Salgsobjekter Vintervinduet

Svar
heborres

Re: Salgsobjekter Vintervinduet

Legg inn av heborres »

Kalle73 skrev: ons jan 04, 2023 4:39 pm Hvilke norske klubber er det som MÅ selge i dette vinduet pga skakkjørt økonomi?
TIL og Godset er vel de åpenbare, men hvilke fler er det.
KBK? Haugesund?
Haugesund kan du trygt stryke fra listen.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Wallez skrev: ons jan 04, 2023 5:10 pm
Zanick skrev: ons jan 04, 2023 4:41 pm Er vel bare Molde som har en realistisk mulighet til å hente Mikkelsen i Norge. TIL vil nødig slippe til Glimt, RBK og alle andre klubber har ikke råd. Hammarby er utvilsomt et steg opp fra Tromsø og har Skandinavias beste fans. Et greit mellomsteg for Mikkelsen om overgangen går gjennom.
For meg virker det veldig merkelig om Tromsø skal nekte å selge til Glimt, de bør jo tenke på egen økonomi og selge til de som betaler mest. For eksempel kan de jo få bud på 20 mill fra Hammarby og 22 mill fra Glimt, og da vil det være veldig merkelig å ikke ta de ekstra par millionene ved å selge til Glimt.
Ja, så pripne har de rett og slett ikke råd til å være. Selv om jeg tviler for at de får 20 mill for han...

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Noen som har årlig oversikt over total salgssum ut fra henholdsvis Norge, Sverige og Danmark til de største ligaene (altså ikke til hverandre) de siste fem årene?

Nå har jo vi det siste året virkelig begynt å selge dyrt, men mistenker at vi ikke er i nærheten av Danmark?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Astonstian skrev: ons jan 04, 2023 7:26 pm

Nå har jo vi det siste året virkelig begynt å selge dyrt, men mistenker at vi ikke er i nærheten av Danmark?
Vi er ikke i nærheten av Danskene. Skal si noe jeg aldri pleier å si men sjekk transfermarkt og salg pr sesong i respektive ligaer. Ble solgt for over 111 millioner Euro fra dansk superliga 2020/2021 sesongen. Til sammenligning solgte vi for 36 mill Euro inkludert Botheim sin out of this world overgang til Russland i 2021.

Danskene bedriver annen idrett på spillerlogistikk på både kjøp, salg og lønn.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Har rushet med mange utenlandsproffer de siste årene gjort at alle som er bosman i dette vinduet sitter og håper på tilbud fra utlandet? Forunderlig lite spekulasjoner rundt en del som burde være hot potatoes...

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Må si jeg er noe overrasket over Odds Ole Erik Midtskogen-signering. Fra færøysk fotball og Kjelsås og rett til Eliteserien. Men hvem vet, kanskje han kan prestere.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Eivinder80 skrev: ons jan 04, 2023 9:58 pm Må si jeg er noe overrasket over Odds Ole Erik Midtskogen-signering. Fra færøysk fotball og Kjelsås og rett til Eliteserien. Men hvem vet, kanskje han kan prestere.
Vil isåfall være litt av ei bombe. Når han er 27 og har sllitt alle andre steder enn norsk 2. divisjon så peker alle odds (pun intended) mot det.

Champis

Legg inn av Champis »

stc887 skrev: ons jan 04, 2023 7:48 pm
Astonstian skrev: ons jan 04, 2023 7:26 pm

Nå har jo vi det siste året virkelig begynt å selge dyrt, men mistenker at vi ikke er i nærheten av Danmark?
Vi er ikke i nærheten av Danskene. Skal si noe jeg aldri pleier å si men sjekk transfermarkt og salg pr sesong i respektive ligaer. Ble solgt for over 111 millioner Euro fra dansk superliga 2020/2021 sesongen. Til sammenligning solgte vi for 36 mill Euro inkludert Botheim sin out of this world overgang til Russland i 2021.

Danskene bedriver annen idrett på spillerlogistikk på både kjøp, salg og lønn.

Ja, og de bruker nok minst ti-gangern av det vi gjør i Norge på scouting-ressurser.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Champis skrev: tor jan 05, 2023 1:03 am
stc887 skrev: ons jan 04, 2023 7:48 pm
Astonstian skrev: ons jan 04, 2023 7:26 pm

Nå har jo vi det siste året virkelig begynt å selge dyrt, men mistenker at vi ikke er i nærheten av Danmark?
Vi er ikke i nærheten av Danskene. Skal si noe jeg aldri pleier å si men sjekk transfermarkt og salg pr sesong i respektive ligaer. Ble solgt for over 111 millioner Euro fra dansk superliga 2020/2021 sesongen. Til sammenligning solgte vi for 36 mill Euro inkludert Botheim sin out of this world overgang til Russland i 2021.

Danskene bedriver annen idrett på spillerlogistikk på både kjøp, salg og lønn.

