Vinterens strømpriser

Svar
SirJames

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av SirJames »

Neptun skrev: søn feb 05, 2023 1:50 pm
Solide gamle bedrifter legges nå ned for fote grunnet skyhøye strømpriser (null strømstøtte) uten at Støre ofrer en kalori på å bry seg om arbeidsplassene som forsvinner for alltid.

Utrolig at man kan slippe unna et sånt svik bare man har riktig partifarge - for mediene.
Vel, det er på høy tid at Støres parti skifter navn, for de er langt unna det som en gang var Arbeiderpartiet.

Har Støre & co et snev av selvinnsikt og realitetsorientering, bør de døpe om partiet til EP - Elitepartiet

Sid

Legg inn av Sid »

Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am
Justice 97 skrev: søn feb 05, 2023 10:48 am
guru skrev: søn feb 05, 2023 7:59 am I følge Støre har Norge Europas beste strømstøtte.

Stemmer vel ikke helt vel?
https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-m ... 1.16282101
Latterlig, strømstøtten er en vits og Støre er avslørt som en simpel løgner, igjen.
Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Digger de som som på død og liv skal mene noe basert på hvordan akkurat de selv har det.
Jeg synes det er enormt bortkastet at det brukes så mye tid og penger på forskning på kreft. Jeg har det ikke og ingen av mine nærmeste heller.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

MacanT skrev: søn feb 05, 2023 1:59 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am
Justice 97 skrev: søn feb 05, 2023 10:48 am

Latterlig, strømstøtten er en vits og Støre er avslørt som en simpel løgner, igjen.
Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Helt enig, strømstøtten til den jevne nordmann er OK den.

Strømstøtten til næringslivet er derimot helt ræva, der er jeg sikker på at en borgerlig regjering ville gjort det mye bedre.
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Man kan mene strømstøtten for privatpersoner er bra nok, men likevel mene at regjeringen som helhet gjør en begredelig jobb.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

KongOlav2 skrev: søn feb 05, 2023 2:33 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Man kan mene strømstøtten for privatpersoner er bra nok, men likevel mene at regjeringen som helhet gjør en begredelig jobb.
Det kan man og man kan mene at det regner i grunnen ganske lite i Bergen med bare 27,4 cm nedbør siste 30. døgn. Og de jentene som bader hele året i Puddefjorden, synes sikkert at det er ganske varmt.
Så - om regjeringspartiene fikk 2,5% støtte tilsammen på meningsmålingene, kan det likevel være mange som synes at strømstøtten deres var fabelaktig god.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 1:59 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am

Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Helt enig, strømstøtten til den jevne nordmann er OK den.

Strømstøtten til næringslivet er derimot helt ræva, der er jeg sikker på at en borgerlig regjering ville gjort det mye bedre.
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 1:59 pm
Helt enig, strømstøtten til den jevne nordmann er OK den.

Strømstøtten til næringslivet er derimot helt ræva, der er jeg sikker på at en borgerlig regjering ville gjort det mye bedre.
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten og må si en må nesten være litt tett-i-pappen om en hevder den er god fordi en selv har det bra, jf at den strømregionen som har investert suverent mest og har bygget opp den suverent største strømkapasiteten i Landet, Strømregion 02, sørvestlandet. Med en strømkapasitet på 33,9TWh og altså 5-6 ganger mer enn strømregion 01, sørøstlandet med 6 TWh og suverent mest folk - de har betalt mest for strømmen. Strømregion 02 har mest strøm, produserer&eksporterer mest strøm - og har betalt mest for strømmen.
Her er hva en bør gjøre for å få et ordentlig strømsystem;
1. Sokkelen får elektrifisere seg selv
https://www.nrk.no/rogaland/vil-gi-stro ... 1.15616027
2. Innføre en nedre fyllingsgrad for strømeksport og vedta straffesanksjoner med fengselsstraff - for de som bryter denne nedre fyllingsgsgraden.
3.Vedta en makspris på strøm
4.Bygge skikkelig overføringslinjer i vårt eget land, slik at vi i fellesskap kan sørge for nok strøm til områder med underskudd og - sørge for at ikke en dråpen renner utenfor vannturbinene, inkludert minikraftverkene. Dette punktet er avhengig av at det er innført en nedre fyllingsgrad for strømeksport og at det er innført en makspris på strømmen.
5.Ikke bygge strømspisende industri/fabrikker av typen bitcoin.

Med en nedre fyllingsgrad for strømeksport; da får vi aldri for lite strøm.

b0lle

Legg inn av b0lle »

MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 1:59 pm
Helt enig, strømstøtten til den jevne nordmann er OK den.

