Vinterens strømpriser

Svar
joplina

Re: Vinterens strømpriser

Legg inn av joplina »

fargerik skrev: lør jan 07, 2023 1:12 pm Jeg fikk regning fra Fjordkraft i dag, da.
forbruk 1638 kWh.
Faktura 2868 kr.
Blir vel noe over 1,7 kr. pr kWh, det...
Billig er det ikke, nei!
Heldigvis er forbruket mye lavere enn desember 2021.
Fikk strømregninga i går fra NTE
Forbruk 1800 kWh
faktura 391kr...og 47 øre
I fjor betalte vi 4360 kr

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Flott at noen tør stå opp for seg selv mot strømmafiaen. Kanskje kan dette søksmålet stoppe andre selskaper fra å utnytte sine kunder.

https://borsen.dagbladet.no/studio/bors ... ost=119679

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Bra og riktig av Stavrum - men han kunne nevnt at verken Høyre eller Venstre ville gjort noe annerledes enn regjeringen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/tomt- ... -95-846464

Likefullt strømmer folk til Erna. Så de kan ikke være så veldig opptatt av strømpriser 10 ganger det normale.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

joplina skrev: man jan 09, 2023 8:14 pm
fargerik skrev: lør jan 07, 2023 1:12 pm Jeg fikk regning fra Fjordkraft i dag, da.
forbruk 1638 kWh.
Faktura 2868 kr.
Blir vel noe over 1,7 kr. pr kWh, det...
Billig er det ikke, nei!
Heldigvis er forbruket mye lavere enn desember 2021.
Fikk strømregninga i går fra NTE
Forbruk 1800 kWh
faktura 391kr...og 47 øre
I fjor betalte vi 4360 kr
Da har du fastpris...

joplina

Legg inn av joplina »

return_of_drakkar skrev: tir jan 10, 2023 12:07 pm
joplina skrev: man jan 09, 2023 8:14 pm
fargerik skrev: lør jan 07, 2023 1:12 pm Jeg fikk regning fra Fjordkraft i dag, da.
forbruk 1638 kWh.
Faktura 2868 kr.
Blir vel noe over 1,7 kr. pr kWh, det...
Billig er det ikke, nei!
Heldigvis er forbruket mye lavere enn desember 2021.
Fikk strømregninga i går fra NTE
Forbruk 1800 kWh
faktura 391kr...og 47 øre
I fjor betalte vi 4360 kr
Da har du fastpris...
Og glad er jeg for det :)

Corvus

Legg inn av Corvus »

Guarnere skrev: man jan 09, 2023 3:25 pm
MacanT skrev: man jan 09, 2023 3:15 pm
Guarnere skrev: man jan 09, 2023 2:49 pm Støre er en landssviker. Men det er gjengen som har stemt han inn også. fy f. håper dere skjemmes.
Hvem mener du "gjengen" burde stemt på, kommunistene, eller?
Enten helt til høyre, fra FRP og utover, eller helt til venstre. Rødt og utover.
Høyre og Arbeiderpartiet er samme dritten. Selger oss ut til EU begge to. Men Støre er i tillegg næringsfiendtlig mot norske bedrifter, så han er verste sorten. Erna er ille hun og. litt bedre.
Høyre er mer et næringsparti, og ville ikke latt næringslivet totalt i stikken på den måten Støre gjør.
Høyre ville nok også vært mer handlekraftig, nå skal ikke det mye til riktignok, for det Støre & co holder på med er definisjonen på handlingslammelse, inkompetanse og veikhet.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Hørte i spørretimen i dag at Støre nok en gang skylder på krigen. Til natten er det veldig lave strømpriser, skyldes det også krigen? Blir nok litt ekstra fyring med elektrisitet i natt for å tjene noen få kroner.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Downlight skrev: ons jan 11, 2023 1:28 pm Hørte i spørretimen i dag at Støre nok en gang skylder på krigen. Til natten er det veldig lave strømpriser, skyldes det også krigen?
Nei, de lave prisene skyldes den formidable innsatsen til regjeringen. Høye priser skyldes alt annet.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:11 pm det Støre & co holder på med er definisjonen på handlingslammelse, inkompetanse og veikhet.
Ingen av delene, de redder hele planeten og menneskeheten vet du. Ikke så nøye med hva nordmenn mener om det da. Støre står 100% bak at norske strømpriser må være like resten av Europa, om ikke høyere, for det er miljøpolitikk og solidaritet, må vite.

