Vinterens strømpriser

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av return_of_drakkar »

Apropos temperaturer, her er en fra Fjordkrafty bygd på FHI fra 2021
https://www.fjordkraft.no/strom/strompr ... emperatur/

Nå vil det være at noen må ha det varmere, og noen mindre varmt enn det anbefalte.
Så det anbefalte er jo da for "folk flest".

anfebalte:
Temperatur på vaskerom: 16 grader

Soveromstemperatur: 16–18 grader

Temperatur i gang/entré: 16–18 grader

Kjøkkentemperatur: 20–21 grader

Temperatur i stue/oppholdsrom: 20–22 grader

Baderomstemperatur: 22–24 grader


Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Koskinen skrev: tir jan 03, 2023 8:01 am 18 grader i en stue er ingen behagelig temperatur. Vil si du da går glipp av komfort. Når det er drittkaldt ute, og en kommer hjem for å kose seg i eget hus, er en riktig temp i en stue 22 grader. 18 er ubehagelig.
Høres kaldt ut. Når iskaldt ute liker jeg at temperaturen ligger på 25-26 inne

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

KongOlav2 skrev: tor des 29, 2022 2:32 pm
newsflash skrev: tor des 29, 2022 2:29 pm
Statnetts rolle burde granskes, konsesjonene til de to siste kablene ble gitt på premisser som ikke eksisterte. Finner egen tråd om det her:

viewtopic.php?t=5040
Statnett har jo som oppgave å gjøre slik OED bestemmer. Det er jo ikke slik at de er et privat AS som tjener penger på dette. Overskudd og utbytte går jo til staten.
Det er faktisk ikke slik at Staten tjener noe mer hvis Statnett tjener mer penger.
Statnett er som alle nettselskap her i landet underlagt strenge retningslinjer om hvor mye penger de kan tjene. Hvis Statnett får større overskudd er de lovpålagt å gi det tilbake til kundene i form av lavere nettleie.
Sist redigert av Benkeslitern den tir jan 03, 2023 11:30 am, redigert 1 gang totalt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: søn jan 01, 2023 11:14 am Da er forbruket for desember klart, her i huset brukte vi 1589 kWh.
Det er en grei reduksjon sammenlignet med 2021, hvor vi brukte 2215 kWh i desember.
Forbruket vårt har vært lavere i samtlige av månedene sammenlignet med 2021.
Uten å gi slipp på noe som helst comfort, uten å fryse.
Totalt brukte vi 33 600 kWh i 2022. Vanskelig å komme under det i en enebolig, ser det ut til.
Nå er det ny måned og nytt år, og jeg har gjenopptatt vedfyringen. Det varmer godt.
I fjor brukte vi ikke ved på nyåret, siden vi ikke hadde noe ved..... det gikk nok mer strøm på nyåret i fjor enn det vi kommer til å bruke i vinter, med masse ved i vedskjulet.
Disse tallene skurrer veldig.
Hvordan ere det mulig å bruke 1589 KWh i en kald desember og ha et snittforbruk på 2900 KWh per måned i de resterende 11 månedene?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Guarnere skrev: søn jan 01, 2023 1:04 pm
fargerik skrev: søn jan 01, 2023 12:52 pm
Guarnere skrev: søn jan 01, 2023 12:28 pm

Hva har du kuttet når forbruket er så lavt i en kald desembermåned kontra et årsforbruk på 33tusen.

Selv brukte jeg 4800kwh i desember. Skrudde av varmekablene på vaskerommet et par dager for å holde meg under 5000kwh grensa.
Har brukt ved til oppvarming i de tre første ukene i desember. Slått av varmen i to rom vi ikke bruker. Dusje raskt, selvfølgelig, i stedet for å kose seg lenge i dusjen. Ikke skylle oppvask i varmt vann, ikke la vannet renne under tannpussen.....vente med å starte oppvaskmaskinen til den er helt full......slike ting.
Men det er jo forskjellig for hver og en hvor det kan strupes på strømforbruket. Det er uansett smart å ha litt fokus på det. Jeg har ikke så stort hus, da. Men det er godt isolert. Det har ikke vært så veldig kaldt her heller.
Litt av et forbruk du hadde, da! Har du tenåringer i huset?
4 i husstanden. Men det som trekker opp er oppvarming av 3 etasjer. Varmekabler i 5 rom. El bil. Osv. dessuten er huset fra 1970 dårlig isolert. bruker rundt 1500kwh/mnd på sommermånedene. Så ingen tvil om at det oppvarming som er den store dødaren for min del. Får vel satse på varmepumpe neste år. Og bytte ut et par vinduer som trekker.
Hvorfor i alle verden har du behov for varmekabler på 5 rom? Badet er fornuftig pga flis og omkringliggende rør, men på soverom holder en veggovn i massevis... fyrer man i peis og rommene ligger rundt pipa trenger man ikke varmeovn på engang.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sprengte skalaen i des, men mye takket være de to siste dagene samt at varmepumpen er slått av og har derfor kontinuerlig på stor varmeovn. Har såpass lave utgifter at jeg ikke gidder å spare så voldsomt, men jeg har tydeligvis lagt til meg nye vaner, 55% av mitt strømforbruk (post sommer) skjer mellom 22-07.