Strømstøtten til næringslivet er derimot helt ræva, der er jeg sikker på at en borgerlig regjering ville gjort det mye bedre.
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Strømsttten er god den, strømprisene derimot. Har har de med makt lurt oss trill rundt og solgt arvesølet ut av Norge for statlig profitt. Strømstøtten er egentlig bare at vi får igjen deler av denne profitten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sisyfos skrev: søn feb 05, 2023 1:49 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 1:19 pm
Justice 97 skrev: søn feb 05, 2023 11:30 am [*]

Jeg er fornøyd, for jeg hadde vett til å binde strømmen på 45,50 øre i mai i fjor. Det er alle bedriftene jeg er bekymret for, og alle dem som ikke har så mye å rutte med. At folk med grei økonomi klarer seg, betyr ikke at strømstøtten er god. Saken til NRK bekrefter det.

Når Støre uttaler: "og så gir vi strømkundene Europas beste strømstøtte på 75 milliarder kroner i 2022 og 2023", er det en direkte løgn, ingenting annet.

At vi med fastpris faktisk får betalt for å bruke strøm til tider, er bare enda en bekreftelse på hvilken vits den såkalte strømstøtte er. I januar fikk jeg betalt over 1000 kroner for strømmen jeg brukte i desember.
Strømstøtten gjør at regningene er tilnærmet som normalt, kanskje også lavere.
Dersom du betaler regninger for strømmen på størrelse tilnærmet det du er vant til så er det fordi du er blant de få som har gunstig fastpris, du bruker betydelig mindre strøm enn før fordi du for eksempel har senket temperaturen i husert eller fyrer mere med ved eller annet, eller du bruker kun strøm i de timene på døgnet hvor den er aller billigst (med andre ord du er aktiv om natten og sover på dagtid). Eller du bor i en forholdsvis liten leilighet med naboleiligheter over, under og på sidene og nesten ikke bruker strøm. For kraftprisen er skyhøyt over normal pris, også etter "strømstøtten", og har et ekstremt påslag i forhold til de 12 øre/kWt det koster å produsere den.
Helt feil. Jeg bruker vesentlig mer strøm enn tidligere, denne vinteren har jeg f eks bare brukt ca 1000 l ved (mot tidligere 3-4000) og har kun brukt varmekilder som går på strøm fordi varmepumpen har tatt kvelden og jeg liker varmen som den nye ovnen gir.

I des 22 brukte jeg 75% mer strøm enn i 21, januar er ca 60 % mer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Sid skrev: søn feb 05, 2023 2:21 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am
Justice 97 skrev: søn feb 05, 2023 10:48 am

Latterlig, strømstøtten er en vits og Støre er avslørt som en simpel løgner, igjen.
Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Digger de som som på død og liv skal mene noe basert på hvordan akkurat de selv har det.
Jeg synes det er enormt bortkastet at det brukes så mye tid og penger på forskning på kreft. Jeg har det ikke og ingen av mine nærmeste heller.
Aldri påstått noe så dumt.

Jeg sier simpelthen at strømstøtten er god nok, de bør heller fokusere på å hjelpe bedrifter (som faktisk har blitt rævkjørt) og jobbe så hardt som mulig for å få orden på strømsystemet, dvs gå over til en mer proteksjonistisk ordning.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 3:21 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten
Da omgås vi tydeligvis helt forskjellige typer folk.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Queenie skrev: søn feb 05, 2023 4:30 pm
Sisyfos skrev: søn feb 05, 2023 1:49 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 1:19 pm
Strømstøtten gjør at regningene er tilnærmet som normalt, kanskje også lavere.
Dersom du betaler regninger for strømmen på størrelse tilnærmet det du er vant til så er det fordi du er blant de få som har gunstig fastpris, du bruker betydelig mindre strøm enn før fordi du for eksempel har senket temperaturen i husert eller fyrer mere med ved eller annet, eller du bruker kun strøm i de timene på døgnet hvor den er aller billigst (med andre ord du er aktiv om natten og sover på dagtid). Eller du bor i en forholdsvis liten leilighet med naboleiligheter over, under og på sidene og nesten ikke bruker strøm. For kraftprisen er skyhøyt over normal pris, også etter "strømstøtten", og har et ekstremt påslag i forhold til de 12 øre/kWt det koster å produsere den.
Helt feil. Jeg bruker vesentlig mer strøm enn tidligere, denne vinteren har jeg f eks bare brukt ca 1000 l ved (mot tidligere 3-4000) og har kun brukt varmekilder som går på strøm fordi varmepumpen har tatt kvelden og jeg liker varmen som den nye ovnen gir.