Men han kan ikke si dette til folket som har valgt ham inn, for allmuen vil ikke forstå. Han biter i seg all kritikken, slik som hvis kritikken var fra et barn som ville ha mer godteri.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Downlight skrev: ons jan 11, 2023 1:28 pm Hørte i spørretimen i dag at Støre nok en gang skylder på krigen. Til natten er det veldig lave strømpriser, skyldes det også krigen? Blir nok litt ekstra fyring med elektrisitet i natt for å tjene noen få kroner.
Merkelig, det er kjempemildt i Europa og faktisk Norge også akkurat nå.
Det regner og det blåser, kjernekraftverkene som stod er satt i gang, men skyhøye priser.
Alle bortforklaringer er brukt og endret på, like forbannet skyhøye priser.
Fordi det er slik strømbørsen fungerer - og Støre slipper unna.

Når krigen er over så fortsetter de høye prisene p.g.a. strømbørsen, like fullt kommer Støre eller Erna til å slippe unna.

Corvus

Legg inn av Corvus »

BiggusD skrev: ons jan 11, 2023 1:41 pm
Corvus skrev: tir jan 10, 2023 10:11 pm det Støre & co holder på med er definisjonen på handlingslammelse, inkompetanse og veikhet.
Ingen av delene, de redder hele planeten og menneskeheten vet du. Ikke så nøye med hva nordmenn mener om det da. Støre står 100% bak at norske strømpriser må være like resten av Europa, om ikke høyere, for det er miljøpolitikk og solidaritet, må vite.
Javisst, veldig solidaritet og miljøpolitikk at regjeringen og staten renner over av penger krevd inn av folk som fryser og bedrifter som går konkurs.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

Downlight skrev: ons jan 11, 2023 1:28 pm Hørte i spørretimen i dag at Støre nok en gang skylder på krigen. Til natten er det veldig lave strømpriser, skyldes det også krigen? Blir nok litt ekstra fyring med elektrisitet i natt for å tjene noen få kroner.
Her i NO2 blir prisen 8 øre kl. 01:00 så da starter jeg både vaskemaskin og oppvaskmaskin. Etter ca. en halvtime kobler jeg på varmtvannsberederen også :)

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

joplina skrev: tir jan 10, 2023 4:11 pm
return_of_drakkar skrev: tir jan 10, 2023 12:07 pm
joplina skrev: man jan 09, 2023 8:14 pm

Fikk strømregninga i går fra NTE
Forbruk 1800 kWh
faktura 391kr...og 47 øre
I fjor betalte vi 4360 kr
Da har du fastpris...
Og glad er jeg for det :)
Jeg hadde fastpris i 2020 - da strømprisene var på sitt laveste! Så kom ikke her og kom her!

joplina

Legg inn av joplina »

Fordomsfull skrev: ons jan 11, 2023 8:34 pm
Jeg hadde fastpris i 2020 - da strømprisene var på sitt laveste! Så kom ikke her og kom her!
:D

startelver

Legg inn av startelver »