Uisolert hus fra 1889, samt bruk av varmekabler i sidehus.
Screenshot_20230103_114349_Elvia (1).jpg
Sist redigert av Queenie den tir jan 03, 2023 11:53 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

3100 kWh i desember. Årsforbruk på 22300. Snitt på 1858 kWh i måneden er litt mindre enn i fjor, men kun marginalt.

Tror dette er ganske normalt for en enebolig som huser 4 personer

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: tir jan 03, 2023 11:28 am
fargerik skrev: søn jan 01, 2023 11:14 am Da er forbruket for desember klart, her i huset brukte vi 1589 kWh.
Det er en grei reduksjon sammenlignet med 2021, hvor vi brukte 2215 kWh i desember.
Forbruket vårt har vært lavere i samtlige av månedene sammenlignet med 2021.
Uten å gi slipp på noe som helst comfort, uten å fryse.
Totalt brukte vi 33 600 kWh i 2022. Vanskelig å komme under det i en enebolig, ser det ut til.
Nå er det ny måned og nytt år, og jeg har gjenopptatt vedfyringen. Det varmer godt.
I fjor brukte vi ikke ved på nyåret, siden vi ikke hadde noe ved..... det gikk nok mer strøm på nyåret i fjor enn det vi kommer til å bruke i vinter, med masse ved i vedskjulet.
Disse tallene skurrer veldig.
Hvordan ere det mulig å bruke 1589 KWh i en kald desember og ha et snittforbruk på 2900 KWh per måned i de resterende 11 månedene?
Har spart inn på forbruket av strøm, varmet opp huset med ved.
OK, ved er ikke gratis, men den ble jo kjøpt inn i fjor, så det blir vel omtrent som å sette penger i banken eller i et aksjefond å fylle vedskjulet om sommeren. Jeg betalte 3700 for 3000 liter bjørkeved. Og fikk i tillegg en god slump ved gratis fra en sønn.
Tallene skurrer ikke, det er de tallene jeg leser på "min side" hos strømleverandøren jeg kjøper strøm fra.
Der ligger statistikken fra flere år tilbake..

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 11:52 am 3100 kWh i desember. Årsforbruk på 22300. Snitt på 1858 kWh i måneden er litt mindre enn i fjor, men kun marginalt.

Tror dette er ganske normalt for en enebolig som huser 4 personer
22300 er ganske greit. Da sløser du iallfall ikke særlig med energien.

Noe annet med de som svir av 35000 kWh eller mer........

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: man jan 02, 2023 11:19 pm Den Støre tro EU-avisen VG greier ikke å styre sin begeistring over kablene - og åpenbart vil de ha enda flere.

Om Norge hadde hatt flere kabler til kontinentet, ville strømprisene vært enda lavere. Da kunne vi ha importert mer europeisk strøm.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rl ... YJziJIsyBI