I des 22 brukte jeg 75% mer strøm enn i 21, januar er ca 60 % mer.
Jeg kan å regne. Dersom du bor i en av de to dyreste strømregionene, har spotpris og et strømforbruk som fordeler seg omtrent som normalt over døgnet, så har du garantert betalt betydelig mere for strømmen enn før (fra og med 2021). Dersom du da ikke har tyvkoblet deg på strømnettet. Se historiske strømpriser:

Historiske strømpriser

"Strømstøtte" gis kun for pris over 70 øre/kWt. Før 2021 var altså 70 øre/kWt en nærmest utenkelig pris (selv om det trolig finnes kortvarige eksempler hvor den har gått høyere). Så det du beskriver er en umulighet dersom du bor i en av de to nevnte regionene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 1:59 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am

Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Helt enig, strømstøtten til den jevne nordmann er OK den.

Strømstøtten til næringslivet er derimot helt ræva, der er jeg sikker på at en borgerlig regjering ville gjort det mye bedre.
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Og det er jeg glad for, det blir bra å få Erna tilbake.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 3:21 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten og må si en må nesten være litt tett-i-pappen om en hevder den er god fordi en selv har det bra, jf at den strømregionen som har investert suverent mest og har bygget opp den suverent største strømkapasiteten i Landet, Strømregion 02, sørvestlandet. Med en strømkapasitet på 33,9TWh og altså 5-6 ganger mer enn strømregion 01, sørøstlandet med 6 TWh og suverent mest folk - de har betalt mest for strømmen. Strømregion 02 har mest strøm, produserer&eksporterer mest strøm - og har betalt mest for strømmen.
Helt enig! Jeg har knapt truffet på noen som synes at "strømstøtten", en av de dårligste i Europa, er god. Og når en vet at det offentlige AS Norge håver inn langt mere i uventede inntekter på å selge oss strøm svindyrt så er det skammelig hvor lite som refunderes oss av disse ranspengene. Og for næringslivet er det enda verre, det flås noe helt ekstremt.

Og enda verre synes jeg det er når jeg vet at det er du og jeg og alle som er norske statsborgere som eier nesten hele den norske strømproduksjonen. Strømproduksjonen vår kan betraktes som forbrukereid. Politikerne har ført en syk politikk som har medført at vi betaler astronomiske priser for noe vi sammen selv eier.

Og som noen i tråden her har jeg selv heller ikke høyere strømregninger enn før. Men det skyldes at jeg bruker lang mindre strøm enn før. Det durer i stedet i vedovnene.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Strømpriser og drømmen om batteriproduksjon.
Indonesia vil nå satse stort på batteriproduksjon.

"Ikke langt fra de hvite sandstrendene på øya Borneo bygger den indonesiske regjeringen det de kaller en «grønn industripark». I den banebrytende seremonien sa Indonesias president at dette området på mer enn 40 000 dekar ville bli et knutepunkt for grønn produksjon ved å bruke landets enorme mineralreserver.
Indonesiske tjenestemenn forfølger avtaler med den kinesiske batteriprodusenten CATL samt Elon Musk og Tesla for å lage EV-batterier der. Tanken er at denne «grønne» parken på sikt skal gå på solkraft og vannkraft fra en elv i nærheten.
Men å bygge vannkraftinfrastrukturen kan ta flere år. I mellomtiden planlegger Indonesia å bygge nye kullfyrte anlegg for å drive sin "grønne" park, sier Rachmat Kaimuddin, viseminister for Indonesias koordinerende departement for maritime anliggender og investeringer."
Spennende tanke: Kullkraft må til for å skape "grønn" produksjon. Hvordan skal Norge ta opp konkurransen?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: søn feb 05, 2023 4:32 pm
Sid skrev: søn feb 05, 2023 2:21 pm
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 11:14 am

Tyskland har 16 ganger flere innbyggere og de må ta opp statslån for å finansiere støtteordningene. Den jevne nordmann får mer enn nok, for januar (en av årets kaldeste måneder) får jeg en regning på 2200 kr uten å spare i det hele tatt. Slutt å syt

Må understrekes at jeg synes Støre er håpløs som statsminister, men synes flere kan rulle inn geipen her
Digger de som som på død og liv skal mene noe basert på hvordan akkurat de selv har det.
Jeg synes det er enormt bortkastet at det brukes så mye tid og penger på forskning på kreft. Jeg har det ikke og ingen av mine nærmeste heller.
Aldri påstått noe så dumt.