Du verden , jeg fikk en strømfaktura på nesten 3000 kroner i dag, fra LOS. Det er nesten dobbelt så høyt som forrige måned.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Downlight skrev: ons jan 11, 2023 1:28 pm Hørte i spørretimen i dag at Støre nok en gang skylder på krigen. Til natten er det veldig lave strømpriser, skyldes det også krigen? Blir nok litt ekstra fyring med elektrisitet i natt for å tjene noen få kroner.
Ja-politikere har skapt et narrativ rundt energikrisen i Europa og strømpriskrisen i Norge som blir til virkelighet når ledende media hamrer det inn hos sine lesere, tilhørere og tittere.
Her i Norge har vi fått en korrigert virkelighet hvor krisene nede i Europa og Norge er blitt identiske, "vi har en energikrise". Hørte senest i dag Støre omtale vår strømpriskrise som energikrise. Er det noe vi har nok av i Norge så er det energi.
Nede i Europa har de stelt seg slik at de har mangel på energi, som har oppstått fordi de har bygget ned energiproduksjonen, samt driver sanksjoner mot Russland som har vært den største leverandøren av gass. Norge hjelper Europa med leveranse av gass og olje.
Uheldigvis har norske politikere vært så naive at de har inngått avtaler med EU og Storbritannia som i realiteten gjør at Norge ikke har kontroll på strømflyten ut av landet, og truer forsyningen i Norge.
Og ikke nok med det, Norge har knyttet seg til et system med prissetting som gir oss den høyeste prisen på gass i Europa omregnet til strøm. Dette er årsakene til de ødeleggende/uforutsigbare prisene på strøm i Norge: 11,85 øre/kWh ut fra kraftstasjonen blir til 6-7 kr/kWh når strømmen ankommer forbruker, f.eks etter 50 meters transport i norsk strømnett.
"Løsningen" de brave politikere har funnet er å ta et 70-talls milliarder av folkets skattekroner som de betaler til strømselskapene, som reduserer tilsvarende på fakturaene til ofrene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

3500 (lite sparing) i strømregning i desember, lurer på om det er ny rekord. Men mistenker at jeg har snust på 4-tallet tidligere.
Sist redigert av Queenie den fre jan 13, 2023 8:45 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: fre jan 13, 2023 8:32 am 3500 (lite sparing) i strømregning i desember, lurer på om det er ny rekord. Men mistenker at jeg faktisk har snust på 4-tallet tidligere.
Jeg har latt det skure og gå litt frem til nå i januar, strømprisen er jo langt unna scenariene om priser opp mot 6- 7 kroner vi ble skremt med i høst.
Varmepumpa jobber, vedovnen hviler. Lite fokus på sparing.
Det blir snart kaldt igjen, og da går nok prisen opp.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Strømprisen er reneste berg-og dalbanen nå om dagen.
Godt over krona på dagtid, og i kveld stuper prisen i fritt fall til 7- 8 øre på nattan.
En ting er sikkert. Jeg bruker strøm på nattan, og varmer opp huset med strøm, slik at det er godt og varmt i morgen tidlig. Det er jo dyrere å gå i vedskjulet og hente ved og fyre i vedovnen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: fre jan 13, 2023 6:45 pm Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?


Det er jeg helt uenig i gitt. Dersom vi skal få importert strøm i de perioder vi trenger det så må vi være tilsluttet EUs tredje energipakke, EUs tredje energipakke betyr jo at tidligere energiavtaler er nullet ut og at vi ikke ville fått importert strøm ved å stå utenom. Så enkelt er dette.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gårdsdattra skrev: lør jan 14, 2023 11:45 pm
newsflash skrev: fre jan 13, 2023 6:45 pm Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?


