Vinterens strømpriser

Svar
Benkeslitern

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av Benkeslitern »

morrisey skrev: tor jan 19, 2023 6:47 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W ... oemstoette

Helt seriøst... Om du har 200m2 og bruker 5500 kwh, da er det ikke strømprisene som er problemet. Da varmer du opp med vinduene åpne.
Selv har jeg et hus som er en del større enn dette og brukte i underkant av 2000 kwh.
Men, jeg fyrer med ved, jeg har isolert huset skikkelig, men jeg sparer virkelig ikke strøm. Lyset står på overalt, jeg skrur ikke av om jeg skal i et annet rom. Varmepumpene står på 24/7. Konstant på 26 grader.
Og ja, strømprisene bør ned. Mye. Men ikke for den slags idiotisk bruk. Sett en grense på 2000, på 3000, og la den prisen ligge lavt. Så får denne type skrullinger betale det det faktisk koster å bruke strøm på denne måten. For dette er hinsides enhver logikk.
Ja, det er et ufattelig høyt forbruk for et hus fra 2008 på den størrelsen, og ihvertfall når de fyrer mye i peisen. Desember måned var veldig kald første halvdel, men andre halvdel var relativt mild, så måneden sett under ett var ikke veldig kald.
Det står ingenting i artikkelen om elbil, men jeg tror de må ha elbil og sannsynligvis to elbiler som de kjører tildels langt med for å komme opp i det forbruket.
Og hvis elbiler står for f eks 1000 KWh av forbruket, så blir dette sutring, for en familie med to fossilbiler og samme kjøremønster ville hatt 3-5 tusen kroner i drivstoffutgifter i tillegg til strømregningen.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Guarnere skrev: tor jan 19, 2023 7:05 pm
morrisey skrev: tor jan 19, 2023 6:57 pm
Guarnere skrev: tor jan 19, 2023 6:54 pm For noe tull. Med gammelt hus. Kalde vintermåneder og 200kvm og 4 i husholdningen. Samt elbil. Selv med fornuftig forbrukt havnet vi på 4800kwh i desember. Blir en del vask og dusj med barn i huset.

Tak på 2-3000. Jada. La oss alle flytte til 50kvm på Grunerløkka med en kaffelatte i hånda.
Da anbefaler jeg at du isolerer skikkelig.
For det er jo gratis.
Hvis huset er gammelt er det med dagens strømpriser lønnsomt på sikt å etterisolere.
Men det lureste man kan gjøre er å montere en varmepumpe eller to hvis det ikke allerede er på plass. Det vil senke strømforbruket drastisk uten at det koster all verden. Det koster vel 20-25 tusen å få montert en god varmepumpe nå og det sparer man med dagens strømpriser inn på veldig få år.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Hører om flere oppsigelser ved en lokal dagligbutikk i dag.
Grunn - strømprisene tar knekken på dem.
Det er en butikk som har vært drevet fornuftig med kostnader versus inntekter i flere tiår.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 5:33 pm Hører om flere oppsigelser ved en lokal dagligbutikk i dag.
Grunn - strømprisene tar knekken på dem.
Det er en butikk som har vært drevet fornuftig med kostnader versus inntekter i flere tiår.
ALDRI har vi hatt ei mer næringsfiendtlig regjering enn Støre-regjeringen.
De bryr seg overhodet ikke og sier rett ut at "det må vi leve med".

Det er gamle familiebedrifter o.a. som blir borte for alltid, arbeidsplassene våre i det private næringslivet.
Mediene bryr seg heller ikke, siden det er deres foretrukne som sitter ved tømmene.

startelver

Legg inn av startelver »

Neptun skrev: fre jan 20, 2023 5:43 pm
return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 5:33 pm Hører om flere oppsigelser ved en lokal dagligbutikk i dag.
Grunn - strømprisene tar knekken på dem.
Det er en butikk som har vært drevet fornuftig med kostnader versus inntekter i flere tiår.
ALDRI har vi hatt ei mer næringsfiendtlig regjering enn Støre-regjeringen.
De bryr seg overhodet ikke og sier rett ut at "det må vi leve med".

Det er gamle familiebedrifter o.a. som blir borte for alltid, arbeidsplassene våre i det private næringslivet.
Mediene bryr seg heller ikke, siden det er deres foretrukne som sitter ved tømmene.
Vi burde gått motsatt vei , åpnet lokale butikker sånn at ikke de store kjedene fortsetter å ha all makt.