Jeg sier simpelthen at strømstøtten er god nok, de bør heller fokusere på å hjelpe bedrifter (som faktisk har blitt rævkjørt) og jobbe så hardt som mulig for å få orden på strømsystemet, dvs gå over til en mer proteksjonistisk ordning.
Europeiske stater med bedre strømstøtte enn Norge;
Tyskland
Malta
Litauen
Hellas
Bulgaria
Italia
Nederland
Kroatia
Slovakia
Storbritannia
Romania
Tsjekkia
Portugal
Luxemburg
Latvia
Spania
Frankrike
Østerrike
Polen
Danmark
Europeiske stater med svakere strømstøtte enn Norge:
Slovenia,
Estland
Irland
Belgia
Kypros
Finland
Sverige

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-m ... 1.16282101

Men MacanT og Queenie - de har det bra med sin strømstøtte og førstnevnte kjenner ingen som er misfornøyde med strømstøtten. Kanskje har han ikke sett noen diskusjon om dette - heller?
Strømstøtten treffer helt ulikt og folk har forskjellige avtaler og strømselskapene - de har ansatt folk som skal finne ut hvordan selge de avtalene som gir de selv mest penger - men som likevel høres best ut for kundene. Sett en makspris på strømmen på 50 øre, inkludert alle avgifter så trenger vi ikke å lure så mye; da har en ryddig og grei makspris å forholde oss til og dett er dett!

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

ingenkanvite skrev: søn feb 05, 2023 7:06 pm Strømpriser og drømmen om batteriproduksjon.
Indonesia vil nå satse stort på batteriproduksjon.

"Ikke langt fra de hvite sandstrendene på øya Borneo bygger den indonesiske regjeringen det de kaller en «grønn industripark». I den banebrytende seremonien sa Indonesias president at dette området på mer enn 40 000 dekar ville bli et knutepunkt for grønn produksjon ved å bruke landets enorme mineralreserver.
Indonesiske tjenestemenn forfølger avtaler med den kinesiske batteriprodusenten CATL samt Elon Musk og Tesla for å lage EV-batterier der. Tanken er at denne «grønne» parken på sikt skal gå på solkraft og vannkraft fra en elv i nærheten.
Men å bygge vannkraftinfrastrukturen kan ta flere år. I mellomtiden planlegger Indonesia å bygge nye kullfyrte anlegg for å drive sin "grønne" park, sier Rachmat Kaimuddin, viseminister for Indonesias koordinerende departement for maritime anliggender og investeringer."
Spennende tanke: Kullkraft må til for å skape "grønn" produksjon. Hvordan skal Norge ta opp konkurransen?
SINTEF, kopi;
Grått hydrogen:
Omtrent 96 prosent av alt hydrogen vi produserer i dag er såkalt grått hydrogen, og kommer fra kull, olje eller naturgass. Problemet med grått hydrogen er at prosessen for å produsere det gir store utslipp. All CO2 fra de fossile brenslene vi bruker til å produsere hydrogenet slippes nemlig ut – enten det kommer fra kull, olje eller gass. Over 60 prosent av alt hydrogen som produseres kommer fra naturgassreformering. Dette er normalt den billigste måten å produsere hydrogen på om vi ikke tar hensyn til klimagassutslippet. Og det må vi snarest gjøre.