Det er jeg helt uenig i gitt. Dersom vi skal få importert strøm i de perioder vi trenger det så må vi være tilsluttet EUs tredje energipakke, EUs tredje energipakke betyr jo at tidligere energiavtaler er nullet ut og at vi ikke ville fått importert strøm ved å stå utenom. Så enkelt er dette.
Her :
https://www.los.no/dagens-strompris/his ... rompriser/

Bare å se strømpriser før og etter

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

newsflash skrev: fre jan 13, 2023 6:45 pm Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?
Ja, dette er fullstendig skandale.
Umulig å kalle det noe annet

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: lør jan 14, 2023 11:45 pm
Det er jeg helt uenig i gitt. Dersom vi skal få importert strøm i de perioder vi trenger det så må vi være tilsluttet EUs tredje energipakke, EUs tredje energipakke betyr jo at tidligere energiavtaler er nullet ut og at vi ikke ville fått importert strøm ved å stå utenom. Så enkelt er dette.
Nå har vi vel utvekslet strøm med våre naboland lenge før Acer. Helt uproblematisk.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

I morgen er det altså ventet vel kr 1,40 i hele sør Norge (sør for Dovre) for norsk vannkraft.

Nesten 5 ganger normal pris. Hva er forklaringen på dette?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: lør jan 14, 2023 11:57 pm
Gårdsdattra skrev: lør jan 14, 2023 11:45 pm
Det er jeg helt uenig i gitt. Dersom vi skal få importert strøm i de perioder vi trenger det så må vi være tilsluttet EUs tredje energipakke, EUs tredje energipakke betyr jo at tidligere energiavtaler er nullet ut og at vi ikke ville fått importert strøm ved å stå utenom. Så enkelt er dette.
Nå har vi vel utvekslet strøm med våre naboland lenge før Acer. Helt uproblematisk.
Riktig.
Meg bekjent var utenlandskablene før EUs 3. energipakke basert på bilaterale avtaler. Det er noe helt annet å være tilknyttet EUs energipolitikk, hvor vi bl.a har fraskrevet oss kontroll over vannkraften.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Gårdsdattra skrev: lør jan 14, 2023 11:45 pm
newsflash skrev: fre jan 13, 2023 6:45 pm Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?


Det er jeg helt uenig i gitt. Dersom vi skal få importert strøm i de perioder vi trenger det så må vi være tilsluttet EUs tredje energipakke, EUs tredje energipakke betyr jo at tidligere energiavtaler er nullet ut og at vi ikke ville fått importert strøm ved å stå utenom. Så enkelt er dette.
Det er da langt bedre å konsentrere oss om å ha nok strøm til eget forbruk i stedet for å bruke den som innsats i et sinnsykt spill, slik det er nå.
Hvis vi får lov til å fylle flerårsmagasinene våre, vil vi ha nok strøm til eventuelle tørrperioder.
Slik det er nå kan eksporten føre til situasjoner hvor vi må rasjonere på strømmen, altså motsatt effekt av hva som er motivet for å ha kabler til andre land.
Årlig produksjon minus årlig forbruk viser at vi har nok vannkraft til eget forbruk.


fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg ser strømprisen denne måneden (NO1) ligger an til å være 91 øre etter strømstøtte.
Flere enn meg har nok vært stålsatt for priser på mange kroner, det er fint å se at de verste spådommene ikke ser ut til å slå til.
Nå har jeg senkede skuldre. Det kan nok komme noen topper dersom det blir kaldt.....men hvor i all verden er det blitt av vintekulda?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

newsflash skrev: fre jan 13, 2023 6:45 pm Da var katta omsider ute av sekken:

"Det er EUs tredje energimarkedspakke som setter en stopper for muligheten til å skille mellom innenlandsstrøm og strøm brukt til eksport, får NTB bekreftet av en informert kilde i EU.

Norge sluttet seg til EUs tredje energimarkedspakke i 2018."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ommarkedet

Dette må jo være en av de største politiske skandalene her til lands?
Ingen overraskelse å lese voteringsoversikten (sak nr. 7):

For: Høyre, AP, FrP*, V, MDG

Mot: SP, SV, Rødt, KrF

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... 034&dnid=1

Stemmer man på en av de første partiene her, så er det ingen grunn til å sutre over strømprisen i ettertid iallefall.

*Dette partiet ønsker nå å sette til side avtalen de stemte for

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»