Norges største avis.
Jeg har lignende irritert meg over media sine artikler og har flere ganger tenkt; HVEM er det som får journalister til å skrive slike dønn politiske kommentarer? For eksempel har Bergens Tidende, bt - mange ganger hatt kommentarer fra egne journalister a la; 'Nå må el-bilene også betale bompenger.' Eller; 'nå må de fjerne fordelene ved å kjøpe el-bil.' Eller; nå må de heve bompengene. Og, nei - jeg har ikke el-bil og gråter ikke slik sett - for egen økonomi. Dog stinker min bil som bare F1 når jeg fyrer igang dieselmotoren og jeg ser jo klinkende klart fordelene - ved heller å bruke el-biler enn min stinkador-bil. Som jeg kan diskutere en annen gang.
Når det for eksempel har vært streiker, har jeg ofte sett journalister argumentere slik at de går imot de streikende sin sak. Jeg har da lurt på - Hvorfor? Hvilken egeninteresse har journalistene av å rakke ned på de streikende? Noen ganger har jeg da kommentert at neste gang journalistene streiker, skal jeg gjøre så godt jeg bare kan - for å sverte journalistenes streik. Som jo bare er barnslig og ikke gjør saken noe bedre.
Men hvilken oppgave har for eksempel Astrid Mæland når hun skriver at
"Mange har lagt ut kart med strømpriser i sosiale medier og skrevet om hvor grotesk det er, at Norge kommer dårligst ut – igjen.
Men det er egentlig ikke så verst.

De som ferierte på hytter uten strømstøtte og folk som ladet elbilene sine i ferien, merket det.

Prismessig ble det en mer avslappende jul enn fryktet. Til tross for mye kulde."
-------
Det er som hun skriver på direkte ordre fra Støre, for å dempe kritikk av strømprisene. Men det er jo ikke bare strømprisene, selv om de er det verste - men heltheten - som er det store problemet. Det er og dieselprisene som økte med ti kroner literen og som i sum - skapte forståelse for at selvsagt må svære supermarkeder som Rema1000-and-you-name-itt - heve prisene på sine matvarer, med sine svære butikkvinduer og hundrevis av kvadratmeter med varmetapende flater. Butikker som får alle varene fraktet av svære dieseldrevne biler. Prisøkning på varer og tjenester som i neste omgang - får Norges Bank til å heve styringsrenten. Som alene koster de med noen millioner i boliglån, ti-tusener i økte renteutgifter. INGEN andre stater i verden har bedre forutsetninger for å fastsette en makspris på strøm&diesel for nordmenn, slik at butikkene ikke kunne rettferdiggjøre store prisøkninger og da mistet Norges Bank sin begrunnelse for å heve styringsrenten.
Nei, jeg tror ikke Astrid Meland er dum og jeg tror ikke hun bare skriver om sine følelser heller.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: tir jan 03, 2023 9:40 am
Koskinen skrev: tir jan 03, 2023 8:01 am 18 grader i en stue er ingen behagelig temperatur. Vil si du da går glipp av komfort. Når det er drittkaldt ute, og en kommer hjem for å kose seg i eget hus, er en riktig temp i en stue 22 grader. 18 er ubehagelig.
Høres kaldt ut. Når iskaldt ute liker jeg at temperaturen ligger på 25-26 inne
25,5 her i soffan nå. Greit å tusle rundt barbeint i pysjbukse og te-skjorte. God ved er tingen.
Venter på skirenn i TV. Tour de Ski, vettu.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Lavere priser i morgen, spesielt i Sverige, Danmark og Tyskland imens vi i Sør-Norge som vanlig blir liggende tett opp mot Storbritannia :roll:

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:36 am Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.
Å slutte å lese ting fra de du ikke er enig med høres ut som et godt og smart valg.
Tips til hva du anbefaler av lesestoff om tema som skrives av noen som skriver bedre om virkeligheten?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:36 am Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.
Støre virker like troverdig i å få redusert strømprisene som Frp i regjering var i å få redusert bompengene. De er er noe tillitvekkende med hele fyren; utlendinger til å fikse kaien på hytten, polske mestermalere til å male huset og fikse på det, investeringer i boligprosjekt med Stein Rik Hagen og nå dette mølet om 'å snu hver en stein' - som om han finner noen løsning der.
Det er rart at AP velger en fyr som leder med en privat formue på 100 millioner og som oppfører seg slik. Tiltross for at landet har penger som aldri før og at han lett kunne ha fikset våre problemer med strømprisene, drivstoffprisene og slik redusert prisstigningen og redusert eller forhindret Norges Banks rentøkning. Jeg tror helt ærlig&oppriktig at Støre knekker AP for alltid og jeg tviler på at de noensinne kommer i regjering igjen. Ved neste valg kan en godt risikere at AP, SV og Rødt er jevnstore og en kan spørre; HVEM i AP er det som har ønsket dette?! For det er faktisk ingen stater i verden - det skulle være lettere å sette en makspris på såvel strøm&drivstoff - som i Norge. En skulle tro at Jonas Gahr Støre har tatt mål av seg og knuse AP.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fordomsfull skrev: ons jan 04, 2023 10:50 am
TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:36 am Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.
Støre virker like troverdig i å få redusert strømprisene som Frp i regjering var i å få redusert bompengene. De er er noe tillitvekkende med hele fyren; utlendinger til å fikse kaien på hytten, polske mestermalere til å male huset og fikse på det, investeringer i boligprosjekt med Stein Rik Hagen og nå dette mølet om 'å snu hver en stein' - som om han finner noen løsning der.
Det er rart at AP velger en fyr som leder med en privat formue på 100 millioner og som oppfører seg slik. Tiltross for at landet har penger som aldri før og at han lett kunne ha fikset våre problemer med strømprisene, drivstoffprisene og slik redusert prisstigningen og redusert eller forhindret Norges Banks rentøkning. Jeg tror helt ærlig&oppriktig at Støre knekker AP for alltid og jeg tviler på at de noensinne kommer i regjering igjen. Ved neste valg kan en godt risikere at AP, SV og Rødt er jevnstore og en kan spørre; HVEM i AP er det som har ønsket dette?! For det er faktisk ingen stater i verden - det skulle være lettere å sette en makspris på såvel strøm&drivstoff - som i Norge. En skulle tro at Jonas Gahr Støre har tatt mål av seg og knuse AP.
Målet hans er neppe å knuse AP, men å bli statsminister for ein kvar pris. Dessverre for Støre framstår han som 1 som er langt unna ein vanleg AP veljer og partiet valgte han først og fremst som partileiar fordi partiet manglet profiller etter Stoltenberg. Det skremmende er å sjå kor dårleg AP har vært å bygge opp nye folk. Spesielt når Giske og Tajik begge to snublet på grunn av egne feil. Resten av partiet har verket som om man tilhøyrer diverse leirer.

Støre problem er at man ikkje framstår folkeleg og gjer val som tydeleg viser det. Eksempel med tilsetninga av han konsulenten frå McKinsey. Det samme ser man i politikken dei han tydeleg slitter med å gje folk gode forklaringer på kvifor strømmen går til himmels og hans forslag til tiltak slitt folk med å tru på.

AP kjem nok i regjering igjen, men det kan bli tøffe val i 23 og 25 om ikkje Støre snur.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:48 am
TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:36 am Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.
Å slutte å lese ting fra de du ikke er enig med høres ut som et godt og smart valg.
Tips til hva du anbefaler av lesestoff om tema som skrives av noen som skriver bedre om virkeligheten?
Virkeligheten? Virkeligheten er at Støre og Vedum ofrer det norske folk på globalismens alter. De jobber ikke for Norge i det hele tatt. Dette er ikke en "uheldig situasjon", eller en "strømkrise" i det hele tatt. Vi kommer ikke "igjennom strømkrisa" siden dette er villet politikk som skal utligne strømprisene i Europa... på bekostning av Norge. Det er nettopp derfor denne Meland sier at dette er en bra ting; for det såkalte grønne skiftet innebærer jo å erstatte jevn og forutsigbar energi som atom/gass/kull med ujevn og uforutsigbar energi som vind og sol. Dette vi ser nå er den nye energivirkeligheten i Europa, og den er kommet for å bli.

Vi får ikke melde oss ut av ACER, for EU kommer til å piske oss til blods om vi prøver noe slikt. De har solgt oss ut uten å spørre først, og nå sitter de på sin høye hest og vifter bort enhver kritikk med svada, bortforklaringer, løgn og tåkeprat. For de vet hva de har gjort og det at folk vil protestere.

De redder verden, må vite, og da er norsk arbeidsledighet, industrikollaps og fattigdom langt i fra en for høy kostnad for våre folkevalgte.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Da dukket tidenes største strømregning opp, altså den for desember.
Dette da selvsagt også fordi forbruket er relativt likt som før for samme tidspunkt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

ms_8 skrev: ons jan 04, 2023 11:24 am
Fordomsfull skrev: ons jan 04, 2023 10:50 am
TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:36 am Tror jeg bare skal slutte med å lese det vaset fra Støre og Vedum. Vi snakker dum og dummere. Det er det samme pisset de kommer med gang etter gang, "vi ser an situasjonen nøye", "vi må holde rentene lave", "samarbeidet med EU er viktig", "vi skal satse på vindkraft og havkraft for å gjøre strømmen billigere" bla bla bla. Aldri noe nytt. Aldri tegn på løsninger. Jeg blir mer og mer sinna og frustrert. De får i hvert fall ikke stemmen min så lenge de ikke får på plass en bedre strømstøtte (reell makspris/fastpris), og kan vise til langsiktige løsninger for å få ned strømprisene. Inntil det skjer stemmer jeg Rødt, som vil ha oss ut av ACER, og som støtter en makspris på 35 øre.