Grønt hydrogen:
Om lag fire prosent av hydrogenet vi bruker i dag er såkalt grønt hydrogen. Andelen er økende. I Norge er og har vi vært spesielt flinke til å produsere dette. Det lages fra elektrisitet og da fortrinnsvis fra fornybar kraft. Elektrolyse er brukt i over 100 år til å produsere hydrogen, fra vann og elektrisitet. Vi har norske bedrifter som leverer nøkkelferdige fyllestasjoner for hydrogen basert på elektrolyse (NEL).
Blått hydrogen:
Produksjon av blått hydrogen tar i likhet med grå hydrogen i bruk kull, olje eller naturgass, men på en måte som i prinsippet ikke fører til utslipp. Det betyr at man i prosessen hvor naturgass reagerer med eksempelvis damp og oksygen skiller ut CO2-gassen som produseres. Gjennom noen kjemiske prosesser står man da igjen med hydrogen og CO2 hver for seg. Hydrogenet kan man da bruke på samme måte som grønt eller grått hydrogen, men man må sikre at CO2-en blir transportert og returnert til der den kom fra. I Norge betyr det under havbunnen på kontinentalsokkelen. Ved å skille ut CO2, transportere og lagre denne, står man derfor igjen med rent hydrogen.
-------
I Nordsjøen, både i sør&nord, er det mye gode havvinder og, ifølge havvindnestor Gunnar Nielsen, blåser det ofte i nord, når det er vindstille i sør. Med vår svære kontinentalsokkel på drøyt ett par millioner kvadratkilometer, kan vi bygge flytende vindmøllefelt langs kysten. Fordi vi allerede får strøm fra vindkraft sør i Nordsjøen og Sverige&Danmark og sikkert de andre nordsjøstatene og bygger vindmøllefelt i stort omfang, bør vi heller prioritere å bygge flytende vindmøllefelt fra Barentshavet i nord og sørover; da har vi sannsynligvis strøm å selge, når det er vindstille i sør.
Men vi må bygge gode overføringslinjer nord-sør, så vi får levert strømmen.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Sisyfos skrev: søn feb 05, 2023 4:55 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 3:21 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten og må si en må nesten være litt tett-i-pappen om en hevder den er god fordi en selv har det bra, jf at den strømregionen som har investert suverent mest og har bygget opp den suverent største strømkapasiteten i Landet, Strømregion 02, sørvestlandet. Med en strømkapasitet på 33,9TWh og altså 5-6 ganger mer enn strømregion 01, sørøstlandet med 6 TWh og suverent mest folk - de har betalt mest for strømmen. Strømregion 02 har mest strøm, produserer&eksporterer mest strøm - og har betalt mest for strømmen.
Helt enig! Jeg har knapt truffet på noen som synes at "strømstøtten", en av de dårligste i Europa, er god. Og når en vet at det offentlige AS Norge håver inn langt mere i uventede inntekter på å selge oss strøm svindyrt så er det skammelig hvor lite som refunderes oss av disse ranspengene. Og for næringslivet er det enda verre, det flås noe helt ekstremt.

Og enda verre synes jeg det er når jeg vet at det er du og jeg og alle som er norske statsborgere som eier nesten hele den norske strømproduksjonen. Strømproduksjonen vår kan betraktes som forbrukereid. Politikerne har ført en syk politikk som har medført at vi betaler astronomiske priser for noe vi sammen selv eier.

Og som noen i tråden her har jeg selv heller ikke høyere strømregninger enn før. Men det skyldes at jeg bruker lang mindre strøm enn før. Det durer i stedet i vedovnene.
BKK økte sitt overskudd fra 78 millioner i 4.kvartal i 2020, til 442 millioner i 4.kvartal 2021
https://www.midtsiden.no/eviny-bkk-over ... -millionar
De høye strømprisene gir produsentene så høye strøminntekter at en skjemmes, sa direktøren for kraftgiganten Nordkraft, Eirik Frantzen, til NRK
https://www.nrk.no/nordland/kraftgigant ... 1.16061738

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 7:39 am
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 4:32 pm
Sid skrev: søn feb 05, 2023 2:21 pm

Digger de som som på død og liv skal mene noe basert på hvordan akkurat de selv har det.
Jeg synes det er enormt bortkastet at det brukes så mye tid og penger på forskning på kreft. Jeg har det ikke og ingen av mine nærmeste heller.
Aldri påstått noe så dumt.

Jeg sier simpelthen at strømstøtten er god nok, de bør heller fokusere på å hjelpe bedrifter (som faktisk har blitt rævkjørt) og jobbe så hardt som mulig for å få orden på strømsystemet, dvs gå over til en mer proteksjonistisk ordning.
Europeiske stater med bedre strømstøtte enn Norge;
Tyskland
Malta
Litauen
Hellas
Bulgaria
Italia
Nederland
Kroatia
Slovakia
Storbritannia
Romania
Tsjekkia
Portugal
Luxemburg
Latvia
Spania
Frankrike
Østerrike
Polen
Danmark
Europeiske stater med svakere strømstøtte enn Norge:
Slovenia,
Estland
Irland
Belgia
Kypros
Finland
Sverige

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-m ... 1.16282101

Men MacanT og Queenie - de har det bra med sin strømstøtte og førstnevnte kjenner ingen som er misfornøyde med strømstøtten. Kanskje har han ikke sett noen diskusjon om dette - heller?
Strømstøtten treffer helt ulikt og folk har forskjellige avtaler og strømselskapene - de har ansatt folk som skal finne ut hvordan selge de avtalene som gir de selv mest penger - men som likevel høres best ut for kundene. Sett en makspris på strømmen på 50 øre, inkludert alle avgifter så trenger vi ikke å lure så mye; da har en ryddig og grei makspris å forholde oss til og dett er dett!
Så spør jeg deg: Hvordan sammenligner man strømstøttene? Er det %-vis ift inntekt, BNP eller hva? Er det forskjeller på disse og andre ting i utgangspunktet?

fargerik

Legg inn av fargerik »

.

