Vinterens strømpriser

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av newsflash »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:08 pm
Da beklager jeg, jeg tror dog ikke at Nei til EU hadde bidratt finansielt sett her om den ikke støttet deres ståsted bare for å ha det på det rene.
Det gjør igjen dette skrivet til et særdeles agenda-basert makkverk.
Den er grei, satser på at løgnbeskyldningene ikke sitter like løst neste runde.

peraleks

Legg inn av peraleks »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 3:06 pm
peraleks skrev: lør nov 12, 2022 2:08 pm
Da beklager jeg, jeg tror dog ikke at Nei til EU hadde bidratt finansielt sett her om den ikke støttet deres ståsted bare for å ha det på det rene.
Det gjør igjen dette skrivet til et særdeles agenda-basert makkverk.
Den er grei, satser på at løgnbeskyldningene ikke sitter like løst neste runde.
Jeg tviler på at det blir noen neste runde all den tid du er meget ensporet i denne debatten.

Edit: Ser nå at Benkesliteren påpeker at Nei til EU har gjort mer enn å bare finansiere rapporten, oisann gitt.
Sist redigert av peraleks den lør nov 12, 2022 3:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 1:57 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 12, 2022 1:55 pm Jeg mener at staten og Nei til EU er veldig rare ting å sammenligne her. Nei til EU er jo en interesseorganisasjon som kun har én misjon. Det er å fremme et EU-kritisk budskap. Det ville være meningsløst av dem å finansiere en rapport som presenterer et syn de er uenig med.
Det er fult mulig å være med å finansiere noe fordi en øker økt kunnskap. Det gjelder også for interesseorganisasjoner.
Nå ser det jo ut til at Nei til EU har gjort mer enn å bare finansiere denne rapporten da, eller er det vanlig at de som bare finansierer en rapport deltar aktivt i utarbeidelsen av selve rapporten?
Jeg leste hele rapporten nå og stusset over dette avsnittet på side 46 :

I internnotatet De Facto har gjort sammen med Nei til EU skriver vi: «RME
regulerer nettselskapene. RME lager ny nettleiemodell. RME regulerer og
godkjenner kraftbørser. Når vi framover får kamp om tilgang til strøm og ikke
minst nett, så mener ESA at også her er det RME som skal bestemme. Om NVE
eller Statnett mener det er feil å bygge ut nettet for kryptovaluta, skal klagen
rettes til RME og RME avgjør. RME må godkjenne om Statnett kan bruke deler
av flaskehalsinntektene fra utenlandsforbindelsene til å sette ned nettleia. RME
skal påse at disse inntektene i all hovedsak brukes til nettutvikling i tråd med
EU-forordningene om krafthandel, og bare i beskjeden grad til reduksjon av
nettleia. Og bak RME står ACER».51

51 Sitat fra internnotat Nei til EU og De Facto, mars 2022.
Sist redigert av Benkeslitern den lør nov 12, 2022 3:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:14 pm Jeg leste hele rapporten nå og stusset over dette avsnittet på side 36 :

I internnotatet De Facto har gjort sammen med Nei til EU skriver vi: «RME
regulerer nettselskapene. RME lager ny nettleiemodell. RME regulerer og
godkjenner kraftbørser. Når vi framover får kamp om tilgang til strøm og ikke
minst nett, så mener ESA at også her er det RME som skal bestemme. Om NVE
eller Statnett mener det er feil å bygge ut nettet for kryptovaluta, skal klagen
rettes til RME og RME avgjør. RME må godkjenne om Statnett kan bruke deler
av flaskehalsinntektene fra utenlandsforbindelsene til å sette ned nettleia. RME
skal påse at disse inntektene i all hovedsak brukes til nettutvikling i tråd med
EU-forordningene om krafthandel, og bare i beskjeden grad til reduksjon av
nettleia. Og bak RME står ACER».51
Kan du konkretisere hva du mener er feil?