Forresten vil jeg anbefale Støre å slutte å lyve om strømmen, tørrår er løgn, "Europas beste strømstøtte" er løgn (Frankrike har makspris og Storbritannia dekker alt som overskrider 20 000 kr i året), de skulle også få på plass fastpris for husholdningene fra nyttår, dette var også løgn.
Støre virker like troverdig i å få redusert strømprisene som Frp i regjering var i å få redusert bompengene. De er er noe tillitvekkende med hele fyren; utlendinger til å fikse kaien på hytten, polske mestermalere til å male huset og fikse på det, investeringer i boligprosjekt med Stein Rik Hagen og nå dette mølet om 'å snu hver en stein' - som om han finner noen løsning der.
Det er rart at AP velger en fyr som leder med en privat formue på 100 millioner og som oppfører seg slik. Tiltross for at landet har penger som aldri før og at han lett kunne ha fikset våre problemer med strømprisene, drivstoffprisene og slik redusert prisstigningen og redusert eller forhindret Norges Banks rentøkning. Jeg tror helt ærlig&oppriktig at Støre knekker AP for alltid og jeg tviler på at de noensinne kommer i regjering igjen. Ved neste valg kan en godt risikere at AP, SV og Rødt er jevnstore og en kan spørre; HVEM i AP er det som har ønsket dette?! For det er faktisk ingen stater i verden - det skulle være lettere å sette en makspris på såvel strøm&drivstoff - som i Norge. En skulle tro at Jonas Gahr Støre har tatt mål av seg og knuse AP.
Målet hans er neppe å knuse AP, men å bli statsminister for ein kvar pris. Dessverre for Støre framstår han som 1 som er langt unna ein vanleg AP veljer og partiet valgte han først og fremst som partileiar fordi partiet manglet profiller etter Stoltenberg. Det skremmende er å sjå kor dårleg AP har vært å bygge opp nye folk. Spesielt når Giske og Tajik begge to snublet på grunn av egne feil. Resten av partiet har verket som om man tilhøyrer diverse leirer.

Støre problem er at man ikkje framstår folkeleg og gjer val som tydeleg viser det. Eksempel med tilsetninga av han konsulenten frå McKinsey. Det samme ser man i politikken dei han tydeleg slitter med å gje folk gode forklaringer på kvifor strømmen går til himmels og hans forslag til tiltak slitt folk med å tru på.

AP kjem nok i regjering igjen, men det kan bli tøffe val i 23 og 25 om ikkje Støre snur.
Tro meg, Støre er ikke APs leder etter valget i 2025. Det vil bli gnisninger innad etter et elendig kommunevalg, men det er tross alt "kun" kommunevalg, så det vil komme unnskyldninger til tross for at AP mister ledelsen i de største byene. Deretter vil AP bli splittet, men utad støtte Støre, som tross alt har støtte fra partiet og LO, deres største samarbeidspartner. De vil være lojale overfor Støre. Så vil de rekalibrere etter valget i 2025, kaste Støre, og velge en ny leder. Håper de da i det minste skjønner at AP må tilbake til grasrota, dette har Giske skjønt for lenge siden. Om det ikke blir Giske må det bli en som har de samme kvalitetene, som setter Norge før EU, som bryr seg om fattige, som vil gjøre noe med prisøkningene og strømprisene. Hvis ikke vil de forbli på 10-tallet i overskuelig framtid. Da fortjener de ikke bedre. Ser for meg at Høyre vokser enda mer, mens de på venstresiden vil støtte Rødt og SV i stedet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

