Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
Gunder

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av Gunder »

greyserpent skrev: fre nov 18, 2022 5:37 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 4:50 pm Dette er mildt sagt ikke første høsten oppdrettsnæringen permitterer: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/samf ... 1.16181380

Jeg er overhodet ingen fan av Vedum, men at han kjører en kompromissløs linje mot denne bransjen fortjener han all respekt for. En kynisk og på mange måter råtten bransje som hele tiden syter og bærer seg over krav, reguleringer og skatter og avgifter som visstnok truer med å gjøre det umulig å drive oppdrett i Norge. Til tross for at de henter ut milliardutbytter.
Dessuten får alle disse mulitmilliardærene det til å høres ut som de kun tar ut utbytte for å redde bedriften.
Utbyttene hadde vært like massive og havnet i allerede fulle lommer om man ikke hadde skatt.
Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GiPazzini_85 skrev: fre nov 18, 2022 4:07 pm
Centrist skrev: fre nov 18, 2022 4:01 pm
GiPazzini_85 skrev: fre nov 18, 2022 2:04 pm Det er ikke snakk om hvor vidt det at noe ikke er overraskende er det som gjør noe juridisk tvilsomt, men at en skatteregulering skal gis tilbakevirkende kraft. Dette er jo grunnlovsstridig.

Som sagt, jeg er for skatten, men jeg synes regjeringen opptrer meget klønete her. Dette er advokatmat så det holder.
Har ikke kjennskap til dette spesifikt. Er det slik at grunnrenteskatten innføres 1. januar 2023 med det man kan kalle en tilbakevirkende kraft, altså at man må betale grunnrenteskatt for 2021?
For vannkraften er i det i alle fall slik at det er for innværende inntekstår (fra 1.1.2022), altså nærmest ett år siden. Det går nok til høyesterett. Men det ble vel (?) fom 1.1.2023 for havbruk. Likevel er det jo noe spesielt med tanke på at det fortsatt ikke er vedtatt og regjeringen tross alt må ha flertall i Stortinget for dette. Mao, kan jo fort et kompromiss være en utsettelse til 2024 eller senere.
Mtp at det er snakk om milliardbeløp så må det vel sies å være litt spesielt å forvente at noe som skal gjelde fra 01.01.23, men som man ikke får fasiten på før uti midten av 23, ikke påvirker investeringsviljen.

«Hallaisen, dere kommer til å få en gigantregning for 23 gjeldende fra 01.01.23, men hvordan vi skal beregne denne regningen kommer vi tilbake til et godt stykke uti 2023, ca halvveis for å være halvveis presis. I mellomtiden ser vi helst at dere bare fortsetter i samme spor som om dette ikke kommer til å påvirke noe som helst

PS. Det er bedre å knulle sau enn laks, men jeg har fått smaken på laksemilliardærer»

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 7:08 pm


du avslører grov mangel på grunnleggende kunnskaper.

Skattesatsen du nevner (33 %) finnes ikke. De du antakelig mener er at skattesatsen på 22 % blir oppjustert med 1,44 for utbytter i 2021 slik at satsen ble 31,68 %. Dog er vi nå i 2022 og oppjusteringsfaktoren er nå 1,6, slik at skatten blir 35,2 %. Og strengt tatt snakker vi om skattereglene i 2023 og da øker oppjusteringsfaktoren til 1,72 slik at skatten blir 37,84 %.
tenke seg til at jeg skrev 38% i stedet for 37,84%, ja da har jeg utvist "grov mangel på kunnskaper"....

jeg la merke til at hverken siterte eller kommenterte, denne utblåsingen:
"Orakelet skrev:
Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted"

og da kan du ikke smyge deg unna tullpratet med å henvise til formuesskatt siden denne tråden handler om "lakseskatt"

ulefos

Legg inn av ulefos »

Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 7:29 pm Mtp at det er snakk om milliardbeløp så må det vel sies å være litt spesielt å forvente at noe som skal gjelde fra 01.01.23, men som man ikke får fasiten på før uti midten av 23, ikke påvirker investeringsviljen.
de vet selvsagt hva denne skatten innebærer +/- et par prosent

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

ulefos skrev: fre nov 18, 2022 7:32 pm jeg la merke til at hverken siterte eller kommenterte, denne utblåsingen:
"Orakelet skrev:
Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted"

og da kan du ikke smyge deg unna tullpratet med å henvise til formuesskatt siden denne tråden handler om "lakseskatt"

Jeg skrev at jeg forstår at du ikke forstår sammenhengene og så prøvde jeg å forenkle. La meg prøve å forenkle enda litt:

En norsk laskemilliardær kan flytte til Sveits og lage et nytt oppdrettsanlegg i Skottland. Regjeringens feilslutning er at man trenger norsk vann for å produsere laks, men vann finner de et annet sted. Den kritiske faktoren er "know-howen", men den kan de ta med seg ut.

