Vinterens strømpriser

Svar
fargerik

Vinterens strømpriser

Legg inn av fargerik »

Siden sommeren er over, trenger vi en ny tråd som følger strømpris og strømstøtte gjennom vinteren.
Forrige måneds strømregning var for meg 3200 kroner, og strømstøtten her i Fredrikstad var 1600 kroner.
Regningen ble da 1600 kroner.
Staten betalte altså halvparten forrige måned.
Snittprisen her har så langt denne måneden vært 170 øre/kWh, men går jo opp og ned til forskjellige tider av døgnet.
Montro hva høyeste strømpris blir i løpet av vinteren?
Noen som tør å tippe?
Nå : 114 øre, ser jeg.
I kveld stiger prisen til 246 øre.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Blir nok høye priser i vinter også, tipper 750 øre som topp.

Jeg som bor i leilighet bryr meg egentlig ikke så mye, hadde litt over 400kr på forrige strømregning. Verre da med bompenger som økte kraftig fra 1.sept, der ble det 5500kr sist mnd.😅

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 9:29 am Jeg som bor i leilighet bryr meg egentlig ikke så mye, hadde litt over 400kr på forrige strømregning.
Hva fyrer du med?
Er det slik at du har naboer rundt deg på alle kanter, og de da fyrer slik at de varmer deg opp?
Eller er du av de heldige som fortsatt har en bra fastpris?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: søn okt 16, 2022 9:16 am Montro hva høyeste strømpris blir i løpet av vinteren?
Nei, det vil jeg ikke engang tippe på.
Det bli dog interessant å høre hva statsministeren sier i sin tale 1.1.2023...kanskje...

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 9:42 am
fargerik skrev: søn okt 16, 2022 9:16 am Montro hva høyeste strømpris blir i løpet av vinteren?
Nei, det vil jeg ikke engang tippe på.
Det bli dog interessant å høre hva statsministeren sier i sin tale 1.1.2023...kanskje...
Statsministerens nyttårstale?
Uansett hvem som har vært statsminister i mitt lange, syndefulle liv har ikke nyttårstalen vært annet enn en dose små og store ord ispedd litt blablabla.
Kommer nok ingen løfter om politikk om noe som helst i akkurat den talen......
Tror ikke engang et nytt oppløftende slagord vil være tema.
Vi vet jo allerede at "Det er typisk norsk å være god".

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: søn okt 16, 2022 9:57 am Statsministerens nyttårstale?
Men antatte høye priser for vanlige folk vil det jo interessant å høre hva han sier om dette.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 9:36 am
KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 9:29 am Jeg som bor i leilighet bryr meg egentlig ikke så mye, hadde litt over 400kr på forrige strømregning.
Hva fyrer du med?
Er det slik at du har naboer rundt deg på alle kanter, og de da fyrer slik at de varmer deg opp?
Eller er du av de heldige som fortsatt har en bra fastpris?
Strøm, men liker at det er relativt kjølig, gjerne rundt 18 grader. Aldri varme på soverom. Blokka ble ekstra isolert og fikk nye vinduer for et par år siden, det hjalp veldig. Og så er varmtvann i husleien. Verre er det ikke.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 10:10 am
fargerik skrev: søn okt 16, 2022 9:57 am Statsministerens nyttårstale?
Men antatte høye priser for vanlige folk vil det jo interessant å høre hva han sier om dette.
I nyttårstalen? Vi vet jo allerede at den strømstøtteordningen vi har nå skal videreføres, så det er vel noe de fleste har oppfattet.
De høye prisene må vel være det som er snakket mest om og skrevet mest om av alle temaer i nyere tid.
Grunnen til høye strømpriser er gjennomdrøftet, diskutert og analysert non stop i hele år.
Men vi får se......
Hva Støre sier i nyttårstalen får være så, men talen gjør ikke noe med strømprisen.
Og det er jo strømprisen som var det jeg tenke meg som tema her.
Nyttårstalen har tradisjonelt fått en egen tråd eller to ;-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 10:14 am Strøm, men liker at det er relativt kjølig, gjerne rundt 18 grader. Aldri varme på soverom. Blokka ble ekstra isolert og fikk nye vinduer for et par år siden, det hjalp veldig. Og så er varmtvann i husleien. Verre er det ikke.
Det meste her er som hos oss, men du sparer nok inn da på varmtvannet.
Varmtvann er jo som regel nr 2 etter fyring når det gjelder strøm.
Men hvor mye du sparer eller ikke sparer totalt med varmtvann i husleia er en annen sak, men det betyr ikke noe her.