Forøvrig så står ikke det du siterer på side 36. Vet ikke hvilken rapport du har det fra..?

Edit: Ser du har endret sidetall. Dette sitatet er fra en annen rapport som Nei til EU og deFacto har samarbeidet om. Ikke denne rapporten.

Litt redelighet bør en vel kunne forvente?
Sist redigert av newsflash den lør nov 12, 2022 3:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 3:16 pm
Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:14 pm Jeg leste hele rapporten nå og stusset over dette avsnittet på side 36 :

I internnotatet De Facto har gjort sammen med Nei til EU skriver vi: «RME
regulerer nettselskapene. RME lager ny nettleiemodell. RME regulerer og
godkjenner kraftbørser. Når vi framover får kamp om tilgang til strøm og ikke
minst nett, så mener ESA at også her er det RME som skal bestemme. Om NVE
eller Statnett mener det er feil å bygge ut nettet for kryptovaluta, skal klagen
rettes til RME og RME avgjør. RME må godkjenne om Statnett kan bruke deler
av flaskehalsinntektene fra utenlandsforbindelsene til å sette ned nettleia. RME
skal påse at disse inntektene i all hovedsak brukes til nettutvikling i tråd med
EU-forordningene om krafthandel, og bare i beskjeden grad til reduksjon av
nettleia. Og bak RME står ACER».51
Kan du konkretisere hva du mener er feil?
Det er sikkert ikke noe feil der, men tydeligvis har Nei til EU hatt en mer aktiv rolle i utarbeidelsen av rapporten enn bare det å finansiere den.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 3:12 pm
Edit: Ser nå at Benkesliteren påpeker at Nei til EU har gjort mer enn å bare finansiere rapporten, oisann gitt.
Nei, det er fremdeles feil.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:21 pm
Det er sikkert ikke noe feil der, men tydeligvis har Nei til EU hatt en mer aktiv rolle i utarbeidelsen av rapporten enn bare det å finansiere den.
Nei, det sitatet du referer til er fra en annen rapport der Nei til EU har samarbeidet med DeFacto. Det betyr ikke at Nei til EU har vært med i denne rapporten.

Du skjønner det nok om du forsøker...

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 3:23 pm
Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:21 pm
Det er sikkert ikke noe feil der, men tydeligvis har Nei til EU hatt en mer aktiv rolle i utarbeidelsen av rapporten enn bare det å finansiere den.
Nei, det sitatet du referer til er fra en annen rapport der Nei til EU har samarbeidet med DeFacto. Det betyr ikke at Nei til EU har vært med i denne rapporten.

Du skjønner det nok om du forsøker...
Hvordan ser du eller vet du at det interdokumentet er fra en annen rapport og ikke i forbindelse med utarbeidelsen av denne rapporten?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Litt spent her nå merker jeg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:28 pm Hvordan ser du eller vet du at det interdokumentet er fra en annen rapport og ikke i forbindelse med utarbeidelsen av denne rapporten?
Fordi den rapporten det er hentet fra er oppgitt som kilde nederst på siden...

Er det første gang du har lest noe som inneholder kilder?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 1:39 pm
Solvgutt1 skrev: lør nov 12, 2022 1:35 pm
Fordi de ikke er nøytrale, og det er et partsinnlegg? Man kan for så vidt lese partsinnlegg og meningsytringer også. Det kan være lærerikt det, men ikke når det presenteres som fagrapporter. Da er det uærlig. Hvorfor oppgir du ikke hvilken agenda og hvilke bånd De Facto har når du anbefaler folk å lese rapporten deres?
Dette er en fagrapport. Og allerede i innledningen går det frem hvem som er oppdragsgiver for de som er opptatt av slikt.
Jeg limer inn hva De Facto på sin hjemmeside sier om seg selv og spør deg, er dette det fagmiljøet du ville gå til for å få utarbeidet en nøytral faglig begrunnet rapport om strømmarkedet?