Men hvem vil åpne når du føler at du står helt alene mot overmakten?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Neptun skrev: fre jan 20, 2023 5:43 pm
return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 5:33 pm Hører om flere oppsigelser ved en lokal dagligbutikk i dag.
Grunn - strømprisene tar knekken på dem.
Det er en butikk som har vært drevet fornuftig med kostnader versus inntekter i flere tiår.
ALDRI har vi hatt ei mer næringsfiendtlig regjering enn Støre-regjeringen.
De bryr seg overhodet ikke og sier rett ut at "det må vi leve med".

Det er gamle familiebedrifter o.a. som blir borte for alltid, arbeidsplassene våre i det private næringslivet.
Mediene bryr seg heller ikke, siden det er deres foretrukne som sitter ved tømmene.
Her er det snakk om en familiebedrift ja, over flere tiår.
Vi kjenner av ymse årsaker godt til det (selv om vi ikke er involverte).

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Eksporten av strømmen vår går for fullt samtidig som strømprisene her hjemme er skyhøye.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... rt-loerdag

Håper det klikker for noen snart, en morderisk strømkunde.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

newsflash skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157
Jada, og alle påstander fra Støre har vi hørt gjentatt flerfoldige ganger før til tross for at de har blitt korrigert med fakta like mange ganger.
Allikevel fortsetter Støre ufortrødent med å lyve det norske folk opp i trynet. Og riksmediene lar han slippe unna, fordi han han er "sanntroende" som dem om religionen EU.

SirJames

Legg inn av SirJames »

newsflash skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157
Tåkelegging og fordreining av virkeligheten i den grad Støre har vært delaktig i, burde føre til regjeringens avgang.

Det er fortsatt uvirkelig ulogisk at mennesker i maktposisjoner ikke blir holdt strafferettslig ansvarlig for regelrett løgn samt over en lengre tidsperiode føre en politikk som kun gavner dem selv sett opp i mot fremtidige verv i EU/FN osv.

Fremover trenger man ikke lenger å stikke fingern i halsen hvis man vil spy. Det holder å minnes på Støres valgfleskløgn:

Nå er det vanlige folks tur

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Lørdag 21. januar, ABC Nyheter: Lørdag 21 januar 2023, : " Lørdag vil det bli eksportert drøyt 100 GWh strøm ut av Norge, viser foreløpige tall. Det vil være den høyeste daglige eksporten hittil i år."
Noen er ivrige etter å tømme vannmagasiner, slik at den høye strømprisen er sikret i vinter.
Men importen av "grønne" tyske strømpriser er visst mer komplisert enn det.
Politikere, i EU og Norge, har lyktes med å svindle det norske folk med sin prisfastsettelse.

startelver

Legg inn av startelver »

newsflash skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157
Takk for den!

Dette er viktige fakta for oss som blir lurt trill rundt av politikere hver måned.

Håper de bare pusher mer og mer på å få frem sannheten.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Neptun skrev: fre jan 20, 2023 9:24 pm Eksporten av strømmen vår går for fullt samtidig som strømprisene her hjemme er skyhøye.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... rt-loerdag

Håper det klikker for noen snart, en morderisk strømkunde.
Heller massedemonstrasjoner. Holder ikke å bare la være å stemme på disse idiotpartiene.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

newsflash skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157
Knallbra oppsummering!

Jeg syntes Støre gjorde en god figur som utenriksminister, og hadde en viss tro på ham før valget. Men jeg har kommet ned på jorden, og har erfart at Tåkefyrsten er et veldig treffende oppnavn på fyren. Han er en snakkemaskin og en ordgyter, og det passer trolig godt innen diplomatiet, men det er aldri noe annet enn bla-bla-bla som kommer ut av gapet, og hans omgang med sannheten er av det særdeles lettvinte slaget.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Sisyfos skrev: lør jan 21, 2023 3:27 pm
newsflash skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm Støre blir kledd naken. Punkt for punkt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-866157
Knallbra oppsummering!