I en slik struktur blir det verken formuesskatt, skyhøy utbytteskatt eller "lakseskatt".

Ditt premiss var vel at også utlendinger må betale lakseskatt, men da begår du den samme tabben som regjerningen ved at du legger til grunn at lakseoppdrett må skje i Norge. Slik er det ikke. Når Norge blir for grådige med å inndra verdiene fra næringen vil næringen forsvinne. Rasjonelle aktører tar rasjonelle valg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 7:12 pm
fargerik skrev: fre nov 18, 2022 5:32 pm GiPazzini_85:
For vannkraften er i det i alle fall slik at det er for innværende inntekstår (fra 1.1.2022), altså nærmest ett år siden.
-------------------------------
Vannkraft???
Skal det innføres en grunnrenteskatt fra januar neste år for kraftbransjen også?
https://www.dn.no/politikk/regjeringen/ ... -1-1321710
Jeg klarer ikke å finne hvor det står at skatten som innføres neste år er innført i år.
Jeg klarer ikke å lese et pip om at den skatten som innføres fra neste år har tilbakevirkende kraft.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gunder skrev: fre nov 18, 2022 7:21 pm
greyserpent skrev: fre nov 18, 2022 5:37 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 4:50 pm Dette er mildt sagt ikke første høsten oppdrettsnæringen permitterer: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/samf ... 1.16181380

Jeg er overhodet ingen fan av Vedum, men at han kjører en kompromissløs linje mot denne bransjen fortjener han all respekt for. En kynisk og på mange måter råtten bransje som hele tiden syter og bærer seg over krav, reguleringer og skatter og avgifter som visstnok truer med å gjøre det umulig å drive oppdrett i Norge. Til tross for at de henter ut milliardutbytter.
Dessuten får alle disse mulitmilliardærene det til å høres ut som de kun tar ut utbytte for å redde bedriften.
Utbyttene hadde vært like massive og havnet i allerede fulle lommer om man ikke hadde skatt.
Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.
Salmar betalte ut 2,4 milliarder i utbytte i fjor. Hvis det stemmer at GW eier 50% av Salmar så fikk vel han 1,2 milliarder. Hvis han måtte betale 344 millioner i formueskatt så hadde han fortsatt 860 millioner i utbytte. Og stemmer det at han betalte 22% i utbytteskatt blir det rundt 260 millioner og da har han fortsatt 600 millioner igjen.
Sist redigert av Solvgutt1 den fre nov 18, 2022 8:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargerik skrev: fre nov 18, 2022 7:53 pm
Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 7:12 pm
fargerik skrev: fre nov 18, 2022 5:32 pm GiPazzini_85:
For vannkraften er i det i alle fall slik at det er for innværende inntekstår (fra 1.1.2022), altså nærmest ett år siden.
-------------------------------
Vannkraft???
Skal det innføres en grunnrenteskatt fra januar neste år for kraftbransjen også?
https://www.dn.no/politikk/regjeringen/ ... -1-1321710
Jeg klarer ikke å finne hvor det står at skatten som innføres neste år er innført i år.
Jeg klarer ikke å lese et pip om at den skatten som innføres fra neste år har tilbakevirkende kraft.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/o ... id2929115/

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 7:59 pm
Gunder skrev: fre nov 18, 2022 7:21 pm
greyserpent skrev: fre nov 18, 2022 5:37 pm

Dessuten får alle disse mulitmilliardærene det til å høres ut som de kun tar ut utbytte for å redde bedriften.
Utbyttene hadde vært like massive og havnet i allerede fulle lommer om man ikke hadde skatt.
Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.
Salmar betalte ut 2,4 milliarder i utbytte i fjor

Det virker som at du tror at Witzøe eier hele Salmar. Du bør ta en kikk her:

https://www.salmar.no/en/20-largest-shareholders/

Witzøe sin eierandel ligger i Kverva. Så kan du regne "baklengs": Hvor stort utbytte må Salmar ta for at Witzøe personlig skal kunne betale sin formuesskatt?