CrimsonKing

Legg inn av CrimsonKing »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 1:43 pm
CrimsonKing skrev: ons feb 01, 2023 9:46 pm Kjapt spørsmål som kanskje ikke har et kjapt og enkelt svar:
Hvorfor er det slik at behovet for elektrisitet i Norge vil øke kraftig de neste 50 årene? Man streber jo hele tiden med å lage ting mer energieffektivt. Men det dekker kanskje ikke opp for at vi blir flere folk og får stadig flere ting (kanskje i første rekke biler) som bruker elektrisitet isf fossile brennstoffer?
Finnes det en nettside som sier litt mer konkret om hvorfor/hva som gjør at behovet for elektrisitet vil øke så kraftig?

Skjønner at likningen går lettere opp når vi ser utenfor våre grenser. Vi trenger mer elektrisitet for å erstatte kull, gass og atomkraft.
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... -transport
Her link til NVE sin rapport om nettet og kraftmengden i forhold til elektrifisering, riktignok fra 2016 - og den rapporten tar høyde for halvannen million elektriske kjøretøy i Norge i 2030
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter ... -elbilene/
og (nå har vi under en halv million) den rapporten konkluderer med at om vi lader kjøretøyene om natten - har vi strøm og nett som takler det. Atså at nettet ikke trenger noen opprustning i forhold dagens nett, men som har blitt gjort i alle år; under vedlikhold og utbytting av deler, så erstatter de med de beste delene om er på markedet når de byttes ut - så slik kan en si det skjer en opprustning. Men slik har de selvsagt alltid gjort.
Det som har kommet i tillegg, er elektrifisering av sokkelen og der kan de - Erna&Støre - kjapt 'stjele' 15-20 TWh av den vannkraften som vi, Ola&Kari Nordmann har betalt for oppbyggingen av og som er det norske folkets - ut til de smellrike olje&gass-selskapene. Mens vi burde jo stilt som et klinkende klart krav at olje&gass-selskapene elektrifiserte seg sjøl for egne midler
https://www.nrk.no/rogaland/vil-gi-stro ... 1.15616027

Nå skal de elektrifisere Snøhvit-feltet og leder da like mye strøm ut i havet som hele Finnmark forbruker selv. Så her slår de to fluer i en smekk; venner finnmarkingene til våre skyhøye strømpriser og får elektrifisert plattformer. Og vi, vi som sitter her og skriver - vi blir bare passive tilskuere til at 'de' gjør hva pok... de bare vil.
Takk for linker. Ikke pløyet gjennom alt, men fint å få kikke litt på tallene bak.
La spesielt merke til dette:

"Det antas at for å få 1,5 millioner elbiler, eller rundt halvparten av person- og varebilene, i 2030, må det aller meste av nybilsalg fra 2025 være nullutslippsbiler. Disse bilene vil til sammen bruke rundt fire TWh strøm, noe som tilsvarer kun tre prosent av det norske strømforbruket."

Altså er det ikke elektrifisering av bilparken som sluker mest strøm. Elektrifisering av sokkelen derimot...

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Queenie skrev: man feb 06, 2023 9:43 am
Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 7:39 am
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 4:32 pm

Aldri påstått noe så dumt.

Jeg sier simpelthen at strømstøtten er god nok, de bør heller fokusere på å hjelpe bedrifter (som faktisk har blitt rævkjørt) og jobbe så hardt som mulig for å få orden på strømsystemet, dvs gå over til en mer proteksjonistisk ordning.
Europeiske stater med bedre strømstøtte enn Norge;
Tyskland
Malta
Litauen
Hellas
Bulgaria
Italia
Nederland
Kroatia
Slovakia
Storbritannia
Romania
Tsjekkia
Portugal
Luxemburg
Latvia
Spania
Frankrike
Østerrike
Polen
Danmark
Europeiske stater med svakere strømstøtte enn Norge:
Slovenia,
Estland
Irland
Belgia
Kypros
Finland
Sverige

https://www.nrk.no/vestland/noreg-gir-m ... 1.16282101

Men MacanT og Queenie - de har det bra med sin strømstøtte og førstnevnte kjenner ingen som er misfornøyde med strømstøtten. Kanskje har han ikke sett noen diskusjon om dette - heller?
Strømstøtten treffer helt ulikt og folk har forskjellige avtaler og strømselskapene - de har ansatt folk som skal finne ut hvordan selge de avtalene som gir de selv mest penger - men som likevel høres best ut for kundene. Sett en makspris på strømmen på 50 øre, inkludert alle avgifter så trenger vi ikke å lure så mye; da har en ryddig og grei makspris å forholde oss til og dett er dett!
Så spør jeg deg: Hvordan sammenligner man strømstøttene? Er det %-vis ift inntekt, BNP eller hva? Er det forskjeller på disse og andre ting i utgangspunktet?
Det står i den vedlagte linken og, kopi;
- tal frå september 2021, og tek vidare med foreslått straumstøtte til hushalda i 2023 (men droppar å ta med støtte til landbruk og det frivillige i 2023). Tala er sist oppdatert i november.

