dermed også disse ekstreme pristoppene. Og det blir selvsagt ikke bedre når selve produksjonskapasiteten har gått fra å være stabil og forutsigbar til noe ustabilit og væravhengig hvor få ting er mer uforutsigbart enn nettopp været.
Marked er det alle alltid har ønsket, ja.
Staten er ond.
Jeg tror staten godt kunne ha kjøpt opp alle kraftverk, og diktert at all strøm for alle skal koste 30 øre alltid.
Vi har jo en stat med muskler til å gjøre det. Vi bor i en rik stat.
Men selvfølgelig.....det ville nok blitt bitte bitte littegrann trøbbel.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 10:30 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 10:12 am
hauge23 skrev: tir nov 29, 2022 9:58 am

God kommentar, med fri flyt av norsk vannkraft er det temperaturen i EU og Storbritannia som bestemmer prisen i Norge, spesielt når det blåser lite i områder med vindkraftproduksjon. Dette er en konsekvens av EØS-avtalen og avtaler Norge har med Storbritannia. Vi har ikke større produksjon av vannkraft enn at vi trenger den selv.
Markedsstyring kan brukes på enkelte områder, strøm er et av områdene hvor markedsstyring er ødeleggende.
Ja og med tanke på at kulda også kjem nedover Europa. Så kan fort dagens strømpris vare i fleire veker framover. Stort sett blir mellom eit par plussgrader og eit par minusgrader så langt sør som Sveits. Blir det då i tillegg lite vind. Så kan fort dagens pris i verstefall være billig målt mot prisene som kjem :x :o
Det må vi regne med, ja.
Noen her som gjør noe spesielt for å spare, altså bruke mindre strøm?
Jeg har hatt fokus på det i månedsvis, og har etablert meg på et mye lavere forbruk enn de siste fem årene som ligger i statistikken i appen.
Montro hva prisen blir på julaften, når hele landet lagerr ribbe og pinnekjøtt?
Ja i dag satt eg tempen ned i huset til 18 grader. Vanlegvis har eg 22 grader. I tillegg kutter eg mest sannsynleg dusjing i kveld.

hhem

Legg inn av hhem »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 10:30 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 10:12 am
hauge23 skrev: tir nov 29, 2022 9:58 am

God kommentar, med fri flyt av norsk vannkraft er det temperaturen i EU og Storbritannia som bestemmer prisen i Norge, spesielt når det blåser lite i områder med vindkraftproduksjon. Dette er en konsekvens av EØS-avtalen og avtaler Norge har med Storbritannia. Vi har ikke større produksjon av vannkraft enn at vi trenger den selv.
Markedsstyring kan brukes på enkelte områder, strøm er et av områdene hvor markedsstyring er ødeleggende.
Ja og med tanke på at kulda også kjem nedover Europa. Så kan fort dagens strømpris vare i fleire veker framover. Stort sett blir mellom eit par plussgrader og eit par minusgrader så langt sør som Sveits. Blir det då i tillegg lite vind. Så kan fort dagens pris i verstefall være billig målt mot prisene som kjem :x :o
Det må vi regne med, ja.
Noen her som gjør noe spesielt for å spare, altså bruke mindre strøm?
Jeg har hatt fokus på det i månedsvis, og har etablert meg på et mye lavere forbruk enn de siste fem årene som ligger i statistikken i appen.
Montro hva prisen blir på julaften, når hele landet lagerr ribbe og pinnekjøtt?
Prøver å styre temperaturen for å unngå å varme opp i de dyreste timene. Det går mer på å flytte forbruket til tidspunkt der strømmen er billig enn å spare strøm. Har også blitt flinkere til å slå av lys på bad og i andre rom jeg ikke bruker, men er usikker på om det gir seg utslag på strømforbruket siden rommene stort sett skal varmes opp uansett.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 11:02 am
fargerik skrev: tir nov 29, 2022 10:30 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 10:12 am

Ja og med tanke på at kulda også kjem nedover Europa. Så kan fort dagens strømpris vare i fleire veker framover. Stort sett blir mellom eit par plussgrader og eit par minusgrader så langt sør som Sveits. Blir det då i tillegg lite vind. Så kan fort dagens pris i verstefall være billig målt mot prisene som kjem :x :o
Det må vi regne med, ja.
Noen her som gjør noe spesielt for å spare, altså bruke mindre strøm?
Jeg har hatt fokus på det i månedsvis, og har etablert meg på et mye lavere forbruk enn de siste fem årene som ligger i statistikken i appen.
Montro hva prisen blir på julaften, når hele landet lagerr ribbe og pinnekjøtt?
Ja i dag satt eg tempen ned i huset til 18 grader. Vanlegvis har eg 22 grader. I tillegg kutter eg mest sannsynleg dusjing i kveld.
Her har vi stengt døra og slått av varmen i rom vi ikke bruker. Tidligere hadde vi alle dører åpne og alle rom varme.
Dusjing hele tiden har jeg droppet for årevis siden. Ikke for å spare strøm, men for å bevare kroppens naturlige bakterieflora.
For mye dusjing er usunt.
Kattevask funker bra for de fleste, dersom man husker å dra over understellet.
Det er nok individuelt hvor man kan spare, men å fryse hjemme syns jeg blir traurig.
Jeg er svært tilfreds med å ha vedovn og et stappa vedskjul med god ved.
Når strømprisen er lav, lar jeg vedovnen brenne ut, og da overtar varmepumpa som er i dvale når vi fyrer opp.
Politikerne bestemte strømprisen frem til dereguleringen i 1991.
Før dereguleringen var snittprisen fra 70- tallet- ish litt over 60 øre.
Etter dereguleringen, når markedet overtok har snittprisen fra 1991 og frem til 2020-ish vært nesten 90 øre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 11:02 am Ja i dag satt eg tempen ned i huset til 18 grader. Vanlegvis har eg 22 grader. I tillegg kutter eg mest sannsynleg dusjing i kveld.
Nå er vi heldige på den måten at vi hjemme liker 18 grader mer enn over 20.
Men det er nok et mindretall som gjør det.