Så kan du merke deg de utenlandske eierne i selskapet. De slipper formuesskatten.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:03 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 7:59 pm
Gunder skrev: fre nov 18, 2022 7:21 pm

Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.
Salmar betalte ut 2,4 milliarder i utbytte i fjor

Det virker som at du tror at Witzøe eier hele Salmar. Du bør ta en kikk her:

https://www.salmar.no/en/20-largest-shareholders/

Witzøe sin eierandel ligger i Kverva. Så kan du regne "baklengs": Hvor stort utbytte må Salmar ta for at Witzøe personlig skal kunne betale sin formuesskatt?

Så kan du merke deg de utenlandske eierne i selskapet. De slipper formuesskatten.
Ja, og jeg la til et regnestykke som tar utgangspunkt i disse eierandelene. Det er fortsatt ganske fete penger.

Nå eier vel pappa Witzøe nesten ingenting lenger. Det er sønnen som tar tatt over aksjepostene.

Selskapsstrukturen gjør det jo vanskelig å finne ut hvor mange ansatte det er totalt i Salmar, men jeg blir ikke overrasket hvis Witzøe(junior) sitter igjen med mer i utbytte hvert år enn det Salmar bruker på lønn til sammen. Hvis det er tilfelle, så viser det jo et visst innsparingspotensiale som ikke innebærer permitteringer eller oppsigelser?
Sist redigert av Solvgutt1 den fre nov 18, 2022 8:13 pm, redigert 2 ganger totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: fre nov 18, 2022 9:57 am
Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 12:18 am
Centrist skrev: tor nov 17, 2022 11:09 pm

Fascinerende i seg selv. Se for øvrig kommentarene mine i den andre tråden om min generelle mening.

Man skulle tro at hvis man har en sterk overbevisning om en sak og blitt invitert til en statsråd for å diskutere saken, hadde man takket ja på sekundet. Hvis ikke kan man tro at de ikke kjøper sin egen argumentasjon og egentlig kun er ute for egenvinst!
De lar jo bransjeorganisasjonene representere hele næringen på fredag, istedenfor at de største selskapene ene og alene skal møte.
Er det noe poeng?

Hele næringen blir ikke berørt av denne skatten.

Jeg går ikke på foreldresamtalene til andres unger på skolen.
Skal bransjeorganisasjonene bare representere de små? Kan ikke de store også dra nytte av egne bransjeorganisasjoner?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:04 pm Hvis det er tilfelle, så viser det jo et visst innsparingspotensiale som ikke innebærer permitteringer eller oppsigelser?

Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk. Laksenæringen bidrar tross alt mye til fellesskapet. Globale tech selskaper bidrar null.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:04 pm Hvis det er tilfelle, så viser det jo et visst innsparingspotensiale som ikke innebærer permitteringer eller oppsigelser?

Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk. Laksenæringen bidrar tross alt mye til fellesskapet. Globale tech selskaper bidrar null.
Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:21 pm
Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:04 pm Hvis det er tilfelle, så viser det jo et visst innsparingspotensiale som ikke innebærer permitteringer eller oppsigelser?

Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk. Laksenæringen bidrar tross alt mye til fellesskapet. Globale tech selskaper bidrar null.
Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!
Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: fre nov 18, 2022 8:26 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:21 pm
Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm


Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk. Laksenæringen bidrar tross alt mye til fellesskapet. Globale tech selskaper bidrar null.
Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!
Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?
Ja, men permitteres de fordi selskapene må, eller fordi de kan? Er det en nødvendighet framtvunget av grunnrenteskatten, eller en utnyttelse av permitteringsregelverket? Oppdrettsnæringen har permittert folk på høsten i "alle" år, fordi markedet svinger. Da lar de skattebetalerne dekke lønnen til de ansatte når produksjonen er lav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/samf ... 1.16181380

Det er jo bare enda et eksempel på hvor råtten den bransjen er. Jeg har ofte lurt på hvorfor de lar en drittsekk som Witzøe tale deres sak hvis de vil ha sympati, men kanskje de ikke har noe bedre å stille med?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:29 pm
Corvus skrev: fre nov 18, 2022 8:26 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:21 pm

Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!
Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?
Ja, men permitteres de fordi selskapene må, eller fordi de kan? Er det en nødvendighet framtvunget av grunnrenteskatten, eller en utnyttelse av permitteringsregelverket? Oppdrettsnæringen har permittert folk på høsten i "alle" år, fordi markedet svinger. Da lar de skattebetalerne dekke lønnen til de ansatte når produksjonen er lav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/samf ... 1.16181380
Det vil jo kjapt vise seg når markedet svinger opp igjen.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Corvus skrev: fre nov 18, 2022 8:26 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:21 pm
Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm


Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk. Laksenæringen bidrar tross alt mye til fellesskapet. Globale tech selskaper bidrar null.
Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!
Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?
Noko som blir gjort kvar vinter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 7:42 pm da begår du den samme tabben som regjerningen ved at du legger til grunn at lakseoppdrett må skje i Norge
jeg svarte på tøvet ditt, og har du glemt det så får du det en gang til:

"Orakelet skrev:
Du plages ikke av utlendinger som tjener mer penger i Norge og ikke skatter noe sted"

ulefos

Legg inn av ulefos »

Laksenæringen permitterer over en lav sko, og mens annet næringsliv må betale arbeidsfolk lønn i 2 uker, så slipper laksebaronene det
Sist redigert av ulefos den fre nov 18, 2022 10:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MRSA skrev: fre nov 18, 2022 9:24 pm
Corvus skrev: fre nov 18, 2022 8:26 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 8:21 pm

Poenget mitt er at at Gustav Witzøe lyver så det renner ut av ham når han sitter på Debatten og påstår at utbyttet kun går til å betale formueskatt. Poenget mitt er også at et selskap som betaler 2,4 milliarder i utbytte, og som kanskje har en 0,5-1 milliard i totale lønnsutgifter(Salmar er splittet opp i så mange forskjellige selskaper at det er vanskelig å finne ut hvor store lønnskostnader de egentlig har), ikke permitterer folk fordi de ikke har råd til å ha dem ansatt. Poenget er at denne sytingen over grunnrenteskatten er krokodilletårer fra en uredelig næring, som har vært uredelig siden de begynte. Poenget mitt er Heia Vedum!
Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?
Noko som blir gjort kvar vinter.
Hvordan har tallene vært de siste 10 årene?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm
Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk.
det er vel ikke noen andre enn rn og annen nedsnødd FRPere som forsvarer nullskatteytere

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 7:59 pm
Gunder skrev: fre nov 18, 2022 7:21 pm
greyserpent skrev: fre nov 18, 2022 5:37 pm

Dessuten får alle disse mulitmilliardærene det til å høres ut som de kun tar ut utbytte for å redde bedriften.
Utbyttene hadde vært like massive og havnet i allerede fulle lommer om man ikke hadde skatt.
Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.
Salmar betalte ut 2,4 milliarder i utbytte i fjor. Hvis det stemmer at GW eier 50% av Salmar så fikk vel han 1,2 milliarder. Hvis han måtte betale 344 millioner i formueskatt så hadde han fortsatt 860 millioner i utbytte. Og stemmer det at han betalte 22% i utbytteskatt blir det rundt 260 millioner og da har han fortsatt 600 millioner igjen.
Det er ikke noe som heter 22 % utbytteskatt. I fjor var skatten 32 %. Når en så visste at skatten skulle øke til 35 % i 2022 (nå 38 %) og betydelig økning i formuesskatt tok mange ekstra store utbytter i 2021.

Påstanden til oraklet om at de såkalte proffene kan ta ut skattefri innbetalt kapital gjelder i praksis ikke lenger.
De aller fleste har ikke mer igjen, eller har aldri noe særlig.
Røkke hadde brukt det opp i 2019, mens "nyrikinger" som Witzøe har hatt høy inntekt i årevis.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Kverulanten skrev: fre nov 18, 2022 10:35 pm
Solvgutt1 skrev: fre nov 18, 2022 7:59 pm
Gunder skrev: fre nov 18, 2022 7:21 pm

Utbytte tar oppdretterne ut av bedriften for å betale formueskatten sin. Gustav Witzøe eier 50,8% av Salmar. De øvrige aksjonærene får også utbytte. På utbytte betales 22% skatt. Formueskatten var på 344 millioner i 2021 for Gustav Witzøe.

Totale skatt og avgifter for Salmar blir med grunnrenteskatten
-Selskapskatt 22%
-Grunnrenteskatten 40%
-Produksjonsavgift på laks 0,45 kr per kg
- Formueskatten 344 millioner (utbetales som utbytte)
-Utbytteskatt 22% på 344 millioner.