...og straumselskapet har flyttet fram betalingsdato mer 1 uke, i forhold til før.
Det er ikke noe problem, men viser samtidig noget...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheBaseline skrev: ons jan 04, 2023 7:43 pm
ms_8 skrev: ons jan 04, 2023 11:24 am
Fordomsfull skrev: ons jan 04, 2023 10:50 am
Støre virker like troverdig i å få redusert strømprisene som Frp i regjering var i å få redusert bompengene. De er er noe tillitvekkende med hele fyren; utlendinger til å fikse kaien på hytten, polske mestermalere til å male huset og fikse på det, investeringer i boligprosjekt med Stein Rik Hagen og nå dette mølet om 'å snu hver en stein' - som om han finner noen løsning der.
Det er rart at AP velger en fyr som leder med en privat formue på 100 millioner og som oppfører seg slik. Tiltross for at landet har penger som aldri før og at han lett kunne ha fikset våre problemer med strømprisene, drivstoffprisene og slik redusert prisstigningen og redusert eller forhindret Norges Banks rentøkning. Jeg tror helt ærlig&oppriktig at Støre knekker AP for alltid og jeg tviler på at de noensinne kommer i regjering igjen. Ved neste valg kan en godt risikere at AP, SV og Rødt er jevnstore og en kan spørre; HVEM i AP er det som har ønsket dette?! For det er faktisk ingen stater i verden - det skulle være lettere å sette en makspris på såvel strøm&drivstoff - som i Norge. En skulle tro at Jonas Gahr Støre har tatt mål av seg og knuse AP.
Målet hans er neppe å knuse AP, men å bli statsminister for ein kvar pris. Dessverre for Støre framstår han som 1 som er langt unna ein vanleg AP veljer og partiet valgte han først og fremst som partileiar fordi partiet manglet profiller etter Stoltenberg. Det skremmende er å sjå kor dårleg AP har vært å bygge opp nye folk. Spesielt når Giske og Tajik begge to snublet på grunn av egne feil. Resten av partiet har verket som om man tilhøyrer diverse leirer.

Støre problem er at man ikkje framstår folkeleg og gjer val som tydeleg viser det. Eksempel med tilsetninga av han konsulenten frå McKinsey. Det samme ser man i politikken dei han tydeleg slitter med å gje folk gode forklaringer på kvifor strømmen går til himmels og hans forslag til tiltak slitt folk med å tru på.

AP kjem nok i regjering igjen, men det kan bli tøffe val i 23 og 25 om ikkje Støre snur.
Tro meg, Støre er ikke APs leder etter valget i 2025. Det vil bli gnisninger innad etter et elendig kommunevalg, men det er tross alt "kun" kommunevalg, så det vil komme unnskyldninger til tross for at AP mister ledelsen i de største byene. Deretter vil AP bli splittet, men utad støtte Støre, som tross alt har støtte fra partiet og LO, deres største samarbeidspartner. De vil være lojale overfor Støre. Så vil de rekalibrere etter valget i 2025, kaste Støre, og velge en ny leder. Håper de da i det minste skjønner at AP må tilbake til grasrota, dette har Giske skjønt for lenge siden. Om det ikke blir Giske må det bli en som har de samme kvalitetene, som setter Norge før EU, som bryr seg om fattige, som vil gjøre noe med prisøkningene og strømprisene. Hvis ikke vil de forbli på 10-tallet i overskuelig framtid. Da fortjener de ikke bedre. Ser for meg at Høyre vokser enda mer, mens de på venstresiden vil støtte Rødt og SV i stedet.
Trur Støre også går av før 2025 eller ved årsmøte før valet. Alternativt får han fortsette til etter valget i 2025 og går av. Kva som skjer i AP etter dette er usikker, men partiet har store problem. Personleg synest eg det er full fortjent. Sjelden har eit parti falt så fort i tillit blant mange av oss

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tja, hva skal man si... Statnett 'rasler med sablene' for å unngå at man 'tukler' med strømsituasjonen og at man må la markedet få styre...
https://www.nettavisen.no/okonomi/statn ... -95-834099

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Deilig statsminister vi har. Likanes type.

Oss vanlige folks tur til å betale for Jonas sitt strømforbruk.


Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Fyrer løs mot Vedum: – Kyss meg der sola ældri skinner

Prisstigning, strømpriser og permittering merkes på pengepungen. Camilla Throndsen i Vallset har gått tom for alternativer etter at hun ble en av de ti ansatte ved Jiffy Products i Stange som ble permittert før jul.