For Noreg utgjer dette 8,1 milliardar euro.

Til samanlikning skal Tyskland bruke 264 milliardar euro på ulike energisubsidiar.

All den tid Tyskland har 16 gonger så mange innbyggjarar som Noreg, blir den tyske støtta dobbelt så stor per innbyggjar."
----
Det står videre i linken at tallene er hentet fra Breugel.org (og "The name Bruegel, initially proposed by Mario Monti, can be understood as standing for Brussels European and Global Economic Laboratory) med link
https://www.bruegel.org/dataset/nationa ... rgy-prices
Om du klikker 5X på PgDn når du får opp den linken, kommer du til en oversikt som viser de ulike EU-statenes former for støtteordninger og - den siden du ser, er den første av 3 sider.
I en tidligere diskurs om dette, hevdet newsflash at EU-statene ga støtte som de egentlig etter EU-forordningen "Fri flyt av varer, tjenester, personer og kapital - ikke hadde lov til dette. Men jeg fant at dette tillater EU NÅ - ihvertfall. Men, at de enkelte statene gir ulike former for støtte.
JEG mener at makspris på både strøm&drivstoff for Ola&Kari Nordmann - ville gjort dette langt enklere og mindre byråkratisk. Om en hadde en makspris på strøm&drivstoff, ville og næringslivet kunne redusert sine priser og en kunne redusert styringsrenten.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Fordomsfull skrev: man feb 06, 2023 7:39 am
Queenie skrev: søn feb 05, 2023 4:32 pm
Sid skrev: søn feb 05, 2023 2:21 pm

Digger de som som på død og liv skal mene noe basert på hvordan akkurat de selv har det.
Jeg synes det er enormt bortkastet at det brukes så mye tid og penger på forskning på kreft. Jeg har det ikke og ingen av mine nærmeste heller.
Aldri påstått noe så dumt.

Jeg sier simpelthen at strømstøtten er god nok, de bør heller fokusere på å hjelpe bedrifter (som faktisk har blitt rævkjørt) og jobbe så hardt som mulig for å få orden på strømsystemet, dvs gå over til en mer proteksjonistisk ordning.
Europeiske stater med bedre strømstøtte enn Norge;
Tyskland
Malta
Litauen
Hellas
Bulgaria
Italia
Nederland
Kroatia
Slovakia
Storbritannia
Romania
Tsjekkia
Portugal
Luxemburg
Latvia
Spania
Frankrike
Østerrike
Polen
Danmark
Hvor mye betaler privatpersoner i disse landene etter strømstøtte?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 3:21 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 2:28 pm
Så lenge du har det bra, er det godt nok for de fleste, mens regjeringspartiene tilsammen - har en oppslutning ifølge siste meningsmåling på 23%.
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten og må si en må nesten være litt tett-i-pappen om en hevder den er god fordi en selv har det bra
Jeg er i hvert fall ikke så tett i pappen at jeg vurderer å stemme på kommunistene i håp om å få det bedre ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har nok en gang brukt mindre strøm enn samme måned i 2022.
Januar 2022 : 2019 kWh
januar 2023 : 1513 kWh
Faktura har ikke kommet ennå, det blir interessant å se om det lønner seg å stenge fyring i rom vi ikke bruker, fyre mer med ved og ha fokus på å spare på varmtvannet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man feb 06, 2023 1:54 pm Jeg har nok en gang brukt mindre strøm enn samme måned i 2022.
Januar 2022 : 2019 kWh
januar 2023 : 1513 kWh
Faktura har ikke kommet ennå, det blir interessant å se om det lønner seg å stenge fyring i rom vi ikke bruker, fyre mer med ved og ha fokus på å spare på varmtvannet.
Jeg brukte også en god del mindre enn i 2022.
Januar 2022: 722 kWh
Januar 2023: 553 kWh

I Januar 2021 brukte jeg til sammenligning 1310 kWh :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man feb 06, 2023 2:31 pm
fargerik skrev: man feb 06, 2023 1:54 pm Jeg har nok en gang brukt mindre strøm enn samme måned i 2022.
Januar 2022 : 2019 kWh
januar 2023 : 1513 kWh
Faktura har ikke kommet ennå, det blir interessant å se om det lønner seg å stenge fyring i rom vi ikke bruker, fyre mer med ved og ha fokus på å spare på varmtvannet.
Jeg brukte også en god del mindre enn i 2022.
Januar 2022: 722 kWh
Januar 2023: 553 kWh