Jeg syntes Støre gjorde en god figur som utenriksminister, og hadde en viss tro på ham før valget. Men jeg har kommet ned på jorden, og har erfart at Tåkefyrsten er et veldig treffende oppnavn på fyren. Han er en snakkemaskin og en ordgyter, og det passer trolig godt innen diplomatiet, men det er aldri noe annet enn bla-bla-bla som kommer ut av gapet, og hans omgang med sannheten er av det særdeles lettvinte slaget.
Ja den var fin. Det er slike argumenter Støre og andre faktaresistente politikere bør bli møtt med hver gang de kommer med disse feilaktige påstandene sine.

Det beste ville vært at han ble konfrontert direkte i Dagsrevyenstudio, slik at alle løgnene ble avslørt i beste sendetid. Dessverre vil nok det aldri skje...

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Neptun skrev: fre jan 20, 2023 9:24 pm Eksporten av strømmen vår går for fullt samtidig som strømprisene her hjemme er skyhøye.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... rt-loerdag

Håper det klikker for noen snart, en morderisk strømkunde.
Så du har ikke fått med deg at importen av strøm har vært enda heftigere?
Hittil i år har importen vært større enn eksporten og årets netto import av strøm er i skrivende stund ca 320 millioner KWh ( 0,32 TWh ).

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:18 pm
Neptun skrev: fre jan 20, 2023 9:24 pm Eksporten av strømmen vår går for fullt samtidig som strømprisene her hjemme er skyhøye.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... rt-loerdag

Håper det klikker for noen snart, en morderisk strømkunde.
Så du har ikke fått med deg at importen av strøm har vært enda heftigere?
Hittil i år har importen vært større enn eksporten og årets netto import av strøm er i skrivende stund ca 320 millioner KWh ( 0,32 TWh ).
Europa har vært usedvanlig varm i januar - og vind kan som kjent ikke magasineres. Derfor.
Vi har overhodet ikke bruk for denne kortvarige importen. Og den er ingen unnskyldning for å eksportere skattebetalernes vannkraft.

Forsvarer du kablene, løgnene og galskapen til EU-globalistene?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Neptun skrev: lør jan 21, 2023 8:21 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:18 pm
Neptun skrev: fre jan 20, 2023 9:24 pm Eksporten av strømmen vår går for fullt samtidig som strømprisene her hjemme er skyhøye.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... rt-loerdag

Håper det klikker for noen snart, en morderisk strømkunde.
Så du har ikke fått med deg at importen av strøm har vært enda heftigere?
Hittil i år har importen vært større enn eksporten og årets netto import av strøm er i skrivende stund ca 320 millioner KWh ( 0,32 TWh ).
Europa har vært usedvanlig varm i januar - og vind kan som kjent ikke magasineres. Derfor.
Vi har overhodet ikke bruk for denne kortvarige importen. Og den er ingen unnskyldning for å eksportere skattebetalernes vannkraft.

Forsvarer du kablene, løgnene og galskapen til EU-globalistene?
Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.
Jeg har ikke fulgt meningsutvekslingene mellom dere, så det er sagt.
Men rent intuitivt reagerte jeg på det du skriver her.
Se tabell 4
https://www.ssb.no/energi-og-industri/e ... ektrisitet

(med forbehold at dere har disputert annet enn det denne viser).

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.
Etter at tyskland og englandskabelen åpnet er det knapt en måned der det har vært nettoimport. Derfor tømmes vannmagasinene, noe som medfører at prisene stiger og forsyningssikkerheten svekkes.

Selvfølgelig klages det.

Klagene burde vært mye høyere, at politikerne har satt oss i denne situasjonen er rett og slett en skandale.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm
Neptun skrev: lør jan 21, 2023 8:21 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:18 pm

Så du har ikke fått med deg at importen av strøm har vært enda heftigere?
Hittil i år har importen vært større enn eksporten og årets netto import av strøm er i skrivende stund ca 320 millioner KWh ( 0,32 TWh ).
Europa har vært usedvanlig varm i januar - og vind kan som kjent ikke magasineres. Derfor.
Vi har overhodet ikke bruk for denne kortvarige importen. Og den er ingen unnskyldning for å eksportere skattebetalernes vannkraft.

Forsvarer du kablene, løgnene og galskapen til EU-globalistene?
Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.
Men du skjønner vel at kommentaren din er litt hul når kablene i et årsperspektiv er eksportkabler (90%)?
Ingen har benektet at det forekommer korte perioder med import av de grunnene jeg oppga.
Akkurat dette ble brukt som et argument når Statnett la frem sin løgnaktige utredning til stortinget for å få bygget kablene på skattebetalerne regning.