Ja, og de bruker nok minst ti-gangern av det vi gjør i Norge på scouting-ressurser.
Minst. Tipper FC Nordsjælland bruker like mye på scouting,/RTD akademiet i Afrika som tverrsnittet av ES budsjettet til de 16 Klubbene men så selger de for mer alene enn det de 16 Klubbene i ES gjør.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Hammarby har akkurat solgt ving Ludwigsson til Japan, skal forundre meg mye om jakten på Mikkelsen ikke skrus opp et par knepp.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Ogbu på vei til Slavia Praha for rundt 20 mill, ifølge TV2.
https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15403254/

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

stc887 skrev: tir nov 29, 2022 5:01 pm
aderyn skrev: tir nov 29, 2022 4:45 pm Ryktes at Groningen og Slavia Praha er interessert i Ogbu. Men tror ikke det har vært noe konkret allerede. Bør ikke selge for en krone under 30 mill. Lang kontrakt har han også. Ser heller at vi venter til sommervinduet. Når forhåpentligvis han har hatt en litt bedre vårsesong også. Avsluttet ikke like bra i år.
Ingen av de to klubbene betaler 30 mill for spillere. Totalt ligger de på 20-30-40 mill i året. Slavia hadde et vindu hvor de blåste 60 men det var etter to PL overganger. Om det blir 20 blir jeg overrasket. Men LSK må jo ikke selge
Ble Slavia for en overgang verdt over 20 sier tv2.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Høyt sutrespill fra Sæter nå.
En sånn spiller er ikke attraktiv for noen, selv om han er kjent for å være stor i kjeften.

Stilna ryktene rundt Brynhildsen forresten?

Laban

Legg inn av Laban »

stc887 skrev: tor jan 05, 2023 2:20 pm
stc887 skrev: tir nov 29, 2022 5:01 pm
aderyn skrev: tir nov 29, 2022 4:45 pm Ryktes at Groningen og Slavia Praha er interessert i Ogbu. Men tror ikke det har vært noe konkret allerede. Bør ikke selge for en krone under 30 mill. Lang kontrakt har han også. Ser heller at vi venter til sommervinduet. Når forhåpentligvis han har hatt en litt bedre vårsesong også. Avsluttet ikke like bra i år.
Ingen av de to klubbene betaler 30 mill for spillere. Totalt ligger de på 20-30-40 mill i året. Slavia hadde et vindu hvor de blåste 60 men det var etter to PL overganger. Om det blir 20 blir jeg overrasket. Men LSK må jo ikke selge
Ble Slavia for en overgang verdt over 20 sier tv2.
Romerikes blad melder en avtale med en totalramme på 30 mill

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Blir forbauset om ikke det kommer bud på August Mikkelsen i Tromsø.
En type spiller som burde interessere mange.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm
Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.
Gabrielsen har kanskje rutine og erfaring, men han er i en alder hvor de fleste stoppere begynner å miste farta. Litt begrensa hvor mye rutine kan kompensere for det.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm
Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.
Var ikke klar over at Molde-supportere følger Major Soccer League tett, men håper du har rett.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Kalle73 skrev: tor jan 05, 2023 9:46 pm
Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm
Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.
Gabrielsen har kanskje rutine og erfaring, men han er i en alder hvor de fleste stoppere begynner å miste farta. Litt begrensa hvor mye rutine kan kompensere for det.
Midtstoppere får begynne å legge opp når de bikker 30 da. Er ikke liv laga, tydeligvis :roll:

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 10:12 pm
Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm
Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.
Var ikke klar over at Molde-supportere følger Major Soccer League tett, men håper du har rett.
Austin-bermen på Twitter gråter sine tapre tårer de og. Min kommentar var naturligvis myntet på den jevne oppfatninga Molde-debattantene her inne har av Ruben både som person og fotballspiller fra tiden i Molde.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm
Eivinder80 skrev: tor jan 05, 2023 6:58 pm Gabrielsen inn for LSK og Ogbu ut. Det er vel ikke akkurat en forsterkning utenom det rent økonomiske.
For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ruben er en hel ved. Han er en du vil gå i krigen med. Når han var i Molde var han blå tvers igjennom. Ga alt det han hadde, og var en ressurs også utenfor banen.

Nå er han tilbake i LSK og da er det ikke noe blått igjen. Og det er fair.

Men det må sies da at han kunne være frustrerende også i perioder. Når han glipper, da glipper han TOTALT. Jeg hadde noen tirader mot narkolepsien hans på VGD. Føltes innimellom som han gikk inn i hvilemodus. Man kunne sikkert viftet hendene foran øynene på han uten en reaksjon. Den siste sesongen i Molde var det langt færre slike, så det kan jo hende han er kurert :D

HarryH

Legg inn av HarryH »

Ruben har alltid vært en enorm duellspiller, men var litt utrygg med ballen da han kom til Molde. Den biten ble mye bedre i løpet av oppholdet, og jeg tipper at han er enda mer ballsikker nå som han har skaffet seg enda mer erfaring. Og når det kommer til farta så tror jeg ikke det er grunn til bekymring de første sju-åtte sesongene.