I Januar 2021 brukte jeg til sammenligning 1310 kWh :D
Det er et imponerende redusert strømforbruk!
Forutsetter at du bor samme sted og har redusert forbruket så mye på samme bopel.
Så : Dette er viktig. Hva har du gjort for å redusere forbruket så mye?
Du må ha bedre tips enn gjerignarken meg. Hvordan får du det til?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man feb 06, 2023 2:50 pm
MacanT skrev: man feb 06, 2023 2:31 pm
fargerik skrev: man feb 06, 2023 1:54 pm Jeg har nok en gang brukt mindre strøm enn samme måned i 2022.
Januar 2022 : 2019 kWh
januar 2023 : 1513 kWh
Faktura har ikke kommet ennå, det blir interessant å se om det lønner seg å stenge fyring i rom vi ikke bruker, fyre mer med ved og ha fokus på å spare på varmtvannet.
Jeg brukte også en god del mindre enn i 2022.
Januar 2022: 722 kWh
Januar 2023: 553 kWh

I Januar 2021 brukte jeg til sammenligning 1310 kWh :D
Det er et imponerende redusert strømforbruk!
Forutsetter at du bor samme sted og har redusert forbruket så mye på samme bopel.
Så : Dette er viktig. Hva har du gjort for å redusere forbruket så mye?
Du må ha bedre tips enn gjerignarken meg. Hvordan får du det til?
Mye kommer nok av at jeg har blitt mer bevisst på strømforbruket, sløser rett og slett mye mindre enn jeg gjorde før strømprisene gikk bananas.

Mye av besparelsen kommer av mer fornuftig bruk av varmtvann, altså ikke full guffe på dusjen i 15 minutter per dag. Oppvaskmaskinen kjøres bare annenhver uke. Bruker kaldt vann og Zalo oppvask spray istedenfor varmtvann hver gang jeg spyler tallerkener, bestikk, gryter og lignende.

PC er byttet ut med en moderne ASUS mini PC som bruker svært lite strøm, dessuten står den ikke å sviver hele tiden slik den gamle trege gjorde.

Den gamle strømslukende plasma TVn er byttet ut med en strømsnål OLED TV.

Tørketrommelen tok kvelden for 1 ½ år siden. Den har jeg ikke brydd meg med å fikse, klarer meg fint uten.

Videre har jeg skiftet ut slitte vinduslister, som har resultert i at jeg trenger ikke bruke strøm på oppvarming før utetemperaturen går ned mot null grader, noe den sjelden gjør her borte i Stavanger.

Jeg har forresten også skiftet gamle glødepærer med LED pærer.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

MacanT skrev: man feb 06, 2023 1:45 pm
Fordomsfull skrev: søn feb 05, 2023 3:21 pm
MacanT skrev: søn feb 05, 2023 2:56 pm
Ja, tydeligvis godt nok for de fleste. Jeg kjenner i hvert fall ingen som klager på strømstøtten til privatpersoner.
At oppslutningen er nede på 23% er som forventet. Hjelper fint lite med OK strømstøtte til folk flest når regjeringspartiene feiler på omtrent alle andre områder.
Jeg kjenner ingen som er fornøyd med strømstøtten og må si en må nesten være litt tett-i-pappen om en hevder den er god fordi en selv har det bra
Jeg er i hvert fall ikke så tett i pappen at jeg vurderer å stemme på kommunistene i håp om å få det bedre ;)
Så du innrømmer å være bra tett-i-pappen som tror din velbehagende er gjengs for alle.

Corvus

Legg inn av Corvus »

MacanT skrev: man feb 06, 2023 2:31 pm
fargerik skrev: man feb 06, 2023 1:54 pm Jeg har nok en gang brukt mindre strøm enn samme måned i 2022.
Januar 2022 : 2019 kWh
januar 2023 : 1513 kWh
Faktura har ikke kommet ennå, det blir interessant å se om det lønner seg å stenge fyring i rom vi ikke bruker, fyre mer med ved og ha fokus på å spare på varmtvannet.
Jeg brukte også en god del mindre enn i 2022.
Januar 2022: 722 kWh
Januar 2023: 553 kWh

I Januar 2021 brukte jeg til sammenligning 1310 kWh :D
Sitter og fryser du da, eventuelt med masse klær på deg. Skitne klær.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»