Det er forlengst innrømmet at argumentene ikke holdt vann, slik flere advarte mot.
Men politikere er som alltid ukritiske når "reven skal passe hønsegården" i dette tilfellet Statnett og Statkraft. De ser også bare på inntektssiden, ikke tapssiden - når det private næringslivet kneler og folk mister jobben.
Industrikonsernet Elkem har lagt frem tall som viser at industriell utnyttelse av kraften gir 8-dobling av verdien sammenlignet med eksport.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

return_of_drakkar skrev: lør jan 21, 2023 9:00 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.
Jeg har ikke fulgt meningsutvekslingene mellom dere, så det er sagt.
Men rent intuitivt reagerte jeg på det du skriver her.
Se tabell 4
https://www.ssb.no/energi-og-industri/e ... ektrisitet

(med forbehold at dere har disputert annet enn det denne viser).
Det er riktig at vi stort sett eksporterer mer enn vi importerer, men han jeg svarte til klager for at det er en dag med høy eksport nå, og det er det jeg synes er merkelig siden vi har imortert betydelig mer strøm enn det vi har eksportert hittil i år.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør jan 21, 2023 9:18 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.
Etter at tyskland og englandskabelen åpnet er det knapt en måned der det har vært nettoimport. Derfor tømmes vannmagasinene, noe som medfører at prisene stiger og forsyningssikkerheten svekkes.

Selvfølgelig klages det.

Klagene burde vært mye høyere, at politikerne har satt oss i denne situasjonen er rett og slett en skandale.
Jeg vet at du ønsker utenlandskablene dit peppern gror, men det er ingen unnskyldning for ikke å opptre redelig av den grunn.
Det har vært flere måneder med netto import etter at begge de nye utenlandskablene åpnet og i det eneste året ( 2022 ) hvor begge disse kablene har vært i drift, så var nettoeksporten av strøm fra Norge ca 12,2 TWh. Gjennomsnittlig nettoeksport av strøm fra Norge de siste 20 årene er ca 10 TWh i året, så disse to kablene medførte ihvertfall ikke noe særlig mer nettoeksport fra Norge det første året de var i drift.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Neptun skrev: lør jan 21, 2023 9:20 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm
Neptun skrev: lør jan 21, 2023 8:21 pm

Europa har vært usedvanlig varm i januar - og vind kan som kjent ikke magasineres. Derfor.
Vi har overhodet ikke bruk for denne kortvarige importen. Og den er ingen unnskyldning for å eksportere skattebetalernes vannkraft.

Forsvarer du kablene, løgnene og galskapen til EU-globalistene?
Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.
Men du skjønner vel at kommentaren din er litt hul når kablene i et årsperspektiv er eksportkabler (90%)?
Ingen har benektet at det forekommer korte perioder med import av de grunnene jeg oppga.
Akkurat dette ble brukt som et argument når Statnett la frem sin løgnaktige utredning til stortinget for å få bygget kablene på skattebetalerne regning.

Det er forlengst innrømmet at argumentene ikke holdt vann, slik flere advarte mot.
Men politikere er som alltid ukritiske når "reven skal passe hønsegården" i dette tilfellet Statnett og Statkraft. De ser også bare på inntektssiden, ikke tapssiden - når det private næringslivet kneler og folk mister jobben.
Industrikonsernet Elkem har lagt frem tall som viser at industriell utnyttelse av kraften gir 8-dobling av verdien sammenlignet med eksport.
Her også er det greit å holde seg til sannheten. Du hinter at kablene eksporterer 90 % av tiden sett i ett års perspektiv, men sannheten er at det i 2022 ble eksportert omtrent dobbelt så mye strøm som det vi importerte.
Så omregnet i % ble det eksportert strøm i ca 66 % av tiden.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 9:46 pm Jeg vet at du ønsker utenlandskablene dit peppern gror, men det er ingen unnskyldning for ikke å opptre redelig av den grunn.
Det har vært flere måneder med netto import etter at begge de nye utenlandskablene åpnet og i det eneste året ( 2022 ) hvor begge disse kablene har vært i drift, så var nettoeksporten av strøm fra Norge ca 12,2 TWh. Gjennomsnittlig nettoeksport av strøm fra Norge de siste 20 årene er ca 10 TWh i året, så disse to kablene medførte ihvertfall ikke noe særlig mer nettoeksport fra Norge det første året de var i drift.
Etter de to siste kablene åpnet har det vært nettoeksport av strøm fra Norge alle måneder, bortsett fra september 2022.