Det om dusjing er interessant.
Samtidig maler myndighetene på om viktigheten av trening og fysisk aktivitet, noe som gjerne medfører behov for dusjing.

På ettermiddagen i dag er det i de 3 sørligste områdene 452 øre og 389 i de 2 andre områdene.
Fyllingsgraden i uke 46 var på eller over såkalte median i alle unntatt i sør hvor det var 7 prosentpoeng lavere (men de har også mest på lager).
her og nå produserer vi nesten 25.000 mwh, men eksporterer klokka klokka 06:13 nesten 7700 mvh.

Så det er klart at man her får en regning som er basert på forhold ute i Europa, hvor man da blant annet strammet inn på produksjonsmetoder i hu og hast før man hadde fullstendige alternativ gående.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tir nov 29, 2022 11:30 am
ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 11:02 am Ja i dag satt eg tempen ned i huset til 18 grader. Vanlegvis har eg 22 grader. I tillegg kutter eg mest sannsynleg dusjing i kveld.
Nå er vi heldige på den måten at vi hjemme liker 18 grader mer enn over 20.
Men det er nok et mindretall som gjør det.

Det om dusjing er interessant.
Samtidig maler myndighetene på om viktigheten av trening og fysisk aktivitet, noe som gjerne medfører behov for dusjing.

På ettermiddagen i dag er det i de 3 sørligste områdene 452 øre og 389 i de 2 andre områdene.
Fyllingsgraden i uke 46 var på eller over såkalte median i alle unntatt i sør hvor det var 7 prosentpoeng lavere (men de har også mest på lager).
her og nå produserer vi nesten 25.000 mwh, men eksporterer klokka klokka 06:13 nesten 7700 mvh.

Så det er klart at man her får en regning som er basert på forhold ute i Europa, hvor man da blant annet strammet inn på produksjonsmetoder i hu og hast før man hadde fullstendige alternativ gående.
Om dusjing :
Lukter du vondt etter trening?
Svette fra en hud i balanse lukter ikke.
Svette fra en hud som er istykkerdusjet lukter vondt.
Og enda verre dersom man sprayer på parfyme for å kamuflere lukten.
Etter trening er det nok å skylle seg kjapt, uten såpe.
Håret blir også ødelagt av å bli vasket med kjemikalier en eller to ganger daglig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Artig å se hva Vedum og mediene var opptatt av for to-tre år siden - en uhyrlig økning av el.avgiften på til sammen 2,5 øre kwh timen gjennom en periode på 6 år.
Dét var ille det - og Siv Jensen var avgiftsdronningen!
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... er-hoeyere

Når folk og næringsliv betaler det tidobbelte i strømpris så er samme Vedum og MSM tause som graven.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: tir nov 29, 2022 12:00 pm Artig å se hva Vedum og mediene var opptatt av for to-tre år siden - en uhyrlig økning av el.avgiften på til sammen 2 øre kwh timen gjennom en periode på 6 år.
Dét var ille det - og Siv Jensen var avgiftsdronningen!
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... er-hoeyere

Når folk og næringsliv betaler det tifobbelte i strømpris så er Vedum og MSM tause som graven.
Det er jo selvfølgelig for jævlig at Vedum stoppet forsyningen av gass til Europa etter det du nevner.
Regelrett ondskap. Putin har intet med det å gjøre. Det vet vi alle.
Og når i tillegg Støre startet krigen i Ukraina, er det ikke spesielt mystisk at energi (gass og strøm) ble dyrt.
Dette har selvfølgelig regjeringen minnet om flere ganger, men blir hånet.
Uten de nye eksportkablene hadde vi ikke merket noen ting.
Prisstigning på mat, byggevarer og FANDENS OLDEMOR hadde vi også blitt forskånet for.
Norge er som vi vet en liten øy i verden, og intet påvirker oss.
Få tilbake Erna, slik at alt blir billig igjen.
Legg til FrP, så vil absolutt alle få skattelettelser, og fastpris 50 øre for alle er i boks kjappere enn Lynet løper fra Nordkapp til Lindesnes.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://e24.no/olje-og-energi/i/APbqmA/ ... Fwww.vg.no