– Å ikke få endene til å møtes enda en gang er svært krevende. Nå står jeg på bar bakke igjen. I august 2020 var jeg en av dem som måtte slutte hos Polygon Innlandet i Hamar som sendere meldte oppbud. Så i oktober 2020 fikk jeg jobb som skiftarbeider ved Jiffy. Jeg var jo heldig som fikk fast jobb under pandemien. Som en av de ansatte med lavest ansiennitet, var det ingen veg utenom. Permittering fram til påske kom som et slag i trynet.
Næringslivet i finansminister Vedums hjemkommune Stange har fått særlig føle virkningene av skyhøye strømpriser.
Ved Furnes Jernstøperi har 33 ansatte blitt permittert. Den andre hjørnesteinsbedriften Jiffy, med 32 ansatte, har også sendt mange medarbeidere hjem og ved Brovold holder strømregninger på 80.000 kroner måneden på å knekke kjøttbedriften.

Hele saken (bak betalingsmur)
https://www.ostlendingen.no/tobarnsmor- ... 69-1417141

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Henningsen skrev: tor jan 05, 2023 9:08 am Tja, hva skal man si... Statnett 'rasler med sablene' for å unngå at man 'tukler' med strømsituasjonen og at man må la markedet få styre...
https://www.nettavisen.no/okonomi/statn ... -95-834099
Statnett har selvfølgelig null troverdighet i denne saken.

"Strømprisen vil øke med 2-3 øre pr kWh ved strømkablene til Tyskland og England. Maks."

Latterlig gjeng.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nå har Støre funnet ut hvordan en skal få ned strømprisene.

Han vil rett og slett få kraftmarkedet til å fungere bedre...

https://www.nettavisen.no/okonomi/stadi ... -95-837985

Utover det har han ingen detaljer.

Corvus

Legg inn av Corvus »

newsflash skrev: tor jan 05, 2023 8:22 pm Nå har Støre funnet ut hvordan en skal få ned strømprisene.

Han vil rett og slett få kraftmarkedet til å fungere bedre...

https://www.nettavisen.no/okonomi/stadi ... -95-837985

Utover det har han ingen detaljer.
For et makeløst geni.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: tor jan 05, 2023 9:08 am Tja, hva skal man si... Statnett 'rasler med sablene' for å unngå at man 'tukler' med strømsituasjonen og at man må la markedet få styre...
https://www.nettavisen.no/okonomi/statn ... -95-834099
Statnett jobber ikke for det beste for befolkningen. Skal selvsagt ikke høre på bukken.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Oslogg123 skrev: tor jan 05, 2023 2:09 pm Fyrer løs mot Vedum: – Kyss meg der sola ældri skinner

Prisstigning, strømpriser og permittering merkes på pengepungen. Camilla Throndsen i Vallset har gått tom for alternativer etter at hun ble en av de ti ansatte ved Jiffy Products i Stange som ble permittert før jul.

– Å ikke få endene til å møtes enda en gang er svært krevende. Nå står jeg på bar bakke igjen. I august 2020 var jeg en av dem som måtte slutte hos Polygon Innlandet i Hamar som sendere meldte oppbud. Så i oktober 2020 fikk jeg jobb som skiftarbeider ved Jiffy. Jeg var jo heldig som fikk fast jobb under pandemien. Som en av de ansatte med lavest ansiennitet, var det ingen veg utenom. Permittering fram til påske kom som et slag i trynet.
Næringslivet i finansminister Vedums hjemkommune Stange har fått særlig føle virkningene av skyhøye strømpriser.
Ved Furnes Jernstøperi har 33 ansatte blitt permittert. Den andre hjørnesteinsbedriften Jiffy, med 32 ansatte, har også sendt mange medarbeidere hjem og ved Brovold holder strømregninger på 80.000 kroner måneden på å knekke kjøttbedriften.

Hele saken (bak betalingsmur)
https://www.ostlendingen.no/tobarnsmor- ... 69-1417141
Lav og stabil strømpris skulle altså være ett av få konkurransefortrinn norske bedrifter skulle ha for å kunne konkurrere med utenlandske selskap. Virker som at regjeringen ved EU-partiet...eeeh, jeg mener Arbeiderpartiet ikke lenger vil at Norge skal ha industri og produksjon av varer. Følgen er at Norge blir mer og mer avhengig av nettopp EU.

Arbeiderpartiet....smak på det navnet...partiet for arbeiderne...

Yeah, right..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»