Presentasjon av De Facto
De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte er en uavhengig stiftelse som driver med kunnskapsarbeid for alle deler av norsk fagbevegelse.

Vi utfører utrednings- og forskningsoppdrag, bistår organisasjoner og tillitsvalgte med dokumentasjon, analyser og utviklingsarbeid, og driver en omfattende undervisnings- og foredragsvirksomhet mot hele spekteret av fagforeningsmiljøer.

De Facto ønsker å bidra til en sterk og kunnskapsrik fagbevegelse. Gjennom mer enn 20 års virke har vi befestet vår posisjon som en solid medspiller for aktive og offensive fagforeninger. I arbeidet for det gode fellesskap og solidariske løsninger samarbeider vi med fagbevegelsen om å utvikle kritiske analyser, alternative strategier og spennende skolering av tillitsvalgte og medlemmer.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør nov 12, 2022 3:40 pm
Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:28 pm Hvordan ser du eller vet du at det interdokumentet er fra en annen rapport og ikke i forbindelse med utarbeidelsen av denne rapporten?
Fordi den rapporten det er hentet fra er oppgitt som kilde nederst på siden...

Er det første gang du har lest noe som inneholder kilder?
Så vidt jeg kan se står der bare at det er et interdokumentet utarbeidet av Nei til EU og De Facto. Det står ingenting om at det dokumentet ble utarbeidet i forbindelse med en annen rapport.
Men for all del, hvis det står et eller annet sted at det er så, så henvis gjerne til hvor det står.

Det er mulig du har rett, for jeg ser nå at Nei til EU benytter seg flittig av De Facto når de bestiller rapporter.....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:42 pm Jeg limer inn hva De Facto på sin hjemmeside sier om seg selv og spør deg, er dette det fagmiljøet du ville gå til for å få utarbeidet en nøytral faglig begrunnet rapport om strømmarkedet?


Presentasjon av De Facto
De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte er en uavhengig stiftelse som driver med kunnskapsarbeid for alle deler av norsk fagbevegelse.

Vi utfører utrednings- og forskningsoppdrag, bistår organisasjoner og tillitsvalgte med dokumentasjon, analyser og utviklingsarbeid, og driver en omfattende undervisnings- og foredragsvirksomhet mot hele spekteret av fagforeningsmiljøer.

De Facto ønsker å bidra til en sterk og kunnskapsrik fagbevegelse. Gjennom mer enn 20 års virke har vi befestet vår posisjon som en solid medspiller for aktive og offensive fagforeninger. I arbeidet for det gode fellesskap og solidariske løsninger samarbeider vi med fagbevegelsen om å utvikle kritiske analyser, alternative strategier og spennende skolering av tillitsvalgte og medlemmer.
Ja definitivt.

Jeg mener det er en fordel at en overlater slikt til noen som er uavhengige.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør nov 12, 2022 3:51 pm Så vidt jeg kan se står der bare at det er et interdokumentet utarbeidet av Nei til EU og De Facto. Det står ingenting om at det dokumentet ble utarbeidet i forbindelse med en annen rapport.
Men for all del, hvis det står et eller annet sted at det er så, så henvis gjerne til hvor det står.

Det er mulig du har rett, for jeg ser nå at Nei til EU benytter seg flittig av De Facto når de bestiller rapporter.....
Nederst på side 46:

"Sitat fra internnotat Nei til EU og De Facto, mars 2022"

Dette er ikke så veldig vanskelig...

fargerik

Legg inn av fargerik »

Strømpris akkurat nå i Fredikstad er 10 øre.
Skal falle til 2 øre etter klokka 23:00
Slett ikke verst!
Bertryggende å lese at alle varsler om rasjonering i vinter er avblåst.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: lør nov 12, 2022 5:44 pm Strømpris akkurat nå i Fredikstad er 10 øre.
Skal falle til 2 øre etter klokka 23:00
Slett ikke verst!
Bertryggende å lese at alle varsler om rasjonering i vinter er avblåst.
Håper det ikke blir alt for mye syting når folk oppdager at det blir liten eller ingen strømstøtte denne måneden :D