Eliteserien får tilbake en enorm hærfører. Ruben er Kaptein med stor K og står opp for lagkameratene sine i tjukt og tynt.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Fornøyd med Ruben ja. Kaptein for Toulouse for kun et par år siden. Hørt på noen Austin FC podcaster og han blir beskrevet som deres beste forsvarsspiller, og en av de verste spillerne i laget de kunne miste, og dette er et lag som var helt i toppen av MLS i fjor. Er jo nesten landesorg borte i Austin skal man tro fansen deres på twitter. Skal nok være helt i toppen av Eliteserien når det gjelder forsvarsspillere. Eneste som blir spennende er hvor godt den kontrakten holder seg på sikt. 2027 er lenge for en som fyller 31 før seriestart. Men vi får en strålende stopper i minst 3 sesonger tipper jeg.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Tror dette er en kjempesignering for LSK. Rå i dueller i både egen og motstanders boks og fortsatt bra fart. Vil tilføre mye.

Samtidig lever jeg godt med at han ikke havner i Molde. Men det handler mest om alder, system, dekning og motivasjon/lønn (han ville opplagt mest til til LSK). Ser man kun på ferdigheter og utelukker alt annet er han top notch i ES og vil sikkert være det i 3-4 år til. Bedre enn det meste i Molde og andre klubber

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 11:05 pm
Kalle73 skrev: tor jan 05, 2023 9:46 pm
Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 7:09 pm

For det første er jeg uenig. Ruben er klink inn i toppsjiktet av stoppere i ES. Bare spør Molde-gjengen her inne.

For det andre er det totalt utopisk å tro at LSK bare kan hente inn en like talentfull spiller i samme alder som Ogbu. Vi får dog inn Vetle Skjærvik om ikke lenge som er like gammel og som har alle forutsetninger for å bli en topp midtstopper i Eliteserien.
Gabrielsen har kanskje rutine og erfaring, men han er i en alder hvor de fleste stoppere begynner å miste farta. Litt begrensa hvor mye rutine kan kompensere for det.
Midtstoppere får begynne å legge opp når de bikker 30 da. Er ikke liv laga, tydeligvis :roll:
Å buhuu da, at det påpekes at han bare vil bli treigere og at man dermed med han og f.eks. Garnås sammen bak fort vil få tempoproblemer på ene eller andre siden er da for pokker ikke snakk om å legge opp, men at LSK bør få inn en stopper med fart.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Kalle73 skrev: fre jan 06, 2023 8:46 am
Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 11:05 pm
Kalle73 skrev: tor jan 05, 2023 9:46 pm

Gabrielsen har kanskje rutine og erfaring, men han er i en alder hvor de fleste stoppere begynner å miste farta. Litt begrensa hvor mye rutine kan kompensere for det.
Midtstoppere får begynne å legge opp når de bikker 30 da. Er ikke liv laga, tydeligvis :roll:
Å buhuu da, at det påpekes at han bare vil bli treigere og at man dermed med han og f.eks. Garnås sammen bak fort vil få tempoproblemer på ene eller andre siden er da for pokker ikke snakk om å legge opp, men at LSK bør få inn en stopper med fart.
Synes bare det blir litt flåsete. Selvsagt mister man farta når man blir eldre, men man blir også klokere i topplokket. Kompenserer for fart med rutine, spesielt når man spiller i en treer bak. Da er ikke fart like viktig. Begynnelsen av 30-årene er vanligvis den tiden stoppere har sin peak.

For å svare med samme mynt så får vi se hvordan det går med Omar da. Knapt spilt ball på flere år, er to år eldre enn Ruben og spiller i en posisjon der fart er langt viktigere.

For øvrig har vi fått inn både Roseth og Tønnesen med Skjærvik på vei inn. Mye sprut i de beina der.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Linselusa skrev: fre jan 06, 2023 8:59 am
Kalle73 skrev: fre jan 06, 2023 8:46 am
Linselusa skrev: tor jan 05, 2023 11:05 pm

Midtstoppere får begynne å legge opp når de bikker 30 da. Er ikke liv laga, tydeligvis :roll:
Å buhuu da, at det påpekes at han bare vil bli treigere og at man dermed med han og f.eks. Garnås sammen bak fort vil få tempoproblemer på ene eller andre siden er da for pokker ikke snakk om å legge opp, men at LSK bør få inn en stopper med fart.
Synes bare det blir litt flåsete. Selvsagt mister man farta når man blir eldre, men man blir også klokere i topplokket. Kompenserer for fart med rutine, spesielt når man spiller i en treer bak. Da er ikke fart like viktig. Begynnelsen av 30-årene er vanligvis den tiden stoppere har sin peak.

For å svare med samme mynt så får vi se hvordan det går med Omar da. Knapt spilt ball på flere år, er to år eldre enn Ruben og spiller i en posisjon der fart er langt viktigere.

For øvrig har vi fått inn både Roseth og Tønnesen med Skjærvik på vei inn. Mye sprut i de beina der.
Der har man oppdekning i Brice, ev tror jeg Omar skal slite med å ta plassen fra Brice hvis sistnevnte gidder legge litt arbeid i det.

Skjærvik er klar opptur på tempo hvis det vil seg og han kommer.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Linselusa skrev: fre jan 06, 2023 8:59 am Selvsagt mister man farta når man blir eldre
Husk at Linford Christie ble europamester på 100m sprint da han var 34 år.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»