Takk for svar.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 10:38 am
KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 10:14 am Strøm, men liker at det er relativt kjølig, gjerne rundt 18 grader. Aldri varme på soverom. Blokka ble ekstra isolert og fikk nye vinduer for et par år siden, det hjalp veldig. Og så er varmtvann i husleien. Verre er det ikke.
Det meste her er som hos oss, men du sparer nok inn da på varmtvannet.
Varmtvann er jo som regel nr 2 etter fyring når det gjelder strøm.
Men hvor mye du sparer eller ikke sparer totalt med varmtvann i husleia er en annen sak, men det betyr ikke noe her.

Takk for svar.
Må også legge til at jeg nå bor alene, sistemann flyttet i august, det har selvfølgelig mye å si, ser at forbruket er en god del lavere enn i fjor på samme tid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tja, om utviklingen fortsetter slik den er nå, så blir vel snittprisen i de kaldeste månedene ca 4-5 kr, og med topper over 10 kr. Muligens vi unngår rasjonering dersom regnet fortsetter å strømme ned de neste ukene.

Finner russerne på noe som ødelegger gassledningenene fra Norge til EU, så bryter hele greia sammen, og rasjoneringen er et faktum.

Antar strømprisene blir et tema i nyttårstalen, da gjerne i samme setning som "krig i Ukraina" og "Putin". Strømkabler og eksport vil ikke bli nevnt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det blir fort 3-5 kroner i snitt i Sør-Norge.

Ser at noen antar en mildere vinter enn vanlig, da etter nyttår, men det gjenstår å se.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash: "Antar strømprisene blir et tema i nyttårstalen, da gjerne i samme setning som "krig i Ukraina" og "Putin". Strømkabler og eksport vil ikke bli nevnt."

------------------------------------

"Vi må stå sammen" vil bli nevnt av Støre, uten definisjoner. Da kan hver enkelt legge innhold i begrepet og alle forstår hvor viktig det er å stå sammen. Slik taler en statsmann, da er han sikret terningskast 6 i varmen hos VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK og TV2.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hvorfor avspores tråden?
Tema er strømprisene gjennom vinteren.
Og det er bevisst at jeg opprettet tråden i "Aktuelt" og ikke i "Politikk norsk"
Sist redigert av fargerik den søn okt 16, 2022 11:05 am, redigert 1 gang totalt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

oppdatert 4, 03 kroner i snitt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 11:05 am oppdatert 4, 03 kroner i snitt.
I Finnmark?
kødda......Jeg er selvfølgelig mest opptatt av NO1, øst, siden jeg bor i Fredrikstad.
Sist redigert av fargerik den søn okt 16, 2022 11:09 am, redigert 1 gang totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Apropos Støre, historie ute på nettet:

"Litt frem i tiden, — og vi skal jo alle dø en gang. Noen kommer til Himmelriket, andre kommer til Helvete.
I Krystallkula ser vi tre ankomme Helvete, og hilser på Djevelen.
Disse tre er Vladimir Putin, Kim Jong-un og Jonas Gahr Støre.
Ved ankomst legger de merke til en rød telefon der, og spør hva den er til. Djevelen forteller dem at med den kan de ringe tilbake til Jorden.
Vladimir Putin spurte og fikk ringe tilbake til Russland en kort samtale, bare 5 minutter. Da han var ferdig informerte Djevelen ham om at samtalen kostet to millioner EURO, men Putin hadde jo lommene fulle av denslags penger, og betalte for seg.
Så ringde Kim Jong-un til Nord-Korea, bare 7 minutter. Djevelen informerte ham at samtalen kostet 6 millioner dollar, som Kim Jong-un betalte.
Så var det Jonas Gahr Støre sin tur til å ringe tilbake til Jorden. Han snakket i over fire timer! Djevelen fortale ham at samtalen kostet 3 kroner, som han betalte.
Både Putin og Kim Jong-un ble forbannet, og spurte hvorfor Støre kunne ringe så rimelig, og de to måtte betale millioner.
Djevelen smilte, og svarte dem, — "siden Jonas Gahr Støre ble statsminister, så har Norge gått til Helvete. Så det var lokalsamtale”.😅😂😂"😂

fargerik

Legg inn av fargerik »

hauge23 skrev: søn okt 16, 2022 11:08 am Apropos Støre, historie ute på nettet:

"Litt frem i tiden, — og vi skal jo alle dø en gang. Noen kommer til Himmelriket, andre kommer til Helvete.
I Krystallkula ser vi tre ankomme Helvete, og hilser på Djevelen.
Disse tre er Vladimir Putin, Kim Jong-un og Jonas Gahr Støre.
Ved ankomst legger de merke til en rød telefon der, og spør hva den er til. Djevelen forteller dem at med den kan de ringe tilbake til Jorden.
Vladimir Putin spurte og fikk ringe tilbake til Russland en kort samtale, bare 5 minutter. Da han var ferdig informerte Djevelen ham om at samtalen kostet to millioner EURO, men Putin hadde jo lommene fulle av denslags penger, og betalte for seg.
Så ringde Kim Jong-un til Nord-Korea, bare 7 minutter. Djevelen informerte ham at samtalen kostet 6 millioner dollar, som Kim Jong-un betalte.
Så var det Jonas Gahr Støre sin tur til å ringe tilbake til Jorden. Han snakket i over fire timer! Djevelen fortale ham at samtalen kostet 3 kroner, som han betalte.
Både Putin og Kim Jong-un ble forbannet, og spurte hvorfor Støre kunne ringe så rimelig, og de to måtte betale millioner.
Djevelen smilte, og svarte dem, — "siden Jonas Gahr Støre ble statsminister, så har Norge gått til Helvete. Så det var lokalsamtale”.😅😂😂"😂
HAHAHAHAHAHA!!!!!!
Takk for dagens første GODE latter!!!!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargerik skrev: søn okt 16, 2022 11:10 am
hauge23 skrev: søn okt 16, 2022 11:08 am Apropos Støre, historie ute på nettet:

"Litt frem i tiden, — og vi skal jo alle dø en gang. Noen kommer til Himmelriket, andre kommer til Helvete.
I Krystallkula ser vi tre ankomme Helvete, og hilser på Djevelen.
Disse tre er Vladimir Putin, Kim Jong-un og Jonas Gahr Støre.
Ved ankomst legger de merke til en rød telefon der, og spør hva den er til. Djevelen forteller dem at med den kan de ringe tilbake til Jorden.
Vladimir Putin spurte og fikk ringe tilbake til Russland en kort samtale, bare 5 minutter. Da han var ferdig informerte Djevelen ham om at samtalen kostet to millioner EURO, men Putin hadde jo lommene fulle av denslags penger, og betalte for seg.
Så ringde Kim Jong-un til Nord-Korea, bare 7 minutter. Djevelen informerte ham at samtalen kostet 6 millioner dollar, som Kim Jong-un betalte.
Så var det Jonas Gahr Støre sin tur til å ringe tilbake til Jorden. Han snakket i over fire timer! Djevelen fortale ham at samtalen kostet 3 kroner, som han betalte.
Både Putin og Kim Jong-un ble forbannet, og spurte hvorfor Støre kunne ringe så rimelig, og de to måtte betale millioner.
Djevelen smilte, og svarte dem, — "siden Jonas Gahr Støre ble statsminister, så har Norge gått til Helvete. Så det var lokalsamtale”.😅😂😂"😂
HAHAHAHAHAHA!!!!!!
Takk for dagens første GODE latter!!!!
Værsågod, beklager at jeg la inn denne som ikke har noe med trådens tema å gjøre, men falt for fristelsen siden historien var morsom....
Vanskelig å beregne prisen på strøm framover, det er jo litt avhengig av noen usikre faktorer, men tipper høye priser under 7-8 kr på hardeste vinteren.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Endelig en positiv gladsak om disse fæle strømprisene!
Er kanksje ikke like stort strømsluk som miningfarmer som miner svart men like fullt totalt meningsløst.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