FROG

Legg inn av FROG »

Benkeslitern skrev: fre nov 11, 2022 10:25 am
FROG skrev: fre nov 11, 2022 9:36 am
B.O.B. skrev: fre nov 11, 2022 6:50 am Nå er det bare å skru på panelovnene for fullt, og koke kaffe på dagtid.
Tja jeg har kokt kaffe og holdt en jevn temperatur jeg kan leve med på rundt 21 grader i stuen hele denne perioden. Endrer ikke på det om prisen er lav. Tror ikke de fleste vil dette, for du har jo nettleien som du vil få midt i fleisen om du bruker mye strøm på en gang. Ikke mange som forstår den mekanismen :) Kommer du over 5 KWT i snitt noen timer i uken så spretter nettleien opp med 750 kroner. Snakk om vinning opp i spinning :)
Så er er slike lave strømpriser midlertidige, de vil sprette opp og ned som en jojo i mange år fremover. Spotpris er det eneste riktige med dette bingo regimet her. Så får strømstøtten ta den verste brodden ut av monsterprisene for vanlige folk. Er jo helt krise for bedrifter som ikke har noe fast å forholde seg til. Det å inngå en fastprisavtale er jo helt ekstremt risikofylt. De som nå har bundet seg til fastprisavtale til 6,50 kr KWT får virkelig svi når strømprisen er 0.
Det høres rart ut at nettleien spretter opp med 750 kroner hvis du bruker over 5 Kwt noen timer. Her er prislisten til Elvia som er landets desidert største nettselskap og de betjener store deler av Østlandet :


Prisene/tariffen gjelder for alle forbrukerkunder - alle typer boliger og fritidsboliger fra og med 1. juli 2022. Historiske priser finner du her.
Fastledd

Døgnmaks
kWh per time

kr/mnd

Trinn 1

0-2

125

Trinn 2

2-5

200

Trinn 3

5-10

325

Trinn 4

10-15

450

Trinn 5

15-20

575

De færrest klarer vel å holde seg under 2 kWt hele tiden ( ihvertfall i vinterhalvåret), så mange vil ligge i trinn 2 hvor fastprisleddet er 200 kroner. Bruker man over 5 Kwt som du nevner vil man havne i trinn 3 og måtte betale 325 kroner i fastprisleddet. Og det er da en økning på 125 kroner, ikke 750 kroner som du hevder.
Du har helt rett, så der har jeg blingset. Men det sier seg selv uansett at når strømmen er omtrent 0 kr pr KWT så nytter det ikke å bruke strøm ukritisk. Da går vinningen opp i spinningen selv med 125 kr mer i mnd som man raskt går opp i nettleie om man bruker over 5 KWT noen timer i løpet av mnd.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Seriøst mye strømeksport det siste døgnet, full eksport på alle kabler.

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-k ... og-eksport

Hva om en heller sørget for å fylle opp kraftmagasinene? Slik det er nå så er det ikke lenge før vi har de dyreste prisene i Europa igjen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hvor mye får strømprodusentene for eksporten?

Å selge den til oss for 6 øre per kwt er dårlig butikk.

Men de har vel grei egenkapital etter 2 år med sinnsyke priser.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

De lave prisene fortsetter imorgon med 54 øre i NO1, NO2 og NO5 :)

Det er omtrent bare 1/3 av prisene i Storbritannia, Tyskland, Danmark og Sør-Sverige.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: søn nov 13, 2022 4:12 pm De lave prisene fortsetter imorgon med 54 øre i NO1, NO2 og NO5 :)

Det er omtrent bare 1/3 av prisene i Storbritannia, Tyskland, Danmark og Sør-Sverige.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Kjekt med litt regn og vind.
Magasinfyllingen fortsetter forresten å øke.
Opp 1,1% i løpet av siste uke.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: søn nov 13, 2022 4:12 pm De lave prisene fortsetter imorgon med 54 øre i NO1, NO2 og NO5 :)

Det er omtrent bare 1/3 av prisene i Storbritannia, Tyskland, Danmark og Sør-Sverige.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Da blir det nok full eksport i hele morgen også.