Har Salmar hatt utenlandske eiere, har bedriften sluppet å betale formueskatten.
Salmar betalte ut 2,4 milliarder i utbytte i fjor. Hvis det stemmer at GW eier 50% av Salmar så fikk vel han 1,2 milliarder. Hvis han måtte betale 344 millioner i formueskatt så hadde han fortsatt 860 millioner i utbytte. Og stemmer det at han betalte 22% i utbytteskatt blir det rundt 260 millioner og da har han fortsatt 600 millioner igjen.
Det er ikke noe som heter 22 % utbytteskatt. I fjor var skatten 32 %. Når en så visste at skatten skulle øke til 35 % i 2022 (nå 38 %) og betydelig økning i formuesskatt tok mange ekstra store utbytter i 2021.

Påstanden til oraklet om at de såkalte proffene kan ta ut skattefri innbetalt kapital gjelder i praksis ikke lenger.
De aller fleste har ikke mer igjen, eller har aldri noe særlig.
Røkke hadde brukt det opp i 2019, mens "nyrikinger" som Witzøe har hatt høy inntekt i årevis.
Ekstra stor og ekstra stor. Det ble utbetalt 2,26 milliarder i utbytte i 2020, 2,6 milliarder i 2018 og 2,14 milliarder i 2017. Riktignok ingen utbytte i 2019.
Sist redigert av Solvgutt1 den fre nov 18, 2022 10:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: fre nov 18, 2022 10:09 pm
Orakelet skrev: fre nov 18, 2022 8:18 pm
Hvis poenget ditt er at verden er urettferdig så er jeg enig, men jeg mener at globale nullskattytere er en mer riktig "skyteskive" også for slik kritikk.
det er vel ikke noen andre enn rn og annen nedsnødd FRPere som forsvarer nullskatteytere
Så hvorfor gjør ikke Støre og Vedum noe med disse internasjonale nullskatteyterne, med Facebook i spissen? De er jo ellers så kåte etter å øke alle skatter..

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Usedvanlig svakt av VG, er jo ikke i nærheten av å oppsummere de reelle problemstillingene.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 10:08 pm
MRSA skrev: fre nov 18, 2022 9:24 pm
Corvus skrev: fre nov 18, 2022 8:26 pm

Faktum er nå at hundrevis, om ikke tusenvis av folk blir permitterte. Man må nok inngå noen kompromisser i møtene som skal komme. Og heier faktisk noen ennå på figuren Vedum?
Noko som blir gjort kvar vinter.
Hvordan har tallene vært de siste 10 årene?
https://www.dn.no/havbruk/grunnrenteska ... -1-1353750

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MRSA skrev: lør nov 19, 2022 10:46 am
Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 10:08 pm
MRSA skrev: fre nov 18, 2022 9:24 pm

Noko som blir gjort kvar vinter.
Hvordan har tallene vært de siste 10 årene?
https://www.dn.no/havbruk/grunnrenteska ... -1-1353750
Kan du opppsummere? Ligger man over eller under gjennomsnittet for de siste 5-10 årene, hva med laksekvotene?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Harduetforslag skrev: lør nov 19, 2022 10:52 am
MRSA skrev: lør nov 19, 2022 10:46 am
Harduetforslag skrev: fre nov 18, 2022 10:08 pm

Hvordan har tallene vært de siste 10 årene?
https://www.dn.no/havbruk/grunnrenteska ... -1-1353750
Kan du opppsummere? Ligger man over eller under gjennomsnittet for de siste 5-10 årene, hva med laksekvotene?
Har lite å sei når permiteringsvarsla kjem før grunnrenteskatten var varsla.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MRSA skrev: lør nov 19, 2022 10:54 am
Harduetforslag skrev: lør nov 19, 2022 10:52 am
Kan du opppsummere? Ligger man over eller under gjennomsnittet for de siste 5-10 årene, hva med laksekvotene?
Har lite å sei når permiteringsvarsla kjem før grunnrenteskatten var varsla.
Permitteringene som kommer nå ble varslet før grunnrenteskatten ble varslet?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Nå er det noe veldig suspekt med hele saken. Grunnrenteskatten er selvsagt kontroversielt og åpenbart ikke det rette middelet i dagens situasjon, men permitteringene, skjulte trusler og andre handlinger av disse som står bak lakseindustrien er ikke normal, dette ser ut som en form for økonomisk krigføring mot Vedum ved å angripe arbeiderne, kommunene og sist det norske folket.

Maktinngrep kan bli nødvendig med politianmeldelse, Økokrim og eventuelle korrupsjonsgranskinger om dette ikke stoppes, for jeg ser veldige griske folk som ikke forstå samfunnsreglene. Vi har fått et stort holdningsproblem blant de mange rike i Norge som ikke er villig til å innse at disse risikere å bli upopulært omkring skatteflukt og utkontraktering.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»