Da kablene åpnet gikk vi fra å ha en fyllingsgrad langt over median til å ha en fyllingsgrad langt under median. Det er ikke tilfeldig, samme hvor langt inne i Brüsselbobla du befinner deg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 9:38 pm
return_of_drakkar skrev: lør jan 21, 2023 9:00 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.
Jeg har ikke fulgt meningsutvekslingene mellom dere, så det er sagt.
Men rent intuitivt reagerte jeg på det du skriver her.
Se tabell 4
https://www.ssb.no/energi-og-industri/e ... ektrisitet

(med forbehold at dere har disputert annet enn det denne viser).
Det er riktig at vi stort sett eksporterer mer enn vi importerer, men han jeg svarte til klager for at det er en dag med høy eksport nå, og det er det jeg synes er merkelig siden vi har imortert betydelig mer strøm enn det vi har eksportert hittil i år.
Den jeg viste til stoppet jo med 2021...
Fant dette for 2022
https://www.statnett.no/om-statnett/nyh ... t-kraftar/

Her er vel da også eksporten 2 ganger importen, totalt sett da over hele landet.
Også denne da: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-k ... og-eksport

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 9:50 pm
Neptun skrev: lør jan 21, 2023 9:20 pm
Benkeslitern skrev: lør jan 21, 2023 8:46 pm

Jeg synes bare det er litt rart å klage på eksporten når importen er høyere enn eksporten.

Forøvrig er jeg positiv til utenlandskablene, men jeg er ingen forsvarer for hverken løgner eller galskap.
Men du skjønner vel at kommentaren din er litt hul når kablene i et årsperspektiv er eksportkabler (90%)?
Ingen har benektet at det forekommer korte perioder med import av de grunnene jeg oppga.
Akkurat dette ble brukt som et argument når Statnett la frem sin løgnaktige utredning til stortinget for å få bygget kablene på skattebetalerne regning.

Det er forlengst innrømmet at argumentene ikke holdt vann, slik flere advarte mot.
Men politikere er som alltid ukritiske når "reven skal passe hønsegården" i dette tilfellet Statnett og Statkraft. De ser også bare på inntektssiden, ikke tapssiden - når det private næringslivet kneler og folk mister jobben.
Industrikonsernet Elkem har lagt frem tall som viser at industriell utnyttelse av kraften gir 8-dobling av verdien sammenlignet med eksport.
Her også er det greit å holde seg til sannheten. Du hinter at kablene eksporterer 90 % av tiden sett i ett års perspektiv, men sannheten er at det i 2022 ble eksportert omtrent dobbelt så mye strøm som det vi importerte.
Så omregnet i % ble det eksportert strøm i ca 66 % av tiden.
I stedet for å sparke inn åpne dører og gjenta tidvis import av grunner jeg påpekte, så er essensen at kablene er lagt for eksport så kraftprodusentene kan få høyest mulig pris i Europa og i Norge.
https://e24.no/olje-og-energi/i/5GQpEb/ ... -av-stroem

Slik er det og slik forblir det. Kraftunderskudd og skyhøye priser i Norge er således planlagt.
Og dette er du tydeligvis enig med EU-partiene i.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Ironisk å se alle kullkraftverkene som kulle stenges, nå holder opp og settes i drift igjen.
Miljøforkjemperne må koke når de hører dette.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jhinx skrev: søn jan 22, 2023 4:40 pm Ironisk å se alle kullkraftverkene som kulle stenges, nå holder opp og settes i drift igjen.
Miljøforkjemperne må koke når de hører dette.
Passe ironisk hvis de koker, all den tid de da bidrar til enda mer global oppvarming 8-)

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Srømmen blir stjålet fra oss og sendt til Europa.
Vannmagasinene tappes.
Strømprisen skal igjen hoppe opp og bli de høyeste i år.
De fattige skal bli fattigere og de rike skal bli rikere.
Det "grønne" skiftet har satt sine spor i EU.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»