PEF_1973 skrev: søn okt 16, 2022 1:16 pm Endelig en positiv gladsak om disse fæle strømprisene!
Er kanksje ikke like stort strømsluk som miningfarmer som miner svart men like fullt totalt meningsløst.
Han får da penger inn ihvertfall: :lol:
https://www.gofundme.com/f/wnste-commun ... mas-lights

Queenie

Legg inn av Queenie »

KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 9:29 am Blir nok høye priser i vinter også, tipper 750 øre som topp.

Jeg som bor i leilighet bryr meg egentlig ikke så mye, hadde litt over 400kr på forrige strømregning. Verre da med bompenger som økte kraftig fra 1.sept, der ble det 5500kr sist mnd.😅
Ganske utrolig at er rød-grønt byråd ser viktigheten av å øke bompengene i en tid som nå. Det er virkelig partiene for folk flest ja 🤣

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... ele-lasset

Tror vi skal være glade for at vi ikke har ekstreme reaksjonære politiske partier med mulighet for høy oppslutning og Stortingsvalg neste år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Regjeringen innrømmer nå at de to siste utenlandskablene er en medvirkende årsak til de høye strømprisene.

https://energinytt24.no/2022/10/innromm ... omprisene/

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kraftselskapene truer med å sette forsyningssikkerheten i fare om de må betale mer skatt.

https://klassekampen.no/utgave/2022-10- ... selskapene

Aasland truer og truer, men er ikke villig til å faktisk sørge for å skaffe seg politisk kontroll.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir okt 18, 2022 11:07 am Regjeringen innrømmer nå at de to siste utenlandskablene er en medvirkende årsak til de høye strømprisene.

https://energinytt24.no/2022/10/innromm ... omprisene/
Dette nettstedet er ikke nøytralt. Dette er en spinoff fra en Facebook-gruppe.
Det er vel ikke vinter ennå, da....men strømprisen her i sørøst er nå 113 øre.
Snittpris for denne måneden har vært 173 øre.
Klart vi alle vil ha lavere pris, men det tviler jeg på vil skje dersom det blir en kald, tørr vinter.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Har du problemer med å betale for strømmen har du for mye gjeld. Men strømmen tilhører det norske folk så de utenlandqskablene burde kuttes sporenstreks og så skylder vi bare på russerne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

B.O.B. skrev: søn okt 23, 2022 12:13 pm Har du problemer med å betale for strømmen har du for mye gjeld. Men strømmen tilhører det norske folk så de utenlandqskablene burde kuttes sporenstreks og så skylder vi bare på russerne.
Hva om det blir importbehov dersom sibirkulda igjen legger seg over sørnorge i et par måneder på nyåret, a?
Oups! Vi trenger å importere, men har kuttet kablene......?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn okt 23, 2022 12:08 pm Dette nettstedet er ikke nøytralt. Dette er en spinoff fra en Facebook-gruppe.
Det er vel ikke vinter ennå, da....men strømprisen her i sørøst er nå 113 øre.
Snittpris for denne måneden har vært 173 øre.
Klart vi alle vil ha lavere pris, men det tviler jeg på vil skje dersom det blir en kald, tørr vinter.
De siterer vel direkte fra statsbudsjettet. Mener du dette ikke står der?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn okt 23, 2022 1:42 pm
fargerik skrev: søn okt 23, 2022 12:08 pm Dette nettstedet er ikke nøytralt. Dette er en spinoff fra en Facebook-gruppe.
Det er vel ikke vinter ennå, da....men strømprisen her i sørøst er nå 113 øre.
Snittpris for denne måneden har vært 173 øre.
Klart vi alle vil ha lavere pris, men det tviler jeg på vil skje dersom det blir en kald, tørr vinter.
De siterer vel direkte fra statsbudsjettet. Mener du dette ikke står der?
Jeg nevner bare at dette nettstedet ER Facebookgruppa "Vi som krever billigere strøm".
Greit å vite, før man tar alt derfra for god fisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»