Forøvrig ville neppe 54 øre kWh blitt karakterisert for "lave priser" for et par år tilbake...

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn nov 13, 2022 4:19 pm
MacanT skrev: søn nov 13, 2022 4:12 pm De lave prisene fortsetter imorgon med 54 øre i NO1, NO2 og NO5 :)

Det er omtrent bare 1/3 av prisene i Storbritannia, Tyskland, Danmark og Sør-Sverige.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Da blir det nok full eksport i hele morgen også.

Forøvrig ville neppe 54 øre kWh blitt karakterisert for "lave priser" for et par år tilbake...
For et par år tilbake skrev vi 2020.
Det var rekordmye snø i fjellet vinteren 2019/2020.
Det senker strømprisen når det er så mye kraft lagret i form av snø, fordi det fyller magasinene når snøen smelter.
Sist vinter var det usedvanlig lite snø.
Og ja, de skulle spart på vannet når de visste at det ville bli lite tilsig.
Nå spør jeg deg :
Hvor mye snø blir det i fjellet til vinteren?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:25 pm For et par år tilbake skrev vi 2020.
Det var rekordmye snø i fjellet vinteren 2019/2020.
Det senker strømprisen når det er så mye kraft lagret i form av snø, fordi det fyller magasinene når snøen smelter.
Sist vinter var det usedvanlig lite snø.
Og ja, de skulle spart på vannet når de visste at det ville bli lite tilsig.
Nå spør jeg deg :
Hvor mye snø blir det i fjellet til vinteren?
Selvfølgelig ingen som vet hvor mye snø det blir i fjellet i vinter. Det er jo nettopp derfor en burde ha en fyllingsgrad på minimum medianverdi på denne tiden av året, så får en heller eksportere noe mer til våren/senvinteren dersom det viser seg at det kommer mye snø.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn nov 13, 2022 4:30 pm
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:25 pm For et par år tilbake skrev vi 2020.
Det var rekordmye snø i fjellet vinteren 2019/2020.
Det senker strømprisen når det er så mye kraft lagret i form av snø, fordi det fyller magasinene når snøen smelter.
Sist vinter var det usedvanlig lite snø.
Og ja, de skulle spart på vannet når de visste at det ville bli lite tilsig.
Nå spør jeg deg :
Hvor mye snø blir det i fjellet til vinteren?
Selvfølgelig ingen som vet hvor mye snø det blir i fjellet i vinter. Det er jo nettopp derfor en burde ha en fyllingsgrad på minimum medianverdi på denne tiden av året, så får en heller eksportere noe mer til våren/senvinteren dersom det viser seg at det kommer mye snø.
Ja. Det er vanskelig å være uenig i det.
Jeg antar at mange har lært litt av den spesielle situasjonen vi har hatt.
Husk dog at det kan være en ririko med magasiner som er for fulle. Det kan bli flom dersom overraskende værfenomener på grunn av villere og våtere vær får magasinene til å renne over.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:41 pm Ja. Det er vanskelig å være uenig i det.
Jeg antar at mange har lært litt av den spesielle situasjonen vi har hatt.
Husk dog at det kan være en ririko med magasiner som er for fulle. Det kan bli flom dersom overraskende værfenomener på grunn av villere og våtere vær får magasinene til å renne over.
En kan jo lære så mye en vill, det spiller ingen rolle. Skal vi unngå strømeksport, så må prisen i Norge være høyere enn det den er på kontinentet