Ny rekord i midt og Nord. I Midt Norge blir det dyrast i heile landet. Sannsynlegvis må det ha noko med Svenske priser å gjere. Vi snakker om snittpris før avgifter på 3,88 kr og 4,73 kr når vi er midt på dagen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 11:34 am
► Show Spoiler
Om dusjing :
Lukter du vondt etter trening?
Svette fra en hud i balanse lukter ikke.
Svette fra en hud som er istykkerdusjet lukter vondt.
Og enda verre dersom man sprayer på parfyme for å kamuflere lukten.
Etter trening er det nok å skylle seg kjapt, uten såpe.
Håret blir også ødelagt av å bli vasket med kjemikalier en eller to ganger daglig.
hva så?

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 11:00 am Marked er det alle alltid har ønsket, ja.
Staten er ond.
Jeg tror staten godt kunne ha kjøpt opp alle kraftverk, og diktert at all strøm for alle skal koste 30 øre alltid.
Vi har jo en stat med muskler til å gjøre det. Vi bor i en rik stat.
Men selvfølgelig.....det ville nok blitt bitte bitte littegrann trøbbel.
Tja, ting er jo sjelden enten-eller. Full planøkonomi har vist seg å være minst like ille, om ikke enda verre, enn full markedsøkonomi, men akkurat hvor mye som skal reguleres eller overlates til markedet vil jo alltid være en balansegang. Jeg tenker at noen markeder både kan og bør reguleres mer når det er "til fellesskapets beste", og spesielt når vi snakker om kritisk infrastruktur som strøm faktisk er.

Uten strøm stopper Norge opp.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Ja hva faen!
Screenshot_20221129-140707_Chrome.jpg

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: tir nov 29, 2022 10:30 am Noen her som gjør noe spesielt for å spare, altså bruke mindre strøm?
Jeg har hatt fokus på det i månedsvis, og har etablert meg på et mye lavere forbruk enn de siste fem årene som ligger i statistikken i appen.
Montro hva prisen blir på julaften, når hele landet lagerr ribbe og pinnekjøtt?
Jeg fortsetter med samme "tiltak" som jeg innførte i november for et år siden. Det har ført til at jeg har redusert årsforbruket med over 30% uten å merke av noen som helst ulemper.

Har forresten skiftet ut slitte tetningslister i vinduer som slapp inn en del kall luft, så oljeovnen blir nok mindre brukt denne vinteren. Panelovnene bruker jeg ikke i det hele tatt.

Nå i den mørke årstiden liker jeg å tenne stearinlys om kvelden, varmer faktisk mer enn man skulle tro. I går kveld brukte jeg 8 små telys og 2 kronelys, det var nok til å øke temperaturen med litt over en grad ;)

Jeg kommer ikke å bidra noe særlig til å drive opp prisen på julaften, trenger bare et par kWh til å lage Janssons Frestelse og koke noen egg, resten er forberedt før julaften :D

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Mr.Meep skrev: tir nov 29, 2022 2:09 pm Ja hva faen!
► Show Spoiler
10 ganger mer enn det burde vært.
Fordi noen byr der ute et sted, så gjelder det for alle.
Det er fryktelig hvordan man har stelt det til.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

ms_8 skrev: tir nov 29, 2022 7:36 am
► Show Spoiler
Ja og det verste er at ein stor del av prisen vår avhenger av kva som skjer i Europa. Blir det sprengkulde og lite vind i Tyskland. Så blir prisen sannsynlegvis eit mareritt for oss også om vi har regn og 5 grader.

Eg har alltid vært positivt til marknad, men sjølv eg begynner å tvile når eg ser strømmarkedet. Dette er ren texas og vi betaler for det
Det er ikke alt som passer til et marked.
Strømmen er én av disse tingene.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tir nov 29, 2022 5:16 am
ms_8 skrev: man nov 28, 2022 3:27 pm https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1362286

Henta frå artikkelen
Nesten vindstille i Europa bidrar til de høye prisene i morgen. Ifølge morgenrapporten til analyseselskapet Energy Quantified, vil det produseres mindre enn 40 prosent av normal vindkraftproduksjon i Tyskland i morgen. For Norden sin del vil vindkraften produsere omtrent 70 prosent av det som er normalt for årstiden.

Dette er vel det beste beviset på at prisen i Norge blir styrt veldig av forhold i Europa
Og fremdeles er det relativt varmt. Tenk deg prisene når det er 20 minus og vindstille.

Vi har forøvrig eksportert det vi kan de siste ukene, noe som medfører at magasinene ikke er så fulle som de kunne ha vært. For et genialt system...
Da må den europeiske kraftbørsen stenges helt ned med innføring av makspris på strøm. Vi har nok gass og oljepris er gradvis på vei ned, så vi kan ha balansekraft - men problemet er nå at prisene er blitt kunstig høy pga. værforholdene. Det var helt utenkelig å basere et marked på noe så uforutsigbart som været i eldre tid! Vi kan ikke ha et strømmarked basert på fornybare kraft.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»