Pris er eneste reguleringsmekanisme i forhold til hvor mye strøm en eksporterer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn nov 13, 2022 4:45 pm
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:41 pm Ja. Det er vanskelig å være uenig i det.
Jeg antar at mange har lært litt av den spesielle situasjonen vi har hatt.
Husk dog at det kan være en ririko med magasiner som er for fulle. Det kan bli flom dersom overraskende værfenomener på grunn av villere og våtere vær får magasinene til å renne over.
En kan jo lære så mye en vill, det spiller ingen rolle. Skal vi unngå strømeksport, så må prisen i Norge være høyere enn det den er på kontinentet

Pris er eneste reguleringsmekanisme i forhold til hvor mye strøm en eksporterer.
Er det galt at vi har lavere pris enn resten av Europa også, nå da???
Noen blir aldri fornøyd.
Vi har druknet i regn en stund. Da har vi mye vann og kan la alle elvekraftverk produsere for fullt selv om vi ikke bruker spesielt mye strøm i mildværet.
Alternativet til å produsere strøm er for pokker å la vannet renne ubrukt ut i havet.
Slik de måtte gjøre i nordnorge i sommer.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:50 pm Er det galt at vi har lavere pris enn resten av Erropa også, nå da???
Noen blir aldri fornøyd.
Vi har druknet i regn en stund. Da har vi mye vann og kan la alle elvekraftverk produsere for fullt selv om vi ikke bruker spesielt mye strøm i mildværet.
Alternativet til å produsere strøm er for pokker å la vannet renne ubrukt ut i havet.
Nei, selvfølgelig er ikke det galt.

Det som er galt er at vi eksporterer for fullt når vi egentlig skulle fylt opp vannmagasinene.

Det burde være fyllingsgraden (og dermed forsyningssikkerheten) som burde være avgjørende hvorvidt vi eksporterte strøm, ikke prisen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn nov 13, 2022 4:52 pm
fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:50 pm Er det galt at vi har lavere pris enn resten av Erropa også, nå da???
Noen blir aldri fornøyd.
Vi har druknet i regn en stund. Da har vi mye vann og kan la alle elvekraftverk produsere for fullt selv om vi ikke bruker spesielt mye strøm i mildværet.
Alternativet til å produsere strøm er for pokker å la vannet renne ubrukt ut i havet.
Nei, selvfølgelig er ikke det galt.

Det som er galt er at vi eksporterer for fullt når vi egentlig skulle fylt opp vannmagasinene.

Det burde være fyllingsgraden (og dermed forsyningssikkerheten) som burde være avgjørende hvorvidt vi eksporterte strøm, ikke prisen.
det er ikke alle kraftverk som har magasin.
Dersom f. eks. Glomma renner over sine bredder, kan ikke det vannet flyttes til f. eks. Blåsjø.
Vannet i elvekraftverkene kan ikke spares, man må produsere der og da.
Nå er det flom på vestlandet, og Voss er rammet.
Det vannet kan ikke med et trylleslag flyttes til et annet sted hvor det er et magasin.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn nov 13, 2022 4:57 pm det er ikke alle kraftverk som har magasin.
Dersom f. eks. Glomma renner over sine bredder, kan ikke det vannet flyttes til f. eks. Blåsjø.
Vannet i elvekraftverkene kan ikke spares, man må produsere der og da.
Nå er det flom på vestlandet, og Voss er rammet.
Det vannet kan ikke med et trylleslag flyttes til et annet sted hvor det er et magasin.
Dette er jo ikke så vanskelig å sjekke, har vel vist deg denne også tidligere:

https://transparency.entsoe.eu/generati ... ST+(UTC+2)

Som du ser, så er det svært mye kraft som produseres fra magasinkraft. Selvfølgelig kunne noe av denne vært spart, og dermed fylt opp magasinene i større grad.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»